Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mihin menet, FPS?

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Luckyman esitti ihan aiheellisen kysymyksen:
Mahtuuko Battlefield ja Call of Dutyn vuosittain kyllästämille FPS markkinoilla vielä Titanfall, Destiny ja Halo? Ottaako joku Halon paikan kolmantena pyöränä? Joku tulee floppaamaan odotuksiin verrattuna.

Nisupullalla oli tähän oma kantansa:
Mahtuu näytön perusteella. Battlefield ja Codi ovat juuttuneet rooleihinsa, kun taas nämä uudet yrittäjät menevät rohkeasti uuteen.

Muutaman viime vuoden aikanahan on nähty valitettavasti melkoista CoDistumista, eli räiskinnät turvautuvat paljolti samoihin kikkoihin pelaajien koukuttamiseen metapelin keinoin: aseiden ja kykyjen avaaminen taistelussa suoriutumisen perusteella. Samaan aikaan "old school"-pelit, kuten Counter Strike, kärsivät vähäisistä pelaajamääristä.

Nyt Destiny vie tekemistä pidemmälle MMO-suuntaan ja Titanfallin kampanjakin on moninpelinä toteutettu, joten jokin on muuttumassa uudessa sukupolvessa. Monien harmiksi MAG ollaan ajamassa alas, mutta tulevien laitteiden tehoilla ja parannetulla infrastruktuurilla ei luulisi olevan mahdotonta toteuttaa jotain yhtä coolia. Kun vain suunnittelu olisi pelaajamäärien hallitsemisessa samalla tasolla MAGin kanssa.

Mä toivoisin, että CoDista päästäisiin vähitellen yli. Hyvä peli se varmaan on, ainakin siitä tykkääville, mutta jotenkin kuvittelen, että sen temput on jo nähty ja jotain uutta tulisi tilalle. Mitä se sitten olisi? Onko ideoita?
 
Vastaus: Mihin menet, FPS?

Samaan aikaan "old school"-pelit, kuten Counter Strike, kärsivät vähäisistä pelaajamääristä.

Miten niin muka? Global Offensivessa on tälläkin hetkessä kuudenneksi eniten pelaajia Steamissä ja orkkis-CS on kymmenentenä. Team Fortress 2 on toisena ja CoD Blops 2 vasta seitsemäntenä Global Offensiven perässä.

Ja jos lähdetään top 100 listalle niin sieltä löytyykin sitten esimerkiksi ARMA 3, CS Source, ARMA 2, Killing Floor, America's Army (Proving Grounds Beta), Day of Defeat Source, Planetside 2, sekä Red Orchestra 2/Rising Storm. Laaja tarjonta on olemassa mutta tuntuu että moni etsii sitä väärältä alustalta.
 
Vastaus: Mihin menet, FPS?

Mä toivoisin, että CoDista päästäisiin vähitellen yli. Hyvä peli se varmaan on, ainakin siitä tykkääville, mutta jotenkin kuvittelen, että sen temput on jo nähty ja jotain uutta tulisi tilalle.
Mä jotenkin luulen, et tulevalla konsolisukupolvella CoD ei enää kiinnosta. Mun mielestä sen ulkoasu ei ole päivittynyt riittävästi uuden sukupolven näköiseksi esim. siinä suhteessa, mitä esim. Battlefield 4 on.

Veikkaan, että nykysukupolvella codia tahkotaan vielä konsolisukupolven loppuun, mutta uudella sukupolvella tuskin niinkään paljoa.

Toisaalta, hankkivathan osa pelaajista edellisten sukupolvien pelien hd-versioitakin konsoleilleen.
 
Vastaus: Mihin menet, FPS?

Kyllä FPS:ää pelataan vielä pitkään, mutta kyllä sen aika alkaa olla myös ohi sellaisenaan kuin se nyt on ja tuo Shooter-osan voisi pikkuhiljaa hälventää pois genrestä. Sen sijaan voisi olla korkea aika siirtyä seikkailuun ja hiippailuun ammuskelun sijaan. Tai keksiä jotain aivan uutta sisältöä, kuten Mirror's Edge teki. Pelasin minä Far Cry 3:n läpi ja kyllähän sitä pelaa, mutta ei se herätä läheskään samanlaista intoa kuin esimerkiksi Dishonored - joka sekään nyt ei ollut mitään uutta parikymmentä vuotta Thiefin jälkeen, mutta mukavaa vaihtelua CODien rinnalla.
 
Vastaus: Mihin menet, FPS?

Muutaman viime vuoden aikanahan on nähty valitettavasti melkoista CoDistumista, eli räiskinnät turvautuvat paljolti samoihin kikkoihin pelaajien koukuttamiseen metapelin keinoin: aseiden ja kykyjen avaaminen taistelussa suoriutumisen perusteella. Samaan aikaan "old school"-pelit, kuten Counter Strike, kärsivät vähäisistä pelaajamääristä.

Mulla tämä on rassannut jo World of Warista alkaen, siihen on syynsä miksi BOps2 on ainoa COD, jota olen sen jälkeen pelannut. Ja sitäkin vain n. kuukauden. Toi alkaa olla jo niin vanha vetojuhta, että joutaisi liimatehtaalle.

Uudistusta tapahtuu jollain suunnalla sentään. Tai pitäisikö sanoa paluu juurille? Alkuun toi Killzone: Shadow Fall tuli ennakkovarattua PS4:n kylkeen vain "kun ei tuolla muutakaan ole tarjolla"-asenteella, niin viime aikoina tihkuneet tiedot moninpelistä on saaneet pientä innostusta aikaan. Pelissähän kaikki aseet ja varusteet on heti auki kaikille ja moninpelistä puuttuu XP-kehitys kokonaan. Mikä on minusta vain hieno asia. Noi jotka elää ja hengittää COD-sarjan prestigeille toi varmaan on tympeintä ikinä, mutta tämän tyylistä uudistusta kaivataan.

Nyt Destiny vie tekemistä pidemmälle MMO-suuntaan ja Titanfallin kampanjakin on moninpelinä toteutettu, joten jokin on muuttumassa uudessa sukupolvessa. Monien harmiksi MAG ollaan ajamassa alas, mutta tulevien laitteiden tehoilla ja parannetulla infrastruktuurilla ei luulisi olevan mahdotonta toteuttaa jotain yhtä coolia. Kun vain suunnittelu olisi pelaajamäärien hallitsemisessa samalla tasolla MAGin kanssa.
Tosta Destinysta, ja The Divisionista myös, on odotukset korkealla. Voi olla että liiankin korkealla. MAG nosti allekirjoittaneelle riman niin ylös että se on vaikea ylittää. Dust514:sta kokeilin juuri siksi, koska sen kehuttiin olevan samanlainen komentoketjuun nojaava MMO FPS. Tylsä se lähinnä oli ja johtajilla oli aika vähän työkaluja tehdä mitään järkevää.

Destiny ja The Division ovat kuitenkin lopulta 4 hengen fire team-pohjaisia, joten samanlaiseen suuren sodan tuntuu ei ihan helpolla päästä. Tai onhan tossa Destinyssä ne public eventit, mutta ne on "vain" PvE. Se PvP teki kuitenkin MAGista MAGin. Ja se vähä videomateriaali mitä on Destinyn kilpailullisesta moninpelistä julkaistu ei näytä lähteneen millekään uusille urille. Jospa siitäkin tulisi kuitenkin enemmän infoa lähempänä julkaisua. The Divisionin moninpelistä on lähinnä sekava kuva PvP:n osalta. Mulla ei ole oikein mitään järkevää kuvaa siitä miten se toimii. On kai se siellä?

Mä toivoisin, että CoDista päästäisiin vähitellen yli. Hyvä peli se varmaan on, ainakin siitä tykkääville, mutta jotenkin kuvittelen, että sen temput on jo nähty ja jotain uutta tulisi tilalle. Mitä se sitten olisi? Onko ideoita?

Back to the roots. Mä haluaisin nähdä ihan rehellisen, nykyaikaisen version Doomista. Ei mitään varuste-, level- tai prestige-kikkailua. Aseisiin rekyyliä ja reaktiohippaa vähemmäksi. PC-puolella paras FPS-jota olen ikinä pelannut on Day of Defeat 1.3. Malliesimerkki siitä, miten pelin mekaniikkaan on rakennettu systeemi joka rankaisee päättömästä hyppelystä, dive shoteista ja muusta "epärealistisesta" kikkailusta, jota juurikin COD on täynnä.

Yhdessätekemisen meininkiä pitäs saada myös mukaan. MAG oli tätä parhaimmillaan, mä oon edelleenkin katkera miten Zipper ja Sony ryssi tämän ja MAG2:sta ei ikinä edes huhuttu. *kyynel*

Miten niin muka? Global Offensivessa on tälläkin hetkessä kuudenneksi eniten pelaajia Steamissä ja orkkis-CS on kymmenentenä. Team Fortress 2 on toisena ja CoD Blops 2 vasta seitsemäntenä Global Offensiven perässä.

Ja jos lähdetään top 100 listalle niin sieltä löytyykin sitten esimerkiksi ARMA 3, CS Source, ARMA 2, Killing Floor, America's Army (Proving Grounds Beta), Day of Defeat Source, Planetside 2, sekä Red Orchestra 2/Rising Storm. Laaja tarjonta on olemassa mutta tuntuu että moni etsii sitä väärältä alustalta.

Ja näistä suurin osa on PC-pelaajia. Kynärit ja muut saa sen konsolikäännöksen, mutta ei niitä kovin moni pelaa ja jos pelaa niin sen ekan kuukauden ja palaavat takaisin COD/BF-akselille. PC-puolella voidaan varmasti paksusti (ARMA, Red Orchestra, America's Army jne. ovat kaikki hyviä arvosteluja saaneita), mutta konsolipelien kanssa on aika tunkkaista.
 
Vastaus: Mihin menet, FPS?

Yhdessätekemisen meininkiä pitäs saada myös mukaan. MAG oli tätä parhaimmillaan, mä oon edelleenkin katkera miten Zipper ja Sony ryssi tämän ja MAG2:sta ei ikinä edes huhuttu. *kyynel*

Tätä samaa yhdessätekemisen meininkiä suursodan melskeissä sitä hakee myös itse. Ehkä Battlefield 4 pystyy jo 32 vs. 32 pelaajan servereillään tarjoamaan herra Komentajan ohjaamana. Kun saadaan tuonne suomiporukat, alkaa mikrofonin käytössä jo olla ruuhkaa. :D

Kannattaa myös muistaa tulevat f2p -pelit. Sieltä PlanetSide 2 tarjoaa komentoketjua komentajasta ryhmänjohtajaan ja satojen pelaajien serverit. Ilmainen, ei vaadi PS+ jäsenyyttä ja hyvällä tuurilla pelattavana heti ensimäisestä päivästä alkaen. Tästä voisi löytyä potenttiaalia suomalaiselle pelaajayhteisölle ja tiiviille omistautumiselle.

[video=youtube_share;oBHZcWDbchs]http://youtu.be/oBHZcWDbchs[/video]
 
Vastaus: Mihin menet, FPS?

Ja missä on raadolliset fps-pelit? "Laaki ja vainaa"-meininki Ghost Reconin tyyliin. Rasittaa vanhaa sissiä nuo respat ja regeneroitumiset, toivottavasti Division ei ole liian anteeksiantava koska se on ainoa peli jolla on mitään potentiaalia omalla kartalla. Yhteistyötä painottavalla hc-pelillä olisi tilausta kyllä konsolistienkin joukoissa.
 
Vastaus: Mihin menet, FPS?

Tätä samaa yhdessätekemisen meininkiä suursodan melskeissä sitä hakee myös itse. Ehkä Battlefield 4 pystyy jo 32 vs. 32 pelaajan servereillään tarjoamaan herra Komentajan ohjaamana. Kun saadaan tuonne suomiporukat, alkaa mikrofonin käytössä jo olla ruuhkaa. :D

Kannattaa myös muistaa tulevat f2p -pelit. Sieltä PlanetSide 2 tarjoaa komentoketjua komentajasta ryhmänjohtajaan ja satojen pelaajien serverit.]
Kyllähän tosta BF:n komentajapuolesta on ollut puhetta, mutta silti siellä pohjalla on se sama vanha BF, josta itse en tykkää. BF3 oli niin ahdstavan tympeä kokemus, että ei kiinnosta yhtään. Jos tota komentajapuolta voi pelata ilman koko pelin ostamista, niin menee kokeiluun.

Planetside2:sta on taas tullut vähän ristiriitaista kommenttia. Joidenkin mielestä uusi messias, toisten juttujen perusteella mekaniikassa niin paljon ongelmia ettei jaksa. Itse en sano suuntaan tai toiseen mitään, koska noikin kommentit on varuskunnan hevosmiesten juttujen tasoa ollut. Menee testiin tämäkin, mutta jotenkin epäilyttää silti.

Ja missä on raadolliset fps-pelit? "Laaki ja vainaa"-meininki Ghost Reconin tyyliin. Rasittaa vanhaa sissiä nuo respat ja regeneroitumiset, toivottavasti Division ei ole liian anteeksiantava koska se on ainoa peli jolla on mitään potentiaalia omalla kartalla. Yhteistyötä painottavalla hc-pelillä olisi tilausta kyllä konsolistienkin joukoissa.
Mulle tolla laaki-ja-vainaa-hommalla ei ole ihan niin iso painotus. Mutta eniten kaipaan sitä, että HP:t ei palaudu automaagisesti. Ehdottomasti eniten tympivä seikka toi, kun ei ole juurikaan riskiä juosta rinta rottingilla tulitaisteluun. Sitten henkiinjäänyt menee nurkan taakse puhaltamaan ja taas mennään. Health packit tai muut vastaavat peleihin takaisin, niin saa oikeasti vähän miettiä meneekö sinne pääkadulle ammuskelemaan ilmaan vai odottaako apujoukkoja.

Yleensäkin edes jonkin tasoista taktista silmää vaativaa pelimekaniikkaa kaipaa enemmän. Vieläpä sellaista, joka kannustaa kaikkia toimimaan yhdessä. CODeissa yksilö voi ratkaista varsinkin respattomissa pelimuodoissa ja sitten homma menee siihen reaktiohippaan. Muutenkin sen pelimekaniikat, esmes kill streakit, ei juuri kannusta matsin voittamiseen. Tähän päälle julkiset KDR-statistiikat, niin soppa on valmis. BF:ssä sama homma ja siihen kun yhdstetään se että peli ei kannusta ainakaan randomeita yhteistyöhön, joten yksi taitava häivttäjälentäjä tai kopterikuski voi hallita koko hiton karttaa ilman isompaa pelkoa, että vastapuoli saisi mitään järkevää aikaa.
 
Vastaus: Mihin menet, FPS?

Ukkosenjumalaa en jaksanut lainata, koska olen kännykällä ja tekstin poistaminen/oikean kohdan löytäminen koko tekstistä on helvetin vaivalloista.

Itse en edes kykene ajattelemaan miksi kukaan haluaisi koko XP-systeemin, koska se on "codimaista". En usko, että tämmöistä uudistusta kukaan oikeasti tahtoo, missään nimessä, mistään hinnasta. Itse ainakin kyllästysin varmaankin aika äkkiä. Eihän siinä ole periaatteessa enää edes järkeä pelata, jos on kaikki suoraan auki, eikä työstä saa mitään hedelmää palkkioksi. Siitä häviää sellainen aseisiin tottuminen, onnistumisen tunne, puhtaasti koko hauskuus omakohtaisesti. Nyt vasta luin tulevan KZ:n xp:n puuttumisen ja kiinnostus on aivan täysin nollilla.
 
Vastaus: Mihin menet, FPS?

Eihän siinä ole periaatteessa enää edes järkeä pelata, jos on kaikki suoraan auki, eikä työstä saa mitään hedelmää palkkioksi. Siitä häviää sellainen aseisiin tottuminen, onnistumisen tunne, puhtaasti koko hauskuus omakohtaisesti. Nyt vasta luin tulevan KZ:n xp:n puuttumisen ja kiinnostus on aivan täysin nollilla.

Kyllä siinä paljonkin järkeä on, jos se pakottaa pelintekijät kehittämään jotain muuta koukkua. Aika köyhä on pelin anti, jos ainoa syy pelata sitä on seuraava leveli ja sen mukana tulevat aseet. Vanhana pöytäroolipelaajana kyllästynyt tuohon leveleiden keräilyyn jo vuosia sitten, yleensä noissa ne tulee vain pelikokemuksen tielle ja pelaamisesta tulee henkilökohtaista suorittamista. Sama homma esim. COD-sarjan prestigeissä. Noita pelatessa voitetunkin pelin jälkeen kuullut kommenttia että olipa huono matsi, kun ei tullut expaa. Ei mulla mene jakeluun.

Mutta palataksemme Kilzoneen, niin siihen on ilmeisesti tulossa XP:n ja tasojen sijaan haasteita. Noitakin ennakkojen mukaan joku 1500 erilaista. Toi voi olla se koukku tällä kertaa suorituspohjaisille pelaajille. Mutta miksi minä toivon, että peleistä tiputettaisiin kaikki XP-roina pois ja ennenkaikkea statistiikat eivät olisi julkisia, niin peleissä keskityttäisiin enemmän siihen mikä minulle on tärkeintä eli voittaminen. Ja ennenkaikkea voittaminen ryhmänä. Tai ainakin se nurkissa nenän kaivaminen jäisi vähemmäksi, kun ei tarvitse KDR:ää suojella.
 
Vastaus: Mihin menet, FPS?

Mutta miksi minä toivon, että peleistä tiputettaisiin kaikki XP-roina pois ja ennenkaikkea statistiikat eivät olisi julkisia, niin peleissä keskityttäisiin enemmän siihen mikä minulle on tärkeintä eli voittaminen. Ja ennenkaikkea voittaminen ryhmänä. Tai ainakin se nurkissa nenän kaivaminen jäisi vähemmäksi, kun ei tarvitse KDR:ää suojella.

Täällä samoilla linjoilla. Itselle verkkopeleissä ovat vierasta kaikki muu paitsi voittaminen. Tosin aina sekään ei ole ollut niin merkityksellistä, kun peliseuran tarjoama viihde on voinut noussut voitontavoittelun yläpuolelle.

Tässä on Call of Duty addiktoinut kokonaisen pelaajasukupolven jatkuvalla palkitsemisella. Tappiostakin on voinut saada expaa, joten ihan sama miten tässä loppujen lopuksi käy. Pieleen on menty, kun henkilökohtainen tilasto on tärkeämpi liikkeelle paneva voima kuin voitto kaikissa olosuhteissa. Joskus vanhoina hyvinä aikoina henkilökohtaiset esitykset kentällä oli se ainoa mittari, jonka mukaan sinut punnittiin. Ei tilastot, joiden rukkaaminen mihin suuntaan tahansa tehdään muiden kanssapelaajien kustannuksella. Vierastan myös Killzonen haasteita, menevät jengillä ohi timityöskentelyn ellei sitten pelintekijä osaa yhdistää näitä rakentavalla tavalla. Ei haastepalkintoja ellei voittoa, haasteet tukemaan tiimityötä.

Palkitsevuus pitäisi tulla yhdessä tekemisestä, jopa täysin randomien parissa. Komentoketju; kentällä etenevät ryhmät johtajineen ja kaiken yläpuolella Komentaja, joka vetelee waypointteja ja nakkelee täsmäpommeja.
 
Vastaus: Mihin menet, FPS?

Porukalla on hyviä pointteja. Se on selvä, että uudistusta kaivataan. Ehkä uusi sukupolvi tuo mukanaan uusia ideoita. Ainakin toivon, että CoD-huuma olisi pikkuhiljaa ohi. Tai ainakin niin, että CoD olisi pakotettu uudistumaan muiden mukana. Tykkään kyllä CoDeista ja pelaan niitä edelleen semiaktiivisesti, mutta onhan se aikamoista suorittamista. Myönnän syyllistyväni henkilökohtaisten palkintojen tavoitteluun varsinkin yksin pelatessa. Jos kaveriporukkaa on mukana, niin voitto on se juttu. Oli kyseessä mikä tahansa moninpeliräiskintä, niin kavereilla on ISO merkitys. Partychatin kautta voi jauhaa pelin tiimellyksessä mitä sylki suuhuun tuo. Peli ei olekaan enää suorittamista vaan yhdessä tekemistä. Tämä partyn läsnäolo toimii jopa silloin kun osa partysta pelaa täysin eri peliä. Ehkä se on se kun ei arjen kiireiltä ehdi nähdä tuttuja naamoja kasvotusten niin usein kuin haluaisi. Kuulumisia on sitten helppo vaihtaa sotatantereella.

Olen Ukkosenjumalan kanssa täysin samoilla linjoilla. XP:t sun muut saisivat jäädä. Tarvitaan jotain muuta koukkua, jotain joka ei kannusta henkilökohtaiseen suorittamiseen.
 
Vastaus: Mihin menet, FPS?

Niinpä niin. Nykyään roiskepelit on hektistä vääntöä putkessa ja esim. halflifen kaltaiset nerokkuudet on melkein unohtuneet, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Onneksi tässäkin sukupolvessa on tullut paljon hyviä fps-pelejä, kuten Metrot. Enemmän mielestäni saisivat painottaa tarinaa, fysiikkaa ja maailman syvyyttä seuraavassa sukupolvessa. Pyörää on vaikeaa keksiä uudelleen, erityisesti koska energiajuomasukupolvi haluaa sitä CODia ja putkijuoksua vailla todellista haastetta.

Ehkä ongelmana on myös se että halutaan pelata varman päälle ja kerätä ne fyrkat taskuihin. Ahneus on tärkeämpää maailmassa nykyään kuin innovaatio ja uudistuminen.

Multiplayer tosiaan nojautuu ehkä liikaakin expa-ego-huoraamiseen, joissakin tapauksissa jopa niin paljon, että ns. pr0-pelaaja saa selkeää etua istumiensa tuntien takia. Näinhän se ei saisi olla.
 
Vastaus: Mihin menet, FPS?

Ehkä ongelmana on myös se että halutaan pelata varman päälle ja kerätä ne fyrkat taskuihin. Ahneus on tärkeämpää maailmassa nykyään kuin innovaatio ja uudistuminen.
No, kannattaa muistaa, että nää firmat tekee niitä pelejä työkseen, eivätkä siis hyväntekeväisyytenä.

Tämän takia se kutsumasi "ahneus" on tärkeää. Samasta syystä osa pelitaloista yrittää innovoida ja uudistua, jotteivät olisi siellä jo ahtaalla fps-maaperällä, vaan saisivat peleistään kiinnostavampia ja haluavat erottua joukosta, jotta ne ne pelit myisi. Ei ne siis innovoi vain sen vuoksi, että susta olisi kivempi pelata. Ne tekee sitäkin vain ja ainoastaan rahan vuoksi.
 
Vastaus: Mihin menet, FPS?

No, kannattaa muistaa, että nää firmat tekee niitä pelejä työkseen, eivätkä siis hyväntekeväisyytenä.

Lähinnä harmittaa siis se riskittömyys jota vaalitaan. Miten mikään voi edistyä jos vain viilataan hiukan tuotetta ja ollaan onnellisia kun rahaa tipahtelee lompakkoon. Tämä vuosipäivittely on niin nähty juttu, firmojen pitää oikeasti nähdä vaivaa ja erottua jos haluavat tuotteestaan parempaa. Itse en edes COD:n tai EA:n änäreihin koske, ei vain ole mitään järkeä ostaa samaa tuotetta viilauksineen vuodesta toiseen. :p
 
Vastaus: Mihin menet, FPS?

Lähinnä harmittaa siis se riskittömyys jota vaalitaan. Miten mikään voi edistyä jos vain viilataan hiukan tuotetta ja ollaan onnellisia kun rahaa tipahtelee lompakkoon. Tämä vuosipäivittely on niin nähty juttu, firmojen pitää oikeasti nähdä vaivaa ja erottua jos haluavat tuotteestaan parempaa. Itse en edes COD:n tai EA:n änäreihin koske, ei vain ole mitään järkeä ostaa samaa tuotetta viilauksineen vuodesta toiseen. :p
No siis syyhän ei ole Activisionissa tai EA:ssa, vaan kuluttajissa. Niin kauan, kuin Änärit ja CoDit myyvät kuin häkä, niin kauan pelejä tehdään sillä samalla kaavalla. Molemmat firmathan vain tuottavat sitä tuubaa, jota vain halutaan ostaa. Eivät he halua muuttaa toimivaa tuotettaan.
 
Vastaus: Mihin menet, FPS?

Itse toivoisin, että fps-genreä alettaisiin naittamaan enemmän muihin genreihin. First person on kuitenkin kuvakulma, jonka avulla voisi saada hyvinkin vaikuttavia seikkailu- tai roolipelejä, jos vain uskallettaisiin rikkoa kaavoja. Esimerkiksi Mass Effect -tyylinen scifiooppera kunnon räiskintäelementeillä ja monipuolisella hahmonkehityksellä voisi olla hyvinkin mielekästä pelattavaa. Fp-fantasiapelitkin voisivat murtaa hieman kaavojaan jo pelkän kuvasuunnittelun avulla. Peliteollisuutta vaivaa tietty ärsyttävä konservatiivisuus, jossa länsimaisen fantasiaropen täytyy ottaa vaikutteet juurikin keskiajalta ja sekoittaa mukaan ne perinteiset örkit, haltiat, peikot ja kääpiöt. Räiskinnätkään eivät ole kovin kummoisemmassa tilanteessa. Lopulta ainoa raja olisi vain mielikuvitus - ehkä peliteollisuus kaipaisi enemmän visionäärejä ja rohkeita rahoittajia, jotka osaisivat ajatella hieman normien ulkopuolellakin.

Mielestäni fps on genrenä jo hieman pystyynkuollut (ollut kai jo jonkin aikaa), minkä johdosta kiinnostus puhtaisiin räiskintöihin on kokenut jo suuren inflaation. COD:eista ja Battlefieldeista en ole koskaan ollut kiinnostunut, enkä Halonkaan suhteen pelaa kuin kampanjoita yksin tai kaverin kanssa. Tappomatsit ja nettikahinat vain eivät ole minua varten. Yritin pelata FC: Blood Dragonia, mutta ei vain kiinnostanut, vaikka pidän 80-luvun scifi- ja roskaelokuvista. Bioshock Infinite pölyttyy keskeneräisenä hyllyssä, kun parin tunnin jälkeen alkoi jo puuduttaa. Onhan toki Falloutit ja Deus Exät, mutta eipä noita samoja pelejäkään jaksaisi jatkuvasti pelata.

PC-puolella näitä crossovereita on jonkin verran, mutta oman koneen rahkeet ei riitä mihinkään, enkä ole kiinnostunut sijoittamaan pelikoneeseen. Konsolipuolelle siis kaipailisin tätä vaihtelua.

Borderlands osoitti, ettei muutosten tarvitse edes olla loppujen lopuksi kovin isoja, että ne saavat homman tuntumaan tuoreelta. Pahoin kuitenkin pelkään, että moisia riskinottoja (vaikka ne saattaisivat kannattaakin) tullaan näkemään melko harvoin tulevaisuudessakin. No, seuraavaa Retron Metroidia odotellessa, mikäli sellainen koskaan edes tulee.
 
Ylös Bottom