Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xboxin pelitarjonta

Jimi

New Member
Kuten kaikki ovat varmasti huomanneet, on xboxin pelitarjonta aika kökköä.. Suurin osa "hyvistä peleistä" on joko käännöksiä tai jatko-osia vanhemmille hyville pelisarjoille. Loput peleistä ovat mitäänsanomatonta lisenssisaastaa tai pelkästään raha mielessä tehtyjä jäljittelypelejä.

Missä ovat aidosti originellit pelit tyyliin Dreamcastin Rez, Ikaruga yms..? Ei voi kuin ihmetellä Microsoftin strategiaa myydä pelit noin kalliilla, varsinkin kun pelit ovat sellaista kuraa mitä ne nyt ovat. Olen pelannut/kokeillut suurta osaa Xboxin nykyisestä pelitarjonnasta Suomessa, ja niiden joukosta en kyllä maksaisi ~70 tai edes ~30 euroa melkeinpä mistään.

Xboxin pelitarjonta ei todellakaan ollut se syy miksi sen ostin, vaikka siihenkin on luvassa parannusta jos on uskominen sudekin ja otogin hypetykseen.. Ostin sen emulaattori/divx viihdekeskukseksi, johon se on kuin luotu, vastaavan tehoisesta pieneen laatikkoon ängetystä tietokoneesta joutuisi maksamaan reippaasti enemmän.

Pelaan Xboxillani lähinnä Snes- Md- ja Ps1- pelejä. Omistan toki monia Xbox-pelejäkin mutta ne ovat joko niin huonoja tai nopeasti läpipelattuja etten jaksa niitä vääntää.
 
Olet varmaan jo tutustunut Jet Set Radio Futureen, GunValkyrieen ja Panzer Dragoon Ortaan?

Sitä ihmettelen, että jos koneessasi on kerran modi, mikset sitten hanki ulkomailta pelejä? Otogi on ollut jo vuodenpäivät kaupoissa Japanissa ja esim. Shikigami no Shiroa (Ikarugan tapainen peli) ei olla edes aikeissa julkaista Japanin ulkopuolella.
 
JSRF = Jet Set Radion jatko-osa, hyvä peli mutta ei luo mitään todellista uutta. Lähinnä se on päivitys Jet Set Radiolle. Gun Valkyrieta en ole pelannut. Panzer Dragoon Orta on kyllä ihan ok.

Ehkä Xboxin pelitarjonnan ongelmana onkin japsipelien puute.. Suurin osa Xboxin peleistät tuntuu jotenkin väkisinväännetyiltä lukuunottamatta juurikin Jsrf, Shenmue 2, ja muita japsipelejä. Länsimaiset pelintekijät ovat hienon grafiikan tavoittelussaan unohtaneet pelin tekemisen pääasian: hyvän idean.

Viiden vuoden päästä tuskin kukaan pelaa enää Xboxin lukuisia kaahailu ja räiskintäpelejä, sillä silloin ne näyttävät yhtä rumilta kuin ps1 kaahailu ja räiskintäpelit meidän silmissämme.
Pelit joissa on ideaa säilyttävät viehätyksensä vuodesta toiseen. Xboxilla niitä on luvattoman vähän.
 
Jos koneessa on modi, niin kyllä siitä saa ihan tarpeeks rahalleen vastinetta vaikkei koneelle olis yhtään hyvää omaa peliä (valitettavasti näinhän asian laita on).
 
Xbox on ehkä enemmänkin tällainen "mainstream"-konsoli – hieman PS2:n tapaan. Toki PS2:lla on muutamia todella hyviä, omaperäisiä pelejä, mutta valtaosa pelitarjonnasta on kuitenkin massalle suunnattua. Yksi syy siihen, miksi Microsoft ei pääasiallisesti panosta kovin ihmeellisiin pelivirityksiin on se, että ne eivät valitettavasti myy. Panzer Dragoon Ortan myynti oli surkeaa, samoin Kung Fu Chaoksen ynnä muiden hyvien, "ei niin tavanomaisten" pelien myynti. Ja tämähän on vain pelaajien aikaansaannosta. Jos olette ostamatta niitä tusinaräiskintöjä, lisenssipelejä ynnä muita, ei niitä varmasti tehdä. Mutta tällä hetkellä näyttää kyllä todella huonolta, jos Enter the Matrixin kaltaiset keskinkertaisuuden huiput jyräävät myyntitilastojen kärkeen.

Oli miten oli, henkilökohtaisesti olen melko tyytyväinen Xboxin pelitarjontaan. Toki paljon parantamista on, mutta en ole koskaan ollut japsihäröilyjen erityinen ystävä ja valtaosa suosikkipeleistäni on puhtaasti länsimaisia. Jos jatko-osista valitetaan, niin se on edellä mainitsemani asian ohella myös sellainen alan trendi tällä hetkellä. Kaikki tekevät jatko-osia. Microsoftilla on Halo 2, Amped 2, PGR 2, RalliSport Challenge 2, uusi Oddworld ja vaikka mitä; Sonylla on Jak II, GT4, WRC3, Final Fantasy X-2, Socom 2; Nintendolla on Mario 128, uusi Zelda, Pikmin 2, SW: Rogue Squadron 3 jne.

Mutta silti kuka tahansa voi löytää jokaiselta konsolilta paljon laatupelejä, jos vain viitsii etsiä ja tutustua myös hieman tuntemattomampiin peleihin. Ei hyvän pelin aina tarvitse olla täysin uusi idealtaan, jos se parantaa edellisten pelien konseptia. Ja nykyisin on aina vain vaikeampi tehdä peliä, joka ei muistuttaisi jotain toista tuotetta. Omaperäisten pelien äitinä pidettyä Nintendoakin on viime aikoina kritisoitu siitä, että mm. Super Mario Sunshine ja Zelda: The Wind Waker eivät tarjonneet sarjojen faneille suuria uudistuksia. Niin tai näin, hyviä pelejä molemmat.

Vaikka alussa viittasin Xboxin olevan massoille suunnattu konsoli, ei se Microsoftkaan pelkästään toimintaan ja urheiluun panosta (vaikka ne suuressa roolissa ovatkin). Kehityksessä on mm. Voodoo Vince, Sudeki, Grabbed by the Ghoulies, Kameo: Elements of Power ja Psychonauts, jotka kaikki ovat saaneet ennakkotesteissä positiivisen vastaanoton. Jälkimmäinen kahmaisi jopa vuoden 2002 E3-messujen omaperäisimmän pelin tittelin itselleen.


PS. Xbox-pelistä ei todellakaan kannata maksaa 70 euroa. Kun tekee pientä hintavertailua, huomaa että niitä pelejä voi saada halvemmallakin. Nykyisin uusia Xbox-pelejä saa noin 50-65 eurolla. Classic-pelejä noin 35 eurolla. Ulkomailta saattaa saada jopa alle 15 eurolla (ostin Serious Samin tällä hinnalla play.comista).
 
Kaveri osti tossa vähän aikaa sitten GC:n ja kyllä pitää sanoa, että nyt ymmärrän mitä tämä XBoxin "vanhemmalle sukupolvelle" suunnattuna pelitarjonta on. Se on tylsää.
Nyt on pari päivää hakattuMonkey Ball 2:sta ja Smash Bros:ia 4 ohjaimella. Ja koko setti maksoi about 200e. Pelejä saa 20e tietämillä ja grafiikan laatu on ihan riittävää.

Pistää vaan vituttamaan kun ei tälle boksille saa mitään hauskoja pelejä. Toi fuzion frenzynkin ilme on kuin jostain futuristisestä vankilasta. Ei nappaa ei.

Miten tähän lootaan saa japsipelejä?

Edit: Ihan yrittämällä sain kaivettua sellaisen kun Sonic Heroes. Vaikuttaisi ihan jees peliltä. Näyttäisi siltä, että Segalla on mulle mielenkiintoisimmat pelit...sais sitä PDO:ta jostain vaan halvalla...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Halonhakkaaja
Miksi pitää ostaa konsoli ja tulla valittamaan että pelitarjonta on huono? Ostakaa vaikka Cube.
Olen mainosten uhri :)
edit: Ja myisin boksin pois jos joku maksaisi siitä edes lähelle saman verran mitä on tullut satsattua.
konsoli + doa3 = 199
+ 1 ohjain = 43
+ DVD kit = 39
+ 2 peliä = 2*60
+ 1 halpis = 39
Tosta tulee hulppeat ~440e
Jos joku maksaisi 400e niin sitten vois myydä...
 
Pelaatte siis väärällä konsolilla.
Tai sitte teillä on vääristynyt pelimaku, jos itseäni esim. vertaan! ;)

Itsellä on parhailla se ongelma, ku ei kerkeä (raski) kaikkia hyviä pelejä edes hankkimaan tai saatikka sitte pelaamaan. Varsinkin nyt kesän jälkeen on kiihtyvällä tahdilla tullut uusia huippu pelejä kaupoille. Itse täläisenä peliin paneutuvana pelaajana (en hakkaa peliä parissapäivässä läpi), en mitenkään kerkeä kaikkia heti julkaisuviikolla hankkia. On jo iso lista kasaantunut, noihin joskus hankittavien pelien listalle...

En siis todellakaan valita pelitarjonnan huonoutta. Valitan vaan niiden hintoja. Jos olis esim. puolet huokosempia noi hinnat, ni ehkä mulla nyt ois pulet enempi pelejä kotona...
 
Harmittaa vaan, että lupailivat kypsiä pelejä boksille, mutta ei tullut edes lasten pelejä, pelkästään teiniräiskintää. Arvatkaas vaan jaksaako noita iänikuisia Tom Clancy -räiskintöjä, surkeita 3D RPG-väännöksiä ja tusinaralleja pelailla vuodesta toiseen. Aivan käsittämätöntä sontaa.
edit: Ja yksi konsolin hyvistä puolista on se, että siihen saa 4 ohjainta kiinni. Ei vaan ole niitä pelejä, joissa olisi 4 pelaajan tuki... Lisäksi kokonaista 2 party peliä olen löytänyt joku Nickelodeon väännös ja Fuzion Frenzy. Hädin tuskin löytyy kaksinpeliä.

Nyt kun tämä Livekin on tullut, niin taitaapi olla niin, että XBox on nimenomaan näille yksin verkkopelejä tahkoaville rasva-apinoille tarkoitettu vehje. Ei tarvitse kieriä tunnontuskissa...eihän sitä nysvää enää tietokoneella vaan pelaa tyylikkäästi nojatuolissa.
 
Mä en nyt kyl käsitä

en mä nää mitään massaa teiniräiskintöjä pelivalikoimassa. Tom Clancy räiskinnät on mun mielestä ihan laatu pelejä. ja jos sä surkeilla 3D RPG-väännöksillä viittaat Morrowindiin, KotORiin ja Fableen niin en kyllä ymmärrä. Ja kuka käski ostaa tusinaralleja. Onhan sitä vähän parempiakin ajopelejä tarjolla. Osta vaikka Moto GP 2 tai vanha Gotham tai ehkä Sega GT, vaikka onhan sitä muilla konsoleilla ehkä paremmin ajopelit hallussa. Ja jos moninpelejä on liian vähän niin ihmettelen mitä pelejä pelaat. Minun hyllystäni löytyy ainakin Mech Assault, Halo, Wolfenstein, Moto gp 2, doa3, Project Gotham, Soul Calibur2 ja Unreal Championship, vaikka en edes omista kovinkaan montaa peliä. Party pelejä on aika vähän, jos niitä kerran arvostaa. Liveä ei ehkä kannata haukkua vaan siksi että ei pidä nettipelaamisesta tai siksi että on ennakkoluuloinen pelaajakunnasta. Olen minäkin ties kuinka paljon siellä pelaillut, enkä kutsuisi itseäni rasva-apinaksi. Eikä niitä yksinkään tarvitse pelata, muutamat ja ehkä tulevaisuudessa useammatkin nettipelit tukevat samalta koneelta pelaamista.

Ja mä oikeesti toivon että toi viimenen oli vitsi.
 
Halleluja sekä aaa-men!

Puhut asiaa.

Itsekkin suhtauduin epäilevästi tuohon LIVE -juttuun. Pelkäsin että pelitarjonta tulee nojautumaan liiaksikin tämän tuomiin etuihin. Tämä ehkä siksi, etten omista nettiyhteyttä.

Nyt tämä LIVE on kyllä aikomus lähitulevaisuudessa hankkia. Tietty ensin edullinen nettiyhteys, taio sitten uusi kämppä!

Kyllä Xboxin pelitarjonta minulle riittää, ja uskon että LIVE vaan antaa lisää maustetta pelaamiseen. Omasta mielestä olen jo "kypsällä" iällä, enkä näe näissä hienoissa peleissä, kuten Ghost recon, Halo, Projekt Gotham, Colinit, KotOR, jne. mitään "teinimäistä". Tämäkin asia taitaa oll katsojan (pelaajan) silmissä. Eli tosi yksilöllisistä asioista kekustellaan.
 
Pason ajattelutapa:

"No ostetaampa uus peli. No jos peli niin miksei montaa peliä? No jos monta peliä niin miksei live ja netti? no jos live niin miksei samalla uutta kämppää?"

Ahihi, älä ota henk. koht....
Nauratti vaan...
 
No nyt kun ajattelee, niin noinpa sitä on menty! :D
Ja nälkä taitaa kasvaa, öhöm, syödessä...

Netti ja LIVE on tosin tämänhetkisessä asuinmuodossa ja taloyhtiössä aika hiljasta. Paitsi rahalla kyllä sais vaikka mitä.
Kämppä on nyt muutenki ollu hakusessa, ja siinä sit tullu laitettua yhdeksi "vaatimukseski" toi nettiyhteys. Ja oikeesti ihan muusta syystä kuin tuo LIVE.:eek:
Ei ikinä menis hallitukselle läpi hankinta-anomus, jossa perusteluina/tavoitteena olisi lisää pelaamista!!
 
Re: Mä en nyt kyl käsitä

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Onysablet
Ja jos sä surkeilla 3D RPG-väännöksillä viittaat Morrowindiin, KotORiin ja Fableen niin en kyllä ymmärrä.
...
Ja kuka käski ostaa tusinaralleja.
...
Ja jos moninpelejä on liian vähän niin ihmettelen mitä pelejä pelaat.
....
Party pelejä on aika vähän, jos niitä kerran arvostaa.
....
Liveä ei ehkä kannata haukkua vaan siksi että ei pidä nettipelaamisesta.
Morrowind ei vakuuttanut, Kotor on tulossa PC:lle (parempana?), Fable tulee joskus IPv6:n kanssa samaan aikaan...

En ole tusinaralleja ostanut, enkä osta.

Moninpelejä on tällä hetkellä käytännössä Halo ja Doa3. Noista Halo on useimmille liian hankala ja Doa3 tylsä 15minuutin mättämisen jälkeen.

Arvostan party pelejä, koska ne on niitä harvoja, joissa pääsee monta henkeä pelaamaan ilman ruudun jakamista osiin (joka vaikeuttaa hommaa huomattavasti). Lisäksi niissä on pieni oppimiskynnys.

Pidän nettipelaamisesta, olen sitä harrastanut Q1 TF:stä asti. En vain välttämättä (nykyään) pidä siitä, että nettipeleissä ei ole kunnon yksinpeliä, pelien ominaisuuksista ei kerrota missään mitään, eikä Livestä voi oman käsitykseni mukaan ladata pelidemoja ilmaiseksi... Lisäksi tämä maksullinen päivitys/lisälevyrumba mietityttää.

PC:lle saa yhä ilmaiseksi pelidemoja ja päivityksiä ja tätä kautta peleistä saa jonkinlaisen kuvan ennen ostopäätöstä. Konsolipeleissä ollaankin sitten aika heikoilla jäillä...

edit: Jos tämä pointti ei nyt mennyt perille, niin vuosien pellaamisen jälkeen sitä ihminen rupeaa pikkuhiljaa kyllästymään täysin samankaltaisten pelien tahkoamiseen. Ei se auta vaikka peli olisi lajissaan ihan ok, jos varsinaiseen genreen on lopen kyllästynyt...
 
Mun mielestä Xboxille on tulossa paljon enemmän hyviä pelejä kun ps2:kkoselle ja Gamecubelle. Niin kun ens kuussa tulis xboxfinin mukaan 50 peliä ja mun tekis mieli ostaa niistä ainakin kymmenen. Sitten vielä Live. Mutta on mullakin pari viikkoa vanha gsmecube ja oon siinä pelannu metroid Primeä, se on hyvä yksinpelinä muttakun moninpeli puuttuu niin oon pelannu enemmän xboxia.
 
Erittäin hyvä, jos esim. Cuben peleistä löytää jotain piristävän erilaista. Silti toisen koneen pelitarjontaa ei kuitenkaan kannattaisi kovin heppoisesti haukkua lyttyyn, jos vika on omassa tiettyihin pelityyppeihin kyllästymisessä, eikä kaikkiin koneen parhaina pidettyihin peleihin ole edes tutustunut. Kaikille koneille on paljon hyvää pelattavaa.
 
Mutta miten muut jaksaa tahkota noita samoja genrejä vuodesta toiseen? Sitä en vaan ymmärrä. Ja kun samat pelit ilmestyy boksille, Ps2:lle ja PC:lle, niin mieluummin sitä maksaa uudesta PC pelistä sen 40e kun boksiversiosta (josta on karsittu kaikki mahdollinen säätö pois) 60e.
edit: Ja tutustuisin mielelläni noihin hyväksi väitettyihin peleihin, jos sen voisi tehdä halvalla (mieluummin ilmaiseksi).
 
Kyllähän pelit paranevat huimasti genrensä sisälläkin. Henk. kohtaista eroa kiinnostuksessa eri pelityyppeihin eri aikoina tietysti esiintyy, mutta ainakaan minä en ole missään vaiheessa ollut tilanteessa, jossa pelityypin kirkain kärki ei yhtään olisi innostanut. Tusinatavaraan on tarkoituskin kyllästyä.

Kyllä ne Cubenkin pelitkin pääosin kuuluvat vanhoihin genreihin ja ovat usein "vain" vanhan parannuksia, jos Nintendon tuotokset ovat vanhastaan tuttuja. Jos eivät, nehän kuitenkin ovat jonkin verran omalaatuisia suhteessa muiden koneiden peleihin, joten voivat monelle toimia hyvänä vaihteluna. Jokaisella on oma pelimakunsa, mutta jos se pysyvästi tai kyllästymisen takia väliaikaisesti selvästi nojaa johonkin suuntaan, ei niitä oman pelimaun ulkopuolelle jääviä pelejä ja koneita kannattaisi kovin helposti lyttyyn lyödä.

Siitä ei pääse mihinkään, etteikö hyvä PC parempana laitteena korvaisi ja syrjäyttäisi Xboxia joissain nykyisissä ja tulevissa peleissä. On sitä pelattavaa silti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom