Vastaus: Ico and Shadow of the Colossus Collection [Hype]
Digital Foundry on päässyt kokoelmaan jo käsiksi ja tehnyt kolmisivuisen teknisen artikkelin Icon ja Shadow of the Colossuksen HD-käännöksistä. Lyhyesti voisi summata, että Ico on lähes virheetön ja pyörii aidolla 1080p-tarkkuudella. PS1:llä kehityksensä aloittanut peli pyöri PS2-aikoina vaivaisella 512x256-resolla 25 fps:n ruudunpäivitysnopeudella. PS3:lla Icosta pääsee nauttimaan 30 fps:nä riippumatta siitä, onko käytössä 720p- vai 1080p-tila ja 3D vai ei. Kuva ei nyi eikä repeile missään tilanteessa. Reunanpehmennyksestä huolehtii yhä useammassa PS3-pelissä nähty MLAA-tekniikka. Harmittavasti 60 fps -valintaa ei ole tarjolla.
Shadow of the Colossus oli PS2:lle suorastaan liiankin raskas peli, ja vaikka PS3:ssa potkua onkin ihan eri malliin, tippuu ruudunpäivitysnopeus jonkin verran 1080p-tilassa. Itse asiassa SotC:n natiivitarkkuus ei edes ole aito FullHD, vaan 960x1080, joka skaalataan PS3:n toimesta ylöspäin. Skaalaus tekee samalla hallaa MLAA:lle, eli parhaan kuvanlaadun saakin pakottamalla Pleikkarin 720p-tilaan. 3D:n kanssa pelimoottori yskähtelee paikoitellen jo todella pahasti tippuen jopa 10 ruutukuvaan sekunnissa. Ulkomaailmassa ratsastettaessa kaukana olevat objektit hyppivät esiin ehkä jopa PS2-versiotakin tökerömmin.
PS. Jos tiedonnälkä ei vieläkään sammunut, lukaise vielä Digital Foundryn aiempi Ico/Shadow of the Colossus: PS2 vs. PS3 -blogahdus
Lähde: Eurogamer
Digital Foundry on päässyt kokoelmaan jo käsiksi ja tehnyt kolmisivuisen teknisen artikkelin Icon ja Shadow of the Colossuksen HD-käännöksistä. Lyhyesti voisi summata, että Ico on lähes virheetön ja pyörii aidolla 1080p-tarkkuudella. PS1:llä kehityksensä aloittanut peli pyöri PS2-aikoina vaivaisella 512x256-resolla 25 fps:n ruudunpäivitysnopeudella. PS3:lla Icosta pääsee nauttimaan 30 fps:nä riippumatta siitä, onko käytössä 720p- vai 1080p-tila ja 3D vai ei. Kuva ei nyi eikä repeile missään tilanteessa. Reunanpehmennyksestä huolehtii yhä useammassa PS3-pelissä nähty MLAA-tekniikka. Harmittavasti 60 fps -valintaa ei ole tarjolla.
In actual fact we see a locked, v-synced 30 frames per second with Ico no matter which PS3 resolution you choose, which is obviously a good thing. However, bearing in mind that the game runs with ease at both 1080p and stereo 3D, there is a little lingering disappointment that 60Hz wasn't offered as an option at 720p - the PS3 could easily manage it based on the evidence we have from the more demanding display modes.
Shadow of the Colossus oli PS2:lle suorastaan liiankin raskas peli, ja vaikka PS3:ssa potkua onkin ihan eri malliin, tippuu ruudunpäivitysnopeus jonkin verran 1080p-tilassa. Itse asiassa SotC:n natiivitarkkuus ei edes ole aito FullHD, vaan 960x1080, joka skaalataan PS3:n toimesta ylöspäin. Skaalaus tekee samalla hallaa MLAA:lle, eli parhaan kuvanlaadun saakin pakottamalla Pleikkarin 720p-tilaan. 3D:n kanssa pelimoottori yskähtelee paikoitellen jo todella pahasti tippuen jopa 10 ruutukuvaan sekunnissa. Ulkomaailmassa ratsastettaessa kaukana olevat objektit hyppivät esiin ehkä jopa PS2-versiotakin tökerömmin.
Vaikka HD/3D-aikakauteen tuodut PS2-klassikot eivät puhtain paperein analyysista selviäkään, on kyseessä kuitenkin sen verran kova paketti, että eihän sitä voi kuin suositella jokaisen PS3-pelaajan pelihyllyyn. Myös 91 Metacritic-pistettä tukevat tätä näkemystä.Performance is the real issue here, though. In many respects, running Shadow of the Colossus in 3D is highly reminiscent of playing the PS2 game. We see the same problems with frames rendered over-budget causing sustained frame-rate drops: the smooth 30FPS of the 720p version regularly drops down to the 20 and 15FPS we experienced with the game's original release. In really stressful scenes, we've actually witnessed it go lower than that. You'll also note that the 1080p mode's performance takes a hit once we're in battle with the second Colossus - disappointing, but not really surprising.
In the final analysis, it's safe to say that Bluepoint has done some solid work in bringing these legendary games to the PlayStation 3. Perhaps we aren't quite seeing the level of attention put into the overall remastering work that we saw in the superb God of War Collection: Volume II, but it's safe to say that the class and quality of the original games more than makes up for it.
Ico and Shadow of the Colossus are timeless classics that transition beautifully into the high-definition era - and as such, this compilation package is highly recommended.
PS. Jos tiedonnälkä ei vieläkään sammunut, lukaise vielä Digital Foundryn aiempi Ico/Shadow of the Colossus: PS2 vs. PS3 -blogahdus
Lähde: Eurogamer