Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    wiiu
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Olen iloinen että Wii U omistajat ovat niin tyytyväisiä konsoleihinsa, enkä mä epäile ettenkö saisi sillä aikani tapettua jos olisi pakko.

Ei tämäkään ole mikään selviö. Tässä ainakin on yksi Wii U -omistaja, joka on yhä vähemmän ja vähemmän tyytyväinen konsoliin, ja mitä muualta kuulee, samanlaisia tuntemuksia on monilla Wii U -omistajilla. Sitä mielenkiintoista pelattavaa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi, ja Wii U:n julkaisukalenteri on täysin säälittävä, Gamepad-fanien omituisista ja kasvavassa määrin epätoivoisista vakuutteluista huolimatta.

"Säälittävästä" puheenollen, viikon Miyamoto-plöräys "kasuaalipeleistä" lienee uutisankka. GamesIndustryn Rob Fahey selittää tilanteen juurta jaksain:

Nintendo isn't retreating from the “casual” market; the accessible, family-friendly approach is here to stay

http://www.gamesindustry.biz/articles/2014-08-28-nintendo-isnt-hitting-reset

Lisäksi Nintendon (ulomman) sisäpiirin tietoa saanut sijoittaja David Gibson kommentoi näin:

I bet Miyamoto's "pathetic" comment is like his prior "retirement" quote, many Japanese words don't translate well into English @edgeonline

http://twitter.com/gibbogame/status/505591841752752128

My experience after 9 years in Japan using interpreters is when you hear these controversial English comments you need to clarify

http://twitter.com/gibbogame/status/505592429026619392

Niin, muistattekos sen Shigeru Miyamoton eläkkeelle jäämisen? :D

En vain usko monestakaan syystä että dedikoidussa kotikonsoliraudassa pysyttely on järkevin vaihtoehto, innovaatioita voi tuottaa ilmankin.

a) Konsoliraudan innovaatioita on vaikeampi tuottaa jos ei konsolivalmistaja, sehän on selvä.

b) Kuten tässä ketjussa on aiemmin todettu, pelaajien onneksi Nintendo tekee omaa juttuaan, on se "järkevää" tai ei.

Käsikonsolit ovat taas asia erikseen ja selvästi oma markkinansa.

Ei asia ole noin mustavalkoinen. Wii takoi rahaa, mutta niin teki myös DS (ja käsittääkseni myös 3DS), ja näillä jeneillä voidaan kattaa myös kotikonsolien kehityskuluja, ja tässä taas kerran pelaamisen monimuotoisuus voittaa.

Ikävä sanoa mutta minusta se ei ole sony/xbox fanipoikailua vaan realismia todeta että WiiU:n potentiaali ja momentum meni jo.

Potentiaali nousta kaupallisesti menestykkääksi alustaksi kyllä melko todennäköisesti meni jo (ja tämähän se tuntuu täällä monesti olevan ainoa asia, jolla on merkitystä), mutta mielenkiintoisten pelijulkaisujen suhteen kaikki potentiaali on vielä olemassa. Sen valjastaminen jäi nyt vain lähinnä Nintendon ja heidän second partyjensa harteille.

Potentiaali nousta kaupallisesti menestykkääksi alustaksi kyllä melko todennäköisesti meni jo

Itseäni tuo ei haittaa, sillä olenhan Vitankin onnellinen omistaja. Heti kun Nintendon pari yksinoikeutta(muun muassa Splatoon ja Bayonetta 2) pärähtää kauppoihin, saapuu meikäläisen kotiin myös Wii U.

Tällä kolmen kombolla(PS4, Vita, Wii U) sitten päsäytellään nykyinen "uusi" konsolisukupolvi loppuun. Sori, Remedy. Ehkä ostan Quantum Breakin, jos siitä joskus tulee PC -versio.

Viimeksi muokannut moderaattori:

The Wii U is actually worth buying now - Why Nintendo's spectacular failure should be your next console

Ei välttämättä mitään uutta tähän keskusteluun, mutta hyviä pointteja.

Kuten tämä loppupuolen tiivistelmä:

When you buy a Wii U, you're not investing in a vibrant platform that will see developer support for years to come. You're not getting the most powerful console out there. And you're not getting an all-in-one media solution that will help you cut the cord. But what you are getting, as we leave summer and head into the holiday season, is a great, relatively inexpensive system with some neat features and better exclusive games than either of its next-gen competitors.

Jep. Etenkin Wii U:n nykyinen hinta(joka tosin on yhä vähän turhan suolainen) sekä ilmainen nettipeli ovat seikkoja, jotka tekivät siitä itselleni varsin loogisen valinnan ("Must have" -pelien lisäksi) PS4 kaveriksi. Konsolin pieni koko on myös todella iso plussa.

Ensi kesänä(jolloin Splatoon ilmestyy kauppoihin) Premium -mallin voisi jo ostaa, koska se on aika varmasti saavuttanut edullisuudessaan 220 euron rajapyykin.

^Kyllä. Näitä vastaavia artikkeleita on ollut useampia, erityisesti tässä E3:n jälkeen, mutta asiallinen tuokin. Komppaan erityisesti tätä:

relatively inexpensive system with some neat features and better exclusive games than either of its next-gen competitors.

Totta, jos pidät nintendon peleistä wiiU on ihan kirjaimellisesti pakko-ostos. :D

Ikävä kyllä multiplättärit ovat olemassa myös, joten hyvätkään yksinoikeuspelit eivät riitä WiiU:n tapauksessa myymään konsolia.

Ikävä kyllä multiplättärit ovat olemassa myös, joten hyvätkään yksinoikeuspelit eivät riitä WiiU:n tapauksessa myymään konsolia.

Täällä pelataan multiplatat PS4. Nipan pelit ovat enemmänkin sitten niihin hetkiin, kun haluan kokea runsain määrin jotain mukavan piristävää ja värikästä.

Ja missäs vaiheessa minä olisin muka tuominnut?

Et ole tietenkään tuominnut, mutta kun tässä topikissa tuntuu olevan yleinen mielipide (jota itsekin kärjistäen, ja siten itsekin toki vitsaillen ruokit) olevan se, että Nintendo innovoi ja kukaan muu ei, niin piti vaan väliin muistuttaa, että onko nyt kuitenkaan niin. Että onko nyt niin, että Wii U:lla pelataan rohkeita, omaperäisiä ja ainutlaatuisia pelejeä, kun kilpailijoilla tyydytään siihen samaan vanhaan paremmilla grafiikoilla?
Mutta niin, ehkä tämä oli siten epäreilu kommentointi, että ei ollut tarkoitettu juuri sinulle, vaan yleistasolla. Kunhan vähän ärsyttää ajatus siitä, että Nintendo olisi pyhmimys, joka aina innovoi meidän kaikkien parhaaksi ja kehittelee uutta kun kaikki mut korporaatiot tekee vaan samaa vanhaa kamaa.
Wii U on menty hauska idea edellä, ja Nintendo ei vielä 2.5v myöhemmin tiedä itsekään mitä ohjaimella pitäisi tehdä. Olen viimeiset 20v ollut tyytyväinen siihen että Nintendo on olemassa ja toivon sydämeni kyllyydestä kaikkea hyvää firmalle, mutta juuri nyt Nipa on hukannut pallon ja se ei ratkaisevasti rikastuta pelimaailmaa, vaikka kukaan täällä kuinka muuten toivoisi. Ja taas kerran, tämä viesti ei ollut kohdistettu vain käyttäjälle xevious :o

Wii U:ssa on potentiaalia hitosti enempään, kuin mitä se on tähän mennessä toimittanut ja toivon heidän valjastavan sen....Onko tämä jotenkin väärä toivomus?

Ei ainakaan omalta kannaltani, kuten sanottuani toivon vilpittömästi että Wii U myisi paremmin ja sille tulisi paremmin padia hyödyntäviä pelejä.

Luulisi, että kaikki ovat asiasta samaa mieltä, kun tämä ei nähdäkseni ole edes mielipidekysymys. Siis jos tykkää pelien, pelikokemusten ja koko pelialan monimuotoisuudesta.

No tämä menee jo melkeinpä filosofiseksi puuhasteluksi, mutta: mitä minun (pelaajan) kannaltani hyödyttää se, että Nintendo julkaisee täysin hassun idea edellä julkaistun konsolin, jota he eivät itsekään osaa hyödyntää, joka aiheuttaa selkeän laskun firman tuotoissa ja jolle tulee jokunen peli jota haluan pelata, ja joiden takia minun on hommattava konsoli kotiini? Siis siihen verrattuna että Nintendo olisi vain pelivalmistaja ja tekisi pelejänsä muille konsoleille?
Tämä siis yhtään ottamatta kantaa siihen, pitäisikö Nintendon luopua pelikonsoleiden valmistamisesta. Siihen en yritäkään ottaa muuta kantaa kuin sen, että on typerryttävää lähteä siitä, että Nintendo tulee aina valmistamaan konsoleita. Olen aina kehunut ja ihaillut Nintendoa, mutta firmalla ei ole minun 21v pelaajaurani aikana ollut pallo ikinä näin hukassa, eikä voi olla niin etteikö Nintendoa tästä saisi ankarasti kritisoida.

Kiteytit yhteen postaukseen sen mitä olen tässä yrittänyt jo monta sivullista kertoa. Juurikin näin.

Sen voisi vielä lisätä että jokainen tunti minkä Miyamoto käyttää wiiU aseman kohentamiseen remakeja pohtimalla, gamepad innovaatioita miettimällä ym. wiiU pohdiskeluilla + markkinointi/media viestinnällä ja wiiU/tulevan raudan miettimiseen on pois meiltä pelaajilta siitä ajasta jolla synnytetään ne uudet zeldat, mariot, ja donkey kongit.

Olisiko donkey kong syntynyt parempana ilman valmiita radarscope kabinetteja joille mietetittiin uusi käyttötarkoitus?

Olen aina kehunut ja ihaillut Nintendoa, mutta firmalla ei ole minun 21v pelaajaurani aikana ollut pallo ikinä näin hukassa, eikä voi olla niin etteikö Nintendoa tästä saisi ankarasti kritisoida.

Tottahan tuo kai on, mutta tilanne on muuttunut parempaan suuntaan tässä viimeaikoina ja Nintendon visio ja "ryhti" Wii U:n suhteen on kirkastunut selkeästi. Konsolin omistavan pelaajan perspektiivistä tilanne ei vaikuta ollenkaan noin epätoivoisen huonolta. Konsoli tarjoaa ihan kiitettävästi laadukasta pelattavaa ja Gamepad on tuonut kivaa pientä höystöä peleihin - vaikkakin vielä laajalti hyödyntämättä.

Kuten tuossa ylläolevassa artikkelissakin mainittiin:

"The Wii U is actually a great buy today. For my money, we're way past the tipping point where there's enough to play."

Tuo "Wii U:lle ei ole pelejä"-väite on jäänne sieltä laitteen ekalta vuodelta, jolloin pelejä ei oikeasti ollut kovinkaan paljoa, mutta nyt väite on auttamattoman vanhentunut. Tämä hiljattain julkaistu koostekkin alleviivaa, että pelattavaa kyllä löytyy.

Vaikka Wii U on ehdottomasti monessakin mielessä fiasko Nintendolle, en silti osaa sanoa välittyisikö se pelaajalle, jos ei seuraisi laisinkaan pelimediaa, josta tämä doom & gloom meille välittyy. Mun mielestä Wii U pelitarjonnallaan pärjää vallan mainiosti GC:n ja Wiin vastaavan ajan tarjonnalle.

Vaikken usko minkään enää kääntävän Wii U:n kaupallista kulkua voitokkaaksi, pelaajan perspektiivistä tilanne ei ole laisinkaan niin toivoton.

Sen voisi vielä lisätä että jokainen tunti minkä Miyamoto käyttää wiiU aseman kohentamiseen remakeja pohtimalla, gamepad innovaatioita miettimällä ym. wiiU pohdiskeluilla + markkinointi/media viestinnällä ja wiiU/tulevan raudan miettimiseen on pois meiltä pelaajilta siitä ajasta jolla synnytetään ne uudet zeldat, mariot, ja donkey kongit.

Ööö..Uusi Donkey Kong tuli juuri, Zelda on tulossa ja Mariota on tullut ähkyksi saakka. Toisekseen hardware-innovaatioiden hyödyntäminen ei ole pois pelikehityksestä, vaan tämä on yhtenäinen prosessi.

EDIT:

kilpailijoilla tyydytään siihen samaan vanhaan paremmilla grafiikoilla?

Mielestäni erityisesti juuri alkanut sukupolvi onnistuu kilpailijoiden osalta suorastaan alleviivaamaan, että juuri noinhan se on, jopa siinä määrin, että välillä harjaantuneen corepelaajankin silmin vaikeaa erottaa, mikä peli on edelliselle ja mikä vanhalle sukupolvelle.

Tämä ei ole kritiikkiä silti, koska tuo järjestely käy mulle. Mä en ole niin kyllästynyt siihen "samaan vanhaan", etteikö lisää sitä kelpaisi. Nytkin pelailen Splinter Cell Blacklistiä Wii U:lla, joka on varsin "perinteinen" peli ilman sen kummempia innovaatioita (sniputtaminen sekä gadgettien hallinta ja ohjaileminen Gamepadilla on kyllä silti hauskaa!), mutta kyllähän tuo maistuu. Mulla on sen verran laaja pelimaku, että kaikki mahtuu mun pelihyllylle. Monesti väite tuntuu olevan se, että joko Tehot+perusohjain, tai innovaatioiden tie ja jompi kumpi on turhaa paskaa.

Ymmärsit väärin, tarkoitin että Miyamotolla ei ole aikaa uudelle IP:lle siis kokonaan uusia juttuja.

Kun aikaa on rajallisesti niin tulee juuri ähkyä sienistä ja karvaista apinaa sijoitetaan joka paikkaan. Itse asiassa, juuri näinhän Miyamoto itsekkin on sanonut jo aiemmassa haastattelussa.

No tämä menee jo melkeinpä filosofiseksi puuhasteluksi, mutta: mitä minun (pelaajan) kannaltani hyödyttää se, että Nintendo julkaisee täysin hassun idea edellä julkaistun konsolin, jota he eivät itsekään osaa hyödyntää, joka aiheuttaa selkeän laskun firman tuotoissa ja jolle tulee jokunen peli jota haluan pelata, ja joiden takia minun on hommattava konsoli kotiini? Siis siihen verrattuna että Nintendo olisi vain pelivalmistaja ja tekisi pelejänsä muille konsoleille?

Jos ei edes yritä, ei voi myöskään onnistua. Eihän tässä ole mistään muusta kyse. Nintendo yrittää koko ajan, jokaisella sukupolvella ja jokaisella konsolilla, tuoda pelaamiseen jotain uutta, vaikka se välillä tuleekin kaupallisesti kalliiksi. Sitten taas ne onnistumiset vaikuttavat monesti koko pelialaan.

Nintendo yrittää koko ajan, jokaisella sukupolvella ja jokaisella konsolilla, tuoda pelaamiseen jotain uutta, vaikka se välillä tuleekin kaupallisesti kalliiksi.

No Gamecubella ei kai taidettu tuoda hirveästi mitään uutta...? Kantokahva?

Nintendon uusi konsoli, Wii U

No Gamecubella ei kai taidettu tuoda hirveästi mitään uutta...? Kantokahva?

No joo, GC:llä ennakkoluulottomuutta nähtiin ehkä enempi siellä pelipuolella. Poikkeus vahvistaa säännön :) Itse toki nostan GC:n pädin kaikkien aikojen parhaimmaksi mutta tämähän on puhtaasti mielipideasia.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Lainaus Viestin lähetti alunperin T4iZuuni (Näytä viesti)
Niitä ei myydä erikseen kun ei ole vielä peliä joka hyödyntäisi useampia niitä.

Kiitos vinkistä. Ihme kyllä kun ei ole semmoisia pelejä tehty vielä.

Ei kai se ihme ole kun niitä peliohjaimiakaan ei myydä erikseen.

Ylös Bottom