Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake

Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Aah, on se vaan hyvä. Kolmas episoodi on nyt naatiskeltu ja yksi päivässähän tässä mennään, kuten mielestäni ideaalia on. Jaksojen loppumusat ovat aivan mielettömiä. Hyviä renkutuksia ovat löytäneet, kun tulee ihan Tarantino mieleen.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Bright Fallsien ohjaaja/käsikirjoittajan Phillip Vanin kuvamontaasi Bright Fallsien kuvauspaikoilta Washingtonista, Oregonista ja Cänädästä:

Bright Falls Atmospheres Montage on Vimeo

Alan Wakesta paskahalvauksen saavia varmaan auttaa tieto, että tollasia mestoja on oikeasti olemassa. :p
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

ite olen pelannu kakkos episoden alkuun ja ei voi muuta sanoa ku et on aivan loistava peli. Illalla varsinkin ku kuulokkeet päässä pelaa, niin on sellanen mukava fiilis.

Onko kukaan muuten testaillu et millanen tämä on nightmarella pelatessa et onko kuinka vaikea. Ite pelailen normaalilla ja kyl on kuolo muutaman kerran korjannut.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Vaikka kaikki pelin tapahtumiin liittyvät kuvaukset loistavatkin poissaolollaan, suosittelen silti olemaan lukematta ennen pelin läpäisyä.

On tehtävä tunnustus. Vaikka odotin Alan Wakea vesi kielellä, ei se ikinä peittänyt harmistustani siitä, että Remedy ei sen sijaan keskittynyt Max Payne 3:n tuotantoon. Miten se voisikaan? Sydäntä riipaiseva noir-elementti on kadotettu, kuten myös aikuismainen sielunmaisemakuvaus. Missä on Bullet Timella terästetty räiskintä?

Minun on vaikeaa luopua jostain, mihin olen tottunut. Tästäpä syystä vaikka Alan Wake saikin housuntaskun pullottamaan, ei sen asetelma kadonneesta vaimosta ja melko lapselliseltakin kuulostavasta "kirjoitin romaanin, nyt se tulee todeksi" -juonesta onnistunut mitenkään ohittamaan minun kirjoissani Max Paynea.

Pelattuani yhden episodin mielikuva säilyi. On äärimmäisen tärkeää painottaa, että Alan Wake oli siltikin aivan mahtava kokemus tuossakin vaiheessa. Harmistusta aiheutti suuresti Remedyn rautalangasta vääntö, että nyt haluavat keskittyä ihan johonkin muuhun kuin Max Payneen.

Pelattuani peliä eteenpäin mielikuva muuttui ensin pikkuhiljaa, sitten jopa väkivaltaisesti. Alan Waken uskomattoman taidokkaasti kirjoitettua tarinaa ei voida kuvailla mainoksissa, olisihan se pitänyt tietää! Kunnianhimoisuudessaan, ja kyllä, myös dramaattisuudessaan Alan Wake menee ohi jokaisesta pelaamastani pelistä, joka yrittää samaa tyyliä tavoittaa. Sam Lake on nero, eikä neroja pidä aliarvioida. Eikä ainakaan pyytää pysymään vanhassa tutussa, kun tähtäimessä on jotain näin uskomattoman fenomenomaalista!

Tarina liikkuu ja hankkii uusia sävyjä joka hetki. En muista pelihistoriastani ainuttakaan tuotetta, joka olisi avannut silmiä näin taidokkasti, koko ajan. Juuri kun kuvittelet tietäväsi asiasta kaiken, se pieni murunen, joka oli jäänyt epäselväksi, laajenee uskomattomaksi supernovaksi mullistaen maailmankuvasi jälleen. Ennen Mass Effect teki tämän parhaiten. Pahoittelen, Sheppis, mutta tällä osa-alueella on nyt aikasi väistyä.

Moni on sanonut, että taiteen erottaa viihteestä sen aivoja ravitsevat tulkinnanmahdollisuudet. Alan Wake tarjoaa tätä suurin annoksin, eikä sorru yksinkertaistamaan asioita koskaan. Joku voisi väittää, että kyseessä on vain huonoa seurattavuutta ja rakenteen heikkoutta, mutta näin ei ole. Varsinkin lopetuksessa pelaajalle tarjotaan selvä vastaus, konkluusio, kliimaksi, mutta asioita jätetään myös omien ajatuksien varaan. Olemme järkeviä ihmisiä, käyttäkäämme aivojamme!

Gameplay ja grafiikka ovat olemassa vain tarinankerrontaa palvellakseen, mutta nämä osa-alueet ovat Alan Wakessa myös huippuluokkaisesti hanskassa.

Sub-HD-resovalitukset voi tunkea persiiseen viimeistään siinä vaiheessa, kun peli täräyttää uskomattomat maisemat suoraan verkkokalvoon. Valehtelisin jos väittäisin, ettei se näkyisi koskaan missään. Peli visuaalinen toteutus on vain yksinkertaisesti niin tajunnanräjäyttävää, että tässä kvanttitilassa muuttuu täysin irrelevantiksi kysymykseksi, mitkä numerot siellä framebufferissa nyt pyörivät. 720p-resoilla renderöidyt välivideot näyttävät toki jo aivan abysmaalisen hyviltä.

Gameplay on tyydyttävää ja usein ihanan ahdistavaa. On kuulkaapa melkoinen fiilis, kun kamera näyttää riipivällä äänitehosteella takaatasi tulevia Takeneita, vain huomatakseksi tämän jälkeen että näitä tulee samoissa määrin myös edestäsi ja sivuilta. Erilaiset jipot, kuten flaret ja ympäristötapot lisäävät taistelun vaihtelua - välillä kannattaa oikeasti katsella ympärilleen yliotteen toivossa. Parastahan näissä on, että mikään tarvike tai avuste ei ole maastossa sattumalta - kaikelle löytyy selitys.

En ollut ennen Alan Wakea kuullutkaan herrasta nimeltä Petri Alanko. Peli kuitenkin varmisti sen, että miehen nimi ei tule Martyn tapaan todennäköisesti koskaan unohtumaan, sillä Alan Waken audiototeutus on puhdasta euforiaa. Äänimaailma on uskomattoman monipuolinen, laadukas ja kekseliäs, juurikin Petri Alangon scoren viedessä jalat alta. Sinfoniaorkesterilla tuotettu sävellystyö on äärimmäisen kaunista, mutta myös tarvittaessa ahdistavaa. Nyt tiedän, minkä levyn pistän seuraavilla kotonani tapahtuvilla treffeillä soimaan taustalle.

Löytyyhän Alan Wakesta tietysti myös vikoja, ja niiden ohittaminen olisikin hölmöä ihan Remedynkin kehitystä ajatellen. Episodirakenteen toimiessa hyvin jää TV-sarjamaisuus lähinnä nimelliseksi (vaikka onkin toki henkilökohtaisesta preferenssistä kiinni, pitääkö tätä hyvänä vai huonona), eikä jaksojen loput oikein toimi, sillä mahdollisuus lopettaa peli jakson loputtua loistaa poissaolollaan. Kenttäsuunnittelu täytyy myös laittaa hiomakoneen alle, sillä kyllä - usein peli menee vain juoksuksi metsässä. Minua tämä ei häirinnyt pätkääkään, mutta muita kyllä, ja se on tärkeä pointti yleisen menestyksen kannalta. Myöskään peliä ei vielä voida tituuleerata parhaimman näköiseksi konsolipeliksi koskaan, sillä ympäristöstä löytyy hyvin paljon sutaistuja ja vanhanaikaisia elementtejä. Kun nämä saadaan kuntoon ja epätasaisuus korjattua, on tulos huikea. Saavuttaakseen ansaitsemansa menestyksen täytyy Remedyn kuunnella sellaistakin palautetta, josta ovat ehkäpä aluksi eri mieltä. BioWare teki näin Mass Effect 2:n kohdalla, ja loppu on historiaa.

Kaiken kaikkiaan peli on kuitenkin klassikko jo syntyessään - sanokaa minun sanoneen, viidentoista vuoden päästä se peli, jota kulttiasemassa miltei jokaisessa piirissä pidetään - on Alan Wake. Lopputekstien lupaillessa jatkoa kalsarit kastuvat; tänne, heti.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Onko kukaan muuten testaillu et millanen tämä on nightmarella pelatessa et onko kuinka vaikea. Ite pelailen normaalilla ja kyl on kuolo muutaman kerran korjannut.

Nightmare oli omaan makuun liian helppo, sillä helposti pääsi pakoon vihollisilta kun se oli mahdollista, eikä niiden tappaminen ollut vaikeaa. Päätin olla avaamatta piilotettuja arkkuja ja silti oli liian helppo.

Ensin vedin Hardilla läpi ja Normalilla kävin keräämässä loput tavarat (Nightmare manuskriptit sen jälkeen.) ja kyseinen vaikeustaso tuntui liiankin helpolta, mielestäni Easyltä tai jopa Very Easyltä.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Viime yönä vetäisin pelin läpi tuossa ennen kello viittä, joten päätä vielä vähän jomottaa . Hieno pelihän tuo Alan Wake on, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Xbox-housut on kuitenkin nyt jo riisuttu jalasta - voimme siis tunnustaa, ettei peli ollut ilman selkeitä heikkouksiakaan. Erityisesti pelin alkupuolella kyseenalaistin tuon metsässä ravaamisen mielekkyyden ja jäin kaipaamaan tarkempaa tutustumista Bright Fallsiin. Maailma ei kuitenkaan ole vielä valmis syvällisemmälle analyysille.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

kyseinen vaikeustaso tuntui liiankin helpolta, mielestäni Easyltä tai jopa Very Easyltä.

Itse olen nyt Nightmarella kolme ensimmäistä episodea vetäissyt läpi(pelasin ensin Normalilla pelin läpi). Täytyy osittain yhtyä Nemesiksen mielipiteeseen. En nyt sanoisi Very Easyksi, mutta ehkäpä jonkun toisen pelin Normal vaikeusaste on samaa tasoa tämän pelin Nightmaren kanssa. Eroa pelin normal vaikeusasteeseen tulee lähinnä vihollisten kestävyydessä. Kestävät enemmän valoa ja luoteja. En ole tainnut kuin kaksi kertaa kuolla nyt näiden kolmen ensimmäisen episodin aikana ja jos vaikka vertaa CoD pelien Veteran vaikeusasteeseen, niin tämä on lastenleikkiä... noh pimeässä.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Tästä ehkä mainittiinkin jo, mutta Limited Collector's Editionin mukana tuleva sisältö on puhdasta priimaa.

LCE-levy sisältää lukuisia dokumentteja ja videoita Remedyn historiasta, kehityskaaresta ja Alan Waken kehityksestä. Nämä ovat myös tyydyttävän pitkiä. Dokkareiden lisäksi levyllä on kaikki Alan Waken välivideot graafisine luonnoksineen, sekä kaikkien keskeisien hahmojen oikeat näyttelijät verrattuna pelihahmoon. Yhdennäköisyys on muuten aivan uskomaton. Tämän lisäksi levyllä on kaikki pelin trailerit vuodesta 2005 vuoteen 2010, joita ryydittää vielä useat sadat screenshotit vuosien varrelta. Näitä katsomalla saa oikein hauskaa tuntumaa pelin kehityksestä ja matkan varrella tapahtuneista muutoksista (joita on yllättävänkin paljon, niin juonen kuin gameplayn kohdalla).

Kirsikkana kakun päällä vielä live-video-commentary AW:ta pelatessa sekä pelin uskomaton OST kokonaisuudessaan erillisellä levyllä = we have a winner.

Aloitin muuten eilen pelaamaan uutta kierrosta, tällä kertaa tarkoituksena on koluta jokainen mahdollinen paikka. Ja kuten uumoilinkin, peli sen kuin paranee toisella peluukerralla, sillä pelin alussa on uskomattoman nerokkaita elementtejä vasta myöhempiin paljastuksiin liittyen - ahaa- elämykset tapissa.

Alan Wake Files -kirjanen muuten sisältää ehkäpä sen verran sisältöä, jotta sitä ei viitsi ennen aloitusta tai läpäisyä alkaa lukea, mutta optimaalinen lukuaika tälle onkin juuri ennen toista läpipeluuta. Itse kirja on todella mukava sukellus syvempään Alan Waken maailmaan ja pelin taustoihin, joka on kaiken lisäksi rakennettu tyydyttävällä pieteetillä.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Yllätyin myös kuinka hyvät extrat tuolla itse emopelin levylläkin on. Lähinnä tarkoittaen siis extras -valikon playback-osiota, josta saa katsottua kaikki cinematicit, kuunneltua kaikki biisit ja kaikki radiolähetykset ja katsottua tv-showt. Varsin tyydyttävää.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Hardilla pelattu läpi ensimmäistä kertaa. Loistava tarina ja valaistus aivan uskomaton, muttei silti täydellinen peli. Joissakin epsiodeissa tuntuu että peliä on venytetty liikaa ja tästä tulee turhautuminen. Myös episodien lopussa saisi olla valinnat jatkaa peliä tai poistua alkuvalikkoon. Autolla ajamisesta ei pysty paljon sanomaan, yksinkertaisesti kauheaa.

Hyvää pelistä löytyy liian paljon tähän kirjoitettavaksi, mutta flarien valaistus on jotain aivan uskomattoman hienoa katsottavaa.

Seuraavaksi normalilla keräämään tavarat, nightmare pitää koittaa säästää dlc:n aikoihin.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Kuka on valmis diippiin juonianalyysiin? Ei varmaan kovin moni, kun Alan Waken juoni on niin käsittämättömän moniselitteinen.

NeoGAFin hyvät tyypit jo aloittelivat tätä, ja tarjoilivat omia tulkintojaan. Ensin kerrataan kuitenkin juoni hyvin, hyvin pinnallisesti (jätän tarkoituksella aukkoja, jotta voidaan jättää tilaa myöhemmälle).

Alan Wake matkaa vaimonsa kanssa Bright Fallsiin. Pimeän voimat kaappaavat Alicen, ja Alan huomaa menettäneensä kokonaisen viikon. Selviää, että Alice ei ole kuollut, vaan vielä pelastettavissa. Kerrotaan, että sama oli tapahtunut myös 70-luvulla kirjailijalle nimeltä Thomas Zane, jonka vaimon nimi oli Barbara Jagger. Wake huomaa, että on menettämänsä viikon aikana kirjoittanut romaanin jota ei kuitenkaan ole vielä saanut valmiiksi, joka vaikuttaa tapahtumiin. Wake kirjoittaa tekstin loppuun, ja pelastaa tällä Alicen, jääden itse pimeyden vangiksi.

Sitten syvemmin.

Alan Wake vaimo Alice kaapataan täysin samasta syystä, kuin Thomas Zanen vaimo, Barbara Jagger. Pimeys haluaa itselleen käsikirjoittajan, jonka avulla tämä voi päästä valtaan. Pimeyden kaapattua Barbara Jaggerin, palautetaan hänet Thomas Zanelle nyt pimeän hallussa olevana. Thomasille uskotellaan, että tämä voi pelastaa itsensä ja vaimonsa kirjoittamalla tarinan, jonka pimeys diktatoi. Huomattuaan, että pimeys on huijannut häntä, kirjoittaa Zane romaaniinsa epäloogisen lopun, jolla yrittää pelastaa itsensä ja Barbaran. Tarina ei kuitenkaan soinnu luonnollisesti, eivätkä kummatkaan pelastu, mutta pimeys ei myöskään pääse valtaan. Kaiken keskipisteessä oleva Bird Leg Cabin hukkuu, ja tämä selitetään vulkaanisilla häiriöillä.

Sitten tulee Alan Waken vuoro. Pimeyden valtaama Barbara Jagger toimii sen "maskottina", joka antaa Wakelle Bird Leg Cabinin avaimen, jonne siis Alan vaimoineen matkaa. Historia toistaa itseään, ja Alice napataan jälleen. Tällä kertaa naikkosta ei kuitenkaan tungeta... pimeydellä täyteen, vaan tätä pidetään panttivankina, Barbara Jaggerin ilmestyessä Alanille. Tämä kertoo Alanille sen, mitä Thomasillekin; kirjoita määrätty tarina, pelasta itsesi ja vaimosi. Kirjoitettuaan tekstiä viikon ajan pimeyden vallassa, jäi Alaniin kuitenkin pieni osa tietoisuutta jäljelle. Tämä kirjoittaa itsensä vapaaksi mökistä, kutsuen //jonkun fakin sukeltajan, Thomas Zane??// valaisemaan mökin, ja antamaan Wakelle tilaisuuden paeta. Herättyään kolaroidusta autosta varsinainen tarina alkaa.

Myöhemmin kuitenkin selviää, että Zanen merkitys ei ollutkaan triviaali. Wake löytää Zanen tekstejä, joissa tämä kuvaa Waken nuoruutta kertoen esimerkiksi pelille hyvinkin keskeisestä elementistä, Clickeristä. Tätä kautta Wake ymmärtää, mitä on tehtävä, ja tuhoaa Barbara Jaggerin Clickerillä, jonka jälkeen kirjoittaa tarinan loppuun vapauttaen Alicen, mutta uhraten itsensä. Tämä siksi, koska tarinan pitää olla looginen ja sujuva - jos kaikki selviäisivät, tukehtuisi tarina omaan mahdottomuuteensa, kuten Zanella kävi. Tässä peliin astuu ikäänkuin Feng Shui, tasapaino, joka on ylläpidettävä. Käytännössä Wake on siis vastuussa mm. kaikkien tarinan aikana kuolevien hahmojen kohtalosta.

Ja sitten tulkintaan.

Waken ja Zanen suhde on erittäin ongelmallinen. Tämä siksi, että Zane kirjoitti kymmeniä vuosia aikaisemmin Wakesta, joka tulee tarinassaan kirjoittaamaan Zanesta, joka kirjoitti kymmeniä vuosia aikaisemmin Wakesta. Kyseessä on siis ns. tuplapeili-ilmiö, joka jatkuu loputtomiin. Nerokkaasti tähän sointuu myös ensimmäisen Night Springsin jakso, "Quantum Suicide", jolla on varmastikin funktio tässä mindfuckissa.

Päättelyllä voidaan myös saada aikaan lopputulema, jossa Alan Wake kaikkine tuotantoineen on vain loppujen lopuksi Thomas Zanen henkiinluomaa fiktiota, sillä miten muutenkaan tämä olisi voinut kirjoittaa 7-vuotiaasta Wakesta? Silloinhan Waken "writer's block" johtuikin pelkästään Zanen suunnitelmasta, jolloin tämän kohtalo olisi seuraavaksi matkustaa Bright Fallsiin, ja viimeistellä se, mitä Zane ei itse pystynyt. Zanen voi siis olettaa olevan hengissä, mutta pimeän vankina, jota toki tukee faktat siitä, että tämä esiintyy useampaankin kertaan kirkkaana valonlähteenä pelissä.

Myöskin voitaisiin mennä vielä pidemmälle, ja todeta, että Alan Wake onkin oikestaan Thomas Zanen reinkarnaatio, "Mr Scratchy", joka toimii ulkomaailmassa, koska Zane itse ei pysty.

Hartman oli muuten Zanen assistentti, ja ymmärrettyään pimeän vallan, tämä haluaa päästä artistien tuottajaksi; jotta voisi itse manipuloida maailmaa mielensä mukaan. Tämän takia mies vangitsi Waken.

Vielä pidemmälle mentäessä voidaan myös päätellä, että Alan jää mökkiin kirjoittamaan Thomas Zanen tapaan (Zane ilmeisesti vapautui viimeinkin tässä vaiheessa) tarinaa vielä pidemmälle, sillä tämä ymmärsi myös, että työtä on vielä paljon tehtävissä. Siihen voisi viitata lause "It's not a lake, it's an ocean", joka selkeästi toimii metaforana jollekin huomattavasti kuviteltua laajemmalle.

Kannattaa käydä täällä hakemassa perspektiiviä. Mielelläni kuulisin myös teidän mielipiteitä.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Lähinnä tarkoittaen siis extras -valikon playback-osiota, josta saa katsottua kaikki cinematicit, kuunneltua kaikki biisit ja kaikki radiolähetykset ja katsottua tv-showt.

TV-showt ei voi katsoa playback-osiossa, mutta siellä voi myös katsoa manuskriptit.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Zanesta ja Alanista.

Joku oli myös esittänyt erittäin hyvän teorian siitä miten Zane tietää alanista niin paljon. On mahdollista että Thomas Zane onkin Alanin isä. Myös se paperin pala tukee tuota teoriaa kuten myös siellä laatikossa oleva vanha valokatkaisija. Zanehan kirjoitti itsensä ulos tarinasta ja näin ollen kukaan ei muista hänen olemassa oloaan joka selittäisi myös sen että alan ei koskaan tuntenut isäänsä. Tosin zane teki yhden poikkeuksen eli kaikki mitä tuohon kyseiseen laatikkoon jätetään myös pysyy siellä.

Ehkä kaukaa haettua mutta ei sen enempää kuin nuo ylempänä olevat spekulaatiot.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Pelle:

Mutta miten Zane osaa kirjoittaa Alanista hänen ollessa 7-vuotias?
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Eilen pelisessio venyi puolilleöin, kun piti saada kolmas episodi loppumaan. Havainnot menevät yksiin monien kanssa, mutta kokonaisuutena käteen on jäänyt ihan hyvä peli.

Etenkin välianimaatiot ovat muuten todella hienoja, mutta voi äiti niitä puunaamoja ja onnetonta huulisynkkaa. Toinen kunnioitusta herättävä suoritus on äänimaailma. Välillä surround-kaiuttimet puskevat niin uskomatonta soundia, että joutuu miettimään, kuuluiko narahdus pelistä vai omasta kämpästä. Parit ihan hyvät säpsyt olen jo saanut, ja erityisesti...

<pientä spoileria kolmosepisodista>
... kaivoksessa ne "Alan! Alan!" -huudot saivat kylmiä väreitä selkäpiihin.

Juoni on toistaiseksi ollut lähinnä "vain" mielenkiintoinen, mutta ei todellakaan mikään suuria tunteita herättävä. Samoin pelimekaanisesti kaikki on periaatteessa jo moneen kertaan nähtyä peruskauraa; väännä vipua, paina nappia, potkaise ovea, ammu mörköä... Ja noin tarinavetoiseksi peliksi Alan Wakessa on suorastaan liikaakin kaikkea piilotettua keräiltävää. Kyllähän sillä uudelleenpeluuarvoa jonkin verran saa, mutta itseäni häiritsee vaellella pimeässä metsässä etsien jotain termareita ja radioita. Eihän niin olisi pakko tehdä, mutta teenpä kummiskin, koska läpipeluun jälkeen AW:kin pääsee hyllyyn pölyyntymään. On siis otettava kaikki ilo irti, vaikka sitten tunnelma kärsiikin.

Pelin loppupuoliskolta odotan tyydyttävää juonenkuljetusta ja pelkään yltiöpäisyyteen menevää taistelua. Vaikka väistöliikkeet luonnistuvatkin, on kirjailijani kuollut jo liian monesti kameran eteen menevien kuusenoksien vuoksi. Niin, ja sitä pimeyttä saisi olla vähemmän muutenkin.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Eihän niin olisi pakko tehdä, mutta teenpä kummiskin, koska läpipeluun jälkeen AW:kin pääsee hyllyyn pölyyntymään. On siis otettava kaikki ilo irti, vaikka sitten tunnelma kärsiikin.

Musta tällainen asenne on hiukan turmiollinen. Jos pelin viihdearvo kärsii siitä, että kompletionistimaisesti yrität suorittaa kaiken, niin eikö siitä sitten jää lopuksi vähemmän käteen?

Ellei kyse ole nyt jälleen achien hutsutteluista?
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Musta tällainen asenne on hiukan turmiollinen. Jos pelin viihdearvo kärsii siitä, että kompletionistimaisesti yrität suorittaa kaiken, niin eikö siitä sitten jää lopuksi vähemmän käteen?
Noista achilleen kantapäistähän tuossa on pitkälti kyse. Ja tiedän, että on todella ristiriitaista käyttää sitä (teko)syynä, koska olen jo useammankin kässärisivun onnistunut jotenkin missaamaan. Eli ne "kerää kaikki kamat mallia X" -saavutukset jäävät joka tapauksessa saamatta, mutta silti itsepintaisesti pitää koluta jokainen nurkka.

Järki kyllä sanoo, että pitäisi vaan juoksennella juoni luotisuorasti läpi, mutta se kompletionisti sisälläni on vahvasti eri mieltä. Lopputuloksena kukaan ei ole tyytyväinen. :D Tosin jos en olisi penkonut paikkoja niin tarkkaan, olisi pelin (toistaiseksi) hauskin kohta saattanut jäädä näkemättä.

<spoileria eräästä Night Springs -jaksosta>
Se Nik'si Pir'kah (tms) sai hörähtämään.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

TT4-k sanoi:
Pelin loppupuoliskolta odotan tyydyttävää juonenkuljetusta ja pelkään yltiöpäisyyteen menevää taistelua. Vaikka väistöliikkeet luonnistuvatkin, on kirjailijani kuollut jo liian monesti kameran eteen menevien kuusenoksien vuoksi. Niin, ja sitä pimeyttä saisi olla vähemmän muutenkin.

Tuo onkin aivan uusi selitys kuolemille! Minulla suurin osa kuolemista johtui siitä, etten raaskinut vaihtaa lamppuun paristoja tai käyttää näitä tehokkaampia aseita. Useimmiten taskut olivatkin pullollaan flashbangeja, soihtuja ja soihtupyssykän panoksia episodin lopussa. Hardilla vedin läpi, eikä tuo tosiaan mikään erityisen kinkkinen peli ollut, ainakaan jos käytti noita apukeinoja oikein. Tuli oikein mestaritaistelijafiilis, kun onnistuneesti heitin flashbangin vihujen eteen, juoksin läpi kaaoksen kutsumaan hissiä napilla, heitin soihdun maahan ja odottelin rauhassa hissin saapumista, kun vihulaiset eivät uskaltaneet tulla lähellekään.

Mielestäni pelin parhaat episodit sijoittuvat tuonne keskivaiheille tai loppupuolelle. Ainakin ensimmäisessä ja toisessa oli hieman liikaa tyhjänpäiväistä juoksentelua metsässä.Vaikka taistelumekaniikka onkin perusteiltaan varsin hyvä, ei se yksistään jaksanut peliä kantaa. Ehkä hauskinta oli tapella useampaa perusvihollista vastaan. Nuo isommat kirvesmiehet ovat vähän tylsiä, kun niitä saa tuolla lampulla sojottaa hyvän tovin ennen viimeistelyä. Useampia vihollisia vastaan taistellessa pitää vähän miettiä taktiikkaa, väistellä enemmän ja katsoa, ettei kukaan hyökkää selästä.

Seuraavaksi pitäisi pelata varmaan kommenttiraidan kera peliä, mutta suapi nähäjä, millon tuota suunnitelmaa pääsee toteuttamaan. Eilen luin junamatkalla tuon Alan Wake Filesin kokonaan. Suhteellisen mielenkiintoista settiä, joka paljasti joitakin yksityiskohtia pelinkin tapahtumista. Nuo Alan Waken kirjoittamat tarinat tai niiden pätkät olivat tuolta kannalta aavistuksen turhakkeita.

EDIT: Nuo manuscriptin sivut eivät sinänsä ole pelkästään saavutusmetsästystä, sillä valottavathan ne toisinaan tarinaakin ihan kivasti, ainakin juonen ottaessa vähän lisävauhtia.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Minulla suurin osa kuolemista johtui siitä, etten raaskinut vaihtaa lamppuun paristoja tai käyttää näitä tehokkaampia aseita. Useimmiten taskut olivatkin pullollaan flashbangeja, soihtuja ja soihtupyssykän panoksia episodin lopussa.
Olet oikeassa, tuossa on toinen merkittävä syy. Ihan liian säästeliäästi tulee muita aseita käytettyä, joten pelkällä fikkarilla ja revolverilla hommat hoituu. Ja tavaraa on kannossa jatkuvasti niin paljon, että vähän väliä tulee se Item limit -ilmoitus jotakin poimiessa. (Jos kukaan ei sitä muka muuten arvannut, pelaan Normal-vaikeustasolla.) Jotenkin sitä tulee jemmattua parhaita kamoja kuvitellen, että kohta tulee paha isopomo, jota vastaan tarvitsee enemmän armamenttia. Mutta kun ei. Helposti ovat tähän asti kellistyneet, eikä ole edes hiki tullut.

Nuo manuscriptin sivut eivät sinänsä ole pelkästään saavutusmetsästystä, sillä valottavathan ne toisinaan tarinaakin ihan kivasti, ainakin juonen ottaessa vähän lisävauhtia.
Totta, totta. Ja yhtä lailla ne radiohöpinät luovat tunnelmaa. Night Springs -jaksot ovat lähinnä hetken viihdettä mörköjahdin suvantohetkinä.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Sain tänään loppuun. Pidin todella paljon ja peli iski henkilökohtaisesti itseeni kenties kovemmin kuin muihin. Alan on hahmona huippu hyvä ja taidetta harrastaneena tiedän miltä tuntuu kun ei ole inspiraatiota. Tosin ei minulla sentään kahden vuoden blockia ole ollut, mutta silti ymmärsin miehen vitutuksen varsin hyvin.

Tarina veti mukaansa ja hahmot olivat kaikki hyviä. Ainoastaan viholliset jäivät hieman vaisuiksi eivätkä tuntuneet kovin tuoreilta, sillä olivat kuin suoraan RE4:sta repäistyjä kirveineen ja moottosahoineen.

Hyvä peli kaikinpuolin ja odotan innolla tarinan jatkoa.
 
Ylös Bottom