Vastaus: JRPG: juna meni jo!
Grindaamisen tarve syntyy usein siitä, että pelaaja itse hyppii taisteluiden ohi, mikä johtaa siihen ettei hahmot ole tarpeeksi korkealla tasolla. Itse joudun todella harvoin grindaamaan, mutta yleensä taistelenkin ihan mielellään kaikki taistot - ja vähän päälle, riippuen toki taistelusysteemin mielekkyydestä.
Satunnaistaistelut ovat mielestäni eräänlainen tyyli, ei mitään huonoa suunnittelua. Joskus se maistuu paremmin, joskus huonommin, mutta ei tuossa mitään todellista ongelmaa allekirjoittaneelle ole. Sopii useimpiin peleihin, joihin se on ympätty mukaan. Toisaalta, olen myös legendaarisen vuoropohjaisen taistelusysteemin vankkumaton kannattaja, vaikka sitä vanhanaikaisena pidetäänkin.
Tallennusjärjestelmän ongelmat myönnän itsekin, sillä huonosti sijoitellut tallennuspisteet eivät palvele ketään, varsinkin jos (ja kun) jotain oleellista akuuttia tekemistä syntyy juuri kesken pitkään tallentamatta olleen tilanteen. Tässäkin ollaan kuitenkin menty eteenpäin, eikä noin muutenkaan itse tallennuspisteiden käyttö ole se ongelma, vaan näiden sijoittelu, vaikka toki vapaa tallennus poistaisi kaikki ongelmat. Huonoa suunnittelua sekin kuitenkin on, että tallennuspisteet on sijoitettu väärin tai niitä on liian vähän. Eikä totuuden nimessä se vapaa tallennus varmasti pilaisi "henkeä" JRPG-genrestä.
Minulle japsiropejen suurin ongelma on 1) tolkuton grindaamisen tarve, 2) satunnaistaistelut ja 3) huono tallennusjärjestelmä. Mitään näistä ei ole pakko sisällyttää peliin, vaan kyse on pelkästään huonosta suunnittelusta.
Grindaamisen tarve syntyy usein siitä, että pelaaja itse hyppii taisteluiden ohi, mikä johtaa siihen ettei hahmot ole tarpeeksi korkealla tasolla. Itse joudun todella harvoin grindaamaan, mutta yleensä taistelenkin ihan mielellään kaikki taistot - ja vähän päälle, riippuen toki taistelusysteemin mielekkyydestä.
Satunnaistaistelut ovat mielestäni eräänlainen tyyli, ei mitään huonoa suunnittelua. Joskus se maistuu paremmin, joskus huonommin, mutta ei tuossa mitään todellista ongelmaa allekirjoittaneelle ole. Sopii useimpiin peleihin, joihin se on ympätty mukaan. Toisaalta, olen myös legendaarisen vuoropohjaisen taistelusysteemin vankkumaton kannattaja, vaikka sitä vanhanaikaisena pidetäänkin.
Tallennusjärjestelmän ongelmat myönnän itsekin, sillä huonosti sijoitellut tallennuspisteet eivät palvele ketään, varsinkin jos (ja kun) jotain oleellista akuuttia tekemistä syntyy juuri kesken pitkään tallentamatta olleen tilanteen. Tässäkin ollaan kuitenkin menty eteenpäin, eikä noin muutenkaan itse tallennuspisteiden käyttö ole se ongelma, vaan näiden sijoittelu, vaikka toki vapaa tallennus poistaisi kaikki ongelmat. Huonoa suunnittelua sekin kuitenkin on, että tallennuspisteet on sijoitettu väärin tai niitä on liian vähän. Eikä totuuden nimessä se vapaa tallennus varmasti pilaisi "henkeä" JRPG-genrestä.