Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox 360 -ongelmathread

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -TM-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

kyllä sanoi:
Elikkä pystyn siis käyttämään ainoastaan 430 resoluutiota mukana tulevalla piuhalla?
Ja kiitoksia vastauksista...

Kyllä se 1080p asti venyy ihan hyvin, laitat vaan ne oikeat johdot kiinni samsuun. Jos et tiedä mitkä niin lue ohjekirjasta :)
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

tsinivuo sanoi:
Tämä nyt liittyy osin tähän threadiin, eli mulla on herännyt nyt lähipiirin kokemusten ja omien mukaan sellainen teoria, että premiumit korjataan, mutta coret lentää suoraan roskiin ja tilalle lähetetään uusi. 2 kertaa core lähetetty huoltoon, kummallakin kerralla tullut uusi tai uudempi. Huoltokierroksen aika kummallakin kerralla, viikko. Serkulla laukesi premium, huoltoaika yli 2 viikkoa ja takaisin tuli sama kone. Täältäkin olen lukenut, että joillekin tulee takaisin sama kone ja toisille ei. Ei mitään johdonmukaisuutta, mutta jos tässä näiden uusien koneiden saajat voisivat kertoa, onko se ollut core vai ei? Ei mul muuta... :)

Voi olla jopa tottakin, oma coreni hajosi tässä joku aika sitten ja uusihan sieltä tuli. Tuota en oikein ymmärrä, eli kesti viikon koko reissu, siitä päivästä lähtien kun ups:n mies tuli sen hakemaan? Saksaanhan kestää paketin menokin jo viikon, niin miten voi koko reissu hoitua viikossa? :confused: Minulla meni vajaa 3 viikkoa koko reissussa.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Taas kerran, pakko avautua.

Eilen, todella pitkän miettimisen jäljiltä kaverini lopulta NHL08:sin ja Bioshockin kyllästämänä päätti että ostaa itselleen Xbox360-koneen. Lampsittiin Asemtunnelin Gamestopiin, ja sieltä lähti halpa paketti mukaan. Uusi kone, Forza 2 ja kaksi ohjainta 349.

Tähän ne hyvät asiat sitten loppuivatkin.

Ihmettelin aamulla että kaverilta oli tullut myöhään pari puhelua. Soitin takaisin, ja niinhän siinä oli käynyt. System erroria kone valitti ensimmäisestä käynnistyksestä pitäen, eikä auttanut vaikka kuinka boottaili. Kone siis paskana ja suoraan pakasta!

Paskin homma on kuitenkin se, että Gamestopin myyjä ei saa vaihtaa konetta suoraan uuteen, vaikka ovat ns "paskan myyneet". Mitä tähän sanoo kuluttajasuojalaki? Kaverini siis joutuu lähettämään koneen upsin kautta huoltoon, ja saa paskalla tuurilla vielä KÄYTETYN koneen oman tuliterän koneensa tilalle.

Vittu MS, ei näin!
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

cchaou sanoi:
Paskin homma on kuitenkin se, että Gamestopin myyjä ei saa vaihtaa konetta suoraan uuteen, vaikka ovat ns "paskan myyneet". Mitä tähän sanoo kuluttajasuojalaki? Kaverini siis joutuu lähettämään koneen upsin kautta huoltoon, ja saa paskalla tuurilla vielä KÄYTETYN koneen oman tuliterän koneensa tilalle.

Vittu MS, ei näin!

Myyjällä ei ole velvollisuutta vaihtaa laitetta suoraan uuteen. Sen sijaan huolto myyjän pitää hoitaa asiakkaan halutessa. Tässä tapauksessa kamusi saa uuden laitteen nopeimmin lähettämällä boksin itse Saksaan.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

cchaou sanoi:
Paskin homma on kuitenkin se, että Gamestopin myyjä ei saa vaihtaa konetta suoraan uuteen, vaikka ovat ns "paskan myyneet". Mitä tähän sanoo kuluttajasuojalaki? Kaverini siis joutuu lähettämään koneen upsin kautta huoltoon, ja saa paskalla tuurilla vielä KÄYTETYN koneen oman tuliterän koneensa tilalle.

Kyllähän tässä tapauksessa olisi ymmärtääkseni oikeus vaatia kaupan purkamista, jos kerran pakasta repäisty tuote on ostettaessa jo rikki. Täältä vaikkapa lisäinfoa: laki24.fi.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

ZigZag sanoi:
Kyllähän tässä tapauksessa olisi ymmärtääkseni oikeus vaatia kaupan purkamista, jos kerran pakasta repäisty tuote on ostettaessa jo rikki. Täältä vaikkapa lisäinfoa: laki24.fi.

Tuollahan lukee, että myyjällä on aina ensin oikeus korjata virhe (tässä tapauksessa huollattaa laite). Jos korjaus ei onnistu tai kestää kauan, tulee purku kysymykseen.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Legge sanoi:
Tuollahan lukee, että myyjällä on aina ensin oikeus korjata virhe (tässä tapauksessa huollattaa laite). Jos korjaus ei onnistu tai kestää kauan, tulee purku kysymykseen.

Näinhän se on, jos kohtuulliseksi ajaksi katsotaan se ~4 viikkoa, vai mitä se huoltokeikka nyt suunnilleen kestääkään. Itse kävisin kuitenkin ensin GS:ssä juttelemassa kaupan purkamisesta, virhe kun ei ole tässä aivan vähäinen.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

ZigZag sanoi:
Näinhän se on, jos kohtuulliseksi ajaksi katsotaan se ~4 viikkoa, vai mitä se huoltokeikka nyt suunnilleen kestääkään. Itse kävisin kuitenkin ensin GS:ssä juttelemassa kaupan purkamisesta, virhe kun ei ole tässä aivan vähäinen.

Pelikonsolin tapauksessa 4 viikkoa taitaa olla sellainen aika, että kuluttajaviranomaisia ei kauheasti kiinnosta. Ei ole kyse kuitenkaan elintärkeästä vekottimesta. Hyvässä tapauksessa konsoli tulee takaisin kahdessa viikossa, joten tuosta 4 viikostakin voi valittaa vasta, jos boksia ei ala kuulumaan siihen mennessä.

Neuvotella kannattaa aina, mutta tässä tapauksessa ei kannata alkaa viranomaisilla uhkailemaan ;)
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Legge on tässä asiassa kyllä oikeassa. Pelikonsolia ei katsota välttämättömäksi, tai sellaiseksi laitteeksi jota ilman oleminen vaikeuttaa jokapäiväistä elämää. Siispä sen huoltokeikka saa venähtää vaikka kuukauden mittaiseksi.

Myyjät eivät varmaankaan vittuillakseen käyttäydy noin, vaan Microsoft sanelee heille takuuehdot ja kuinka näissä tilanteissa toimitaan. Mikäli myyjä erehtyy ottamaan liikkeeseen viallisen konsolin takaisin ilman MS:n hyväksyntää, jää se pahimmassatapauksessa liikkeen tappioksi. MS voi todeta, että on toimittu vastoin sääntöjä ja hyvitystä ei tipu. Siis jos MS sanoo että jokainen kone lähetetään heille huoltoon, on ne sitten lähetettävä, olipa kone 2-päivää, 2-viikkoa, tai vaikka 1,5-vuotta vanha.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

venalaine sanoi:
Legge on tässä asiassa kyllä oikeassa. Pelikonsolia ei katsota välttämättömäksi, tai sellaiseksi laitteeksi jota ilman oleminen vaikeuttaa jokapäiväistä elämää. Siispä sen huoltokeikka saa venähtää vaikka kuukauden mittaiseksi.

Myyjät eivät varmaankaan vittuillakseen käyttäydy noin, vaan Microsoft sanelee heille takuuehdot ja kuinka näissä tilanteissa toimitaan. Mikäli myyjä erehtyy ottamaan liikkeeseen viallisen konsolin takaisin ilman MS:n hyväksyntää, jää se pahimmassatapauksessa liikkeen tappioksi. MS voi todeta, että on toimittu vastoin sääntöjä ja hyvitystä ei tipu. Siis jos MS sanoo että jokainen kone lähetetään heille huoltoon, on ne sitten lähetettävä, olipa kone 2-päivää, 2-viikkoa, tai vaikka 1,5-vuotta vanha.

Mutta tuossa tapauksessa kaupan purku on ainoa oikea ratkaisu. Jos uusi kone on kaupasta ulos kannettaessa paskana on asiakkaalla täysi oikeus vaatia kaupan purkua tai uutta toimivaa konetta. Tässä ei saisi missään nimessä antaa periksi.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Jo kuitissa lukee että 14 päivän palautusoikeus voisin väittää. Aina on 2 viikon palutusoikeus jollei kyseessä ole alushousut tai tupakki/viina/muu kulutusroina.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Joo, no onhan se kyllä kohtuutonta että täysin uusi kone pitää heti alkaa lähettelemään toisellepuolelle Tellusta. Järkeenkäypää kyllä olisi että esim. 2 viikon sisällä ostopäivästä kosahtanut konsoli vaihdettaisiin aina mukisematta uuteen.

Sietää ihmetellä miksi MS on tehnyt tästä näin vaikeaa...?

Yritin lähinnä edellisellä postauksella tuoda vaan esille sen, että myyjä on tälläisessä tapauksessa aika pahassa välikädessä.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Kimsor sanoi:
Jo kuitissa lukee että 14 päivän palautusoikeus voisin väittää. Aina on 2 viikon palutusoikeus jollei kyseessä ole alushousut tai tupakki/viina/muu kulutusroina.

Palautusoikeus koskee ehjiä tavaroita, jotka on ostettu postimyynnistä. Tai tietty myyjä voi itse määritellä vapaamman palautusoikeuden, mutta laissa ei moista kohtaa ole.

Mitään järkeähän siinä ei tietenkään ole, että DOA-laitetta lähetellään prinkkalaan, mutta lainopillisia perusteita en ainakaan minä ole nähnyt uuden tuotteen antamiseen. Moni myyjä ei mielellään kalliimpien tuotteiden kohdalla jousta hommassa vaan vaihto/huolto hoidetaan valmistajan/maahantuojan kanssa...mikä kuluttaa kallista aikaa.

Toki moni itseään kunnioittava valmistaja on kirjannut takuuseen DOA-menettelyn, mutta mitään lakia siitä ei ole. Varmaan jokainen kuitenkin ymmärtää, että vaikka ketutus on suuri, myyjälle jää käteen se takuuhuollettu konsoli, josta ei enää täyttä hinta saa (tai kuten venalaine mainitsi, pahimmassa tapauksessa MS ei vaihda konetta lainkaan), mikäli kuluttajalle annetaan uusi laite suoraan hyllystä. Sitä voi sitten sitten jokainen markkina-analyytikko miettiä, kumpi on kannattavampaa pidemmän päälle; asiakkaiden kerääminen joustavalla palvelulla vai hetken säästö.

EDIT: Ja kuten sanoin jo tuolla toisaalla, tämä ei ole myyjien/MS:n puolustelua. Ainoastaan vinkiksi, että mitenkään suurisanaisesti ei kannata lailla lähteä myyjiä uhkailemaan, koska varsinaista "oikeutta" uuteen koneeseen ei ole. Asiallisella keskustelulla saa enemmän aikaan.

Jos joku ei usko ilman mustaa valkoisella, niin vaikka Tampereen kaupungin kuluttajaneuvonnasta löytyy seuraava keissi:

Televisio jo uutena rikki

Ongelma: Hankin television, joka oli heti uutena rikki. Otin yhteyttä liikkeeseen ja vaadin uutta televisiota tilalle. Liike ei suostunut siihen.

Vastaus: Liike ei ole toiminut virheellisesti. Kun uudessa televisiossa on virhe, liike osoittaa merkkihuollon, missä televisio korjataan kohtuullisessa ajassa. Liike ei ole velvollinen toimittamaan toista televisiota korjauksen ajaksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Legge sanoi:
Ainoastaan vinkiksi, että mitenkään suurisanaisesti ei kannata lailla lähteä myyjiä uhkailemaan, koska varsinaista "oikeutta" uuteen koneeseen ei ole. Asiallisella keskustelulla saa enemmän aikaan.

Ihan olen samoilla linjoilla kanssasi, eli kuluttajaviranomaisilla tms. uhkailu tuskin tässä edesauttaa asiaa. Olettaen, että ostaja nyt on ylipäätään kiinnostunut purkamaan kaupan, niin kauppaan kannattaa mennä keskustelemaan asiallisesti kaupan purkamisesta ja toivoa, että tiskin toisellakin puolella on terveellä maalaisjärjellä varustettu kaveri. Käytännön elämästä ja netistä löytyy päinvastaisiakin tarinoita, joissa kodin elektroniikkaa koskevia kauppoja on purettu jo alunperin viallisten laitteiden takia.

Kuluttajapoloisen osa ei ole tosiaan kaksinen, koska laissa ei ole tarkemmin määritelty (eikä voidakaan) sitä mikä on tuo kohtuullinen aika, jossa myyjä saa virheen korjata. MS:n helpparin typyt lupailivat ainakin itselleni boksin poksahdettua 25 työpäivän huoltoaikaa, liekkö sama aika-arvio edelleenkin voimassa? Viisi viikkoa kuulostaa kohtuuttomalta (voihan se laite tulla takaisin nopeamminkin mutta takeita ei ole), vaikkei mistään elintoimintoja ylläpitävästä laitteesta olekkaan kyse. Pointti on se, että tukku rahaa on jo myyjän taskussa kun taas itse saa niille vastinetta vasta sitten joskus. Huoltoprosessihan on lisäksi ostajan vastuulla, joten jonkinverran joutuu vielä näkemään vaivaakin kaupan päälle. Esimerkikisi näillä seikoilla myyjälle voi perustella kaupan purkua (tai hinnanalennusta tai vaikkapa kysyä huollon ajaksi varalaitetta), jos sitä haluaa mutta kuten Legge jo sanoikin, niin myyjä tulkitsee tätä omasta perspektiivistään eikä välttämättä jousta.

Jos myyjä ei kertakaikkiaan kaupan purkuun suostu, niin sitten lienee nopein tapa saada boksi toimintakuntoon on nöyrästi nieleskellä sappea ja toimittaa laite huoltoon.

Laitetaanpas vielä tageihin lainaus suoraan kuluttajansuojalain pykälistä, kun cchaou tätä aiemmin kyseli. Koko kuluttajansuojalakihan löytyy täältä (finlex.fi).

18 § (5.1.1994/16)
Virheen oikaisu

Ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran. Tällainen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä, jos siihen on este, jota hän ei voi voittaa, tai jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia. Tässä tulee erityisesti ottaa huomioon virheen merkitys ja tavaran arvo, jos se olisi sopimuksen mukainen, sekä se, voidaanko oikaisu suorittaa muulla tavalla aiheuttamatta ostajalle huomattavaa haittaa. (13.12.2001/1258)

Vaikka ostaja ei vaatisi virheen korjaamista tai virheetöntä tavaraa, myyjä saa omalla kustannuksellaan suorittaa tällaisen oikaisun, jos hän ostajan ilmoitettua virheestä viipymättä tarjoutuu tekemään sen. Ostaja saa kieltäytyä virheen oikaisusta, jos siitä aiheutuisi hänelle olennaista haittaa, tavaran arvon alenemista tai vaaraa siitä, että ostajalle aiheutuvat kustannukset jäävät korvaamatta, taikka jos kieltäytymiseen on muu erityinen syy.

Myyjä ei saa vedota siihen, ettei hän ole saanut tilaisuutta 2 momentissa tarkoitettuun virheen oikaisuun, jos ostaja on korjauttanut virheen eikä olosuhteet huomioon ottaen voida kohtuudella edellyttää, että ostaja olisi jäänyt odottamaan oikaisua myyjän puolelta.

19 § (13.12.2001/1258)
Hinnanalennus ja kaupan purku

Jollei virheen korjaaminen tai virheettömän tavaran toimittaminen tule kysymykseen taikka jollei tällaista oikaisua suoriteta 18 §:ssä tarkoitetulla tavalla, ostaja saa:

1) vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta; tai

2) purkaa kaupan, paitsi jos virhe on vähäinen.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Vähin mitä liike voisi tehdä on tarjota vaikka käytettyä konsolia lainaan huollon ajaksi.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Just näin, veljen boksi tuli tänään huollosta ja uusi dvd-asema vaihdettu, mutta täähän on hauskaa koneen sisällä on ruuvi tai joku irrallaan luultavasti kotelon muovin ja pellin välissä. No kunhan kone vain toimii.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Kerran kun pelasin eilen niin ohjaimeni "katkaisi yhteyden" konsoliin ja samalla myös vastustajaan (ei voinut puhua tai kuullut puhetta). Tuli teksti alas että Please reconnect your controller. Sitten piti sitä isoa keskinappia painaa ja 3-5sek kuluttua pystyin taas liikuttamaan pelaajaa ja puhumaan. Mistä tämä vika johtuu. Koskaan ennen ei ole tätä tehnyt. Sitten ne 4 valoa ohjaimessa alkoivat vilkkua niin että aina kulmittaiset samaan aikaan kun välillä painoin nappeja kun pelasin. Oisko pattereitten vaihdon aika vai mikä tämä vika on?
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Pirate fin sanoi:
Just näin, veljen boksi tuli tänään huollosta ja uusi dvd-asema vaihdettu, mutta täähän on hauskaa koneen sisällä on ruuvi tai joku irrallaan luultavasti kotelon muovin ja pellin välissä. No kunhan kone vain toimii.

jos meinaat sitä outoa helinää mikä kuuluu koneen sisältä niin se on se anturi joka kertoo koneelle onko se pysty vai vaaka asennossa.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

pelle sanoi:
jos meinaat sitä outoa helinää mikä kuuluu koneen sisältä niin se on se anturi joka kertoo koneelle onko se pysty vai vaaka asennossa.
Tiedän kyllä, että siellä on se anturi, mutta siellä tosiaan liikkuu ilmeisesti ruuvi sisällä, veli kyllä sano ettei se haittaa kunhan kone toimii.
 
Ylös Bottom