Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

JRPG: juna meni jo!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FelisLeo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Tässä sukupolvessa ei ole nähty montaa suurta kotikonsoliroolipeliä, ja tämä tilanne ei välttämättä tule muuttumaan lähitulevaisuudessa Xenobladen tai The Last Storyn tapaisista peleistä huolimatta. 3DS:n julkistus oli jo paljonpuhuva: laitteelle luvattiin välitöntä roolipelitukea, mukana mm. Atlus Personan, Etrian Odysseyn ja SMT:n kanssa, Square Enix tuttujen nimekkeidensä kanssa, ja pienemmät roolipelijulkaisijat kuten Nippon Ichi, Namco Bandai ja Marvelous muiden mukana. Japanilaisten roolipelien tulevaisuus osoittaa käsikonsoleille, ja suuret kotikonsoliropet tulevat tällä erää olemaan yksittäistapauksia 3DS:n viedessä suurimman osan julkaisuista.
Erittäin osuva arvio eikä tuo välttämättä edes tallennushelppoudesta ole kiinni vaan kehityskustannuksista. Nykyinen HD-aika tuntuu olevan melkoista myrkkyä genrelle, jossa yleensä matkataan pelin kuluessa jos jonkinlaisissa maisemissa, joten muutamaa hassua poikkeusta lukuunottamatta monet julkaisijat eivät enää edes yritä.

Onneksi tuo Nintendon vähemmän rautapainotteinen vaihtoehto on kuitenkin olemassa ja sitä myös hyödynnetään. Kivahan se olisi 360/PS3-puolellakin kunnon japaniropeilusta nauttia mutta DS:llä on kieltämättä ollut jo pari vuotta Vanhojen Hyvien Aikojen parhaimmat jamit ja jos Wiitä aletaan hiljalleen valjastaa samoihin tarkoituksiin niin kelpaa sekin.

Käytännössähän JRPG on vain taas yksi sukupuuttoon kuoleva pelimuoto (samaa tietä kulkee kuin LucasArtsin ja Sierran graafiset seikkailupelit aikoinaan) mutta nuo "kakkostason" konsolit antavat sille kyllä varsin mainiota tekohengitystä.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Erittäin osuva arvio eikä tuo välttämättä edes tallennushelppoudesta ole kiinni vaan kehityskustannuksista. Nykyinen HD-aika tuntuu olevan melkoista myrkkyä genrelle, jossa yleensä matkataan pelin kuluessa jos jonkinlaisissa maisemissa, joten muutamaa hassua poikkeusta lukuunottamatta monet julkaisijat eivät enää edes yritä.

Onneksi tuo Nintendon vähemmän rautapainotteinen vaihtoehto on kuitenkin olemassa ja sitä myös hyödynnetään. Kivahan se olisi 360/PS3-puolellakin kunnon japaniropeilusta nauttia mutta DS:llä on kieltämättä ollut jo pari vuotta Vanhojen Hyvien Aikojen parhaimmat jamit ja jos Wiitä aletaan hiljalleen valjastaa samoihin tarkoituksiin niin kelpaa sekin.

Käytännössähän JRPG on vain taas yksi sukupuuttoon kuoleva pelimuoto (samaa tietä kulkee kuin LucasArtsin ja Sierran graafiset seikkailupelit aikoinaan) mutta nuo "kakkostason" konsolit antavat sille kyllä varsin mainiota tekohengitystä.

Ironista että samaan aikaan Final Fantasy XIII on tämän sukupolven eniten myynyt roolipeli kotikonsoleilla ja Pokemon Pearl/Diamond yleisesti (käsikonsolit+kotikoneet). En tiedä mistä se harha tulee että JRPG pelit olisivat joskus olleet suositumpia länneessä kuin ne nykyään ovat. Niiden suosio lännessä on aina rajoittunut FF ja Pokemon peleihin.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Ironista että samaan aikaan Final Fantasy XIII on tämän sukupolven eniten myynyt roolipeli kotikonsoleilla

Onko antaa lähdettä tälle, aika uskomattomalle kuulostaa ja kiinnostaisi tietää miten muut ropet ovat myyneet noin yleisesti ottaen.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Ironista että samaan aikaan Final Fantasy XIII on tämän sukupolven eniten myynyt roolipeli kotikonsoleilla

Another thing to keep in mind is that Final Fantasy XIII was a debacle for Square Enix. While I don't think it brought the company to the brink of ruin or anything, its development was a money pit that didn't bring nearly the return they were hoping for.

1UP's RPG Blog : Speculation: Will Square Enix Shift Development of Dragon Quest X to the 3DS?

Onneksi tuo Nintendon vähemmän rautapainotteinen vaihtoehto on kuitenkin olemassa ja sitä myös hyödynnetään.

Sitä ei hyödynnetä tarpeeksi, ja DS:n kaltaista roolipelien tulvaa tuskin tulee milloinkaan. Xenoblade on vaikuttava peli, mutta ilmestyi vasta Japanissa ja länsijulkaisu on vielä sumun peitossa. The Last Story ei varmasti tule tänne ennen vuotta 2011, koska peliä ei edes mainittu E3:ssa. Dragon Quest X:llä kestää vielä kauemmin, pelistä ei ole vielä mitään konkreettista tietoa. Linkitetyssä artikkelissa jopa spekuloidaan, että siitä saattaisi tulla 3DS-peli. Muut Square Enixin pelit ovat olleet lähinnä RPG-genreä hyvin vapaasti soveltavia kokeiluja, vaikka niistä onkin parhaimmillaan syntynyt erittäin laadukasta jälkeä. Dragon Quest Monsters: Battle Road ja muut erikoisemmat pelit kuten PoiSoftin tuotanto tuskin koskaan kääntyvät englanniksi. Sen sijaan DS:lle julkistetaan vieläkin uusia projekteja Japanissa, ja 3DS tulee vetämään puoleensa pelejä, jotka olisivat muuten saattaneet mennä Wiille. Ensi syksyn TGS kertoo paljon, mutta tuskin kannattaa odottaa japanilaisten roolipelien tulvaa millekään kotikonsolille.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Pikaisen tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että eipä tuo väite FFXIII:n myynneistä kovin kauaksi totuudesta ainakaan jää.

IGN: Final Fantasy XIII Sold 5.5 Million Copies

Pahimmaksi kilpailijoiksi yhteismyynneissä taitavat yltää aikoja sitten julkaistu Elder Scrolls IV: Oblivion sekä Fallout 3. Oblivionista nyt löytämäni myyntimäärät tosin ovat niinkin pitkän ajan takaa kuin vuoden 2007 tammikuulta, jolloin kyseinen peli oli myynyt yli kolme miljoona kappaletta tämän tiedotteen mukaan. Mukana tuossa ovat tosin myös PC-version myynnit. Myöhemmin julkaistun PS3-version myynneistä en ainakaan nyt löytänyt mitään tietoa. Fallout 3:sta ei oikein kunnollisia myyntimääriä silmään osunut. Ainoastaan tämä uutinen 4,7 miljoonan kopioin toimittamisesta jälleenmyyjille, mikä ei toki myyntimäärää kerro. Mukana tuossakin myös PC-versio.

FFXIII itseasiassa myi seuraavien lähteiden mukaan ensimmäisenä päivänä enemmän kuin Oblivion ja Fallout 3 ensimmäisenä kuukautena yhteensä.

Final Fantasy XIII Tops 1 Million First-Day Sales
Final Fantasy XIII Sells 450,000 Units in the Americas on Day One - gamrFeed
Fallout 3 - Wikipedia, the free encyclopedia Tätähän ei pitäisi käyttää lähteenä ikinä. Kolmannessa kappaleessa on maininta ensimmäisen kuukauden myyntimääristä, mutta kyllä tuolta jotain kunnollistakin lähdettä irti saa, kuten tämän.

Mass Effect on yltänyt reiluun kahteen miljoonaan Xbox 360:lla, mikä käy ilmi täältä. Shepardin seikkailujen toinen osa sen sijaan ylsi tämän mukaan suunnilleen samoihin lukemiin jo pelkästään ensimmäisen viikon aikana, mutta tuossa ovat mukana myös PC-version myynnit. Fable 2 on yltänyt jopa 3,5 miljoonaan tämän uutisen perusteella.

Näin siis näiden nyt löytämieni tietojen perusteella. Jos jollakin tästä mielenkiintoisesta aiheesta enemmän tietoa on, niin se on enemmän kuin tervetullutta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Ironista että samaan aikaan Final Fantasy XIII on tämän sukupolven eniten myynyt roolipeli kotikonsoleilla ja Pokemon Pearl/Diamond yleisesti (käsikonsolit+kotikoneet). En tiedä mistä se harha tulee että JRPG pelit olisivat joskus olleet suositumpia länneessä kuin ne nykyään ovat. Niiden suosio lännessä on aina rajoittunut FF ja Pokemon peleihin.
Toki tuollaisia yksittäistapauksia ponnahtelee silloin tällöin esiin mutta nimenomaan kotikonsoleilla tahti on hiipumaan päin ja valikoima rajoittuu yhä enemmän noihin ns. varmoihin nakkeihin.

PS1/PS2-aikoina perinteisiä JRPG-sarjoja oli kummallekin konsolille helposti varmaan toistakymmentä ja pelattavaa julkaistiin joka vuodelle useammankin pelin voimin kun taas PS3/X360-aikana tuntuu menevän enempi tähän, että jos nyt silloin tällöin joku Lost Odyssey tai Tales of Vesperia tai Final Fantasy XIII pelmahtaa pihalle niin pitäisi olla tyytyväinen.

Sitä ei hyödynnetä tarpeeksi, ja DS:n kaltaista roolipelien tulvaa tuskin tulee milloinkaan.
Kieltämättä Wii ei tässä suhteessa ole juurikaan paremmassa asemassa kahteen muuhun nähden mutta jospa edes se The Last Story menestyisi sillä niin hyvin, että muutkin uskaltautuisivat apajille. Alusta ainakin tuntuisi sopivalta kompromissilta käsi- ja HD-konsolien välimaastossa.

Eipä silti, kun DS:n tarjonta vain pysyy yhtä mittavana kuin mitä se nyt on ja 3DS kärkkyy jo nurkan takana, ei tässä valittaakaan voi. Pieni käsikonsoli ei teknisesti kovin kummoiseen taivu mutta pelejä sille onneksi riittää.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!


Tämä kiteytti omat ajatukset. Hyllystä löytyy kaikki Falloutit, Oblivion yms. Mutta ne eivät vaan iske. Mass Efecteja en ole edes kokeillut koska scifi ei ole mun juttu.

Edelleenkin pelaan FFXIII:tä. Minuun se iski ja tykkään. 113 tuntia takana. Meitä on moneen junaan :)

OT: Vielä kun tulis se LOTR: War in the North niin saatais tällekkin sukupolvelle kunnon hack'n slash. Ei jaksa enää pelata BG: DA ja Champions of Norratheja :P
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Kieltämättä Ni no Kuni taitaa olla se seuraava Iso Juttu FFXIII:n jälkeen mutta sitä kai tässä eniten toivoo, että kotikonsoleillekin julkaistaisiin enemmän ihan vaan niitä perushyviäkin genren edustajia vähän samaan tapaan kuin toiminta- ja FPS-puolella jo nyt, eli kutakuinkin kerran kuussa olisi tarjolla jotain uutta. Toki tuolla määrällä osa on pakostakin silkkaa sutta ja sekundaa mutta mahtuu sinne kosolti myös niitä "ei ehkä klassikko mutta maistuu kyllä" -tason pelejä. JRPG-puolella DS (ja tarkemmin ajatellen myös PSP) tekevät nimenomaan tuolla saralla erittäin hyvää työtä.

PS3:n osalta jo tammikuussa Japanissa julkaistu Ar Tonelico III olisi ihan kiva päänavaus ja Atelier Rorona: Alchemist of Arland taitaa jopa nähdä päivänvalon täällä suunnalla mutta kovasti tuntuu kotikonsoleiden JRPG-tarjonta jäävän Japanin rajojen sisäpuolelle :(
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Voinen tuoda omaa näkökulmaani:
Aloitin JRPG tyyppisen pelaamisen psx akoihin, lajigenreen ehkä huonosti sopivat alundra ja parasite eve olivat kiinnostavia, toinen vaikeutensa vuoksi ja toinen hienon tarinansa. FF7 vei sitten kautta aikojen parhaan pelin tittelin kun siihen törmäsin, samaten FF9 oli loistava, FF8 jäi pakopullaksi. Tosin FF7 oli ensimmäinen JRPG jota ylipäänsä olen pelannut.

Miksi stten JRPG:n nykypelit eivät kiinnosta pätkääkään? Esim. vaikkapa hyllystä löytyvä valkyria chronicles jota kokeilin 10 min. ja FF10, FF12 joita pelasin toista kolme, toista yhden tunnin tai FF13 jota en ole vielä edes hankkinut.

Vastauskin tässä: Luulisin syyksi että 1998 nuo pelit olivat jotain erilaista, innovatiivista, eli tunteita herättäviä, erilaisia, pääpaino olikin linnojen ja ritarien sijasta päähenkilöiden kasvutarinassa. Mutta kun olet nähnyt yhden, olet nähnyt kaikki?

Kun joku tekee pelin jossa tunteet ovat pääosassa mutta eivät teiniangstisen nuoren kasvaminen aikuiseksi, uskoisin kiinnostuvani. Silent Hill : Shattered Memories oli jo hyvä, Heavy Rain ilmeisesti parempi, vaikken olekkaan vielä pelannut sitä.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Voinen tuoda omaa näkökulmaani:
Aloitin JRPG tyyppisen pelaamisen psx akoihin, lajigenreen ehkä huonosti sopivat alundra ja parasite eve olivat kiinnostavia, toinen vaikeutensa vuoksi ja toinen hienon tarinansa. FF7 vei sitten kautta aikojen parhaan pelin tittelin kun siihen törmäsin, samaten FF9 oli loistava, FF8 jäi pakopullaksi. Tosin FF7 oli ensimmäinen JRPG jota ylipäänsä olen pelannut.

Miksi stten JRPG:n nykypelit eivät kiinnosta pätkääkään? Esim. vaikkapa hyllystä löytyvä valkyria chronicles jota kokeilin 10 min. ja FF10, FF12 joita pelasin toista kolme, toista yhden tunnin tai FF13 jota en ole vielä edes hankkinut.

Vastauskin tässä: Luulisin syyksi että 1998 nuo pelit olivat jotain erilaista, innovatiivista, eli tunteita herättäviä, erilaisia, pääpaino olikin linnojen ja ritarien sijasta päähenkilöiden kasvutarinassa. Mutta kun olet nähnyt yhden, olet nähnyt kaikki?
Tiedä häntä; kaipa sillä uutuudenviehätykselläkin on oma osansa mutta yhtälailla tuo lienee myös kasvamisesta kiinni, eli kaipa niitä omien nuoruusvuosien pelejä ja niiden sisältöä vaan muistelee kaikkein lämpimimmin. Nyt pyöritään kovasti tuossa '95-'00 -ajan nostalgiassa mutta eiköhän sitä ajan myötä nähdä myös se hetki, kun nykypelit olivat sitä parasta mahdollista tarjontaa.

Omalla kohdalla JRPG-reitti noudatti kokolailla samaa linjaa, eli FF7 oli se kova juttu, (ensimmäinen) Alundrakin upposi ja PS1/PS2-aika oli varsin hehkeää mutta sitten alkoi tökkiä. FF10 vielä meni läpi ja FF10-2 melkein mutta eivät nuokaan enää "samoja" pelejä olleet. FF11 oli ihan oman lukunsa, FF12 jäi kesken, FF13 jäänyt ostamatta edes sillä parilla kympillä jolla sitä nyt saisi eikä sinänsä lupaava Valkyria Chronicleskaan ole vielä oikein auennut.

Jotenkin tuntuu, että JRPG-kehittäjät nykyisin yrittävät joko liikaa tai liian vähän. Joko keskitytyään "innovatiivisen" pelimekaniikan rukkaamiseen (Valkyria Chronicles, Resistance of Fate, jne.) tai rahastetaan puolivillaisilla kliseillä (Star Ocean 4, Infinite Undiscovery, jne.) mutta sitä vanhaa kunnon suurta seikkailua, unohtumattomia hahmoja, eeppistä tarinaa sun muuta ei oikein ole enää tarjolla. Lost Odyssey pomppaa viimeisimpänä FF7-9-aikojen edustajana mieleen mutta siitäkin on jo reilut pari vuotta ja kaupallinen menestys oli silläkin ilmeisesti varsin säälittävä.

Jos vastuuta pitäisi johonkin sysätä niin nimenomaan enempi sinne tarinankerrontaan ja maailmankartan rakentamiseen kuin pelkän taistelusysteemin uudistajiin. Wanha Kunnon ATB (Active Time Battle) oli ihan OK jo viime vuosituhannella eikä se muuta kaipaisi taakseen kuin säkenöivää tarinaa, ikimuistoisia henkilöhahmoja ja vapaan maailman koluamista mutta kun ei enää irtoa niin minkäs teet...
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!


XIII:n budjetista meillä ei tietysti ole selvyyttä, mutta toki se maksoi paljon varsinkin kun sen kanssa sekoiltiin ensin PS2:lla. Lisäksi sukupolven ensinmäinen peli on aina kalliimpi, koska pelimoottori pitää valmistaa sitä varten. Jatko-osien kehitys on huomattavasti halvempaa.

DQIX:n kohdalla täytyy muistaa, että DS pelinä sen myyntihinta oli huomattavasti esimerkiksi FFXIII:tä ja aikaisempia kotikonsoleille ilmestyneitä FF ja DQ pelejä alhaisempi ( 5980 jeniä vs esim DQVII 7800 jeniä ja FFXIII 9240 jeniä ), joten vaikka se on myyntien perusteella menestynein DQ peli Japanissa DQVII on vieläkin liikevaihdon perusteella menestynein. DQX noudattaa taas kotikonsolipelien hintoja Wii:llä, joten se luultavasti myös nettoaa enenmän rahaa Wii:llä kuin se nettoaisi 3DS:llä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Final Fantasy XIII 5.43 milj.

Fallout 3 5.29 milj.

The Elder Scrolls IV: Oblivion 5.16 milj.

Siinä tietääkseni tämän sukupolven kolme eniten myynyttä kotikonsoliropea.

Juuh kävin noita vgcharzista itsekin kyyläämässä. Vgchartzilla oli ainakin ennen aika epäluotettavan paikan maine, onkos se muuttunut johonkin? Lisäksi vgchartz ei näytä PC-versioiden myyntiä ollenkaan, joten jos PC-version laskee mukaan menee sekä Fallout 3 että Elder Scrolls nelonen FF:n ohi. Jos PC-versiot syystä tai toisesta ignorataan niin sitten olet toki oikeassa, vaikka kyseessä on PC:llä aivan täysin sama peli..
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Juuh kävin noita vgcharzista itsekin kyyläämässä. Vgchartzilla oli ainakin ennen aika epäluotettavan paikan maine, onkos se muuttunut johonkin? Lisäksi vgchartz ei näytä PC-versioiden myyntiä ollenkaan, joten jos PC-version laskee mukaan menee sekä Fallout 3 että Elder Scrolls nelonen FF:n ohi. Jos PC-versiot syystä tai toisesta ignorataan niin sitten olet toki oikeassa, vaikka kyseessä on PC:llä aivan täysin sama peli..

Mainitsinkin konsolirope, eli myynnit konsoleilla. PC versioiden kanssa ovat varmasti vielä toistaiseksi edellä. Vgchartz on nykyään suhtkoht luotettava jo. Hyvin matsaavat numerot yleensä pelien ja konsolien toimitusten kanssa joita valmistajat ilmoittavat. Lisäksi esim Square-Enix käytti viime vuoden yhden neljänneksen tuloksessaan vgchartzia lähteenä joten ei se mikään arvaus sivusto ole. (itse olen vieraillut sivulla jo pari vuotta säännöllisesti)
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Jos vastuuta pitäisi johonkin sysätä niin nimenomaan enempi sinne tarinankerrontaan ja maailmankartan rakentamiseen kuin pelkän taistelusysteemin uudistajiin. Wanha Kunnon ATB (Active Time Battle) oli ihan OK jo viime vuosituhannella eikä se muuta kaipaisi taakseen kuin säkenöivää tarinaa, ikimuistoisia henkilöhahmoja ja vapaan maailman koluamista mutta kun ei enää irtoa niin minkäs teet...

Siis mitä helvettiä?

Maailmankartta ja tarinankerronta ei kuulu samaan kastiin. Jos jompaakumpaan halutaan panostaa, toinen osa-alue kärsii. Näin on ihan joka pelissä ollut ja tulee olemaan.

S-E:n suunnitelma on ollut jo vähän aikaa eriyttää nämä kaksi osa-aluetta toisistaan, mikä antaa molempien faneille parhaan elämyksen. Siinä tapauksessa myös taistelujärjestelmää sun muita voidaan parannella. ATB oli hidas ja tönkkö jo viime vuosikymmenen lopussa ja tänä päivänä se on sitä vielä enemmän. Jos joku sanoo pelanneensa Lost Odysseytä taistelusysteemin vuoksi, joko hän pitää huonoista ja tylsistä taisteluista tai valehtelee.

Tällä hetkellä maailmaan putkahtaa kolmenlaisia Fantasyjä: tarinankerrontaan panostavia (10, 13), morppeja (11, 14) ja vapaampia mutta tarinankerronnalta köyhempiä (12, versus 13).

Siinä käy sitten niin että kun fanit ovat jakautuneet kahtia niin joka toinen peli miellyttää toisia ja joka toinen sitä toista ryhmää. Paitsi tietenkin jos pitää molemmista. Itse en vapaan maailman tutkimistä pidä sitten yhtään, koska tarina ja perfektionistin luonteeni jonka pitäisi tutkia joka ikinen sopukka kärsii. Taistelusysteemin toimivuus kuitenkin pelastaa aika paljon. Onhan tuo versus 13 KH-tiimin käsialaa, joten en usko sillä saralla pettyväni.

Mutta nyt nuo nostalgialasit jorpakkoon ja vähän järkevää ajattelua peliin.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Maailmankartta ja tarinankerronta ei kuulu samaan kastiin. Jos jompaakumpaan halutaan panostaa, toinen osa-alue kärsii. Näin on ihan joka pelissä ollut ja tulee olemaan.
Kyllä nuo molemmat voi mielestäni yhdistää ihan vaivatta ja vielä jää tilaa sille perinteiselle taistelusysteemillekin; moisen koulukunnan edustajista ainakin Final Fantasyt VII, Final Fantasy VIII, Final Fantasy IX, Dragon Quest VIII ja Lost Odyssey tulevat heti mieleen. Siinähän ei sinänsä ole mitään vikaa, että genre kehittyy ja saa sitä kautta myös uusia faneja, joita vanha meno ei miellyttänyt mutta toivottavasti jatkossakin löytyy tarjontaa kautta linjan.

Esim. itselleni nuo nykyisin niin suositut realtime-taistelut (kokemuspohjalla Final Fantasy XII, Infinite Undiscovery, Star Ocean: The Last Hope) ovat ihan liian kaoottisia ja toisaalta minkä tahansa JRPG:n paras hetki on minulle se, jos sen airshipin (tai vastaavan) viimein saa alle ja pääsee vapaasti koluamaan pelimaailmaa kaiken mahdollisen optionaalisen sälän perässä. Ei tuo(kaan) silti mikään Ainoa Oikea tapa ole japaniropeista nauttia mutta noinhan se menee, että genrenä JRPG on loppupeleissä aika vaikeasti kategorisoitavissa ja varmasti hyvä näin.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Kyllä nuo molemmat voi mielestäni yhdistää ihan vaivatta ja vielä jää tilaa sille perinteiselle taistelusysteemillekin; moisen koulukunnan edustajista ainakin Final Fantasyt VII, Final Fantasy VIII, Final Fantasy IX, Dragon Quest VIII ja Lost Odyssey tulevat heti mieleen. Siinähän ei sinänsä ole mitään vikaa, että genre kehittyy ja saa sitä kautta myös uusia faneja, joita vanha meno ei miellyttänyt mutta toivottavasti jatkossakin löytyy tarjontaa kautta linjan.

Voihan ne yhdistää ja näin on tehtykin, mutta kuten sanoin, jompikumpi osa-alue kärsii. Näin myös kaikissa mainitsemissasi peleissä. Aina kun kolutaan maailmankarttaa ja etsitään kaupungista Sitä Yhtä Oikeaa NPC:tä jonka avulla juoni jatkuu, tarinan tahditus kärsii. Se on ainakin allekirjoittaneella ollut aina yksi syy miksi peli ei kiinnostakaan enää jossain vaiheessa. Guidesta katsominen ei hirveästi kiehdo, sellaista ei pitäisi vaatia keneltäkään.

Ja mikä vielä pahempaa, kun aloitat pelaamisen parin viikon päästä uudelleen samasta kohdasta, olet pahimmassa tapauksessa keskellä ei mitään (tai jotain helvetin balamb gardenia) eikä mitään hajua mihin mennä. Siinä sitten tutkit joka ikisen alueen ja pahimmassa tapauksessa koko maailma kolutaan läpi että löydetään se oikea mesta.

Ja jos tämä ei vielä riitä, niin jos haluat suorittaa kaiken pelin sivusälän niin edes se oikean paikan löytäminen tuottaa välillä tuskaa. Ilman guidea menee vain yksinkertaisesti liian kauan selvittää kaikki itse.

Tässä nyt vain "toinen mielipide". Jos tarinankerrontaan pitäisi panostaa, niin sitten ei ainakaan mitään maailmankarttasäätöä tai muuten koko homma kusee.

Ei tuo(kaan) silti mikään Ainoa Oikea tapa ole japaniropeista nauttia mutta noinhan se menee, että genrenä JRPG on loppupeleissä aika vaikeasti kategorisoitavissa ja varmasti hyvä näin.

Niin, siis ennenhän JRPG:t (FF nyt lähinnä, vaikka sopii muihinkin sarjoihin) yritti olla kaikkea samaan aikaan ja tuloksena oli että mikään ei oikein toiminut kunnolla. "Epälineaarisuus" oli vain illuusiota, taistelusysteemi oli sama osasta toiseen ja kaiken lisäksi vielä tajuttoman helppo, tarinan tahditus päin helvettiä, jota nämä "vapaan maailman" osiot rikkoivat, mutta onneksi (sille ajalle) kohtuulliset, vaikkakin yksiulotteiset tarinat ja graafinen anti pelastivat paljon.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Voihan ne yhdistää ja näin on tehtykin, mutta kuten sanoin, jompikumpi osa-alue kärsii. Näin myös kaikissa mainitsemissasi peleissä. Aina kun kolutaan maailmankarttaa ja etsitään kaupungista Sitä Yhtä Oikeaa NPC:tä jonka avulla juoni jatkuu, tarinan tahditus kärsii. Se on ainakin allekirjoittaneella ollut aina yksi syy miksi peli ei kiinnostakaan enää jossain vaiheessa. Guidesta katsominen ei hirveästi kiehdo, sellaista ei pitäisi vaatia keneltäkään.

Ja mikä vielä pahempaa, kun aloitat pelaamisen parin viikon päästä uudelleen samasta kohdasta, olet pahimmassa tapauksessa keskellä ei mitään (tai jotain helvetin balamb gardenia) eikä mitään hajua mihin mennä. Siinä sitten tutkit joka ikisen alueen ja pahimmassa tapauksessa koko maailma kolutaan läpi että löydetään se oikea mesta.
Kyllä hyvän tarinan pitäisi huolehtia siitä, että pelaaja tietää aina, mihin seuraavaksi pitää mennä mutta tuo on kyllä ihan totta, että ohjeisiin ei pitäisi koskaan joutua turvautumaan vaikka erityisesti sivutehtävät sun muut extrat sitä usein melkeinpä vaativat. Joku Chocobojen breedaus FFVII:ssa tai sadan salaman väistely putkeen FFX:ssä on juuri sen kaltaista kikkailua, että on vaikea kuvitella kenenkään niitä tuosta vaan keksineen. Sama homma monien loppupuolen luolastojenkin kanssa - niihin tumpataan usein sen verran rassaavaa pulmailua ja edestakaisin juoksentelua, että homma alkaa haista pelien keinotekoiselta pitkittämiseltä mailien päähän.

Ja kieltämättä jos peli jää pariksi viikoksi tauolle niin kovin hankalaa siihen on enää uudestaan päästä sisälle. Monia on jäänyt tuolla tavalla kesken ja usein tuleekin aloitettua ne sitten kokonaan alusta, jos alkavat uudelleen kiinnostaa. Tosin sen verran aikasyöppöjähän nuo ovat, ettei nykyisin viitsi ropeja edes aloittaa muulloin kuin loma-aikaan, jolloin ne sentään on mahdollista koluta useamman päivän maraton-sessioilla läpi ilman kiusallisia pidempiä taukoja.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Olisiko tarvetta "Parhaat japanilaiset roolipelit"-ketjulle? Vai onko se tässä?

Jotenkin tuntuu, että JRPG-kehittäjät nykyisin yrittävät joko liikaa tai liian vähän. Joko keskitytyään "innovatiivisen" pelimekaniikan rukkaamiseen (Valkyria Chronicles, Resistance of Fate, jne.) tai rahastetaan puolivillaisilla kliseillä (Star Ocean 4, Infinite Undiscovery, jne.) mutta sitä vanhaa kunnon suurta seikkailua, unohtumattomia hahmoja, eeppistä tarinaa sun muuta ei oikein ole enää tarjolla. Lost Odyssey pomppaa viimeisimpänä FF7-9-aikojen edustajana mieleen mutta siitäkin on jo reilut pari vuotta ja kaupallinen menestys oli silläkin ilmeisesti varsin säälittävä.

Jos vastuuta pitäisi johonkin sysätä niin nimenomaan enempi sinne tarinankerrontaan ja maailmankartan rakentamiseen kuin pelkän taistelusysteemin uudistajiin. Wanha Kunnon ATB (Active Time Battle) oli ihan OK jo viime vuosituhannella eikä se muuta kaipaisi taakseen kuin säkenöivää tarinaa, ikimuistoisia henkilöhahmoja ja vapaan maailman koluamista mutta kun ei enää irtoa niin minkäs teet...

Genreä lähes 20 vuotta pelanneena en sanoisi että tämän hetken tökkiminen johtuu mistään uudesta trendistä, tai että Suikoden-sarjan kaltaisia uusia tuoreita tapauksia ei japanilaisilta roolipelituottajilta voisi enää tulla.

Kyllä yhä pätee se, että jos kohdalle tulee hyvä rope niin sitä tulee myös pelattua, ja valtaosa tästä tarjonnasta on viime vuosina ollut DS:llä. Klassikko- Final Fantasyt ja Revenant Wings, Dragon Questit, sekä pienemmät sarjat Suikodenista Megateniin ja koko joukko tavalla tai toisella uusia nimikkeitä kuten TWEWY, Glory of Heracles, Infinite Space ja niin edelleen näyttävät, että siellä nyt vallitsevat niin ne kokeilut kuin perinteiset roolipelitkin ja ainakin Japanissa myös asiakaskunta. Omasta näkökulmasta hyvät konsoliroolipelit ovat olleet harveneva näky jo PS2-ajoista asti, eli tällä hetkellä esille tullut kupru kotikonsolien roolipelitarjonnassa alkoi näyttää merkkejä itsestään jo edellisessä sukupolvessa, vaikka PS2:lla olikin vielä loppua kohden varteenotettava roolipelivalikoima.

Lisäksi esim Square-Enix käytti viime vuoden yhden neljänneksen tuloksessaan vgchartzia lähteenä joten ei se mikään arvaus sivusto ole. (itse olen vieraillut sivulla jo pari vuotta säännöllisesti)

Oletko tullut ajatelleeksi, että Square-Enixillä voi olla muitakin syitä kuin sivuston luotettavuus tai oikeat myyntiluvut, etenkin kun kyseessä on firman omat myynnit?

Juuh kävin noita vgcharzista itsekin kyyläämässä. Vgchartzilla oli ainakin ennen aika epäluotettavan paikan maine, onkos se muuttunut johonkin?

VGChartzin lottonumerot perustuvat edelleenkin hattumenetelmään, lukujen jälkikäteiseen korjailuun luotettavampien lähteiden perusteella, muista lähteistä saatuihin vuotoihin, ja hankalasti saatavien lukujen taakse piiloutumiseen (erityisesti Euroopan myyntiluvut) sekä sivuston aggressiiviseen mainostamiseen tahoille, jotka eivät ole heidän "metodologiastaan" tarpeeksi hyvin perillä.

Gamasutra summaa ongelmia:

Clearly, these numbers have been changed after NPD debuted, showing a couple of things. Firstly, if you were a journalist, you could have cited VGChartz as saying Iron Man was a flop on PS2, selling half as many units - when NPD vibrantly disagrees. In addition, and more interestingly, it shows that VGChartz trusts NPD over their own prediction data by retroactively changing things to better match.

In other words, if they are sufficiently out, then VGChartz will retrofit their results - either weekly or monthly - to conform to the more 'official' data. But they won't credit those firms as the source of the retrofitting - they'll just bump their numbers around without saying why on the site.

--But in covering all games, they are doing readers a disservice, because it's clear from the Iron Man example that they simply do not have the direct sale retail contacts to extrapolate unexpected but nonetheless true results. And if a title spikes but is outside public data, VGChartz will never catch it.

--We picked two titles released for one of the next-gen consoles over the previous year, neither of which had been in the public NPD charts for more than a month, leaving VGChartz to make estimates based on their own sources on their selling curve over time.

Well, somewhat spectacularly, in both cases, NPD and VGChartz disagreed by about 100%. In one case, VGChartz was citing 300,000 sales, whereas NPD had the game at 150,000 units. And in the other case, it was inversed - NPD had the game at around 200,000, but VGChartz had it at 100,000.

--VGChartz is staffed by amateurs working in their spare time to estimate sales, and while they are perfectly smart, they are much closer to the SimExchange model of estimation than the Media Create method.

-- There's a place for a resource like VGChartz, but it'd be a site that clearly labels the source of its estimates (whether it be Chart-Track, NPD, Media Create - even if some of those sources have poor data dissemination and a fractious relationship with the media) and then labels which are its own estimates based on its own industry knowledge and whatever channel checks it has.

But if I was a writer or analyst trying to extrapolate significant information from the resource, especially regarding those titles which don't chart regularly, given the major discrepancies with other figures shown here, I would not recommend it.
 
Ylös Bottom