Vastaus: Xbox 360 Ultimate ?
Nisupulla sanoi:
Tuoreimmat
huhut kertovat Microsoftin sallivan pelit, jotka vaativat toimiakseen kovalevyn..
Kyseessä ei ole huhu. Microsoft on alusta asti hyväksynyt kiintolevypakon ja sellaisia pelejä on jo markkinoilla. Kehittäjän on kuitenkin ensin neuvoteltava asiasta Microsoftin kanssa, jos se haluaa pelilleen tällaisia eritysoikeuksia.
Xbox 360:lle normaaliin kehityskaareen voisi olettaa kuuluvan pelit, jotka joko vaativat kiintolevyn tai -- kuten Gamefestissä tuli ilmi -- Nintendo 64:n tapaan sulkisivat alhaisimmalla kokoonpanolla vaativimmat osat pelistä pois.
Core-paketin ostavan käyttäjän tulisi tiedostaa, ettei ole missään tapauksessa saamassa täyttä Xbox 360 -kokemusta, vaan lähinnä pääsee edullisimmalla mahdollisella kertainvestoinnilla maistamaan, mistä HD-konsoleissa on kyse.
Toisaalta henkilökohtaisesti puolustelisin Coren asemaa myös talon kakkoskonsolina, johon aina tarvittaessa heittäisi Premiumin kovon kiinni. Miksi turhaan maksaa kahdesta kovalevystä?
Coren ykköskonsoliksi ostavien osalta niin kauan kuin koneen saa päivitettyä Premiumin tasolle, satunnaisten pelien kiintolevypakko ei ole lähtökohtaisesti mitenkään dramaattinen asia. Valtaosa Xbox 360:n pelisisällöstä toiminee jatkossakin ilman kiintolevyä.
Suurin pulma modulaarisessa rakenteessa on se, että pelin tekijät saattavat joutua tekemään joitakin kompromisseja joko pelin ominaisuuksien tai potentiaalisen yleisön suhteen. Miten suuri merkitys tällä on tulevaisuudessa, sitä on vaikea arvioida (riippuu myös siitä säilyykö Core markkinoilla), mutta toistaiseksi asiat on kuitenkin pystytty hoitamaan fiksusti.
Esimerkiksi Oblivion hyödyntää kiintolevyä silloin, kun se on koneessa kiinni, ja puolestaan Core-versiolla toimii pelkän DVD-levyn varassa. Core saa vähän heikomman pelikokemuksen, mutta pääsee kuitenkin kaikkeen sisältöön käsiksi.
Edelleenkään se, että kaikissa konsoleissa olisi vakiona kiintolevy, ei välttämättä vaikuttaisi kaikkiin peleihin parantavasti. Xboxilla loppujen lopuksi hyvin harva peli hyödynsi kiintolevyä, eivätkä latausajat missään nimessä olleet niin lyhyet kuin kiintolevyttömällä GameCubella.
Epic-pomo
Mark Reiniä mukaillen: 512 megatavun RAM-muisti vaikuttaa kiintolevyä enemmän. Sitä tosin olisi saanut olla toiset mokomat, sillä muistin rajoittuneisuus näkyy jo nyt sekä Xbox 360:lla että PS3:lla.
Tuntuu siltä, että monille konsolin modulaarisuuden, varhaisen (lue: edeltäjän kultakauden katkaisseen) julkaisuajan tai uusien myyntiversioiden vastustaminen on enemmän periaatejuttu, jolla halutaan suojella konsolien perinteitä ja mainetta ns.
fixed platformina.
Pelien puolesta en ole kuitenkaan huomannut Microsoftin strategian olevan epäonnistunut, sillä Xboxilla ei ole ikinä mennyt näin hyvin.