Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mihin opiskelemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joghey
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mihin opiskelemaan?

Ainakin AMK:hon on helpompi päästä kuin yliopistoon. Riippuu toki varmasti alasta paljonkin, mutta oma kokemukseni on melko yksiselitteinen. Yliopistoon pääsy (oikeustieteellinen tiedekunta) vaati kaksi yritystä, yhteensä n. 5 kuukautta sellaisia 8-tunnin työpäiviä (=lukemista) ja satoja euroja valmennuskurssien ja kirjojen muodossa. Toisella kertaa hain sitten varasuunnitelmana tradenomiksi AMK:hon, johon pääsy vaati muutaman monisteen tulostamista ja niihin tutustumista kevyesti pari päivää ennen pääsykoetta. Molempiin koulutuksiin oli pohjana keskitasoiset (E:tä, M:ää) ylioppilaspaperit.

Tämä mainitsemasi ero johtunee luultavasti ihan siitä, että kyseiset oppilaitokset eroavat toisistaan melkoisesti opiskeluluonteeltaan. Yliopistossa päntätään päähän nippelitietoa ja teoriaa, joten pääsykoekin perustuu hyvin pitkälti siihen. Sisään laitokseen pääsevät yleensä ne henkilöt, jotka ovat opetelleet ne kuvatekstit pääsykoekirjasta ulkoa. Rannalle muutamalla pisteellä jäävät sellaiset kaverit, jotka osaavat kyllä vastata hyvin asiakysymyksiin, mutta kokeessa on yleensä mukana juuri tällaisia "ulkomuistia" testaavia kysymyksiä, joilla tehdään se ratkaiseva ero, että kuka pääsee ja kuka ei.

Muistan vielä hyvin oman AMK-pääsykokeeni alkukesältä 2005. Siinä testattiin loogista päättelykykyä, luetun ymmärtämistä ja sisäistämistä, tämän lisäksi myös matemaattiset taidot ja luonnontieteet(kemia ja fysiikka) testattiin, koska ne olivat oman alani perusopintojen pääaineita. Pääsin sisälle heittämällä lukematta minuuttiakaan kyseiseen pääsykokeeseen, tosin asiaan vaikutti se, että olin juuri muutama kuukausi aikaisemmin kirjoittanut yo-kokeessa kyseiset aineet :D

PS. Ja en sanoisi, että AMKhonkaan pääsy olisi mitenkään helppoa. Muistan, että omana pyrkimysvuotenani omalle linjalleni oli ~600 yrittäjää ja aloituspaikkoja taisi olla 104, joten sisäänpääsyprosentti oli luokkaa 1/6. Ei mitenkään kovin helppopääsyistä minun mielestäni, mutta toki on muistettava, että tuskin kaikki noista 600:sta pyrkijästä oli oikeasti haluamassa juuri sille alalle opiskelemaan.

Ainakin AMK:hon on helpompi päästä kuin yliopistoon. Riippuu toki varmasti alasta paljonkin, mutta oma kokemukseni on melko yksiselitteinen.

Kovalchuk sanoi:
PS. Ja en sanoisi, että AMKhonkaan pääsy olisi mitenkään helppoa.

Asia riippuu niin paljon alasta, koulusta ja etenkin niistä hakijamääristä. Itse olisin päässyt moneen yliopistoon sisälle ja vastaavasti muutamaan AMK-paikkaan ei riittänyt rahkeet.

Jos olet tarpeeksi hyvä, niin luonnollisesti vaihtoehtoja on enemmän tarjolla. Kannattaa enemmänkin miettiä hakiessaan sitä, että mitä haluaa loppuelämänsä tehdä.

Ei kai nyt kannatta sentään ajatella opiskelupaikkoja niin, mihin vain pääsisi helpoiten. Jos jonnekin halutaan, sinne myös mennään - vaikka kiven läpi.

Tekniikaan pääsykokeissa on valtava ero AMK:n ja TKK:n välillä. AMK:n pääsykokeissa pärjää hyvin jo yläasteen tiedoilla mutta TKK:lle tarvitaan parin vuoden tiedot lukion matikasta/fysiikasta.

Jos haluaa nopeammin työelämään ja rasittaa vähemmän itseään niin kannattaa valita AMK. :D

Jos haluaa nopeammin työelämään ja rasittaa vähemmän itseään niin kannattaa valita AMK. :D

Tai jos haluaa vaikka käydä AMKn, jotta ymmärtää käytännössäkin sitä tekniikkaa ja osaa tehdä käsilläänkin vähän jotain, vaikkapa moottoriremontin. Jos AMKsta valmistuttuaan haluaa vielä opiskella lisää, niin hyvillä inssin papereilla pääsee melkoisen vaivattomasti TKKlle, missä voi suorittaa kahdessa (2!) lisävuodessa sitten DI-tutkinnon siihen AMKssa suoritetun inssitutkinnon päälle.

Itseä rupesi tässä hiljattain kiinnostamaan AMK-opiskelu, tarkemmin tradenomi. Alla mulla on ylioppilastutkinto ja merkonomikoulutus, joten pohjatiedot on hyvin tuonne hallussa.

Ainoa on vaan se että paikkakunnallani ei ole AMK:ta ja muutto ei tule kyseeseen. Tästä syystä rupesin katsastamaan vaihtoehtoa monimuoto opiskelu aikuispuolella. Nyt vain mietityttää että miten rankkaa olisi itsenäisesti opiskella AMK:ta.. Että jos jollakin on kokemuksia monimuodosta niin kuuntelen mielelläni : )

Näillä näkymin haen kouluun vasta syksyllä 2011, toki nyt on haku alkamassa mutta en iha viikon varotusajalla lähde tuohon mukaan (ja työkokemusta kerään lisää ensin) ..

Näin kolmekymppisenä vielä alaa vaihtaneena antaisin vinkin, että valitkaa sellainen opiskelupaikka, josta valmistuu mielenkiintoiselle alalle _sekä_ työllistyy. Ja jos noista kahdesta pitää valita, niin sitten se työllistävä. Ihan sama onko koulu sitten yliopisto, amk tai ammattikoulu.

Tekniikaan pääsykokeissa on valtava ero AMK:n ja TKK:n välillä. AMK:n pääsykokeissa pärjää hyvin jo yläasteen tiedoilla mutta TKK:lle tarvitaan parin vuoden tiedot lukion matikasta/fysiikasta.

Höpö höpö! Paljon on pääsykokeet reilussa 10 vuodessa muuttuneet jos asia noin olisi. -96 Jyväskylän AMK:hon tekniikan ja liikenteen puolelle ei yläasteen tiedoilla ollu mitään asiaa. Kyllä lukion pitkämatikka oli käytännössä pakko olla alla, jos sisälle lukion kautta halusi.

Jos haluat mallintaa jonkin laitteen kaikki mahdolliset fysikaaliset ominaisuudet ja tutkia miksi laite pyörii ja pomppi tyhjiössä valonnopeudella kohti anusta, valitse DI-opinnot. Jos sua kiinnostaa miten käytettävä laite oikeasti toimii ja miten sitä käytetään niin mene AMK:hon. :D

Näin kolmekymppisenä vielä alaa vaihtaneena antaisin vinkin, että valitkaa sellainen opiskelupaikka, josta valmistuu mielenkiintoiselle alalle _sekä_ työllistyy. Ja jos noista kahdesta pitää valita, niin sitten se työllistävä. Ihan sama onko koulu sitten yliopisto, amk tai ammattikoulu.

Amen. Nykyään vastavalmistuneen työllistyminen on vaikeaa, jos ei ole yhtään työkokemusta alla. Kilpailu työpaikoista jollain aloilla on todella kovaa, liiallisten aloituspaikkojen takia. Kannattaa katsella vähän tilastoja valmistuneiden työllistymisestä alakohtaisesti, ja miettiä kannattaako käyttää x määrä vuosia varmaan työkkäritutkintoon...

Höpö höpö! Paljon on pääsykokeet reilussa 10 vuodessa muuttuneet jos asia noin olisi. -96 Jyväskylän AMK:hon tekniikan ja liikenteen puolelle ei yläasteen tiedoilla ollu mitään asiaa. Kyllä lukion pitkämatikka oli käytännössä pakko olla alla, jos sisälle lukion kautta halusi

Varmasti ne ovat helpottuneet todella paljon. Pääsykoe on sama Ammattikoulusta ja Lukiosta hakeville. Ei siellä pitkän matikan juttuja käytännössä edes voi kysyä.

Kaivetaas tätä ketjua taas ylös.

Huomenna on siis viimeinen korkeakoulujen hakupäivä. AMK-haun olen tehnyt ja hakuvaihtoehdoiksi valikoitui kaikkea Turun AMK:n tekniikan alalta. Yliopistohakua en sen sijaan ole saanut laitettua, kun mikään ala ei oikein tahdo sytyttää. Lukion opo on kuitenkin painostellut, että kannattaa tehdä myös yliopistohaku. Tampereen teknillistä yliopistosta olen jonkun aikaa katsellut ja ajattelin sinne nyt sitten haun laittaa.

Menen armeijaan nyt kesällä, niin olen ajatellut ettei tästä hausta kannata vielä liikaa stressata, mutta kyllä tästä asiasta ihan pohdiskeltavaa itselleen on saanut. Olen huomannut edelleen olevani melko pihalla näistä tulevaisuuden suunnitelmista. Onneksi en ole ainut.

Itse olen lukion ensimmäisellä tällä hetkellä ja itselläni on ollut kasiluokalta saakka ollut suunnitelmat valmiina. Ensin lukio, sitten armeija tai sivari ja sen jälkeen pyrin yliopistoon lukemaan historiaa.

Menen armeijaan nyt kesällä, niin olen ajatellut ettei tästä hausta kannata vielä liikaa stressata, mutta kyllä tästä asiasta ihan pohdiskeltavaa itselleen on saanut. Olen huomannut edelleen olevani melko pihalla näistä tulevaisuuden suunnitelmista. Onneksi en ole ainut.

Mikset hae vasta armeijan jälkeen? Ei kannata varsinkaan ammatilliselle puolelle mennä, jos ei ole varma, sytyttääkö ala todella.

Itse olen lukion ensimmäisellä tällä hetkellä ja itselläni on ollut kasiluokalta saakka ollut suunnitelmat valmiina. Ensin lukio, sitten armeija tai sivari ja sen jälkeen pyrin yliopistoon lukemaan historiaa.
Ei kannata kuitenkaan täysin ehdottomasti lukita, jos kuitenkin sattuu jossain vaiheessa kiinnostamaan jokin muu enemmän.

Yliopistossa saa muutenkin ottaa ihan liberaalisti juuri niitä kursseja, mitä haluaa. Vaikka haetaankin jonkin tietyn tiedekunnan pääsykokeisiin, ei se lukitse yliopistossa millään lailla opiskeltavaa alaa.

Mikset hae vasta armeijan jälkeen? Ei kannata varsinkaan ammatilliselle puolelle mennä, jos ei ole varma, sytyttääkö ala todella.
No miksi ei hakisi? Kyllä mielestäni jokainen hakukerta kannattaa käyttää, sillä jos ei pääsekään ykköspaikkaansa tai ylipäätään mihinkään, niin luultavimmin uudestaan voi yrittää vasta vuoden päästä.

Voin kertoa, että paljon huolettomampaa mennä armeijaan opiskelupaikka taskussa. Siellä on näitä tapauksia, jotka eivät ennen armeijaa hakeneet mihinkään, sitten 12kk nakki napsahti ja ollaan intissä vielä kun pitäisi hakea kouluihin nyt keväällä... Seuraavaksi tilanne on se, että ollaan 22-vuotiaita, kun haetaan ensimmäisen kerran, eikä silloinkaan ole varmaa että pääsee haluamaansa paikkaan.

Voin kertoa, että paljon huolettomampaa mennä armeijaan opiskelupaikka taskussa.

Näin juuri, itse opiskelen nyt ensimmäistä vuotta(syksyllä aloitin) ja vasta tänä kesänä menen armeijaan, kun taas suurin osa lukiokavereista meni suoraan armeijaan. Ei tarvitse sitten stressailla armeijassa, että mitä sitten armeijan jälkeen.

Ensin lukio, sitten armeija tai sivari ja sen jälkeen pyrin yliopistoon lukemaan historiaa.

Itsellä sama suunnitelma ollut lukion alkutaipaleelta/yläasteen lopulta lähtien.

Ei kannata kuitenkaan täysin ehdottomasti lukita, jos kuitenkin sattuu jossain vaiheessa kiinnostamaan jokin muu enemmän.

Minulla meni pitkään ennen kuin oli minkäänlaista hajua mitä sitä tekisi lukion ja armeijan jälkeen. Historia on kiinnostanut aina ja lopulta tuli ajatus lähteä yliopistoon lukemaan historiaa. Mitään varasuunnitelmaa ei minulla ole. Jos ei ensimmäisellä kerralla nappaa yliopistoon pääsy niin ajattelin kokeilla ainakin toisen kerran. Jos ei sitten vieläkään pääse niin ei ole kyllä pienintäkään aavistusta mitä sitä tekisi. Mikään muu ei tunnu kiinnostavan niin paljoa, että opiskelemaan saakka jaksaisi lähteä.

Yliopistoon pääsyä vaikeuttaa tietysti opiskelun osalta laiska luonne. Ylioppilas kirjoituksetkin meni päin seiniä, kun en saanut aikaiseksi ottaa kirjaa käteen. Ilmeisesti sitä täytyy ottaa itseään niskasta kiinni ja päntätä pääsykoekirjoja kuin mielipuoli.

No miksi ei hakisi? Kyllä mielestäni jokainen hakukerta kannattaa käyttää, sillä jos ei pääsekään ykköspaikkaansa tai ylipäätään mihinkään, niin luultavimmin uudestaan voi yrittää vasta vuoden päästä.

Juu siis toki, mutta opiskelupaikan hakeminen opiskelupaikan hakemisen vuoksi on minusta kuitenkin aika huono tilanne. Peruuttaminen on aika hankalaa.

Jos ei ensimmäisellä kerralla nappaa yliopistoon pääsy niin ajattelin kokeilla ainakin toisen kerran. Jos ei sitten vieläkään pääse niin ei ole kyllä pienintäkään aavistusta mitä sitä tekisi. Mikään muu ei tunnu kiinnostavan niin paljoa, että opiskelemaan saakka jaksaisi lähteä.
Jos tilanne on tuo, niin sitten täytyy kaivaa vaan esiin se perinteinen perkele ja ajatella, että jos kerran elämässäni jotain teen kunnolla niin tämän teen, perkele. Yliopistoissa on se kiva juttu, että ainakin vielä sinne on pääsykokeet ja pääsykokeissa pärjää ne kenellä oikeasti riittää kiinnostus ja motivaatio.

Juu siis toki, mutta opiskelupaikan hakeminen opiskelupaikan hakemisen vuoksi on minusta kuitenkin aika huono tilanne. Peruuttaminen on aika hankalaa.
Oon tietty samaa mieltä. Mistään hupihausta nyt tuskin on hirveästi hyötyä, vaan kyllä pitää olla ihan sillä asenteella mukana, että oikeasti haluamaansa opiskelupaikkaa tavoittelee. Mutta jos sitten armeija-aikana tuleekin joku muu kiintoisampi paikka mieleen, niin ei kai mikään estä hakemasta sitten vielä myöhemmin sinne, vaikka paikka toiseen paikkaan olisikin. Tästä en ole ihan varma, mutta jatkuvastihan opiskelupaikan omaavat ihmiset hakevat uusiin paikkoihin.

Vaikka yo-kirjoitusurakka varmasti raskas olikin, suosittelen myös hakemaan nyt, eikä "sitten joskus intin jälkeen". Sitä ei koskaan tiedä, miten pitkä nakki intistä napsahtaa, ja uskaltaisin väittää, ettei tuvassa pänttäämisestä tule juuri mitään. Lukio on siitä hyvä laitos, että se kuin huomaamatta valmistaa jatko-opiskelupaikan hakemista varten ja muutenkin antaa aika hyvät eväät lukemalla opiskelemiseen. Lukiourakkansa suorittaneella on just nyt se otollisin hetki hakea jatkoon, kun opiskelu on vielä rutiinia ja kenties jotain pääsykokeessa hyödyttävää sisältöäkin päässä. Tietysti, jos ei ekalla löydy omaa paikkaa, niin mikään ei estä hakemasta toisaalle - vaikka sitten intin jälkeen. Suosittelen kuitenkin armeijan/sivarin hoitamista pois päiväjärjestyksestä aika pian lukion jälkeen.

Päädyin minäkin sitten laittamaan hakupaperit liikkeelle, lähinnä tosin opiskelijaetuuksien saamiseksi. On muuten muuttunut vajaassa vuosikymmenessä hakeminen vaivattomammaksi. Ei tarvitse lähetellä papereita, vaan opintolinjat voi nakella "ostoskoriin", josta sitten jatketaan eteenpäin.

Ja tosiaan ehdottomasti kannattaa hakea heki lukiosta pääsyn jälkeen. Katselin tuossa vanhoja teknillisen puolen pääsykokeita ja vaikka itsellä on yksi tutkinto alla, jossa fysiikka ja matematiikka sivuaineina, niin eivät nuo kaikki tehtävät välttämättä ihan kylmiltä menisi oikein. Osaaminen, jota ei säännöllisesti tarvitse, vaipuu hyvin helposti taka-alalle. Klise pitää paikkansa: Kertaus on opintojen äiti.

Tampereen teknillistä yliopistosta olen jonkun aikaa katsellut ja ajattelin sinne nyt sitten haun laittaa.

Oivallinen valinta.

Ylös Bottom