Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake

Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Tiesitkös, että ranskalainen muiskautus on juurikin sitä kielen kanssa temppuilua? :)
Whoah whoah. Rauhotutaas nyt.

Siis sellainen ranskalaistyyppinen poskisuuelma tervehdys tiätsä. Ja miehekkään buddy-halin kera.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Whoah whoah. Rauhotutaas nyt.

Siis sellainen ranskalaistyyppinen poskisuuelma tervehdys tiätsä. Ja miehekkään buddy-halin kera.

Vai miten ois vain yläfemma? Minulla pisti lopputeksteissä silmiin (Killin nimen ohella tietenkin) Epic Gamesin Mark Reinin nimi, liekö mistä syystä tuonne pompannut.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Vai miten ois vain yläfemma?
Katolisen korrektia, mutta ah, niin toimivaa.

Pointtini tässä kiihdyksissä on siis ollut selittää, että nautin todella pelin juonesta ja lopun tapahtumista. Joohanh puhui nerokkuudesta ja yhdyn tähän näkemykseen rieumurinnoin. Koko peli oli niin taidokkaasti kirjoitettu, että cameo oli täysin ansaittu.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Ehkäpä on parempi, että tyydytään yläfemmaan, max. buddy-haliin. :D

Tai sit vois kanssa lyödä nyrkkejä, kuten Army of Twon miehiset miehet.

EDIT: stammy, onko sulla mielipiteitä stoorista (siis tulkinnallisesti)? Ilmeisesti ketään muuta ei oikein jaksa kiinnostaa, kuin mua.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Minua jäi kismittämään Agent Nightingalen rooli tarinassa.
Miksi hän siis jahtasi Wakea niin mielipuolisesti?

Boxi perkele meni paskaksi, joten jäi toinen läpipeluu lyhyeksi arrghhh....
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Juuri tuollainen kuva minullakin on Wakesta, en ole itse pelannut ja olen tällä hetkellä vain "xbox" pelaaja niin ei konevalintakaan vaikuta mielipiteeseen. En ole missään nähnyt mitään mikä todistaisi sitä vastaan että peli on hienolla tunnelmalla varustettu yhden kikan putkijuoksu. Uskon että moni näin ajattelee (varmaan siksi että se nyt on jo faktana todistettu että peli sellainen on, kyse kun ei ole mielipideasiasta vaan pelimekaniikasta) ja se suoranaisesti epäilemättä vaikuttaa myyntilukuihin.
Tällä kertaa minun mielestäni Kovalchuckin kommentit ovat täysin asiallisia ja olen jopa samaa mieltä.. Hype näyttäisi ainakin nyt toistaiseksi koituvan pelin kohtaloksi.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

T4iZuuni: Spoilereihin!

<vastaus kysymykseen>
Nightingale oli nähnyt aikaisemmin Dark Presencen vaikutuksia, ja ilmeisesti Clay Stewardin tapaan yhdistymällä Wakeen unien tms. kautta, päätteli tämän olevan kaiken takana. Mieshän oli siis myös menettänyt työparinsa näille voimille, tästä henkilökohtainen motiivi.

Nightingale oli myös löytänyt Waken käsikirjoituksia, jotka vahvistivat tätä käsitystä.

Tätä ruoditaan melko paljon Alan Wake Filesissä. Pelin lopussahan tosiaan näytetään vielä Nightingalea, joka näyttäisi ottaneen Barbara Jaggerin paikan pimeän lemmikkinä.
---
Kyllä kiinnostaa, mutta tyydyn lähinnä seuraamaan sivusta. Hyviä pohdintoja kyllä puskit ruudulle. Oli ilo lukea. :)
Noniin, kiva ettei mennyt ihan susille koko vuodatus. :)
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

stammy, onko sulla mielipiteitä stoorista (siis tulkinnallisesti)? Ilmeisesti ketään muuta ei oikein jaksa kiinnostaa, kuin mua.
Aika hyviä oli noi aiemmin esitellyt spekulointi-linkit, mutta siis:

Bright Fallsin pohjattomassa järvessä (keskeinen paikka) asuu pimeys, joka saa taiteilijoiden työt muuttumaan twistaantuneeksi todellisuudeksi.

Zanelle kävi aikanaan samantyyppisesti kuin Wakelle pelin aikana, mutta koska hänellä ei ollut ketään auttamassa eikä tarjoamassa suuntaa, niin hän teki väärät ratkaisut, eli yritti kirjoittaa tarinan liian epäloogiseksi ja hätäisesti, jolloin kaikki meni vain enemmän pieleen. Tässä vaiheessa Zane teki mitä pelastettavissa oli, eli kirjoitti kaiken pois, mutta jätti takaportin, että joku tulisi hänen jälkeensä taistelemaan pimeyttä vastaan/tulisi taistelemaan jos pimeys aktivoituisi. Hän kirjoitti Waken (en tiedä olisiko Wake ollut olemassa ilman häntä, mutta ainakin kirjoitti Waken tulevaisuuden), jätti Lamb Ladyn "vartijaksi" ja clickerin shoe boxiin.

Zane vissiin leikkasi Barbaralta sydämmen irti ja yritti viedä sen niin syvälle kuin mahdollista (sukelluspuku), mutta tajusi ettei pohjaa ole ollenkaan. Zane on siis jonkinlaisessa loputtomassa pimeyden tilassa, mutta ponnisteli kaikki voimansa, jotta pääsi auttamaan Wakea oikeissa kohdissa.

Tällä hetkellä Wake on samassa loputtomassa tilassa, mutta hän pystyy kirjoittamaan ja siten taistelee tätä pimeää voimaa vastaan. Toisaalta täytyy muistaa, että pimeys on häntäkin koskettanut ja hulluuteenhan tuossa muutoinkin helposti vajoaa.

Wake toisti pelin aikana samaa roolia, mitä Zane aiemmin ja nyt hän otti Zanen roolin syvyyksistä tarinaa kirjoittavana. En tiedä "vapautuiko" Zane nyt, vai jatkaako hän myös. Waken loppu oli sikäli onnellisempi kuin Zanen, että rakastettu ainakin näytti selviävän, eikä myöskään Alanin vaikutusta pyyhitty täysin maailmasta pois (no, Alan voi vielä kirjoittaa tästä miten haluaa). Henkilökohtaisesti Wakelle ei käynyt paljon Zanea paremmin, mutta taisteluhan on vielä kesken.

EDIT. Siis Zane ei ole kirjoittanut syvyyksistä, vaan ollut siellä pelkästään vankina. Hänen viimeinen yrityksensä korjata tilanne oli se sydämmen irti leikkaaminen. Hänen viimeinen järkevä tekonsa oli Waken kirjoittaminen. Zanen myöhemmät esiintymiset olivat taas Waken käsialaa. Nyt Wake on paremmassa tilanteessa kuin Zane, koska ei tehnyt mitään sydämmen leikkaus/sukelluspuku shittiä, vaan käytti clickeriä ja pystyy kirjoittamaan mökissä.

EDIT2. Pelin tagline some are born to endless night kyllä viittaisi siihen, että Zane olisi määrittänyt Waken kohtalon ehkä jo ihan syntymästä lähtien. Pelin aikanahan pelaaja huijataan luulemaan, että loputon yö viittaa pelin sijoittumiseen yöhön, mutta todellisuudessa kyse olisi tuosta pohjattomaan järveen vajoamisesta, jossa pimeys ympäröi joka puolella.

Tuli tuossa oikeastaan vain käytyä tarina läpi, eikä sen suuremmin spekuloitua avoimeksi jääneitä kysymyksiä. Tämän verran sai purettua näin nopeasti, muttei enempää.
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

..minun mielestäni Kovalchuckin kommentit ovat täysin asiallisia ja olen jopa samaa mieltä...

Silti, olisi "ihan kiva" jos peliä kokeilisi ennen kuin alkaa sitä haukkumaan heikoksi. En ymmärrä mikä ihme saa edes ihmisen arvostelemaan teoksia joita ei edes ole kokeillut. Sama homma kuin ruuan kanssa; ellet kokeile, et voi tietää mille se maistuu tai onko se hyvää. Suomeksi olet jäävi arvostelemaan.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Nightingalesta:

Tosiaan pelkän pelin perusteella hahmo jäi hyvin salaperäiseksi. Mielelläni näkisin DLC:n kertovan tyypin taustoista ja motiiveista jotakin :)
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Nightingale:

Jäihän tuo hyvin hämäräksi, mutta ilmeisesti AW Files valottaa tätä edes vähän.

Pelin perusteella jäi itselleni lähinnä mieleen, että Alan Wake kirjoitti tarinaan häntä vainoavan FBI agentin, koska tarinan piti sisältää ne near death -jutut ja jännitystä (tarinan piti vaikuttaa menevän siihen suuntaan, mitä "Barbara" halusi). Pelkkä pimeys ei tähän pystynyt, vaan tarvittiin myös joku ulkopuolinen sekoittamaan pakkaa.

Huvitti muuten in-game mainostelu jopa ihan finaalissa. Energizeria ja Verizonia. Ainakin Remedy saa jostain rahhoo, joten hyvä juttuhan tuo on, eikä immersiokaan mitenkään mahdottomasti mene, kun peli kerta sijoittuu ihan nykymaailmaan.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Oikeastaan aika pirun hyviä huomioita. En muutamia kohtia aikaisemmin ajatellutkaan.

Pistänpä vielä ilmoille muutaman yleisen kysymyksen:
- Mikä on käsikirjoitettua Zanen / Waken toimesta, ja mikä taas luonnollista?
- Mitä kaikkea Zanen scripti sisältää, ja mihin se päättyy? Entä mitä tapahtumia Wake kirjoitti/ei kirjoittanut, ja mistä manuscripti alkaa, mihin päättyy?
- Onko pelin lopussa näytettävä järven pohjassa edelleen kirjoittava Zane vai Wake? Emmehän siis tiedä, miltä Zane näyttää, ja muutaman vihjeen ja teorian perusteella tämä näyttää samalta kuin Wake.
- Miten ihmeessä Zane pystyi ryssittyään tarinansa kirjoittamaan Wakesta, muttei enää Bright Fallsista?
- Wake Zanen poikana ei ole järkeenkäypää, sillä Wake on vähän yli 30, siinä missä pitäisi olla kymmenen vuotta vanhempi.
- Tosiaan huomattuaan petoksen Zane leikkaa Barbaran sydämen ja vie tämän järveen (tuloksetta), mutta oliko tämä muka ehtinyt jo tällöin kirjoittaa Wakesta?
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

"peli on hienolla tunnelmalla varustettu yhden kikan putkijuoksu. Uskon että moni näin ajattelee (varmaan siksi että se nyt on jo faktana todistettu että peli sellainen on, kyse kun ei ole mielipideasiasta vaan pelimekaniikasta) ja se suoranaisesti epäilemättä vaikuttaa myyntilukuihin."

Mitä pelejä oikein pelaat kun tuo määritelmä karsii aika paljon pelejä pois pelattavien listalta?

Myyntilukuihin vaikuttaa niin moni asia. Eurooppajulkaisu ennen muita, RDR ja ehkä todellakin se, että vaikka peliä yritettiin hypettää mahdollisimman vähän ja se vähän mitä näytettiin antoi olettaa "vapaasta maailmasta", mutta lopulta se ei sitten ollutkaan, koska varmaan tämä episodimainen putki nähtiin tarpeelliseksi pelille. Vaikka tarjolla olisi ollut tietenkin muitakin vaihtoehtoja tehdä sitä juoniputkea.

Putkea on, mutta mikä peli ei sitä olisi. Killzone 2 = putki, Uncharted 1&2 = putki, Halot = putki, Dead Space = putki, Gearsit = putki.

Mutta ehkä Alan Wakea vaivaa pieni identiteettikriisi. Heavy Rain on ehkä samassa asemassa kuin Alan Wake ja silti se möi tuplasti enemmän kuin AW. Missä siis vika? Pelaajissa vai markkinoinnissa? Pelissä sinänsä ei ole mitään normaaleja poikkeavia vikoja ellei oteta huomioon sitä, että jossain vaiheessa näytettiin liikaa sitä vapautta ja kun se otettiin pois niin voidaanko sanoa tosiaan, että hype tappoi Alan Waken?
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Joo-o. Alku oli "ihan kiva" ja juonessa varmasti tapahtuu tyyliin x "yllättävää" käännettä lopun ollessa todennäköisesti "kohtalokas" tms., mutta ei tämä vaan pelinä innosta.

Meikä taitaa olla toisen episodin loppupuolella ja nyt jo kyllästyttää. Lovers Peak:iin pitäis mennä ja noitten kirvesmörrien ammuskelu ei oikein enää nappaa. Ammuksia ja pattereita on, mutta mieli tekis vaan juosta kaikista tappeluista nopiaan läpi. No, sekään ei näytä onnistuvan kovin luontevasti. Ilmeisesti vasen yläolkanäppäin muuttuu noissa "tappelutilanteissa" juoksusta väistöksi? Ärsyttää.

Plussat kuitenkin Log Lady-pastissista.
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Silti, olisi "ihan kiva" jos peliä kokeilisi ennen kuin alkaa sitä haukkumaan heikoksi. En ymmärrä mikä ihme saa edes ihmisen arvostelemaan teoksia joita ei edes ole kokeillut. Sama homma kuin ruuan kanssa; ellet kokeile, et voi tietää mille se maistuu tai onko se hyvää. Suomeksi olet jäävi arvostelemaan.

Peliä pelanneena voin sanoa, että olen osittain samaa mieltä Kovalchukin kanssa. Siis AW on helvetin hyvä peli, yksi parhaimmasta, MUTTA päässäni liikkuu koko aika ajatus minkälainen peli olisi ollut niin kuin sitä 4-5 vuotta sitten mainostettiin. Osittain tahtoisin, että olisivat pysyneet ensimmäisissä tavoitteissaa ja osittain hemmetin tyytyväinen nykyiseen.
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Mitä pelejä oikein pelaat kun tuo määritelmä karsii aika paljon pelejä pois pelattavien listalta?

En minä missään nimessä ole poistanut Wakea pelattavien listalta, ainoastaan uutena ostettavien listalta, eli siirsin alelaarista/käytettynä ostettaviin.
Lisäksi tuossa lähinnä tarkoitin että kun hype oli pelistä tehnyt jotain suurta ja mullistavaa niin ehkäpä se sitten monille olikin niin kova paikka kun
peli sitten ei ollutkaan ihan sitä kuitenkaan. Itselleni tuo putkimaisuus ja itseään toistava kaava toimii jos peli on tehty äärimmäisen hyvin, mutta harvoin
sellaisia pelejä silti ostan täyteen hintaan uutena.. On muuten olemassa "putkia" ja sitten "putkia"..

-Putki ei haittaa laisinkaan koska peli on niin rautaa (Killzone2)
-Jotkut luovat illuusiota eriasteisesta vapaudesta ihan hyvin (vaikkapa Halot)
-Toisissa se putki ihan oikeasti ahdistaa pahasti (cod).
-Jotkut pelit tekevät putkesta kunnolla osan pelimekaniikkaa (GOW ja suojautuminen).

Sen käsityksen mukaan joka minulla on Wakesta on jotain kahden viimeisimmän määritelmän väliltä.
Ja kertokaas minulle millä hemmetillä minä ostopäätökseni teen jos en jonkinnäköistä mielipidettä pelistä yrittäisi muodostaa tarjolla
olevan materiaalin perusteella, kun ei pelistä demoakaan ole?
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Niin Alan Wakea demottiin aika kovilla näytöillä ja taisin mainita siitä edellisessä viestissä. Mutta pitäisi muistaa, että silloin se oli enemmän sen teknologian demoamista eikä varsinaisesti itse peliä. Mutta kyllähän se peli muuttui aika paljonkin näiden parin vuoden välillä.

Selkeästi monella pelaajalla on ihan eri kuva mitä pelin pitäisi olla, mutta katsoen esim. Max Payneja niin se putki oli ihan odotettavissa. Etenkin kun juoni vaati sitä enemmän tässä tapauksessa.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Jotain vastailua väsymyksestä höperönä:

- Mikä on käsikirjoitettua Zanen / Waken toimesta, ja mikä taas luonnollista?

No, koko Alan Wake -universumin maailma tietysti on vähän erilainen kuin meidän luonnollinen maailmamme. Emme voi tietää mihin kaikkeen tuo järven/taiteilijoiden kollaboraatio on aikojen saatossa vaikuttanut ja mikä on lopulta luonnollista.

Oliko Zane edes ensimmäinen?

Tuskin Zane kuitenkaan Waken jokaista askelta on kirjoittanut. Hänellä oli luultavasti aikaa vain jotenkin pohjustaa tapahtumat, jotka sitten rollasivat omalla painollaan, "luonnollisesti".



- Mitä kaikkea Zanen scripti sisältää, ja mihin se päättyy? Entä mitä tapahtumia Wake kirjoitti/ei kirjoittanut, ja mistä manuscripti alkaa, mihin päättyy?

Tämän tietäminen vaatisi tarkaa tietoa siitä, kuinka tarkkaan on kirjoitettava, jotta todellisuus muuttuu. Zanen on ollut pakko kirjoittaa sen verran, että sai Alanin Bright Fallsiin (writer's block) ja että Alanilla oli clicker. Loppu saattoi mennä omalla painollaan, koska Zane tiesi, että pimeys käy kirjailijan kimppuun.

Wake taisi kirjoittaa kaiken paitsi ihan lopun Barbaran alaisuudessa. Juuri ennen lopun kirjoittamista hän vapautui-->eleli sitten omaa tarinaansa, kunnes pääsi taas kirjoittamaan sen, miten peli päättyi. Kirjoitus tosin jatkuu.



- Onko pelin lopussa näytettävä järven pohjassa edelleen kirjoittava Zane vai Wake? Emmehän siis tiedä, miltä Zane näyttää, ja muutaman vihjeen ja teorian perusteella tämä näyttää samalta kuin Wake.

Se on pelissä pelaamamme Wake (luulisin), mutta Wake on tavallaan Zanen toisinto. Saattaa olla jopa ulkonäköä myöten. Wake oli Zanen mahdollisuus tehdä asiat pikkuisen eri tavalla ja korjata sen missä hän epäonnistui, eli pelastaa rakastettu.


- Miten ihmeessä Zane pystyi ryssittyään tarinansa kirjoittamaan Wakesta, muttei enää Bright Fallsista?

Ehkä hän kirjoitti Waken varaventtiiliksi jo kesken oman tarinansa, tietämättä tulisiko lopussa käymään hyvin vai huonosti. Huonosti kävi, joten päästiin Wakeen.


- Wake Zanen poikana ei ole järkeenkäypää, sillä Wake on vähän yli 30, siinä missä pitäisi olla kymmenen vuotta vanhempi.

Wake on varmaan Zanen "poika", siinä metaforisessa merkityksessä, että saattoi kuitenkin olla, että Zane kirjoitti ja siten synnytti Waken.

Ammuksia ja pattereita on, mutta mieli tekis vaan juosta kaikista tappeluista nopiaan läpi. No, sekään ei näytä onnistuvan kovin luontevasti. Ilmeisesti vasen yläolkanäppäin muuttuu noissa "tappelutilanteissa" juoksusta väistöksi? Ärsyttää.
Taisteluissa kannattaa käyttää noita tujumpia aseita varmaan oikeastaan aina, kun on mahdollisuus. Pelaajat (minä mukaanlukien) säästelevät niitä liikaa, jolloin taisto on sitä samaa revolverin renkkaamista. Flare guneilla ja flashbangeilla taistelu on kuitenkin näyttävämpää ja nopeampaa.

Väistö on samasta näppäimestä kuin juoksu, mutta juoksussa sitä pidetään pohjassa. Väistöön tarvitaan lisäksi sivuttaisliike L-tatilla.

EDIT. Jos vastaat, niin älä lainaa tätä viestiä. Näet spoilerit.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

JRantajoki Alan Wakessa putki ei ole kuin Codissa. Se on siellä ja sen tietää, mutta se ei ahdista. AW:ssa ehkä ne maisemat vähentävät putkea, mutta jos sen takaraivossa tietää niin kyllähän se harmittaa. Minusta AW on vähemmän putki kuin esim. Gearsit tai ainakin se tuntuu siltä. God Of War 3:n on hyvä esimerkki putkista jossa se maisema ja ympäristö kadottavat hieman sitä putkimaisuutta (ja tietenkin Uncharted1/2).

Millä tavalla Killzone2 eroaa sitten Alan Wakesta kerta se on rautaa, mutta AW ei ole? Tietenkin sen olet varmaan itse pelamaalla todennut K2:n tapauksessa? K2:ssa on kankeampi ohjaus ja tietenkin se on enemmän suoraa räiskintää kuin AW. AW:n tapauksessa arvioit sen olevan huonompi muiden mielipiteiden ja arvosteluiden etc. takia ja ehkä se "epämääräinen" genre mikä arvosteluiden perusteella muodostuu hieman tekee pelistä ei niin houkuttelevan niin monelle.

AW:sta on vaikea muodostaa sitä mielipidettä ennakkoon. Se on vaan koettava kuten niin moni muukin peli joka jää massan katseilta varjoon juuri tiettyjen samojen syiden takia.
 
Ylös Bottom