Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wiin pelivalikoima

Vastaus: Wiin pelivalikoima

Tässäkin saivartelussa ja kaivelussa on kyse vain siitä, MILLAISET pelit tiettyä persoonaa kiinnostaa, ei siitä mitä mieltä sinä tai joku muu asiasta on. Tätä on puitu jo enemmän kuin tarpeeksi ja en ymmärrä mitä järkeä on jauhaa siitä "ketä kiinnostaa mikäkin" loputtomiin ja taas loputtomiin. :)

Yksinkertaisesti kaikkia ei kiinnosta yltiöpäisen räikeät "lastenpelit" marioneen tai palikoiden kaatelu jonkun innovaatiokapulan avulla ja toista ei taas ampumispelit harmaine maailmoineen ja stereotypioneen. :)

Luepas Masan alkukommentti ja minun vastaukseni uudestaan ja mieti sitten, onko oma kommenttisi täysin asiaankuuluva.
 
Vastaus: Wiin pelivalikoima

Kaksi konsolia on jo pyhitetty tälle perushutulle (NHL/NBA/FIFA XX, Autopeli 3, Skifiammuskelu 5 jne), ei näitä jaksa enää. Tosin tuoreille pelaajille nämä ovat tietysti vielä uutta ja jännää, joten silloin on ymmärrettävää että niitä jaksaa. Ja ihan hyvä että näille peruspelaajille on ne boksit ja pleikkarit, koska kaikkia ei varmaan voi yhdellä koneella miellyttää(?)

Ja sitten on olemassa myös pelaajia, jotka ovat omistaneet lähes jokaisen Nintendon konsolin Wiihin asti, mutta eivät jaksa enää kyseisen konsolin tarjontaa, joka koostuu parhaimmillaan Mariosta, Zeldasta ja Metroidista. Sinun sanojasi käyttäen :"tuoreille pelaajille nämä ovat tietysti uutta ja jännää".

Muutenkin mielenkiintoista että löytyy ihmisiä jotka lyövät jokaisen räiskintäpelin esimerkiksi samaan kategoriaan tyyliin "se on vaan sellanen räiskintä", mutta housut kastuu siinä vaiheessa kun lyödään Cuben Zeldaan wii-ohjaus päälle (!). Kyllä kierrätys on tällä alalla yhtä juhlaa jokaisella konsolilla mutta Nintendo on kyllä tässä lajissa ihan omaa luokkaansa. Nyt kun on uusi ohjaus niin voidaan jopa kierrättää vanhat pelit uudestaan tyyliin Okami. Ei tarvitse edes vaivautua peliä parantamaan, voikin kinastella onko Okami parempi peli ps2lla vai Wiillä.

Jo Cuben aikana hehkutettiin kovaa 3rd party tukea ja miten pelejä pukkaa sisään ikkunoista ja ovista ja Wiin tullessa markkinoille sama jatkuu..."nyt asiat ovat toisin". Ainoa ero tässä sukupolvessa on se että Nipa myy hulluna, mutta parhaat 3rd partyt saa hakea muilta konsoleilta. Itse aion sitkeästi pysyä kaukana Nintendosta, oli se Mario sitten kuinka hyvä tahansa (ja onhan se kun testaamaan olen päässyt).
 
Vastaus: Wiin pelivalikoima

Ja sitten on olemassa myös pelaajia, jotka ovat omistaneet lähes jokaisen Nintendon konsolin Wiihin asti, mutta eivät jaksa enää kyseisen konsolin tarjontaa, joka koostuu parhaimmillaan Mariosta, Zeldasta ja Metroidista.

Se on totta, että Nipa on myös osannu kyllä valitettavan hyvin tuon kierrättämisen. Itse en pahemmin Marioista, Zeldoista ja Metroista perusta enkä esim. Brawlia ole harkinnut hetkeäkään. Mutta jos näet nämä pelit Wiin "parhaimmistona" niin ei todellakaan kannata Wiitä hommata. Onneksi minulle Wiin tarjonta parhaimmillaan koostuu ihan muusta kuin noista kuluneista hahmoista, taitaa parhaita mieleen nyt tulevia olla Skate It, Anno ja Fire Emblem. Näistä jokainen ois jääny pelaamatta jos ne ois ollu jotain Mario Skatea ja Hyrule Empireä sun muuta (ihme kun noita eivät vielä ole keksineet). Yllätyin itsekin ku katsoin koneen muistista, että siellä on jo reilut 20 savefileä joten nähtävästi pelitarjonta on ollut riittävää. Pettymyksen puolellekin on luonnollisesti menny muutama, kuten Shaun White ja Ravin Rabbidsit (ekan osan jälkeen).

Muutenkin mielenkiintoista että löytyy ihmisiä jotka lyövät jokaisen räiskintäpelin esimerkiksi samaan kategoriaan tyyliin "se on vaan sellanen räiskintä", mutta housut kastuu siinä vaiheessa kun lyödään Cuben Zeldaan wii-ohjaus päälle (!).
Niin on ihmeellistä, mutta hyvä jos joku noistakin innostuu. Luulen kuitenkin ettei suurin osa Wiin pelaajista kilju riemusta uudelleen julkaistujen pelien takia.
 
Vastaus: Wiin pelivalikoima

Hiis taisi odottaa Fatal Frame 4:ää kovasti:

No olihan tämäkin sitten nähtävä. Alkaa pikkuhiljaa loppua usko Wiihin pelitarjonnan suhteen. Kun toisille konsoleille (PS3, XO) syydetään markkinoille yhäkin vain mielenkiintoisempia pelejä, niin Nintendon listoilta niitä harvoja odotettuja teoksia tiputellaan. Vielä jos Microsoftin Project Natal osoittautuu kelpo ratkaisuksi, niin taitaa Wii jäädä pölyttymään iäksi. Valitettavasti.

Ehkä näin voi käydä jos on sarjan fani, itseäni kismitti kovin kun PS2:n Suikoden III jäi Amerikkaan ja sitten myöhemmin kun aluekoodittoman PSP:n Suikoden I & II ei saanut edes jenkkijulkaisua - Sony suoraan kielsi julkaisun Konamilta!

Mutta laajemmalla mittakaavalla on vaikea nähdä miten yksi Fatal Frame aiheuttaisi pelipulaa kun tulossa on The Conduit, Silent Hill Shattered Memories, Ju-On ja muita, vaikka tämä ei toki lupaakaan hirveän hyvää Fatal Frame/Zero-sarjan jatkoa ajatellen.
 
Vastaus: Wiin pelivalikoima

E3 toi hiukan valoa Wiin ns. "killer-app" osastolle. Galaxy2 ja Team Ninjan Metroid toi kyllä leveän hymyn. Golden Sun DS:lle tuli myös aivan puun takaa ja oli varsin mukava yllätys. New Super Mario Bros. Wii näyttää mielenkiintoiselta ja todella viihdyttävältä, mutta kun pelissä on panostettu enimmäkseen moninpeliin, niin tunnelma hiukan laski. Vähän sama kun Sonyn FFXIV julkistuksessa. Melkein kastelin housuni kunnes tajusin että se onkin online. NSMB Wiin kun näin melkein kastelin housuni, kunnes tajusinkin panostuksen olevan moninpelissä. Pressin fiiliksiä kuvaa aika hyvin Penny Arcaden reaktio. Repeän vieläkin kun luen ton :D

Mutta messut olivat kokonaisuudessaan kyllä varsin onnistuneet Nintendolta. Paljon uusia pelejä (joista monet paljastuivat kyllä ennen messuja) ja 3rd party kehittäjien yllättävä aktiivisuus tarjota muutakin kuin "casual-hömppää" oli positiivista. Dead Space, Muramasa, Red Steel 2, No More Heroes2 (toivottavasti parempi kuin ensimmäinen), High Voltage Softwaren pelit, Naruto, jne. Hyvin onnistuneet messut minulle Nintendon osalta.
 
Vastaus: Wiin pelivalikoima

Onkos tämä "Wiin pelivalikoima" ketju vai "Mahewcoron wiin pelivalikoiman puolustelu" ketju, kun noin joka toinen viesti tuntuu olevan herralta? :confused:
No mistäs minä mitään tiedän. Itseltä löytyy todellakin vain ne nintendon pelit eli zeldat, metroidit ja mariot wiille. 3rd partyn tarjonnassa ei ole todellakaan hurraamista, mutta mitä sitä turhaan makuasioista kiistelemään. :);)
 
Vastaus: Wiin pelivalikoima

Itselleni olisi Wii passannut vielä 3 vuotta sitten aivan mainiosti, nyt tarttee olla Xbox 360 antamassa vetoapua. XO:lla on kyllä paljon monipuolisemmin ja enemmän.Vain ja ainoastaan Wiillä tosin sattuu sitten olemaan sellasia kovuuksia kuin Punch-Out jne. On se jännää kuinka Wii-pojat täällä puhuu suu vaahdossa Conduitissa, kun koko pelin pointti on se, että "ON WIILLÄKI RÄIMETTÄ!!!1!1!!!" - XO:lla on nyt jo varmasti tusinoittain samanlaisia, mutta parempia räiskeitä. Itse en kyllä juuri tykkää FPS:istä, Halo on poikkeus.

Wii + XO on itsellä, hyvä yhdistelmä kyllä. Varsinkin kun saa melkein samaan hintaan nuo kaksi kuin PS3:n. :)

Wii ei omasta mielestä häviä kuin kovien nimien määrässä ja valinnanvarassa. Esim. Mario Galaxy lienee sukupolven tähän asti paras peli, tosin omasta mielestäni.
 
Vastaus: Wiin pelivalikoima

On se jännää kuinka Wii-pojat täällä puhuu suu vaahdossa Conduitissa, kun koko pelin pointti on se, että "ON WIILLÄKI RÄIMETTÄ!!!1!1!!!" - XO:lla on nyt jo varmasti tusinoittain samanlaisia, mutta parempia räiskeitä.

Se idea tai sen "vaahdon" syy on WiiMote. En pidä tatilla tähtäilystä FP-peleissä sitten pätkääkään. Paras esimerkki on GC:n Metroid Prime. Lähes itkin verta kun peli sinällään oli todella hyvä, mutta se tatilla taiteilu...ei luoja se oli niin tuskaa että peli vain jäi kesken. Olenkin hiukan täpinöissäni kun Nintendo heittää Wii versiot GC:n Primeistä. Ja vielä niin upeaan pakettiin (kaikki kolme samassa). Ja kun ottaa vielä huomioon että olen Prime 3:sta pannannut juuri sen vuoksi kun TIESIN että Nintendo tuo Wii versiot aikaisemmistakin, että pysyy jännitys juonessakin loppuun asti, niin olin erityisen innostunut kun saimme vihdoin varmistuksen tällä viikolla että kolmen pelin paketti tulee Eurooppaan ja Suomeenkin :)

RE4 Wii editionkin tuli hommattua Wiille eikä GC:lle. Ja voi voi kuinka sen parissa viihtyikään. Yksi harvoista Wii-peleistä (tai nykypeleistä yleensä) jonka on mennyt loppuun asti. Ja hymyillen koko matkan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Wiin pelivalikoima

Se idea tai sen "vaahdon" syy on WiiMote. En pidä tatilla tähtäilystä FP-peleissä sitten pätkääkään.

I hear you buddy. Tatilla tähtäys on kyllä niin tervanjuomista, mutta nyt yllätyin vielä kun pitkästä aikaa aloitin räiskimistä PC:llä. Crysis näyttää hienolta ja toimii hyvin, mutta Wiin ohjaukseen totuttuaan hiirellä naksuttelusta on mennyt lähes täysin maku.

Kuulun jopa siihen porukkaan (vähemmistöön?) jonka mielestä Red Steelin ohjaus toimii hienosti...
 
Vastaus: Wiin pelivalikoima

Itseltä löytyy todellakin vain ne nintendon pelit eli zeldat, metroidit ja mariot wiille. 3rd partyn tarjonnassa ei ole todellakaan hurraamista, mutta mitä sitä turhaan makuasioista kiistelemään. :);)

Eli sinulta löytyy vain Nintsikan pelejä mutta sanot että third party -peleissä ei ole hurraamista? Mihinkähän ihmeeseen tämäkin mahtaa perustua? Ehkä tykkäät vain Nintendo-peleistä, ok, ja niissäkin vain niistä vanhoista sarjoista, okok, eli olisiko aika hieman laajentaa näkymiä?
 
Vastaus: Wiin pelivalikoima

Eli sinulta löytyy vain Nintsikan pelejä mutta sanot että third party -peleissä ei ole hurraamista? Mihinkähän ihmeeseen tämäkin mahtaa perustua? Ehkä tykkäät vain Nintendo-peleistä, ok, ja niissäkin vain niistä vanhoista sarjoista, okok, eli olisiko aika hieman laajentaa näkymiä?

Se perustuu siihen että olen niitä kavereilla kokeillut, kun ei demoja saa kyseiselle konsolille. Wiin aika lattean pelivalikoiman takia (imo) olenkin laajentanut näkymiäni pleikkarin suuntaan. XO:n ostan vielä joskus kunhan ensin lakkaan köyhtymästä. :)
 
Vastaus: Wiin pelivalikoima

Wiin vanhempia pelejä saa vuokrattua HubiHubista, valitettavasti yritys on lopettanut uudempien pelien hankkimisen kaikkien konsolien osalta. Jos kavereillasi ei ole Little King's Storya, Dragon Quest Swordsia tai PESiä niin tälle asialle ei tietenkään mitään mahda. Ei kuitenkaan luulisi olevan suuri taakka pistää kymppiä vaikka WiiWaren Swords & Soldiersiin.
 
Vastaus: Wiin pelivalikoima

Wiin vanhempia pelejä saa vuokrattua HubiHubista, valitettavasti yritys on lopettanut uudempien pelien hankkimisen kaikkien konsolien osalta. Jos kavereillasi ei ole Little King's Storya, Dragon Quest Swordsia tai PESiä niin tälle asialle ei tietenkään mitään mahda. Ei kuitenkaan luulisi olevan suuri taakka pistää kymppiä vaikka WiiWaren Swords & Soldiersiin.

En tahtoisi ruveta vänkäämään, mutta tätä minä juuri ajoin takaa. Eli jos jonkun mielestä wiin pelivalikoima on huono, niin miksi mielestäsi pitää siihen postata vastineeksi listaa wiin pelivalikoimasta? Varsinkin kun jo mainitsin, että pääsen kavereilla kokeilemaan pelejä. Eikai se voi olla niin vaikeata sinulle jos joku toinen ei tykkää wiin peleistä. Loppupeleissä kun kyse on kumminkin mielipideasioista. Ja jos tykkää enemmän räiskinnästä ja kaahailusta, niin kyseisen lajityypin pelit nyt vain ovat paremmin edustettuna kilpailijoilla. Please älä mainitse esim. conduit tai excite trukkia.
Katsos kun ihmiset ovat erilaisia. Minua ei haittaa muuten yhtään jos joku ei tykkää ps3:n pelitarjonnasta vaikka se itselleni maittaa. ;)
 
Vastaus: Wiin pelivalikoima

En tahtoisi ruveta vänkäämään, mutta tätä minä juuri ajoin takaa. Eli jos jonkun mielestä wiin pelivalikoima on huono, niin miksi mielestäsi pitää siihen postata vastineeksi listaa wiin pelivalikoimasta? Varsinkin kun jo mainitsin, että pääsen kavereilla kokeilemaan pelejä. Eikai se voi olla niin vaikeata sinulle jos joku toinen ei tykkää wiin peleistä. Loppupeleissä kun kyse on kumminkin mielipideasioista. Ja jos tykkää enemmän räiskinnästä ja kaahailusta, niin kyseisen lajityypin pelit nyt vain ovat paremmin edustettuna kilpailijoilla. Please älä mainitse esim. conduit tai excite trukkia.
Katsos kun ihmiset ovat erilaisia. Minua ei haittaa muuten yhtään jos joku ei tykkää ps3:n pelitarjonnasta vaikka se itselleni maittaa. ;)

Aikaisemmin et perustellut väitettäsi, siitä varmaan Mahe sinua hiillosti.

Itse olen iso autopelien ystävä joten sinällään boxin osto olisi itselläkin perusteltu. Mutta odotanpa vielä hetken että mitä autopelejä wiille tulee ja katselen sitten. Dirt2 ja F1 ainakin olisi tulossa jotka itseäni kiinnostaa. Ja siihen ratti vielä niin hyvä on :) Räiskintäähän wiillä on jo jonkin verran ja lisää tulee. Joten sekin genre kokonaisuudessaan on kivasti edustettuna, joskaan ei samoissa määrin kuin hd-serkuksilla...

Mutta on wiin pelivalikoiman vahvuus nyt ja varsinkin tulevaisuudessa sen laajuus, hyviä pelejä on monesta eri genrestä. Muun muuassa kauhupelejä (vaikka Fatal frame 4 taitaa jäädä haaveeksi) ja ropeja tulee aika monta. Strategiaa ja simulaatioita on kanssa aika monta, kuten myös point and click seikkailuja. Wii sopii minun mielestä monipuoliselle pelaajalle (joka siis tykkää monista eri genreistä) paremmin kuin jompikumpi ps360-parivaljakosta.
 
Vastaus: Wiin pelivalikoima

En tahtoisi ruveta vänkäämään, mutta tätä minä juuri ajoin takaa. Eli jos jonkun mielestä wiin pelivalikoima on huono, niin miksi mielestäsi pitää siihen postata vastineeksi listaa wiin pelivalikoimasta? Varsinkin kun jo mainitsin, että pääsen kavereilla kokeilemaan pelejä. Eikai se voi olla niin vaikeata sinulle jos joku toinen ei tykkää wiin peleistä. Loppupeleissä kun kyse on kumminkin mielipideasioista. Ja jos tykkää enemmän räiskinnästä ja kaahailusta, niin kyseisen lajityypin pelit nyt vain ovat paremmin edustettuna kilpailijoilla. Please älä mainitse esim. conduit tai excite trukkia.

Sanoit omistavasi Mariota, Zeldaa ja Metroidia, ja muita pelejä ei osteta, koska "kavereilla on kokeiltu". Mutta mitähän ne kaverit mahtavat omistaa, jonkin Need For Speed Carbonin, Call of Duty 3:n ja Teenage Mutant Ninja Turtlesin? Katsos, kun minä luettelen pelejä joista pidän tai joista olen kiinnostunut, ne ovat jotain konkreettista. Ei kukaan kiellä olematta pitämästä mistä tahansa pelistä, olenhan minäkin peräänkuuluttanut vähän kriittisempää näkökulmaa Super Mario Galaxyyn ja muihin yliarvostettuihin peleihin.

Viesteissäsi annat siis mielikuvan, että pelaat näitä Nintendon perinteisiä sarjoja, ja olet kavereilla kokeillut joitakin epämääräisiä pelejä, joiden perusteella "3rd party -peleissä ei ole hurraamista"? Ei nyt välttämättä ole ihme jos kavereillasi ei ole juuri mainitsemiani pelejä, ovathan pelimaut erilaisia ja Wiin tarjonta laaja, mutta kai ymmärrät että kun et itse mainitse mitään pelaamistasi peleistä etkä perustele mielipidettäsi mitenkään, voi vain arvailla että mihin se oikeastaan perustuu. Onko Trauma Center liian vaikea, Zak & Wiki liian animetyylinen tai My Life as a King liian itseääntoistava? Ehkä laimea Raving Rabbids 2 ei innosta eikä kavereilla ole parempaa ykkösosaa, ehkä Wiin Fifa ei ole "ihan" PESin tasoinen? Ehkä kavereillasi on yhteensä kymmeniä tai jopa satoja pelejä, mutta olet haukotellut kaikille etkä jaksa edes listata nimiä, tai kykene edes muistamaan niitä?

Se toinen vaihtoehto nimittäin on, että toistelet hokemaa "huonoista third party -peleistä" oikeasti kokeilematta ja pelaamatta niitä "kun ei ole demoja" (ei HD-konsolienkaan tilanne näiden suhteen täydellinen ole). Kun linkitän hubihubiin ja mainitsen WiiWaren vaihtoehtoina, menet puolustusmoodiin.

Ehkä kyseessä on vain, että et välitä Wiistä etkä sen peleistä riippumatta siitä mitä pelejä on tarjolla? Jos ei riitä halua eikä mielenkiintoa kokeilla uusia ja erilaisia pelejä, miten niistä voisi kiinnostuakaan? Miksi luet tätä ketjua, mitä toivot Wiin pelivalikoimalta jos kaikki lukemattomat esimerkit monipuolisesta pelivalikoimasta eivät riitä?

Jos omistat Wiin pelkästään niitä vanhoja Nintendo-sarjoja varten, niin mikäs siinä. Mutta miksi Mario/Zelda/Metroid-pelaajan tarvitsee tulla kommentoimaan third party -pelejä jos niistä ei ole kunnon kokemusta eikä omaa mielipidettä? Vai perustuuko se mielipide oikeasti johonkin, korkeisiin odotuksiin ja karvaisiin pettymyksiin, haaskattuun rahaan ja pelaamatta jääneisiin peleihin? Kyllä niistä huonoista kokemuksista saa avautua jos niitä oikeasti on.
 
Vastaus: Wiin pelivalikoima

Voin myöntää heti alkuun että olen laiska kirjoittelemaan pitkästi. Itseasiassa jo edellinen viestini oli sangen työläs ja pitkän urakan takana. En siis jaksanut ruveta väsäämään hirveää listaa kaikesta joskus kokeilemastani.
Noh yritetään jos se oloasi helpottaa... Tuossa jotain listaa mitä nyt muistelen, että olen kokeillut joitain enemmän ja joitain vähemmän. Lunttasin apua noihin pelin nimiin tuolta.
Battalion Wars 2, Big Brain Academy, Blazing Angels: Squadrons of wwii, Boom Blox, Broken Sword, Cooking Mama, Dead Rising: Chop Till You Drop, De Blob, Dragon Quest Swords: the Masked Queen and the Tower of Mirrors, Endless Ocean, Excite Truck, Far Cry: Vengeance, Kororinpa: Marple Mania, Madworld, Mario & Sonic at the Olympic Games, Mario Kart, Medal of Honor Heroes 2, Monster Jam, Need for Speed: Carbon, Rayman Raving Rabbids, Red Steel, Sonic and the Secret Rings, Ssx Blur, Super Paper Mario, Trauma Center: New Blood, Wii music, Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure...

Toivottavasti muistin edes osan. :) Ensinnäkin tietyt pelit puuttuvat listalta kokonaan. Tappelu ja urheilupelit eivät kiinnosta millään alustalla. Lisenssipelit useimmiten vältän kanssa. Multiplattareita en näe mitään järkeä ostaa wiille kun omistan kumminkin yhden hd-konsolin. Wiiware pelejä en luetellut ollenkaan kun ne on kumminkin niin halpoja yleensä, että voi ihan läpällä kokeilla.

Ei nuo kaikki kokeilemani todellakaan täyttä paskaa ole ei missään nimessä. Ei vaan ihan niin hyviä, että olisi päätynyt omaan pelihyllyyn jossa siis tällä hetkellä vain: Legend of Zelda: Twilight Princess, Resident Evil 4, Wii Play, Wii Sports, Metroid Prime 3 Corruption ja Super Mario Galaxy.
Perustelut tuommoisesta määrästä onkin sitten jo hieman hankalampaa, mutta yritetään. Osa peleistä nyt vain näyttää aivan täsmälleen samalta kuin gamecubella ja varsinkin jos gc-version jo omistan, eikä wii version ohjauskaan mullista (esim. Mario Kart imo), niin en näe ideaa päivittää wii versioon. Osa peleistä kalpenee täysin alkuperäiseen verratessa (esim. Dead Rising) ja hankalaa olla vertaamatta jos alkuperäistä on tullut pelattua. Osa tuntuu perustuvan yhteen naurettavaan ideaan (esim. Cooking Mama) ja jos se ei nappaa ei viitsi väkisin yrittää. Osa nyt on aivan naurettavia casualräpellyksiä, mutta semmoiset pelit pystyy aika helposti löytämään youtuben videoista ja jättää oman mielenrauhan takia kokonaan kokeilematta (todennäköisesti et semmoisia edes ehdottaisi). Osassa on jo hyvä ideakin tai vaikka ohjauskin tuntuu toimivan, mutta kokonaisuus on toteutettu saman genren pelissä paremmin toisilla konsoleilla. On tullut kumminkin niin paljon pelattua, niin aina tulee verrattua pelejä toisiin jo pelattuihin.

Huh huh kesti muuten pari tuntia tässä rypistyksessä. :D Toivottavasti valoittaa hieman enemmän pointtiani. Eli kyllä olen kokeillut pelejä (en tietenkään kaikkia) en pelivalikoimaa muuten huonoksi väittäisi. Ja demotkin mainitsin lähinnä sen takia, kun köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa peliä ja siksi peliä mielellään kokeilisi ennen ostoa. Jos ei kaveriltakaan jotain uutta peliä löydy, niin vaihtoehdot ovat aika vähissä ellei sitten jaksa matkustaa ihan pelikauppaan asti kokeilemaan..
 
Vastaus: Wiin pelivalikoima

Noniin, ei siinä mitään. Esim. Battalion Wars 2:n vältin ihan kokonaan kun otin pelattavakseni ykkösosan, odotukset hieman latistuivat. Big Brain Academy oli sisältönsä puolesta aivan hämmästyttävän laiha tapaus, tällaista olisi pikemmin voinut odottaa WiiWaressa (joka ei silloin tosin ollut vielä auki). Broken Sword meni ohi koska en tullut vakuuttuneeksi että siinä olisi tarpeeksi uutta omistamaani PC-versioon verrattuna. Mario Kart Wii ei edusta minun näkemystäni hyvästä ajopelistä yksin pelattuna, seurassa toki menee paremmin. NFS Carbonissa oli ulkoiset puitteet kunnossa mutta pelattavuus ei todellakaan. Ja niin edelleen. Toki näillekin löytyy faneja, mutta pelimaut ja se mitä peleiltä hakee vaihtelevat. Jos olet noin montaa peliä pelannut, ja sitä lopullista koukkua ei ole löytynyt, niin ehkä sitä koukkua pelaamiseen tosiaan kannattaa hakea muualta kuin Wiin pelivalikoimasta. Mutta tuon listaamasi valikoiman suhteen sanoisin yhä, että on hämäävää sanoa, että ongelma on third partyissa - moni luettelemasi peli oli Nintendolta. Mariokart, Super Paper Mario, Battalion Wars, Big Brain Academy, jopa se (ÄÄRIMMÄISEN HYVÄ) Excite Truck... ;)

Jos siis tärkeää on "paremmat grafiikat" ja liiketunnistuksen koukku ei ole auennut, silloin ongelma ei ole third partyissa tai pelivalikoimassa, eikä sitä pelivalikoimalla ratkaista. Kun The Conduit ei kiinnosta, silloin kannattaa ihan rehellisesti etsiä onnea muualta, eikä välttämättä kannata seurata Wiin pelivalikoimaa tai odottaa mitään "messiaspeliä". Tuolloin Wii tuskin on "se juttu" eikä mikään peli tule tätä asiaa muuttamaan. HD-konsoleilla joutuu pärjäämään vähemmillä ja yksialaisemmilla peleillä, mutta jos ne pelit sopivat paremmin omaan makuun, kannattaa varmaan suunnata katse sinne suuntaan ja ihan rehellisesti jättää Wii sikseen. Voi toki myös harkita, kannattaako laitetta pitää niiden muutaman Nintendo-pelin tähden, siitä saa toki hyvän hinnan, ja jos odottaa syksyyn tai lähemmäs joulua, mahdollisesti vielä paremman hinnan (vaikka ei tänä aikana sillä mitään pelaisikaan).

Voi nimittäin sanoa, että Wiin pelitilanne ei tule enää tästä tilanteesta merkittävästi paranemaan eikä muuttumaan. Kortit ovat pöydässä nyt, Wiin pelivalikoima kokonaisuudessaan alkaa olla jo aika selvästi hahmotettavissa. Toki tulee lisää hyviä pelejä, ja Wiistä saadaan vähän lisää tehoja irti, pelinkehittäjien kokemus laitteen parissa kasvaa, Motionplus tuo lisää vaihtoehtoja liikkeentunnistukselle ja niin edelleen, mutta jos ei pidä Wiin pelivalikoimasta tai ominaisuuksista tässä vaiheessa, ei tule pitämään niistä tulevaisuudessakaan. Ei The Grindery tule vakuuttamaan jos The Conduit ei nappaa, ei No More Heroes 2 tule kiinnostamaan jotakuta joka ohitti ykkösosan, ei Excitebots sovi pelaajalle joka ei lämmennyt Excite Truckille. Jos tässä vaiheessa omistaa Wiin eikä nauti siitä, kannattaa ihan suoraan myydä laite pois ja tähytä muualle. Tämän hetken suuntaa ja tasoa ei nimittäin enää tulla muuttamaan eikä ylittämään, vain jatkamaan ja kehittämään. Jos tämän hetken Wii-valikoimasta ei löydä suosikkeja, tuskin tulee löytämään tulevaisuudestakaan.

Lyhyesti: jos ei Wiistä nyt pidä, ei siitä myöhemminkään tule pitämään. :)
 
Ylös Bottom