Vastaus: Xbox 360
Oliver sanoi:
Livehän on mitä mainioin, mutta MMORPG-pelien sielu on laaja pelaajakunta, mitä ei vielä vähään aikaan saada aikaan pelkästään X360-pelaajilla, joista suurin osa odottaa kuitenkin "vain" Halo 3:sta.
Eivät kaikki pelaajat odota Halo 3:sta. Itse en juuri kolmososaa vielä kaipaa (tai no mukavahan se on se on seurata pelin ympärillä pyörivää hypeä). Jokaisella on omanlaisensa pelimaku, ja juuri siksi MMORPG-pelejä voidaan tehdä uudelle Xboxille, siinä missä muitakin pelejä. Uudenlainen tarjonta herättää uudenlaista kysyntää, eli mahdollisuus uudenlaisten kuluttajien mukaansaantiin kasvaa jos pelit ovat riittävän erilaisia.
Xbox Liven -tuotteistuksessa on onnistuttu äärimmäisen hyvin, ja siitä kertovat myös tehdyt asiakastyytyväisyystutkimukset. Yli 90 prosenttia kuluttajista ovat erittäin tyytyväisiä ostamaansa palveluun, vaikka kyllä - asiakaspalvelussa olisi paljon parannettavaa. PlayStationilla minkäänlaista tuotetta ei ole ollutkaan, on puhuttu yleisesti verkkopelaamisesta. Valitettavasti palvelun heikko tekninen taso on ollut sitä luokkaa, että verkkopelaaminen on jäänyt täysin kuriositeetiksi.
Mikäli verrataan PC-ja Xbox verkkopelaamista, niin suurimmat erot ovat tietysti käyttäjämäärissä. PC:n tekninen rakenne mahdollistaa luonnolisesti avoimemman ympäristön, mutta toimisiko se konsoliraudalla - vaikea kysymys. PC-pelaajamäärät ovat kyllä isompia, mutta menepä pelaamaan Battlefield 2:sta 64-pelaajan random serverille, niin huomaat kuinka päätöntä meininki yleisesti on. Lähes kaikki pelaajat ryntäilevät soolona, vaikka poikkeuksellisesti tähän peliin on sisäänrakennettu äänikommunikointi. Teamspeakia käyttävät voivat arvailla ip-numeroita, mutta mahdollisuus on varmasti pienempi kuin lottovoitossa.
Tässä juuri piileekin Xbox Liven paremmuus. Laatu korvaa määrän, ja kyse on nimenomaan sosiaalisesta pelaamisesta. Toki sekoilua riittää Livessäkin, mutta hyvän peliseuran löytäminen on huomattavasti helpompaa.
Mitä tulee PS3-verkkopelaamiseen (anteeksi aiheesta eksyminen), niin aika näyttää kuinka avoin/toimiva järjestelmä on. Itse uskon että teknisesti palvelu toimii tällä kertaa yhtä hyvin kuin Microsoftin rakentama palvelu, mutta sisältö ratkaisee. Valitettavasti Sonylla ei ole kokemusta verkkopalveluiden rakentamisesta ja se aloittaa aika lailla nollasta. Hieman myös arveluttaa Sonyn asenteet yleisesti, mielestäni ne ovat väheksyneet moninpelaamisen tärkeyttä konsolilla melkoisesti. Ehkä kuitenkin tässä kohtaa kilpajuoksu Microsoftin kanssa johtaa parempaan suuntaan.
Sen verran vielä konsoliverkkopelaamisesta, että mikäli niillä halutaan rahastaa, on selvää että kovin avoimia ratkaisuja ei voida kehittää. Rahan liikuttelu virtuaalisesti vaatii tiettyjä turvallisuusnäkökohtia, jotka on otettava huomioon.
Mitä tulee taas konsolien tai niiden mainospuheiden paikkansapitävyyteen, niin sanotaan että PlayStationin "lupaukset" next genistä puhuttaessa ovat kyllä luokkaa hurjempia Xbox Liveen verrattaessa. Jos niitä nyt edes voi verrata.