Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wiin kuva muualle kuin telkkariin

Merri

New Member
Elikkätä elikkätä... muutan tässä omilleni ensi vuonna enkä aio hankkia televisiota. Siten minulla on vaihtoehtoina, että otan kotoa joko mukaan CRT-näytön josta löytyy VGA:n lisäksi BNC-liittimet tai sitten vastaavasti ostan jonkun järkevän hintaisen littunäytön.

Tästä nouseekin esille se, että millä keinoin kuvan saa siirtymään? Löytyykö valmiita kaapeliratkaisuja vai joudunko itse värkkäilemään?



(Ainakaan en huomannut tälle aiheelle omaa keskustelua, vaikka varmasti aihetta on muualla sivuttu. Keskitetympi tietolähde lienee kuitenkin paikallaan.)
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

VGA-boksit lienevät ainoita ratkaisuja jos kuvan haluaa monitoriin, ja Wiin tapauksessa kannattanee käyttää komponentti -> VGA-bokseja.

Play-asiasta näytti löytyvän parikin mallia suhteellisen edullisesti:
(#1) (#2)
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

Kannattaa katsoa useimpien boksien kohdalta sitten arvostelut. Kuvanlaatu ei yleensä nimittäin päätä huimaa, siihen pitää olla varautunu. Etsiskelin itse aikoinaan, ja jätin ostamatta tuon lkuvanlaadun takia. Tuota jälkimmäistä boksia en silloin nähny, se voi olla parempi.
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

Sama pulma edessä, Nykyiseen 21" crt näyttöön tai sitten ostan littumonitorin.
Mistä noista bokseista sitten voi tietää onko niistä mihinkään? Ei nuo nyt mahdottoman hintaisia ainakaan ole. Ei viitsisi telkkaria ostaa pelkkää Wiitä varten.
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

Nintendohan totesi joskus aikaa sitten, että Revolutionia pystyy pelaamaan PC-monitorilla. Taisivat sitten muuttaa suunnitelmiaan, koska tästä ominaisuudesta ei yli vuoteen ole kuulunut mitään.
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

Normaali 60Hz:n progekuva (480p) on ajastuksiltaan tasan samanlainen kuin standardi VGA-moodi 640x480@60Hz, eli jos vaan sopiva kaapeli löytyy niin 480p näkyy täysin varmasti missä tahansa normaalissa VGA-monitorissa kuten mikä tahansa vastaava VGA-moodi. Kunhan nyt vielä saisi varmuuden siitä ettei progetuelle ole eurolaitteissa tehty mitään.
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

laidtorest sanoi:
Nintendohan totesi joskus aikaa sitten, että Revolutionia pystyy pelaamaan PC-monitorilla. Taisivat sitten muuttaa suunnitelmiaan, koska tästä ominaisuudesta ei yli vuoteen ole kuulunut mitään.
Jep. Tuo taisi olla ihan eka ominaisuus joka Wiistä julkistettiin. Ehkä silloin Wiitä suunniteltiin HD-yhteensopivaksi, sillä PC-näytöllähän Wiin tarvitsisi oikeastaan tukea korkeampaa resoluutiota.

Mitenköhän Wii toimisi videotykin kanssa?
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

Riippuen siitä, mihin aikaan muutat ensi vuonna pois kotoa, telkkareita saattaa olla liikkeellä melko halvalla. Analogilähetykset (ainakin pitäisi) loppuvat elokuussa, jolloin saattaa olla jonkinlainen liikekannalle pano tarjouksien muodossa vanhoista telkkareista kaupoissa ja ihmisetkin mahdollisesti vaihtavat vanhoja telkkareita uudempiin siinä kesän aikana, jos eivät halua erillistä boksia hankkia.

Ja maaliskuussa tulee PS3:n ryntäys Eurooppaan ja kaikki suomalaiset PS2:n omistajat tietysti ostavat sen ja vaihtavat vanhat HD ready -televisionsa uusiin 52" Full HD -töllöihin, eivätkä suinkaan pelaa pleikkaria 150e halpisnäytöllä, jossa värit ovat huonot ja näyttö päivittyy kerran viidessä sekunnissa :rolleyes:
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

Ei ole kenelläkään uutta tietoa VGA kaapelin mahdollisesta tulemisesta? Tuli ostettua litteä laajakuvanäyttö joka nyt toimii XO:n ja tietsikan yhteisenä näyttönä. Nyt on Wiillä joku 22" 4:3 vanha välkkyputki joten hieman silmäystävällisempi ratkaisi täytyisi saada. Tuollainen boxi olisi tietysti kätevä mutta niistäkin kummastakin oli arvosteluissa pahaa sanottavaa. Mistä saisi sopivaan hintaan VGA kytkimen kolmelle laitteelle?
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

noose01 sanoi:
Ei ole kenelläkään uutta tietoa VGA kaapelin mahdollisesta tulemisesta? Tuli ostettua litteä laajakuvanäyttö joka nyt toimii XO:n ja tietsikan yhteisenä näyttönä. Nyt on Wiillä joku 22" 4:3 vanha välkkyputki joten hieman silmäystävällisempi ratkaisi täytyisi saada. Tuollainen boxi olisi tietysti kätevä mutta niistäkin kummastakin oli arvosteluissa pahaa sanottavaa. Mistä saisi sopivaan hintaan VGA kytkimen kolmelle laitteelle?

Sen verran on, että Wii ei anna ulos VGA -signaalia, joten tuskin on sellaista tulossa. Komposiitti, RGB (pelkästään PAL koneissa), S-video (Pelkästään JAP ja NTSC koneissa) ja komponentti signaaleja saa Wiistä irti oikeilla kaapeleilla.
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

Jos sen kerta saa tuollaisella laatikolla muunnettua niin miksei joku ulkopuolinen valmistaja voisi tehdä johtoa mikä tekee saman asian.
No, tilaukseen lähti kytkin jotta saa XO:n ja PC:n kuvaa vaihdeltua kätevämmin.
Voi muuten olla että wii ei olisikaan omimmillaan näytössä, sen kanssa heiluessa kun tarvitsee kuitenkin jonkin verran tilaa eikä useamman pelajan sessiot enää mahtuisi näytön ääreen :D
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

Kokeiltiin kaverin Wiitä mun videotykillä (sanyo Z4)
Tavallisella videokaapelilla kuva ei ole kauhean hyvä. Sama juttu oman GC:n kanssa, vähän suttuisen näköinen. Suurin ongelma oli kuitenkin saada wiimoten tähtäin osumaan ruudulla siihen kohtaan mihin osoitti, eikä se oikeastaan onnistunutkaan.
Sensorbarin melko lyhyt johto teki wiin sijoittamisen vaikeaksi, tulos oli että wii makasi keskellä lattiaa ja toiseen suuntaan lähti piuha sensorbaariin ja toiseen suuntaan videotykkiin...
En itse tunne wiimoten säätömahdollisuuksia kovin hyvin, mutta kaveri väitti kovaan ettei siinä mitään varsinaista kalibrointia ole ja näytön koko otetaan huomioon vain sillä sensitive mittarilla. Ja sitten tietysti se top vai bottom of screen juttu.
Joten suosittelen kaikkia jotka aikovat videotykillä wiitä pelata, kokeilemaan etukäteen ja miettimään wiin sijoitusratkaisun. Komponenttipiuha on melkein välttämätön.

Jos joku on saanut toimimaan paremmin, niin kertokaa ihmeessä, suunnittelen yhäkin wiin ostoa.
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

Sameli sanoi:
Suurin ongelma oli kuitenkin saada wiimoten tähtäin osumaan ruudulla siihen kohtaan mihin osoitti, eikä se oikeastaan onnistunutkaan.
Tämähän ei ole mikään varsinainen ongelma. Varsinkaan jos ei kyseistä ominaisuutta ole koskaan kaivannutkaan.
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

Jakke^ sanoi:
Tämähän ei ole mikään varsinainen ongelma. Varsinkaan jos ei kyseistä ominaisuutta ole koskaan kaivannutkaan.

Niin noh, eipä sitä ole koskaan tarvinnut peliä konsolissa saada päälle. Wiin Firmwaren valikoissa kun ei ristiohjain pelaa, joten kyseinen ominaisuus on kohtuu tärkeä kumminkin.
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

GreeDy sanoi:
Niin noh, eipä sitä ole koskaan tarvinnut peliä konsolissa saada päälle. Wiin Firmwaren valikoissa kun ei ristiohjain pelaa, joten kyseinen ominaisuus on kohtuu tärkeä kumminkin.
Mitähän nyt mahdat tarkoittaa? Itse ymmärsin tuon täysin siten, että osoitin ei ole siellä, mihin sitä ruudulla silmämääräisesti tähtää. Ja tämähän nyt on ollut selvää jo aikakausia.
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

Jakke^ sanoi:
Mitähän nyt mahdat tarkoittaa? Itse ymmärsin tuon täysin siten, että osoitin ei ole siellä, mihin sitä ruudulla silmämääräisesti tähtää.

Näin juuri tarkoitinkin. Wii Sportsissa, jota lähinnä pelasimme, niin tuollahan ei ollut mitään virkaa joten testailu jäi hieman vähemmälle. Olin ymmärtänyt, että kyllä tuon suunnilleen pitäisi sinne näyttää mihin ruudulla osoittaakin. En sitten tiedä onko näin. Pystysuunnassa tähtäys oli pahasti metsässä ja nopeasti Zeldaa kokeillessa tuntui että kyllä se vähän tarkempi voisi olla että tuntuisi sohiminen mielekkäältä. Miksei Wiissä voisi olla säätöä joka ottaisi huomioon telkkarin koon? Langaton Sensorbar olisi ainakin minulle tuikitarpeellinen. Ylistetään kuinka langaton konsoli on ja kaikkea, ja silti piuhat sotkevat pahasti homman minun tapauksessani.
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

Sameli sanoi:
Näin juuri tarkoitinkin. Wii Sportsissa, jota lähinnä pelasimme, niin tuollahan ei ollut mitään virkaa joten testailu jäi hieman vähemmälle. Olin ymmärtänyt, että kyllä tuon suunnilleen pitäisi sinne näyttää mihin ruudulla osoittaakin. En sitten tiedä onko näin. Pystysuunnassa tähtäys oli pahasti metsässä ja nopeasti Zeldaa kokeillessa tuntui että kyllä se vähän tarkempi voisi olla että tuntuisi sohiminen mielekkäältä. Miksei Wiissä voisi olla säätöä joka ottaisi huomioon telkkarin koon? Langaton Sensorbar olisi ainakin minulle tuikitarpeellinen. Ylistetään kuinka langaton konsoli on ja kaikkea, ja silti piuhat sotkevat pahasti homman minun tapauksessani.
Zeldassa on käsittääkseni ruudun koon mukaan säädettävät kontrollit. Joku voi korjata jos olen täysin väärässä.
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

Kokeiltiin kaverin Wiitä mun videotykillä (sanyo Z4)
Tavallisella videokaapelilla kuva ei ole kauhean hyvä. Sama juttu oman GC:n kanssa, vähän suttuisen näköinen. Suurin ongelma oli kuitenkin saada wiimoten tähtäin osumaan ruudulla siihen kohtaan mihin osoitti, eikä se oikeastaan onnistunutkaan.

Kokeilin kans videotykillä.
Sensor bar kuvittelee kuvan selvästi pienemmäksi, kun se todellisuudessa on. Tämän seurauksena kaukosäätimellä ei voi suoraan osoittaa oikeaan kohtaan. Toimii siis kun hiirellä, liikutan tietyn verran ja kohdistin siirtyy saman mokoman. Ei niin kuin pitäisi mutta jotensakin toimiva.

Zeldassa on käsittääkseni ruudun koon mukaan säädettävät kontrollit. Joku voi korjata jos olen täysin väärässä.

Kummallista vaan että tämä ei ole vakiona. No jospa tähän tulisi päivitys...
 
Vastaus: Wiin kuva muualle kuin telkkariin

Jossain nettikaupassa joskus olen nähnyt sen DVI:tä vanhemmalla näyttöliittimellä varustetun Wii-kaapelin. Pikaisesti en Konsolinetistä tai Play.comista kuitenkaan löytänyt...

Sellaisella ainakin saisi koneen näyttöön kiinni.
Tarkoitan siis tuon näköistä liitintä, mikä nimi lieneekään:

screen_cable.jpg
 
Ylös Bottom