Yksi asia mikä tekee pelistä mahtavan on varsin realistinen vauriomallinnus. En ole toistaiseksi parempaan törmännyt. Uramoodissa rahaa tahkotessa tulee nykyään käytettyä lähinnä realistista vauriomallinnusta ja toiseksi vaikeinta vaikeustasoa. Perinteinen jokkiskisa saattaa olla pahimmillaan heti alkuun tylysti yhdestä töötistä ohi, mikä tuo taktiseen puoleen uusia elementtejä.
Toisaalta onlinessa suosin normaalia vauriomallinnusta, sillä joutuu venaamaan aivan liian kauan, jos sattuu tulemaan keskeytys kisan alkupäässä - ja niitähän kyllä tulee parhaillekin.
Sen verran on kehittynyt pelaajana, että pystyy pyörimään tasaisesti mitalisijoille oikeastaan servulla kuin servulla. Puolustuspelin osalta tilanne on vielä parempi kuin varsinaisen nopeuden kanssa. Harvemmin olen kuitenkaan se ykköskuski, jota muut jahtaavat jatkuvasti kisasta toiseen.
Itselleni Wreckfest nousee parhaaksi ajopeliksi muutaman erinomaisen ominaisuuden vuoksi. Ensinnäkin pelattavuus on 60fps:llä nykyään erinomainen. Fysiikan lait pätevät varsin mukavasti ja irtotavaraa lentää ympäriinsä (renkaita, puutavaraa, kivenlohkareita, autojen osia jne) eivätkä ne katoa kisan aikana mihinkään. Sitten se kaaos mikä tulee netissä, kun jengi puskee toisiaan minkä kerkeää ja haetaan massiivisia pommeja kylkeen. Tämä on yksinkertaisesti hauskaa, kun lobby on täynnä eritasoisia ja -tyylisiä kuskeja. Jokaiselle löytyy yleensä tasavertaisia taistelupareja.
Taktinen puoli on pelin parasta antia edellä mainittujen tapahtumien keskellä. Yksi tärkeimmistä asioista on koko ajan tiedostaa taustapeilistä & tilannetta seuraamaalla onko vihu iskuetäisyydellä, jotta voi tehdä tarvittavat puolustupelin liikkeet - mm. väistö, jarrutus ajoissa, päästää kaveri yllättäen mutkaan ensimmäisenä ja puskea sitten vaikkapa kylkeen. Toki prot tietävät kaikki taktisen puolen salat.
Yksi pahimmista virheistä on päästää vihu puskemaan oman autonsa takakulmaan jossain melko suoralla pätkällä kovalla vauhdilla, mikä aiheuttaa helposti pyörähdyksen ja mahdollisesti paljon damagea - ja kyllä, se on usein omaa puolustupelin heikkoutta. Pienempiä tööttejä pystyy puolustamaan helpohkosti vastaliikkeillä & jarrutuksilla, kun sitä on hionut aikansa.
Alussa ei ole myöskään tarvetta puskea ensimmäisen mutkan ruuhkaan päättömästi, riippuu toki paljon lähtöpaikasta mikä aina arvotaan. Ekan kierroksen voi hieman tarkkailla. Tämä pätee erityisesti realistisen vauriomallinnuksen kisoissa, joissa iso osa pelaajista tulee keskeyttämään.
Vaikka Wreckfest on luonteeltaan varsin kaoottinen romuralli, niin lähtökohtaisesti sitä pyrkii ajamaan "puhtaasti", tosin eri asia on sitten, jos joku oikein alkaa jahtaamaan tai tulee muuten vain hyvää vääntöä jonkun tasaisesti samoja aikoja kellottelevan kanssa.
Toivoisin jonkin sortin kunnon tilastointia, missä jokaisen kohdalla voisi näkyä mm. keskiarvosijoitus kaikista kisoista netissä kaikkien nähtäville lobbyyn. Tilastointipuoli ansaitsee kyllä miinusta, mutta tuskin suurinta osaa tuo voisi vähempää kiinnostaa.
Ei Wreckfest täydellinen ole, mutta hauskuus on kerta toisensa jälkeen taattu. Joillakin aikuisillakin tuntuu menevän peli pahasti tunteisiin. Ite rauhallisena luonteena en sellaiseen jaksa sortua. Pakko mainita tähän vielä special vehicles class -kisat, joissa välillä saadaan melkoisia kisoja, kun jos esim muutama koulubussi vetää koko kisan väärään suuntaan ja niitä pitää väistellä joka kierroksella. Jos haluaa kunnon sekoilua, niin nuo kisat ovat valintasi.
Tykkään useista eri autopeleistä kuten Forzat, Dirt Rallyt, F1:set, NFS:t, Carmageddon: Max Damage (kaikki muut vihaa), V-Rallyt, WRC:t, Rallysport Challenge 2, mutta kyllä nykyään ykköspaikkaa pitää kotimaisen Bugbearin Wreckfest.