Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tämän päivän markkinoilla Sonyn ja Microsoftin kotikonsolit myyvät hyvin - erittäin hyvin:
- PS4:ää toimitetaan markkinoille samaa tahtia, mitä PS2:sta aikoinaan.
- Xbox One myy lähes yhtä hyvin, mitä Xbox 360.

Käsikonsolirintamalla Vita on jo kauaa aikaa ollut kuollut & kuopattu. Sama ei kuitenkaan päde 3DS:ään, sillä tätä myytiin edellisenä tilikautena 7 milj. Ja nyt puhutaan konsolista, joka on alunperin julkaistu 2011.


Unohdettu kotikonsolimarkkinoilla? Koska edellinen kotikonsoli (Wii U) oli floppi? Unohdettiinko Nintendo kotikonsolimarkkinoilta GameCuben vuoksi? Ei. Entä unohdettiinko Microsoft kotikonsolimarkkinoilta OG Xboxin vuoksi? Ei.

Tämänpäivän markkinoilla tarkoitinkin juuri kahden ison valta-asemaa. Ne potentiaaliset asiakkaat tulee sieltä vanhoista Wii käyttäjistä ja 3DS käyttäjistä. Siinä o omat haasteensa niitä houkutella mukaan.

Ja ei toki pelipiireissä, mutta kyllä massasta aika moni tuntuu unohtaneen Nintendon, etenkin Suomessa. Eivätkä edelleenkään edes tiedä, että Wiin jälkeen on tullut konsoleita. Wii U kuvitellaan Wiin lisävarusteeksi ja Switchiä ei olla markkinoitu ollenkaan. Kyllä lähes päivittäin törmään ihmisiin, jotka ihmettelevät koko Nintendon olemassaoloa, kun Wii on viimeisin jonka tietävät.

Ja kyllähän Wiin kohdalla olisi voinut toisinkin käynyt. Kyllä se siellä unohduksissa oli todella monella, kunnes myöhemmin lähti kovaan lentoon. Xboxin silloin suurinosa tiesi, vaikka menestys ehkä huono olikin.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Nintendo on myynyt kaikki laitteet mitä on kyennyt valmistamaan ja lähettämään jälleenmyyjille, yhteensä 2,74 miljoonaa yksikköä ensimmäisen kuukauden aikana (esim. Forbes). Puhtaasti Japanin myyntejä katsoen Switch myi 519 504 yksikköä ensimmäisen julkaisukuukauden aikana. PS4 myi julkaisukuukautensa aikana 439 810 yksikköä. Ei toi "kotikonsolimarkkinoilta unohdetulta" vaikuta, ellei sitten halua esittää ettei Switch ole ollenkaan koti- vaan käsikonsoli :D

En tiedä mikä trendi esimerkiksi Suomessa Nintendo-pelaamisella on nykyään, markkina-alueenahan Suomi ei ole niin merkittävä. Ja vaikka olisi, Nintendolla on Switchille enemmän kysyntää kuin valmistuskapasiteettia. Switchin alkusuosio on siis mennyt Nintendolle niin hyvin, kuin voi vaan toivoa.

Muu arvailu laitteen menestyksestä jääkin arvailuksi, kunnes aletaan saamaan vuosineljännes- ja vuosimyynneistä raportteja.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Kokoajanhan olen sanonut, että Switchillä menee todella hyvin. Pointti olikin siinä, että 60-150miljoonan myynteihin en usko, vaikka toki sen toivoisin joka valmistajalle. Pidän realistisena 20-30 miljoonaa ja loput plussaa. Jos siihen "plussaan" pystyy, niin sit voi lähteä Wii tyyppinen nousukiito.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Niin no, nälkä kasvaa syödessä :) Pitää muistaa, että niitä konsoleita, jotka on myyneet yli sata miljoonaa yksikköä on edelleen vaan viisi maailmassa. Esimerkiksi Sonyn "floppi" Vita on myynyt yli 15 miljoonaa yksikköä maailmanlaajuisesti eikä Sony ole koskaan syyttänyt Vitaa Gamesin fiskaalivuosien tappioista, joita olikin vuosina 2008 ja 2013, mutta ei ollut 2011 ja 2012 eli silloin, kun voisi olettaa "epäonnistuneen" Vita-julkistuksen voivan niitä tappioita aiheuttaa. Mutta vaikka se myi hyvin se ei myynyt ollenkaan niin hyvin, kuin Sonyn laitteelle annetaan myyntiodotuksia ja tällä perusteella sitä floppimyyttiä voi perustella.

Joka tapauksessa konsolit istuu helposti huushollissa viidestä seitsemään vuoteen, ennenkuin uuden ostaminen tulee ajankohtaiseksi. Ihan tuolta kantilta uuden laitteen menestyminen voi olla ihan kiinni ajankohdasta. Kaikki nykykilpailu huomioiden joku 60:kin miljoonaa mikä on PS4:n maailmanlaajuinen myyntiluku, siinä on asiakasmarginaalit käytetty aika hyvin tappiin asti. Sonyn mukaan Sonyn peliverkkoon kirjautuu viikoittain 60 miljoonaa erillistä PSN-tunnusta, ja toi luku pitää sisällään myös aktiiviset PS3- ja Vita-pelaajat.

Eli jos sä haluat kiikuttaa edes 60 miljoonaa yksikköä mikä ymmärtääkseni on kuitenkin tällä hetkellä maailman suosituin pöytäkonsoli, niin siinä pitää jo osata kaivaa asiakaskuntaa aktiivipelaajien ja merkkiuskollisten ulkopuoleltakin. Asiasta kertoo vissiin sekin, kun joka viikko joku jamppa täällä konsolifinissäkin myy käytännössä uutta PS4:äänsä joka ostettiin jouluksi, ja nyt sillä on pelattu kokonaisuudessaan kaksi tuntia :p
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Käsikonsolirintamalla Vita on jo kauan aikaa ollut kuollut & kuopattu. Sama ei kuitenkaan päde 3DS:ään, sillä tätä myytiin edellisenä tilikautena 7 milj. Ja nyt puhutaan konsolista, joka on alunperin julkaistu 2011.

Samalla "kuolleetkin" laitteet voivat yllättää. Esimerkiksi PS Vitalla Japanissa digitaalisena julkaistu Romancing Saga 2 on myynyt jo yli 200 000 peliä:

During a recent “Unite 2017 Tokyo” seminar event that was held at the Tokyo International Forum, it was revealed that the PlayStation Vita version of Romancing SaGa 2 has surpassed 200,000 in digital sales.

http://www.siliconera.com/2017/05/0...ystation-vita-surpasses-200000-digital-sales/

Tätä esimerkiksi Omenanraato ei jostain syystä huomioi "kaikki tai ei mitään"-mentaliteetissaan. PS4:n menestyksen pitäisi ilmeisesti tarkoittaa sitä, että mikään muu laite tai muiden laitteiden pelit eivät myisi yhtään mitään. Mutta eihän se näin toimi. Jos laite myy maailmanlaajuisesti 10 miljoonaa, niin onhan sielläkin niitä ostajia, niitä on vain paljon vähemmän kuin 60 miljoonaa myyneellä alustalla. Jos Nintendo laittaa kauppoihin Mario Kart -porttauksen, niin kyllä sille asiakaskuntansa löytyy, mutta kuten eri Mario Kart -pelien pitkän aikavälin myynnit näyttävät, niin pidemmän päälle niihin myynteihin tulee todella isoja eroja.

Kuten Dragonfly mainitsi, niin viime viikolla PS4:nkin myynnit kasvoivat Japanissa, vaikka PS4:lle ei tullut yhtään uutta peliä. Tämä tarkoittaa että PS4 myy laajan pelivalikoiman turvin, ei yksittäisten pelien avulla. Brittilistan 17 PS4-peliä top-40:ssä näyttävät tämän vielä selvemmin. PS4:n laitekanta alkaa olla niin suuri ja pelivalikoima niin kattava, että ostajien ei tarvitse odotella yksittäistä peliä, tai ostaa laitetta Zeldaa tai Mario Karttia varten, vaan tarjontaa riittää hyvin laajasti erilaisiin makuihin. Tilanne on aivan päinvastainen kuin Switchillä. Toki PS4:lläkin uudet pelijulkaisut lisäävät laitemyyntejä entisestään, mutta niissäkin tulee esille tarjonnan laajuus. Japanilaisesta näkökulmasta pelkästään RPG-genressä lähiaikoina on tulossa monia erilaisia pelikokemuksia samasta kattogenrestä huolimatta: mm. Ys 8, Final Fantasy XII The Zodiac Age, Dragon Quest XI ja Trails of Cold Steel 3. Tässä on yhden genren sisällä hyvin monenlaisia erilaisia pelejä erilaisilla tyyleillä ja pelitavoilla. Tällainen laaja ja kattava tarjonta takaa, että pelaajilla on jatkuvasti valinnanvaraa, ja kuten Persona 5:n menestys osoittaa, näille peleille on runsaasti kysyntää myös Japanin ulkopuolella.

Jo tuohon listaan ja muihin tuleviin PS4-julkaisuihin mahtuu hyvin paljon eri kaliiberin julkaisuja. Kaikkien julkaisujen ei tarvitse olla messiaspelejä, joilta toivotaan piikkiä laitemyyntiin heikon laitekannan kasvattamiseksi. Kun laite on myynyt lähes 5 miljoonaa Japanissa ja 60 miljoonaa maailmalla, niin siitä laitekannasta löytyy ostajia pienemmillekin julkaisuille.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Huoh....Sherlock vauhdissa taas.. vai että 60 miljoonan laitekannalla pienemmätkin pelit menestyy paremmin, kuin 3miljoonan laitekannalla. Eihän tässä kannata kenenkään tuoda mitään uutta enää koskaan myyntiin, kun laitekannat on niin kaukana vanhoista konsoleista..
Varmasti jonkun väitöskirjan olet aiheesta tehnyt?

Ja ei..ei ps4 menestys tarkoita sitä, että etteikö joku muu voisi myydä vaikka miljardille ihmiselle.. mutta kyllä tuohon vaikea on mennä, kun mobiili syö asiakkaita, netflixit jne. syö asiakkaita ja sit vielä noi kaksi isoa kotikonsolia on jo tärkeimmät markkinat haalineet.

Toki niistä osa ostaa myös Switchiä, mutta markkinatilanne on aivan toinen kuin esim Wiin aikoina. Silloin ihmiset saatiin liikkumaan kotona, nyt jokaisella on taskussa puhelin ja pokemon gon tyyppiset liikuttaa ihmisiä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mä en kyllä usko, että PS4 ja Xbone kilpailee kovinkaan paljoa Switchin kanssa asiakkaista, yleisestikin laitteet profiloituu eri käyttäjäkunnille. Kärjistettynä Nintendo on ollut perinteisesti perheystävällisissä ja seurapeleissä suosittu alusta, sekä käsikonsolien kiistaton kuningas. Tuolla maineellahan Switchikin ratsastaa ja myynnit on tähän mennessä kertoneet, että tarpeeksi kehitetylle keksinnölle tällä alueella riittää kyllä kysyntää.

Mä en halua osallistua tähän teidän riitaan ollenkaan, mutten kyllä allekirjoita Mahewcoron tai Dragonflyn väitteitä niistä syistä, miksi vaikka PS4:n myynti Japanissa oli viikolla y parempi kuin viikolla x. Eikö sen nyt pitäisi olla molemmilla viikoilla yhtä hyvä jos pelivalikoiman määrä yleisesti vaikuttaa asiaan. Pikemminkin syynä voisi olla vaikka jonkun tietyn pelitittelin julkistus, tai jonkun jälleenmyyjän kampanja (ja jos noita markkinoidaan etukäteen niin takuulla on vähemmän myyntiä juuri ennen kampanjaa kuin sen aikana). Mutta näitä syitä voi sitten arvailla kun ei ole mitään lähdettä sille miksi se myynti oikeasti kasvoi. Ehkä oli vaan joku kiva PS4-uutinen jonka seurauksena ns. aihetrendi kasvoi, eli konsolista puhuttiin enemmän.

Enemmän se ehkä kertoo tuosta mun ekan kappaleen kommentista, eli PS4 ja Switch ei mielestäni niinkään kilpaile asiakkaista ellei syy ollut siinä, että Nintendolta loppui Switchit kaupoista. Sitäkään evt.

Vita ei ole kuollut laite Japanissa, eihän Sony edes ole ilmoittanut lopettavansa sen valmistusta. Sen sijaan PS3:n valmistus lopetetaan Japanissa tänä vuonna. Japanin suhteen siis PS3 (olettaakseni) menee legacy support -vaiheeseen eli 2-3 vuotta rajoitettua ohjelmisto- ja varaosatuotantoa. Mutta PS3 on valmistuksessa myös ainakin Brasiliassa ja Kiinassa eikä näistä maista ole puhuttu mitään. Vita ei ole ollenkaan legacy-vaiheessa Japanissa, ja sitä valmistetaan ainakin Japanissa ja Kiinassa, Andrew Housenkin vuoden 2015 legacy-kommentit tarkoitti Sonyn mukaan ainoastaan näitä alkuperäisen OLED-Vitan modifioituja USB-liittimiä ja oletettavasti laturia. Silti Vita on pikkuhiljaa länsimaisista kaupoista kadonnut kun viime vuonna lakattiin toimittamasta jälleemyyjille uusia Vitoja, mutta legacy-vaihekin tosiaan tarkoittaa vielä pari vuotta ohjelmistotukea länsimaisille Vitoille.

SaGa-sarjan "menestys" Vitalla ei mielestäni tarkoita mitään. SaGat on historiallisesti olleet ihan altavastaajia isoon kolmeen verrattuna, eli SMT, FF ja DQ. Parhaimmillaan sarjan pelit on myyneet 1,5 miljoonaa kappaletta. Romancing SaGa myi SNES:llä miljoonan ja PS2:lle 0,5 miljoonaa. Kuitenkin SaGat on olleet SNES:in jälkeen tietääkseni Sony-exclusive. Unlimited SaGa myi PS2:lle 0,77 miljoonaa vaikka tämä oli siis länsimaissa ainoastaan pahvikopiona myyty keräilykappale, ja koko peli haukuttiin taiteellisista ansioistaan huolimatta ihan paskaksi medioissa. Edit: siis "täysin paska" superkallis pahvikappale SaGa-sarjaa myi pleikkarilla puolet enemmän kuin Romancing SaGa. Ehkä se tarkoittaa, että Vitalle myyty "high profile" roolipeli voisi myydä 200 tuhatta kappaletta Japanissa. Ehkä ei. Ehkä jokin toinen peli voisi myydä enemmän. Eikä tämä luku puutu mitenkään siihen, miten ne kaikki ~10 miljoonaa Vitan omistajaa Japanin ulkopuolella reagoi, kun lokalisoidaan jotain länsimaisille Vitoille.

Komppaan kyllä Mahewcoroa, että mielestäni Sonyn ja lukuisten JRPG-studioiden tuki tuoda sarjojaan - jotka on usein Sony-exclusive - länsimaihin vaikuttaa Sonyn konsolien, ja kyseisten pelien myynteihin. Melkein väittäisin, että tämän pelituotannon puute vaikuttaa Microsoftin konsolien myynteihin. Mutta väite, että se vaikuttaisi erityisesti Switchin myynteihin on huuhaata. Ei tyyppi joka ostaa Switchin välitä SaGasta vaan Zeldasta.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mä en kyllä usko, että PS4 ja Xbone kilpailee kovinkaan paljoa Switchin kanssa asiakkaista, yleisestikin laitteet profiloituu eri käyttäjäkunnille.

Komppaan kyllä Mahewcoroa, että mielestäni Sonyn ja lukuisten JRPG-studioiden tuki tuoda sarjojaan - jotka on usein Sony-exclusive - länsimaihin vaikuttaa Sonyn konsolien, ja kyseisten pelien myynteihin. Melkein väittäisin, että tämän pelituotannon puute vaikuttaa Microsoftin konsolien myynteihin. Mutta väite, että se vaikuttaisi erityisesti Switchin myynteihin on huuhaata. Ei tyyppi joka ostaa Switchin välitä SaGasta vaan Zeldasta.

On melkoinen harhaluulo, että Zeldalla ja muilla RPG-tyylisillä julkaisuilla olisi täysin eri yleisöt. Esimerkiksi tuo linkittämäni Ys 8 -traileri havainnollistaa tämän varsin yksinkertaisesti: alussa trailerin lataajan logon aikana soiva melodia on, kas vain, Zelda-sarjasta. Breath of the Wildin muutokset Zelda-pelimekaniikkaan ovat tehneet siitä sarjan vahvimmin RPG-tyylisen pelin pitkään aikaan, ja näiden ominaisuuksien ansiosta Breath of the Wild on varmasti saanut houkuteltua mukaan RPG-genrestä kiinnostuneita pelaajia joita sarjan seikkailu/toimintapainotteisemmat pelit eivät ole kiinnostaneet yhtä paljoa.

Lisäksi menestyneillä Nintendo-alustoilla on aivan epäilemättä kysyntää RPG-tarjonnalle. Wii aikanaan toi useita uusia tulokkaita genreen, kuten Tales of Symphonia 2, Tales of Graces, Arc Rise Fantasia, Xenoblade Chronicles, The Last Story ja Final Fantasy IV: The After Years. Myös WiiWaren Final Fantasy Crystal Chronicles -spinoffit menestyivät hyvin, ja Wiin Virtuaalikonsoliin tuli edustava tarjonta RPG-klassikkoja kuten Chrono Trigger ja Final Fantasy III. Lisäksi tuo länsimaiden julkaisulista kalpenee Japanin Virtuaalikonsolin tarjonnalle, joka sisältää lukemattomia vain siellä julkaistuja genren pelejä kuten Bahamut Lagoon, Romancing Saga -pelit, Rudra no Hihou, Fire Emblem -pelejä, Shin Megami Tenseitä ja monia muita. Wiillä oli siis aivan epäilemättä kysyntää juuri noille klassikko-RPG:ille joita myös Romancing Saga 2 edustaa, ja tämä nähtiin myös myyntilistoilla, kun Dragon Quest I-II-III julkaistiin Wiillä. Tähän kokoelmaan oli yksinkertaisesti pakattu uudelleen kolme ensimmäistä Dragon Quest -peliä, eli samaa aikakautta ja tyyliä kuin monet muut yllämainituista peleistä, ja tämäkin kokoelma myi muutamassa kuukaudessa lähes 400 000 kappaletta. Tähän jatkona 2DS:n ja 3DS:n valtavaa RPG-valikoimaa tuskin tarvitsee edes mainita. On täysin ilmeistä, että tällä Nintendon käsikonsoliperheellä on kattava RPG-kannattajakunta.

Epäilemättä RPG-tarjonta voisi parantaa myös Switchin tilannetta. Wii, 2DS, 3DS ja monet muut laitteet niin Nintendolta kuin Sonyltakin ovat näyttäneet, että erityisesti Japanissa on jatkuvaa kannatusta RPG-genrelle. Jos Switchille ei tule kunnon RPG-valikoimaa, niin toki laitteelle ei siirry myöskään RPG-pelaajien enemmistöä. Ensi kesällä RPG-harrastajat ovat entistäkin vahvemmin PS4:n, 2DS:n ja 3DS:n parissa, koska näille on tulossa todella kattava RPG-tarjonta. PS4:n tarjontaa tuossa tuli jo käsiteltyäkin, mutta Nintendon käsikonsoliperheelle tulee Japanissa mm. se DQ11, Ever Oasis, Etrian Mystery Dungeon 2, Radiant Historia Perfect Chronology, The Alliance Alive ja muita RPG:itä, samalla tavalla siis hyvin monipuolinen tarjonta erilaisia pelejä pelkästään RPG-kattogenressä kuin PS4:lle. Switch jää paitsi näistä kaikista peleistä, ja on sanomattakin selvää että RPG-fanit eivät ole tuolloin Switchin parissa. DQ11:ä on lupailtu Switchille joskus myöhemmin, mutta siinä vaiheessa valtaosa pelaajista on jo pelannut sen alkuperäisillä julkaisualustoilla.

Nintendon menestyneillä alustoilla siis on ollut vahva RPG-perinne, ja varmasti se Zeldan tai Switchin ostaja voisi olla kiinnostunut myös Sagasta tai muista RPG:istä, mutta jos ne pelit eivät tule Switchille sellaisella volyymilla kuin muille alustoille, niin samoin kuin Wii U, myös Switch voi jäädä RPG-yleisöstä ja koko genrestä paitsioon.

Eikö sen nyt pitäisi olla molemmilla viikoilla yhtä hyvä jos pelivalikoiman määrä yleisesti vaikuttaa asiaan. Pikemminkin syynä voisi olla vaikka jonkun tietyn pelitittelin julkistus, tai jonkun jälleenmyyjän kampanja (ja jos noita markkinoidaan etukäteen niin takuulla on vähemmän myyntiä juuri ennen kampanjaa kuin sen aikana). Mutta näitä syitä voi sitten arvailla kun ei ole mitään lähdettä sille miksi se myynti oikeasti kasvoi. Ehkä oli vaan joku kiva PS4-uutinen jonka seurauksena ns. aihetrendi kasvoi, eli konsolista puhuttiin enemmän.

Tämä on toki erittäin hyvä huomio. Konsolimyynneissä on jatkuvasti pientä vaihtelua eri syistä. Esimerkiksi juuri tuolla viikolla Japanissa julkistettiin Dragon Quest XI -erikoismallit PS4:stä ja New 2DS XL:stä ja samalla viikolla tuli muitakin DQ11-uutisia. (Mutta noita erikoislaitteita siis ei julkaistu vielä, ne tulevat saataville ja lasketaan myydyiksi vasta 29. heinäkuuta vaikka ennakkotilaukset aloitettiinkin jo.) Nämä uutiset saattoivat hyvinkin vaikuttaa PS4:n kysyntään, kun pelaajat saivat muistutuksen, että Dragon Quest XI:n julkaisu lähestyy. Yksin Dragon Quest IX myi Japanissa ajan myötä reilusti yli 4 miljoonaa peliä, joten kaikki nämä omistajat tuskin vielä omistavat PS4:ää. Toki 2DS:lle ja 3DS:lle julkaistavan DQXI:n käsikonsoliversion odotetaan nousevan suositummaksi versioksi Japanissa, mutta kuten on aiemmin keskusteltu, Square Enix itsekin odottaa osan pelaajista ostavan sekä PS4- että 2DS/3DS-version, ja on huomioinut tämän jopa pelin sisäisesti "Spell of Restoration"-ominaisuudella.

Lisäksi Japanissa oli juuri tuolloin alkamassa Golden Week, yksi Japanin tärkeimmistä lomaviikoista. Golden Week yleensä hyödyttää erityisesti Nintendoa, kun vanhemmat ostavat lapsilleen Nintendo-laitteita ja -pelejä lahjaksi ennen merkittävää lomaviikkoa. Nintendolla onkin tyypillisesti ainakin jokin pelijulkaisu Golden Weekiä varten joka vuosi, tänä vuonna se oli Mario Kart 8:n Switch-porttaus. Saattaa kuitenkin olla, että myös PS4 hyötyi jonkin verran Golden Weekistä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Sillä välin kun täällä vielä löpistiin huhtikuun myynneistä, Japanista on tullut toukokuun ensimmäisen viikon myyntilistat. Mario Kart 8:n Switch-version myynti putosi nopeasti noin 90 tuhanteen, mutta se riitti säilyttämään listan ykkössijan hiljaisella viikolla. Switch-laitemyynnit putosivat myös noin 30 tuhannella Mario Kart 8:n julkaisuviikosta. Samalla PS4-, 2DS- ja 3DS-laitteiden myynti nousi kaikilla seuratuilla malleilla. Nintendon käsikonsolipeleistä löytyi useampikin nousija: Super Mario Makerin 2DS/3DS-versio nousi 9. sijalle, Mario Kart 7 nousi jälleen takaisin top-20:een sijalle 16 ja sijalle 19 palasi vuosi sitten julkaistu Kirby: Planet Robobot, joka sattumoisin oli Nintendon Golden Week -peli viime vuonna. Myös PS Vitan Minecraft nousi takaisin 18. sijalle.

Täysi top 20 -lista Gematsussa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ubisoftin ensimmäisen vuosineljänneksen myydyin peli oli odotetusti Ghost Recon Wildlands. Peräti 40% oli ostettu digitaalisesta kauppapaikasta. Pelaajista 73% on pelannut tätä yhdessä kavereiden kanssa yhteistyönä.


Announced in the Ubisoft call:
- Ghost Recon is the best selling game in 2017 so far, with For Honor being #2.
- Approximately 40% of sales were digital for both games.
- 73% of people played Ghost Recon in co-op, which is a record for Ubisoft.
- "Recurring investment" (season passes, DLC, microtransactions) are above expectations on the games as well.
- For Honor's first two months is going better than Rainbow Six's first two months.
- For the curious, Resident Evil 7 shipped 3.5 million, so both these games are above that. You could pretty safely guess 4-5+ million units.

Lähde: http://m.neogaf.com/showthread.php?t=1374954
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Nintendo kertoo Switchin olleen NPD-listojen ykkönen huhtikuussa laitepuolella, ja vastaavasti MK8DX oli kuukauden myydyin fyysinen* peli Yhdysvalloissa, vaikka oli tarkkailujaksolla myynnissä vain kahden päivän ajan.

According to the NPD Group, which tracks video game sales in the United States, the Nintendo Switch system was the best-selling video game hardware in the month of April with more than 280,000 units sold. This is the second month in a row that Nintendo Switch has led the pack in video game hardware sales, following a record-breaking launch in March.

&

The Mario Kart 8 Deluxe game was the top-selling video game in April with more than 460,000 physical units sold. With digital sales added, the total is more than 550,000 units. Making this number more impressive is the fact that Mario Kart 8 Deluxe launched on April 28, which only accounts for two days’ worth of sales in the reporting period, which cut off on April 29.

* NPD ei seuraa digimyyntejä.

Lähde: Business Wire
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Switch Yhdysvalloissa huhtikuussa: 280 tuhatta laitetta
Mario Kart 8 (Switch), koko julkaisuviikonloppu: 550 tuhatta peliä, mukaanlukien digitaaliset versiot

Siinä se on. Switchin myynti romahti myös Yhdysvalloissa aivan totaalisesti julkaisukuukauden jälkeen, ja Switch myi Wii U:ta selvästi hitaammin kahtena ensimmäisenä NPD-kuukautenaan myyntipäiviä kohden laskettuna. Myös Mario Kart 8:n myynnit romahtivat täysin julkaisupäivän jälkeen. Kummasti nyt selittyi Nintendon kiire sen PR:nsä kanssa.

Ensimmäisenä myyntipäivänänään Mario Kart 8:n Switch-porttaus myi 459 tuhatta peliä, mukana myös digimyynti. Koko julkaisuviikonlopun aikana myytiin siis vain 91 tuhatta peliä lisää, eli MK8:n Switch-myynti putosi todella nopeasti. Switch-puolustajilta odotettavissa vastaanvänkäämistä, mutta siinä ovat faktat pöydässä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Nintendo kertoo Switchin olleen NPD-listojen ykkönen huhtikuussa laitepuolella, ja vastaavasti MK8DX oli kuukauden myydyin fyysinen* peli Yhdysvalloissa, vaikka oli tarkkailujaksolla myynnissä vain kahden päivän ajan.
Äkkiseltään nousi kaksi kysymystä:

1. Kärsiikö Switch tuotanto-ongelmista, jonka johdosta laitetta ei ole toimitettu tarvittava määrä jälleenmyyjille ja
2. Miten Switchin alkutaipaleen myynnit vertautuvat esim. 3DS ja Wii U:n myynteihin?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Äkkiseltään nousi kaksi kysymystä:

1. Kärsiikö Switch tuotanto-ongelmista, jonka johdosta laitetta ei ole toimitettu tarvittava määrä jälleenmyyjille

Eivät pysty täysin vastaamaan kysyntään. Twitterissä yhä ilmoitellaan saapuvista Switch-myyntieristä Pohjois-Amerikassa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Miten Switchin alkutaipaleen myynnit vertautuvat esim. 3DS ja Wii U:n myynteihin?

Heikosti, koska 3DS on puhdas käsikonsoli ja näin ollen halvempi ja enemmän henkilökohtainen laite kuin Switch. (Käsikonsoleita ostetaan helpommin yksi per kersa kuin kotikonsoleita.) Ja Wii U puolestaan julkaistiin marraskuussa, eli se pääsi saman tien hyötymään joulumyyneistä, jotka ovat helposti viisinkertaiset kuukautta kohti verrattuna johonkin hiljaiseen kuukauteen kuten huhtikuuhun.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Seuraapas, mutta ei Nintendon, Sonyn tai Microsoftin kustantamien pelien digimyyntiä.
Ah, kiitos korjauksesta. Ymmärsin tuon pressitiedotteen asteriskitäsmennyksen siis hieman pieleen.

*Data regarding physical sales of games are from the NPD Group. Data regarding digital downloads of games and combined physical/digital life-to-date numbers are from Nintendo’s internal sales figures.
 
Jenkkilukuja ja muidenkin maiden lukuja tutkaillessa on syytä huomioida että switchin kysyntä on ollut suurempi kun tuotanto. Kävin itse jenkeissä huhtikuussa ja näin omin silmin saman, switch oli joka myymälässä missä kävin sold out. Suomessa tilanne alkaa pikkuhiljaa tasoittua, laitetta on ainakin täällä Oulussa hyllytavarana.

Tästä kaikesta väännöstä täällä huolimatta minulla on sellainen tunne että tuskin Mahekaan uskoo switchin myyvän lopulta WiiU:ta vähempää.

Itse en oikein uskalla ennustaa juuta enkä jaata switchin myynneistä. Uskon sen myyvän ilman muuta WiiU:ta paremmin mutta toisaalta uskon että 2DS/3DS omistajien into päivittää laittettaan ratkaisee lopulta sen myykö switch 20 vaiko 60 miljoonaa kun elinkaari on ohi.

Ei tämä mikään iso intohimon asia minulle ole, arvio WiiU:ta paremmista myynneistä johtuu kylmästä arvioinnista: konsepti on parempi, positiivinen asenne laitetta kohtaan jne. Hinta on vaan vieläkin este, saisi mennä 249-299€ tasolle.

Oikeastaan sitä olen eniten hämmästellyt että näinkin kehnolla pelimäärällä laite on useimmissa maissa myynyt aika lailla koko tuotannon verran. Ilmeisesti laitteen tulevaan pelivalikoimaan on uskoa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Eivät pysty täysin vastaamaan kysyntään. Twitterissä yhä ilmoitellaan saapuvista Switch-myyntieristä Pohjois-Amerikassa.

Voisivat vaikka jättää lähettämättä lisää laitteita tänne Suomeen. Viimeksi tänään näkyi noita kaupan hyllyllä. Kunpa NES Minilläkin olisi ollut samanlaiset "toimitusvaikeudet", että Suomessa voisi vaan mennä kauppaan ja ostaa laitteen hyllyltä. Valitettavasti tilannehan on se että NES Mini oli ja meni, mutta ainakin täällä Suomessa Switchit näyttävät lähinnä olevan eivätkä niinkään menevän. :D

Heikosti, koska 3DS on puhdas käsikonsoli ja näin ollen halvempi

3DS:n julkaisuhinnat vuonna 2011:
Japani, 25 000 jeniä
Eurooppa, n. 249 euroa (Suomessa n. 269 euroa)
Yhdysvallat, 249,99 dollaria

Switchin julkaisuhinnat vuonna 2017:
Japani, 29 980 jeniä
Eurooppa, n. 329 euroa (Suomessa n. 349 euroa)
Yhdysvallat, 299,99 dollaria

3DS:n ja Switchin julkaisuhinnoissa ei siis todellakaan ollut suurta eroa, Euroopassa vähän suurempi ero kuin Yhdysvalloissa ja Japanissa, mutta tässä nyt pääasiallisesti on verrattu juuri USA:aa ja Japania.

Suomessa tilanne alkaa pikkuhiljaa tasoittua, laitetta on ainakin täällä Oulussa hyllytavarana.

Oikeastaan sitä olen eniten hämmästellyt että näinkin kehnolla pelimäärällä laite on useimmissa maissa myynyt aika lailla koko tuotannon verran. Ilmeisesti laitteen tulevaan pelivalikoimaan on uskoa.

Switch myy tällä hetkellä sillä Wii U -tasolla, mutta Nintendo toimitti laitteita vähemmän kuin Wii U:ta aikanaan. Näillä toimitusmäärillä Wii U:kin olisi ollut joissain paikoissa "sold out!" :D

Täällä Tampereella tuota on tosiaan ollut julkaisusta lähtien varmaan enemmänkin kuin mitä kaupat olisivat toivoneet, ja laitepakettien liikettä ei ole hirveästi näkynyt.
 
Ylös Bottom