Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tonppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

-Käytännössä uusien pelien ostaja ei hyödy mitään, mutta käytettyjen ostaja ja myyjä kärsivät. Yksikään kuluttaja ei siis voita mitään.

-Lähtökohta tässä meidän yhteiskunnassa on, että kun jotain ostaa niin sen omistaa ja jos ostaa käyttöoikeuden, niin senkin voi myydä. Toimivat jälkimarkkinat ovat kuluttajan etu.

Tuossa on ne kaksi todella hyvää pointtia, jotka omaakin mieltä tällä hetkellä kalvavat. Pelinkehittäjäthän ovat jo pidemmän aikaa koittaneet keksiä keinoja noiden käytettyjen pelien kauppaamista vastaan. Nyt näyttää jo huolestuttavasti siltä, että jonkunlaisia malleja tähän alkaa löytymään. Noh, toivotaan parasta, että nuo pahimmat kauhukuvat eivät toteudu vielä ainakaan hetkeen.

Itsekin olen kummeksunut kovasti sitä, että mitä kuluttaja tästä käytettyjen versioiden "rampauttamisesta" nyt sitten konkreettisesti hyötyy? Nämä julkkarina jaettavat lisähärpäkkeet ja lisäsisällöt ovat kuitenkin olleet jo aikoja sitten valmiina ja useimmissa tapauksissa olisivat varmasti mahtuneet myös sille itse levylle.Meikäläiselle ei mene jakeluun sekään, että miten käytetyn pelin eteenpäin kauppaaminen on paheksuttavampi asia kuin minkä tahansa muun tavaran (kuten: kameroiden, autojen, telvisioiden tai muiden vastaavien hyödykkeiden).

Selvennysenä tähän loppuun vielä se, että itsekin ostan enemmän uusia kuin käytettyjä pelejä. Tälläisissa tapauksissa meikäläisellä on kuitenkin tapana ajattella asioita yleensä pidemmällä aikavälillä ja pohtia sitä, että mitä tälläisillä toimenpiteillä voi olla seurauksena. Eli eiköhän tässä tapauksessa EA ja muutkin pelifirmat koputtele kokoajan kepillä jäätä ja tee sitten yleisön reaktion mukaan johtopäätökset, että miten jatkossa tämän asian tiimoilla toimitaan.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

En minäkään osta käytettyjä, mutta en myöskään kuvittele hyötyväni rajoituksista mitenkään. Käytännössä uusien pelien ostaja ei hyödy mitään, mutta käytettyjen ostaja ja myyjä kärsivät. Yksikään kuluttaja ei siis voita mitään.
Tämäkään ei ole niin yksinkertaista, kuin sen voi saada kuulostamaan. Mikään ei koskaan ole.

Biowaren devi on esim. kertonut omalla foorumillaan, että yksikään pelin preorder bonuksena tarjotuista armoreista ei ole pelistä pois. Ne on kaikki tilattu art-tiimiltä aina erikseen, kun soppari on yhden kauppaketjun kanssa lyöty lukkoon.

Saman voisi kuvitella pätevän myös Cerberus Networkin sisältöön. Se ei ole pelistä pois, vaan maksaville asiakkaille tuotettua bonussisältöä peruspelin päälle.

Mutta tätähän me emme voi tietää. Voimme vain arvailla ja tehdä omat johtopäätöksemme, sekä päätöksen ketä uskomme.

Tai voihan teidän logiikalla lähteä esim. paheksumaan sitä, että myin 800 eurolla vanhan kamerani. Kameravalmistaja ei saanut siitä kaupasta latin latia.
Varmaan annoit ostajalle myös samanlaisen takuun mitä itse sait kun ostit kameran uutena kaupasta? Hatara vertaus, mutta ensiostaja hyötyy aina käytetyn ostajaan nähden. Käytetyn ostaja sitten hyötyy halvemman hinnan. Peleissä on käytettyä huononnettava keinotekoisesti, koska tuotteen laadusta johtuen se ei kulu käytössä paljon mitenkään ja siten kuluttajalle olisi muutoin aivan sama ostaa käytetty.

Tämä keskustelu tuntuu yhtä turhauttavalta kuin konsolisota. Kaiken saa kyllä mielessään perusteltua omaa näkökantaansa puolustavaksi niin halutessaan. Ja tämä pätee sekä asian puolustajia että kritisoijia kohtaan.

EDIT. Voisin taas vaihteeksi tämän viestin jälkeen yrittää pitää näppini erossa tästä ketjusta. Ei täällä jauheta kuin pahaa verta. Cerberus Network vaikuttaa aivan uskomattomalta featurelta. Todellinen toteutus siitä loputtomasti jatkuvasta universumista mitä jo ykkösen kohdalla luvattiin. Tai sitten lupaukset eivät taaskaan toteudu, mutta sen näkee sitten. Joka tapauksessa; ainoa mitä EA/Bioware minulta tästä lystistä pyytää, on että ostan pelin uutena. Ei kuukausimaksua tai edes maksua. Vain että ostan pelin uutena. En näe syytä valittaa.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kyse on nyt hyvin pitkälti ME-only jutusta, mutta laitetaan tähän ketjuun kuitenkin. Eli tuon paljon kiistellyn Cerberus Networkin mukanahan tulee mm. uusi hahmo Zaeed, jonka pelin uutena ostavat saavat DLC:nä julkaisupäivänä. No, kriitikoillahan on aina sama virsi: Pelistä leikattua sisältöä plääplää. Ei pelin uutena ostajat oikeasti saa mitään erityistä, vaan sen olisi pitänyt olla pelissä plääplää. Näin se voi hyvin ollakin, ei ole mitään mahdollista varmuutta tietää. Biowaren Twitter-päivitys 9h sitten kertoo kuitenkin jotain:

Just saw the Zaeed loyalty mission for first time, amazing!

Twitter / BioWare: Just saw the Zaeed loyalty ...

Kyllä tämä mulle ainakin kertoo sen, että tuota day-one DLC:tä ollaan väännetty hiki hatussa varmaan vasta viimeinen ~kuukausi, kun muu peli on jo lyöty lukkoon ja lähetetty mahdollisesti painoon tms. Tietty tuo DLC on laajuudeltaan sellainen, että sitä on varmasti kehitelty jo muun pelin ohessa, mutta kyllä mä Biowareen uskon, että se on viimeistelty pelattavaan kuntoon vasta vähän aikaa sitten.

Bottom line:

Lisäsisältöä. Ei "peliin kuuluvaa" sisältöä.

Skeptikkoja ei varmaan kiinnosta, mutta toivottavasti tuo muutamille hyvän mielen.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Mielestäni on epäolennaista itkeä sitä, että on Arcade -malli, sillä itse on tehnyt sen valinnan säästää pari hassua kymppiä konsolia ostaessa. Tällöin on ollut *täysin* tietoinen siitä, että DLC:tä sillä ei pelata.

Jos tämä oli minulle osoitettu, niin kyse ei ollut konsolimallin kohdalla omasta valinnasta, vaan laitteen kustansi juurikin mainitsemasi hyväntekeväisyysjärjestö Coca-Cola. Moisen sattumuksen vuoksi pitänee siis esiintyä nyt foorumilla Arcaden omistavan paarialuokan esitaistelijana.

Kuinka moni tosissaan tekee tarjouksen perusteella halvimman konsolimallin ostamalla tietoisen valinnan siitä, että osa pelien sisällöstä ei koneella toimikaan? Tätä ei ilmoiteta mainonnassa, ei myyntipakkauksessa. Netitse konsoliin etukäteen tutustuessa toki selviää, että DLC:t koneella eivät toimi, mutta se tullee monelle yllätyksenä, että pelin uutena ostavalle kuuluva sisältö ei kuulukaan kaikille pelin uutena ostaville.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Varmaan annoit ostajalle myös samanlaisen takuun mitä itse sait kun ostit kameran uutena kaupasta? Hatara vertaus, mutta ensiostaja hyötyy aina käytetyn ostajaan nähden. Käytetyn ostaja sitten hyötyy halvemman hinnan. Peleissä on käytettyä huononnettava keinotekoisesti, koska tuotteen laadusta johtuen se ei kulu käytössä paljon mitenkään ja siten kuluttajalle olisi muutoin aivan sama ostaa käytetty.

Jaa että on "on huononnettava keinotekoisesti" eli siis "pakko". Kummasti on ilmankin pärjätty.

Ykköset ja nollat eivät käytössä kulu, mutta vanhenevan pelin arvo laskee silti nopeasti - monesti nopeamman kuin käytössä kuluvilla fyysisillä hyödykkeillä.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Mielenkiintoista keskustelua :)

Voisiko joidenkin pelien kohdalla (ainakin Microsoft Game Studiosin julkaisemat pelit) mukana tulevien LIVE-koodien yleistymiseen olla muitakin syitä? Esimerkiksi Lips: Number One Hitsin ostaja saa 5 lisäkappaletta, kun tekee itselleen profiilin LIVEen ja syöttää koodin. Samalla Xbox 360 -alusta saa yhden uuden pelaajan kirjautumaan LIVE-palveluun... ;)

Kuinka moni tosissaan tekee tarjouksen perusteella halvimman konsolimallin ostamalla tietoisen valinnan siitä, että osa pelien sisällöstä ei koneella toimikaan? Tätä ei ilmoiteta mainonnassa, ei myyntipakkauksessa. Netitse konsoliin etukäteen tutustuessa toki selviää, että DLC:t koneella eivät toimi, mutta se tullee monelle yllätyksenä, että pelin uutena ostavalle kuuluva sisältö ei kuulukaan kaikille pelin uutena ostaville.

Ei toimi näin ainakaan MGS:n julkaisemissa peleissä. Esimerkiksi Forza 3:n takakannesta löytyy seuraavat lauseet:

- Some LIVE services and downloads require additional hardware and/or fees.
- Hard drive recommended, and is required for some features.

Ja Forzassahan on kaksi pelilevyä, joista toinen tulee asentaa kiintolevylle jos sitä haluaa käyttää (sisältää autoja/ratoja). Lisäksi mukana on koodi, jolla saa LIVEstä ladattua lisää autoja/ratoja. Jotkin LIVE-ominaisuudet vaativat myös Gold-jäsenyyttä.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Jaa että on "on huononnettava keinotekoisesti" eli siis "pakko". Kummasti on ilmankin pärjätty.
Oli ehkä väärin sanoa käytettyä huononnettava. Olisi varmaan pitänyt sanoa uutta kopiota parannettava, niin asialla olisi ollut positiivisempi kaiku ja kaikilla olis ollu kivvaa. Bisneksessä "pärjääminen" on melko naurettava termi. Mikään bisnes tuskin tähtää siihen, että vain pärjäillään; mitä nyt pieniä leikkauksia joudutaan joka vuosi tekemään.

Ykköset ja nollat eivät käytössä kulu, mutta vanhenevan pelin arvo laskee silti nopeasti - monesti nopeamman kuin käytössä kuluvilla fyysisillä hyödykkeillä.
Samalla lailla se pelin arvo laskee siellä kaupassa, vaikka mukana tulisi mitä lipukkeita. Kaikki tämä teidän kritiikki perustuu siihen oletukseen, että nämä uuden omistajan lipukkeet jotenkin vähentäisi nimenomaan käytetyn arvoa jälleenmyytäessä. Tähän nyt voisi sanoa parikin juttua:

1. Kaupat, kuten GameStop, eivät arvosta moisia lipukkeita mitenkään. Saat käytetystä ihan saman arvon, oli lipuketta mukana tai ei.
2. Jossain huuto.netissä käytetyn arvo määräytyy pitkälti tarjonnan mukaan. Mitä enemmän tuotteita myynnissä, sitä pienemmän hinnan saat. Mutuna voisin sanoa, että jos kaksi samanhintaista tuotetta on kaupan, mutta toisessa tulee lipuke ja toisessa ei - lipukkeellinen menee kaupaksi. Muutoin en usko tuollaisella olevan mitään merkitystä, sillä käytettyjen ostajat eivät yleensäkään ole sieltä kaikkein hintatietoisimmasta päästä. Jos olisivat, niin he eivät olisi huuto.netissä hakemassa sitä muka-halpaa käytettyä.

Siihen kameraesimerkkiin muuten. Pikku-siskoni sai jouluksi Nikonin järkkärin ja mukana tuli kortti, jolla pääsee yhdelle valokuvauskurssin tunnille. Taitaa olla one-time-use ja ensiostajalle only. Aijai.

EDIT. Nyt viimeisen ~3:n viestini jälkeen olen aina luvannut etten vastaa tähän ketjuun enää, koska mielestäni homma pyörii ympyrää. No, taidan olla aika parantumaton, sillä aina kun näen että minulla olisi asiaa tai kommentoitavaa, niin tulee pakollinen tarve vastata kuitenkin. Taidan kuitenkin lyödä päätöksen nyt lukkoon, enkä vastaa tähän ketjuun enää. En ainakaan tähän Cerberus Networkiin liittyen, sillä kaikki sanomisen arvoinen löytyy jo aiemmista viesteistä. Jos päätökseni pyörrän, niin mörökölli minut vieköön.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Ei toimi näin ainakaan MGS:n julkaisemissa peleissä. Esimerkiksi Forza 3:n takakannesta löytyy seuraavat lauseet:

Niin peleissä tuollaiset toki ilmoitetaan, mutta tarkoitinkin itse konsolia viitaten aiemmin mainittuun Arcace-mallin ostajan tietoiseen valintaan.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Siihen kameraesimerkkiin muuten. Pikku-siskoni sai jouluksi Nikonin järkkärin ja mukana tuli kortti, jolla pääsee yhdelle valokuvauskurssin tunnille. Taitaa olla one-time-use ja ensiostajalle only. Aijai.

Juuri tällaisia pitäisi ensiostajalle tarjotut ekstrat olla. Saa jotain asiaan liittyvää ylimääräistä mutta tuote eli kamera on se sama.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kyllähän se Mass Effect 2 on sama kaikille riippumatta ostaako sen uutena vai käytettynä.
Kyllä se tarina viedään loppuun asti, eikä juonesta jää mitään oleellista pois, vaikka ei tuota dlc:tä olisikaan. Se on ihan samalla tavalla uutena ostavalle extraa kuin on se valokuvauskurssikin.

Sitten jos lähdetään siihen, että ilman koodeja ja lippulappusia jää jotain ratkaisevaa uupumaan, on menty liian pitkälle ja nousen barrikaadeille (paitsi jos kyseessä on BW:n julkaisu ;))

Resident evil 5:n kaltaiset DLC-rahastukset sensijaan saavat sapen kiehumaan.
Eli näitä tapauksia, että myydään "ladattavana" sisältönä jokusen kilotavun tiedosto joka aukaisee levyllä jo olevaa sisältöä.

Niin ja on melko turhaa nillittää siitä, että pelin arvo laskee euron tai kaksi jos koodin käyttää ja pelin myy käytettynä.
Itse ainakin käytän mahdolliset lisäsisällöt itse ja jos/kun pelin myyn eteenpäin niin hyväksyn sen, että se tuli maksamaan euron tai pari.
Kyllä ne pelit tähän asti on kaupaksi saanut, jos ei saa niin silloin on vikaa ainoastaan pyyntihinnassa.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Siihen kameraesimerkkiin muuten. Pikku-siskoni sai jouluksi Nikonin järkkärin ja mukana tuli kortti, jolla pääsee yhdelle valokuvauskurssin tunnille. Taitaa olla one-time-use ja ensiostajalle only. Aijai.
Ennemminkin tilanne kamerapuolella olisi varmaan niin ettei Nikonin mukana tuleva RAW-softa (tai softan RAW-osa) toimisi kuin ensimmäisellä omistajalla.

Tuo ihan oikeasti pudottaisi sen kameran jälleenmyyntihintaa karvan verran (tai rajoittaisi ostajakunnan niihin joilla on jo esim. Photari, tms missä tuki kys. kameran RAW-versiolle)...
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Ennemminkin tilanne kamerapuolella olisi varmaan niin ettei Nikonin mukana tuleva RAW-softa (tai softan RAW-osa) toimisi kuin ensimmäisellä omistajalla.

Tuo ihan oikeasti pudottaisi sen kameran jälleenmyyntihintaa karvan verran (tai rajoittaisi ostajakunnan niihin joilla on jo esim. Photari, tms missä tuki kys. kameran RAW-versiolle)...

Näinpä... Tuon kameraesimerkin vastine olisi lähinnä se ladattava Blood Dragon Armori tai mahdollisuus ottaa pelihahmolle penistatuointi otsikkoon (tämä siis lähinnä kuvaamaan omaa fiilsitä tämän asian tienoilta)...
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

No enpä nyt sanoisi, että nämä tähän mennessä nähdyt day-one-dlc:t olisi ollut mitään noin ratkaisevaa?

Forza 3: 10 autoa
Dragon Age: ½h tehtävä + yksi matkakumppani, ei pelattava hahmo (tai kaikkiahan voi ohjata, mutta ei varsinaiseksi hahmokseen voi kuitenkaan valita)
Saboteur: Pikselitissit ja bordelli

Mikä noista on verrattavissa kameran RAW-softaan? :confused:

ME2:n ilmais-dlc:stä on melko turha kinastella ennen kuin 6 päivän kuluttua.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Voi perk... perhana sentään... Uuden Firefox kanssa kyllä nyt ongelmia useammalla sivustolla lomekkeiden kanssa.... kirjoitetaan siis uudelleen

Eli aikamoista turhaa nillitystä ja itkua kovalevyttömän ja netittömän koneen kanssa. Tätä voisi verrata siihen, että valittaisit kun 10v vanhalla koneella ei pyöri uusimmat pelit. Nykyaikana on jo ihan normaalia, että a) peleihin on ladattavaa sisältöä, b) ladattava sisältö vaatii kovalevyn.

Eli jos on säästänyt euron tai pari, ostanut karvalakkimallin, niin tällöin netissä nillityksen sijaan voisi kurkata sinne peiliin ja osoittaa peilikuvaa syyttävällä sormella.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Mutta Sampan tapauksessa voi syyttää cokista joka pihtaili palkintojen kanssa ja lahjoitti ainoastaan arcade-mallin, eikä kunnollista vehjettä. :D
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Ei haittaa vieläkään uuden pelin Mass Effect 2 DLC. Jos ne lisukkeet olisi ollut Biowaren mielestä tarpeellista ME2 pelikokemukseen, ne olisi ollut valmiina levyllä.

En pidä tästä uudesta suuntauksesta, mutta vielä ei ole ollut syytä nousta barrikaadeille. Ehkä myöhemmin tänä vuonna... :eek:

Mutta Sampan tapauksessa voi syyttää cokista joka pihtaili palkintojen kanssa ja lahjoitti ainoastaan arcade-mallin, eikä kunnollista vehjettä. :D

Onhan se noin isolle firmalle vähän kökköä laittaa Arcadet palkinnoiksi.

Mutta eikö tässäkin voisi ajatella, että arvonnan voittaja sai jo rahanarvoisen ilmaisen laitteen. Arvonnassa ei ollut palkintona kokonaisvaltaista settiä, mutta nyt ei ole tarvis laittaa koko summaa kiinni omasta pussista. Jos ostaa vaikka 60 eurolla kovalevyn, tuli uudenkarhea "Xbox 360 Pro" maksamaan sen 60 euroa. Aika kohtuullinen hinta mielestäni.

Jos edelliseen konsolisukupolveen vertaa: Herra voittaa arvonnassa Gamecuben. Omaa rahaa joutuu 'hyvään' käyttökokemukseen silti laittamaan monta kymppiä (30-40e), koska RGB-kaapelia ei tullut arvonnassa mukana. Ja HDMI-johtoa ei edelleenkään tule konsolien mukana, se on 10-20 euroa ylimääräistä vielä tänäkin päivänä.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Dragon Age: ½h tehtävä + yksi matkakumppani, ei pelattava hahmo (tai kaikkiahan voi ohjata, mutta ei varsinaiseksi hahmokseen voi kuitenkaan valita)

Mikä noista on verrattavissa kameran RAW-softaan? :confused:
Palttiarallaa toi Dragon Agen DLC on kameravalmistajan oman softan arvoinen (et oo noitten järkkäreiden mukana tulleita softahirviöitä katellu viimeaikoina :D ).

Tolla Shale -DLC:n hinnalla taitaa saadakin jonkin 3rd party RAW-softan (tai noh, lukeehan Picasa noita ilmaiseksikin - muokkausjälki tosin on per-C:stä). ;)
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kerta kiellon päälle devinäkökulmaa aiheeseen (markkinamiehet sitten vielä asia erikseen):

Michael Gamble, Bioware:

For now, I just want to reiterate that we care about our customers. The people (most of you, in fact) who are buying the game new deserve additional content. This Cerberus content is *additional* and it was not cut from the main game and given away. For a game like ME2, Casey and the production staff would never allow that. We have spent thousands of developer hours on this free content and know that it compliments the main ME2 storyline.

Choose Language | BioWare Social Network

On ne verenimijöitä.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kerta kiellon päälle devinäkökulmaa aiheeseen (markkinamiehet sitten vielä asia erikseen):

On ne verenimijöitä.

Ei ole verenimijöitä. Mutta ihan reality checkinä kannattaa muistaa, että oikeassa maailmassa, kun pistetään tuhansia kehitystunteja johonkin, niin sitä ei tehdä vastikkeetta, siksi että asiakas jotain "ansaitsisi".

Mutta osa ensiostajan lisäsisällöstä on tosiaan porkkanaa, osa keppiä. Epäilemättä firmoilla kuitenkin on halua tehdä käytettynä myydystä pelistä sisällölliseltä arvoltaan selvästi vähäisempiä - sehän on niille vain järkeävää. Silloin puhutaan jo merkittävästä pelisisällöstä ja se käytännössä tarkoittaa keppiä.

Ja huomion arvoista tosiaan on, että Biowaren omistaa nykyään EA.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Olisiko mahdollista saada listattua johonkin threadiin näitä jälleenmyyntirajoitettuja pelejä? Jää minulta ainakin ostamatta tällaiset - sekä uutena tai käytettynä - koska en näe mitään järkeä sijoittaa tuotteeseen, jonka jälleenmyyntiarvo putoaa merkitsevästi käyttöönoton jälkeen.

Ei ole minun ongelmani, jos pelintekijöiden bisnesmalli ei toimi. Sijoitan vain rahat sitten muuhun viihteeseen, jota maailmassa kyllä piisaa.
 
Ylös Bottom