Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?
Olipa tästä hyvin samanlaisesta aiheesta näemmä aikaisemminkin ketjua pystytetty (http://www.konsolifin.net/bbs/pelia...6-saavutukset-trophyt-parhautta-pahuutta.html), mutta hyvä vain, että asiaa nostetaan uudelleen esille. Ennen Xbox 360:n julkaisua en pahemmin koko saavutusten konseptiin kiinnittänyt huomiota. Sittemmin jopa vähän innostuin ideasta, mutta nykyään olen niiden suhteen kovin pessimistinen. Tämä kehitys näkyy myös kirjoitetuista artikkeleista: Sukupolven saavutuksia - Jutut - XboxFIN ----> Haitallisia saavutuksia?.
Tuntuu siltä, että saavutuksista on se oleellinen idea hukattu. Vallitseva ajatustapa näyttäisi olevan, että kaikkien saavutuksien pitäisi olla kaikkien saatavilla. Jos peliin sisältyy vähänkään hankalampi tai villimpi saavutus, alkaa valitus. Muun muassa Trials HD:n Marathon-saavutusta helpotettiin tästä johtuen. En väitä, etteikö esimerkiksi kampanjan läpäisemisestä saisi palkita, mutta on se nyt kumma, jos kaikki saavutukset irtoavat vain pienellä päättäväisyydellä ilman kummempaa taitoa.
Tietenkin sitä voi ihmetellä, miksi minun pitäisi välittää muiden ihmisten saavutusintoilusta. Välillisesti se kuitenkin vaikuttaa myös omaan pelaamiseen, jos saavutukset onnistuvat viemään huomion oleelliselta eli varsinaiselta pelisuunnittelulta.
Olipa tästä hyvin samanlaisesta aiheesta näemmä aikaisemminkin ketjua pystytetty (http://www.konsolifin.net/bbs/pelia...6-saavutukset-trophyt-parhautta-pahuutta.html), mutta hyvä vain, että asiaa nostetaan uudelleen esille. Ennen Xbox 360:n julkaisua en pahemmin koko saavutusten konseptiin kiinnittänyt huomiota. Sittemmin jopa vähän innostuin ideasta, mutta nykyään olen niiden suhteen kovin pessimistinen. Tämä kehitys näkyy myös kirjoitetuista artikkeleista: Sukupolven saavutuksia - Jutut - XboxFIN ----> Haitallisia saavutuksia?.
Tuntuu siltä, että saavutuksista on se oleellinen idea hukattu. Vallitseva ajatustapa näyttäisi olevan, että kaikkien saavutuksien pitäisi olla kaikkien saatavilla. Jos peliin sisältyy vähänkään hankalampi tai villimpi saavutus, alkaa valitus. Muun muassa Trials HD:n Marathon-saavutusta helpotettiin tästä johtuen. En väitä, etteikö esimerkiksi kampanjan läpäisemisestä saisi palkita, mutta on se nyt kumma, jos kaikki saavutukset irtoavat vain pienellä päättäväisyydellä ilman kummempaa taitoa.
Tietenkin sitä voi ihmetellä, miksi minun pitäisi välittää muiden ihmisten saavutusintoilusta. Välillisesti se kuitenkin vaikuttaa myös omaan pelaamiseen, jos saavutukset onnistuvat viemään huomion oleelliselta eli varsinaiselta pelisuunnittelulta.