Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Olipa tästä hyvin samanlaisesta aiheesta näemmä aikaisemminkin ketjua pystytetty (http://www.konsolifin.net/bbs/pelia...6-saavutukset-trophyt-parhautta-pahuutta.html), mutta hyvä vain, että asiaa nostetaan uudelleen esille. Ennen Xbox 360:n julkaisua en pahemmin koko saavutusten konseptiin kiinnittänyt huomiota. Sittemmin jopa vähän innostuin ideasta, mutta nykyään olen niiden suhteen kovin pessimistinen. Tämä kehitys näkyy myös kirjoitetuista artikkeleista: Sukupolven saavutuksia - Jutut - XboxFIN ----> Haitallisia saavutuksia?.

Tuntuu siltä, että saavutuksista on se oleellinen idea hukattu. Vallitseva ajatustapa näyttäisi olevan, että kaikkien saavutuksien pitäisi olla kaikkien saatavilla. Jos peliin sisältyy vähänkään hankalampi tai villimpi saavutus, alkaa valitus. Muun muassa Trials HD:n Marathon-saavutusta helpotettiin tästä johtuen. En väitä, etteikö esimerkiksi kampanjan läpäisemisestä saisi palkita, mutta on se nyt kumma, jos kaikki saavutukset irtoavat vain pienellä päättäväisyydellä ilman kummempaa taitoa.

Tietenkin sitä voi ihmetellä, miksi minun pitäisi välittää muiden ihmisten saavutusintoilusta. Välillisesti se kuitenkin vaikuttaa myös omaan pelaamiseen, jos saavutukset onnistuvat viemään huomion oleelliselta eli varsinaiselta pelisuunnittelulta.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Välillisesti se kuitenkin vaikuttaa myös omaan pelaamiseen, jos saavutukset onnistuvat viemään huomion oleelliselta eli varsinaiselta pelisuunnittelulta.

Olen itsekin "ikäännyttyäni" siirtynyt enemmän saavutuksia vastustavaan leiriin, joskin hieman eri syistä kuin Paavo. Minua on nimittäin ruvennut ärsyttämään se, että pelaan ainakin itse edelleen pelejä saavutusten ajamana, eli ts. nuohoan jokaisen nurkan, pyrin tappamaan vihut juuri sillä saavutuksen arvoisella tavalla, jne. Varsinkin nyt, kun pelien tarinoihin on alettu enemmän panostaa, on tuollainen eteneminen hyvin kerronnasta etäännyttävä (ja minä en edes jaksa linkata tähän minun kerrontaa käsitteleviä artikkeleita) kokemus, kun kesken takaa-ajon täytyy mennä sivuhuoneeseen etsimään mahdollista achin tuovaa muistokilpeä tai vastaavaa. Tämä myös pilaa aika monet kauhupelikokemukset, kun "pakko" hommata se tapa kymmenen mörköä käsillä - tai pyllistä lonkerohirviölle ja katso mitä tapahtuu -saavutukset.

Onkin oikeastaan ollut äärimmäisen piristävä pelata nyt pitkästä aikaa PC:llä tai PS3:lla, joiden saavutuksiin minulla ei ole samanlaista kiintymystä kuin X360:n vastaavaan. Sen sijaan, että keskittyisi haalimaan yhdellä peluukerralla kaikki achit tai mahdollisimman paljon niistä (koska harvemmin enää jaksaa/ennättää palata pelien pariin), voi keskittyä vain siihen pelaamiseen ja tarinaan. Toki tämä ei toteudu edelleenkään aivan täysin, sillä sisäinen suorittajani ja nurkkien nuohooja kyllä katsoo kaikki mahdolliset kolot lävitse ennen seuraavaan alueeseen siirtymistä, mutta sentään en tee sitä saavutusten "pakottamana". Tämä on ollut kyllä hyvin virkistävä tapa pelata pitkästä aikaa. Kyllä minä esim. Fallout 1 & 2:n pelasin aikanaan kymmeniä kertoja lävitse vain testaamalla eri tavalla kaikkia kohtia, eikä minulle siitä mitään egopippelin pidentävää achia koskaan tullut. Ja mieluusti palaan edelleen kyseisten pelien pariin.

Toki sitten Crackdownin tyyliset pelit ovat eri asia, jossa pääasia on vain pitää hauskaa ja kokeilla eri asioita. Esimerkiksi Battlefield 3:n MP-acheja olen mielelläni jahdannut, koska niissä on paikoin sellaisia, joita ei muutoin tulisi koskaan edes kokeiltua. Toki näissä on se peli-ilon tappaja, että siellä on joku "tapa kymmenen puukolla yhdellä rundilla"-achi, jota sit kaikki jahtaavat sen ensimmäiset pari viikkoa. Toisaalta, kuten jo mainitsin, nykyään harvemmin jaksaa pelata enää "päämäärättömiä" pelejä kovinkaan pitkään. Toivon, että vielä tulisi Crackdownin kaltainen peli, jossa oikeasti käyttäisi satoja tunteja vain juoksemalla ympäriinsä. Eikä tämä ole valhetta... ehkä silloin ei vain ollut mitään muuta pelattavaa.

Olen myös Paavon kanssa samoilla linjoilla sen suhteen, että saavutusten pitäisi tuntua saavutuksilta ja yllätyksiltä. Mainihin tästä jo aikoinaan achi-podcastissa, mutta edelleen yksi hauskimmista acheista itselläni on Shadowrunin T-bag-saavutus. Tällöin elettiin vielä aikaa ennen kuin kaikki achit oli paljastettuna netissä jo pelin julkaisua edeltävinä päivinä. Silloin se oli todellinen löytämisen riemu.

Ihan mielenkiintoista silti sinänsä nähdä, mihin Xbox Onen luvatut monipuolisemmat ja vaihtelevat saavutukset vievät tätä skeneä. Koska olen kuitenkin saanut karsittua sen perfektionistisen piirteen, jonka täytyy saada se 1000 pojoo kaikista (toki sitä tavoitellaan, mutta en minä sen suhteen jaksa yöunia menettää), niin tämä voi olla ihan hauskakin tapa kerätä jotain yksilöllisiä acheja, mitä ei muilla välttämättä ole eikä tule koskaan olemaankaan. Siinähän sitä virtuaalipippeliä venyttelis kerrassaan!

...realistisesti mietittynä tämäkin hienous taantunee alun jälkeen nykyisen tapaiseksi, jossa saavutuksella ei ole enää todellista painoarvoa.

Disclaimer: Olen sit se tyyppi, joka tunsi suurta mielihyvää rikkoessaan 100k Gamerscorea tuossa kuukausi takaperin.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Minua on nimittäin ruvennut ärsyttämään se, että pelaan ainakin itse edelleen pelejä saavutusten ajamana, eli ts. nuohoan jokaisen nurkan, pyrin tappamaan vihut juuri sillä saavutuksen arvoisella tavalla, jne. Varsinkin nyt, kun pelien tarinoihin on alettu enemmän panostaa, on tuollainen eteneminen hyvin kerronnasta etäännyttävä (ja minä en edes jaksa linkata tähän minun kerrontaa käsitteleviä artikkeleita) kokemus, kun kesken takaa-ajon täytyy mennä sivuhuoneeseen etsimään mahdollista achin tuovaa muistokilpeä tai vastaavaa. Tämä myös pilaa aika monet kauhupelikokemukset, kun "pakko" hommata se tapa kymmenen mörköä käsillä - tai pyllistä lonkerohirviölle ja katso mitä tapahtuu -saavutukset.

Hear hear. Ääripäässä on vielä pelaaja joka lukee trophy-ohjeet etukäteen (olen itsekin jotain lukenut, mutta tietysti spoilereita välttäen) ja sitten pelaamisen "rytmiä" vievät trophyt - eivät pelaaja tai tarina. Joskus voi olla että osa trophyista katsotaan vielä etukäteen youtubesta, mikä latistaa fiilistä entisestään.

Ok, jossain ns. aivottamassa räiskinnässä ("Dudebro") tämä ei ehkä ole iso ongelma (ja hei, osaa eivät kiinnosta välipätkät ja se tarina pätkääkään - pelit ovat pikaruokaa tai on kiire online-peleihin), mutta jossain The Last Of Us -tyylisessä pelissä pitäisi vain heittäytyä täysillä peliin, tarinaan ja tunnelmaan - ei hinkata jotain checkpointtia tai keskittyä trophyen keräämiseen. JOS siis haluaa pelistä parhaat fiilikset tarinan ja kerronnan kannalta. Ja tosiaan monessa kauhupelissä varsinkin tunnelma on kaiken a ja o.

Nurkkien nouhoamista vastaan minulla ei kuitenkaan ole varsinaisesti mitään, koska itselle se juuri tavallaan nostaa tunnelmaa, pitkittää pelinautintoa ja tuo muutenkin sopivasti extratekemistä peliin. Mutta keräämisen idea menee sillä hetkellä kun lukee kaikkien kerättävien esineiden sijainnnin netistä tai katsoo ne youtubesta. Silloin kyse on vain puhtaasta suorittamisesta josta saa hyvin vähän nautintoa. Tai siis se nautinto kai tulee osalle sitten trophyn tai platinan muodossa, I get it (but I still don't get it).

Toisaalta kaikki ei ole menetetty. Juttelin nuoremman sukulaispojan kanssa aiheesta ja se sanoi "ei niitä trophyja jaksa koko ajan kerätä, mukavampi vain keskittyä peliin ja sitten valikoiduissa peleissä pelata peli uudestaan ja keräillä joitain trophyja". Oikea asenne.

Se on kuitenkin vielä sanottava, että pelintekijöiden kannattaisi laittaa ns. chapter/checkpoint-valikko peliin sen JÄLKEEN kun peli on läpäisty, eli pelaaja voi kerätä tarvittavat trophyt ja esineet sitten chapter-valikkoa käyttäen. Jos tuota ei ole (eikä sitä aina olekaan) niin osa pelaajista alkaa katsomaan vinkkejä liikaa etukäteen koska ei välttämättä halua pelata KOKO peliä uudestaan. Tieto siitä että voit napsia helposti (ainakin helpommin - eihän touhu useinkaan helppoa ole) puuttuvia trophyja myöhemmin rohkaisee pelaajia ensin pelaamaan pelin ilman sen kummempia trophy-ohjeita.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Saavutusten keräämisen mielekkyys riippuu täysin siitä, miten paljon ajatusta pelin kehittäjät ovat niihin käyttäneet. Esimerkiksi pelin läpäisy jollakin tietyllä vaikeustasolla on mielekästä siihen asti, kun pelin kesto on maksimissaan n. 10h. Esimerkkeinä nyt vaikka uncharted sarja ja GoW. Huonona esimerkkinä voinee pitää Fallout: NV:n hardcore saavutusta, jossa siis ideana pelata se +100h kestävä tarina hankalalla vaikeustasolla. Eipä ole hirveesti motivaatiota riittänyt sen jälkeen, kun on jo normi vaikeustasolla pelattu se +150h.

Ja olen myös itse vaikeiden saavutusten kannattaja. Omasta mielestäni monien pelien saavutuslistan saisi paljon mielekkäämmäksi, jos keskityttäisiin taito-saavutuksiin grindaus-saavutusten sijaan. Hyvänä esimerkkinä taitoon perustuvasta saavutuksesta on Wipeout HD:n Beat Zico, johon kyllä tuhrautui aikaa, mutta ainakin omalla kohdalla trophyja napsui sitten muitakin samalla kertaa.

Ja vielä kun lisättäisiin tuohon platinan saamiseen jotain muutakin ekstraa, esim. uniikki avatar yms. niin a vot.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Olen itsekin "ikäännyttyäni" siirtynyt enemmän saavutuksia vastustavaan leiriin, joskin hieman eri syistä kuin Paavo. Minua on nimittäin ruvennut ärsyttämään se, että pelaan ainakin itse edelleen pelejä saavutusten ajamana, eli ts. nuohoan jokaisen nurkan, pyrin tappamaan vihut juuri sillä saavutuksen arvoisella tavalla, jne. Varsinkin nyt, kun pelien tarinoihin on alettu enemmän panostaa, on tuollainen eteneminen hyvin kerronnasta etäännyttävä (ja minä en edes jaksa linkata tähän minun kerrontaa käsitteleviä artikkeleita) kokemus, kun kesken takaa-ajon täytyy mennä sivuhuoneeseen etsimään mahdollista achin tuovaa muistokilpeä tai vastaavaa. Tämä myös pilaa aika monet kauhupelikokemukset, kun "pakko" hommata se tapa kymmenen mörköä käsillä - tai pyllistä lonkerohirviölle ja katso mitä tapahtuu -saavutukset..
Itse ratkaisen tuon ongelman vain pelaamalla pelin läpi välittämättä niistä keräilyroskista ym. alkuun. Ensimmäinen pelikerta on kuitenkin se, josta on hyvä vain nauttia haluamallaan tavalla. Esim. Bioshock Infiniten pelasin ensin vain normaalisti lävitse. Toisella läpipeluulla menin 1999-moodin läpi ja keräsin ne kaikki keräilyroskat nurkista.

Saavutusten keräämisen mielekkyys riippuu täysin siitä, miten paljon ajatusta pelin kehittäjät ovat niihin käyttäneet. Esimerkiksi pelin läpäisy jollakin tietyllä vaikeustasolla on mielekästä siihen asti, kun pelin kesto on maksimissaan n. 10h. Esimerkkeinä nyt vaikka uncharted sarja ja GoW. Huonona esimerkkinä voinee pitää Fallout: NV:n hardcore saavutusta, jossa siis ideana pelata se +100h kestävä tarina hankalalla vaikeustasolla. Eipä ole hirveesti motivaatiota riittänyt sen jälkeen, kun on jo normi vaikeustasolla pelattu se +150h.
New Vegaksen pääjuonen läpipeluu ei aivan yli sataa tuntia kestä. Käsittääkseni useimmat jotka haluavat vain läpäistä hardcore-moodin ja saada sen saavutuksen, pelaavan päätarinan läpi muutamassa tunnissa suorinta mahdollista reittiä, heittävät tallennuspisteen kohtaan, josta voi vielä palata aavikolle tekemään kaikkea muuta, läpäisevät pelin, saavutus aukeaa, sitten vaan loadaa sen tallennuspisteen, vaihtaa vaikeustason helpommaksi optionseista ja alkaa tekemään sivutehtäviä ym.

Jos tuota aihetta pitää kommentoida, niin en lukeudu niihin jotka pitävät saavutuksia turhana ajanhukkana. Hyvin suunniteltu saavutuslista mielestäni rikastaa pelikokemusta, kun päätyykin tekemään enemmän kuin pelkän läpipeluun tekeminen vaatii. Tietysti on paljon huonojakin saavutuksia, mutta puhuinkin hyvin suunnitelluista. Itsellä paras fiilis yleensä syntyy, kun saa pelistä sen viimeisen saavutuksen kerättyä, menee dashboardille, ottaa levyn ulos konsolista kenties viimeistä kertaa, menee achievements-valikkoon ja näkee uusimman täydestä scoresta tulleen merkin. Ymmärrän, että useimmat satunnaisesti pelejä pelaavat eivät ymmärrä tätä viettiä, pitävät minunlaisia pelaajia ajan haaskaajina, kenties jopa kahjoina, no-lifeinä, ym. Mutta se ei minua liikuta. :D Minulla on jo yli 160 peliä profiilissani, joista 1000g tai yli on saavutettu, enkä aio lopettaa keräilyä, koska pidän siitä. Xbox Onella sama luultavasti jatkuu. Luultavasti saan taas muutaman rivin hatemailia mielipiteeni kertomisesta, mutta menköön. Niin yleensä käy, kun mainitsee tämän tavallisella pelisaitilla. "Sinä senkin hirviö, kuinka uskallat tuhlata aikaasi mokomaan roskaan?"
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Itse ratkaisen tuon ongelman vain pelaamalla pelin läpi välittämättä niistä keräilyroskista ym. alkuun. Ensimmäinen pelikerta on kuitenkin se, josta on hyvä vain nauttia haluamallaan tavalla. Esim. Bioshock Infiniten pelasin ensin vain normaalisti lävitse. Toisella läpipeluulla menin 1999-moodin läpi ja keräsin ne kaikki keräilyroskat nurkista.
Se ongelma tuossa kuitenkin on, että jos sen platinan haluaa, voi tietyissä peleissä mennä 50-100+ tuntia "hukkaan", jos pelailee tietämättä tropheista. Itellä on just Tales of Graces f pelailun/tropheilun alla ja se on tropheja keräten jo reilun 100 tunnin platina. Jos olisin ekan kerran pelaillut ilman tietoa tropheista, joutuisin pelaamaan pelin yhteensä 3 kertaa läpi, mikä menee jo suht ylimääräseks (varsinki, kun niinikään ainut missattava trophy johtuu yhdestä missattavasta sivutehtävästä).
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Se ongelma tuossa kuitenkin on, että jos sen platinan haluaa, voi tietyissä peleissä mennä 50-100+ tuntia "hukkaan", jos pelailee tietämättä tropheista.

Onko muuten osa Pleikkarin trophyistä ns. salaisia eli niiden saavuttamiseen tarvittavaa informaatiota ei voi katsoa konsolilta? Boksilla on yleensä kampanjassa etenemiseen liittyvät saavutukset (spoilausta estämään) piilotettu, mutta usein myös joitain muita, jotka vaativat joko aivan hullua tuuria tai sitten netistä lunttaamista.

Itse yleensä katson True Achievements -sivustolta ennen pelin aloittamista saavutuslistan läpi, mutta täysien saavutuksien saaminen ei ole minulle niin tärkeää. Mulla taitaa olla noin 40 peliä täysin läpäistynä ja noin sata peliä 75 prosenttisesti läpäistynä. Riittää kunhan peli on vaan suht perusteellisesti nuohottu läpi.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

farming simulator 15 vedetty platina, reilu 300tuntia tohonkin suoritukseen meni. tosin olisi varmaan mennyt enemmänkin jos en olisi kattonut youtubesta kultakolikkojen sijaintia.

se tuo kyllä tyydytystä kun omistautuu asialle ja vetää esimerkiksi jonkun yhden pelin saavutus maratonin.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

On se jännää miten edelleen törmää saavutusten vähättelyyn, vaikka se on hemmetin iso juttu nykyään pelialalla. Kaikki eivät tykkää trophyista tai pidä niitä tärkeänä, mutta silti löytyvät energiaa trophyista pitävien haukkumiseen.

Trophyista on ollut paljon viime kuukausina juttua Kinda Funnyn PS I Love You XOXO:ssa ohjelmassa. Siellä on edelleen selvää ristiriitaa pelinkehittäjien ja Sonyn välillä trophyjen säännoistä, määristä, voiko laittaa platina trophya jne. Toisekseen onhan se vähän surullista miten jotkut pelinkehittäjät edelleen tekevät laiskasti vain ihan paskan trophylistan, koska se ei oikeasti niin paljon vaadi suunnittelua saada ihan toimiva lista aikaiseksi ja peliala on myös täynnä hyviä esimerkkejä mistä ottaa mallia.

Itse hyppäsin Xboxin Achivementien matkassa mukaan silloin, kun ne tulivat ensimmäisen kerran. Aluksi niitä vähättelin, vaikka niillä selvästi oli jo silloin itselleni jotain merkitystä. Sitten hyppäsin PS4:lla Trophyjen maailmaan ja nyt ne on yksi osa pelaamisesta, jolla on oikeasti jotain merkitystä. Steamin saavutukset ei kyllä kiinnosta itseäni yhtään, mutta siellä on puolestaan näitä kortteja joilla on voinut tehdä rahaa tilille ja ostaa pelejä. Viimeksi sain niillä ostettua Mass Effect 1:sen.
 
Ac3way: Ristiriitoja ei periaatteessa enää pitäisi olla, koska Sony on jo hyvän aikaa sallinut kehittäjän/julkaisijan vapaasti päättää, onko pelissä täysi Trophy-setti platinalla vaiko pienempi valikoima ilman platinaa. Pelin hinta, pituus, sisältö tai muukaan ei tuohon enää vaikuta. Sen takia meillä on jo esim. dollarin hintainen My Name Is Mayo, jossa vain napsutellaan majoneesipurkkia, ja 10 000 täppäyksen jälkeen platina on ansaittu (50 muun Trophyn kera).
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

^ Aika jännä että noita platinattomia pelejä silti edelleen julkaistaan niin paljon, luulisi ettei tuossa ole mitään järkeä kun tuon takia kuitenkin osa jopa jättää pelin hankkimatta.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Kyllä noilla on iso merkitys peleissä muita siltikään ei tule peliä ostettua sen takia onko siinä miten helpot trophyt, mutta kuten fallout 4 ketjussa sanoinkin niin ei sitä peliä tule hardilla pelattua ellei siittä trophyä saa :D kiva lisä nuo on ja tuo paljon uudelleen peluu arvoa.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Mä taas oon niitä, joita trophyt ei kiinnosta yhtään. En oikeastaan ymmärrä niiden funktiota ollenkaan.

Eri juttu jos jokaisesta trophystä sais jotain hyötyä peliin.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Mä taas oon niitä, joita trophyt ei kiinnosta yhtään. En oikeastaan ymmärrä niiden funktiota ollenkaan.

Eri juttu jos jokaisesta trophystä sais jotain hyötyä peliin.

Tuo olisi kyllä hyvä jos jokaisesta trophystä hyötyisi pelissä kuten saamalla varusteita ja muita, mitä tulee myös näihin missä pitää käydä paskomassa talon joka nurkaan minuutissa tai muuta mahdotonta ja hermoja raastavaa niin jätän aina suosiolla yrittämättä edes.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Nimenomaan, ei sen mitään isoa tarttis olla. Just joku varuste, tai expaa tai jotain.. kuitenkin siten et kaikki keräämällä lopulta pelissä olisi tarpeeksi iso porkkana siihen hommaan.

Tälläisellä nyky systeemillä se on mun silmissä virtuaalipippelin kasvattamiseen ja sitä en ymmärrä.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Nimenomaan, ei sen mitään isoa tarttis olla. Just joku varuste, tai expaa tai jotain.. kuitenkin siten et kaikki keräämällä lopulta pelissä olisi tarpeeksi iso porkkana siihen hommaan.

Tälläisellä nyky systeemillä se on mun silmissä virtuaalipippelin kasvattamiseen ja sitä en ymmärrä.

Monessa pelissä on kyllä tosiaan joku tehtävä jonka teet ja saatkin hyvän tavaran siittä ja trophyn lisäksi, mutta tarina ei kerro kumpi näistä olikaan pelaajalle tärkempi :D mutta olet kyllä aivan oikeassa ettei tuo ole muutakuin virtuaalikyrvän kasvatusta.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Mulle trophyt, leaderboardit ja vastaavat on aina antaneet lisämotivaatiota puskea pelejä mistä pidän vielä hiukan pidemmälle. Nähdä se paras loppuanimaatio, vetää läpi no death -playthrough, kerätä se viimeinen ja vaikein esine. Puhumattakaan hyvistä muistoista mitä löytyy vaikka Life is Strangesta, juuri sopiviin kohtiin isketty trophyt ja niiden yhteydessä pelin ottama screencap. Hyviä muistoja upeasta kokemuksesta.

Tästä muuten satinkutia pelintekijöille, liian usein on trophyt joko mielikuvituksetonta roskaa tai sitten jotain hehheh-matskua, "tapa 10,000 vastustajaa" FPS-pelissä. Saatkin aika kauan pelata. Mutta ihan kuten ei tarvitse kärsiä peliä josta ei pidä, ei tarvitse kärsiä trophya josta ei pidä.

Ymmärrän aika hyvin että trophyt menee osalta yli ymmärryksen, ihan kuten pelaaminen yleisestikin menee vielä useammalta. En mä edes peliharrastustani niin helposti puheeksi ota ikäisteni keskuudessa. Tropheja vielä vähemmän. Trophien osalta kyseessä on kuitenkin monessa tapauksessa henkilökohtainen saavutus, joka jättää päälle palkitun fiiliksen. Sehän kaikissa viihdeharrastuksissa taitaakin olla lopullinen päämäärä.

Onkohan Omenanraadolle ja Miikalle monikin tullut sitten pätemään tropheilla? Mulle on tainnut tulla tässä seitsemän vuoden aikana yksi kappale. En sitten tiedä, kuvittelen että itselleni yhdentekevän asian (ja sen harrastajien) aiheeton porukalla väheksyminen voisi myös mennä elitismin l. virtuaalipippelin kasvatuksen piikkiin :)
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Ei mulle ole kukaan tullut trophyistä pätemään kukaan. Ennemminkin vain itse taustalla ihmetellyt niiden kommentteja, jotka jättää pelejä ostamatta, jos on liian vaikea trophy, jotta ei näytä listoissa huonolta.

Kuten sanottu, niin itsekin trophyjä keräisin, jos niistä olisi jotain hyötyä pelissä. Mut olen kyllä niitä ihmisiä jotka ajais formulaa ajamisen ilosta ja rahan ahneudesta. Ihan sama voittaisko mitään. [emoji23]
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Ac3way: Ristiriitoja ei periaatteessa enää pitäisi olla, koska Sony on jo hyvän aikaa sallinut kehittäjän/julkaisijan vapaasti päättää, onko pelissä täysi Trophy-setti platinalla vaiko pienempi valikoima ilman platinaa. Pelin hinta, pituus, sisältö tai muukaan ei tuohon enää vaikuta. Sen takia meillä on jo esim. dollarin hintainen My Name Is Mayo, jossa vain napsutellaan majoneesipurkkia, ja 10 000 täppäyksen jälkeen platina on ansaittu (50 muun Trophyn kera).
Toisaalta viime aikoina on tullut raportteja Kinda Funnylta, että Sony sanoo kehittäjä A:lle toista ja kehittäjä B:lle jotain muuta. Eli sitä ristiriitaa olisi olemassa.

Ja yksi mielenkiintoinen pointti tullut esille, että trophyjen määrälle on joku raja, jos pelissä on todella paljon DLC:tä. Tietyt kehittäjät eivät silloin välttämättä edes tee enää sen rajan ylittämisen jälkeen lisäsisältöä. Sekin kertoo jotain trophyjen merkityksestä nykyään pelialalla, vaikka vain harvaa pelinkehittäjää koskeekin.
 
Ylös Bottom