Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Slim-konsolit vastakkain, PS3 ja Xbox 360

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dorthonion
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Slim-konsolit vastakkain, PS3 ja Xbox 360

..että uskon kykeneväni muodostamaan tietystä peleistä oman mielipiteeni.

Täysin paikkaansa pitämätöntä. Et voi perustaa omaa väitettä EDELLEENKÄÄN muiden näkemyksille, tai videokuvalle. Jos ei ole oikeaa kokemusta, on aikalailla jäävi sanomaan toisen konsolin asioihin mitään. Tähän pätee yhä se "on nähnyt, mutta ei maistanut".

Eli suomeksi, olisit vain jättänyt pleikkariin ne juttelut ja jättänyt mainitsematta pelit joita et edes ole kokeillut, sekä muut pikku provot sieltä viestiesi välistä. Ei muuta, peace and out! :)

Toinen tärkeä syy musiikin kuuntelussa boksilta on se, että ainakin jossain vaiheessa PS3 ei pystynyt toistamaan soittolistoja tietokoneelta.
Riippuu mediajakosoftasta ja ehkä soittolistan tyypistäkin. iTunes-kirjaston soittolistat toistuvat kyllä ongelmitta niin Medialinkillä (OSX-spesifinen mediapalvelinsovellus) kuin PS3MS:llä (löytyy vähän joka alustalle). Ehkä tärkeämpi ero on kuitenkin se, että boksilla omien musiikkien toisto pelin aikana toimii myös mediajaon yli. Pleikkarilla on tyytyminen konsolin kiintolevyllä oleviin kappaleisiin.

Täysin paikkaansa pitämätöntä. Et voi perustaa omaa väitettä EDELLEENKÄÄN muiden näkemyksille, tai videokuvalle. Jos ei ole oikeaa kokemusta, on aikalailla jäävi sanomaan toisen konsolin asioihin mitään. Tähän pätee yhä se "on nähnyt, mutta ei maistanut".

Kiistän tämän väitteen. Minun ei tarvitse omistaa konsolia tai peliä, jotta voisin todeta, ettei se kiinnosta minua, tai voidakseni todeta, että pidän laitetta X laitetta Y parempana. Minun ei tarvitse omistaa ranskalaista autoa ja saksalaista autoa voidakseni todeta, että saksalainen on mielestäni parempi. Tällaisten mielipiteiden muodostusta varten on saatavilla alan tutkimuksia, vertailuja ja alan informaatiota(suomeksi siis ominaisuusvertailut ja auto-/pelilehdet), missä tärkeimmät laitteen tiedot ja ominaisuudet on listattu. Näiden "arvovaltaisten" dokumenttien pohjalta voi luoda mielipiteen ja tehdä ostopäätöksen ilman, että kaikkia vaihtoehtoja täytyisi omistaa, tai edes kokeilla.

Totean tähän samaan sen luonnollisen tosiasian, että kaikkien vaihtoehtojen kokeileminen luo tietenkin vakuuttavuutta mielipiteisiin, mutta mielipiteen muodostamisen kannalta se ei ole välttämättömyys.

Viestiketjun avausviestissä pyydettiin listaamaan ominaisuuksia ja esittelemään omia kokemuksia laitteista ja itse tein näin.

Omat kokemukset olisi hyvä perustua, niin no, omiin kokemuksiin. Hienoa, jos sieltä löytyisi kokemusta XO:n yksinoikeuksista, mutta valitettavan ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole, joten kuten Hinin jo hieman vihjasi, kannattaa jättää keskustelu sen tasolle mistä on sitä omaa kokemusta.

..mutta mielipiteen muodostamisen kannalta se ei ole välttämättömyys.

Uskottavuuden kannalta on suotavaa, että perustaa mielipiteensä omakohtaisiin kokemuksiin, eikä vain tyydy niihin muualta saatuihin näkemyksiin jotka puoltaa omaa "mielipidettä", joka muuten ei ainakaan vahvistu sillä että kerrot lukeneesi tai katsoneesi videoita. Sama kun minä sanoisin että pleikkarin pelit ei ole kiinnostavia koska video. Onttoa ja merkityksetöntä. Monet kerrat videoiden katselemisen jälkeen olen kokeillut peliä kaverillani ja mielipiteeni on muuttunut dramaattisesti. Ja tuon kaltainen pikku provoilu ei muuten johda mihinkään järkevään. Erilaiset kokemukset rikastaa ja vie eteenpäin. :)

Yllä oleva metakeskustelu ei palvele ketjun tarkoitusta sitäkään vähää, mitä muut viestit. Muiden keskustelijoiden neuvominen mielipiteen muodostamiseen liittyvissä asioissa voi jättää kokonaan tekemättä.

Kyllähän tämä "kumpi on parempi" nykyään tiivistyy aika tiukasti siihen kumman konsolin ohjain sopii paremmin käteen. Slimmien aikakaudella Xbox on päässyt eroon melutasostaan ja hajoamisista, kun taas PS3 on päässyt eroon järkyttävästä kalleudestaan.

Semmoisen vinkin kuitenkin annan, että jos pelaa paljon ja odottaa peleiltä korkeata laatua, kummalla tahansa konsolilla pelivalikoima ennenpitkää loppuu. Tällöin kun ostat sen toisen konsolin ja sitten tilailet kanaalisaarten (siis Englannin veroparatiiseista) pelikauppojen alekoreista tusinan parhaita yksinoikeuspelejä ~15 euroa kappaleelta, saat ne huippupelit JA konsolin paljon halvemmalla kuin ostaisit seuraavat 15 huippupeliä omalle konsolillesi uutena.

Itse suosin Xboxia johtuen juurikin siitä syystä ettei ohjain anna jännetuppitulehdusta, joka siis edelleenkin riippuu siitä minkäkokoiset kädet omaa.

Ensinnäkin Blu-Ray. Jos oikeasti käyttää kotiteatteria ja katselee konsolillaan leffoja tasaiseen tahtiin melkoisen usein, niin kyllä se PS3 tässä vie ns. "100-0".

Tässä oot varmaankin unohtanut että Xbox Livessä on videotilauspalvelu, kun PSN:ssä ei ole. Eli taistelu leffakonsolista lienee 50-50 ja jos ei halua maksaa ylimääräistä Blue ray leffoista vaan DVD leffojen laatutaso riittää, niin paremmuus kääntyy Xboxin puolelle, kunnes Sony saa lupaamansa elokuvavuokraamonsa julkaistua (ei kannata pidätellä hengitystä).

Itse omistan molemmat konsolit (sekä Wiin, DS:n ja PSP:n) ja komppaan edellisiä sen suhteen, että yksinoikeuspelit ovat se ratkaisevin tekijä minkä mukaan itse ostaisin jos pitäisi jompikumpi valita.

PS3: God of War, Uncharted, Gran Turismo yms.
X360: Halo, Gears of War, Forza yms.
Tosin molemmilla on sen verran hyviä yksinoikeuksia että ne oikeuttavat konsolin oston. (Samoin kuin Super Mario Galaxy 2 oikeuttaa mielestäni yksinkin Wiin oston.)

Pelien latauspaikoista XBLA miellyttää enemmän kuin PSN, ja pidän boxin padia huomattavasti parempana kuin Pleikan vastaavaa. Toisaalta taas esim. Pleikan rattivalikoima vie Boksia 6-0, asialla voi olla vaikutusta mikäli autopeleistä tykkää.

Multiplattarit taas ovat ilmeisesti keskimäärin parempia Boksilla (nimim. pelasin Bayonettaa Pleikalla ennen sen saamaa päivitystä, ja oli välillä yhtä tuskaa). Sitäpaitsi Bayonetta on tehnyt yhden Pleikan yksinoikeuspeleistä "tyhjäksi", sillä Bayonetta osoittautui mielestäni paremmaksi peliksi kuin uusin God of War.

Tulevista peleistä Pleikalla on ehdottoman kiinnostavia Team Icon HD-remaket ja Last Guardian. Boksilla taas esim. Forza 4 ja seuraava Gears of War.

En ole kummankaan konsolin fanipoika, vaan tosiaan omistan molemmat ja pelaan niillä kummallakin, mutta jos toinen pitäisi valita, osuisi valinta ehdottomasti Boksiin. Ai miksi? Edellisten syiden lisäksi vielä pitää lisätä se, että Boksin varsinainen pelikirjasto miellyttää enemmän. Ja tarpeeksi en voi painottaa sitä, kuinka paljon parempi Boksin padi mielestäni on. Jos Blu-ray on kynnyskysymys, ei Boksilla ole tietenkään mitään jakoa.

Ja loppukaneettina vielä, että kaikessa sanomassani on vahva IMO, eli mitään yleismaailmallisia totuuksia en ole jakanut, paitsi ehkä Blu-Raysta.

Lyhyesti Xbox 360 etuja, jotka liittyvät pelaamiseen:
Party chat & tiiviisti integroitu Xbox Live
Multiplattarien herruus
Achievementit
Ohjain (tätä ei tosiaan voi korostaa liikaa)
Ohjaimessa voi käyttää LSD-akkuja (myös Wii)
Tietyt yksinoikeuspelit
Kinect

Täyttä p**kapuhetta. Eikö tästä aiheesta ole jo tarpeeksi monta ketjua? Samat väsyneet argumentit heti ensimmäisestä vastauksesta lähtien..

Mulla sujuu pelaaminen molemmilla ohjaimilla, mutta kaipa mä vain olen sitten all-around paremmin sopeutuva pelaaja?

Molemmilla sujuu täälläkin mut PS3-ohjain tuntuu paremmalta, lähinnä sentakia et PS2:sta tuli pelattua niin paljon.

Lyhyesti Xbox 360 etuja, jotka liittyvät pelaamiseen:
Multiplattarien herruus
Achievementit
Ohjaimessa voi käyttää LSD-akkuja (myös Wii)
Tietyt yksinoikeuspelit

Koska en boksia omista, en pysty kattavaa vertailua tekemään. Haluan kuitenkin näihin listauksen kohtiin tarttua. En tiedä oliko tuo listauksesi kuinka vahvasti provoa, mutta käynpä nämä kohdat silti vielä läpi.

Multiplattareissa boksi on perinteisesti hienokseltaan edellä, mutta erot versioiden välillä ovat nykyään hyvin minimaalisia, ainakin niissä peleissä mitä olen itse kokeillut molemmilla alustoilla.
Pleikkarin trophyjärjestelmä puolestaan on omasta mielestäni huomattavasti parempi kuin Boksin achievementit. Nuohan toimivat samalla periaatteella, mutta pleikkarin trophyjärjestelmää pidän huomattavasti mielekkäämpänä kuin boksin pisteitä. Toki tuokin on varmasti makuasia, mutta eipä nuo achievementit mitään suurta etua pleikkaria vastaan tuo varmasti kenenkään silmin.
Käsittääkseni Boksin ohjain toimii paristoilla tai vaihtoehtoisesti tuolla erikseen ostettavalla akulla? Akkukesto on ilmeisesti parempi kuin pleikkarin ohjaimessa, mutta pleikkarin ohjaimethan ladataan suoraan pleikkarista usbin (paketissa mukana) kautta, mitään akkuja ja paristoja ei tuossa erikseen tarvita.
Yksinoikeuspelejä on lisäksi vielä kummallakin konsolivalmistajalla. Niitä on tässäkin ketjussa lueteltu sen verran laajasti, että niitä ei varmasti tarvitse enää käydä läpi.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Toki tuokin on varmasti makuasia..

Makuasioitahan nämä kaikki ovat, mutta muistetaanpa nyt että pleikkapuolelle nuo "saavutukset" tuli jälkeenpäin, eli aika boksilta lainattua. Ja mielestäni boksin pisteet antaa paljon konkreettisemman kuvan siitä, että kuinka paljon harrastanut pelaaja on. Ei sillä että itse keräisin mitenkään intohimoisesti noita pisteitä, taitaa olla vain kahdesta pelistä täydet. :)

Ja mielestäni boksin pisteet antaa paljon konkreettisemman kuvan siitä, että kuinka paljon harrastanut pelaaja on.

Tuosta on osa oikeasti kanssasi eri mieltä. Ainakin mulle 360:n pisteet ovat sellaisia kliinisiä, osin kylmiä ja kasvottomia lukuja, vaikka toki se achievementin saaminen on ihan yhtä antoisaa boksilla kuin trophyn poksahtaminen PS3-puolellakin (nehän ovat multi-peleissä täysin samoja).

Mutta kaipa nuo PS3:n "pokaalit" jotenkin lämmittävät enemmän ja platinan hankkiminen on aina kova juttu (ainakin jos käy katsomassa listalta mistä peleistä ne ovat). Itsellä on se ongelma, ettei se "ero" (esim.) 800 pisteen ja 1000 pisteen välillä oikein tunnu miltään (achievementit). Mutta trophyjen kanssa tuo samainen "ero" on se, että onko platina (=1000 pistettä) vai ei (eli se esimerkin mukainen 200 pisteen puute ei toisi vielä platinaa).

Mutta tähän trophyt vs achievementit -taistoon löytyy jo varmaan pari vanhempaa ketjua.. Pääosin ne ovat kuitenkin aika lähellä toisiaan, joten luulisi ettei se todellakaan ole mikään kynnyskysymys konsolin hankinnassa.

Xbox 360 listaan voisi lisätä vielä Live Arcaden. Unohtui tämä nykysukupolven yksi suurimpia helmiä.

En tiedä oliko tuo listauksesi kuinka vahvasti provoa, mutta käynpä nämä kohdat silti vielä läpi.

Heh, yltiöneutraali viesti imaistaan tuhtina provona. :p

Multiplattareissa boksi on perinteisesti hienokseltaan edellä, mutta erot versioiden välillä ovat nykyään hyvin minimaalisia, ainakin niissä peleissä mitä olen itse kokeillut molemmilla alustoilla.
Lähtöstartissa Boxi vei multiplattareita isommalla erolla kuin tänä päivänä. Kaikkia tämä ei haittaa, jotkut ei eroja näe, mutta itse pihvi ei ole muuttunut. Boxilla on multiplattarien herruus.

Nuohan toimivat samalla periaatteella, mutta pleikkarin trophyjärjestelmää pidän huomattavasti mielekkäämpänä kuin boksin pisteitä. Toki tuokin on varmasti makuasia, mutta eipä nuo achievementit mitään suurta etua pleikkaria vastaan tuo varmasti kenenkään silmin.
Kyse on juurikin siitä mitä arvelet eli makuasioista.

Mutta väitteesi on hieman nurinkurinen. Sen pitäisi mennä niin, että:
'eipä nuo trophyt mitään suurta etua achievementteja vastaan tuo varmasti kenenkään silmiin'.
Achievementit tuli aikaisemmin ja Sony teki perinteiset, copy-paste-edit.

Käsittääkseni Boksin ohjain toimii paristoilla tai vaihtoehtoisesti tuolla erikseen ostettavalla akulla? Akkukesto on ilmeisesti parempi kuin pleikkarin ohjaimessa
Xboxin ohjaimessa virransaantiin voi käyttää monia eri vaihtoehtoja. Alkaliparistoja, litiumparistoja, erikseen ostettavaa akkupakettia (sisältää vanhoja NiMHejä), perusNiMHejä ja LSD-akkuja. Googlaa netistä LSD-akut, ne on kuumaa kamaa.

Boksin ohjaimen akkukesto on todellakin parempi. Dualshock ryystää akun tyhjäksi ~17-20 tunnissa. LSD-akut Boksin ohjaimessa pitävät virtaa ~50 tunnin edestä.

Yksinoikeuspelejä on lisäksi vielä kummallakin konsolivalmistajalla. Niitä on tässäkin ketjussa lueteltu sen verran laajasti, että niitä ei varmasti tarvitse enää käydä läpi.

Mainitsin "tietyt yksinoikeuspelit" sen takia, että kaikille ei maistu kaikki vaikka ne olisi yksinoikeuksia. Ostoa suunnittelevat voi ottaa itse selvää edes sen verran, että tietävät konsolin yksinoikeuspelit.... Yksinoikeuspelejä on joka tapauksessa Xboxin valikoimassa, sitä tarkoitin.

Kummatkin konsolit ovat aika tasavertaisia. Ei hirveästi väliä kuka on matkinut ja ketä. Kyse taisi olla vaan että kumpi on ns parempi. Sehän on kyllä asia jossa ei ole yhtä ainutta oikeata vastausta olemassa. Lähes samat toiminnot löytyvät kummaltakin.

-live-psn, achit-trophyt ,boksin leffa palvelu ja vastaavasti pleikkarin mubi.. Itse aikoinaan päädyin ps3:n sen ilmaisen nettin takia sillä en itse kokenut tarvitsevani cross game chatteja ym sälää ympärille.Riitti mainiosti sai moninpelit käyntiin ja headsetin päälle.. :)

Toinen mikä sai valitsemaan ps3:sen niin oli bd leffat. aivan huikeen näkösiä elokuvia fullhd televisiolta katseltuna sekä tietysti langattomat ohjaimet.

Achievementit tuli aikaisemmin ja Sony teki perinteiset, copy-paste-edit.

Itse molempiin hyvin perehtyneenä voisi oikeastaan sanoa niin, että Sony itseasiassa paransi tuota achievement-systeemiä pienin viilauksin. MS:n idea oli loistava, mutta toteutus olisi voinut olla asteen parempi. Mutta makuasioita tietysti.

Alkaliparistoja, litiumparistoja, erikseen ostettavaa akkupakettia (sisältää vanhoja NiMHejä), perusNiMHejä ja LSD-akkuja.

Sinänsä mielenkiintoista, että kohta on vuosi 2011 ja joku jaksaa hehkuttaa erilaisten pattereiden puolesta.. Onneksi Sonyn ohjain (noh ohjaimet, jos Move-härpäkkeet lasketaan) on usb-ladattava. Kiitos Sony.

Sinänsä mielenkiintoista, että kohta on vuosi 2011 ja joku jaksaa hehkuttaa erilaisten pattereiden puolesta..

Sinänsä mielenkiintoista että ihmiselle ei kelpaa se, että useammat vaihtoehdot toimii. Samalla tavalla muuten pystyy lataamaan boksin ohjaimiakin, eli usbin kautta kunhan on akut. Ja voiko noihin plesen ohjaimiin vaihtaa tuota integroitua akkua kun se alkaa kuolemaan lopullisesti? Ei varmaan ainakaan ole suositeltavaa? :confused:

Ja voiko noihin plesen ohjaimiin vaihtaa tuota integroitua akkua kun se alkaa kuolemaan lopullisesti? Ei varmaan ainakaan ole suositeltavaa? :confused:

Kyllähän sen voi, mutta hieman hankalampaa se on kuin patterien vaihto. Tosin DualShock 3:n Litium-akku luultavasti on pitkäikäisempi normaalit K-kaupan akut, joten vaihtotarve ei tule niin usein vastaan. Itsellä neljä 2007 ostettua ohjainta, joissa kaikissa akut edelleen hyvässä hapessa.

Installing DualShock 3 Battery - iFixit

Ja voiko noihin plesen ohjaimiin vaihtaa tuota integroitua akkua kun se alkaa kuolemaan lopullisesti?

En ole kauheasti kuullut, että porukalla olisi PS3:n ohjaimet kovin helposti "kuolleet". Mutta teoriassa niistäkin joskus hönky loppuu, totta kai.

Pointti tässä keskustelussa on taas varmaan se, että tämä "ohjaimen lataus" -asia tuntuu olevan - yllätys yllätys - makuasia. Taas yksi toisen konsolin paremmuuksista vedetty listalta yli (toisella se on PS3 - ja toisella 360-listalla) ja liitetty "makuasioiden" alle. Ei ole montaa kohtaa enää sotureilla jäljellä..

Molemmat Slimmit omistavana muuta eroa ei oikeastaan ole kuin Blu-Ray -asema, jonka X360 korvaa paremmalla party-systeemillä ja paremmin yhteisöön, moninpeleihin ja kavereihin integroituneella käyttöliittymällä. Molemmat masiinat ovat yhtä hiljaisia ja miellyttäviä käyttää, ja kumpaakin tulee käytettyä kaveriporukoiden peli-innosta riippuen jokseenkin yhtä paljon.

Sitä en kuitenkaan ole keksinyt, mitä parempaa Trophyissä on verrattuna esikuvaansa kuten Cobretti ehdotti. Helpompi Achievementeja on selailla kuin Trophyjä X360:n kevyemmän käyttöliittymän vuoksi, eikä niitä erikseen tarvitse synkronoida joka välissä toiminnan mahdollistamiseksi, mikä vaikuttaa selailun ja vertailun nopeuteen.

Yleisesti ottaen järjestelmät ovat hyvinkin samanlaisia. En lähde vertailemaan liikkeentunnistustekniikoita yms. lisätauhkaa koska ne ovat vain päälleliimattuja lisiä.

Ylös Bottom