Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

XBoxin vaisu alku Japanissa...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neimor
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

Keinot on monenlaiset. Kunpa vain ei porukka liikaa keskittyisi tyttöihin ja unohtaisi niitä harvoja mutta olemassa olevia japanilaisia laatujulkaisuja Xboxille. :rolleyes:

On muuten sinällään hauska palata tuohon Xboxin julkaisuun Japanissa, että heidän osaltaan tilanne ei ole ollenkaan parantunut - päinvastoin. Nyt taitaa Microsoft jo maksaa siitä, että porukka lupautuu ottamaan Xbox 2 Dev. Kitin ja tekemään sillä jonkin pelin. Xbox 2:n lanseeraus on onnistuttava paremmin kuin Xboxin, ja peleistä se varmasti on pitkälle kiinni. Tosin kyllä itse konsolissakin on fixattavia vikoja ihan riittämiin, kun se on tuollaiseen jenkkimakuun tehty. Jostain syystä en olisi yllättynyt, jos Xbox 2 olisi ulkomuodoltaan ennen kaikkea siro, vaikka koko ei käytännössä ihan pienimpien konsolien tasoa olisikaan.
 
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

Siis eihän tuossa Japanin huonossa menestyksessä ole mitään ihmeellistä. Japanilaisethan ovat siitä protektionistista kansaa, että ulkomailta tulleita tuotteita "boikotoidaan" isänmaalisuuden, työpaikkojen suojelun ja muun vastaavan nimissä. Eihän jenkkiautojakaan näy Japanissa paljoa. Muutenkin Japania pidetään länsimaista katsottuna yhtenä vaikeimmista markkina-alueista, joten eipähän tuo Xboxin menestys (ainakaan itseäni) mitenkään yllättänyt.
 
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

Teppo_Holmqvist sanoi:
Siis eihän tuossa Japanin huonossa menestyksessä ole mitään ihmeellistä. Japanilaisethan ovat siitä protektionistista kansaa, että ulkomailta tulleita tuotteita "boikotoidaan" isänmaalisuuden, työpaikkojen suojelun ja muun vastaavan nimissä. Eihän jenkkiautojakaan näy Japanissa paljoa. Muutenkin Japania pidetään länsimaista katsottuna yhtenä vaikeimmista markkina-alueista, joten eipähän tuo Xboxin menestys (ainakaan itseäni) mitenkään yllättänyt.

Tähän kun lisätään vielä XB:n vaikea nimi Japanilaisille, suurin killeripeli oli Halo, josta Japsit eivät tykkää jne. Syitähän on riittämiin. XBoxin on kyllä onnistuttavat ensi kierroksella Japanissakin, vaikka jotkut kovaa yrittävätkin väittää ettei Japanin markkinat merkitse mitään ja konsolisota ratkaistaan länsimaissa. Se on täyttä hevonpeetä. Konsolisota soditaan maailmalla, ei ainoastaan länsimaissa. Tietenkään Japanin myyntitilastot ei hetkauta Eurooppalaista tai jenkkiä suuntaan tai toiseen, mutta Japania voi pitää yhtä tärkeänä markkina alueena kuin Eurooppaakin. Onko kellään konsolien myyntitilastoja? Siis koko maailman myynti? Eikä mitään viimeisen kahden kuukauden vaan kokonaistilastoja?
 
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

Solid Snake sanoi:
Onko kellään konsolien myyntitilastoja? Siis koko maailman myynti? Eikä mitään viimeisen kahden kuukauden vaan kokonaistilastoja?

Siis minkäänlaisia järkeviä tai luotettavia myyntilastoja ei ole olemassa, koska minkäänlaista toimivaa keskusjärjestöä ei ole olemassa ja listat jotka ovat olemassa ovat aina jonkun valmistajan suuntaan tai toiseen manipuloimia. Jonkinlaisia faktoja voidaan kuitenkin vetää, kuten valmistajien itsensä sanomat tärkeimmät markkinalueet (perässä myytyjen laitteiden määrä):

MICROSOFT: Yhdysvallat, Eurooppa, Japani (10 miljonaa myytyä konsolia?)
NINTENDO: Japani, Yhdysvallat, Eurooppa (12 miljonaa?)
SONY: Yhdysvallat, Japani, Eurooppa (72 miljonaa?)

Eurooppa on siis pienin markkina-alue kahdella valmistajalla. Tämä ei ole mitenkään ihmeellistä ajatellen kuinka pieni alue euroalue oikeasti on, kuinka monelle kielelle pitää kääntää ja kuinka ongelmallinen PAL-standardi on ohjelman käännöstyön kannalta.

Mutta pelien myynnistä. Mitä eräs pelinsuunnittelija kerran minulle sanoi, sellainen viisi miljonaa myytyä peliä on todella erinomainen suoritus ja yli kymmenen miljonaa kopiota jotakin aivan uskomatonta (tyyliin Vice City, Sims, tms.). Wanha kunnon Super Mario Bros on tähän sääntöön luonnollisesti poikkeus, koska silloin isolla N:llä oli monopoli ja se tungettiin jokaisen laitteen mukaan lähes jokaisella markkinointialueella.

Mutta takaisin nykyaikaan. Nintendo itse on julkistanut parhaiten menestyneiden peliensä myyntilukuja, ja tästä olikin jopa myös Konsolifinissä uutinen. Joka tapauksessa myyntiluvut olivat jotakuinkin tällaiset (luvut ulkomuistista, voivat heittää):

Mario Kart Double Dash: 3,6 miljonaa kipaletta
Legend of Zelda: Wind Wanker: 3,2 miljoonaa
Pikmin: 2,8 miljoonaa

Vertailun vuoksi sanottakoon että Mortal Kombat: Deception myi kahdessa viikossa sen miljoona kappaletta. Sinänsä on myös jännää ajatella että Zelda hävisi Mario Kartille, mutta syyttäkää jenkkejä. Vielä mielenkiintoisempaa on se, että jos Gamecubeja on tosiaan myyty arvioitu 12 miljonaa, joka kolmannella Cubepelaajalla on Double Dash.

Japanissa pelinmyynti (luonnollisesti) vaihtelee kuukauden mukaan. Normaalisti viikon hittipeliä myydään se 40 000 kappaletta, mutta jos tulee jotakin todella tärkeää, pelimyynti voi kepeästi nousta jopa 300 000 kappaleeseen (mm. Dragon Warriorin kohdalla tuli tällainen piikki). Tieto on japanilaisesta Famitsu lehdestä, jonka tilastoja voi katsoa myöh ihkuihansa Lik-Sangista. Tilastoissa on kuitenkin jotakin hämäävää, eli pienet myynnit. Jos noihin numeroihin on poleasto uskomista, Japanin markkinoista voidaan vetää seuraavat johtopäätökset:

a) Japani on markkina-alueena kutistumassa. Lama on luultavasti tähän suurin syy.
b) Media romantisoi liikaa Japanin tärkeyttä.
c) Microsoft on tehnyt asiaankuuluvat laskelmat ja tajunnut, että se kannattaa voittaa enemmin Yhdysvalloissa kuin taistella tuulimyllyjä vastaan Japanissa.

Kannattaa kuitenkin muistaa että japanin valloituksella on kaksi tärkeämpää tavoitetta kuin rahakirstun kasvattaminen suoraan. Ensinnäkin sen valloittamisella saadaan japanin pelitalot mukaan tekemään pelejä konsoleille, jolloin saadaan pakostikkin tiettyjä hittipelejä mukaan valikoimiin (kuten japsuroolipelejä). Lisäksi onnistuneella japanin valloituksella on helppo kerskailla ja parantaa imagoa, ja tätä kautta parantaa myös maailmanlaajuista tuottoa.

Suunnittelijapiireissä on kuitenkin puhuttu pelibisneksen kriisistä. Myyntiluvut ovat ehkä kohtuullisen isoja ja niissä on suuri kate, mutta on se pelienkin tekeminenkin kallistunut. Viidellekymmenelle korkeastikoulutetulle ohjelmoijalle, markkinoijalle, organisoijalle ja pomolle palkkojen maksaminen vuoden ajan (tai pitempäänkin) on vähintäänkin kallista ja siitä kertyy iso lasku. Jos sitten tämä kauan tehty peli ei onnistukaa markkinoilla, se saattaa hyvin helposti olla menoa ko. firmalle. Ubisoft, Eidos ja monet muut ovat saaneet huomata tämän parin huonosti menestyneen pelin jälkeen (Beyond the Good and Evil, Tomb Raider: Angel of Darkness).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

Minäkään en usko Japanin ehdottomaan tärkeyteen. Argumenttinahan tärkeyden puolesta käytetään pelituotantoa, ei itse markkinoiden kokoa. Kuitenkin Xboxin nykytilanne länsimaissa on hyvä, vaikka Japani menetettiinkin ja japanilaisten pelitalojen tuki on heikkoa. Tämän hetkinen myynti osoittaa, että länsimaisellakin pelituotannolla pärjää.

Japanin markkinoiden menetys ei sitä paitsi automaattisesti tarkoita japanilaisen pelituotannon puutetta. Suuremmat japanilaiset pelifirmat ovat sen kokoisia, että länsimaiset markkinat ovat niille vähintään yhtä tärkeitä kuin kotimaiset.

Voi hyvin olla, että Xbox olisi saanut paljon paremman japanilaisten pelifirmojen tuen, jos se olisi lähtenyt samalta viivalta PS2:n kanssa ja pärjännyt yhtä hyvin. Kävi kuitenkin niin, että PS2 oli jo varmistanut voittonsa Xboxin julkaisuun mennessä eikä Microsoftin ensimmäinen kertakaan uskoa lisännyt. Lähtötilanne on Xbox 2:lle paljon parempi. Edeltäjän nousujohteinen suosio ja koneiden ilmeisesti läheiset julkaisuajat takaavat sille paljon tasaisemman lähtöaseman PS3:n kanssa.

Pärjäsihän Atari 2600:kin hyvin, vaikka länsimainen kone olikin. ;)
 
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

Japanin tärkeyttä joko liioitellaan tai vähätellään. Jos Japanissa onnistuu myymään 5-10 miljoonaa konsolia niin se on kyllä merkittävä summa. Microsoftille Japani ei ole ehkä tärkeä alue, ei ensinkään, mutta Nintendo taas olisi kurkkuaan myöten pulassa ilman Japania. Sonya ei yksi markkina alue niin pahasti painaisi, ykkönen se olisi jokatapauksessa. Ensi polvea voidaan spekuloida loputtomiin, mutta ei ikinä tiedä mitä sieltä tulee. Microsoft olisi kakkosena jos Japani olisi onnistunut. Japania ei pidä siis mitenkään ali- tai yliarvioida. Se on tärkeä markkina alue siinä missä Euro tai jenkkilä.
 
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

Offtopic:

Ihmeesti unohdetaan Japanin edut markkina-alueena ja verrataan vaan myyntejä. Miettikää infrastruktuuria siellä, kuinka paljon logistiikkakustannukset ovat pienemmät kuin vaikkapa euroopassa? Jokainen logistiikkaa opiskellut tai sen parissa työskennellyt on varmaan kanssani samaa mieltä kun sanon että japanissa mahdollisesti puolet tai alle. Eli varmastikkin yhdellä myydyllä pelillä tehdään siellä enemmän voittoa kuin täällä. (edit: aika hyvä lopputyön aihe logistiikkaopiskelijoille, hitsi kun ehdin jo omani tekemään)

Japanissa tunnetusti myös ns. rahastus on helpompaa, eli uudelleenjulkaisut, uusintaversiot ynnä muut myyvät aivan eri tavalla.

Eli toki on mahdollista että ilman japania pärjää pelikonsolimarkkinoilla mutta onneksi niin typeriä firmoja ei alalla ole jotka lähtisivät isolla rahalla mukaan eivätkä noteeraisi japania. Veikkkaan että ensi sukupolven konsoliaan MS markkinoi japaniin tuplasti tehokkaammin kuin tätä. Ei ole yksinkertaisesti varaa moiseen fiaskoon uudelleen - voittoa pitää tehdä ja japani on erittäin tärkeä tekijä siinä.
 
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

keiu sanoi:
Offtopic:

Ihmeesti unohdetaan Japanin edut markkina-alueena ja verrataan vaan myyntejä. Miettikää infrastruktuuria siellä, kuinka paljon logistiikkakustannukset ovat pienemmät kuin vaikkapa euroopassa? Jokainen logistiikkaa opiskellut tai sen parissa työskennellyt on varmaan kanssani samaa mieltä kun sanon että japanissa mahdollisesti puolet tai alle. Eli varmastikkin yhdellä myydyllä pelillä tehdään siellä enemmän voittoa kuin täällä. (edit: aika hyvä lopputyön aihe logistiikkaopiskelijoille, hitsi kun ehdin jo omani tekemään)

Niin...ja tuokin on ongelma Euroopan markkina-alueella, johon kuuluu myös se helkutin Australia (jonne minkä tahansa asian raijjaaminen on tuskallisen kallista). Kiitos EU:n varsinaiset tullit ovat jo kuitenkin aika pitkälle historiaa. Tosin logistiikankin suhteen pitää muistaa että pelithän kuitenkin painetaan markkina-alueen sisällä. Ainakin Nintendolla* on PAL-peleille oma painattamonsa Saksassa.

*Joka on itsessään on jo varsin typerää, kun Nintendon tosiaan pitää painattaa kaikkien pelintekijöidensä pelit johtuen minidiscistä. Ei kovin kustannustehokasta ei.
 
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

Oletko Keiu lukenut jotain pelialan logistiikkakustannuksista? Noin mutuna heitettynä ainakaan softan logistiikkakustannukset eivät kovin kummoisilta tunnu ja pienet pelikoneetkaan eivät ole mitään jääkaappeja.
 
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

Solid Snake sanoi:
Microsoft olisi kakkosena jos Japani olisi onnistunut. Japania ei pidä siis mitenkään ali- tai yliarvioida. Se on tärkeä markkina alue siinä missä Euro tai jenkkilä.

Minä olen sanonut jo kauan ja sanon vieläkin, että Microsoft on kakkonen. Nuo aikaisemmin maininut myyntiluvut eivät ole mielestäni ajantasalla.
 
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

Paljonkos koneita on sitten toimitettu jälleenmyyjille? Se ehkä antaa suuntaa kun myyntituloksia ei pysty tarkkaan sanomaan.
 
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

Solid Snake sanoi:
Paljonkos koneita on sitten toimitettu jälleenmyyjille? Se ehkä antaa suuntaa kun myyntituloksia ei pysty tarkkaan sanomaan.

Kaikista parhaiten konsoleiden myynnit näkyvät eri yhtiöiden pörssitiedotteista. Ne ovat siinä mielessä jänniä juttuja että ne ovat julkisia, niissä ei saa valehdella ja niitä kuitenkin lukee aika harva tyyppi. En tosin ole yhtään varma mistä Nintendonn pörssitiedotetta voisi saada. Microsoftin saa ainakin Nasdaqilta.
 
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

Famtsusta löytyy viikon 40 myyntilukemat Japanissa, sekä myös kuluvan vuoden lukemat:

PHP:
Console             Sold units (St.) Previous week Change   2004 Total
Game Boy Advance SP  34.122           33.098        + 1.024  1.727.538 
PlayStation 2        24.804           22.180        + 2.624  1.637 657 
Gamecube              5.203            4.764          + 439    326.578 
Game Boy Advance      1.387              933          + 454    154.668 
Xbox                    304              231           + 73     20.062
 
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

Xbox 304 231 + 73 20.062

Hyvinhän boksilla menee. Tälläkin viikolla myynti on kasvanut jo 32% :D
 
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

Eipä tuo Cubekaan ole myynyt kovin hyvin PS2:een verrattuna Japanissa, ja lisäksi se ei myy muuallakaan.
 
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

Dr Evil sanoi:
Eipä tuo Cubekaan ole myynyt kovin hyvin PS2:een verrattuna Japanissa, ja lisäksi se ei myy muuallakaan.

Kannattaa muistaa että Nintendon konsoli on sentään voitollinen, verrattuna Microsoftin vastaavaan. Vaikka Msoft pystyikin puolittamaan sektorin tappion 243 miljoonasta dollarista 142 miljoonaan tänä vuonna*, Xbox olisi poistunut markkinoilta jo moneen kertaan jollei sillä olisi takana maailman suurinta ja vakavaraisinta yhtiötä. Bisnesmielessähän ei ole mitään väliä jos vaikka olet ykkönen jollei siitä tulee oikeasti rahaa myös takaisin päin.

Lisäksi kannattaa muistaa, että Cuben myytiin huomattavasti viime vuonna hinnan alennuksen jälkeen. Tuohan myynti ei näy tämän vuoden tilastoissa. Puhumattakaan siitä, että Nintendo on omien sanojensa myynyt yli puolet laitteistaan Yhdysvalloissa, ei Japanissa.

* Lähde: Microsoftin oma pörssitiedote, yhteenveto löytyy mm. täältä:
http://www.gamespot.com/news/2004/10/21/news_6111133.html
 
Ghrrl..

Juups, ei taida olla yhtiön tuloilla juuri kenellekään muulle kun yhtiölle väliä, kunhan konsoli vaan tahdotaan pitää markkinoilla. Myydyillä koneilla taas on väliä, ne saavat pelitalot julkaisemaan kamaa, parantavat pelien saatavuutta vähän harvempaan asutuilla alueilla, parantavat mahdollisuuksia erilaisiin tapahtumiin ja lisäävät mahdollisesti nettipelaajien määrää...
 
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

Teppo_Holmqvist sanoi:
Xbox olisi poistunut markkinoilta jo moneen kertaan jollei sillä olisi takana maailman suurinta ja vakavaraisinta yhtiötä. Bisnesmielessähän ei ole mitään väliä jos vaikka olet ykkönen jollei siitä tulee oikeasti rahaa myös takaisin päin.

Lisäksi kannattaa muistaa, että Cuben myytiin huomattavasti viime vuonna hinnan alennuksen jälkeen. Tuohan myynti ei näy tämän vuoden tilastoissa. Puhumattakaan siitä, että Nintendo on omien sanojensa myynyt yli puolet laitteistaan Yhdysvalloissa, ei Japanissa.

Ensimmäinen väitteesi ei ole mielestäni aivan loppuun asti ajateltu. Minun käsittääkseni Microsoftin Xbox-seikkailu etenee odotusten mukaisesti, ja tappiot alkuun/ensimmäisellä Xboxilla oli koko ajan tiedossa, eikä muuta edes odotettu. Eihän joku rupufirma tietenkään voisi lähteä tuollaiseen peliin mukaan. Mutta Microsoftin tapauksessa taktiikka luotiin alunperin juuri näin. Sato korjataan sitten kun se on kypsä.

Jeps Cube sai lyhyen myyntipiikin hinnanalennuksen jälkeen, se on nyt nähty. Nintendo ei pysty enää vastaamaan Microsoftille taisteluun tämän sukupolven kakkostilasta.
 
Vastaus: XBoxin vaisu alku Japanissa...

Dr Evil sanoi:
Nintendo ei pysty enää vastaamaan Microsoftille taisteluun tämän sukupolven kakkostilasta.

Outoa tuomitsemista, olet siis 100% varma että Nintendolla ei voi olla mitään yllättävää? Itse en pahemmin usko että Nintendolla olisi joku ässä hihassa mutta en yllättyisi kovinkaan paljoa jos olisi.
 
Ylös Bottom