Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U:lle tulevia pelejä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    wiiu
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

Nintendo ainakin yrittää, vaikka heillä vaikuttaakin olevan vähemmän hyviä ideoita Wii-aikoihin verrattuna. Nähtäväksi jää, kuinka kauan useimpien nyt julkistettujen pelien ilmestymisessä kestää.

Minusta tärkein julkistettu peli oli ehdottomasti Wii Party U:

Kaikella kunnioituksella, uskaltaisin väittää, että olet aika yksin tämän mielipiteesi kanssa. Ei ettäkö Wii Party U huonolta näyttäisi, mutta jos pitäisi valita sen, uuden Zeldan (tai WW remaken), tai uuden Xenon väliltä, niin valinta olisi aika selkeä. Hyvä silti, että horisontissa on jotain jokaiselle.

Ymmärrän kyllä, että Wii Party U:n kaltaisten pelien arvo on niiden "Wii Sports isien, äitien ja siskojen", jotka vierastavat perinteisen ohjaimen käyttöä, takaisin pelien äärelle kalastelemisessa.

Tuosta Wiin alkutaipaleen tilanteesta suhteessa Wii U:n tarjontaan olen myös ehdottomasti eri mieltä. Oman muistikuvani mukaan Wiin julkaisupelitilanne ja ensimmäinen vuosi julkaisun jälkeen oli aika heikko. Julkaisussa oli Wii Sports joo, ja GC:ltä portattu Zelda (tämän jostain syystä tuppaan unohtamaan aina...en tiedä miksi?), mutta muuten hyvin vähän mitään noteeraamisen arvoista. Itse ostin julkaisussa noiden edellämainittujen lisäksi Red Steelin, joka oli melko huono. Kaveri osti julkaisussa CoD 3:n joka oli vielä huonompi. Wii:n parhaimmistoon kuuluvia pelejä, kuten Mario Galaxyt, Zelda: SS, Xenoblade yms. saimme odottaa pitkään ja hartaasti, siinä välissä aikoja, jotka vaikuttivat täysin pystyynkuolleilta uusien, mielenkiintoisten pelijulkasujen suhteen.

Wii U:lla on sentään jo monta yli 80 pisteen peliä (vaikka valitettavan suuri osa vanhoja multiplattareita) ja erityisesti jos otetaan nuo eilisen julkistukset huomioon, niin lähitulevaisuus vaikuttaa huikean hyvältä. Lähitulevaisuuden ja eilisen julkistusten pohjalta uskaltaisin melkein sanoa, että tässä on vahvempaa line-uppia tulossa, mitä melkein koko Wiin elinaikana (tai ehkä hype ei ole vaan laantunut vielä eilisestä ;) ).
Nintendo Land on myös mielestäni Wii Sportsin veroinen, vaikka ymmärrän, ettei se ole yhtä helpostilähestyttävä, mitä Wii Sports aikoinaan.
 
Wii U on ex-gen konsoli. Nintendon omalle taloudelle eniten merkitsevät nämä pelit joiden avulla Wiin kanssa jyräsivät. X-peli on selkeästi tietylle pelaajaporukalle, mitä internetsin palstoja on seuraaminen. Mielenkiintoinen, mutta tuskin tarttuu kasuaalin kintaaseen ennen Batmaneita ja muita.

Omakohtaisesti Wind Wakerin ilmoituksesta on hieman toivuttu ja kännyn näytön jälkeen kuvat on tullut katseltua koneella. Bloomin määrä on jo häiritsevällä tasolla, vaikka siitä itse yleisesti pidänkin. Saa nähdä. Remake sai kuitenkin kiinnostumaan laitteesta, sillä näyttäisi olevan pieni mahdollisuus saada Galaxyt HDnä.
 
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

Kaikella kunnioituksella, uskaltaisin väittää, että olet aika yksin tämän mielipiteesi kanssa. Ei ettäkö Wii Party U huonolta näyttäisi, mutta jos pitäisi valita sen, uuden Zeldan (tai WW remaken), tai uuden Xenon väliltä, niin valinta olisi aika selkeä. Hyvä silti, että horisontissa on jotain jokaiselle.

Kaikella kunnioituksella, ymmärrän kyllä että keskustelufoorumeilla jostain syystä on keskivertoa enemmän Gamecube-faneja, jotka toivoisivat Wii U:sta uutta Gamecubea. Valitettavasti Gamecube oli roskaa, ja nyt Wii U on menossa enemmän Gamecuben suuntaan kuin Wiin. 3D-Mario ja Wind Waker HD eivät pelasta Wii U:ta eivätkä sen pelivalikoimaa. Konsoli tarvitsee lisää Wii Party U:n kaltaisia pelejä, ja tämä esittely oli toivottavasti vain yksi osa Wii U:n tulevaa tarjontaa, eikä sen kokonaisuus.

Tuosta Wiin alkutaipaleen tilanteesta suhteessa Wii U:n tarjontaan olen myös ehdottomasti eri mieltä. Oman muistikuvani mukaan Wiin julkaisupelitilanne ja ensimmäinen vuosi julkaisun jälkeen oli aika heikko. Julkaisussa oli Wii Sports joo, ja GC:ltä portattu Zelda (tämän jostain syystä tuppaan unohtamaan aina...en tiedä miksi?), mutta muuten hyvin vähän mitään noteeraamisen arvoista. Itse ostin julkaisussa noiden edellämainittujen lisäksi Red Steelin, joka oli melko huono. Kaveri osti julkaisussa CoD 3:n joka oli vielä huonompi. Wii:n parhaimmistoon kuuluvia pelejä, kuten Mario Galaxy

CoD3 oli huono, samaa mieltä. Mutta Wiin alkutaipaleella oli erittäin paljon hyviä ja mielenkiintoisia pelejä: Wii Sports, Wii Play, se Zelda, Rayman Raving Rabbids, Excite Truck, WarioWare Smooth Moves, Metal Slug Anthology, Trauma Center, Resident Evil 4 Wii Edition, Eledees, Marvel Ultimate Alliance, Bomberman Land, ja Wiin "ensimmäisen vuoden" päättivät Metroid Prime 3 ja Guitar Hero 3.

Lisäksi koko tämän ajan Virtuaalikonsoliin tuli lisää menneiden konsoleiden klassikoita, jotka olivat yksi tärkeä Wiin vetonaula. Nyt Wii U:lla käytössä on ollut vain se Wiin alkuperäinen Virtuaalikonsoli, jonka päivitys Wii U -puolelle tulee ilmeisesti kestämään tuhottoman kauan, eikä välttämättä edes sisällä kaikkia Wiin Virtuaalikonsolin laitealustoja saati pelejä. Wii U:n Virtuaalikonsolin ensimmäinen peli on pahainen Balloon Fight.

Nintendo Land on myös mielestäni Wii Sportsin veroinen

Nintendoland on sillisalaatti puolivillaisia peli-ideoita, joita on paljon mutta ilman Wii Sportsin syvyyttä. Nintendoland ei ole millään tavalla Wii Sportsin veroinen, se ei ole edes Wii Playn veroinen.
 
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

Kaikella kunnioituksella, ymmärrän kyllä että keskustelufoorumeilla jostain syystä on keskivertoa enemmän Gamecube-faneja, jotka toivoisivat Wii U:sta uutta Gamecubea. Valitettavasti Gamecube oli roskaa, ja nyt Wii U on menossa enemmän Gamecuben suuntaan kuin Wiin. 3D-Mario ja Wind Waker HD eivät pelasta Wii U:ta eivätkä sen pelivalikoimaa. Konsoli tarvitsee lisää Wii Party U:n kaltaisia pelejä, ja tämä esittely oli toivottavasti vain yksi osa Wii U:n tulevaa tarjontaa, eikä sen kokonaisuus.

No, minä itse en ainakaan pidä Gamecubea kovinkaan korkeassa arvossa, enkä todellakaan toivo, että Wii U:sta tulisi uusi GC. GC:stä puuttui täysin se tuiki olennainen "The Nintendo Difference" (kantokahva ja outo nappi layout ei riittänyt tähän). Vaikka, Wii U on lähempänä perinteistä konsolia, mitä vanha Wii, niin en silti näe tätä mainitsemaasi kehityksen suuntaa. Gamepad tarjoaa valtavaa potentiaalia todella uniikeille ja innovatiivisille pelimekaniikoille, sekä konsepteille, mahdollistaen sekä Wii Party U:n kaltaiset "casuaalipelit" (inhoan tuota sanaa) ja perinteisemmän pelaamisen kuten esim. uusi Xeno. Perinteinen Wiimote-ohjaus on myös edelleenkin äärimmäisen tärkeässä roolissa konseptissa, vaikka Gamepad onkin pääroolissa. Tämän todistaa esim. juuri Nintendo Land.




CoD3 oli huono, samaa mieltä. Mutta Wiin alkutaipaleella oli erittäin paljon hyviä ja mielenkiintoisia pelejä: Wii Sports, Wii Play, se Zelda, Rayman Raving Rabbids, Excite Truck, WarioWare Smooth Moves, Metal Slug Anthology, Trauma Center, Resident Evil 4 Wii Edition, Eledees, Marvel Ultimate Alliance, Bomberman Land, ja Wiin "ensimmäisen vuoden" päättivät Metroid Prime 3 ja Guitar Hero 3.

No, muutaman pelin noista mainitsemistasi poimisin erityisarvoon, mutta aika keskinkertaista kamaa muuten IMO.




Nintendoland on sillisalaatti puolivillaisia peli-ideoita, joita on paljon mutta ilman Wii Sportsin syvyyttä. Nintendoland ei ole millään tavalla Wii Sportsin veroinen, se ei ole edes Wii Playn veroinen.

Tästä olen kyllä jyrkästi eri mieltä. Nintendo Landissa on enimmäkseen oivallisia pelejä, jotka ovat jo nyt tarjonneet tuntikaupalla huikeita moninpelihetkiä. Osa peleistä (kuten esim. erinomainen Metroid Blast) tarjoavat myös yllättävän syvällisen ja haastavan pelikokemuksen ollakseen osa minipelikokoelmaa. Monet näistä ideoista, kuten esim. Metroid Blast ovat niin hyviä, että toimisivat mielestäni pohjana täysiveriselle pelille.

Wii Sports ja Resort olivat laadultaan aika vaihtelevia; keilaaminen ja ehkä golf (resortissa miekkailu ja jousiammunta) pelejä, jotka tarjosivat tuota mainitsemaasi syvyyttä, monien muiden jäädessä muutaman illan kokeiluiksi.

Wii Playhin en edes jaksaisi verrata; se oli äärimmäisen simppeli ja kertakäyttöinen paketti, joka meni vielä teknologiademona ja kakkosohjaimen kylkiäisenä, mutta noin muuten tuikiturha tekele, joka tarjosi muutamaksi illaksi hupia, ennenkuin unohtui (tosin puhun nyt ihan pelaajan perspektiivistä, en bisnesperspektiivistä. Kyllähän sitä myytiin toki ihan helvetisti).
 
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

Itse toivon, etta Wii U:sta tulisi uusi Gamecube. Vahemman peleja mutta hyvia. Talla hetkella nayttaa kuitenkin suhteellisen hyvalta: Xeno-peli, uusi Zelda + Wind Waker HD, Bayonetta 2 ja mielenkiintoa heratti myos SMT x Fire Emblem. Mita vahemman kasuaalipeleja sen parempi. Wii oli aikamoista sontaa, vain kourallinen pelattavia "must have" peleja: Xenoblade, Last Story, Pandora's Tower, Galaxyt, Metroidit ja Zelda. Toivottovasti
samaa ei kay Wii U:n kanssa.
 
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

Gamepad tarjoaa valtavaa potentiaalia todella uniikeille ja innovatiivisille pelimekaniikoille, sekä konsepteille, mahdollistaen sekä Wii Party U:n kaltaiset "casuaalipelit" (inhoan tuota sanaa) ja perinteisemmän pelaamisen kuten esim. uusi Xeno. Perinteinen Wiimote-ohjaus on myös edelleenkin äärimmäisen tärkeässä roolissa konseptissa, vaikka Gamepad onkin pääroolissa.

Valitettavasti en voi olla samaa mieltä. Ainakaan tällä hetkellä Gamepadille ei ole esitelty erityisen hyviä erityiskäyttöjä. Gamepad ei yksinkertaisesti tarjoa yhtä kiinnostavia mahdollisuuksia pelaamiseen kuin Wiikake, eikä se ole ohjaimena lainkaan yhtä luonteva. Gamepad toimii parhaiten, kun sitä käyttää ilman televisiota, toisin sanoen käsikonsolin korvikkeena. Television yhteydessä käytettynä Gamepadin käyttö on hankalaa, ja erityisesti Nintendoland tarjoaa esimerkkejä siitä, kuinka huonosti toteutettua tämä voi olla, mm. Octopus Dance ja Yoshi's Fruit Cart.

Nyt julkistetuista peleistä ainoastaan Wii Party U:lla näyttäisi olevan mahdollisuuksia oikeasti näyttää, miten Gamepadia voidaan hyödyntää kunnolla. Mario Kartilta, Wind Waker HD:lta tai edes "X":ltä ei sellaista voi odottaa.

No, muutaman pelin noista mainitsemistasi poimisin erityisarvoon, mutta aika keskinkertaista kamaa muuten IMO.

"Keskinkertaiset" pelit tarjoavat eniten niitä ideoita ja vaihtelua, niistä vähemmän nimekkäistä peleistä löytyy mielenkiintoisimmat pelikokemukset. Vaikka esim. Trauma Center ei olekaan kovin suuressa suosiossa, niin sen Wii-toteutus tarjosi ihan uudenlaista pelattavuutta.

Wii Playhin en edes jaksaisi verrata; se oli äärimmäisen simppeli ja kertakäyttöinen paketti, joka meni vielä teknologiademona ja kakkosohjaimen kylkiäisenä, mutta noin muuten tuikiturha tekele, joka tarjosi muutamaksi illaksi hupia, ennenkuin unohtui (tosin puhun nyt ihan pelaajan perspektiivistä, en bisnesperspektiivistä. Kyllähän sitä myytiin toki ihan helvetisti).

Katsotaanpa vähän tietoja Wii Playn peliajoista. Coffee With Games kerää tietoja Wii-pelien peliajoista Yhdysvalloissa, ja vuonna 2011 Wii Playn peliajat olivat varsin kiitettäviä "muutaman illan huviksi". Pelitunteja oli kertynyt keskimäärin yli 13, ja keskimääräisen pelisession pituus oli 57 minuuttia, 2 ja puolen miljoonan pelaajan tietojen perusteella. Lisäksi nämä ovat keskiarvoja, joka tarkoittaa että mukaan mahtuu yhtä hyvin niin 5 tunnin kuin 21 tunnin sessioitakin, ja vielä sitäkin pidempiä. Omalla konsolilla Wii Playlle oli kertynyt peliaikaa n. 35 tuntia, mikä tietenkin vielä kalpenee Wii Sportsin ja Wii Sports Resortin rinnalla.

Tietenkin ihmisten reaktiot Wii Playhin vaihtelevat, mutta selvästi hyvin monet ihmiset ovat saaneet siitä pitkäaikaista viihdettä, ja peliä on pelattu yhä uudestaan vuosien varrella. Kun tämän yhdistää Wii Playn miljooniin myytyihin peleihin, niin se tarkoittaa että näiden keskiarvojen mukaan Wii Playta on kaikkiaan pelattu valtavasti miljoonien ihmisten kesken. Toki Nintendolandille löytyy myös faneja, mutta veikkaan että Nintendolla on jo nyt paineita poistaa Nintendoland Wii U:n Premium-paketista, koska se ei näytä toimineen Wii Sportsin tapaan eikä tarjoa useimmille ihmisille edes yhtä hauskaa pelikokemusta kuin Wii Play. En yllättyisi, jos jossakin vaiheessa Wii U:n mukaan pakataan Wii Party U tai jokin muu vielä tulossa oleva peli Nintendolandin sijaan.
 
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

Vähän tuntuu siltä, että xevious ja Mahewcoro näkevät pelijulkistukset vähän eri silmin. Toinen miettii miten Wii U:lle saisi houkuteltua Xboxin ja Pleikkarin omistajia. Toinen miten Wii U:lle saisi kokonaan uusia pelaajia, kuten Wiille aikoinaan. Voitte miettiä kumpi on kumpi.
 
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

Valitettavasti en voi olla samaa mieltä. Ainakaan tällä hetkellä Gamepadille ei ole esitelty erityisen hyviä erityiskäyttöjä. Gamepad ei yksinkertaisesti tarjoa yhtä kiinnostavia mahdollisuuksia pelaamiseen kuin Wiikake, eikä se ole ohjaimena lainkaan yhtä luonteva.

Nyt julkistetuista peleistä ainoastaan Wii Party U:lla näyttäisi olevan mahdollisuuksia oikeasti näyttää, miten Gamepadia voidaan hyödyntää kunnolla. Mario Kartilta, Wind Waker HD:lta tai edes "X":ltä ei sellaista voi odottaa.

Nämä on taas tietenkin näitä makuasioita, joista voidaan vääntää vaikka maapallon tappiin saakka, mutta noista kommenteistasi päätellen voisi kuvitella, ettet ole edes koskaan kokeillut Nintendolandia, tai ainakaan useamman pelaajan kanssa. Jo pelkästää tuo, että local multiplayerissa yksi pelaaja näkee jotain, mitä muut pelaajat eivät näe on mielestäni nerokkuutta; tämän todisti jo GC:n Pac Man aikoinaan, jota pelattiin GC:llä ja GBA:lla. Immersio ja fiilis on täysin erilainen, kun jos kaikilla olisi samat ohjaimet ja pelinäkymä näkyisi split screeninä. Jo pelkästään tämä, on mielestäni jotain täysin uutta ja tuoretta.

Niinkin yksinkertaiset konseptit, kuin Animal Crossing Sweet Days ovat aivan käsittämättömän hauskoja viidellä pelaajalla. Nämäkin vasta herättävät mielikuvitusta, siitä mitä voitaisiin tehdä viemällä näitä ideoita pidemmälle...esim. vaikka joku Advance Wars-tyyppinen peli, jossa yksi pelaaja näkee strategisen näkymän taistelusta Gamepadista, siinä missä muut pelaajat ovat "rintamalla" Gamepad-pelaajan käskytettävänä tms. Tai jos seuraavassa Star Foxissa yksi pelaaja olisi pilotti, joka ohjaa alusta ja Gamepad-pelaaja ohjaa tykkitornia Metroid Blast tyyliin jne. Mielikuvitus on rajana.

Tietenkin jos pidät Gamepadin onnistuneena käyttönä vain jotain äärimmäisen helpostilähestyttävää partypelikonseptia, jossa "jopa mamma voi ottaa ja alkaa heiluttelemaan ohjainta", niin sitten ymmärrän pointtisi.




Tietenkin ihmisten reaktiot Wii Playhin vaihtelevat, mutta selvästi hyvin monet ihmiset ovat saaneet siitä pitkäaikaista viihdettä, ja peliä on pelattu yhä uudestaan vuosien varrella.

Ehkä nämä ovat sitten juuri niitä "uusia pelaajia", jotka pysyivät pelin äärellä Wii Playn pelimekaniikkojen äärimmäisen matalan oppimiskynnyksen takia. Omasta mielestäni esim. se ilmakiekko oli tosi hauska ja sitä tuli pelailtua useamman kerran, mutta en ymmärrä miten jostain kalastelu/kuplien poksuttelu/lehmällä-ratsastus-yhtä-ja-samaa-rataa-pitkin-peleistä voi irrota iloa kovinkaan pitkäksi aikaa....tai mikä on se syvyys näissä peleissä, johon viittaat, jota esim. Nintendolandista ei väittämäsi mukaan löydy....


Minä en siis väheksy näitä helposti lähestyttäviä partypelejä yhtään, itselläni on varmaan ne kaikki ja olen nauttinut niiden pelaamisesta, mutta tämä Wiin aloittama "casuaali-ilmiö" alkaa olemaan mielestäni jo kuitenkin sen verran ohi, että on ilo nähdä, ettei Nintendo tällä kertaa laske pelkästään sen varaan..
 
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

Jo pelkästää tuo, että local multiplayerissa yksi pelaaja näkee jotain, mitä muut pelaajat eivät näe on mielestäni nerokkuutta; tämän todisti jo GC:n Pac Man aikoinaan, jota pelattiin GC:llä ja GBA:lla. Immersio ja fiilis on täysin erilainen, kun jos kaikilla olisi samat ohjaimet ja pelinäkymä näkyisi split screeninä. Jo pelkästään tämä, on mielestäni jotain täysin uutta ja tuoretta.

Tämä yhden pelaajan oma näyttö on niitä tapauksia, joissa Gamepadia käytetään "ilman televisiota, toisin sanoen käsikonsolin korvikkeena". Ja kuten itsekin samalla todistit, se ei suinkaan ole uutta eikä tuoretta, vaikka se onkin Wii U:lla ehkä kätevämpää. Sattuvasti otit siis esiin GC-GBA-yhteensopivuuden, ja Pac-Man VS. olisikin erittäin mielenkiintoinen peli Wii U:lle, varmasti Mario Chasea pitkäikäisempi.

Ehkä nämä ovat sitten juuri niitä "uusia pelaajia", jotka pysyivät pelin äärellä Wii Playn pelimekaniikkojen äärimmäisen matalan oppimiskynnyksen takia. Omasta mielestäni esim. se ilmakiekko oli tosi hauska ja sitä tuli pelailtua useamman kerran, mutta en ymmärrä miten jostain kalastelu/kuplien poksuttelu/lehmällä-ratsastus-yhtä-ja-samaa-rataa-pitkin-peleistä voi irrota iloa kovinkaan pitkäksi aikaa....tai mikä on se syvyys näissä peleissä, johon viittaat, jota esim. Nintendolandista ei väittämäsi mukaan löydy....

Wii Play ei välttämättä ole Nintendolandia syvällisempi (toisin kuin Sports), mutta ainakin se on hauskempi.

Toisaalta, olihan Wiilläkin floppinsa, kuten Wii Music. Ehkä se on nyt Nintendolandin myötä saatu pois alta ja tulevat, vielä julkistamattomat pelit ovat toivottavasti parempia. Tuskin Nintendo nyt esitteli kaikkia E3-pelejään, vaan eiköhän sinnekin vielä riitä julkistuksia.
 
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

Tämä yhden pelaajan oma näyttö on niitä tapauksia, joissa Gamepadia käytetään "ilman televisiota, toisin sanoen käsikonsolin korvikkeena". Ja kuten itsekin samalla todistit, se ei suinkaan ole uutta eikä tuoretta, vaikka se onkin Wii U:lla ehkä kätevämpää. Sattuvasti otit siis esiin GC-GBA-yhteensopivuuden, ja Pac-Man VS. olisikin erittäin mielenkiintoinen peli Wii U:lle, varmasti Mario Chasea pitkäikäisempi.

Mä en koe että konseptia hyödynnettiin GC-GBA connectivityssä vielä niin paljoa, ettäkö konseptin uutuus- ja tuoreusarvo olisi siitä hirveästi kärsinyt...jos siihen tässä viittasit. Pac Man ja Zelda Four Swords oli paremminkin todisteita siitä, että konsepti on niin hyvä, että sen ympärille kannattaisi rakentaa ihan oma konsolinsa, kun ei se GC:llä oikein päässyt lentoon.



Toisaalta, olihan Wiilläkin floppinsa, kuten Wii Music. Ehkä se on nyt Nintendolandin myötä saatu pois alta ja tulevat, vielä julkistamattomat pelit ovat toivottavasti parempia. Tuskin Nintendo nyt esitteli kaikkia E3-pelejään, vaan eiköhän sinnekin vielä riitä julkistuksia.

Wii Musiciin rinnastaminen on kyllä aika heikko veto. Nintendo Land on otettu yleisesti aika positiivisesti vastaan ja moni media, kuten esim. IGN on pitänyt sitä Wii Sportsin "tappajana", joten floppinahan sitä ei voida mitenkään pitää. Vaikka metascoreen referoiminen on aika halpa veto, niin pistetään nyt tähän vielä se Wii Playn 58% referenssiksi (johon ainakin henkilökohtaisesti yhdyn)...

Mutta kuten sanoin, nämä ovat makuasioita ja jos sä pidät Wii Playsta enemmän, niin se käy mulle ja hyvä siis sinun kannaltasi, että horisontissa on lisää tämän kaltaisia pelejä (ja myös uusia Zeldoja, Marioita ja Xenobladeja...)
 
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

Mä en koe että konseptia hyödynnettiin GC-GBA connectivityssä vielä niin paljoa, ettäkö konseptin uutuus- ja tuoreusarvo olisi siitä hirveästi kärsinyt...jos siihen tässä viittasit. Pac Man ja Zelda Four Swords oli paremminkin todisteita siitä, että konsepti on niin hyvä, että sen ympärille kannattaisi rakentaa ihan oma konsolinsa, kun ei se GC:llä oikein päässyt lentoon.

Mutta kauanko kestää, että Wii U:lle puolestaan tulee oikeasti hyviä konseptia hyödyntäviä pelejä?

Wii Musiciin rinnastaminen on kyllä aika heikko veto. Nintendo Land on otettu yleisesti aika positiivisesti vastaan ja moni media, kuten esim. IGN on pitänyt sitä Wii Sportsin "tappajana", joten floppinahan sitä ei voida mitenkään pitää. Vaikka metascoreen referoiminen on aika halpa veto, niin pistetään nyt tähän vielä se Wii Playn 58% referenssiksi (johon ainakin henkilökohtaisesti yhdyn)...

IGN:llä ja pelimedialla on omia makutottumuksiaan ja muita tekijöitä, joiden vuoksi niiden osuminen hyviin peleihin on täyttä arpapeliä. IGN:n arvioilla tai Metascoreilla on yhtä paljon painoarvoa kuin Michael Pachterilla.
 
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

Mutta kauanko kestää, että Wii U:lle puolestaan tulee oikeasti hyviä konseptia hyödyntäviä pelejä?

Jos sinun määritelmä hyvälle konseptin hyödyntämiselle on "casual minipelikokoelma", niin sitten varmaan niin kauan, kunnes Wii U Party tulee.

Omasta mielestäni jo erinomainen Nintendo Land ja Zombi U ovat "proof-of-concept" tason pelejä, jos puhutaan nykyhetkestä. Lähitulevaisuudessa moisia voisi olla äärimmäisen lupaavalta näyttävä Wonderful 101, sekä uusin Rayman.
Erityisesti toissapäiväisten järisyttävien julkistusten jälkeen en myöskään todellakaan kehtaisi rutista lupaavien pelien puutteesta tulevaisuudessa, koska tilanne näyttää ainakin näin "tosipelaajan" perspektiivistä äärimmäisen hyvältä. Uskon myös, että ohjainta tullaan hyödyntämään innovatiivisesti näissä peleissä, vaikkei ne kaikki olekkaan casual minipelikokoelmia.

Vaikka tuo Wiin luoma casual-ilmiö on tuonut mukanaan monta erinomaista ideaa ja peliä, sekä tervetulleen uudistuksen silloin kaavoihinsa kangistuneeseen pelimaailmaan, niin mielestäni ilmiön huippu on jo nähty. Pohjallakin ollaan käyty, jotka oli ehkä Nintendon E3 Wii Music ja "mamma snoukkaa balanceboardilla"-turoilut ja Microsoftin toissavuotinen Disney Kinect-idiotismi (OH NO, IT'S HOOK!!). Suureksi onnekseni Nintendokin on tajunnut tämän ja ottanut pari askelta takaisin päin, klassisempaan pelaamiseen, jättäen silti runsaasti varaa innovaatiolle ja tuoreille ideoille.
 
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

Jos sinun määritelmä hyvälle konseptin hyödyntämiselle on "casual minipelikokoelma", niin sitten varmaan niin kauan, kunnes Wii U Party tulee.

Omasta mielestäni jo erinomainen Nintendo Land ja Zombi U ovat "proof-of-concept" tason pelejä, jos puhutaan nykyhetkestä.

Kyse oli siis tästä "ylimääräiset näytöt moninpelissä"-konseptista Pac-Man VS:n ja Zelda Four Swordsin tyyliin. Nintendolandissa on pari tällaista minipeliä, mutta ne pitäisi saada ilman Octopus Dancen ja Donkey Kong Crash Coursen kaltaista roskaa viemässä tilaa. Pitäisi siis olla jokin tähän konseptiin keskittyvä peli tai pelikokoelma.

Erityisesti toissapäiväisten järisyttävien julkistusten jälkeen en myöskään todellakaan kehtaisi rutista lupaavien pelien puutteesta tulevaisuudessa, koska tilanne näyttää ainakin näin "tosipelaajan" perspektiivistä äärimmäisen hyvältä.

Jos "tosipelaajista" voi sanoa yhden asian, niin he eivät ole tosipelaajia, vaan pelimedian ehdollistamia kritiikittömiä kuluttajia, jotka eivät osaa vaatia parempaa. Vaatii melkoista kritiikittömyyttä, että tilanne näyttäisi "äärimmäisen hyvältä" eilisen esittelyn perusteella.
 
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

Jos "tosipelaajista" voi sanoa yhden asian, niin he eivät ole tosipelaajia, vaan pelimedian ehdollistamia kritiikittömiä kuluttajia, jotka eivät osaa vaatia parempaa. Vaatii melkoista kritiikittömyyttä, että tilanne näyttäisi "äärimmäisen hyvältä" eilisen esittelyn perusteella.

No johan pomppas :D Jaa, että parempaa, mitä Zelda: Wind Waker Remake, uusi Wii U Zelda, uusi Xenoblade (tai mikä nyt onkaan), uusi 3D Mario, Mario Kart yms. yms.? Tämä ei ole hyvä, vaan pitäisi olla esimerkiksi uusi Wii Play?

Kyllä täytyy sanoa, että sulla on aivan äärimmäisen kieroon suuntaan kehittynyt maku ja olet aika yksin näiden mielipiteitesi kanssa...Nyt meni kyllä viimeinenkin uskottavuuden ripaus tästä keskustelusta :D
 
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

No johan pomppas :D Jaa, että parempaa, mitä Zelda: Wind Waker Remake, uusi Wii U Zelda, uusi Xenoblade (tai mikä nyt onkaan), uusi 3D Mario, Mario Kart yms. yms.? Tämä ei ole hyvä, vaan pitäisi olla esimerkiksi uusi Wii Play?

Milloin nämä pelit ovat tulossa? Mitä ne sisältävät? Mitä muita pelejä on tulossa? Tiedossa on siis, että Nintendo päivittää vanhan Gamecube-Zeldan HD-versioksi Wii U:lla, ja todennäköisesti lopullisen version hintalapussa sitten seisoo se 60 tai jopa 70 euroa mitä useimmista uusista Wii U -peleistä pyydetään.

Mitä jos uusi 3D-Mario onkin Super Mario Sunshinen tyylinen lässähdys? Kuinka kaukana Wii U:n oikea uusi Zelda on? Entä se 'X'?

Nintendolla oli tarjolla itsestäänselvyyksiä, lämmittelyjä ja anteeksipyyntö siitä, että pelejä ei ole tarjolla nyt. Mitä tapahtui Wiin julkaisuajoille, jolloin tarjolla oli jatkuvasti jotain uutta?

Yksi Wii Party U ei kesää tee, mutta tässä tilanteessa se oli ehdottomasti parasta, mitä tuosta esittelystä saatiin. Virtuaalikonsolin tulo Wii U:lle tulee huonona kakkosena, sillä toteutus näyttää jättävän paljon toivomisen varaa.

Nintendon julkistus, että Wii U:lle tulee 3D-Mario ja Mario Kart, on täysi vitsi:

CEO Kaz Hirai
@KazHiraiCEO

Nintendo confirming they are making a new Mario Kart game is about as surprising as us confirming we are making losses #NintendoDirect

Tässä tilanteessa Nintendon vakuuttelut tulevista Mario-peleistä haiskahtavat enemmän epätoivolta, kun muita pelejä ei ole saatu kehitettyä tarpeeksi nopeasti. "Julkaisuikkunan" Wii Fit U, Game x Wario ja Pikmin 3 viivästyivät, third partyilta ei tulekaan merkittävästi pelejä Nintendon aukkoja paikkaamaan, ja Wii U:n julkaisuvalikoima ei osoittautunut yhtä hyväksi kuin Wiin aikanaan. Kyse ei ole jostain yksittäisestä Wii Playsta, vaan siitä että nämä julkistukset eivät mitenkään merkittävästi auta paikkaamaan Wii U:n pelivalikoiman aukkoja.
 
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

Tässä tilanteessa Nintendon vakuuttelut tulevista Mario-peleistä haiskahtavat enemmän epätoivolta, kun muita pelejä ei ole saatu kehitettyä tarpeeksi nopeasti. "Julkaisuikkunan" Wii Fit U, Game x Wario ja Pikmin 3 viivästyivät, third partyilta ei tulekaan merkittävästi pelejä Nintendon aukkoja paikkaamaan, ja Wii U:n julkaisuvalikoima ei osoittautunut yhtä hyväksi kuin Wiin aikanaan. Kyse ei ole jostain yksittäisestä Wii Playsta, vaan siitä että nämä julkistukset eivät mitenkään merkittävästi auta paikkaamaan Wii U:n pelivalikoiman aukkoja.

No ok. Sovitaan sitten, että vituiksi menee. Wii U Party ainoa pieni toivonkipinä horisontissa, mutta peli on silti menetetty. Saadaan tämä keskustelu päättymään. :D
 
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

Katselin juuri tuon Nintendo Directin uudestaan, kun sen viimein pääsi katsomaan suht rauhassa ja kiinnitin huomiota pariin seikkaan, joista tässä ketjussa ei ole paljoa tuon esityksen jälkeen puhuttu.

Tuossa Virtual Console osuudessa kiinnitin huomiota siihen, että siinähän puhuttiin tästä juhlakampanjasta, joka tarjoaa joukon pelejä erikoishintaan ja sitten lueteltiin ne pelit, jotka kampanjassa kuukausittain julkaistaan. Heräsipä sitten ajatus, että voisiko olla niin, että nuo mainitut pelit ovat tuollaisia speciaaleja tapauksia, joiden lisäksi Wii U:n VC saa muitakin julkaisuja, mutta normaaliin hintaan. Eli jokaisen kuukauden aikana tarjouspelin lisäksi saattaisi tulla muita vanhoja julkaisuja myyntiin. Tuon 30 päivän kampanjan jälkeenhän nuokin mainitut pelit jäävät varmasti myyntiin normaalilla hinnalla.

Itse en tuossa Virtual Consolessa ole kovin tyytyväinen siihen, että pelit pitäisi ostaa uudestaan. Ymmärrän toki, että Wii U:lle kääntäminen tuottaa lisäkustannuksia, mutta tuokin olisi voitu välttää helposti sillä, että konsolista olisi tehty jo heti alkuun yhteensopiva palvelun kanssa.

Seuraava asia, mikä kiinnitti huomiota oli lyhyt puhe tulevasta Wii U:n uudesta Zeldasta. Eiji Aonumahan tavallaan paljasti jotakin pelin luonteesta. Zeldojen lineaarista kaavaa pyritään ilmeisesti rikkomaan tekemällä pelimaailmasta avoimempi ja luolastoja ei tarvitsisi suorittaa jossakin tietyssä järjestyksessä. Yksi ratkaisuhan tähän olisi se, että keinot edetä eri luolastoissa löytyisivät itse pelimaailmasta. Eli tarvittavat esineet voisi ansaita erilaisilla questeilla, jotka voisi suorittaa haluamassaan järjestyksessä.

Toinen Zeldaan liittyvä huomioni oli se, että yksi Aonumaa askarruttavista asioista oli myös aiempien Zeldojan (poislukien Four Swords) kokeminen yksin. Tämä tietenkin tarkoittaisi jonkinlaista moninpeliä. Zeldan luonteen tuntien kyseessä olisi varmastikin jonkinlainen co-op. Uskoisin, että tämä toteutetaan seuraavasti: Ykköspelaaja ohjaa Linkiä joko mote+nunchuck -yhdistelmällä tai Classic Prolla, kun taas kakkospelaaja on jonkinsortin auttajan roolissa gamepadilla. Yksin pelatessa varmaan käytetään tuota gamepadia, että inventaariota sun muuta voi hallita kosketusnäytöllä - tämä tosin saattaisi eliminoida mahdollisuuden tuohon mote+nunchuck -ohjaukseen, elleivät sitten päädy tekemään asetuksia molemmille ohjaustavoille. Wind Wakerissahan muuten myös oli hyvin laiha kaksinpeli GBA:n avulla.

Monolithsoftin X vaikutta kyllä hienolta. Jos meininki on Xenobladen tasoa niin olen hyvin kiinnostunut. E3:ssa tuostakin kuulee varmasti enemmän. E3:lla luulisi esitettävän liikkuvaa kuvaa kaikista Directissä mainituista peleistä, joista ei nyt näytetty mitään. Sen lisäksi hyvällä tuurilla on luvassa joku julkistuskin. 3rd partyilta siellä varmasti julkistetaan yhtä jos toista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

Jos "tosipelaajista" voi sanoa yhden asian, niin he eivät ole tosipelaajia, vaan pelimedian ehdollistamia kritiikittömiä kuluttajia, jotka eivät osaa vaatia parempaa. Vaatii melkoista kritiikittömyyttä, että tilanne näyttäisi "äärimmäisen hyvältä" eilisen esittelyn perusteella.

Useamman viimevuoden aikana melko Nintendovastaiseksi kasvaneena on tehnyt aika ikävää lukea Wind Waker HD:n kommentteja. Se ruikutuksen ja kyynisyyden myrsky on vähän eri asia kuin kritiikin esittäminen. Nintendo Directiä en seurannut ja kokonaisuudesta en tiedä ihmeitä, mutta en ihan heti osaa keksiä kuinka siellä olisi voitu paremmin onnistua kosiskelemaan tätä allekirjoittanutta "tosipelaajaa" - innovaatiota Zeldaan joka maistui Twilightissa jo peruskuvioineen pakkopullalta, sekä remake yhdestä parhaimmista Zeldoista evö. Nintendo 1 Up.

Jos termiä tosipelaaja lähtee miettimään, niin mieleen tulee kyllä kaikkea muuta kuin Nintendo Sportseja sun muiden moisten kanssa pelehtiminen.

ex-gen...........

Ei ole typoa.
 
Vastaus: Wii U:lle tulevia pelejä

Useamman viimevuoden aikana melko Nintendovastaiseksi kasvaneena on tehnyt aika ikävää lukea Wind Waker HD:n kommentteja. Se ruikutuksen ja kyynisyyden myrsky on vähän eri asia kuin kritiikin esittäminen. Nintendo Directiä en seurannut ja kokonaisuudesta en tiedä ihmeitä, mutta en ihan heti osaa keksiä kuinka siellä olisi voitu paremmin onnistua kosiskelemaan tätä allekirjoittanutta "tosipelaajaa" - innovaatiota Zeldaan joka maistui Twilightissa jo peruskuvioineen pakkopullalta, sekä remake yhdestä parhaimmista Zeldoista evö. Nintendo 1 Up.

Mä en ole kuullut aiheeseen liittyen ruikutusta ja kyynisyyttä, muutakun Mahelta. Itse olen ainakin ihan tulessa tästä. WW oli niitä paria kriittistä suunnittelumokaa vaille mestariteos ja yksi parhaimmista Zeldoista koskaan. Jos tosiaankin graafisen kohennuksen lisäksi hiovat nämä ongelmat, lisäävät uutta sisältöä + innovatiiviset Gamepad kikat, niin meillä on voittaja käsillä aivan epäilemättä. On ollut pitkään ohjelmassa pelaa se uudestaan läpi, mutta nyt jäänkin innolla odottamaan remakea.

Jos termiä tosipelaaja lähtee miettimään, niin mieleen tulee kyllä kaikkea muuta kuin Nintendo Sportseja sun muiden moisten kanssa pelehtiminen.

Mua ahdistaa nämä termit, mutta jos pakko lähteä näin kategorisoimaan, niin tosipelaaja ei mielestäni myöskään ole se Nintendo-vihaaja, HD TEHOKONSOLI fani, joka hakkaa CoDia ja GTA:ta, enempää kuin se Wii Play-pelaajakaan.
Pidän itseäni esimerkillisenä tosipelaajana. Omistan parisenkymmentä konsolia, pelaan lähes joka ilta ja seuraan aktiivisesti pelimaailman tapahtumia. Pelaan myös kaikkea, joka on hyvää, FPS räiskinnöistä Wii Partypeleihin, ostan uusimmat pelit ja konsolit, sekä pelaan vanhoilla konsoleilla myös aktiivisesti.

Näissä piireissä esiintyy todella ahdasmielistä lähestymistä pelaamiseen, toisella puolella TEHO/HD leiri ja toinen ääripää on Mahen kaltaiset kaverit (ei niitä taida olla kuin yksi). Omasta perspektiivistäni paras määrite tosipelaajalle on sellainen, joka pelaa ennakkoluulottomasti hyviä videopelejä sen kummemmin leiriytymättä.



Generaatiolla ei viitata prosessoritehoon, vaan sukupolveen. Esim N64 oli samaa sukupolvea Saturnin kanssa, vaikka suorituskyvyssä oli eroja. Jos saat silti tämän kaltaisista termeistä jotain lohtua, niin siitä vaan sitten.
 
Ylös Bottom