Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

JRPG: juna meni jo!

Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Seuraava "Final Fantasy VII" voi olla käsillä jo muutaman vuoden sisällä, tai ehkä jopa aiemmin? Sillä välin mielenkiintoista ja kaavoista poikkeavaa pelattavaa on jo paljon saatavilla.

Demon's Souls ehkä edustaa tätä uutta Japanilaista RPG sukupolvea. Peli tuli täysin puuntakaa, ja yllätti laadullaan (ja vaikeudellaan) monet viime vuonna Japanissa ja USA:ssa, ja viimein nyt keväällä Eurooppakin pääsee tämän kokemaan. Lisäksi siitä puuttuu lajityypin arkkihahmot, nuo hassutukkaiset ahdistuneet teinisankarit.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

"Näin on aina tehty ja tehdään jatkossakin." Ei sitä kukaan 70-luvulla kaivannut kännyköitä tai mp3-soittimia, koska sellaisia ei ollut. Nyt sen sijaan suurin osa käyttää jotain muuta formaattia musiikin kuuntelemiseen kuin sitä isoa LP-levyä.

Japsiropet ja japsipelit ylipäänsä ovat jääneet pahasti kehityksen kelkasta, mikä alkaa nyt hiljalleen näkyä jo myynneissä. Final Fantasy XIII on surullisin esimerkki epäonnistumisesta, jossa koetettiin kumartaa kumpaankin suuntaan pettäen kaikkien odotukset: japsit haluavat perinteistä ja länsimaiset uutta ja vaihtelevaa. Lopputuloksena saimme sekasikiön, joka ei miellyttänyt kumpaakaan kohderyhmää. Vastaavasti Bayonetta ja Dead Rising ovat esimerkkejä onnistuneesti nykyaikaistetuista japsipeleistä (Okei Dead Risingin tallennusjärjestelmä oli kamala).

Ei se ainakaan myynneissä ole näkynyt. 5.5 milj. kopiota jo toimitettu kauppiaille (5.35milj myyty vgchartzin mukaan) julkaisun jälkeen eli komeasti ollaan menemässä XII:n ohi ja mahdollisesti tulevaisuudessa kympinkin. Jo tähän mennessä tämän sukupolven myydyin RPG. Toki laadullisesti ei minunkaan mielestä esim. kympin tasoinen.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Final Fantasy myy nykyään pelkällä nimellään, harmi sinänsä. Ei tosin allekirjoittaneella valitettavaa ole ollut ff-tuotteiden kanssa koskaan, vaikka hieman pettymys mm. kymppi oli.

Selkeästi kuitenkin kokeilemistani tämän sukupolven jropeista kovin on ollut Lost Odyssey. Pitää otteessaan hyvin tämä toinenkin pelikerta. Ja tuo jos jokin on sitä perinteistä jropeilua ja vieläpä hyvällä tarinalla.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Final Fantasy myy nykyään pelkällä nimellään, harmi sinänsä. Ei tosin allekirjoittaneella valitettavaa ole ollut ff-tuotteiden kanssa koskaan, vaikka hieman pettymys mm. kymppi oli.

Selkeästi kuitenkin kokeilemistani tämän sukupolven jropeista kovin on ollut Lost Odyssey. Pitää otteessaan hyvin tämä toinenkin pelikerta. Ja tuo jos jokin on sitä perinteistä jropeilua ja vieläpä hyvällä tarinalla.

Sama, ellei Valkyria Chroniclesia lasketa JRPG:ksi (SRPG on periaatteessa JRPG:n subgenre). Valkyria Chronicles on itseasissa itselleni tämän sukupolven paras peli tähän mennessä. Suosittelen lämpimästi kaikille, jos PS3 vain taloudesta löytyy.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Ei se ainakaan myynneissä ole näkynyt. 5.5 milj. kopiota jo toimitettu kauppiaille (5.35milj myyty vgchartzzzin mukaan)

Ai että kauppoihin toimitettu ihan miljoona tsiljoona kopiota ja VGchartzsrtz.info sanoo että kyllä myy? Ei sen kannalta toki tarkoita yhtikäs mitään että Yhdysvalloissa FFXIII:n myynti tyssäsi kuin seinään julkaisun jälkeen, miljoonia tsiljoonia on toimitettu kauppoihin vaikka kukaan ei peliä enää ostakaan. Vertailun vuoksi FF12 myi toisena kuukautenaan jenkeissä noin 350 000 kappaletta. Eikä mitään näiden ennätysmyyntien kannalta tarkoita sekään että ennen komeasti yli 2 miljoonan rajan Japanissa mennyt sarja ei FF13:n kohdalla välttämättä koskaan pääse sinne asti edes alejulkaisujen myötä, kun myynti on hiipunut sielläkin täysin. Kyllä on toimitettu, miljoonia tsiljoonia! Ennätys ennätys!
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Selkeästi kuitenkin kokeilemistani tämän sukupolven jropeista kovin on ollut Lost Odyssey. Pitää otteessaan hyvin tämä toinenkin pelikerta. Ja tuo jos jokin on sitä perinteistä jropeilua ja vieläpä hyvällä tarinalla.

Näinpä ja tämähän juuri on sitä perus-JRPG -tavaraa, mikä nyt on sitä mikä toisille maistuu oikein mukavasti ja toiset taas vihaavat yli kaiken. Luonnollisesti allekirjoittanut tästä piti todella paljon, parasta tähän mennessä, vaikka liian moni JRPG tästä genrestä on vielä kokeilematta. Ja toki Valkyria Chronicleskin oli todella onnistunut, mutta itse en tähän yhteyteen sitä nostaisi.

Itse en haluaisi lähteä näitä niin kovasti muuttelemaan, mutta itsehän ostelen levyni edelleenkin pääosin vinyylinä. Parhaissa nipponropeissa on edelleenkin toimivat taistelusysteemit, tarina kohdallaan ja mielenkiintoinen hahmonkehitys. Tallennussysteemi kuitenkin on usein todella huonosti toteutettu, vaikka vapaata tallenusta ei välttämättä kaipaisikaan. 45 minuutin pätkät ilman tallennuspisteitä on liikaa, joten tähän pitäisi sinänsä kyllä tulla muutos, mutta ehkä sittenkin ihan vain paremman rytmityksen kautta.

Itse taas näkisin länsimäiset roolipelit lähes poikkeuksetta varsin sieluttomiksi tekeleiksi. BioWare tekee tässä tosiaan poikkeuksen, yhtiön jokainen konsolirope on allekirjoittaneelle maistunut, mutta varsinkin Oblivion, Morrowind 3 ja uusin FallOut maistuivat kaikki ihan puulta. FallOutista yritin kyllä kovasti pitää, mutta jotenkin se vaan jäi, joten sitä on tullut hiukan skeptiseksi koko genreä kohtaan. Länkkäriropet ovat kuitenkin täysin tietokonepelejä alkujaan, joten ehkäpä näin lähes pelkästään konsolipelejä koko iän pelanneena ei ole sellaista tottumusta niihin, sama mahdollisesti sitten myös vice versa.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Lost Odysseyn kanssa MS missasi hyvän tilaisuuden jättämällä pelin liian vähälle huomiolle. Ei Final Fantasy VII -ilmiö aikanaan syntynyt pelkästään pelin laadusta ja mukaansatempaavuudesta, vaan mukana oli myös iso markkinointiponnistus: lehtimainoksia ja komeita TV-mainoksia tuli jatkuvalla syötöllä, demolevyjä jaettiin useilla eri tavoilla ja taustalla oli peli, joka jaksoi myös kantaa sen valtavan panostuksen ja odotukset. Lost Odyssey ei nyt ehkä ihan FF7:n veroinen peli ole, mutta MS:n olisi kuitenkin pitänyt osoittaa siihen enemmän luottamusta. Sen sijaan vaikuttaa siltä että MS luovutti LO:n suhteen jo ennen julkaisua, muuten olisi varmasti voinut odottaa että Lost Odyssey 2:een olisi lyöty yksinoikeussopimus kiinni Mistwalkerin kanssa hyvissä ajoin, ja että jatko-osa olisi viimeistään nyt tulossa. Loppujen lopuksi Mistwalkerin syitä loikata Nintendolle voi kuitenkin vain arvailla.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Ai että kauppoihin toimitettu ihan miljoona tsiljoona kopiota ja VGchartzsrtz.info sanoo että kyllä myy? Ei sen kannalta toki tarkoita yhtikäs mitään että Yhdysvalloissa FFXIII:n myynti tyssäsi kuin seinään julkaisun jälkeen, miljoonia tsiljoonia on toimitettu kauppoihin vaikka kukaan ei peliä enää ostakaan. Vertailun vuoksi FF12 myi toisena kuukautenaan jenkeissä noin 350 000 kappaletta. Eikä mitään näiden ennätysmyyntien kannalta tarkoita sekään että ennen komeasti yli 2 miljoonan rajan Japanissa mennyt sarja ei FF13:n kohdalla välttämättä koskaan pääse sinne asti edes alejulkaisujen myötä, kun myynti on hiipunut sielläkin täysin. Kyllä on toimitettu, miljoonia tsiljoonia! Ennätys ennätys!

XII:n ja XIII:n myyntien vertaaminen on siitäkin vaikeaa että XII julkaistiin aivan lokakuun lopussa (viimeinen päivä lokakuuta) ja XIII aikalailla maaliskuun alussa (yhdeksäs) joten tietysti suuriosa XII:n myynneistä siirtyi marraskuun puolelle. Kaikenlisäksi marraskuussa on joulumyynti jo kiihkeimmillään pelialalla. Julkaisu kuukautenaanhan XIII myi noin 50% enenmän kuin XII aikoinaan (870k vs. 1.3milj). Itseasiassa FFXIII myi maaliskuussa enenmän kuin XII kahden kuukauden aikana! Japanissa toki peli on hieman edellisiä osia jäljessa, mutta ei nyt niin toivottoman paljoa. FFXII:n myynnit olivat 2.2milj ennen alejulkaisua ja FFX:n 2.3milj. (XII myi lopulta 2.4 milj ja X 3.0milj joten katsellaan). XIII:n lukemat Japanissa ovat tähän menneessä 1.85milj. Euroopassa taas peli on myynyt oikein hyvin Squaren ja Vgchartzin mukaan. Itseasiassa toimitettujen kopioiden perusteella jo neljänneksi myydyin FF ja pian ohittamassa VIII:n lumemat (VII ja X jäävät vielä edelle). Toki täälläkin voi periaatteessa olla toimitettujen pelien tulva kauppojen hyllyllä, mutta sen näemme vasta Squaren seuraavan neljänneksen katsauksen yhteydessä, että ovatko saaneet toimitettua lisää peliä kauppiaille. Ja loppujen lopuksi Squarehan saa rahansa toimitetuista peleistä joten paska homma niille jälleenmyyjille, jotka ovat tilaneet peliä liian paljon.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Tämä threadi ottaa päähän oikein urakalla.

Lähinnä se, että lännen mielestä japsiropet pitäisi "muuttaa" on jotain mitä pidän vain ahdasmielisyytenä.

Japsi- ja länsiropethan ovat tunnetusti olleet kohtuu erilaisia niin tyyliltään kuin toteutukseltaan, jo ammoisista ajoista lähtien. Ja näin on yhä tänäkin päivänä. Miksi näitä 'genrejä' pitäisi samanlaistaa, menee yli hilseen.

Pointti minulla on pääasiassa se, että eri ihmiset pitävät eri peleistä. Ei pelimarkkinoilla tarvitse pyrkiä tekemään pelejä, joista kaikki pitävät. Kun pyritään löytämään se "kultainen keskitie" niin loppujen lopuksi kukaan ei ole tyytyväinen lopputulokseen.

Huono puoli tässä on se, että lännessä pidetään enemmän 'länsimaisista' ropeista ja tämän takia threadeja kuten tämä ilmestyy tasaisin väliajoin. Kun ei ymmärretä, etteivät kaikki pidä samoista asioista, niin tässä on tulos.

Laitetaanpas esimerkki: Jotkut pelaajat eivät välitä siitä, että pitää olla paljon "vaihtoehtoja" pelatessa ja että saa valita tarinan kulun. Eikä myöskään siitä, että pitää saada tehdä oma hahmo eikä voi pelata kehittäjien luomalla hahmolla. Ja sitten se tärkein pointti: on pelaajia, jotka ei haittaa se, että peli on yksi pitkä putki eikä "vapaa maailma missä saa tehdä mitä huvittaa". Päinvastoin. On pelaajakunta, joka pitää tälläisistä peleistä enemmän kuin "vapaamuotoisista peleistä, missä vain taivas on rajana" (mikä on länsimaisille kriitikoille ehkä se graalin malja).

On pelaajia, jotka haluavat kokea sen, mitä kehittäjät ovat luoneet, ja kuulla sen, mitä kehittäjät haluavat kertoa. Eivät he halua "luoda omaa tarinaansa hiekkalaatikossa" vaan nähdä millaisen tarinan kehittäjät ovat heille tehneet.

Nyt tulee raju paljastus: Itse en pidä mistään Biowaren peleistä, tai muistakaan länsiropeista. Niitä kyllä löytyy hyllystä kasapäin, sillä aina yritän pitää kys. peleistä koska niissähän ei laadullisesti ole mitään vikaa, mutta ne eivät vain iske. Mass Effect, Oblivion, Fallout, Fable, Diablo..tylsää, puuduttavaa, ei kiinnosta pidemmän päälle.

Mistä se sitten johtuu? Monista tekijöistä. Ensinnäkään graafinen tyyli näissä peleissä on suoraan sanottuna tylsää. Siitä puuttuu täysin inspiraatio. Sen lisäksi myös animaatiot ovat harmittavan usein tökeröitä. Musiikki on aina sitä sinfoniaorkesterihuudetaankuorossa-tyylistä tavaraa, mikä häipyy liian usein taustalle eikä sitä edes loppujen lopuksi huomaa. Sen lisäksi minunlaiselleni pelaajalle, joka tahtoisi välttämättä läpäistä pelin täydellisesti ensimmäisellä kerralla, suuri maailma missä tekemistä on loputtomasti on lähinnä vituttava kokemus. Ei pysty, eikä se ole tarkoituskaan. Kun peli ei ole liian avoin, voi hiukan guiden avustuksella läpäistä pelin ilman, että tarvitsee stressata siitä että missaa jotain tai ei löydä.

Tarinalla on myös suuri merkitys minulle. Harvoin riittää into jatkaa pelaamista ellei pelattavuus ole todella hyvällä tasolla. Ja mitä avoimempi peli on, sitä enemmän tarina kärsii. Enkä tarkoita nyt dialogiin perustuvaa tarinaa, vaan tapahtumiin. Asioita pitää tapahtua eikä tarvitse olla mitään avaruus-Päivien Viemää shaibaa mukana. Maailman pelastaminen nyt vähintään tai muuten ylitseampuva tarina jaksaa pitää mielenkiinnon yllä.

Tässä nyt oli muutamia seikkoja miksi itseeni ei iske länsiropet. Enkä minäkään toitottele foorumeilla että muuttakaa Mass Effect/Oblivion minulle sopivaksi peliksi. Pelaan vain niitä pelejä joista tykkään, muut pelatkoon Killzoneja ja Oblivioneita. Ihan sama minulle.

Täytyy vielä lopuksi sanoa, että Lost Odysseyksessä ainoa mielenkiintoa yllä pitävä seikka oli tarina, mikä oli hyvin kerrottu (varsinkin Thousand Years of Dreams- wow), mutta kun tarina alkoi selvetä niin ei enää kiinnostanutkaan mitä tapahtuu, ja pelaaminen jäi siihen. Itse pelattavuus oli sillä tasolla että jos olisi ollut surkea stoori, niin olisi ollut ihan surkea kokemus. Sakaguchi on yhä jumissa 80-luvulla.. Ja siinä onkin japsiropejen suurin ongelma tänä päivänä; vanhat pierut saa päättää miten asiat tehdään. Potkikaa nyt ne Toriyamat, Kitaset ja Nomurat sieltä johtajan palleilta vittuun niin saadaan vielä vähän parempia japsiropeja markkinoille, ilman vöitä, vetoketjuja ja geneerisiä päähahmoja (saakelin Nomura).


EDIT: Toisaalta, en pidä japsiropeja "ropeina". Länsiropet ovat enemmänkin ropeja sanan varsinaisessa merkityksessä. Japsiropet ovat enemmänkin, hmm.. seikkailupelejä? Ehkä lähempänä jotain Metal Gear Solidia ja Resident Eviliä kuin Oblivionia. Ei siinä tietenkään mitään, en kai sitten vain pidä RPG:stä!
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Japsi- ja länsiropethan ovat tunnetusti olleet kohtuu erilaisia niin tyyliltään kuin toteutukseltaan, jo ammoisista ajoista lähtien. Ja näin on yhä tänäkin päivänä. Miksi näitä 'genrejä' pitäisi samanlaistaa, menee yli hilseen.

Sitähän se ja suuri syy on myös varmasti siinä, että monet täällä tuntuvat aloittaneen pelaamisen PC:llä, joten se länsirope tuntuisi olevan standardi.

Monesta asiasta muutenkin samaa mieltä, omaan makuunikaan ei millään tavalla ole kolahtaneet länsiropet, lukuunottamatta yhden talon tuotoksia, johon palaan vielä myöhemmin. Mutta kuten viestissäsi huomiot, tämä "open worldin" puute JRPG-genressä on nostettu jostain syystä jalustalle, vaikka genren ystävät juuri nauttivat tästä kerrotusta tarinasta, jonka pelintekijät pelaajalle rakentavat. Miksi siis yrittää tarjota genren ystäville jotain muuta? Avointa maailmaa voi toki olla mukana, mutta tarinan on pidettävä tiukasti otteessaan, ja jos tätä varten on tarina luotu melko tiukasti putkimaiseen pelaamiseen, niin mitäpä sitten, kunhan tarina toimii. JRPG-genressä tarina tosiaan on se numero yksi.

Nyt tulee raju paljastus: Itse en pidä mistään Biowaren peleistä, tai muistakaan länsiropeista. Niitä kyllä löytyy hyllystä kasapäin, sillä aina yritän pitää kys. peleistä koska niissähän ei laadullisesti ole mitään vikaa, mutta ne eivät vain iske. Mass Effect, Oblivion, Fallout, Fable, Diablo..tylsää, puuduttavaa, ei kiinnosta pidemmän päälle.

Eikö edes Jade Empire, Dragon Age tai KOTOR kolahtaneet? Omalle kohdalle juuri tämä kolmikko edustaa parasta yhdistelmää länttä ja itää, joista varsinkin jälkimmäisen voisin kuvitella maistuvan myös sinne suuntaan. Oblivion ja Fallout nyt edustavatkin sitä mistä allekirjoittanut ei saa mitään irti, Fable on enemmän seikkailua tyyliin Zelda (ja maistuu myös allekirjoittaneelle). Diablo nyt taitaa taas olla hack 'n slashia, mitä lie, vaikka enpä nyt sitäkään ole pelannut sitten ensimmäisen osan kokeilun joskus reilusti yli vuosikymmen sitten.

Samaa mieltä kuitenkin noin yleisesti, länsiropet ovat sieluttomia tekeleitä, mutta ehkä varsinkin larppaajat osaavat arvostaa tuota "roolissa pelaamista", jota niin kovasti arvostetaan länsiropejen parissa.

Täytyy vielä lopuksi sanoa, että Lost Odysseyksessä ainoa mielenkiintoa yllä pitävä seikka oli tarina, mikä oli hyvin kerrottu (varsinkin Thousand Years of Dreams- wow), mutta kun tarina alkoi selvetä niin ei enää kiinnostanutkaan mitä tapahtuu, ja pelaaminen jäi siihen.

OT:na on sanottava, että todella mahtavan tarinan lisäksi myös taisteluiden on oltava miellyttäviä ja itse ainakin pidin Lost Odysseyn taistelusysteemistä.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Sitähän se ja suuri syy on myös varmasti siinä, että monet täällä tuntuvat aloittaneen pelaamisen PC:llä, joten se länsirope tuntuisi olevan standardi.

Monesta asiasta muutenkin samaa mieltä, omaan makuunikaan ei millään tavalla ole kolahtaneet länsiropet, lukuunottamatta yhden talon tuotoksia, johon palaan vielä myöhemmin. Mutta kuten viestissäsi huomiot, tämä "open worldin" puute JRPG-genressä on nostettu jostain syystä jalustalle, vaikka genren ystävät juuri nauttivat tästä kerrotusta tarinasta, jonka pelintekijät pelaajalle rakentavat. Miksi siis yrittää tarjota genren ystäville jotain muuta? Avointa maailmaa voi toki olla mukana, mutta tarinan on pidettävä tiukasti otteessaan, ja jos tätä varten on tarina luotu melko tiukasti putkimaiseen pelaamiseen, niin mitäpä sitten, kunhan tarina toimii. JRPG-genressä tarina tosiaan on se numero yksi.





Eikö edes Jade Empire, Dragon Age tai KOTOR kolahtaneet? Omalle kohdalle juuri tämä kolmikko edustaa parasta yhdistelmää länttä ja itää, joista varsinkin jälkimmäisen voisin kuvitella maistuvan myös sinne suuntaan. Oblivion ja Fallout nyt edustavatkin sitä mistä allekirjoittanut ei saa mitään irti, Fable on enemmän seikkailua tyyliin Zelda (ja maistuu myös allekirjoittaneelle). Diablo nyt taitaa taas olla hack 'n slashia, mitä lie, vaikka enpä nyt sitäkään ole pelannut sitten ensimmäisen osan kokeilun joskus reilusti yli vuosikymmen sitten.

Täytyy myöntää etten juuri tähän kolmikkoon ole tarkemmin tutustunut. Saattaa johtua siitä että aina tulee petyttyä kun uuden länsiropen on ostanut eikä se saavuttakaan odotuksia. Sitten luulee että ei nämä muut tittelit tarjoa sen enempää, jos ei tämäkään =/.

KOTORia en ehkä jaksa tahkota mutta voisihan sitä Dragon Agea kaikesta huolimatta kokeilla. Jos nyt löytäisi edes jonkun WRPG:n mistä pitäisi. Muista genreistä kyllä löytyy joitain länsimaisia titteleitä jotka iskee omaan makuun, muttei vain RPG:stä, ei niin millään.

Samaa mieltä kuitenkin noin yleisesti, länsiropet ovat sieluttomia tekeleitä, mutta ehkä varsinkin larppaajat osaavat arvostaa tuota "roolissa pelaamista", jota niin kovasti arvostetaan länsiropejen parissa.

Se onkin mielestäni tuo RPG:n idea, ja miksi en pidä japsiropeja "ropeina" ollenkaan. Levutussysteemi ei tee pelistä RPG:tä, vaikka niin välillä oletetaankin :D. Mutta juuri tämä sieluttomuus häiritsee.

OT:na on sanottava, että todella mahtavan tarinan lisäksi myös taisteluiden on oltava miellyttäviä ja itse ainakin pidin Lost Odysseyn taistelusysteemistä.

Niin, sehän on mielipiteestä kiinni loppujen lopuksi. Itse kolahtaa uudet innovatiiviset systeemit, mitä Lost Odysseyn taistelut eivät todellakaan olleet. Maistui jo vähän kulahtaneelta, onneksi tarina pelasti paljon. Silti tietyt asiat rassasivat mitä esim. vanhoista fantasyistä löytyy, kuten päämäärätön meno ympäriinsä kun haluaisi jatkaa tarinaa. Senkin takia en ole "avoimen maailman" fani, sillä se vain syö immersiotani. Kun pitäisi edetä tarinassa eikä tiedä että mihin pitäisi mennä, niin tylsäksi se homma käy. Se on sitten joko guide avuksi (mikä on loppujen lopuksi aika perseestä) tai peli hyllyyn homehtumaan.

Ei siis varmaan ole ihme, että uusimmat fantasyt ovat kolahtaneet enemmän kuin vanhat, missä sai välillä poukkoilla ympäriinsä etsimässä että missäs se Ultimecia nyt onkaan ja millekäs NPC:lle pitäisi puhua tässä kaupungissa jossa on miljoona NPC:tä ja mistäs kaupungista sai ostettua esineen X.

Vähän OT:ksi menee mutta kyllä niitä huonoja puolia löytyy kummastakin genrestä. Pidetään nyt kumminkin ne hyvät puolet ominamme eikä yritetä sulauttaa kaikkea yhdeksi mössöksi! Ei kaikkien tarvitse tykätä kaikista peleistä ;).
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Öh, sä puhut siitä, ettei genreä tarvitse uudistaa, mutta silti pidät uusista FF:stä enemmän kuin vanhoista huolimatta siitä että ne koittavat puhaltaa eloa kulahtaneeseen jRPG-genreen uusilla ideoillaan? Eikö esim. Lost Odysseyn taistelusysteemi edusta ns. old school taistelusysteemejä lähes eniten tässä genressä? Muutenkin monet hc-jRPG pelurit ovat sanoneet LO:ta tähän asti parhaaksi jRPG:ksi tässä konsolisukupolvessa ja varmasti juuri osittain sen takia että se "tuntuu" ja näyttää eniten vanhoille Final Fantasyille..
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Se onkin mielestäni tuo RPG:n idea, ja miksi en pidä japsiropeja "ropeina" ollenkaan. Levutussysteemi ei tee pelistä RPG:tä, vaikka niin välillä oletetaankin :D. Mutta juuri tämä sieluttomuus häiritsee.

Niin, sehän se taitaa usein häiritä länsiropejen ystäviä, ettei JRPG-genressä yleensä vaikuteta niinkään vahvasti omaan hahmoon, vaan pelataan sitä roolia, mikä on jo enemmän tai vähemmän ennalta määrätty. Seikkailua tosiaan siinä mielessä enemmänkin, kuten sanoit, vaikka toisaalta myös "roolissa pelaamista" sinänsä, vaikkakin ennaltamäärätyn roolin.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Öh, sä puhut siitä, ettei genreä tarvitse uudistaa, mutta silti pidät uusista FF:stä enemmän kuin vanhoista huolimatta siitä että ne koittavat puhaltaa eloa kulahtaneeseen jRPG-genreen uusilla ideoillaan? Eikö esim. Lost Odysseyn taistelusysteemi edusta ns. old school taistelusysteemejä lähes eniten tässä genressä? Muutenkin monet hc-jRPG pelurit ovat sanoneet LO:ta tähän asti parhaaksi jRPG:ksi tässä konsolisukupolvessa ja varmasti juuri osittain sen takia että se "tuntuu" ja näyttää eniten vanhoille Final Fantasyille..

No johan sitä on uudistettu ja koko ajan uudistetaan lisää. Senkään takia en ole samaa mieltä OP:n kanssa.

Lähinnä se, että pitäisi tehdä peleistä enemmän länsiropejen kaltaisia ottaa päähän. Ei näin.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Mutta eihän se ole silloin roolipelaamista ollenkaan. Vai onko esimerkiksi Gears of War roolipeli?

Rooli kuin rooli. Rooliahan sitä aina pelataan, tosin länsiropeissa hiukan löyhemmin. Joka tapauksessa aina pelataan tiettyä roolia, japsiviritelmät ei vain anna puuttua ulkonäköön tai edes välttämättä joka osa-alueelta kehittämiseenkään. Tuo japanilainen tapa kuitenkin toimii usein, ehkä juurikin siksi että hahmot on scriptattu tietynlaisiin kannattimiin ja tarina hyötyy siitä. :)
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Mutta eihän se ole silloin roolipelaamista ollenkaan. Vai onko esimerkiksi Gears of War roolipeli?

Eipä kai, enpä muutenkaan ole keksinyt kutsua JRPG-genren pelejä roolipeleiksi. Minunkin mielestä näitä voitaisiin kutsua yhtähyvin vaikkapa seikkailupeleiksi, miten vain. On kuitenkin helpompi viitata nimellä JRPG, jotta ihmiset täällä pysyvät kartalla mistä puhutaan.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Eipä kai, enpä muutenkaan ole keksinyt kutsua JRPG-genren pelejä roolipeleiksi. Minunkin mielestä näitä voitaisiin kutsua yhtähyvin vaikkapa seikkailupeleiksi, miten vain. On kuitenkin helpompi viitata nimellä JRPG, jotta ihmiset täällä pysyvät kartalla mistä puhutaan.

Niin, vaikea sitä on mennä muuttamaan kun on niin syvälle juurtunut termi.

Varmaan olisi ihan hyvä juttu jos länsi- ja japsiropet pystyttäisiin erottamaan entistä selkeämmin toisistaan.

Jos ne miellettäisiin lähemmäksi jotain Unchartedia tai Resident Eviliä niin varmasti olisi vähän eri ääni kellossa.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Minulle japsiropejen suurin ongelma on 1) tolkuton grindaamisen tarve, 2) satunnaistaistelut ja 3) huono tallennusjärjestelmä. Mitään näistä ei ole pakko sisällyttää peliin, vaan kyse on pelkästään huonosta suunnittelusta. Esimerkiksi selviytymiskauhupelien tuntomerkkeinä olivat pitkään surkea ohjaus ja huono tallennus. Dead Spacessa ei ole kumpaakaan tavaramerkkiä, mutta lasken sen silti erittäin onnistuneeksi selviytymiskauhupeliksi.

Kyse onkin asenteesta "näin on aina tehty ja sillä on pärjätty". Joskus on kuitenkin pakko ottaa oppia ja viimeistään siinä vaiheessa, kun rahavirta ehtyy. GTAIV oli minulle katastrofi muutamien typerien suunnitteluratkaisujen vuoksi. Rockstar otti kuitenkin oppia Saints Row´sta ja nyt julkaistu Red Dead Redemption on toistaiseksi ehdokkaani vuoden peliksi.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Miksi tuo grindaaminen on muka huono juttu? Itelle se juuri on osa sitä nautintoa, varsinkin KUN se vaikuttaa johonkin. Ei sitä oikeassakaan maailmassa kehity jos ei käytä aikaa siihen että kehittyisi. Mielestäni LO:ssa satunaistaisteluita ei mielestäni tullut liikaa lainkaan, jos vertaa vaikkapa Enchanted Armsiin. Päinvastoin, kun nyt olen hinkaamassa porukkaa ylemmäs, tuntuu tuskaiselta saada niitä leveleitä ja taitoja lisää kun taisteluita ei oikein puhkea. Toisaalta, ei LO:ssa tarvitse edes grindata kovinkaan paljoa pärjätäkseen. Riittää usein että sen "luolan" juoksee läpi.

Tuosta tallennusjärjestelmästä olen samaa mieltä, olisi todella maukasta jos saisi tallentaa useammin, tai missä haluaa. Esimerkiksi Dragon Agen tyylinen (vaikka DA:n suurin ongelma mielestäni oli se, että hahmot ei kehittyneet tarpeeksi nopeaa ja taisteluista ei saanut kokemusta tarpeeksi) tallennusmahdollisuus olisi loistava lisä, kuten taisinkin jo aikaisemmin mainita. :cool:
 
Ylös Bottom