Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 042: Sodan rattaat

Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Hmmm... joku muu pröystäilee?:confused:

jryi (vai onko se Jyri) aina esittelee 60'' plasmatelevisiotaan ja sitä, että rahaa on. Ei sinänsä, hauskaa läppää sekin tosin, kunhan tuli tuommonen ajatus mieleen Paavista. Oikeastaan Konsolifin Podcastissa ei ärsytä kukaan puhujista, toisin kuin esim. Pelaajacastissa Eemeli Rekunen, jonka ääni särähtää korvaan...
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Itsellä kunnioitan ihmisiä, jotka eivät näe maailmaa mustavalkoisena paikkana. Hakkerointi tai selkeä huijaaminen muiden kustannuksella on toki rangaistavaa, mutta pelimekaniikan muokkaaminen ei, jos se on mukana tiedostettuna. Kuten PC:n pro-modit ja weapon slide.

Mikäli ymmärsin Wildlagin kannan aiheeseen oikein, niin hän haki sitä, että kyseessähän oli tuon teikäläisen viestinkin mittapuun mukaan glitch, koska pelintekijät sen poistivat. Tuskin olivat huvikseen sitä peliin laittaneet, jos se piti sieltä poiskin ottaa. Ja silloinhan se ei ole tiedostettua, jolloin se on laskettavissa "huijaukseksi". Ainakin näin sen itse näkisin, joskin aika vähän tuollainen kikkakolmonen itseäni häiritsisi. Aikanaan Halo1:n PC-version nettipelissä oli ainakin yhdellä kartalla mahdollista päästä kartan ulkopuolella oleville vuorille sniputtamaan, mikä on jo sen verran räikeämpi, että tahtoi ärsyttää. Veteen piirretty viiva tuollainen glitchin ja glutchin ero välillä.

Onko tuossa Vanquishissa moninpeliä?

Ei taida olla. Tuli kyseinen tapaus pistettyä tilaukseenkin jo ennen kastiketta, joten kohtapuoliin pitäisi päästä varmistumaan aiheesta.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

...kirjaimia...

En rupea sinun kanssasi enempää kinastelemaan, vaikka kuinka heittelet loukkaavia quoteja ja tuomitset minut ihmiseksi jolle kaikki on mustavalkoista. Ja jos minun läsnäolo saa foorumin tason sinun silmissäsi huonoksi, niin pysyttelen vastaisuudessa MAG upseerikerholla enkä häiritse sinua.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Mitä itse pod castiin tulee, niin itse tykkäsin kovasti. Ehkä tarinapuolen olisi voinut jättää vähemmälle ja keskustella enemmän pelisarjan kehityksestä. Moninpelin muutokset ja pelaajien reagointi siihen.

Ratkaisu oli täysin tietoinen. Versus-moninpeli on vain yksi osa Gears of War -sarjassa.

Käsittelyn rakenne oli tällainen:
*Mikä tekee Gearsista ainutlaatuisen?
*innoitukset
*tekijöihinsä henkilöitynyt pelisarja
*Gears-pelien tarina
*kirjat
*moninpeli

Pois kokonaan jäivät sarjakuvat, lautapeli sekä pohdinta sarjan tulevaisuudesta. Itse haluaisin nähdä Halo Warsin tyylisen strategiapelin.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Minulla on hurja backlog ja pelailen lähinnä vanhoja pelejä. Siksi onkin suuri todennäköisyys, että tulevat spoiler-castit käsittelevät jotain peliä/pelisarjaa jota en ole pelannut, mutta aion tulevaisuudessa pelata.
Mun oma motiivini yleensä lähteä tällaista LTTP-sarjaa tekemään on toi backlogin purkaminen: kun on deadline, johon mennessä täytyy olla valmis keskustelemaan pelistä, niin silloin tulee jossain vaiheessa väkisin otettua peli hyllystä ja alettua pelaamaan. Toivoisin näillä jaksoilla olevan samanlaisen kannustavan vaikutuksen myös foorumilla.

Miltä kuulostaisi sellainen malli, että noi LTTP-pelit ilmoitettaisiin hyvissä ajoin, jotta kaikki kiinnostuneet ehtivät pelejä pelata ja jopa rustata ajatuksiaan ao. ketjuun? Ainakin tällä hetkellä näyttäisi siltä, että seuraava LTTP ilmestyy 14.2. ja aiheena olisi Heavy Rain (arvatkaa vain, miksi...) Peliä voi vielä vaihtaa ja todennäköisesti toi aikakaan ei ole kiveen kirjoitettu. Mutta ainakin näin lyhyellä varoitusajalla kannattaa keskittyä ehdottamaan nopeasti läpäistäviä pelejä. Ja jos ehdotukseen vielä liittyy jokin syy, miksi juuri tämä peli ja juuri tähän aikaan, niin sehän vain auttaa asiaa. Esimerkiksi Bioshockin (ensimmäisen) voisi kuvitella sopivan erinomaisen hyvin sille kuulle, jolloin Bioshock Infinite ilmestyy. Ja eikös toi Massa 3:kin lähesty uhkaavasti...
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Miltä kuulostaisi sellainen malli, että noi LTTP-pelit ilmoitettaisiin hyvissä ajoin, jotta kaikki kiinnostuneet ehtivät pelejä pelata ja jopa rustata ajatuksiaan ao. ketjuun?

Näinhän se kannattaa tehdä. Itse ainakin odotan näitä LTTP-casteja. Aina mukava kuulla pidempää analyysiä vanhemmista peleistä, eikä pelkästään aina kolmen minuutin hehkutuksia tai haukkuja siitä, mitä kaikki juuri nyt hypeissään mättävät.

Heh, aika hauska muuten, juuri toisessa välilehdessä auki Neogafin ketju "At what point did your backlog turn into a dumping ground?" :D
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Miltä kuulostaisi sellainen malli, että noi LTTP-pelit ilmoitettaisiin hyvissä ajoin, jotta kaikki kiinnostuneet ehtivät pelejä pelata ja jopa rustata ajatuksiaan ao. ketjuun? Ainakin tällä hetkellä näyttäisi siltä, että seuraava LTTP ilmestyy 14.2. ja aiheena olisi Heavy Rain --

Kuulostaa selvästi paremmalta mallilta. Eli vaikka sikäli jämptisti, että jos nyt LTTP:n on tarkoitus tulla pihalle aina kuun toisena tiistaina, niin pelin maininta olisi aiheellista olla vähintään kaksi viikkoa etukäteen. Mielellään toki se kuukausi, eli LTTP:n lopuksi täräytettäisiin seuraavan peli(sarja)n nimi. Etenkin pelisarjat kuitenkin vaativat jonkin aikaa sulattelua, ennen kuin niitä pystyy ehtimiseltään ja jaksamiseltaan pelaamaan. Ja vaikka viimeisimpänä esimerkkinä pelisarjasta, niin Tomb Raider Trilogy jäi kahden osan jälkeen puolitiehen, sillä edes Laran pyllyä ei vain jaksanut katsoa kolmea peliä putkeen. Pieni hengähdystauko, ja sitten sen Underworldin kimppuun.

Heavy Rain on vähän siinä rajalla itselläni. Tavallaan kiinnostaisi nähdä miksi sitä niin kovasti kehutaan, mutta silti en raaski sitä edes halvalla ostamaan, kun se ei kuitenkaan niin paljoa nappaa. Kenties hypetetty liikaa, jolloin tietää voivansa kokea vain pettymyksen. Jos se tarina on juuri niin hyvä kuin annetaan ymmärtää, niin sitten se on, mutta vain odotusten kaltainen. Jos se ei yllättäen olekaan niin hyvä kuin on annettu ymmärtää, niin hype onkin kääntynyt itseään vastaan. Mene ja tiedä. Ehkä se tulee vielä joskus jostain hommattua ja kaluttua läpi, mutta hankintalistalla sijoitus on samanlainen kuin Suomen mieshiihtäjillä maailmancupissa; Ynnä muut.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Joopa joo... Ei ollut itselleni mieleen tämän viikkoinen. Ensimmäinen puolitoista tuntinen oli mukavaa kuunneltavaa mutta sen jälkeen oli kuuntelun lopettaminen todella lähellä monta kertaa. Lupasin kuunnella kaikki castit kokonaisuudessaan ja niin aion tehdä vaikka vähän väkisin. Itse keskustelijoissa ym. ei ollut ongelmaa mutta Gearssi ei vaan kiinnosta pätkääkään. Ja teen saman pyynnön kuin Waluigi: Olisiko Gears-keskustelu nyt tässä muutamaksi sadaksi vuodeksi? Pliiiis!

LTTP-konseptista jäi kyllä positiivinen kuva, nyt ei vaan peli ollut omaan mieleen. Mutta jos, ja kun, tulevaisuudessa tulee vastaan itselleen tuttu peli(sarja) niin kuunteluinnokkuus nousee korkealle. Ja Jryin ehdotus parantaisi konseptia suuresti. Heavy Rain-LTTP jäi heti himottamaan ja pitää varmaan fiilistellä peliä ennen kyseistä kastiketta. Ja WaLuigi: Suosittelen todella, TODELLA lämpimästi hankkimaan HR:n! Tämän sukupolven Top 5-pelejä itselläni ja jos yhtään kiinnostaa synkkä, elokuvamainen tarina, jossa itse päätät päähenkilöiden kohtaloista niin hanki heti!

PS. Alkoi liikunnan kurssi tänään ja ensimmäinen tunti meni keskutellessa. No, liiksaope rupesi jossain kohtaan kertomaan tälläisestä viimevuotisesta lehtigallupista, jonka aiheena oli venyttely... No, minähän repesin nauramaan ja muutkin vähän naurahtivat mutta kaverini sanoi minulle ettei se nyt noin hauska juttu ollut mutta mulla olikin omat syyni.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Ja WaLuigi: Suosittelen todella, TODELLA lämpimästi hankkimaan HR:n! Tämän sukupolven Top 5-pelejä itselläni ja jos yhtään kiinnostaa synkkä, elokuvamainen tarina, jossa itse päätät päähenkilöiden kohtaloista niin hanki heti!

Pidetään mielessä. Eihän tuossa jonossa olekaan kuin AC2, Ico, Shadows of Colossus, Vanquish, Homefront, NHL12, Tomb Raider Underworld, Dragon Age, Rochard, El Shaddai, LBP ja muutamia muita, puhumattakaan sitten näistä alkuvuoden kevyistä välipaloista kuten FF13-2 ja Massa 3. Ja näistä yli puolet kesken, vieläpä alkutekijöissään. :) Mutta josko joku kaunis päivä. Pitäisi varmaan murtaa sääri tai jotain, että saisi rauhassa pelailla eikä tarvitsisi töistä rynnätä väsyneenä Pleikkarille muutamaksi lyhyeksi tunniksi. Niin ja sitten on kasvava himo noussut Mafia2:n uusintakierrosta varten. Sitä se teetti kun viime viikonloppuna väsyneenä katselin Youtubesta muutamia clippejä sekä ykkösestä että kakkosesta, ja etenkin ykkösen loppu sai vieläkin aikuisen miehen lähes kyyneliin. On se kaunista. Eihän sitäkään peliä ole läpäisty kun ehkä viidesti, mikä lienee henkilökohtainen ennätys.

Päästiinpä taas kauas Heavy Rainista. Joo, täytynee pitää silmät avoinna josko kävelisi vastaan.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Tietoni pelisarjasta ennen castin kuuntelua olivat suurin piirtein seuraavat: kyseessä on kolmannen persoonan xbox yksinoikeus -räiskintä, jonka nettipelillä on uskollinen kannattajakuntansa. Siinä castin ongelma kohdallani oikeastaan tulikin. Minulla, kuten ei mitä ilmeisimmin monella muullakaan, ole edes konsolia millä peliä pyörittää, saati sitten halua ja rahaa hankkia peliä. Tästä syystä uskonkin, etteivät yksinoikeusjulkaisut välttämättä oikein sovellu Lttp-formaattiin (mikäs sen seuraavan Lttp-jakson aiheen pitikään olla...). Samaan asiaan liittyen täytyy kyllä myös antaa positiivista palautetta siitä miten jakso itse asiassa rakennettiin. Keskustelun alkupuolella käytiin melko selkeästi läpi pelisarjaa, muutamia sen juonellisia asioita ja pääpiirteittäin esiteltiin sarjaa. Tulikin sellainen fiilis että käsitti hieman maailmaa johon peli sijoittui sekä sen hahmoja ennen varsinaisen juonen läpikoluamisen aloittamista. Siinä juonen läpikäymisenkin lomassa tuli sopivasti lisätietoa asioista ja koko jakson ajan oli totaalisen Gears-idiootinkin yllättävän helppo pysyä ainakin jossain määrin kärryillä. Kun kerran sille linjalle lähdetään, niin spoilataan sitten kanssa kunnolla. Perkele.

Tuli kaivettua tuon lyhyen Megadeth-insertin vuoksi United Abominations -levy naftaliinista (levyhyllyssä se oli) ja kuunneltua koko hoito useaan kertaan läpi, sanoisin että tämän vuosituhannen Megadeth-julkaisuista ehdottomasti paras ja pärjää vertailussa jopa 90-luvunkin levyille. Itse Gears of War -biisikin on muutaman kuuntelukerran jälkeen myös erittäin menevä. Tästä on siis kiittäminen sitä, kuka tuon insertin sinne tunki (Fellu?). Kiitos.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Mun oma motiivini yleensä lähteä tällaista LTTP-sarjaa tekemään on toi backlogin purkaminen: kun on deadline, johon mennessä täytyy olla valmis keskustelemaan pelistä, niin silloin tulee jossain vaiheessa väkisin otettua peli hyllystä ja alettua pelaamaan. Toivoisin näillä jaksoilla olevan samanlaisen kannustavan vaikutuksen myös foorumilla.

Miltä kuulostaisi sellainen malli, että noi LTTP-pelit ilmoitettaisiin hyvissä ajoin, jotta kaikki kiinnostuneet ehtivät pelejä pelata ja jopa rustata ajatuksiaan ao. ketjuun?
Minusta(kin) tämä malli kuulostaa varsin toimivalta. Heavy Rain on kyllä loistava valinta; hieno peli ja olen pelannut läpi.

Korvaan (tai silmiin) särähti tuo sana "väkisin", mutta taisit tarkoittaa pelin väkisin aloittamista, ei pelin pelaamista hampaat irvessä. Pelien kai pitäisi olla viihdettä. Vai onko jollekin tuttua 'väkisinpelaaminen'? Pelin aloittaminenhan se yleensä vaikeinta on. Jos on hyvä peli aloitettuna niin kyllä sen pariin yleensä tasaisin väliajoin palaa.

Sen olen joutunut hyväksymään, ettei kaikkea kiinnostavaa ehdi pelaamaan. Skippaan suosiolla pitkät pelit (esim RPG:t). Sen lisäksi peli saa jäädä kesken, jos en siitä nauti. Tämä on johtanut siihen, että foorumeilta etsii enemmän tietoa ennen pelin ostamista, mikä taas on pois pelaamisesta. C'est la vie. Toisaalta, ainakin omalla kohdallani peleistä keskusteleminen, lukeminen ja kuunteleminen on hyvää viihdettä ja osa peliharrastusta.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Tietoni pelisarjasta ennen castin kuuntelua olivat suurin piirtein seuraavat: kyseessä on kolmannen persoonan xbox yksinoikeus -räiskintä, jonka nettipelillä on uskollinen kannattajakuntansa. Siinä castin ongelma kohdallani oikeastaan tulikin. Minulla, kuten ei mitä ilmeisimmin monella muullakaan, ole edes konsolia millä peliä pyörittää, saati sitten halua ja rahaa hankkia peliä. Tästä syystä uskonkin, etteivät yksinoikeusjulkaisut välttämättä oikein sovellu Lttp-formaattiin (mikäs sen seuraavan Lttp-jakson aiheen pitikään olla...).

Toisaalta taas juuri vihollisleiriin tarkastaminen teki tästäkin jaksosta ihan onnistuneen, sillä oma käsitykseni Gearsista oli ennen kastikkeiden noin pariakymmentä Gears-käsittelyä, sekä tietysti tätä tuoreinta, tuolla mainitsemallasi tasolla. Nyt voi kuitenkin kirkkain silmin valehdella tietävänsä sarjasta edes jotain faktaakin, vaikkei kokemusta pelistä olisikaan. Sanoisin kuitenkin, että yksinoikeuspelisarjojen kohdalla kiinnostus tuppaa olemaan huomattavasti syvällisempää kuin multiplattareiden kohdalla. Olisiko Halosta, Gearsista tai vaikka Unchartedista tullut niin isoja juttuja, jos olisivat olleet multiplattareita? En oikein jaksa uskoa, sillä yksinoikeuksien tapauksessa se saavutettu kohdeyleisö tuppaa olemaan paljon aktiivisempaa peliharrastajaa kuin monialustajulkaisujen tapauksessa. Pikaisella pohdinnalla ei oikein tule yhtäkään Gearsin tai Halon kaltaista suosiota taustoja myöten saavuttanutta peli(sarjaa), joka olisi multiplattari, eli siis kirjoineen päivineen. Tomb Raiderit ehkä leffojensa puolesta, mutta sekin taisi kyllä ponnistaa aika vahvalta yksinoikeus pohjalta, ennen kuin sitten siirtyi geneeriseen monialustajulkaisuun.

Tosin vieläkin tuppaa ensiajatuksella Gearsin päähenkilö olemaan Marcus Aurelius. Aurelius ja Fenix ovatkin niin samanlaisia nimiä. Noloa.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Tuli kaivettua tuon lyhyen Megadeth-insertin vuoksi United Abominations -levy naftaliinista (levyhyllyssä se oli) ja kuunneltua koko hoito useaan kertaan läpi, sanoisin että tämän vuosituhannen Megadeth-julkaisuista ehdottomasti paras ja pärjää vertailussa jopa 90-luvunkin levyille. Itse Gears of War -biisikin on muutaman kuuntelukerran jälkeen myös erittäin menevä. Tästä on siis kiittäminen sitä, kuka tuon insertin sinne tunki (Fellu?). Kiitos.

jryin nauraessa partaansa jossain Amuriikassa mie vastasin poikkeuksellisesti jakson editoinnista. FelisLeo oli joitakin musiikkitoivomuksia käsikirjoitukseen listannut, mutta muutamassa kohtaa sain tai otin vapauden valita keneltäkään kysymättä.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Samaan asiaan liittyen täytyy kyllä myös antaa positiivista palautetta siitä miten jakso itse asiassa rakennettiin. --- Itse Gears of War -biisikin on muutaman kuuntelukerran jälkeen myös erittäin menevä. Tästä on siis kiittäminen sitä, kuka tuon insertin sinne tunki (Fellu?). Kiitos.

Jakson rakenne oli minun käsialaani, mutta Megadethin valinta Paavin. Kuittaan siis kiitokset vain rakenteesta.;)
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Sanoisin kuitenkin, että yksinoikeuspelisarjojen kohdalla kiinnostus tuppaa olemaan huomattavasti syvällisempää kuin multiplattareiden kohdalla. Olisiko Halosta, Gearsista tai vaikka Unchartedista tullut niin isoja juttuja, jos olisivat olleet multiplattareita? En oikein jaksa uskoa, sillä yksinoikeuksien tapauksessa se saavutettu kohdeyleisö tuppaa olemaan paljon aktiivisempaa peliharrastajaa kuin monialustajulkaisujen tapauksessa. Pikaisella pohdinnalla ei oikein tule yhtäkään Gearsin tai Halon kaltaista suosiota taustoja myöten saavuttanutta peli(sarjaa), joka olisi multiplattari, eli siis kirjoineen päivineen. Tomb Raiderit ehkä leffojensa puolesta, mutta sekin taisi kyllä ponnistaa aika vahvalta yksinoikeus pohjalta, ennen kuin sitten siirtyi geneeriseen monialustajulkaisuun.

No nyt kun sen sanoit niin täytyy kyllä hieman vetää sanojani takaisin. Ehdotan, että tästä lähtien käsitellään pelkästään ps3-yksinoikeuspelejä.

Vakavasti ottaen en keksi kyllä juuri muuta sanottavaa tähän, kuin että olet oikeassa, mutta olen silti sitä mieltä että yksinoikeuspelit rajoittavat mielestäni liikaa kuuntelijoiden mahdollisuutta kokea itse samoja asioita kuin keskustelijatkin ja koko keskustelu saattaa mennä ikäänkuin ohi tai vähintäänkin useat pointit jäädä ymmärtämättä. Laadukkaita multiplattareita on kuitenkin aikojen saatossa tehty hyvinkin paljon ja näiden läpikäymiseen saataisiin kyllä kulumaan jakso jos toinenkin. Kuten sanoit omaa mytologiaa, kirjoja ja hyvin uskollista kannattajakuntaa omaavia pelejä ei ehkä löydy aivan yhtä paljon (oikeastaan hyvin vähän), mutta hyvän jakson tekemiseen ei ahkä aivan tätä kaikkea vaaditakaan.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Mun puolesta saa ihan vapaasti käsitellä niitä yksinoikeuksiakin. Heavy Rain olisi hyvä seuraavaksi peliksi, koska minäkään en ole sitä pelannut. Pitänee pikapikaa hankkia se.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Yksinoikeuspelien tilannetta voi tarkastella hieman samalla tavalla kuin pelin, joka ei yksinkertaisesti kiinnosta: kastikkeen kuuntelun voi lopettaa ennen aiheeseen siirtymistä, sillä lätinää kyllä on muistakin aiheista. Myönnettäköön että Ratasjaksossa oli aika pitkät pätkät kaikenlaista alussa, melkeinpä normin jakson verran. Vastaavanlaista paljoutta ei voi tietenkään taata, mutta jos väki sattuu pelailemaan semmoista josta haluaa puhua niin eiköhän mittarit pauku ja vähän päälle. Omakohtaisesti olen hemmetin huono hankkimaan yksinoikeuspelejä jälkikäteen, varsinkin jos uudet konsolit "ovat jo ovella" ja pelattavaa on jo oleville laitteille vinot pinot entuudestaan.

PS. Mekadetin Gears-zipale on hyvä siihen saakka kunnes se alkaa. Vitullinen tilutus viety äärimmilleen muutamalla lätyllä ennen tätä viimeisintä, jossa on jopa taas ihan biisimäisiä biisejä.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Tämänkertainen kastike ei ollut suosikkejani, pituutta oli jo hieman liikaa (vaikka maratoonit kyllä muuten maittavat) ja itse pelisarja ei kiinnosta. Mutta eipä siinä, alun pelihöpinät maittoivat taas ja vaikka Gears of War -sarja jäi vieläkin hieman etäiseksi, niin taas on hieman pelitietous lisääntynyt.

Tuhomursu totesi:"Yksinoikeuspelien tilannetta voi tarkastella hieman samalla tavalla kuin pelin, joka ei yksinkertaisesti kiinnosta: kastikkeen kuuntelun voi lopettaa ennen aiheeseen siirtymistä, sillä lätinää kyllä on muistakin aiheista."

Juurikin näin. Jos jotain peliä/pelisarjaa ei ole vielä ehtinyt pelata, voi jakson jättää kokonaan tai osittain kuuntelematta ja kuunnella sen sitten, kun pelin tai -sarjan on pelannut. Kaikkia ei voi miellyttää ja aina löytyy niitä jotka eivät ole ehtineet kaikkea pelata. Itse esim. ajattelin skipata Heavy Rainia käsittelevän jakson ja kuunnella sen sitten kun olen pelin ehtinyt pelata. Toki liian tuoreita julkaisuja ei kannata lähteä käymään läpi. 1-1/2 vuotta pelin jälkeen tai seuraavan osan ilmestyminen on mielestäni riittävä aika jolloin pelin voi ottaa LTT-jaksoon.

Odotan innolla tulevia LTTP-jaksoja, Bioshockia ja Mass Effect 2 -jaksoa (jos siis toteuvat). Olen juuri purkittamassa Massa kakkosta kasaan ja kyllä maistuu, lievistä puutteistaan huolimasta täydellistä avaruusopperaropea, tarina vie mennessään. kolmosta siis odotetaan jo ja LTTP-jakso ennen kolmososan ilmestymistä ta heti sen jälken ois kova, eli kiitos jo etukäteen. Ja miten olisi sellainen jakso, jossa keskityttäisiin videopelitutkimukseen: mitä se on (määrittelyt jne), miten se lähestyy videopelejä, mitä mieltä kastikkeen pojat ovat (akateemisesta) pelitutkimuksesta jne? Paavi ainakin on viitannut muutamiin videopeleistä kirjoitettuihin opuksiin, jossa toinen taisi kertoa videopelien historiasta ja toinen on Raph Kosterin a Theory of Fun for Game Design.. Itseäni täm ainakin kiinnostaa, muista en sitten tiedäkään.

Vuoden ykkösosassa Jryi innostui kehumaan Home Frontia ja taitaapa mennä hankintaan, taitaa olla ensimmäinen positiivinen sana tästä sarjasta jonka olen kuullut. Mutta nyt avaruuskalsarit jalkaan ja kokka kohti Mass Effectin linnunrataa, paluu maahan tapahtunee heti kun seuraava kastike putkahtaa ulos:)
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Yksinoikeuspelien tilannetta voi tarkastella hieman samalla tavalla kuin pelin, joka ei yksinkertaisesti kiinnosta: kastikkeen kuuntelun voi lopettaa ennen aiheeseen siirtymistä, sillä lätinää kyllä on muistakin aiheista.
Näinhän se tottakai menee. Ei ole pakko kuunnella jos ei kiinnosta ja aina ei voi kaikkia miellyttää.

PS. Mekadetin Gears-zipale on hyvä siihen saakka kunnes se alkaa. Vitullinen tilutus viety äärimmilleen muutamalla lätyllä ennen tätä viimeisintä, jossa on jopa taas ihan biisimäisiä biisejä.
Tässä kohtaa näkemyksemme kyllä eroavat ja rankasti. Tämä vuosituhannen julkaisut ovat olleet pääpiirteittäin ainakin minulle erittäin tylsiä kuunneltavia, jotka hukkuvat massaan ja eivät erotu toisistaan kuin pituuksillaan. Tuorein julkaisu nousee tällä saralla aivain uusille sfääreille ja ne kaksi parasta biisiäkin ovat 90-luvun sävellyksiä uudelleenjulkaistuina. United Abominations tekee tässä virkistävän poikkeuksen agressivisemmilla kappaleillaan, joista suurin osa on kuitenkin ihan kuunneltavaa tavaraa. Kun tämän levyn tunkee soittimeen tietää, että saa kuunnella vitullista tilutusta ja tykitystä joka ei välttämättä aina maistu, mutta maistuessaan tuo sellaisen fiiliksen että voisi vaikkapa käväistä vetämässä jotakuta turpaan (ei siis sen vitutuksen vuoksi). Toimii erittäin hyvin kun hakee fiilistä esimerkiksi ennen kovaa urheilusuoritusta tai vaikkapa ennen lätkän paikalliskamppailua.

Ps. Joku viisas mies on muuten joskus sanonut, ettei mielipideasioista sovi kiistellä.
 
Vastaus: Podcast 042: Sodan rattaat

Mikäli ymmärsin Wildlagin kannan aiheeseen oikein, niin hän haki sitä, että kyseessähän oli tuon teikäläisen viestinkin mittapuun mukaan glitch, koska pelintekijät sen poistivat. Tuskin olivat huvikseen sitä peliin laittaneet, jos se piti sieltä poiskin ottaa. Ja silloinhan se ei ole tiedostettua, jolloin se on laskettavissa "huijaukseksi". Ainakin näin sen itse näkisin, joskin aika vähän tuollainen kikkakolmonen itseäni häiritsisi. Aikanaan Halo1:n PC-version nettipelissä oli ainakin yhdellä kartalla mahdollista päästä kartan ulkopuolella oleville vuorille sniputtamaan, mikä on jo sen verran räikeämpi, että tahtoi ärsyttää. Veteen piirretty viiva tuollainen glitchin ja glutchin ero välillä.

Siis, glitch sanalle löytyy wikipediasta oma sivunsa.

Ja anteeksi, glutchilla meinasin siis clutchia. Ei liity mitenkään bugeihin tai muuhun. Tarkoittaa sitä, että käännät yksin altavastaajana ylivoimaa vastaan rundin voitoksesi tai rundin aikana ollessasi yksin hengissä tapat koko toisen tiimin ja saatte siten haltuunne jonkin tärkeän alueen.

Toisekseen, en meinannut, että pelinkehittäjät tarkoittivat bugia peliin. Tarkoitin, että jos se on molempien tiimien hyväksymänä mukana turnauspeleissä, mitä pahaa siinä on? Toisekseen, weapon slide vain korosti tiimien tasoeroa, kun paremman liikkeen ja pelisilmän omaava tiimi pystyi vielä paremmin dominoimaan peliä. Weapon sliden käyttö ei kuitenkaan tarkoittanut sitä, että pystyit ottamaan power aseen itsellesi helposti. Sen sijaan istuminen kaukana kiväärin kanssa ei toiminut vaan molempien tiimien täytyi pysyä liikkeessä => peli oli nopea tempoista ja hyvä pelisilmä ja ampumataito ratkaisi. Huono glitchi keskiverto pelaajille. Hyvä video.

Siis se miksi en siis itse jaksa näitä foorumeita on se, että jos täällä kirjoittaa "minusta pelin rekyylittömyys pilaa pelin" saa vastaukseksi typeriä huuteluja "älä glitchaa spede skidi!". Uutiset tulee luettua, mutta foorumit pidän yleensä hyvin visusti suljettuna.

Vielä pod castistä unohtui sanoa se, että ei kannata lainata yksittäisiä sivulauseita kontekstistä riisuttuna ja sitten keskustella niistä. Teki moninpeli-osion kohdalla muutaman kerran mieli sulkea koko pod cast, kun tuntui jengi olevan aika kuutamolla ja keskustelu ei oikein edennyt tai ollut järkevää. Uskonkin, että eri henkilöiden ollessa äänessä seuraavissa pidemmissä jaksoissa tulee tähänkin muutos.
 
Ylös Bottom