Vastaus: Xbox Onen päivitysmalli: Xbox One X (2017)
	
		
	
	
		
		
			Se on ihan yhtä lailla pelintekijöistä kiinni. Eikä nämä sulje toisiaan millään tavalla pois. Ruutujen koon kasvaessa kuvalta vaaditaan kokoajan enemmän tarkkuutta. Se ei ole huono asia. Myöskin 60fps antaa peliin kuin peliin sulavuutta. Sekään ei ole huono asia. Kyllähän tänäkin vuonna nähtiin monen monta erilaista peliä E3 esittelyissä. Mitä se haittaisi vaikka nämä kaikki pyörisivät 4K/60fps?
		
		
	 
Ei se ihan puhtaasti noin mene, että pelkästään pelintekijöistä kiinni. 
Se on totta, että resoluution täytyy kasvaa, mutta käytännössä täyteen 4k tarkkuuteen ei tarvitsisi päästä. Tärkeämpää olisi konsolivalmistajien juuri vaatia esim sitä 60fps:sää. 
Se, että nyt ne pelit jotka pyörivät tällä hetkellä 4K:na tai 60fps:llä, niin käytännössä kaikissa on menty grafiikka edellä, tai sitten vain lisätty esim npc hahmoja. Itse peli siellä alla on hyvin samanlainen, kuin vaikka saman pelin edelliset osat. Eli sitä tehoa ei käytetä vaikka siihen miten ne npc hahmot käyttäytyy, tai miten maailma muuten toimii tai mitään siellä pinnan alla mikä tehoja tarvitsee. 
Ja toki, pelinkehittäjä sen tekee, mutta siitä tullaankin siihen, mikä ei ole heidän käsissään.
MS vaatii, että peli toimii Onella ja se parannellaan X:lle. Sama homma PS4 ja pro välillä.
Käytännössä tämä tarkoittaa puhtaasti vain graafista parannusta ja nämä vanhemmat konsolit on selkeänä taakkana. Sen vuoksi todellinen hyppäys voidaan nähdä vasta tulevassa konsolisukupolvessa, jolloin uusien pelien ei tarvitse toimia vanhoissa. Tämä sama ongelma on aina ollut konsolisukupolven vaihdon äärellä, kun peliä tehdään molemmille. Nyt tämä ongelma on jo konsolisukupolven sisälläkin.
Toinen syy on markkinointimiehet. 4k sitä, 4k tätä. Resoluutio on kaikki kaikessa ollut jo pitkään, vaikka muut osa-alueet ei ole olleet kunnossa (esim fps) ja edelleenkin tuntuu, että ennemmin 4k, kuin fps. Joka on väärä asenne kun puhutaan peleistä.
Ja kun tälläisillä on helpppo kertoa ihmisille trailereilla miten hienolta kaikki näyttää, se on helppo myydä. En sen vuoksi oikein näe tuohon muutosta tulevaisuudessakaan, eikä siinä pelinkehittäjä kauheasti mitään voi tehdä jos myydä haluaa pelejään, kun jo koksolivalmistaja puhuu vain isosta resosta.