Mahewcoro
Active Member
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?
Asiaa satuin tässä tänä aamuna uudelleen miettimään, ja mieleen tuli, että HD-peleistä puuttuu kohdaltani se tietty koukku, joka saa pelaamaan, se joka löytyy Wiin parhaimmistosta kuten Final Fantasy CC: My Life as a Darklordista, Excite Truckista ja Wii Sportsista. Ilmeisesti joillekin se grafiikka tosiaan on se "koukku", mikä taas minun kannaltani ei ole lähelläkään sitä mitä pelaamiselta etsin. Minulle grafiikoiden tärkein tarkoitus on käytännöllisyys, se että ne eivät häiritse pelaamista. Ei My Life as a Darklord ole välttämättä mikään äärimmäisen "kaunis" peli, mutta se on mielenkiintoisen näköinen, ja mikä tärkeintä, se on tehokas. Vaikka sitä pelataankin retrotyyliin Wiikake padiasennossa ilman mitään liikkeentunnistusta, se edustaa Wii-peleille tyypillistä ajattelua nopeasta mutta mukaansatempaavasta pelaamisesta, jossa voi pelitilanteen mukaan pelata yhtä hyvin yhden tason kuin kokonaisen kappaleen yhteen putkeen.
Esimerkiksi alkuperäisessä Wii Sportsissa taas viehättää yksinkertaistettu, abstrakti ulkoasu, joka ei yksinkertaisesti hyötyisi yhtään HD-resoluutiosta. Sportsin ulkoasu on esteettisen puhdas ja tyylikkään avoin. "Pelimaailmaan heittäytyminen" tulee suoraan Wii-ohjauksesta ja Mii-hahmoista. HD-konsoleilla esim. Mirror's Edge tuo mieleen vain, että tämä nähtiin jo Half-Life 2:ssa, ja etenkin pelin toteutustavan huomioonottaen "pelimaailmaan heittäytyminen" toimii erittäin huonosti. Sanoisin, että grafiikkateho ja HD-resoluutio ovat jopa este tyylitellylle ulkoasulle, eivät absoluuttisesti, mutta ne tuntuvat ohjaavat kehittäjiä täyteenahdettuun designiin, loputtoman pitkiin ja pienellä kirjoitettuihin teksteihin ja "yksityiskohtaisuuteen" joka häiritsee itse peliä ja olennaisen hahmottamista. Wii toivottavasti on se stoppiklappi, joka saa edes osan kehittäjistä ajattelemaan grafiikkaa alisteisena muulle pelille eikä suinkaan pelin ylimpänä tarkoituksena.
Hyvä jos näin osaltasi on, että Wii ja PC tukevat omaa pelaamistasi parhaiten. Itse taas olen erittäin tyytyväinen XO:n ja PS3:n tuottamaan HD-kuvaan isolle valkokankaalle tykitettynä. Visuaalisuus ja sitä kautta pelimaailmaan heittäytymisen fiilis on huomattava edellissukupolven pelikonsoleihin verrattuna, joten vaikea nähdä miten kummatkaan laitteet olisivat millään tavoin hätiköityjä, päinvastoin. Väliaskeleita ovat toki tiellään kohti täyden teräväpiirtopelaamisen natiivipyörittäjiä, mutteivät missään tapauksessa kiirehdittyjä omassa luokassaan. Kukin tietysti tykkää mistäkin.
Asiaa satuin tässä tänä aamuna uudelleen miettimään, ja mieleen tuli, että HD-peleistä puuttuu kohdaltani se tietty koukku, joka saa pelaamaan, se joka löytyy Wiin parhaimmistosta kuten Final Fantasy CC: My Life as a Darklordista, Excite Truckista ja Wii Sportsista. Ilmeisesti joillekin se grafiikka tosiaan on se "koukku", mikä taas minun kannaltani ei ole lähelläkään sitä mitä pelaamiselta etsin. Minulle grafiikoiden tärkein tarkoitus on käytännöllisyys, se että ne eivät häiritse pelaamista. Ei My Life as a Darklord ole välttämättä mikään äärimmäisen "kaunis" peli, mutta se on mielenkiintoisen näköinen, ja mikä tärkeintä, se on tehokas. Vaikka sitä pelataankin retrotyyliin Wiikake padiasennossa ilman mitään liikkeentunnistusta, se edustaa Wii-peleille tyypillistä ajattelua nopeasta mutta mukaansatempaavasta pelaamisesta, jossa voi pelitilanteen mukaan pelata yhtä hyvin yhden tason kuin kokonaisen kappaleen yhteen putkeen.
Esimerkiksi alkuperäisessä Wii Sportsissa taas viehättää yksinkertaistettu, abstrakti ulkoasu, joka ei yksinkertaisesti hyötyisi yhtään HD-resoluutiosta. Sportsin ulkoasu on esteettisen puhdas ja tyylikkään avoin. "Pelimaailmaan heittäytyminen" tulee suoraan Wii-ohjauksesta ja Mii-hahmoista. HD-konsoleilla esim. Mirror's Edge tuo mieleen vain, että tämä nähtiin jo Half-Life 2:ssa, ja etenkin pelin toteutustavan huomioonottaen "pelimaailmaan heittäytyminen" toimii erittäin huonosti. Sanoisin, että grafiikkateho ja HD-resoluutio ovat jopa este tyylitellylle ulkoasulle, eivät absoluuttisesti, mutta ne tuntuvat ohjaavat kehittäjiä täyteenahdettuun designiin, loputtoman pitkiin ja pienellä kirjoitettuihin teksteihin ja "yksityiskohtaisuuteen" joka häiritsee itse peliä ja olennaisen hahmottamista. Wii toivottavasti on se stoppiklappi, joka saa edes osan kehittäjistä ajattelemaan grafiikkaa alisteisena muulle pelille eikä suinkaan pelin ylimpänä tarkoituksena.