Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen
Ei voi kyllä kuin ihmetellä miten on mahdollista että käytännössä jo julkaistua laitetta demotaan yli kaksi vuotta vanhan haidemon sekä mitäänsanomattoman "ei jää edes nimi mieleen" ajopelin voimalla.
Tässä viikonlopun aikana on tullut neljälle ei-peliharrastajalle PSVR:ää esiteltyä, ja tuolla mitättömän pienellä otannalla tavallaan ymmärrän tuon Ocean Descentin esittelyä. Se on yhtä aikaa helppo, mutta silti vaikuttava. Helppo siinä mielessä, ettei se vaadi mitään ohjainta. Konsolipeleihin/ohjaimiin tottumattomalle VR-hattu päässä täysin "sokkona" ohjaimien painikkeiden paikkoja on tavallistakin vaikeampi tajuta - olipa sitten kyseessä DS4 tai Move.
Vaikuttavuus tulee hyvästä tilantunnusta, äänimaailmasta ja näyttävästä visuaalisesta puolesta. Ja kyllä se lopun haihyökkäys sai vaimon siskon niin paljon pelkäämään, että lopulta piti ottaa visiiri päästä kesken esittelyn.
Ja vaikka kyseinen demo on niitä aika lailla ensimmäisiä, mitä PSVR:llä on nähty, ei näistä neljästä kukaan ollut siitä millään tapaa tietoisia. Tällaisella aiheeseen vihkiintyneellä foorumilla on tavallaan helppo naureskella, mutta maailmassa on niin paljon enemmän sitä väkeä, joka ei seuraa pelialan kehitystä samalla pieteetillä kuin me.
Tuosta ajopelistä en täyteen varmuuteen mene, mutta hyvin todennäköisesti se oli DRIVECLUB VR. Muita PSVR-ajopelejä kun en saa näin aamutuimaan edes mieleeni. Ja jos se on DRIVECLUB VR, niin sen valinnan ymmärrän myös. Onhan se kuitenkin PS4:n se The Autopeli melkeinpä, jos ei hae mitään simulaatiota.
Kunhan 12. päivä koittaa, voin vapaasti kertoa tavallisen DRIVECLUBin ja VR-versionsa eroista. Tuli niitä eilen nimittäin vuorotellen pelattua hyvä tovi.
In other news: myöhään illalla otin Batman: Arkham VR:n testiin. Ensivaikutelmat eivät olleet hirveän lupaavat, koska Move-ohjainten kalibrointi ei meinannut onnistua. Lopulta pelaaminen tyssäsi täysin, kun en pystynyt tarttumaan Lepakkoluolassa muutamiin esineisiin pöhköstä syystä. Olin siis valinnut alussa pelaavani istualtaan, mutta osa esineistä olikin virtuaaliavaruudessa niin "matalalla", että Move olisi pitänyt tunkea sohvasta läpi.
Vasta kun siirsin PS Cameran TV-tasolta kaiuttimen päälle ja vaihdoin pelitavaksi seisomisen, pääsin Batmanin housuihin oikein tosissani. Ja se olikin sitten kyllä melkoisen huikeaa. Graafisesti todella hyvännäköinen ja yksityiskohtainen, ja aikani eräässä paikassa kirjaimellisesti pyörittyäni olin jo ihan sekaisin, mikä mahtaa olla rintamasuunta tosielämässä. Vaikkei täysin vapaasti saanutkaan liikkua, tuli ympäristöjä ja esineitä katsottua miltei joka suunnasta. Tässä Arkham VR:ssä tuli kuitenkin huomattua myös tuo Move-ohjaimien seurannassa oleva pieni huojunta. Se ei muutoin häirinnyt, mutta kun esimerkiksi käteen poimitussa lapussa olevaa tekstiä piti lukea, oli se aika hankalaa. Jo PS3-ajoilta tuttu rivakka Moven ravistus kuitenkin sai kalibroinnin taas toviksi aisoihin. Jonkin ajan kuluttua ilmiö aina kuitenkin palasi.