Vastaus: Pinball Arcade
Nyt on Vitalle ostettu Pinball Arcade sekä ykköskausi.
Peruspelistä suosikkeja ovat Tales of the Arabian Nights sekä Black Hole. Varsinkin Black Hole, jossa on mukavan mekaaninen äänimaailma, eli enemmän laitteen ääniä osumista eri maaleihin ja vähemmän musiikkia.
Tulee mieleen, onkohan Black Hole ollut inspiraationa Pinball Dreamsin Ignition -kentälle. Molemmissa on avaruusteema, avoin kenttä ilman ramppeja, eikä kumpikaan jaa pisteitä kovin avokätisesti. Näissä miljoonan keräämiseksi saa tehdä töitä. Olikohan se Theatre of Magic, jossa täysin kustun ekan pallon jälkeen oli 250 miljoonaa taulussa.
Ykköskauden parhaat ovat omasta mielestä Monster Bash, Scared Stiff ja Elvira and the Party Monsters. Varsinkin kahdessa ensimmäisessä on tullut muutaman kerran naurettua kunnolla. Teatraalinen "I'm Count Dracula, and you're not" sekä Scared Stiffin Terror From the Craten jutut osuvat suoraan hermoon. Medieval Madness pärjää myös hyvin huumoriosastolla.
Gorgar on varmaan vaikein flipperi, mitä olen koskaan pelannut. Ja jotkut ovat tuostakin onnistuneet vääntämään wizard goalit läpi. Sanattomaksi vetää.
Vaan yksi on joukosta poissa: Star Wars, kaikkien aikojen suosikkiflipperini, johon olen tunkenut kolikon toisensa perään. Mikä on sen kohtalo? Onko koskaan tulossakaan? Wikipedian Pinball Arcade -artikkelin mukaan Data Eastin (joita myös Star Wars on) flippereiden kanssa on jotain oikeussäätöä. Yritin lukea pidemmälle, mutta pääni räjähti kuin Scanners-leffassa.
Pikkaisen syö miestä se, kun digitaalisessa flipperissä saa nähdä senkin ihmeen, että pelin jälkeen uusintayritystä arvottaessa numerot kerrankin osuvat kohdilleen, niin siitä ei hyödy mitään. Uudestaan saa pelata niin paljoin kuin jaksaa, kun ei Vita ole kolikoita vailla, mutta olisi nyt korvattu se edes lisäpallolla. Tai minun puolestani sen arvontarumban olisi voinut jättää kokonaan pois. Pääsisi uuden yrityksen kimppuun nopeammin.
Arabian Nightsissa saisi ilmaispelin listan ykkössijasta, tässäkin kyllä kuuluu se Williamsin flippereiden ärsyttävä ääni (Pinball Arcadessa semmoinen läpsäys, oikeasti kuulostaa siltä kuin koneesta olisi posahtanut iso konkka), lisäkrediitti näkyy tulostaululla, mutta siihen se jääkin.
Arabian Nightsissa Vita nakkaa ruudulle tallennusilmoituksen (kuka tuonkin keksi, sietäisi saada ympäri korvia) jo ennen kuin numerot on pyöritelty, joten se vaan korostaa sitä "et sä tästä mitään hyödy, lällällää" -viestiä. Kuten sanottu, tuosta olisi mun puolestani voinut tinkiä. Autenttisuudessa olisi hävitty, pelattavuudessa voitettu.
Onkohan Wikipediassa vanhaa tietoa, kun siellä väitetään, että kaikkia pöytiä pääsee kokeilemaan ennen ostopäätöstä? Terminator 2 (Whirlwindin ohella kakkoskauden kiinnostavin) on vielä testaamatta. Ei löydy Storesta trialia, enkä pelin valikoistakaan löydä kokeilumahdollisuutta.