Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Käytät vanhentunutta selainta. Kyseinen selain ei pakosti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää vaihtoehtoista selainta..
EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?
Siihen kameraesimerkkiin muuten. Pikku-siskoni sai jouluksi Nikonin järkkärin ja mukana tuli kortti, jolla pääsee yhdelle valokuvauskurssin tunnille. Taitaa olla one-time-use ja ensiostajalle only. Aijai.
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?
Kyllähän se Mass Effect 2 on sama kaikille riippumatta ostaako sen uutena vai käytettynä.
Kyllä se tarina viedään loppuun asti, eikä juonesta jää mitään oleellista pois, vaikka ei tuota dlc:tä olisikaan. Se on ihan samalla tavalla uutena ostavalle extraa kuin on se valokuvauskurssikin.
Sitten jos lähdetään siihen, että ilman koodeja ja lippulappusia jää jotain ratkaisevaa uupumaan, on menty liian pitkälle ja nousen barrikaadeille (paitsi jos kyseessä on BW:n julkaisu )
Resident evil 5:n kaltaiset DLC-rahastukset sensijaan saavat sapen kiehumaan.
Eli näitä tapauksia, että myydään "ladattavana" sisältönä jokusen kilotavun tiedosto joka aukaisee levyllä jo olevaa sisältöä.
Niin ja on melko turhaa nillittää siitä, että pelin arvo laskee euron tai kaksi jos koodin käyttää ja pelin myy käytettynä.
Itse ainakin käytän mahdolliset lisäsisällöt itse ja jos/kun pelin myyn eteenpäin niin hyväksyn sen, että se tuli maksamaan euron tai pari.
Kyllä ne pelit tähän asti on kaupaksi saanut, jos ei saa niin silloin on vikaa ainoastaan pyyntihinnassa.
Siihen kameraesimerkkiin muuten. Pikku-siskoni sai jouluksi Nikonin järkkärin ja mukana tuli kortti, jolla pääsee yhdelle valokuvauskurssin tunnille. Taitaa olla one-time-use ja ensiostajalle only. Aijai.
Ennemminkin tilanne kamerapuolella olisi varmaan niin ettei Nikonin mukana tuleva RAW-softa (tai softan RAW-osa) toimisi kuin ensimmäisellä omistajalla.
Tuo ihan oikeasti pudottaisi sen kameran jälleenmyyntihintaa karvan verran (tai rajoittaisi ostajakunnan niihin joilla on jo esim. Photari, tms missä tuki kys. kameran RAW-versiolle)...
Ennemminkin tilanne kamerapuolella olisi varmaan niin ettei Nikonin mukana tuleva RAW-softa (tai softan RAW-osa) toimisi kuin ensimmäisellä omistajalla.
Tuo ihan oikeasti pudottaisi sen kameran jälleenmyyntihintaa karvan verran (tai rajoittaisi ostajakunnan niihin joilla on jo esim. Photari, tms missä tuki kys. kameran RAW-versiolle)...
Näinpä... Tuon kameraesimerkin vastine olisi lähinnä se ladattava Blood Dragon Armori tai mahdollisuus ottaa pelihahmolle penistatuointi otsikkoon (tämä siis lähinnä kuvaamaan omaa fiilsitä tämän asian tienoilta)...
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?
No enpä nyt sanoisi, että nämä tähän mennessä nähdyt day-one-dlc:t olisi ollut mitään noin ratkaisevaa?
Forza 3: 10 autoa
Dragon Age: ½h tehtävä + yksi matkakumppani, ei pelattava hahmo (tai kaikkiahan voi ohjata, mutta ei varsinaiseksi hahmokseen voi kuitenkaan valita)
Saboteur: Pikselitissit ja bordelli
Mikä noista on verrattavissa kameran RAW-softaan?
ME2:n ilmais-dlc:stä on melko turha kinastella ennen kuin 6 päivän kuluttua.
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?
Voi perk... perhana sentään... Uuden Firefox kanssa kyllä nyt ongelmia useammalla sivustolla lomekkeiden kanssa.... kirjoitetaan siis uudelleen
Eli aikamoista turhaa nillitystä ja itkua kovalevyttömän ja netittömän koneen kanssa. Tätä voisi verrata siihen, että valittaisit kun 10v vanhalla koneella ei pyöri uusimmat pelit. Nykyaikana on jo ihan normaalia, että a) peleihin on ladattavaa sisältöä, b) ladattava sisältö vaatii kovalevyn.
Eli jos on säästänyt euron tai pari, ostanut karvalakkimallin, niin tällöin netissä nillityksen sijaan voisi kurkata sinne peiliin ja osoittaa peilikuvaa syyttävällä sormella.
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?
Ei haittaa vieläkään uuden pelin Mass Effect 2 DLC. Jos ne lisukkeet olisi ollut Biowaren mielestä tarpeellista ME2 pelikokemukseen, ne olisi ollut valmiina levyllä.
En pidä tästä uudesta suuntauksesta, mutta vielä ei ole ollut syytä nousta barrikaadeille. Ehkä myöhemmin tänä vuonna...
Onhan se noin isolle firmalle vähän kökköä laittaa Arcadet palkinnoiksi.
Mutta eikö tässäkin voisi ajatella, että arvonnan voittaja sai jo rahanarvoisen ilmaisen laitteen. Arvonnassa ei ollut palkintona kokonaisvaltaista settiä, mutta nyt ei ole tarvis laittaa koko summaa kiinni omasta pussista. Jos ostaa vaikka 60 eurolla kovalevyn, tuli uudenkarhea "Xbox 360 Pro" maksamaan sen 60 euroa. Aika kohtuullinen hinta mielestäni.
Jos edelliseen konsolisukupolveen vertaa: Herra voittaa arvonnassa Gamecuben. Omaa rahaa joutuu 'hyvään' käyttökokemukseen silti laittamaan monta kymppiä (30-40e), koska RGB-kaapelia ei tullut arvonnassa mukana. Ja HDMI-johtoa ei edelleenkään tule konsolien mukana, se on 10-20 euroa ylimääräistä vielä tänäkin päivänä.
Palttiarallaa toi Dragon Agen DLC on kameravalmistajan oman softan arvoinen (et oo noitten järkkäreiden mukana tulleita softahirviöitä katellu viimeaikoina ).
Tolla Shale -DLC:n hinnalla taitaa saadakin jonkin 3rd party RAW-softan (tai noh, lukeehan Picasa noita ilmaiseksikin - muokkausjälki tosin on per-C:stä).
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?
Kerta kiellon päälle devinäkökulmaa aiheeseen (markkinamiehet sitten vielä asia erikseen):
Michael Gamble, Bioware:
For now, I just want to reiterate that we care about our customers. The people (most of you, in fact) who are buying the game new deserve additional content. This Cerberus content is *additional* and it was not cut from the main game and given away. For a game like ME2, Casey and the production staff would never allow that. We have spent thousands of developer hours on this free content and know that it compliments the main ME2 storyline.
Ei ole verenimijöitä. Mutta ihan reality checkinä kannattaa muistaa, että oikeassa maailmassa, kun pistetään tuhansia kehitystunteja johonkin, niin sitä ei tehdä vastikkeetta, siksi että asiakas jotain "ansaitsisi".
Mutta osa ensiostajan lisäsisällöstä on tosiaan porkkanaa, osa keppiä. Epäilemättä firmoilla kuitenkin on halua tehdä käytettynä myydystä pelistä sisällölliseltä arvoltaan selvästi vähäisempiä - sehän on niille vain järkeävää. Silloin puhutaan jo merkittävästä pelisisällöstä ja se käytännössä tarkoittaa keppiä.
Ja huomion arvoista tosiaan on, että Biowaren omistaa nykyään EA.
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?
Olisiko mahdollista saada listattua johonkin threadiin näitä jälleenmyyntirajoitettuja pelejä? Jää minulta ainakin ostamatta tällaiset - sekä uutena tai käytettynä - koska en näe mitään järkeä sijoittaa tuotteeseen, jonka jälleenmyyntiarvo putoaa merkitsevästi käyttöönoton jälkeen.
Ei ole minun ongelmani, jos pelintekijöiden bisnesmalli ei toimi. Sijoitan vain rahat sitten muuhun viihteeseen, jota maailmassa kyllä piisaa.
Olisiko mahdollista saada listattua johonkin threadiin näitä jälleenmyyntirajoitettuja pelejä? Jää minulta ainakin ostamatta tällaiset - sekä uutena tai käytettynä - koska en näe mitään järkeä sijoittaa tuotteeseen, jonka jälleenmyyntiarvo putoaa merkitsevästi käyttöönoton jälkeen.
Forza 3: 10 autoa
Dragon Age: ½h tehtävä + yksi matkakumppani, ei pelattava hahmo (tai kaikkiahan voi ohjata, mutta ei varsinaiseksi hahmokseen voi kuitenkaan valita)
Saboteur: Pikselitissit ja bordelli
Kukaan ei kuitenkaan ole vielä onnistunut esittämään, että jälleenmyyntiarvo putoaisi näissä.
Oletetaan pelkästään, että arvon alennus tapahtuu automaattisesti.
Joku aika sitten ostin 2kpl Gears2:sta, käytettynä. Toisessa oli map-packin koodit mukana käyttämättömänä ja toisessa ei. Kumpikin maksoi yhtä paljon/vähän
Olisiko mahdollista saada listattua johonkin threadiin näitä jälleenmyyntirajoitettuja pelejä? Jää minulta ainakin ostamatta tällaiset - sekä uutena tai käytettynä - koska en näe mitään järkeä sijoittaa tuotteeseen, jonka jälleenmyyntiarvo putoaa merkitsevästi käyttöönoton jälkeen.
Ei ole minun ongelmani, jos pelintekijöiden bisnesmalli ei toimi. Sijoitan vain rahat sitten muuhun viihteeseen, jota maailmassa kyllä piisaa.
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?
Keskustelua voitaisiin nostaa, sillä mielestäni EA:n Battlefield: Bad Company 2 on ylittänyt tässäkin keskustelussa paljon esiin nostetun rajan.
Ne, keille pelin VIP-systeemi ei ole tuttu, yritän selvittää sitä vähän:
-Pelin uutena ostavat ovat VIPejä. Käytetyn hankkijat voivat ostaa VIPin 1200 pisteen (~12 euroa) hintaan.
-VIPeille luvattiin säännöllistä ilmaista ladattavaa lisäsisöltä (DLC) ja jo julkaisussa he saivat kaksi uutta moninpelimappia.
Julkaisussa oli 8 mappia ei-VIPeille ja siis 2 lisää VIPeille. Heikolla laskupäälläni sanoisin siis, että moninpelimateriaalista 20% oli vain ensiostajalle saatavilla olevaa julkaisupäivänä. Noin kuukausi julkaisusta tuli 2 mappia lisää VIPeille, joten nyt pelin 12 mapista 4 on VIPeille, mikä tekee jo 33%. Yleinen uskomus on, että säännöllisesti julkaistavilla VIP-päkeillä tullaan lopulta päätymään siihen, että mappeja on yhteensä 16-20, koska tällöin kaikki pelin mappiympäristöt on sovitettu pelin päämuotoihin Rushiin ja Conquestiin. En jaksaa enää tehdä virheellisiä prosenttilaskujani, mutta selvää on, että tällöin käytetyn ostajan saama sisältö suorastaan kalpenee VIPien edessä.
-Kaikki tämä sisältö on jo valmiina levyllä. Mitään ei ladata, vaan VIP-status vain unlockaa sisällön tiettynä päivänä. Kaikki tämä sisältö oli siis valmiina jo julkaisussa, mutta sitä pidetään piilossa sekä VIPeiltä tiettyyn pisteeseen asti, että käytetyn omistajalta kunnes hän maksaa.
--
Huomioita:
-Toivottavasti laskut eivät menneet ihan metsään. Suuntaa antavia, suuntaa antavia.
-Mapeiksi laskettu selkeyden vuoksi vain pääpelimuotojen mapit.
-Vaikka VIP nostaa mappimäärää ehkä jopa tuonne 16-20 asti, niin silti ympäristöjen määrä pysyy samana. "Mapit" ovat vain saman ympäristön sovituksia toiseen pelimuotoon. Joten:
Alussa ei-VIPeillä oli 8 ympäristöä ja VIPeillä yhteensä 10. Tämä ei muutu näitä VIP-packeja julkaistaessa, joten nuokin prosenttiluluvut ovat suhteellisia siihen, mitä kukin sitten pelaakaan.
--
Mitäs ihmiset ovat mieltä? Omaan silmään tämä näyttää siltä, että lopulta käytetyn ostajalla on käytössään vain noin puolet siitä materiaalista, mikä uuden ostajalla on. Onko tämä jo yli sen rajan, että käytettyjen hintaan kannattaa suoraan lisätä tuo 12 euroa? Omasta mielestäni kyllä ja peli on rampa ilman VIPiä. Yksinpeli sentään on kaikille sama, mutta sehän nyt ei ketään kiinnostakaan.
EDIT.
Mapit vielä listattuna, josta näkee selvästi ei-VIPien sisällön määrän laihuuden:
Pelin kaikille saatavilla oleva mp-sisältö (Rush & Conquest):
White Pass Conq
Atacama Desert Conq
Laguna Presa Conq
Panama Canal Conq
Ne ketkä ajattelee "so what, ostin pelin uutena" voivat miettiä myös sitä että tuo VIPittömien karttojen vähyys johtaa myös pelaajavähyyteen noilla VIP-kartoilla.
Mitä vanhemmaksi peli tulee ja mitä vähemmän porukkaa on langoilla, sitä vähemmän myös VIP-kartoille löytyy pelaajia ja lopputulos voi hyvin olla että ne VIPitkin päätyvät pelaamaan noita 8 ensimmäistä karttaa koska niille löytyy eniten pelaajia...
Mitä vanhemmaksi peli tulee ja mitä vähemmän porukkaa on langoilla, sitä vähemmän myös VIP-kartoille löytyy pelaajia ja lopputulos voi hyvin olla että ne VIPitkin päätyvät pelaamaan noita 8 ensimmäistä karttaa koska niille löytyy eniten pelaajia...
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta käsitykseni mukaan tuo toimii siten, että peli pyörittää (ainakin tällä hetkellä) vain yhtä serverilistaa, jossa sitten ovat sekaisin sekä VIPit että muut. VIPittömät yksinkertaisesti potkitaan pelistä, jos mappikierto päättää polkaista VIP-mapin käyntiin. Joku voisi tosin vahvistaa tämän, sillä vastakkaistakin olen kuullut.
On totta, että jo esim. vuoden päästä tämä voisi aiheuttaa sen, että aina kun VIP-kartta tulee, serverin pelaajamäärä puolittuu, koska porukkaa lentää ulos. Tämä johtuen yksinkertaisesti siitä, että mitä enemmän aikaa-->sitä enemmän käytettyjä-->käytetyn ostajista vain tietty prosentti (joka ei ole 100) ostaa VIPin. Tämä voidaan ehkäistä sillä (ja näin luultavasti tullaan tekemään), että tietyn ajan päästä VIP-materiaali aukaistaan kaikille, mikä tarkoittaa sitä, että tällöin käytetyt ovat vapaata riistaa. Markkinointiosasto tosin varmaan viivyttelee VIP-sisällön aukaisemista mahdollisimman pitkään, jotta uusia kopioita (tai VIP-koodeja) saadaan vielä myytyä ne viimeiset erät.
Korostan edelleen:
Jos haluaa tosissaan pelata BC2:n moninpeliä, VIP on oltava. Jos ostat käytetyn, ostat VIPin siihen päälle, joten voit saman tien laskea hintaan 12 euroa lisää. Tässä mentiin yli sen rajan, sillä ME2:ssa tai DA:ssa ei käytetyn ostaja edes huomaa lisäsisällön puuttumista. Homman eettisyydestä voidaan olla montaa mieltä, mutta on tärkeää, että käytettyjen ostajat tietäisivät tämän asian. Jos homma tulee yllätyksenä, on tilanne kaksin verroin pahempi.
Ei nyt suoraan liity tähän lainaukseen, mutta onpa lainaus ainakin siisti.
Eli homma on ok niin kauan, kuin kilahtaa omaan nilkkaan (tai ei tapahdu sen suosikkijulkaisijan toimesta)? S & J kaksikkohan on käsittääkseni aika myönteisesti suhtautunut tähän.
Mikä sen sitten määrittää mikä ei vähennä/vähentää pelinautintoa tai rampauttaa pelikokemusta? Eikö nyt voitaisi vaan päästä konsensukseen, että kaikennäköinen tämänsuuntainen toiminta on enemmän tai hieman enemmän hanurista?
Eli homma on ok niin kauan, kuin kilahtaa omaan nilkkaan (tai ei tapahdu sen suosikkijulkaisijan toimesta)? S & J kaksikkohan on käsittääkseni aika myönteisesti suhtautunut tähän.
Ei tämäkään kalahtanut omaan nilkkaan. BC2 ostettu heti julkkarina uutena, eikä ole tarkoitus myydä. Tuo Docin esittämä servujen tyhjentyminen saattaa tosin vaikuttaa itseeni, mutta uskon DICEn/EA:n kuitenkin tutkailevan servujen tilannetta ja tekevän tarvittavat toimenpiteet, jos homma menee huonoksi.
Mikä sen sitten määrittää mikä ei vähennä/vähentää pelinautintoa tai rampauttaa pelikokemusta? Eikö nyt voitaisi vaan päästä konsensukseen, että kaikennäköinen tämänsuuntainen toiminta on enemmän tai hieman enemmän hanurista?
...kyllä hommaa on kuitenkin mahdollista tarkastella esimerkiksi sisällön määrään tai sen tärkeyteen nähden, ja tätä taustaa vasten BC2:ssa mennään yli sen rajan, jota ME2 tai DA:O eivät omasta mielestäni ylittäneet. Kiinnittäisin huomiota myös siihen, että BC2:n tapauksessa kaikki sisältö on jo valmiina levyllä, jolloin ei jää mitään epäilystä siitä, etteikö sisältö olisi ollut jo valmiina muun pelin kanssa. ME2:n ja DA:n kanssa voidaan kuitenkin ainakin tiettyyn pisteeseen luottaa siihen, että kyse on muun pelin tuotannon jälkeen loppuun hiotusta ylimääräisestä materiaalista.
Näissä pelien tapauksissa on vissi ero, enkä koe mitenkään kääntäneeni takkiani. Sanomani ME2:n Cerberus Networkista ja DA:O:n lisäsisällöstä pitää.
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?
Ehdottomasti suurin ongelma tässä Bäfän VIP koodi hässäkässä on, että eri profiileille täytyy ladata koodit erikseen. Tähän mennessä esim. CODit on hommattu PS3:lle tässä taloudessa, koska netissä pystyy pelaamaan eri profiileilla (kyllä, rouva tykkää räiskinnöistä.. ) ilmaiseksi. Onneksi hän ei ole bäfästä innostunut, joten ei ole tarvinnut alkaa kikkailemaan.
Muutenkaan en puolla näitä DLC virityksiä, mutta tällainen kuulostaa jo puhtaalta suunnittelumokalta.