Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Game Pass - pelien vuokrausta kuukausimaksulla

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gameskeeper
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    xone

Ikinä äkinä, miten sen kukin haluaa itselleen muotoilla ettei oma saparo mene suoraksi ja mukailla todellisuutta :D
En oikein tiedä, että mitä epäselvää tässä nyt on. Ihan sieltä CMA:n dokumentoinnista voi lukea MS:n vastauksen sivulta kahdeksan, kohta f:
"Game Pass prices will not increase as a result of the Merger, and certainly will not increase to a point that offsets the substantial benefits of Activision titles coming to Game Pass on a day and date basis. This is especially so given Game Pass will continue to be constrained by B2P."

Ei tarvitse lähteä tätä foorumia kauemmaksi kalaan, että löytää perusteluksi hinnankorotuksille juurikin tuon ABK-kaupan. Ja tämä kuitenkin pelaajien näpeistä, ei oletettavasti pukumiesten. Vaikka päivänselvä asiahan tuo on.

Dokumentti on päivätty helmikuussa 2023, joten tuosta ei ole kovinkaan pitkä aika. Hintaa nostettiin heinäkuussa 2023 ja nyt tällä tuoreimmalla ilmoituksella. Jokaisella on toki oikeus tulkita tuo tapahtumaketju itselleen mieluisalla tavalla, mutta ei faktoja edelleenkään karkuun pääse.

Lähde: PDF (CMA UK)
 
Haluaa sen sanoa miten vaan, niin tuo alkuperäinen teksti, jonka postasit ei millään tavalla poista sitä etteikö Game Passin hinta voisi nousta. Mikä siis on toki harmillista, koska kivaahan se olisi jos olisivat sellaisen lupauksen tehneet valan alla ja näin ollen eivät saisi hintaa nostaa.

Eikös tälläkin foorumilla siihen tukeudettu että ei hinnat nouse? En itse ala hakemaan viesteistä niitä kommentteja mutta kyllä ne tuolta Game Pass keskusta tai väittelyistä löydy. Mutta kelloissa on aina äänet erit kun tilanteet muuttuu.
 
Mutta kelloissa on aina äänet erit kun tilanteet muuttuu.

Oikeudenkäynnissä ja valan alla ei tosiaan valitettavasti ole Microsoft edelleenkään ilmoittanut, että Game Passin hinta ei koskaan nouse.

Mutta voin lainata mitä itse olen aiheesta sanonut jo vuonna 2021:

Game Passin osalta näin henkilökohtainen hinta-laatutunnelmasuhde on "alihintainen". Olen tässä ymmärtänyt, että itse et taida tilaaja olla, joten ehkäpä tosiaan jo nykyinen hinta on liikaa, mutta jos Netflixin kanssa verrattaen tilanne menisi niin, että hinta "nelinkertaistuisi", eli nousisi tuosta nykyisestä 9,99€/kk johonkin sinne vaikkapa 39,99€/kk luokkaan, niin voisi joo "vastaava hinnanousu" olla aikalailla kuolinisku koko palvelulle myös vähän laajemmassakin mittakaavassa.

Mutta hintahan tulee siis ihan varmasti jossain vaiheessa nousemaan ja näitä tilaustyyppejäkin tullee olemaan useampia kuin nyt. Paljon se hinta nousee, niin nähtäväksi jää, mutta markkinat sen kipupisteen sitten lopulta kuitenkin määrittää. Jos hinta ylittää koetun arvon, niin tilauskanta kuihtuu ja busineksesta puhalletaan ilmat ulos.

Ole hyvä.
 
Eikös tälläkin foorumilla siihen tukeudettu että ei hinnat nouse? En itse ala hakemaan viesteistä niitä kommentteja mutta kyllä ne tuolta Game Pass keskusta tai väittelyistä löydy. Mutta kelloissa on aina äänet erit kun tilanteet muuttuu.
Kuka tukeutui ja kuka ei, eihän se tuota Microsoftin lausuntoa mihinkään muuta. Kyllä ne osaa antaa lausuntonsa niin että se ei sulje tällaisia asioita pois, kuten sen tuolta laittamastasi linkistä voi lukea.

En tiedä ketä tarkoitat äänen muuttumisella kelloissa, mutta itse olen ainakin pyrkinyt menemään sen hetkisen tiedon mukaan mikä meillä on.

Toukokuussa sanoin näin:
Tällä hetkellä pelkkää spekulaatiota, että hinta nousisi ylipäätään tai että hinta nousisi Call of Dutyn takia.

Mutta toki nyt kun uudet Activisionin pelit ja varmaan myös vanhempi katalogi tulee Game Passiin, niin eihän se mikään ihme olisi, jos hinta nousisi.

Muistaakseni olen tätä aikaisemminkin puhunut samaan tyyliin: Game Passin hinta on ollut sen verran alhaalla, ettei sen hinnan nousu ole varsinaisesti mikään ihme.
 
Game Pass ottaa harppauksen huonompaan suuntaan. Hinnan nousuja, max 13 kuukautta kerralla ja muita muutoksia.

Itse otan tuon kolmen euron kuukausimaksun korotuksen ihan ok vastaan, kunhan MS:n omien studioiden pelit tulevat kaikki edelleen day one Game Passiin, ja samalla sitten myös Call of Dutyt sun muut Activision Blizzardin pelit. Selväähän se oli, että nuo massiiviset studiokaupat tulevat jollakin tapaa vaikuttamaan Game Passin hinnoitteluun. Toki lisäävät myös merkittävästi sisältöä sekä määrällisesti että laadullisesti, joten en siis valita.
 
Oli odotettu tai ei, tuon hinnannousun myötä alkaa aika kallis olla game pass omalle käytölle... lähinnä muutamia isompia pelejä pelailen silloin tällöin. Nyt tulisi varmasti jo halvemmaksi ostaa kyseiset pelit suoraan itselle.

Game passissa vaan on se hyvä puoli, että näitä pelejä on helppo testata tykkääkö vai ei (eli kannattaisiko ostaa vai ei). Ilmanhan tuo ei sitten onnistu.

Toinen ja isoin juttu sitten on se, että pelaan kuitenkin moninpelejä paljon ja sitä varten tarvitsee kuitenkin vähintään tuon nykyisen coren, joka on kuitenkin yli puolet ultimaten hinnasta käytännössä pelkkään verkkopelaamiseen. Ellei nyt satu juuri joku itselle sopiva peli tuohon pikku pelivalikoimaan joka tuntuu mukana olevan vain siksi, että saatiin jonkinlainen peruste hinnannousulle (goldihan muistaakseni oli jotain 7€/kk luokkaa).

Haluan sanoa vielä sen, että ymmärrän kyllä hinnannousun syyn jne, mutta pitäisi tuo verkkomoninpelaaminen erottaa takaisin selvästi omaksi tilauksekseen vanhalla halvemmalla hintalapulla.

Mutta noh, onneksi ei todellisuudessa tarvi noin pariin vuoteen huolehtia näistä asioista, kun tankkasin lähes kolmeksi vuodeksi kerralla ultimatea silloin ennen konversiosuhteen muutosta.
 
Hienoa että alkaa tippua codeja passiin. Itse tosin just pelasin ps5 tuon mw3. Mulla pc passin tilaus loppuu 18.7 enkä tiedä jatkanko sitä nyt kun suurinosa passin peleistä ei kiinnosta tai sitten ne on pelattu jo pleikkarilla. Tällä tietoa jatketaan syyskuun stalker pelillä tilausta ja sitten kun joskus saisivat ulos indiana jones pelin. Ja lokakuussa ainakin jatkuu tilaus uuden codin merkeissä.
 
Toinen ja isoin juttu sitten on se, että pelaan kuitenkin moninpelejä paljon ja sitä varten tarvitsee kuitenkin vähintään tuon nykyisen coren, joka on kuitenkin yli puolet ultimaten hinnasta käytännössä pelkkään verkkopelaamiseen. Ellei nyt satu juuri joku itselle sopiva peli tuohon pikku pelivalikoimaan joka tuntuu mukana olevan vain siksi, että saatiin jonkinlainen peruste hinnannousulle (goldihan muistaakseni oli jotain 7€/kk luokkaa).

Haluan sanoa vielä sen, että ymmärrän kyllä hinnannousun syyn jne, mutta pitäisi tuo verkkomoninpelaaminen erottaa takaisin selvästi omaksi tilauksekseen vanhalla halvemmalla hintalapulla.
Game Pass Corehan oli tasan samanhintaista Goldin kanssa ennen tätä hinnan nousua. Nyt se on 10 euroa vuodessa kalliimpaa. Eli 69,99e/vuosi, joka kääntyy vajaaseen 6 euroon per kuukausi. Eli ei se ole lähelläkään puolia Game Pass Ultimaten 17,99e kuukausihinnasta. Aikaisemminhan pelkkä Xbox Live Gold maksoi 59,99e/vuosi, joten tässä Coressa on mielestäni varsin maltillinen hinnankorotus ja se on selvästi edelleen se "ota tämä jos haluat pelata vain moninpelejä" -tilausmalli. Nyt siinä vaan tulee 35 peliä samaan rahaan. Tietysti joillekin tämä pelilistaus on yhdentekevä, mutta on siellä kuitenkin esim. Fallout 4:sta, Doom Eternalia, Forza Horizon 4:sta, Gears 5:sta, Psychonauts 2:sta, Oria, Vampire Survivorsia ja Wreckfestiä.

Niin ja tietystihän tuo 70e/vuosi on listahinta. CDKeys, livekortti.fi ynnä muut kaupat kauppaa vuoden Game Pass Core jäsenyyttä noin 43 euron hintalapulla.
 
Oikeudenkäynnissä ja valan alla ei tosiaan valitettavasti ole Microsoft edelleenkään ilmoittanut, että Game Passin hinta ei koskaan nouse.

Jännä, että syytetään Microsoftia valehtelusta, mutta sitten sorrutaan siihen itse samaan.

Eli Microsoft ei tosiaankaan ole luvannut missään oikeudessa valan alla, että Game Passin hinta ei ikinä koskaan tule nousemaan. Ja hölmöhän tällainen lupaus olisi, sillä jo sellainen normaali ilmiö taloudessa kuin inflaatio pitää huolen, että kaikkien palveluiden/tuotteiden hinnat tulevat joskus nousemaan.

Perseestähän tällaiset hinnankorotukset on, sitä ei käy kieltäminen, mutta kun ei ole enää GP-tilausta voimassa, niin eipä tuo korotus tällä hetkellä omaa elämää hetkauta. Aikaa pelaamiseen on nykyään niin harmillisen vähän, että en näe mitään pelialan tilauspalvelua hintansa arvoiseksi.
 
Vai oli meikän viesti turha provo. Herra kissa provoili ensin. Varsinkin kun hän ei tykkää edes koko xboxista, gamepassista ja koko Microsoftista, mutta silti näissä asioissa ollaan ekana kirjoittelemassa hinnan nosto uutisia threariin. Varmasti tiesi että vastauksia tulee elikkä pelkkä provo. Jos kyseessä olisi ollut joku muu niin en olisi edes vaivautunut kirjoittaan mitään. Herra kissa aka sonytendo en ymmärrä näitä nimen vaihtojakaan.


Mitä itse uutiseen tulee niin, joo hinnan nostot missää asiassa ole mukavia, mutta niin ne vaan nousee. Tuleehan tuohon sitten nyt sisältöäkin vuoden sisään niin paljon että ei nyt niin ihme ole tuo hinnan nosto.
 
Jännä, että syytetään Microsoftia valehtelusta, mutta sitten sorrutaan siihen itse samaan.

Eli Microsoft ei tosiaankaan ole luvannut missään oikeudessa valan alla, että Game Passin hinta ei ikinä koskaan tule nousemaan. Ja hölmöhän tällainen lupaus olisi, sillä jo sellainen normaali ilmiö taloudessa kuin inflaatio pitää huolen, että kaikkien palveluiden/tuotteiden hinnat tulevat joskus nousemaan.
Mistä tämä valehteluväite juontaa juurensa? Veikkaan, että taas on keksitty joku ihan oma tarina tähän taustalle. Vai kuulostaako uskottavalta, että pitää väitellä siitä, että nouseeko jonkun palvelun hinta esimerkiksi seuraavan sadan vuoden sisällä. Hohhoijaa.

Omaan silmään ei ole täällä ainakaan osunut väitettä, että Game Passin hinta ei koskaan tulisi nousemaan, vaan nimenomaan ABK-kaupan vuoksi. Sitähän Microsoft itse lupailee vastauksessaan CMA:lle. Nyt ollaan tilanteessa, että tuon lupauksen jälkeen hintaa on korotettu kerran (ennen kaupan toteutumista) ja korotetaan toisen kerran tämän tuoreimman ilmoituksen mukaan. ABK-kaupan toteutumisesta on alle vuosi tähän tuoreimpaan ilmoitukseen ja hinta nousee juuri ennen uusimman COD:n julkaisua, joten vähän vaikea on uskoa ajankohtaa sattumaksi.

Vai onko tässä nyt olennainen kohta tuo "oikeudessa valan alla"? Joo, CMA:lle kirjoitettu vastine ei varmaan teknisesti ole tuota kategoriaa, mutta tuskin noitakaan vastineita kirjoitetaan kännissä ja läpällä, kun kyse on yli 60 miljardin euron kaupasta. Jos on tästä kyse, niin voin nostaa käden virheen merkiksi, mutta eipä tuo sitä varsinaista pointtia muuta yhtään mihinkään. Kaupan toteutumiseksi lupailtiin mitä lupailtiin. Tuskin aiemmin tai jatkossakaan lähdetään kritisoimaan pukumiesten tyhjiä lupauksia ajatuksella "no mut sanoko se silleen oikeudessa ja valan alla? ai ei, no sit se on ihan ok kusetusta!11" :D

Pohjimmiltaan taitaa olla vain kyse siitä, että tässä pestään taas tämän firman kohdalla musta valkoiseksi, koska se nyt vain on mahdollista tämän foorumin klikeillä. Reilussa vuodessa GP Ultimaten hinta nousee kuitenkin 38 % (heinäkuu 2023 + syksy 2024), eikä siihen tarvita oikeudenkäyntiä tai valaehtoista todistusta sen toteamiseksi.
 
Vai onko tässä nyt olennainen kohta tuo "oikeudessa valan alla"?

Sinun väitteesi oli, että näin olisi esitetty oikeudenkäynnissä, joten kyllä se aika olennainen osa väitettä on, että luulit tuon olevan oikeudenkäynnistä.

Pohjimmiltaan taitaa olla vain kyse siitä, että tässä pestään taas tämän firman kohdalla musta valkoiseksi, koska se nyt vain on mahdollista tämän foorumin klikeillä.

Ja sinun ainoa syy kirjoittaa aiheesta on konsolisotiminen ja trollailu, mutta kannattaa suutuspäissään kuitenkin vähän malttaa tarkistaa, että mitä kirjoittaa.

Sinun nimimerkit vaihtuu ja niitä poistuu sitä tahtia, ettei historiaa pysty sinun kirjoituksista tarkistamaan, mutta ihan yleisesti ottaen tuntuu eniten Xbox-antipaatikot tästä hinnan korotuksesta tuohtuneen. Suurinosa muista pelaajista on aina pitänyt Game Passia nimenomaan erinomaisena hintalaatusuhteeltaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vai oli meikän viesti turha provo. Herra kissa provoili ensin. Varsinkin kun hän ei tykkää edes koko xboxista, gamepassista ja koko Microsoftista, mutta silti näissä asioissa ollaan ekana kirjoittelemassa hinnan nosto uutisia threariin. Varmasti tiesi että vastauksia tulee elikkä pelkkä provo. Jos kyseessä olisi ollut joku muu niin en olisi edes vaivautunut kirjoittaan mitään. Herra kissa aka sonytendo en ymmärrä näitä nimen vaihtojakaan.

Mitä itse uutiseen tulee niin, joo hinnan nostot missää asiassa ole mukavia, mutta niin ne vaan nousee. Tuleehan tuohon sitten nyt sisältöäkin vuoden sisään niin paljon että ei nyt niin ihme ole tuo hinnan nosto.
Se on myös aika hupaisaa, että PS+/Extra/Premium jne hinnat nousi alle vuosi sitten prosentuaalisesti vähintään saman verran kuin Game passin hinta, mutta se kai on ihan ok koska PlayStation ja Sony. Nämä on näitä, eikä trolleja saisi syöttää, kuten vanha internetin sananlasku sanoo.
 
Aika pitkälti hinnoissa on kyse siitä, paljonko ollaan valmiita maksamaan. Jos MS nostaa hintoja liikaa, alkaa tilaajamäärät laskemaan ja siihen ei ole varaa, jos halutaan saada enemmän käyttäjiä. Jos MS saisi palikat kasaan niin, että PC-puoli ja mobiilipuoli vetäisivät myös, Game Passilla olisi mahdollisuus menestyä. Nyt ollaan liikaa konsolipelaajien varassa eikä siltä sektorilta ole luvassa merkittävää kasvua. Minulle kyllä kelpaisi se Game Passin koko kattaus, jos se toimisi yhtä hyvin kuin Game Pass konsolilla. PC:llä homma toimii nykyään kyllä varsin hyvin, vaikka ei olla käyttömukavuuden suhteen Xboxin tasolla, mutta mobiilipuolella en pysty pelaamaan niitä pelejä joita haluaisin vaikka osa peleistä toimisikin siedettävästi. Jos mobiilipuolella ei tapahdu kohta merkittävää kehitystä, en usko, että Game Passista tulee kovin isoa tekijää. MS ei nyt ole Game Passin kanssa siellä, missä raha liikkuu ja se on ongelma. Hyväkään palvelu ei riitä, jos sille ei ole ostajia. Muutamalla pikku muutoksella voisi ainakin minulle olla iso merkitys. Esimerkiksi se merkitsisi paljon, että mitä tahansa omistamaansa peliä voisi pelata xcloudin kautta. Tästä ja muista vastaavista parannuksista on puhuttu jo monta vuotta, mutta mikään ei tunnu etenevän.
 
Jos vaikka itse aiheeseen vielä palaisi, niin onko tuo tosiaan niin, että vielä syyskuuhun asti onnistuu tankata pidempäänkin kuin 13kk Ultimatea? Ja mikäs tähän on tällä hetkellä edullisin tapa, jos nykyinen tilaus on voimassa yli tuon syyskuun?
 
Jos vaikka itse aiheeseen vielä palaisi, niin onko tuo tosiaan niin, että vielä syyskuuhun asti onnistuu tankata pidempäänkin kuin 13kk Ultimatea? Ja mikäs tähän on tällä hetkellä edullisin tapa, jos nykyinen tilaus on voimassa yli tuon syyskuun?
Korjatkaa joku jos olen väärässä, mutta jos Ultimate -tilaus on voimassa, niin ei ole mitään älyttömän edullista tapaa tankata. Konversio suhde on selvästi huonompi, jos tilaus on voimassa.

Jos tilaus taas on umpeutunut, niin edullisin keino taitaa olla edelleen tämä vanha tuttu:
-Osta Game Pass Coren 12 kuukauden koodeja mahdollisimman halvalla (ei yli kolmea vuotta)
-aktivoi koodit tilillesi
-tilaa kuukausi Game Pass Ultimatea
-Game Pass Core jäsenyytesi muuttuu Ultimateksi suhteessa 3:2 (eli esim. 12 kuukautta Corea muuttuu 8 kuukaudeksi Ultimatea)
 
Korjatkaa joku jos olen väärässä, mutta jos Ultimate -tilaus on voimassa, niin ei ole mitään älyttömän edullista tapaa tankata. Konversio suhde on selvästi huonompi, jos tilaus on voimassa.

Olen viimeksi juuri näin pidentänyt olemassa olevaa Ultimatea, mutta en yhtään muista, että miten se kääntyy. Olisiko neljästä 3kk Goldista saanut 200 päivää Ultimatea.
 
Tälläinen taulukko löytyi xboxin sivulta:

"With Xbox Game Pass Ultimate, Can I still redeem codes for Xbox Live Gold, other Xbox Game Pass plans, and EA Play?

Yes. These codes will automatically convert to Xbox Game Pass Ultimate at a ratio based on the following table. Conversion ratio subject to change.
Code type What you also get

1 month of Game Pass Core
20 days of Ultimate

3 months of Game Pass Core
50 days of Ultimate (1+ month)

6 months of Game Pass Core
81 days of Ultimate (2+ months)

12 months of Game Pass Core
4 months of Ultimate

24 months of Game Pass Core
6 months of Ultimate

1 month of Gold
20 days of Ultimate

3 months of Gold
50 days of Ultimate (1+ month)

6 months of Gold
81 days of Ultimate (2+ months)

12 months of Gold
4 months of Ultimate

24 months of Gold
6 months of Ultimate

1 month of Xbox Game Pass for Console
22 days of Ultimate

3 months of Xbox Game Pass for Console
68 days of Ultimate (2+ months)

6 months of Xbox Game Pass for Console
135 days of Ultimate (4+ months)

12 months of Xbox Game Pass for Console
9 months of Ultimate

24 months of Xbox Game Pass for Console
18 months of Ultimate

1 month of PC Game Pass
20 days of Ultimate

3 months of PC Game Pass
60 days of Ultimate (1+ month)

1 month of EA Play
10 days of Ultimate

6 months of EA Play
40 days of Ultimate

12 months of EA Play
2 months of Ultimate"

 
Hyvä että tuollainen löytyy.

Tässä varmaan se tähdellisin pihvi taulukosta:
12 months of Game Pass Core
4 months of Ultimate

Kun taas ilman jäsenyyttä konversiosuhde on tuplasti parempi (tai oli ainakin vielä viime kuussa).

Jes, kiitos! Ja ihan oikein muistin, kun nimenomaan itse viimeksi vaihdoin saamani 4x3kk Goldit ja niistä tosiaan saa näköjään edelleen 200 päivää Ultimatea. Jos vaihtaisi 12x1kk, niin saisi 264 päivää Ultimatea. Eli tosiaan, mitä lyhyempiä nuo konversioon käytetyt pätkät on, sitä enemmän tulee hyötyä.
 
Ylös Bottom