Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii Music

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Wii Music

Heikommat arvostelut ovat ehkä vain hyvä juttu, sillä se on jo nyt herättänyt aikamoista keskustelua peliarvostelujen yleisestä tasosta ja hc-pelaajina itseään pitävien asenteista. Voi olla että viha osuu vielä omaan nilkkaan, sillä näin saadaan aikaan sitä paljon kaivattua muutosta. Pelihän on nimittäin ihan pätevä. Sen ideaa vain ei tahdota käsittää. Ei, se ei ole vain huitomista ja älämölyä vaan musiikkia voi oikeasti hallita. Jotain mitä muissa musiikkipeleissä ei tehdä. Hekommille soundeillekin on pakottavat syynsä. Ainoa mistä minä en pidä on tuo biisilista. Mutta toisaalta siinäpähän sitten teet niistä biiseistä mieleisesi versiot. Variaatiota kyllä löytyy.

Tässä eräs artikkeli minkä pelin herättämä suhteeton kohu on saanut aikaan: http://seanmalstrom.wordpress.com/2008/09/22/why-wii-music-is-genius/

Sen olen huomannu että eniten tästä tuntuu saavan irti ne musikaalisimmat ihmiset (esim 1up arvostelu) ja taas epämusikaaliset (enemmistö) haukkuu tämän lyttyyn koska se ei ole yhtä idiootti varma 'paina nappia silloin kuin peli haluaa', kuten guitar hero.

Et ehkä tää peli sopii parhaiten lapsille, täysille idiooteille ja musikaalisille musiikkia rakastaville ihmisille. :D

Sen olen huomannu että eniten tästä tuntuu saavan irti ne musikaalisimmat ihmiset (esim 1up arvostelu) ja taas epämusikaaliset (enemmistö) haukkuu tämän lyttyyn koska se ei ole yhtä idiootti varma 'paina nappia silloin kuin peli haluaa', kuten guitar hero.

Niin minäkin soitan kitaraa. Ja yleensä vielä fiilistellen ja improvisoiden porukassa. Joten ymmärrän aika hyvin mistä soittamisessa ja musiikissa on kyse.

Toisaalta jos tämä ei iske niihin jotka eivät soita, niin tavoite ei kyllä taida ihan täyttyä. Sillä minusta tämä olisi juuri hyvä tapa ei soittajille kokea se musiikki sellaisena kuin se oikeasti on eikä minään napin painamisena oikeaan aikaan. Tiedä sitten onko Nintendo saanut upotettua pelin idean taviksiin. HC-pelaajiin ja suurimpaan osaan arvostelijoista se ei ole ainakaan onnistunut. En tiedä olisiko tässä voitu tehdä parempaa työtä.

Kiitos Pyramidhead rohkaisusta. Peli on ostoslistalla ja aion pitää sen listalla huolimatta huonoista arvosanoista.

Ongelmahan on että tuota arvostellaan pelinä joka se ei ole. Tuo on aivan varmasti kiva ohjelma jonka kanssa saa menemään aikaa. Sitä olisi pitänyt markkinoida musiikki ohjelmana.

Harvassa pelissä nykyäänkään on suurta valinnan vapautta. Tarina on kuitenkin se putki jossa mennään. Oblivion on varmaan ainoa jossa voi mennä tarinasta välittämättä. GTA-peleissä on pakko pelata tarinaa jotta paikat aukeavat.

Itse näkisin suurimmiksi ongelmiksi äänen laadun ja biisilistan sekä muistitilan rajoitukset Internetti-latauksia varten. Oikeasti vaikkei pitäisi olla poppia tai rokkia tuolta orkesteri ja sinfonia puolta löytyy parempaakin ja sopivampaakin. Henkilölle joka ei ennestään omista Nintendon konsoleita, nuo zeldan yms musiikit eivät pyöritä sukkia jalassa kuten paatuneella Nintendo fanilla.

Itsekkin pidän tuota lahjalistalla plikkakaverille. Vielä kun saisi tuonne kappalelistalle Sabre dancen .

Tää pelihän ilmesty eilen ja Itse pidän Wii Musicista. Eilen pelasin 2h putkeen ja sitten pelasin myöhemmin vielä toiset illalla. Lempparini ovat pianot ja kitarat kun niissä on eniten semmosta fiilistä ja ne toimivat "parhaiten", viulu on ihan kauhea, kun siinä ei ole merkitystä miten nopeasti vinguttaa - toisinkuin muissa soittimissa. Tuo Jam Session on kyl hyvä vaikka siinä ei tavoitetta olekaan... oli aluksi älyttömän vaikea saada biisi kuulostamaan hyvältä kun soitti päin persettä ja vaikka taustamusiikki(CPU:t) olikin täydellistä. Sitten kun ajoitti soittamisen rytmiin, kuunteli musiikkia ja pelasi nuottien kanssa niin biisit alkoivat kuulostaa siltä miltä pitää vaikka välillä tuli rytmihäiriöitä ym.. kesken biisillä. Parasta noista Jam Sessioissa on se että niistä biiseistä voi muokata ihan eri kuuloisia eri soittimilla ja esimerkiksi yhdelläkin soittimella saa varmaan kymmenen erilaista, mutta kunnollista versioita biisistä. Sitä sitten miettii että mitä kauneutta syntyy kun on neljä oikeata pelaajaa soittamassa kunnolla pelissä. Peli havaitsee soittimien liikkeet täydellisesti ja ehkä liian herkästi - ei voi paljoa käsiä liikutella ellei pimputtele. Improvise on ihan ok myös... siinä ei soiteta mitään biisejä vaan jossain pimeässä loukussa yksinään - tätä pelaisi enemmänkin, mutta ***** tästä ei voi videoida musiikkivideota! Itse soitin pianolla ja banjolla(lemppari : D) ym... ihan oikeita biisejä yhdistämällä eri rytmejä ja säveliä... tuli oikeasti hyvän kuuloista ja sitä vain soitti, soitti ja soitti kun huomas että oli vaan jammaillut semmosen 30min päämäärättämästi :)

Jam Session lisäksi on tuo oikea peli tuossa vielä missä ON päämäärä. Ensimmäinen pelimuoto on semmoinen jossa pitää johtaa orkesteria Wiimotea ja Nunchukia heiluttamalla... tämä oli järjettömän vaikeata alussa ja sain ihan surkeat pisteet kun on joskus vaikae pysyä rytmissä jne :I. Toinen mode on tuommoinen rytmipeli jossa pitää oikeassa kohdassa lyödä Wiimotella/nunchakulla/molemmilla, itse luulin että tää on alussa helppo ja laitoin complexi levelin advancediks ja nopeuden fastiks niin kusin ihan kokonaan ja sain jotain 5p siitä(100p paras?), sit piti laittaa normalille ja mediumille nuo niin alko toimia. Kolmannes oli toi pitch perfect jossa on tuommoisia pieniä pelejä esim. kuuluu radiosta joku sävel ja sitten pitää valita kuka valittavista soittajista soittaa saman sävelen, tai sitten semmoinen että keiden soitto muodostaa samanlaisen musiikin kun radiosta kuuluu, tai että pitää pistää soittajat korkeusjärjestykseen soitosta riippuen. Outoa tässä on se että vaikka tässä varsinaisessa pelissä on nuo kaikki sisältö niin veri vetää koko ajan soittamaan Jam Session pariin.

Ei tämä peli kaikilla varmaan sovi, eikä tätä varmaan tuota nyt pitkään jaksa pelata(itse olen pelannut jo 4h eikä pelaaminen ole vielä loppumassa, onko tuo tarpeeksi?). Ehdottomasti haluisin kyllä soittaa neljän porukalla ihan kunnolla noita biisejä ja pelejä tuosta ja nähdä miltä kuullostaa.

On muuten käsittämätöntä mitä harhaluuloja koko netti on täynnä tästä pelistä. "Ihan sama miten soitat niin se silti kuulostaa siltä miltä pitää", "Nuottien soittaminen ei auta yhtään" ja vaikka mitä rumpaa... näyttää siltä että nää suurimmat haukkujat ei tajua pelistä mitään.

Heh, kyllä taas naurattaa koko draama. Mutta mutta, jääköön ne jutut omaan arvoonsa.

Itsellä on nyt takana yli 20 tuntia aivan loistavaa fiilistelyä Custom Jam ja Balance Board rumpu-moodeissa. Koko pelin pointti on siis luoda omia persoonallisia sovituksia pelin sisältämistä kappaleista. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että valitset minkä tahansa kappaleen, tutkailet tuntojasi ja päätät lopulta minkälaisen version haluat siitä luoda. Kuten kaikki tietävät, tunnelman luomiseen vaikuttaa monet erilaiset asiat. Wii Musicissa on luonnollisesti omat rajoitteensa, mutta omaperäisen ja samalla itselleen mieluisan sovituksen aikaansaanti ei todellakaan tule jäämään tästä kiinni.

Itse suosittelen hankkimaan tasapainolaudan, mikäli Wii Musicin konsepti kiinnostaa vähääkään. "Vapaa" rumpu-moodi tuo aivan uskomattoman ison lisän koko peliin, vaikea sanoa minkälaisen ensivaikutelman Wii Music olisi antanut ilman lautaa, mutta sen kanssa kokemus on ollut kerrassan loistava. Rumpu-moodin oppitunnit on todella mahtavia ja opettavat / vaativat oikeita rumpalin taitoja, haastetta todellakin löytyy ja homma koukuttaa viimeisen päälle. Mutta parasta on kuitenkin viedä rumpusetti kokonaisuudessaan Custom Jam -moodiin ja kehittää aivan alusta saakka omat rumpukuviot valitsemaansa kappaleeseen, tähän kun sitten yhdistelee omalla persoonallisella tavallaan kaikkia muita soittimia (tietenkin toisiensa kanssa hienosti kommunikoiden), niin meininki on jotain sellaista mitä ei ole pelimaailmassa ennen nähty. Ja koukuttaa kuin parhaat score attack / time trial -pelit parhaimmilaan.

Itsellä on tosiaankin takana jo yli 20 tuntia Wii Musicin parissa enkä ole vielä edes kokeillut mitään muuta kuin ensimmäistä kappaletta, mikä on siis kaikille kyllästymiseen asti tuttu: Twinke Twinkle Little Star. Ja tämä on 100% totta. Wii Musicin pääpointti on tosiaankin tehdä kappaleista omia persoonallisia sovituksia, eikä soitella kappaleita läpi kuten esim. Guitar Herossa (peli, mistä myös pidän todella paljon). Jos alkuperäisen kappaleen muodossa tai soinnissa häiritsee jokin yksityiskohta tai suurempi linja, niin voit muuttaa sen kokonaan omalla ratkaisullasi. Itse olen nyt saanut ideoitua kutakuinkin tyydyttävän rumpukuvion, nyt pitäisi vielä onnistua soittamaan se itseään tyydyttävällä tavalla nauhalle. Kappaleet ovat tähän tarkoitukseen juuri täydellisen pituisia: tarpeeksi lyhyitä vaikka miten haastavien osioiden kehittelyyn, opetteluun ja esittämiseen, mutta tarpeeksi pitkiä, että todella monimutkaisiakin yhdistelmiä saa aikaiseksi. Loppujen lopuksi päätät itse kuinka haastava ja moniulotteinen sovituksesi tulee olemaan. Kaikki instrumentit joutuu soittamaan kerralla putkeen, eli minkäännäköistä "nuotti nuotilta" jälkieditointia ei ole olemassa, jos joku isku tai nuotti ei osu soittaessa sille kohdalle mille haluaa tai on vaikka liian pitkä, lyhyt tai hiljainen, niin uusiksi menee. Retry-nappula soi tiheään tahtiin, se on varma :)

Kaiken kaikkiaan aivan loistavat fiilikset tästä paketista, muistakaa nyt, että pelin pääpointti on nimenomaan omien sovitusten kehittämisessä, harjoittelussa ja viimein nauhoittamisessa. Tasapainolaudan avulla homma nousee aivan uusiin ulottuvuuksiin. Multiplayer tulee varmasti olemaan yhtä juhlaa, kunhan kaikki osapuolet ovat kutakuinkin mukana juonessa. Vahva suositus.

Ps. itsekään en pidä useimmista pelissä käytetyistä instrumentti-sampleista, mutta valinnan varaa riittää ja useimmista epämiellyttävänkin kuuloisista soittimista saa väännettyä sopivan kuuloisia muutaman nuotin soundeja kertakäyttöön. Pääpointti pelissä on kuitenkin musikaalinen sisältö, ei soundit.

Tajusin muuten miks 90% pelin kokeilijoista ja arvosteluista ei ole tykännyt Wii Musicista - he eivät ole tajunneet koko peliä. Tää meinas jäädä multa tajuamatta että muut ei tajua kun itse tajusin niin helposti. Olen aika varma että ainakin kun on arvosteluita katsonut/lukenut ja muiden pelaajien kommentteja lukenut niin kaikki ovat soittaneet vain yhtenä soittajana biisissä, loput on ollut CPU:ta jotka ovat soittaneet biisin täydellisesti ja vaikka itse on kuinka wigglannut wiimotea niin ei se yksi soittaja ole siitä niin paljoa erittynyt joukosta ja biisi on silti kuulostanut siltä miltä pitää johtuen täydellisesti soittavisti CPU:sta. Tämä on tuli varsinkin Cassamasiinan IGN:n arvostelusta selkeästi selville. Pelin idea on siis soittaa itse ne biisit eikä antaa CPU:n soittaa :D! Mitä itse teen on se että soitan jokaisen soittimen kerrallaan - tässä huomaa lopussa että jos ei ole soittanut nuotteja tarkasti ja oikein niin biisi ei kuulosta oikeasti yhtään miltään, siis ei YHTÄÄN miltään. Sama jos yrittää jotain biisiä soittaa että on ottanut kaikki CPU:t pois ja yksin aloittaa biisin soittamisen, jos ei soita niin ei kuulu yhtään mitään taustamusiikkia tai rytmin ohjastusta, siitä pitää vain itse soittaa että alkaa kuulua jotain. Mitä hauskaa on pelin pelaamisessa jos CPU:t tekee kaiken homman? Ei mitään - Wii Music on täten paska heidän mielestä.

Monta tuntia mennyt tuon F-zeron Mute city themen parissa, on kyllä nopea ja vaikea biisi ja sehän siitä tekee niin ihanan.

Kaiken kaikkiaan aivan loistavat fiilikset tästä paketista, muistakaa nyt, että pelin pääpointti on nimenomaan omien sovitusten kehittämisessä, harjoittelussa ja viimein nauhoittamisessa. Tasapainolaudan avulla homma nousee aivan uusiin ulottuvuuksiin. Multiplayer tulee varmasti olemaan yhtä juhlaa, kunhan kaikki osapuolet ovat kutakuinkin mukana juonessa. Vahva suositus.

JB on asian ytimessä. Itse en kyllä ole edes ehtinyt vielä kaivaa tasapainolautaa esiin vaikka olenkin viettänyt tiistaina hankitun Wii Musicin ääressä jo kahdeksan tuntia (ja sekä tiistaina että keskiviikkona olin bänditreeneissä yhdeksään asti.) Seuraavaksi pitää varmaan testata rumpumoodi mutta jamitus ilman lautaakin on ollut helkutin hauskaa. Ja jos joku kaveri vielä joskus ihmettelee, miksi sovittajillekin maksetaan teostomaksuja, voin muitta mutkitta istuttaa Wii Musicin ääreen. ;)

Tajusin muuten miks 90% pelin kokeilijoista ja arvosteluista ei ole tykännyt Wii Musicista - he eivät ole tajunneet koko peliä. [...]

Voi olla juuri näin. Tätä ohjelmistoa on todella aika vaikea arvioida perinteisenä "pelinä". Vaikka olen itse nauttinut Wii Musicista melko lailla, niin ei-aivan-hirveän-musikaalinen tyttöystäväni on ainakin tähän mennessä suostunut vain hykertelemään vieressä musiikkivideoilleni; Wii Music näyttää hänen mielestään vaikealta. Olisi aika haasteellista arvostella tätä softaa mihinkään "pelimediaan". Toisaalta aiempienkin wii-pelien arvostelut ovat olleet ongelmallisia osin samasta syystä.

Itsellä on tosiaankin takana jo yli 20 tuntia Wii Musicin parissa enkä ole vielä edes kokeillut mitään muuta kuin ensimmäistä kappaletta, mikä on siis kaikille kyllästymiseen asti tuttu: Twinke Twinkle Little Star.

:eek: I'm getting the fear...

Minua ei haittaa biisivalikoima tai äänenlaatu, mutta se voi haitata enemmän etten ole kovinkaan musikaalinen.

Todella surkea arvostelu, jossa ei keskitytty pelin varsinaiseen pointtiin nimeksikään. Kirjoitan kritiikin arvostelustasi kunhan ehdin, toivottavasti vielä tämän kuukauden puolella. Todella suuri pettymys. Tämä lause kiteyttää ongelman ytimen:

Kaikkein perimmäisin ongelma on kuitenkin kappalevalikoima, sillä se ei vain innosta soittamaan.

:o

Todella surkea arvostelu, jossa ei keskitytty pelin varsinaiseen pointtiin nimeksikään. Kirjoitan kritiikin arvostelustasi kunhan ehdin, toivottavasti vielä tämän kuukauden puolella. Todella suuri pettymys.

Jos kappalevalikoima ei arvostelijaa innostanut soittamaan, niin se on hänen oma mielipiteensä.

Ylös Bottom