Mahewcoro
Active Member
Vastaus: Nintendon Gamepad-konsoli, Wii U
Minusta saa olla aika kummallinen ajatusmaailma "pelaajalla", jos juuri nuo kaavasta poikkeavat ja vähän erilaista pelaamista tarjoavat pelit ovat "keskinkertaista huttua". Minua ei suuri osa noista sinun kehumistasi peleistä kiinnostanut Wii-aikaan, vaikka olin multiplattari-konsoliomistaja (sukupolven varrella hankin lopulta kaikki konsolit), ja Wii U:lla nähtiin, että eivät nuo kiinnostaneet sitä Wii U -yleisöäkään. Tässä siis menivät sekä Nintendon että pelijulkaisijoiden pasmat kolossaalisesti sekaisin Wii U:n julkaisussa: konsolille yritettiin saada niitä PS360-multiplattareita, mutta samalla unohdettiin kokonaan ne Wiin massasta erottuvat pelit, ja vaikeutettiin niiden tuomista Wii U:lle. Samalla Gamepad-konsolin heikot myynnit alensivat ja yhä alentavat kaikkien potentiaalisten Wii U -pelien myyntiä niin julkaisijoiden laskelmissa kuin kauppojen tiskeillä toteutuneissa myynneissäkin. Wii U:lla ei ole positiivisia yllätyksiä eikä yllätyshittejä.
Selvästi Wii U:lla pelijulkaisijat odottivat, että Gamepad-konsoli ottaisi suoraan soihdun Wiiltä ja että Nintendo saisi toteutettua siistin siirtymän. Onnistuihan Nintendolta lentävä lähtö Wiillä, joten miksi ei nyt? Nintendo näytti silloin että yleisö tulee Wiille, varmaan sama toistuu? Kyllähän ne Wii-omistajat varmasti päivittävät laitteensa nopeaan tahtiin, ja nyt heille voidaan kätevästi myydä PS360-multiplattereita, joista osaa ei ollut Wiillä. Samalla pelitalot tekivät suoran siirtymän Wiiltä Wii U:lle Nintendon perässä, osa studioista kuten Shin'en kävivät 3DS:n puolella kastamassa jalkojaan.
Kannattaa muistaa, että vielä Wii U:n julkaisunkin jälkeen Wii-pelit ovat jatkuvasti myyneet paremmin kuin Wii U -pelit, riippumatta Nintendon ja third partyjen panostuksesta Wii U:hun. Se osoittaa, että kyllä se Wiin äärimmäisen laaja pelivalikoima "keskinkertaista huttua" kiinnosti ja yhä kiinnostaa pelaajia. Nintendo kuitenkin katkaisi Wii-julkaisunsa täysin vuonna 2012 ennen Wii U:n julkaisua, selvästi odottaen ja toivoen, että Wii-omistajat päivittäisivät Wii U:hun. Kuluttajat ovat kuitenkin jatkuvasti valinneet toisin: Wiin pelikirjasto on ollut kiinnostavampi hiipuneista julkaisuista huolimatta, ja Wii U:n "aktiivinen", uudella konsolillaan uusia pelejä pelaava omistajakunta ei ole kyennyt ostamaan pelejä samaan tahtiin kuin Wii-omistajakunta edes konsolin hiipumisen päivinä, saati sitten Wiin huippuvuosina.
Toki ehkä tämän voi tulkita positiivisestikin: ehkä Wii U -omistajatkin ovat jatkaneet Wii-pelien ostamista ja pelaamista Wii U:n taaksepäinyhteensopivuuden turvin, kuten minäkin olen tehnyt. Joka tapauksessa Wii-pelien jatkuva suosio verrattuna Wii U -pelien floppaamisiin on osoittanut, että Nintendo epäonnistui käytännössä täydellisesti Wii -> Wii U -siirtymässä. Useimmilla Wii-omistajilla ei ollut eikä tule olemaan tarpeeksi hyviä syitä ostaa Wii U:ta eikä sen pelejä, ja ilman Wii-omistajien siistiä siirtymää Wii U:lle Gamepad-konsolin myynti ja pelituki alkoivat nopeasti takellella ja nyt hiipua.
Aina kun tuota Wiin uskomatonta peliltarjontaa luetellaan, niin siellä on ihan todella keskinkertaista huttua välissä. Eikö oikeasti löydy parempia pelejä luetella, kuin jotain Disasteria, Red Steel 2:ta, Batman Brave & Boldia ja öh....Monster Labia? Eihän niitä löydy, sillä totuus on se, että Wiin äärimmäisen laaja pelivalikoima koostui enimmäkseen hyvinkin keskinkertaisesta hutusta. Itsellekkin noita on kertynyt hyllyyn kasakaupalla 5€ alelaarista, mutta kyllä huomio noihin aikoihin oli aika vahvasti tehokonsolien pelitarjonnassa. Noihin aikoihin olisi kyllä ollut kiitollinen Batman Arkham Cityn, Mass Effectin, Splinter Cell Blacklistin, Assassin's Creedin, Zombi U:n, Lego Cityn, TW101:n, Need for Speed Most Wantedin, Deus Exän jne. kaltaisista laatupeleistä.
Minusta saa olla aika kummallinen ajatusmaailma "pelaajalla", jos juuri nuo kaavasta poikkeavat ja vähän erilaista pelaamista tarjoavat pelit ovat "keskinkertaista huttua". Minua ei suuri osa noista sinun kehumistasi peleistä kiinnostanut Wii-aikaan, vaikka olin multiplattari-konsoliomistaja (sukupolven varrella hankin lopulta kaikki konsolit), ja Wii U:lla nähtiin, että eivät nuo kiinnostaneet sitä Wii U -yleisöäkään. Tässä siis menivät sekä Nintendon että pelijulkaisijoiden pasmat kolossaalisesti sekaisin Wii U:n julkaisussa: konsolille yritettiin saada niitä PS360-multiplattareita, mutta samalla unohdettiin kokonaan ne Wiin massasta erottuvat pelit, ja vaikeutettiin niiden tuomista Wii U:lle. Samalla Gamepad-konsolin heikot myynnit alensivat ja yhä alentavat kaikkien potentiaalisten Wii U -pelien myyntiä niin julkaisijoiden laskelmissa kuin kauppojen tiskeillä toteutuneissa myynneissäkin. Wii U:lla ei ole positiivisia yllätyksiä eikä yllätyshittejä.
Selvästi Wii U:lla pelijulkaisijat odottivat, että Gamepad-konsoli ottaisi suoraan soihdun Wiiltä ja että Nintendo saisi toteutettua siistin siirtymän. Onnistuihan Nintendolta lentävä lähtö Wiillä, joten miksi ei nyt? Nintendo näytti silloin että yleisö tulee Wiille, varmaan sama toistuu? Kyllähän ne Wii-omistajat varmasti päivittävät laitteensa nopeaan tahtiin, ja nyt heille voidaan kätevästi myydä PS360-multiplattereita, joista osaa ei ollut Wiillä. Samalla pelitalot tekivät suoran siirtymän Wiiltä Wii U:lle Nintendon perässä, osa studioista kuten Shin'en kävivät 3DS:n puolella kastamassa jalkojaan.
Kannattaa muistaa, että vielä Wii U:n julkaisunkin jälkeen Wii-pelit ovat jatkuvasti myyneet paremmin kuin Wii U -pelit, riippumatta Nintendon ja third partyjen panostuksesta Wii U:hun. Se osoittaa, että kyllä se Wiin äärimmäisen laaja pelivalikoima "keskinkertaista huttua" kiinnosti ja yhä kiinnostaa pelaajia. Nintendo kuitenkin katkaisi Wii-julkaisunsa täysin vuonna 2012 ennen Wii U:n julkaisua, selvästi odottaen ja toivoen, että Wii-omistajat päivittäisivät Wii U:hun. Kuluttajat ovat kuitenkin jatkuvasti valinneet toisin: Wiin pelikirjasto on ollut kiinnostavampi hiipuneista julkaisuista huolimatta, ja Wii U:n "aktiivinen", uudella konsolillaan uusia pelejä pelaava omistajakunta ei ole kyennyt ostamaan pelejä samaan tahtiin kuin Wii-omistajakunta edes konsolin hiipumisen päivinä, saati sitten Wiin huippuvuosina.
Toki ehkä tämän voi tulkita positiivisestikin: ehkä Wii U -omistajatkin ovat jatkaneet Wii-pelien ostamista ja pelaamista Wii U:n taaksepäinyhteensopivuuden turvin, kuten minäkin olen tehnyt. Joka tapauksessa Wii-pelien jatkuva suosio verrattuna Wii U -pelien floppaamisiin on osoittanut, että Nintendo epäonnistui käytännössä täydellisesti Wii -> Wii U -siirtymässä. Useimmilla Wii-omistajilla ei ollut eikä tule olemaan tarpeeksi hyviä syitä ostaa Wii U:ta eikä sen pelejä, ja ilman Wii-omistajien siistiä siirtymää Wii U:lle Gamepad-konsolin myynti ja pelituki alkoivat nopeasti takellella ja nyt hiipua.