Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen virtuaalitodellisuuskeskustelu

Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Kesän Assembly on myös luentoja. Tässä suomalainen pelintekijä esitelmöi englanniksi aiheesta Virtuaalitodellisuus. Suurin haaste ollut voittaa meritaudin oireet. Hidastamalla peliä rauhalliseksi tutkimusmatkailuksi on tätä aistien ristiriitaa voitu vähentää. Ei tullut yllätyksenä mikä teollisuuden haara tuo virtuaalilasit takuuvarmasti joka torppaan. :D

[video=youtube_share;YUZYq7LIIUs]http://youtu.be/YUZYq7LIIUs[/video]
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta toistavatko nämä virtuaalilasit 3D kuvaa eli onko sitä syvyysnäköä olemassa?
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tänään saapui Dk2 kotiin Veijo UPSin kantamana. Täytyy vaihtaa uudempi näytönohjain (geforce GTX 770) ja alkaa virittelemään. Kirjoittelen jotain kokemuksia, kun olen päässyt kunnolla kokeilemaan vehjettä.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tänään saapui Dk2 kotiin Veijo UPSin kantamana. Täytyy vaihtaa uudempi näytönohjain (geforce GTX 770) ja alkaa virittelemään. Kirjoittelen jotain kokemuksia, kun olen päässyt kunnolla kokeilemaan vehjettä.

Onnittelut! Messuilla tuota näki omalla osastolla, mutta myös mm. War Thunderilla pelaamiskäytössä:

attachment.php
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Notta, kun on toivottu että datalasit olisivat ns. virtuaalitoimisto niin onko se lopulta kovinkaan järkevä sovellus. Mitä jos virtuaalitoimisto menee rikki, herkkää ja uutta teknologiaa kun on. Putoaa lasit pöydältä tai vastaavaa, ei toimi enään. Onko firma kiinni kuukauden päivät kun lasit ovat huollossa. Aina toki voi ostaa varalaseja omaan varastoon.

Saako mojovan migreenin tai vastaavan jos käyttää vrlaseja päivittäin tyyliin 8 tai +8 tuntia. Luulisi että silmiä ainakin rupeaa rasittamaan melkoisesti.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Ensimmäiset tyypit otin laitteesta eilen. Setup meni loppujen lopuksi yllättävän vähin ongelmin. Tosin hiukan ihmetytti, kun Oculus ei näkynytkään toisena näyttönä Windowsissa, kuten oletin. Vähän tarkemmat ohjeet kun saa, niin ei tuossa ongelmia tule. Demoista kokeilin Tuscanya ja Totoro-demoa. Ei ihan niin paljon säväyttänyt, kuin ehkä odotin, mutta on immersio selvästi parempi kuin ruutua tuijottaessa. Liikkuessa eteen ja taaksepäin alkoi aivot hiukan kummastelemaan menoa ja lievää huimausta esiintyi. Lopetin kuitenkin ennen huimauksen yltymistä pahoinvoinniksi. Half-Life 2:ssa sama ongelma, eli luulen, että FPS:ät jää Oculuksen kautta pelattavaksi marginaaliseen osaan.

Teknisesti pään liikkeiden seuranta ja myös etäisyyden seuranta mukana tulevalla kameralla toimii hyvin, enkä itse ainakaan huomannut lagia, eli viive on saatu melko pieneksi.

Luulen, että laite toimii paremmin ajo- ja lentopeleissä. Asensinkin ja konffasin Live for Speedin valmiiksi tämän päivän koeajeluita varten. Ko. pelistä on tullut beta, joka tukee varsin hyvin Dk2:sta. Listalla vielä (tietenkin) Elite: Dangerous, iRacing, Project CARS, Star Citizen ja Vorpx-ajurin kautta pelattavat kymmenet pelit. Moneen peliin/ajuriin on vielä kehitteillä tuki Dk2:sta varten ja tietenkin itse Oculuksen SDK kehittyy koko ajan. Kokemus voi siis edelleen ainoastaan parantua.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Luulen, että laite toimii paremmin ajo- ja lentopeleissä. Asensinkin ja konffasin Live for Speedin valmiiksi tämän päivän koeajeluita varten. Ko. pelistä on tullut beta, joka tukee varsin hyvin Dk2:sta. Listalla vielä (tietenkin) Elite: Dangerous, iRacing, Project CARS, Star Citizen ja Vorpx-ajurin kautta pelattavat kymmenet pelit. Moneen peliin/ajuriin on vielä kehitteillä tuki Dk2:sta varten ja tietenkin itse Oculuksen SDK kehittyy koko ajan. Kokemus voi siis edelleen ainoastaan parantua.

Autopeleistä ainakin Assetto Corsassa on muistaakseni jo nyt tuki Riftille, peli on early access Steamissä mutta jo nyt erittäin hyvässä kunnossa, kannattaa tutustua siihen varmaan jos etsii Riftille pelattavaa.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Autopeleistä ainakin Assetto Corsassa on muistaakseni jo nyt tuki Riftille, peli on early access Steamissä mutta jo nyt erittäin hyvässä kunnossa, kannattaa tutustua siihen varmaan jos etsii Riftille pelattavaa.

Joo sitä kattelinkin jo, mutta Dk2-tuki on vielä vaiheessa. Live for Speedissä se sen sijaan on ja eilen pääsin sitä kokeilemaan. Kokemus olikin jo sitä luokkaa, että huh. On siitä vaan jotain niin hienoa, kun omat liikkeet (esim. nojaaminen) peilautuu viiveettä peliin ja erityisesti ohitustilanteissa sivuilleen (ja taakse) katsomisesta on todellakin hyötyä. Juurikaan ei huimannut, parissa kohtaa auton heijatessa hiukan, muttei häiritsevästi. Project CARS ja Assetto Corsa tulee kyllä hankittua myös, kunhan niihin Dk2 -tuki tulee.

Lapset (6 ja 8v) tykkäsivät kovasti Ocean Rift -demosta, jossa sukellellaan ja katsellaan kaloja.

Seuraavaksi tekisi mieli Eliten pariin, mutta pitäisi hommata jonkinlaiset HOTAS-vehkeet (joita ei vasenkätisille tehdä) tai sitten harjoitella sorminäppäryyttä PS4-ohjaimella.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Kehitätkö Pouget jotain, vai hankitko tuon ihan vaan omaksi leluksi?
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Nyt löytyi aika hieno kokemus, josta kirjoittelinkin jo toiseen threadiin:
--
Koin äsken jotain aivan mahtavaa tämän modin ansiosta: http://www.kegetys.fi/richard-burns-...d-update-v1-1/

Oculukset (Dk2) päässä on ajaminen aivan huikeata ja tuntuu, että autotkin pysyy paremmin hallussa. Yksi parhaimpia kokemuksia tähän mennessä Oculuksilla.
--

Eli jos on realististen ajopelien ystävä ja omistaa Oculukset, en voi muuta kuin erittäin lämpimästi suositella.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Nyt löytyi aika hieno kokemus, josta kirjoittelinkin jo toiseen threadiin:
--
Koin äsken jotain aivan mahtavaa tämän modin ansiosta: http://www.kegetys.fi/richard-burns-...d-update-v1-1/

Oculukset (Dk2) päässä on ajaminen aivan huikeata ja tuntuu, että autotkin pysyy paremmin hallussa. Yksi parhaimpia kokemuksia tähän mennessä Oculuksilla.
--

Eli jos on realististen ajopelien ystävä ja omistaa Oculukset, en voi muuta kuin erittäin lämpimästi suositella.

Itseäni kiinnostaisi tämä viritelmä: Pinball VRcade. Hitto, kun olisi aikaa muutenkin niin paljon enemmän, niin voisi funtsiakkin jonkinlaisten OR-juttujen kehitystä... :(
Mutta nyt, kun ei ole oikeastaan aikaa juuri muutenkaan tehdä mitään ylimääräistä (esim. pelailla pleikkaria), niin taitaa jäädä myöhemmäksi. Ehkäpä sitten, kun se lopullinen versio julkaistaan, niin voisi asiaa katsella!
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Itseäni kiinnostaisi tämä viritelmä: Pinball VRcade. Hitto, kun olisi aikaa muutenkin niin paljon enemmän, niin voisi funtsiakkin jonkinlaisten OR-juttujen kehitystä... :(
Mutta nyt, kun ei ole oikeastaan aikaa juuri muutenkaan tehdä mitään ylimääräistä (esim. pelailla pleikkaria), niin taitaa jäädä myöhemmäksi. Ehkäpä sitten, kun se lopullinen versio julkaistaan, niin voisi asiaa katsella!

Uijui toi näyttää kans aika kivalta. Täytyy kokeilla jossain vaiheessa.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Koulun mediatilaan on tulossa nämä lasit testauskäyttöön nyt ilmeisesti tammikuun aikana. Siellä pitäisi päästä kokeilemaan ihan ajan kanssa näitä, kun tähän mennessä on pitänyt tyytyä messujen rajoitettuihin aikatauluihin. Tietysti ainakin ekan kuukauden aikana on varmaan myös jonkun verran ruuhkaa, ellei myöhään illalla mene testailemaan joku päivä. On kyllä kiva ajatus, että virtuaalilasit on näinkin lähellä jo lyödä itsensä kunnolla markkinoille.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

HTC julkisti hetki sitten HTC Re Vive -nimeä kantavat virtuaalitodellisuuslasit. Yhteistyökumppanina toimii itse Valve.

[video=youtube;eTITJSSRUso]https://www.youtube.com/watch?v=eTITJSSRUso[/video]

[video=youtube;LI6j9BR4pRU]https://www.youtube.com/watch?v=LI6j9BR4pRU[/video]

Kuluttajille tarkoitettu malli saadaan markkinoille loppuvuodesta.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Aika vakuuttavat speksit: 1200x1080 näyttö molemmille silmille 90 hertzin virkistystaajuudella. Hienoa nähdä HTC mukana pelissä, ja Valve takaa sen että tästä saadaan vakava kilpailija Facebookin Oculus Riftille varsinkin tosiharrastajien keskuudessa.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Alkavalla viikolla taitaa virtuaalitodellisuuteen sukeltavat teknologiat olla näkyväsdä roolissa GDC:ssä. Onhan myös Sony esittelemässä siellä tuoreinta kehitysversiota omastaan. Tämä voisi enteillä teeman jatkumista aina elokuun Gamescomiin. Siellä näitä oli useampia esillä jo viime vuonna.

Mikäli kuluttajaversiot ovat todella jo tulossa, täytyy pelien ja ohjelmien olevan jo pitkällä kehityksessä. Mikä voisi olla hankintapäätöksen sinetöivä killer ap?

Sony Project Morpheus messuvieraiden kokeiltavana:
[video=youtube_share;GtizK_ZwMm0]http://youtu.be/GtizK_ZwMm0[/video]
 
Ylös Bottom