Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 042: Sodan rattaat

maagiset

KonsoliFIN Alumni
KonsoliFIN Podcastin ensimmäisessä spoilercastissa eli LTTP-jaksossa puidaan perinpohjaisesti Gears of Waria kaikilta kanteilta ja spoilereita säästelemättä. Keskusteluun osallistuvat toimituksen virallisen Gears of War -spesialistin eli FelisLeon johdolla Cubase, Paavi ja TUHOMURSU.

Jakson alkupuoliskolla käydään kuitenkin läpi perinteisesti pelatut pelit ja uutiset. Peleistä puhuttavat erityisesti Assassin's Creed, Deus Ex, Angry Birds sekä Vanquish, jonka voi mitä ilmeisimmin lausua monella hämmentävällä tavalla. Uutisosiossa puidaan paljon Japanin pelimarkkinoita ja -teollisuutta. Vitan heikosta menestyksestä ei ole vieläkään toivuttu.

Vaikka jakson mammuttimainen pituus säikähtää, kannattaa humioida, että Gears of Warista piittaamattomillekin tarjotaan puolitoista tuntia kuunneltavaa. Kaikkea ei ole siis pakko niellä ja pureskella.

Jakso sisältää ääninäytteitä Vanquishista, Gears of Warista ja sekä Megadethin Gears of War -kappaleesta.

Jakson voit ladata tästä: lautauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa. (Muista antaa iTunesissa podcastillemme viisi tähteä!)

Sisältö:

Jakson kesto 4:17:34

0:00:00 Intro ja esittelyt
0:06:20 MOPP: Assassin's Creed Revelations, Deus Ex: Human Revolution, Call of Duty: Modern Warfare 3, Angry Birds, Batham: Arkham City, Vanquish elikkä Wänkfish
0:47:20 Uutisosio: Kaz Hiraista ehkä Sonyn presidentti, Vita ei myy, 3DS myy, Japanin peliteollisuus ei kasva, japanilaisten kehittäjien ja pelaajien suhtautuminen länsimaihin, Soul Caliburin tissit, Infinity Blade takoo rahaa, XCOM: Enemy Unknown, Microsoftin käyttöliittymäpäivityksen pimeä puoli, Xbox Liven suosituimmat pelit, Gears of War 3:n uude tuulet, huhut Diablo III:sta
1:39:30 Viikon aihe: Gears of Warin tunnusmerkit ja tekijät
2:12:50 Viikon aihe: Gears of Warin tarina: Kuka taistelee, miksi taistelee, missä taistelee, kuka kuolee, kuka itkee? Mites kirjat?
3:17:40 Viikon aihe: Gears of Warin moninpeli: Mikä siinä kiehtoo? Onko haulikko vai kivääri voittajan valinta? Ovatko glitchit eduksi vai haitaksi pelille?
4:05:10 Palautteet: Uusi podcast-tunnari, lakritsaruoskan salaisuus, The Wire -avatarit, videokastike, liikkeentunnistuspelaaminen ja kilpailullinen pelaaminen, Halo-kastikkeen rimanalitus, kisakestävyys pettää

Palautetta tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Latauslinkki vie edelliseen jaksoon.

Huh, nyt on castilla mittaa. Pitää ehkä pilkkoa parille työpäivälle, tai koko loppuviikolle.

Kiitokset tästä. Linkki on nyt korjattu kuntoon. Näin sitä käy työtapaturmia, kun koittaa tehdä montaa hommaa yhtäaikaa.

Jakson pituus on tosiaan enemmän kuin miehekäs ja raakamateriaalia kertyikin luonnollisesti vielä reilusti enemmän. Tällä kertaa kaverusten perslihasten kestoa on testattu ihan tosissaan.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Juuri sopivan mittainen jakso, niin riittää kuunneltavaa seuraavaan jaksoon asti. En tiedä, mikä tuossa Paavissa on, mutta hänen jutusteluun jaksaa kuunnella viikosta toiseen, ei pröystäile liikaa itsellään.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Jospa halo ja gears of war jäisi joksikin aikaa unholaan, tuntuu että jompikumpi tai molemmat pelit mainitaan miltei joka castissa.
Kuulosti kummalta miten siellä joku puolusteli pelimekaniikan väärinkäyttöä (aseen nopea nostaminen ja seinähyppiminen) jos se korsto ei osaa juosta lujaa, niin miksi sen pitäisi hyppiä kuin ninja pitkin seiniä? No ihan kuunneltava jakso näin muuten.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Kuulosti kummalta miten siellä joku puolusteli pelimekaniikan väärinkäyttöä (aseen nopea nostaminen ja seinähyppiminen) jos se korsto ei osaa juosta lujaa, niin miksi sen pitäisi hyppiä kuin ninja pitkin seiniä? No ihan kuunneltava jakso näin muuten.
Onko tää mutuilua siitä mikä on oikein tai väärin, vai ootko oikeasti pelannu paljon Gears of Warin ekaa osaa? Aktiivipelaajat meinaa hyväksyivät weapon sliden pitkälti kaikki, sillä se teki pelaamisesta mielekkäämpää. Seinästä seinään hyppiminen taas ei ollut mitenkään edes pelimekaniikan väärinkäyttöä vaan ainoastaan joidenkin pelityyli.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Vai että sellainen mammutti. Eilen pituutta hetken maiskuteltuani tulin tulokseen, etten edes yritä normaaliin tapaan popittaa koko pakettia tiistai-illan aikana pätkissä lätkän erätauoilla, vaan puhelimeen ja keskiviikkona työpäivän aikana. Paniikki meinasi syntyä, kun aamulla huomasin, että kastike ei Nokialaisen katalogissa näykään. Onneksi se sieltä kuitenkin pienen rumban jälkeen löytyi.

Yleisesti ottaen jäi vähän ristiriitaiset tuntemukset (L/R)TTP:stä, sillä odotetunlaisena pakettina se toisaalta kertoo riittävän läpivalaisena peli(sarja)n sisällön, mutta kenties täytyy joskus vielä tulevaisuudessa jättää kastike väliin, jos uhkaatte spoilata kiinnostavaa peliä, jota ei ole vielä tullut läpäistyä. Gears of War kiinnostaa suunnilleen yhtä paljon kuin suojaamaton seksi HIV-positiivisen kanssa (tilanteesta ja taistelutoverista riippuen siis, mutta hypoteettinen namedroppailu toiseen kertaan), joten pelkkä yleiskatsaus pelimaailmaan sekä tarinaan oli varsin maittavaa. Mutta esmes Uncharted 3 täytynee pelailla läpi ennen kuin joku kaunis tiistaipäivä siirrytte kyseisen pelisarjan pariin.

Ja tosiaan Wildlagia tuplabasareilla kompatakseni, Halon ja GeoW:n voisi jättää nyt rauhaan noin tuhanneksi vuodeksi. Etenkin Gearsista on puhuttu about joka toisen kastikkeen aikana enemmän tai vähemmän, sekä nyt sitten vielä tämä, joten annetaanpas sen nyt olla.

Niin ja se piti vielä mainitsemani, että The Wiren yksi päähenkilöistä, eli Jimmy McNulty tuo ainakin itselleni todella vahvat Max Payne -vibat. Siis sen originellin, ei sitä Rockstarin kaljuuntunutta möhömahaa. Ei pelkästään ulkonäöllisesti, vaan olemukselta noin kauttaaltaan.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Onko tää mutuilua siitä mikä on oikein tai väärin, vai ootko oikeasti pelannu paljon Gears of Warin ekaa osaa? Aktiivipelaajat meinaa hyväksyivät weapon sliden pitkälti kaikki, sillä se teki pelaamisesta mielekkäämpää. Seinästä seinään hyppiminen taas ei ollut mitenkään edes pelimekaniikan väärinkäyttöä vaan ainoastaan joidenkin pelityyli.

En ole oikeasti tai leikisti pelannut kyseistä sarjaa ollenkaan. Ei tuo liusta aseen nappaaminen kovin suurelta hyväksikäytöltä kuulosta, mutta jos se kerta on tarkoitettu nostettavaksi hitaasti niin en minä ainakaan katsoisi sitä hyvällä. Tuosta seinäpompimisesta vain jäi sellainen kuva että siellä porukka kimpoilee seiniä pitkin kissamaisesti nenän eteen haulikon kanssa ja muuten liikkuminen olisi paljon verkkaisempaa.
Voin tuosta MAGista sen verran sanoa että siellä porukka on keksinyt miten mennä alueille minne ei normaalisti pääse ja sniperoivat siellä "se" pystyssä. Kysyin yhdeltä sankarilta miksi harrastat moista ja vapaasti käännetty vastaus kuului " koska minulla on enemmän taitoa kuin sinulla ".
Minulla ainakin on enemmän kunnioitusta pelaajiin jotka pelaa rehdisti niin miten peliä on tarkoitus pelata.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

En ole oikeasti tai leikisti pelannut kyseistä sarjaa ollenkaan. Ei tuo liusta aseen nappaaminen kovin suurelta hyväksikäytöltä kuulosta, mutta jos se kerta on tarkoitettu nostettavaksi hitaasti niin en minä ainakaan katsoisi sitä hyvällä.

Weapon slide -tekniikasta voi olla juurikin kahta mieltä. Joko se on "skilliä" tai sitten peliin jääneen glitchin hyväksikäyttöä. Tekijöiden mielestä se oli glitch, koska se blokattiin päivityksessä Gears of War 2:ssa ja Gears of War 3:ssa se ei ole onnistunut missään vaiheessa.

Wallbouncing taas on pelimekaniikan käyttämistä ehkä hieman toisin kuin tekijät ovat tarkoittaneet. Jokainen voi kuitenkin opetella kyseisen pelitavan ilman sen ihmeempiä kikkoja, joten pitäisin "poukkoilua" pelimekaniikan mahdollistavana tyylinä.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Olipa pitkä jakso ja siltikin jaksoi kuunnella helposti. Ihan hyvää settiä, vaikka ehkä Gears aiheena itselleni ei ole se rakkain. Varsinkaan Gearsin tarina, kolmosessa tuli jo suoraan ohiteltua puolen välin jälkeen kaikki videot. Bossit olivat mielestäni kolmosessa juurikin kokonaisuudesta irrallisia ja pakkopullamaisia, mutta loppupomosta pidin. Moninpeliä en ole muuta kuin katsellut videoita, ihan mielenkiintoista oli kuulla kommentteja siitä. Omintakeinen pelihän on mekaanisesti ehdottomasti kyseessä ja olen Cubasen kanssa samaa mieltä siitä, että selvästi tuo "bouncing" kuuluu Gearsin syvimpään olemukseen. Cubase muuten kuulostaa ihan Jasper Pääkköseltä. :D Olen aina miettinyt, että keneltä se nyt kuulostaa ja tämän maratonin aikana se vihdoin pärähti mieleen.

Vai tunnari olikin elämää paskemman Samsungin omistavan Mursun käsialaa? Ilmankos se onkin niin cool.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Vai tunnari olikin elämää paskemman Samsungin omistavan Mursun käsialaa? Ilmankos se onkin niin cool.

Täytyy varmaan todeta, että kyseessä on joku 20 euron Samsungi jonka ostin festaripuhelimeksi koska ajattelin etten tuota iPhone 3G S:ää uskalla roudata. Samsungissa ei ole merkkinä mitään vikaa! Vanha näyttö ja nykyinen töllerö on Sammungia. Hyvää muotoilua ja toimivat siinä missä muutkin. Tuo puhelin vaan on yhtä persettä yrittää tajuta mistään mitään. iPhonen ongelmat jäljitin suuren Sherlock-taidon kautta SIM-korttiin, joka on perua vuodelta 2003. Sen vaihtamalla ongelmat tuntuivat häviävän iPhonesta.

t. Soneran uskollinen asiakas
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Yleisesti ottaen jäi vähän ristiriitaiset tuntemukset (L/R)TTP:stä, sillä odotetunlaisena pakettina se toisaalta kertoo riittävän läpivalaisena peli(sarja)n sisällön, mutta kenties täytyy joskus vielä tulevaisuudessa jättää kastike väliin, jos uhkaatte spoilata kiinnostavaa peliä, jota ei ole vielä tullut läpäistyä. Gears of War kiinnostaa suunnilleen yhtä paljon kuin suojaamaton seksi HIV-positiivisen kanssa (tilanteesta ja taistelutoverista riippuen siis, mutta hypoteettinen namedroppailu toiseen kertaan), joten pelkkä yleiskatsaus pelimaailmaan sekä tarinaan oli varsin maittavaa.
Täysin samoilla linjoilla. Minulla on hurja backlog ja pelailen lähinnä vanhoja pelejä. Siksi onkin suuri todennäköisyys, että tulevat spoiler-castit käsittelevät jotain peliä/pelisarjaa jota en ole pelannut, mutta aion tulevaisuudessa pelata. Nykytahdilla on toki todennäköisempää etten ikinä ko peliä pelaa, mutta silti voipi joutua skippaamaan nämä osuudet. Mutta kuten olen jo aiemmin todennut, MOPP ja uutiset ovat jo pelkästään kuuntelemisen arvoisia.

Gears of War (ja yleensäkin FPS/pyssypelit) kiinnostaa yhtä paljon kuin mustarottien seura 1300-luvun Genovassa. Eli minun tapauksessani aihe oli lähinnä helmiä sioille. Minusta on kuitenkin aina hienoa kuulla asiantuntevia ihmisiä ja yllättävän kiinnostavaltahan tuo vaikutti. Ehkä jopa jotenkin ymmärrän, miksi ihmiset näitä pelejä pelaavat. Taustatarinasta/maailmastakin pääsi kärryille.

Cubase muuten kuulostaa ihan Jasper Pääkköseltä. :D Olen aina miettinyt, että keneltä se nyt kuulostaa ja tämän maratonin aikana se vihdoin pärähti mieleen.
Aivan! Minustakin tuntui, että jotenkin tuttu ääni on, mutten millään saanut päähäni kuka se voisi olla. Pääkkösen poikahan se.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Olipa pitkä jakso ja siltikin jaksoi kuunnella helposti. Ihan hyvää settiä, vaikka ehkä Gears aiheena itselleni ei ole se rakkain. Cubase muuten kuulostaa ihan Jasper Pääkköseltä. :D
Ensimmäisen otan isona kehuna, jälkimmäistä ei ehkä niinkään. :D Kiva kuulla et jengi on tykänny. Vähän meinaa alkoi hirvittää kun raakamatsku venyi yli viiden tunnin.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Minulla ainakin on enemmän kunnioitusta pelaajiin jotka pelaa rehdisti niin miten peliä on tarkoitus pelata.

Itsellä kunnioitan ihmisiä, jotka eivät näe maailmaa mustavalkoisena paikkana. Hakkerointi tai selkeä huijaaminen muiden kustannuksella on toki rangaistavaa, mutta pelimekaniikan muokkaaminen ei, jos se on mukana tiedostettuna. Kuten PC:n pro-modit ja weapon slide.

Mitä weapon slideen tulee, sen olemassa olo oli hyvä asia. Fakta kuitenkin on, että ne hyvät pelaajat voittivat pelin, oli weapon slide käytössä tai ei. Toki jotkut eivät sitä halunneet opetella, joka johtui monien kohdalla tästä "koska isä sanoi näin" tai siitä, ettei vain sormet riittäneet. Valitettavan moni ei vieläkään tunnu katsovan asioita moniulotteisesti, vaan jää seisomaan sanojensa taakse ilman minkäänlaista perustaa tai avoimuutta uusilla asioille. Weapon slide oli kuitenkin ns. keskivertoa parempien pelaajien suosioissa. X+A muuten oli se combo, ei siinä mitään triggereitä ja bumbereita tarvittu.

Mitä Wall bouncingiin tulee, ei EPIC varmasti aluksi kuvitellutkaan, että peliä voisi edes pelata sillä tavoin. Kuitenkin jatko-osissa asialla ei tehty mitään tai itse asiassa sitä wall bouncaamista jopa helpotettiin, on se varmasti nykyisin pelintekijöille ihan harkittu ratkaisu ja kuuluu pelimekaniikkaan siinä missä muukin. Huijaamiseksi en ole kenenkään kuullut sitä ennen sanovan.

Mitä itse pod castiin tulee, niin itse tykkäsin kovasti. Ehkä tarinapuolen olisi voinut jättää vähemmälle ja keskustella enemmän pelisarjan kehityksestä. Moninpelin muutokset ja pelaajien reagointi siihen. GeoW2 oli floppi, mutta siitä ei taiettu kertaakaan edes kukaan mainita. Cliffy B:kin on kuitenkin tämän myöntänyt. Yksinpelistä liikaa spoilaaminen vie kuitenkin kuuntelijoita pois tältä jaksolta ja tulevaisuudessa vielä enemmänkin.

Ainoa asia, joka jäi hiukan harmittamaan, oli se, että tämmöisissä pidemmissä pod casteissa toivoisi, että siellä keskustelisi pelistä oikeasti semmoiset henkilöt, jotka sitä pelaavat aktiivisesti. Eri koulukunnan edustajia ja pelisarjaan syvästi tutustuneita persoonia. Nyt tuntui vähän siltä, ettei kukaan uskaltanut ottaa mihinkään kunnolla kantaa, vaan kaikkeen vastattiin ympäripyöreästi. Jos nämä gnasher-veteraanit ovat mielestänne ahdasmielisiä, olisiko joukossa kannattanut olla sitten yksi tälläinen mukana? Olisi hänenkin kantansa saattanut tulla selväksi eikä olkinukke-argumentointia olisi syntynyt näin suuressa määrin.

PS. GeoW1:ssä ei ollut alunperin tarkoitus edes olla moninpeliä. Oli siis melko vahinko, että he onnistuivat hätäisesti tekemään niin hyvän moninpelin pelille Microsoftin painostuksen alaisena. Toisekseen, 100 LVL ei GeoW3:ssa meinaa oikeastaan mitään. Päivittäin pelissä tulee vastaan suuren levelin omaavia pelaajia, jotka eivät vain osaa. Sitä tämä expalla ansaittu level-systeemi teettää. Levelit ovat vain numeroita pelaajan nimen perässä.

PS2. Glutchaaminen oli GeoW1:ssä hyvin vaikeaa, mutta mahdollista. Uudemmissa osissa se ei vain enää ole mahdollista, joka on harmi. Kuten teistäkin joku sanoi, on se yksi pelin suurimmista hienouksista, mutta uusien osien myötä se on otettu pois.

T. GeoW1 > GeoW3 > GeoW2
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

X+A muuten oli se combo, ei siinä mitään triggereitä ja bumbereita tarvittu.

Siitä on toki jo liian monta vuotta, kun ensimmäistä Gearsia verkossa kunnolla pelasin tai aseluikuilua kokeilin, mutta en tainnut kuitenkään ihan väärin muistaa. Tempun pystyi alun perin tekemään sekä LB:llä että A:lla yhteistyässä X:n kanssa, mutta päivityksellä tuo A-vaihtoehto otettiin pois. LB-konsti jäi kuitenkin jäljelle ja taisi kadota myöhemmällä päivityksellä. Muistini tueksi vähän googlettelin ja jotain tällaista settiä löytyi: http://boards.ign.com/gears_of_war/b8403/140025615/p2.

Tokan Gearsin (kilpailullisen) moninpelin epäonnistumisesta olisi voinut toki mainita sanalla jos toisellakin. Pelasin aikoinaan sitä jonkin verran ennen julkaisua LAN-yhteyksillä, ja kaikki tuntui tuolloin pelaavan mainiosti. Tuo tapaus kuitenkin opetti varsin hyvin, että moninpeliä on melko turha lähteä arvioimaan, ennen kuin saa tuntumaa aidossa peliympäristössä ja suuri yleisö pääsee siihen kiinni.

Ei tullut mainostettua tuossa jaksossa, mutta joulukalenterissa sanailin enemmän Gears of Warin kehityksestä: Luukku 5: Sodan rattaat voidellaan sotilaiden verellä - Jutut - XboxFIN. Tuossakaan ei tosin erityisemmin tullut tuosta moninpelistä puhuttua, kun siitä oli niin hintsusti tietoa tarjolla, mutta paljon kuitenkin sellaista podcastista pois jäänyttä juttua.

Niin, ja kokeilumielellä repäisin tuosta Vanquish-osasta videopätkänkin:
[video=youtube;tCm4QhFG8mw]http://www.youtube.com/watch?v=tCm4QhFG8mw[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Itsellä kunnioitan ihmisiä, jotka eivät näe maailmaa mustavalkoisena paikkana. Hakkerointi tai selkeä huijaaminen muiden kustannuksella on toki rangaistavaa, mutta pelimekaniikan muokkaaminen ei, jos se on mukana tiedostettuna. Kuten PC:n pro-modit ja weapon slide.
Glutchaaminen oli GeoW1:ssä hyvin vaikeaa, mutta mahdollista. Uudemmissa osissa se ei vain enää ole mahdollista, joka on harmi. Kuten teistäkin joku sanoi, on se yksi pelin suurimmista hienouksista, mutta uusien osien myötä se on otettu pois.

eihän tälle voi muuta kuin nauraa
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Tätä castia kun kuuntelin, piti kaivaa hyllystä tuo joskus kesken jäänyt Vanquish. Siitä kun alussa puhuitte. Aika hurahti nopsaa sitä pelatessa ja jutustelua kuunnellessa. :)
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

eihän tälle voi muuta kuin nauraa

"Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa hölmöltä kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset."
-Elbert Hubbard

En ymmärrä mitä täällä vielä kirjoittelet, jos et asiasta mitään tiedä. Sen kuitenkin sanon, että glitch/glitchaaminen ja glutch/glutchaaminen kaksi täysin eri asiaa. Voit aikasi ratoksi googletella ja ihmetellä. Annan kuitenkin vinkin, glutch = 1 v x, jossa x > 2 ja jossa x kuuluu joukkoon Z.

Myönnän Paavi, olin hiukan väärässä. A+X se kuitenkin alunperin taisi olla, tai ainakin niinä aikoina, kun minä pelasin. Sen jälkeen elettiin hetki hiljaisuutta ja parin viikon kaamoksen jälkeen netti oli tulvillaan videoita X+LB yhdistelmää. Ja ellen väärin muista, on GeoW2:kin nähty vielä hiukan tuota weapon slidea. Mistä se tehdään, ei minulla ole mitään hajua. Pelin pelaaminen jäi, kun kilpascene kuoli ja publalta ei löytänyt pelin peliä pelaajakadon ja yhteyksien vuoksi.

Mutta ei siinä, ihan mukavasti täällä on ollut GeoW-sarjasta juttua puolin jos toisin ja kovana sarjan fanina sehän toki miellyttää. Kiitos siitä. Vaikka en keskustelupalstasta juuri WildLagin kaltaisten herrojen takia tykkääkkään. :)

EDIT: Onko tuossa Vanquishissa moninpeliä? Onko hyvä?
 
Ylös Bottom