Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vastaus: Project Morpheus -lasit virtuaalitodellisuuteen

Oculus Dk2 -värkin omistajana voin sanoa, ettei FPS:ät tai muut nopeatempoiset pelit, jossa pelihahmo liikkuu/juoksee/hyppää/jne. oikein sovellu VR-käyttöön. Toki on yksilöllistä, kuinka hyvin sietää sitä outoutta, että silmät sanoo, että olet liikkeessä, mutta muut aistit sanoo, että istut tuolilla. Minulla esim. Half-Life 2 tuo noin 5 minuutissa sellaisen olon, että "bucket please". Ja mikä pahinta, paha olo jatkuu vielä pahimmillaan tunteja lasien pois ottamisen jälkeen. Joillakin ihmisillä taas ei tuota mitään ongelmaa pelata vaikka tuntikausia Half-Lifeä tai vastaavaa Oculuksilla.

Sen sijaan esim. autopelit toimivat todella hyvin Oculuksilla. Suomalainen jannu teki modin RBR:ään, joka on tähän mennessä oikeastaan paras näkemäni ja kokemani sovitus autopeliin (no Live for Speed on myös hyvä). Ajamisen tunne on todella vahva ja mikä parasta, pystyn lasit päässä ajamaan nopeampia aikoja kuin ilman niitä.

Paljon hyvää olen kuullut myös Elitestä Oculuksilla. Se on itselläni vielä kokeilematta, kun aprikoin pitäisikö panostaa HOTAS-ohjaimiin vai tyytyä PS4-padiin.
 
Vastaus: Project Morpheus -lasit virtuaalitodellisuuteen

Toimivatko lasit ainoastaan firstperson kuvakulmasta? Vai voisiko laseilla hyötyä vaikka Resogunin tyylisestä pelaamisesta? Vai videotykkikö tai siis isokuva olisi kuitenkin virtuaalitodellisuutta parempi?
 
Vastaus: Project Morpheus -lasit virtuaalitodellisuuteen

Toimivatko lasit ainoastaan firstperson kuvakulmasta? Vai voisiko laseilla hyötyä vaikka Resogunin tyylisestä pelaamisesta? Vai videotykkikö tai siis isokuva olisi kuitenkin virtuaalitodellisuutta parempi?

Miksei toimisi? Onhan 3d-leffojakin, joissa tarkastellaan kuvaa ulkopuolisen silmin.
 
Vastaus: Project Morpheus -lasit virtuaalitodellisuuteen

Tässä videossa on offtopicia, mutta ainakin 15-20 min keskustelua myös vr-laseista. Mm. Morpheus saa kovasti kehuja yhdeltä panelistilta käyttömukavuudestaan. Morpheus/vr-aiheinen keskustelu taitaa alkaa noin 30:14 kohdasta.
[video=youtube;1v6vSE8qC5A]https://www.youtube.com/watch?v=1v6vSE8qC5A&spfreload=10[/video]
 
Vastaus: Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen


Varsin kohtuullinen, mikäli asettuu tuolle tasolle. Liian kallis se ei voi olla, eikä toisaalta liian halpa ilman että laseista olisi riisuttu jotain pois. Käytännössä konsolin hinta kyseessä. Näitä tulee todennäköisesti konsoli+kamera -paketin kanssa yhteen bundlattuna, ehkä jopa Move-patukoiden kera.

Kesän E3/Gamescom pitäisi kyetä jo esittelemään syitä hankkia lasit, siis muidenkin kuin meidän jo ennakkotilanneiden. :D
 
Vastaus: Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kesän E3/Gamescom pitäisi kyetä jo esittelemään syitä hankkia lasit, siis muidenkin kuin meidän jo ennakkotilanneiden. :D
On muuten melko haastava projekti markkinoida VR-laseja E3-lehdistötilaisuuden kautta kotisohville. Itse pohdin jo E3-ketjussa, että joku No Man's Sky voisi olla hyvä vetojuhta Morpheukselle, mutta tuon lisäksi pitäisi olla muutama muukin kiinnostava peli kyytipojaksi. Gamescom on varmasti tärkeä paikka Sonylle Morpheuksen suhteen, jos ja kun kuluttajat pääsevät testailemaan laitetta. Mielenkiinnolla odotan kuinka iso rooli Morpheuksella on Sonyn E3-pressissä.
 
Vastaus: Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen


Jaa missä se sonyn mainitsema 'sopiva' hinta? Tuossa kun ei juurikaan prosessointia ole niin tuohan ei ole mikään myyvä hinta, hyvä jos saavat 100k myytyä innokkaimmille -> pelejä ei kannata tehdä... ja sitten vielä pakolliset kamera ja movet...huoh.. joku 199 olisi myyvä hinta.
 
Vastaus: Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Jaa missä se sonyn mainitsema 'sopiva' hinta? Tuossa kun ei juurikaan prosessointia ole niin tuohan ei ole mikään myyvä hinta, hyvä jos saavat 100k myytyä innokkaimmille -> pelejä ei kannata tehdä... ja sitten vielä pakolliset kamera ja movet...huoh.. joku 199 olisi myyvä hinta.

Odotellaan kuitenkin vielä virallista infoa Sonylta.

Kun konsoli, kamera ja Move-patukat löytyy jo vanhastaan, ei siirtyminen virtuaalitodellisuuteen näiden kiikareiden kautta ole paha jos hinta on sama kuin ratti-poljin-yhdistelmällä joita menee tällä hetkellä kaupaksi kiihtyvää tahtia. Kaiken avain on sisältö. Se joka myy voi olla ihan mitä vain. Vanhastaan ohjaamonäkökulmalla varustetut pelit tulevat ensimmäisenä mieleen.
 
Vastaus: Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kun konsoli, kamera ja Move-patukat löytyy jo vanhastaan...

Nuo Move-ohjaimet ohjaimet toimivat kuulemma erinomaisesti Morpheuksen kanssa, mutta mihin tuota kameraa tarvitaan? Träkkääkö se kropan ja/tai pään liikettä? Ja onko se ns. "pakollinen" juttu?
 
Vastaus: Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Nuo Move-ohjaimet ohjaimet toimivat kuulemma erinomaisesti Morpheuksen kanssa, mutta mihin tuota kameraa tarvitaan? Träkkääkö se kropan ja/tai pään liikettä? Ja onko se ns. "pakollinen" juttu?
Kamera seuraa sekä niitä Move-kapuloita että VR-kypärää itseään. Moven osalta se on käytännössä pakollinen.
 
Vastaus: Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kamera seuraa sekä niitä Move-kapuloita että VR-kypärää itseään. Moven osalta se on käytännössä pakollinen.

Kameran ansiosta onnistuu virtuaalimaailmassa 360 asteen pyörähdykset, eli pään suunta pystytään lukemaan joka puolelta.
 
Vastaus: Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kamera seuraa sekä niitä Move-kapuloita että VR-kypärää itseään. Moven osalta se on käytännössä pakollinen.

Äh, no niinpä tietenkin.

Morpheus on kyllä kasvattanut koko ajan mielenkiintoisuuttaan. Tosin omien VR-kakkuloiden hankkimista hidastaa se fakta, että koko olkkarin valoratkaisu pitäisi laittaa uusiksi, etten huiskisi lamppuja alas virtuaalimaailmoissa seikkailleissani.
 
Vastaus: Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Nisupulla: Fanin tehtailema feikkiesite.
 
Vastaus: Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Wired on julkaissut uuden Morpheus-artikkelin ja sen mukaan Sonyllä on E3-messuilla esillä parisenkymmentä Morpheus-tuettua peliä, ja kaiken kaikkiaan eri studioilla on työn alla 30+ VR-peliä PS4:lle.

The headset will be released in the first half of next year, but the company is using this week’s E3 gaming conference to win gamers’ hearts early. Sony is bringing close to 20 games and experiences to E3, which begins in Los Angeles tomorrow. Tonight at the company’s keynote event, it will announce games from multiple game studios: Sony-exclusive ones like Guerilla Games, but also third-party outfits and even small indie teams. There’ll be a VR version of Ubisoft’s Trackmania racing franchise; Harmonix Music VR, a music visualizer from the Rock Band developer; Wayward Pines, a new game from the team behind third-person shooter Monday Night Combat.

&

“We need to convince PS4 owners to spend several hundred dollars to purchase a Morpheus headset, on top of the PS4 they already have,” says Shuhei Yoshida, president of Sony’s Worldwide Studios. “And more gaming content is what will convince them. We have 30 or more games being developed that we are tracking—not all of them will come out at launch, but there are serious efforts being made on all of them.”
Veikkaankin, että leijonanosa Sonyn E3-pressistä menee VR-pelien esittelyyn - mikä tietysti voi olla hieman haastavaa.

Lähde: Wired
 
Vastaus: Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Valitettavasti E3:n anti jäi Project Morpheuksen osalta heikoksi ainakin tässä lehdistötilaisuudessa. Enemmän olisivat voineet näyttää ja kertoa, kuten hinnan.

Parasta oli kuitenkin nähdä tämä. Made by Guerrilla Games (Killzone).


Tekijöiden haastattelu:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Valitettavasti E3:n anti jäi Project Morpheuksen osalta heikoksi ainakin tässä lehdistötilaisuudessa. Enemmän olisivat voineet näyttää ja kertoa, kuten hinnan.

Parasta oli kuitenkin nähdä tämä. Made by Guerrilla Games (Killzone).

Eikö kehityksestä vastaa Guerrilla Games Cambridge (entinen SCE Cambridge), joka kehitti Killzone: Mercenaryn? Mielestäni näin todettiin pressitilaisuudessa tai sitten olen vain aivan liian väsynyt ja olen kuullut omiani.
 
Vastaus: Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Valitettavasti E3:n anti jäi Project Morpheuksen osalta heikoksi ainakin tässä lehdistötilaisuudessa. Enemmän olisivat voineet näyttää ja kertoa, kuten hinnan.
VR:ää on hiton hankala demota ulkopuolisille, joten sinällään ymmärrettävää, ettei näytetty tuon enempää. Ja hinnan suhteen on edelleen liian aikaista, koska itse vehkeen designikaan ei ole vielä valmis. Ja toisaalta tuntuu, että kaikki vähän kyttäilevät toisiaan hinnan suhteen, jotta voisivat julkistaa oman laitteensa olevan hieman halvempi.
 
Ylös Bottom