Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tonppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Täytyy tehdä sama kuin Dragon Agen kanssa; jättää lisäkamat lataamatta ja myydä peli ekan läpipeluun jälkeen pois. Puolen vuoden päästä voi sitten ostaa kympillä uuden jos tekee mieli uusintakierrokselle. Täyteen hintaan ostettua peliä en taatusti jätä hyllyyn arvoaan menettämään.
Kaikista eniten en ymmärrä tätä hforadin meininkiä. Kauhea valitus lisäkamoista, mutta ilmeisesti kyse on vain ja only siitä kuvitellusta rahan menetyksestä. Sen muutaman pennin eteen jätetään sitten kamatkin lataamatta; ei vissiin kiinnosta (silti oletetaan että ostajaa kiinnostaa ja omat tulot pienenevät jos käyttää kamat). Pelin kun ostaa halvalla GS:stä tai ulkomailta, niin jos pelin menee suht nopeasti myymään, niin saa omansa takaisin tai jopa voittoa. Tämäkö on sitten ainoa mikä merkitsee? Sillä pelillä ei ole ilmeisesti sitten mitään merkitystä.

Kai sekin on sitten ok. Itse vain ajattelen niin eri tavalla. Mulle nää pelit ja ihmiset niiden taustalla oikeesti merkitseekin jotain sen kertakäyttöviihteen lisäksi.

nothing:

Party chatin poiston taustalla ei edelleenkään ollut mitään järkevää loogista selitystä. Tällaisen DLC-hässäkän logiikan sentään ymmärtävät varmaan kritisoijatkin.

Ovatko sä ja veljesi siis eri bokseilla ja sitten lainailette pelejä toisillenne vai mitä? Tällöinhän kaikki DLC:t joutuu kuitenkin ostamaan kahteen kertaan, ellei sitten jaa samaa gamertagia ja recoveraa sitä aina toiselle boksille. Jos taas olette samalla boksilla eri tageilla, niin on hyvä mahis että tuo Cerberus Network toimii molemmilla. Ainakin Dragon Age DLC:t toimii Microsoftin DLC-sääntöjen rajoissa, vaikka ne on näennäisesti sidottu EA Accountiin.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Aivan naurettavan köyhä ja epäidiomaattinen vastaus, joka kaiken lisäksi vei asian henkilökohtaisuuksiin.

"Jos sinä tai velipoikasi ei tätä ymmärrä, niin harvinaisen pikkusieluista touhua ilmassa."

Tämäkö ei sitten mennyt henkilökohtaisuuksiin?

Ja ihan omilla bokseillamme pelaillaan ja normaali DLC tulee kyllä ostettua ihan omille koneille jne jne. Teillä selkeästi on oikeudet omiin mielipiteisiinne, joten miksi ette sitä voi sallia muille? Fanaattisuus on niin ihana asia...

Tosifanihan ei tietenkään voi hommata peliä kuukauden päästä? Tosifani pystyy laittamaan koko muun elämänsä paussille aina uuden jeesuspelin ilmestyessä ja tosifanilla on tietenkin rahaa ostaa kaikki uutuudet samana päivänä, jne jne jne...?
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Edelläkuvatun tilanteen johdosta nämä "ilmaiset" DLC:t melkeinpä motivoivat pikemminkin käytettynä ostamiseen (mitä en pelien suhteen ole kyllä koskaan harrastanutkaan). Ilmaista lounasta ei ole, joten ensiostajan lisukkeet on toki mukana pelin hinnoittelussa. Miksi maksaisin siis jostain, mitä en voi edes käyttää?

Joohanh sanoi:
Ainoa hyvä syy kritiikkiin onkin ilmeisesti Sampalla, vaikka kuvittelin pelkkien arcade-pelaajien olevan täysin kiinnostumattomia Mass Effectin kaltaisista nimikkeistä.

Tämä onkin taas ihan uutta tietoa, että Arcade-mallilla pelaamisen pitäisi jotenkin rajoittaa kiinnostavien nimikkeiden joukkoa. Koneen sain (no ok, löytyihän se ilmainenkin lounas) puolisentoista viikkoa sitten ja pelivalikoimasta löytyvät nyt Mass Effect, GTA4, Bioshock, Mirror's Edge, Assassin's Creed, Oblivion sekä mukana tulleet Lips: Number One Hits ja Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts. Eipä ole mielessä käynytkään, että esim. jonkin listatuista peleistä pitäisikin olla täysin kiinnostamaton ihan vain konsolin mallista johtuen.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Ja ihan omilla bokseillamme pelaillaan ja normaali DLC tulee kyllä ostettua ihan omille koneille jne jne.
En nyt voi vannoa, että hommaa toimii näin, mutta jos se menee normaalien DLC-sääntöjen rajoissa niin tämä toimisi:

Boksi A, käyttäjä A
Boksi B, käyttäjä B

Käyttäjä A recoverataan, hän lataa Cerberus Networkin boksille B. Tällöin käyttäjä A pystyy käyttämään Networkia boksilla A, kunhan on onlinessa ja käyttäjä B boksilla B, koska sisältö on ladattu sillä.

Pahoin tosin pelkään, että Cerberus Network on vain unlockattava systeemi, eikä ladattava joten tuo ei toimisi. Mutta tämän pitäisi toimia sisältöön, eli:

Käyttäjä A:lla on käytössään Cerberus Network. Hän menee boksi B:lle ja lataa kamat. Tällöin käyttäjä B pystyy käyttämään kamoja boksilla B ja käyttäjä A boksilla A, jos on onlinessa.

Ehkä.

Teillä selkeästi on oikeudet omiin mielipiteisiinne, joten miksi ette sitä voi sallia muille? Fanaattisuus on niin ihana asia...
Kyllä minä sallin mielipiteet muille. Jos esitän tiukat vastamielipiteet, niin ei se tarkoita ettenkö sallisi alkuperäistä mielipidettä. Tämän pelin suhteen olen fanaattinen, kyllä.

Tosifanihan ei tietenkään voi hommata peliä kuukauden päästä? Tosifani pystyy laittamaan koko muun elämänsä paussille aina uuden jeesuspelin ilmestyessä ja tosifanilla on tietenkin rahaa ostaa kaikki uutuudet samana päivänä, jne jne jne...?
Ei tähän sisältöön ole mitään aikarajaa. Kuukauden päästä saat ihan samat kamat uutena ostaessa kuin julkkarina. Eikä julkkarina ostaminen tarkoita, että ostaisi kalliilla. Rahatilannetta nyt on varmaan muutoinkin turha tähän keskusteluun sotkea, sillä se on jokaiselle henkilökohtainen.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Jos pelitalojen jostain täytyy lisää rahaa saada, niin kyllä mielestäni paljon parempi vaihtoehto on pelin edelleenmyyntiarvon pudottaminen kuin uuden pelin hinnan nostaminen.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Sanon vielä pari asiaa ja sitten onkin minun antini tähän ketjuun melko lailla annettu.

Käytettyjen ostajille:

Käytetyn ostaminen Huuto.netistä on harvoin se halvin vaihtoehto. Jos pitää silmät auki, niin uuden kopion voi helposti löytää todella halvalla vaikkapa ulkomailta, Ahvenanmaalta tai GS:n vaihtotarjouksista.

Käytettyjen myyjille:

Jos peli on hyvä ja uudelleenpeluuarvoa riittää, niin miksi myydä se? Lisäsisältöä voi olla tulossa vaikka ensi viikolla, eikä koskaan tiedä koska tulee halu pelata taas peli läpi. Pelien ajattelu kertakäyttöviihteenä ja suuren huolen käyttäminen oman kopionsa arvon tarkkailuun (vain jotta ei menettäisi mitään) aiheuttaa helposti kierteen, jolloin se kopio tosiaan lähtee heti kiertoon, vaikka tämä myöhemmin harmittaisikin. Teillä on oikeus minimoida oma tulonmenetyksenne, mutta tällöin antaudutte antamaan saman oikeuden myös pelintekijöille ja -julkaisijoille. Tästä seuraa synkkä taistelu, joka johtaa parhaimmillaan foorumivuodatukseen ja pahimmillaan pelialan yleiseen rappioon.

Peace out.

Saa kommentoida, mutta yritän olla kommentoimatta takaisin.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Lips Number One Hits-pelissä saa mukana latauskoodin, jolla saa viisi kappaletta ilmaiseksi. Kappaleet on laitettu kolmeen viiden kappaleen latauspakettiin, josta pitää yksi valita. Vain latauskoodin haltija saa nämä ladattua.

Mass Effect 2:ssa on samantyylinen systeemi. Uuden pelin ostaja saa koodin, jolla saa lisämateriaalia. Sen kerran käytettyään sitä ei voi seuraava pelin omistaja käyttää. Saboteurissa samantyylinen ratkaisu, tosin kaikki saavat pienen lisäsisällön ladattua jostain syystä.

Ensimmäinen kysymys, joka herää on se, että miksi kyseinen sisältö ei voi olla pelilevyllä mukana? Vastauksia voi olla esim. "ei mahtunut levylle", "ei saatu ajoissa valmiiksi", "taistelemme käytettyjen kauppaa vastaan". Minun mielestäni tuo viimeinen vastaus on se järkevin ja totuudenmukaisin, sillä jos näin ei olisi niin nuo lisäosat voisi aivan hyvin jakaa ilmaiseksi _kaikille_ jos niiden kerran piti kuulua pelikokemukseen.

Arcade-version omistajat jäävät pahaan välikäteen. Itse olin myös ko. version omistaja kunnes ostin käytettynä 20Gb:n kovalevyn. MS:n pelintekijöille tarkoitettujen ohjeiden mukaan jokaisen pelin tulee toimia sekä Pro että Arcade-versiossa (kovalevy ja ei-kovalevy). Nyt näiden nimikkeiden kohdalla onkin näin, mutta sama pelikokemus ei heille välity. Onko se sama asia kuin pelin toimiminen?

Minun mielestäni tällainen pelien rampauttaminen, oli se sitten miten pienimuotoista tahansa, on väärä suunta ja siksi vastustan sitä. Syynä on se, että nyt kokeillaan kepillä jäätä pelintekijöiden toimesta, että miten paljon kuluttajat juoksevat heidän perässään eli mukautuvat pelien uutena ostamiseen. Se, että syntyisi jonkinlainen "vastarinta" pelaajien keskuudessa tällaiseen politiikkaan, ei varmasti johtaisi siihen että tällaisten pelien tekeminen loppuisi ja kaikki alkaisivat pelata jatkossa codeja jne. Pelintekijät vain huomaisivat että hups, mentiin liian pitkälle ja sopeutuvat uuteen tilanteeseen. Turha luulla että syvällisten pelien tekeminen jäisi, onhan niitä jo nytkin ja ne ovat hyvää bisnestä.

Ehkä oleellisin pointti koko asiassa on kuitenkin se, että missä menee raja, että kuuluuko jokin latauspaketti peliin (pelikokemukseen) vai onko se vain pieni lisä? Jotkut pitävät Lipsin 40 kappaletta riittävänä, 5 lisäkappaletta on vain pieni lisä. Jotkut taas kokevat toisinpäin. Samoin muidenkin pelien kohdalla. Mutta onko tilanne tulevaisuudessa sama? Voiko olla, että jonkin ajan päästä, ehkä piankin, käytetyn pelin pelaaja saa vain 4/5 kokemuksesta, sitten 3/5 jne. kunnes olla Games on Demand-palvelussa, jossa pelien hinnat ovat korkeampia kuin kaupasta ostettuna.

Näyttää siltä, että tämän edelleenmyyntiarvon pudottamista vastustaa ne, jotka ovat "casual"-pelaajia, huippunimikkeetkin ovat heille vain pelejä muiden joukossa. Sitten fanittajat ovat valmiita vaikka mihin kunhan vain saavat kaiken mahdollisen fanittamastaan pelistä. Eikä siinä ole mitään pahaa. Minä vain toivon, että tällaiseen latauskoodikikkailuun ei mentäisi. Tilanne elää ja etsii omaa paikkaansa, lopulta kuluttajat (suuret massat) kuitenkin ostotavoillaan päättävät miten käy. Sille ei yksittäinen ihminen voi muuta kuin tehdä omat ratkaisunsa ja sitä kautta vaikuttaa.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Jos pelitalojen jostain täytyy lisää rahaa saada, niin kyllä mielestäni paljon parempi vaihtoehto on pelin edelleenmyyntiarvon pudottaminen kuin uuden pelin hinnan nostaminen.

Totta. Mutta miksi niiden täytyy saada lisää rahaa? Siksi että pelintekokustannukset ovat nousseet VALTAVASTI ja että he saavat enemmän voittoa.

Jos lähdetään olettamasta, että pelitalot haluavat enemmän rahaa, niin päädytään hintojen nostamiseen, pelin jälleenmyyntiarvon pudottamiseen tai jonkinlaiseen lisäroinaan. Pelit maksavat enemmän, ne ovat suurempia ja niillä on enemmän paineita menestyä. Pikkufirmat tippuvat helposti kyydistä, ja jatkossa myy ainoastaan ns. varmat nimikkeet.

Niinpä mielestäni on syytä jollain tavalla puuttua tähän käsistä karkaavaan kustannuskehitykseen. Tekniikka on riittävän hyvää jo nykyisellään, uusia ideoita ja näkökulmia puuttuu pelimaailmasta. Ehkä Heavy Rain ja Wiin liikkeentunnistus on sensuuntaisia. Toki hyvät pelit ovat hyviä pelejä, mutta käytännössä ne ovat samoja fps ja roolipelejä. Minä ainakin kaipaan uudistumista tällä rintamalla, uusia ideoita ja tapoja vaikuttaa pelaajaan. Näitä ei nykyisessä ja tulevassa pelibisneksessä juuri uskalla kokeilla.

edit: (lisäys) Itse näen, että juurikin kustannusten valtava nousu ei lupaa hyvää pelaajille jatkossa. Peliala muuttu enemmän Hollywood-maiseksi. Sitä en halua eikä tuskin kukaan. Toki esim. ME2 on varmasti hyvä peli ja kaukana "Hollywood-tyyppisistä" peleistä, mutta se on kuitenkin vain yksi nimike. Sen antama suunta on kuitenkin huono.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Näyttää siltä, että tämän edelleenmyyntiarvon pudottamista vastustaa ne, jotka ovat "casual"-pelaajia, huippunimikkeetkin ovat heille vain pelejä muiden joukossa. Sitten fanittajat ovat valmiita vaikka mihin kunhan vain saavat kaiken mahdollisen fanittamastaan pelistä. Eikä siinä ole mitään pahaa. Minä vain toivon, että tällaiseen latauskoodikikkailuun ei mentäisi. Tilanne elää ja etsii omaa paikkaansa, lopulta kuluttajat (suuret massat) kuitenkin ostotavoillaan päättävät miten käy. Sille ei yksittäinen ihminen voi muuta kuin tehdä omat ratkaisunsa ja sitä kautta vaikuttaa.

Erittäin hyvin sanottu noin yleisesti. Mutta tähän viimeiseen haluan puuttua.

En todellakaan pidä itseäni casual pelaajana, mutta silti vastustan täysin tälläistä nykyisen kaltaista suuntausta.

Kuten jo olen sanonut, mutta sanotaan nyt vielä kerran: Uuden pelin hankkijan voi palkita jollain esim kivalla itemillä tai jotain, mutta siinä vaiheessa kun pelin olennaiseen sisältöön puututaan mennään mielestäni pahasti metsään.

Mutta joo omat mielipiteet löytyvät jo aikaisemmin ketjusta.

Mielestäni pelitalojen pitäisi hommata ekstra tienistinsä jotain muuta, kuin tätä kautta... esim. tekemällä sen verran laadukasta DLC:tä että porukka sitä viitsii ostaa.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Ensimmäinen kysymys, joka herää on se, että miksi kyseinen sisältö ei voi olla pelilevyllä mukana? Vastauksia voi olla esim. "ei mahtunut levylle", "ei saatu ajoissa valmiiksi", "taistelemme käytettyjen kauppaa vastaan". Minun mielestäni tuo viimeinen vastaus on se järkevin ja totuudenmukaisin, sillä jos näin ei olisi niin nuo lisäosat voisi aivan hyvin jakaa ilmaiseksi _kaikille_ jos niiden kerran piti kuulua pelikokemukseen.

Jatkokysymyksenä sopiikin kysyä, että miksei näitä jo julkaisupäivänä tarjottavia lisukkeita ole voitu upottaa pelilevylle niin, että kertakäyttöisellä koodilla ne ainoastaan aktivoitaisiin verkon kautta ilman turhia kiintolevyllelatauksia. Tällöin tuo niiden perimmäinen tarkoitus (jälleenmyyntiarvon romahduttaminen) yhä toteutuisi, mutta samalla ilo lisukkeista irtoaisi myös Arcaden omistajille.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kaikista eniten en ymmärrä tätä hforadin meininkiä. Kauhea valitus lisäkamoista, mutta ilmeisesti kyse on vain ja only siitä kuvitellusta rahan menetyksestä. Sen muutaman pennin eteen jätetään sitten kamatkin lataamatta; ei vissiin kiinnosta (silti oletetaan että ostajaa kiinnostaa ja omat tulot pienenevät jos käyttää kamat). Pelin kun ostaa halvalla GS:stä tai ulkomailta, niin jos pelin menee suht nopeasti myymään, niin saa omansa takaisin tai jopa voittoa. Tämäkö on sitten ainoa mikä merkitsee? Sillä pelillä ei ole ilmeisesti sitten mitään merkitystä.

Mulla ei oikeastaan ole hirveästi lisättävää jukkalooran kommentteihin, mutta koitan vielä kerran selventään omaa toimitapaani. Huomaa että minun osaltani keskustelussa ei ole kyse ME2:sta, jonka suhteen itsekin myönsit eläväsi kuplassa, vaan peleistä yleisesti.

DLC on ihan ok, maksullinen DLC on ihan ok. Julkaisupäivän DLC, joka on vain kerran ladattavissa on maksavien asiakkaiden vedätystä. Sormukset ja aseet ovat niin mitätön juttu, ettei niistä viitsi valittaa. Nykysuuntaus on vain siihen suuntaan että pelitalot kokeilevat kuinka paljon myyntilevylle kuuluvasta tavarasta voi laittaa kertakäyttöiseksi verkkoon ennenkuin ostajat kaikkoavat.

Ja tämä tosiaan laskee pelien jälleenmyyntiarvoa. En koe järkeväksi maksaa 70 euroa pelistä, jonka pelaan kerran läpi. Ja kun katsoo vaikka tämän alkuvuoden julkaisulistaa niin on selvää että yhden pelin ehdin pelaamaan kerran. Toki sen pelin voi jättää hyllyyn odottamaan tulevaa vapaa-aikaa, mutta ei sitä tule jatkossakaan olemaan ja jos sattuu olemaan, pelin voi ostaa uudelleen halvalla, kuten tein ensimmäisen Mass Effectin kohdalla.

Ostan karkeasti arvioiden 40 peliä vuodessa, ei minulla ole varaa jättää niitä hyllyyn makaamaan. Samalla tulee tuettua rahallisesti myös pienempiä kehittäjiä, jotka tarvitsevat sitä tukea paljon AAA-nimikkeitä enemmän. Lisäksi tulee ostettua pelejä, joista ei jo etukäteen tiedä pitävänsä. Sinun toimintamallillasi mm. Brutal Legend, Bayonetta, Lost Odyssey, Madworld, Mirror's Edge, Dead Space ja lukuisat muut huippupelit olisivat jääneet paitsi rahoistaan.

Joten kyllä, niillä peleillä on merkitystä. Se että voi pelata enemmän hyviä pelejä samalla rahalla on vain järkevää.

Onko muuten missään tilastoa siitä kuinka iso osa konsoleista on kytkettynä verkkoon? Siinä on taas aika monta miljoonaa käyttäjää, jotka saavat rampautetun pelikokemuksen.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Jos pelitalojen jostain täytyy lisää rahaa saada, niin kyllä mielestäni paljon parempi vaihtoehto on pelin edelleenmyyntiarvon pudottaminen kuin uuden pelin hinnan nostaminen.

Ns. "Steam for Xbox 360"?

Allekirjoittaneen voi laskea pois noista systeemeistä, kuten varmaan monen muunkin joka ei käytä esim. Games on demandia, yms jossa pelin omistus on sidottu ostajaan...

Kuinkahan moni älähtäisi jos esim DVDn ta BluRayn lisämateriaali (vaikka terminator 2n director's cut leffaversio) ei toimisi kuin koodilla, ensimmäiselle omistajalle?


Pelejä on tehtailtu reilusti yli 30v ja vieläkin näitä monen kuolaamia "Messiapelejä" julkaistaan vaikka vasta nyt perussisällöllä rahastaminen nostaa rumaa päätään. Ei ne hyvät pelit maailmasta ostajien takia lopu, korkeintaan isot julkaisijat tappavat luovuuden jos niille on jotain tapahtuvan...
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Onko muuten missään tilastoa siitä kuinka iso osa konsoleista on kytkettynä verkkoon? Siinä on taas aika monta miljoonaa käyttäjää, jotka saavat rampautetun pelikokemuksen.

Pikaisella haulla ei tuoreempaa tilastoa löytynyt, mutta toukokuun lopulla 2009 konetta oli myyty 30 miljoonaa ja liveen oli liittynyt 20 miljoonaa (lähde), joten silloisessa tilanteessa 1/3 koneista ei ollut verkossa, suhde tuskin on merkittävästi reilussa puolessa vuodessa muuttunut.

Kuinkakohan suuri osuus myynnistä sitten taasen lienee kiintolevyttömillä Core ja Arcade-malleilla?
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kuinkahan moni älähtäisi jos esim DVDn ta BluRayn lisämateriaali (vaikka terminator 2n director's cut leffaversio) ei toimisi kuin koodilla, ensimmäiselle omistajalle?

Tavallaan tuo on jo toteutunut, sillä joissain leffoissa mukana tulevia digital copy -versioita ei pysty lataamaan kuin kerran, ja ne on sidottu siihen koneeseen johon ne on ladattu. No juu, en tiedä moniko noita tiukasti kopiosuojattuja wmv-leffoja tarvitsee, mutta sama periaate siinä kuitenkin on - käytetyn leffan ostaja ei saa täysin samaa settiä kuin uuden ostaja.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Olen sitä mieltä, että pelin julkaisun yhteydessä julkistetut DLC:t on ryöstämistä. Pelintekijöiden pitää malttaa odottaa sopiva aika ennen DLC:n julkaisua.

Kuten jo olen sanonut, mutta sanotaan nyt vielä kerran: Uuden pelin hankkijan voi palkita jollain esim kivalla itemillä tai jotain, mutta siinä vaiheessa kun pelin olennaiseen sisältöön puututaan mennään mielestäni pahasti metsään.

Riippuu aika paljon henkilöstä... se mikä on olennaista yhdelle, voi olla jotain ihan muuta toiselle...

Sain käsityksen, että Mass Effectissä koodilla saa ryhmään uuden hahmon? Minulle tällä ei olisi niinkään väliä. Uusi hahmo on kuitenkin pelintekijöiden mielestä *epäolennainen*, koska sitä ei ole liitetty päähenkilöiden joukkoon. Oikeasti käyttökelponen item voi olla jopa tarpeellisempi.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Riippuu aika paljon henkilöstä... se mikä on olennaista yhdelle, voi olla jotain ihan muuta toiselle...

Sain käsityksen, että Mass Effectissä koodilla saa ryhmään uuden hahmon? Minulle tällä ei olisi niinkään väliä. Uusi hahmo on kuitenkin pelintekijöiden mielestä *epäolennainen*, koska sitä ei ole liitetty päähenkilöiden joukkoon. Oikeasti käyttökelponen item voi olla jopa tarpeellisempi.

Cerberus Network / DLC selitetty:

Mass Effect 2 Download Content Plans Unveiled - Xbox 360 story - at IGN
Mass Effect 2's Cerberus Network Revealed - Xbox

TODELLA mielenkiintoista. Tärkein pointti:

Pelin uutena ostavat saavat coolin in-game kanavan, jota kautta he saavat päivittäin uutisia tulevista ME2-julkaisuista ja muuta infoa, sekä ilmaista kamaa.

Jutuissa puhutaan kahdesta erittäin merkittävästä DLC:stä. Toinen on kokonaan uusi party member ja toisessa saa mukana Makon seuraajan. Näiden lisäksi uusia tehtäviä, armoreita, aseita... Kuulostaa kyllä liian hyvältä ollakseen ilmaista, mutta sen käsityksen jutusta saa ja ainakin tuo party member on jo vahvistettu ilmaiseksi Cerberus Cardin omistaville. Makon seuraajan ilmaisuuden uskon vasta kun näen.

Pitkä lainaus, mutta vähän enemmän kuin yksi hahmo.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Itse en näe tässä mitään ongelmaa, sillä en osta käytettyjä pelejä. En myöskään myy pelejäni eteenpäin, sillä aina silloin tällöin itse pelailen vanhoja pelejä tai kaverit yms. pelailee niitä. En näe tässä mitään väärää tai pahaa. Mielestäni on epäolennaista itkeä sitä, että on Arcade -malli, sillä itse on tehnyt sen valinnan säästää pari hassua kymppiä konsolia ostaessa. Tällöin on ollut *täysin* tietoinen siitä, että DLC:tä sillä ei pelata. Sen ei edes pitäisi tällaisessa asiassa painaa. Jos on itse tehnyt huonon valinnan, se ei valitettavasti ole pelistudion, Jumalan, kustantamon tai japanilaisten vika. Vaan ihan oma vain. Tuon lisäksi, mitä väärää siinä on, että ne jotka maksaa pelistä eniten, saavat siitä eniten vastinetta? "Yhyy, ennen ei ollut näin?". Ajat muuttuu, tavat muuttuu, jakelukanavat muuttuu. Kymmenen vuotta sitten harvemmin ihmiset tilasivat ulkomailta pelinsä, kun taas nykypäivänä jokainen fiksu tekee sen.

Mielestäni EA voi julkaisijana ja täten riskinottajan roolissa yrittää maksimoida voittojaan tällaisellakin tavalla. Pelifirmat eivät kumminkaan ole hyväntekeväisyysjärjestöjä, vaan voittoa tavoittelevia yrityksiä siinä missä Coca-Cola tai Iittala. Ja lähinnä tuolle Arcaden omistavalle henkilölle: jos on varaa pistää rahaa kiinni leffoihin ja kotiteattereihin, on rahaa pistää myös siihen *uuteen* peliin ja kovalevyyn, eikä ruikuttaa siitä täällä. Elämä ei ole reilua ja tyhmät valinnat kostautuvat joka ainut kerta ;).
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Jepjep..... aina löytyy ymmärtäjiä. Melkoisen surkuhupaisaa, että tälle porukalle käytettyjen ostaja piraatista seuraava. Vähän kärjistäen, mutta ei paljon. Ja kun Minä en osta tai myy käytettyjä, niin sittenhän rajoitukset on hyvästä.

Aika mainiota myös, että argumentoidaan tätä "mitäs pienistä", kun ensin se on tissikoodia, heti perään Mass Effectin vähän tärkeämppä juttua. Ei sitten tule mieleen, että tässä kokeillaan jäätä ja mennään koko ajan kovempiin rajoituksiin.

No, kohta kaikki ostetaan netistä ja loisiminen loppuu. Yippie fucking doo.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Jepjep..... aina löytyy ymmärtäjiä. Melkoisen surkuhupaisaa, että tälle porukalle käytettyjen ostaja piraatista seuraava. Vähän kärjistäen, mutta ei paljon. Ja kun Minä en osta tai myy käytettyjä, niin sittenhän rajoitukset on hyvästä.

Aika mainiota myös, että argumentoidaan tätä "mitäs pienistä", kun ensin se on tissikoodia, heti perään Mass Effectin vähän tärkeämppä juttua. Ei sitten tule mieleen, että tässä kokeillaan jäätä ja mennään koko ajan kovempiin rajoituksiin.

No, kohta kaikki ostetaan netistä ja loisiminen loppuu. Yippie fucking doo.

Tietysti löytyy. Jos se ei ole minulta mitenkään pois, miksi olisin sitä vastaan? Kyllähän minä uuden pelin ostajana saan kaiken sen. Pitäisikö minun tässä sääliä muita, jotka eivät osta uutena peliä? Miten se muka minua koskettaa? Ajatteleeko esim. käytettyjen pelien myyjä ikinä sitä, että hänen maksamansa rahat eivät ikinä mene niille tahoille, jotka sen pelin teki ja tuotti? Tai ajatteletko sinä minun hyvinvointia, joissain muissa -ei peleihin liittyvissä- asioissa? Ja koska minä en tosiaan osta tai myy käytettyjä, niin miksi tässä pitäisi nousta barrikadeille?

Ymmärrän kyllä, että jos ostaa pääosin käytettyjä pelejä niin tällainen varmasti syö ihmistä. Mutta vastavuoroisesti sinun on ymmärrettävä, että mehän niitä pelejä ostamme alunperinkin, jotta sinä voit niitä käytettynä sitten haalia halvempaan hintaan. Edelleen mikään DLC joka on ollut ensiostajille saatavilla ei vielä ole merkittävästi parantanut tai muuttanut itse pelikokemusta mihinkään suuntaan. En voi profetisoida mitä tulee tai ei tule tapahtumaan tulevaisuudessa. Yritä vaan sinäkin ymmärtää meitä, jotka maksaa täyden hinnan. Miksi meiltä pitäisi olla mitään pois, koska mehän tuodaan ne rahat sen firman kassaan joka sen pelin tekee, et sinä.

Et kai käytettyä autoa ostaessasi luule saavasi sen täysin samanlaisena, kuin juurikin autokaupasta ulos ajettuna ;).
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

En minäkään osta käytettyjä, mutta en myöskään kuvittele hyötyväni rajoituksista mitenkään. Käytännössä uusien pelien ostaja ei hyödy mitään, mutta käytettyjen ostaja ja myyjä kärsivät. Yksikään kuluttaja ei siis voita mitään.

Lähtökohta tässä meidän yhteiskunnassa on, että kun jotain ostaa niin sen omistaa ja jos ostaa käyttöoikeuden, niin senkin voi myydä. Toimivat jälkimarkkinat ovat kuluttajan etu.

Tai voihan teidän logiikalla lähteä esim. paheksumaan sitä, että myin 800 eurolla vanhan kamerani. Kameravalmistaja ei saanut siitä kaupasta latin latia.
 
Ylös Bottom