Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yhdys sana virheet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Knight
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Knight

Active Member
Nyt kyllä kärähti...

Miksi ihmeessä kukaan ei enää tunnu osaavan käyttää suomea niin kuin sitä pitää - miksi nykyään ihmisillä tuntuu olevan joku hirveä pakko kirjoittaa yhdys sanat väärin?

Kirjauduin Finn kinon netti sivujen lippu palveluun (voin varata elokuva lippuja netitse (vaikka Lost in Translation ei pyörikään Porissa (miksi ei (möö!)?)) jne.). Sain sähkö postiini sähkö posti viestin, jossa luki:

Jos et kuitenkaan tarvitse tätä sähköposti palvelua, tällöin sinun ei
tarvitse tehdä mitään.

Meni sähkö postiin asti niin hyvin, mutta palvelu ei enää sulautunut mukaan.

Yhdys sana virheitä on näkynyt taloyhtiömme tiedotus lappusissa (vesi katkos) ja jopa koulumme netti lehden mainos monisteessa, luulisi että nämä sentään menisivät äidin kielen opettajan kautta, mutta ei.

Tälläkin foorumilla liikuskelevilla on paha tapa kirjoitella hiukan miten sattuu välittämättä yhtään siitä, meneekö viestin sisältö perille huolimattoman kirjoitus asun takia vai ei.

Mitkä ovat pahimpia yhdys sana virheitä mitä olette nähneet (missä tilanteessa, se ratkaisee)? Kuinka montaa EI kyrsi yhdys sana virheiden tekeminen (tästä voisi joku iso pamppu tehdä vaikka pollin)?

Varmaan huomasitte, että minua kyrsii, ja tästä pitää päästä eroon. Opetelkaa kirjoittamaan, ihan totta. Vai voiko kukaan enää ottaa minunkaan viestiäni vakavasti kaikkien näiden yhdys sana virheiden takia?

Viimeksi muokannut moderaattori:
Räikeät yhdyssanavirheet sattuvat silmään tosi pahasti. Eniten ne pistävät silmään kaupallisessa ja muussa julkisessa viestinnässä, mutta myös BBS-kirjoittelussa. Sen lisäksi, että yhdyssanoja ei tosiaan osata käyttää, on ongelma myös välinpitämättömyydessä. Kannattaisi kuitenkin muistaa, että ellei ole selvästi nuori kirjoittaja, tekemällä useita selviä yhdyssanavirheitä antaa itsestään aika tyhmän vaikutelman.

Itse ainakin yritän vältellä näitä niin kutsuttuja yhdys sana virheitä ja näin antaa vakuuttavamman henkilö kuvan. Kyllä niitä yhdyssanavirheitä silloin tällöin tulee kummiskin, ei niitä aivan jaksa vahdata. Vielä enemmän pistävät silmaan pisteiden ja isojen kirjaimien puuttumiset sekä Kuka/Ketä-sanojen käyttökin monasti.

Kamalammin verkkokalvoja polttavat juuri nämä kahden substantiivin yhdyssanavirheet (lippa lakki, rekka auto, jää kiekko), mutta hieman hankalammat tapaukset (eteen päin, viimeviikolla) tuntuvat menevän lievemmästä sensuurista läpi, kun ne eivät allekirjoittanutta ihan kuolemaksi asti haittaa :)

Opetelkaa nuoret - ja miksei myös vähän vanhemmatkin - kirjoittamaan, sillä kielivammaisuus on rikos ;)

EDIT: Sattui tässä jokin aikaa sitten pienimuotoinen repeäminen halpahallin DVD-hyllyllä nostettuani alekorista esiin elokuvan:
PÖRSSI
PELURI

Yhdysviivaakin kannattaa käyttää. Se on ystävä.

Itse putosin nähdessäni hevosen kokoisen mainoksen Areena aikakausilehdestä. TV-mainoksessakin luki aikakausilehti, vaikka jokainen tietää, että se on väärin kirjoitettu. Myös elämänkerroista puhuminen ja kirjoittaminen ärsyttää.

Mutta napistessakin kannattaa pitää järki kädessä: kieli on elävä asia, joka muuttuu siinä missä kulttuuri ja ihmisetkin. Esimerkiksi menneinä vuosina tynnyri oli tynnöri ja niitustakin tuli vasta myöhemmin niitty. Meillä suomalaisilla on sentään käytössämme kielitoimisto, tosin kuin esimerkiksi englantia äidinkielenään puhuvilla.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon
kieli on elävä asia, joka muuttuu siinä missä kulttuuri ja ihmisetkin.

Jeps, ennen monta-sanan partitiivi oli pelkkä "monta", mutta kun kukaan ei sitä tuntunut oppivan ja kaikki käyttivät sanaa "montaa", siitä tuli vuosien saatossa täysin hyväksyttävä kirjoitusmuoto. Jos et voi voittaa heitä, liity heihin :)

Lähde: Äikän ope

joominäkialankattoonettäeituuenääkirjotettuaniinpaljonväärin.valkosella---> Joo minäki alan kattoon, että ei tuu enää kirjotettua niin paljon väärin.

Mulla on lukihäiriö, joten olen pahoillani jos se jotain häiritsee pahasti. Kukaanhan ei pakota lukemaan minun juttuja, jos jotain häiritsee se etten osaa kirjoittaa oikeaa suomea. Yritän kuitenkin parhaani, mutta yksinkertaisesti en välttämättä vain näe virheitäni, vaikka kuinka tarkista kirjoituksiani. Lukihäiriöstä johtuen pystyn kyllä lukemaan virheelistä tekstiä ihan hyvin, toisin tuntuu olevan niillä jotka kielen parhaiten hallitsevat.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slash80
Mulla on lukihäiriö, joten olen pahoillani jos se jotain häiritsee pahasti.
Tekstisi ovat täysin ok, ollos huoleton.

-----------

Pahasti kirjoitusvirheitä sisältävät kirjoitukset ovat tietty hankala lukea, mutta jos tähän lisätään vielä tyhjä sisältö, kombinaatio on tuhoisa. Näin moderaattorina mieluummin lukisi pikkuvikaista tekstiä, jossa sisältö on kunnossa, kuin puuta heinä virheettömästi kirjoitettuna.
Otsikot ovat myös asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota. Otsikot tyyliin: "Miksi?", tai "APUA!!?? Mitä tapahtui??" ovat huonoja, koska niistä ei käy ilmi asian kohde tai laatu ennen kuin lukee tekstin. Parempi olisi aina jos threadin kirjoittaja osaisi tiivistää asiansa suoraan otsikkoon, jolloin sitä olisi helpompi jo ennakkoon käsitellä.

Tuo Knightin esimerkkitapauksen yhden lauseen yksi yhdyssanavirhe ei henkkoht juuri heilauta, mutta onhan noita ärtymyksen laatuja monenlaisia. ;)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Corca
Tuo Knightin esimerkkitapauksen yhden lauseen yksi yhdyssanavirhe ei henkkoht juuri heilauta, mutta onhan noita ärtymyksen laatuja monenlaisia. ;)

Itse ihmettelin lähinnä sitä, että Finnkinon sähköpostista löytyy tuollainen lapsus. Luulisi moisella organisaatiolla olevan resursseja kirjoittaa oikein.

Kaikillehan joskus sattuu kirjoitusvirheitä, ei kukaan hullu viitsi opiskella suomea niin tosissaan että osaisi kaikki mahdolliset säännöt ja niiden poikkeukset. "Poikkeus vahvistaa säännön", kuka sanoko minkä ääliö tuonkin keksi.

Yhtenä esimerkkinä on tämä. Ja kuinkas se kirjoitetaankaan, olen nähnyt kaikki mahdolliset versiot kyseisestä sanasta

• suomenkielentaito (yhdyssana+ kolmas sana -->koko paska, kuten matalalattiabussi --> yhteen)
  • suomenkielen taito (genetiivin jälkeen ei kuuluisi tulla yhdyssanaa)
  • suomen kielentaito (vrt. äskeiseen, kieli abstrakti asia, kai sen voi liittää sitten konkreettiseen)
  • suomen kielen taito (kuulostaa harvinaisen tönköltä, lisätkääpä klassikko "uusi" sanojen väliin, kuulostaako yhdyssanalta?)

Arvatkaa mikä näistä on oikein.

Mutta mikään ei tosiaan auta sitä että kyllä se vain ärsyttää kun kirjoitetaan yhdys väli sana. Ja se samalla ottaa hieman uskottavuutta pois kyseisen kirjoittajan sanomasta.

Mutta legendaarisin taitaa olla ne mainokset telkussa paikkakuntien nimistä, Valtimo ja Kolari; Kolarin autokorjaamon omistajan katolla on kyltti Auto Korjaamo.
Hyvää mainosta firmalle, olemme aivottomia idiootteja, haluatko ystävällisesti tuoda meille autosi korjattavaksi. :D

Öyhh...pelastakaa maailma yhdyssanavirheiltä Oy ab?

Taidan mennä löffimään sille kielitoimiston suosittlemalle "pehmustetulle joukkoistuimelle" (eikä mitään tietoa oikeinkirjoituksesta, toivoo vaan että meni oikein).

Täytyy yhtyä tähän lukihäiriöisten joukkoon. Itsekin kärsin lukihäiriöstä ja aina tulee kirjoitettua tai luettua väärin. Omia virheitä ei tule huomattua, vaikka oikolukisi useampaan kertaan. Tosin en tiedä kaikkia kielioppisääntöjä, joten osa syynä sekin. Lukemiseenkin tämä lukihäiriö vaikuttaa. Lukeminen on hidasta, eikä aina kaikkea tule silti luettua oikein. Lukihäiriötäkin on erilaista ja eriasteista. Onneksi omalla kohdalla ei ole pahimmasta päästä. (^_^)

Olen itsekin joutunut kohtaamaan tätä kritiikkiä viestieni kirjoitusvirheistä täällä ja muilla foorumeilla. Virheiden huomauttaminen ei haittaa, mutta sen voisi tehdä nätisti eikä aina vittuilemalla. (^_^;)

Eipä Batoulla tahi Slashilla ole suurempia ongelmia ainakaan kirjoittamisen kanssa näemmä. Harvemmin olen mitään törkeitä kirjoitusvirheitä teidän teksteistänne löytänyt :)

Lukihäiriö ei varmaan haittaa täsä tapauksessa niin pahasti, jos yleensäkin kirjoitusasusta huomaa, että kyseessä on asiallisesti postaava heppu. Mutta kun mennään tämän foorumin Ali G-wannabeihin, niin linja on jo vähän toinen.

Täysin perusteeton väite!
Oon sun mielestä aligwannabe, koska en pidä gamecuben lastenpeleistä. Sitäpaitsi vaihdoin mun avataria (älä vaan luule että muutin sitä sun takia)

Olet mielestäni Ali G-wannabe, koska sanot asiasi juuri niin kuin äsken sanoit.

Eipä paljon parempaan suuntaan menty.

EDIT: Ali G-vertaus tuli siksi, että muistaakseni et ole ainoa, jolla on/oli avassaan Ali G, ja muistaakseni tämä toinenkaan häiskä oli KonsoliFINin peelolistan kärkipäässä.

Ylös Bottom