Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Onko jo aikaisemmin hankittu ps-kamera yhteensopiva vr:n kanssa kun mainoksessa on vr-kamera joka näyttää hieman erilaiselta?
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Onko jo aikaisemmin hankittu ps-kamera yhteensopiva vr:n kanssa kun mainoksessa on vr-kamera joka näyttää hieman erilaiselta?

On joo. Kyselin samaa aikaisemmin. Sama rauta mutta uudet kuoret ja ehkä vähän enemmän säätövaraa. Pärjäät vanhallakin
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Ongelmista löytyy tuttu kuvio, jossa pelaaja ajautuu kameralta karkuun ja ohjaus menetetään. Aistiristiriitojen tuottama heikotusta peleissä, joissa liikutaan nopeasti laidasta laitaan - tämä on kuitenkin yksilöllistä ja on siedätyksellä karaistavissa.

Tämä on valitettavasti aika roskaa. VR:ssä on yksi juttu liikkua pelissä kun itse pysyt paikallasi, ja täysin toinen, kun kuva tärisee ja liikkuu itsestään, etkä enää hallitse liikettä. Ensimmäiseen voi totutella ja tottua helpostikin, toinen on aivan helvetin ärsyttävää ja aiheuttaa välitöntä pahoinvointia lähes kenelle tahansa.

Hyvä juttu laseissa näyttäisi olevan, että itse headset toimii hyvin, kunhan pysyy paikallaan. Ohjaimet ovatkin sitten juuri sitä 6-7 vuotta vanhaa tekniikkaa, eivätkä enää pärjää alkuunkaan Viven kapuloille tai Oculuksen tuleville Toucheille.

[video=youtube;qi28_4HKVLE]https://www.youtube.com/watch?v=qi28_4HKVLE[/video]
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Hyvä juttu laseissa näyttäisi olevan, että itse headset toimii hyvin, kunhan pysyy paikallaan. Ohjaimet ovatkin sitten juuri sitä 6-7 vuotta vanhaa tekniikkaa, eivätkä enää pärjää alkuunkaan Viven kapuloille tai Oculuksen tuleville Toucheille.

Väitän Move-kapuloilla pärjättävän hienosti, liike seuraa tarkasti ja liipaisimet toimivat hyvin tarttumiseen ja ampumiseen. Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun liikutaan kameralta ulottumattomiin tai käännetään selkä kameralle. Nämä ovat asioita joihin pelintekijä pystyy osaltaan vaikuttamaan. Pelaajana opin nopeasti alueeni rajat ja en lähtenyt sen ulkopuolelle hortoilemaan. Move-kapulat löytyvät lataustelineestä jo valmiina taistojen tielle, raporttia luvassa kuin hyvin siinä onnistutaan VR-maailmassa.

playstation-vr-play-area.jpg


Kiitos muuten tuosta videosta, oli yhdessä Digital Foundryn kanssa parasta antia mitä tullut vastaan.

Tässä puolestaan TechRadarin testiä:

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Asiantuntevaa, raakaa mutta silti kokonaisuudessaan positiivista PSVR ruodintaa http://www.roadtovr.com/playstation-vr-review-psvr-console-vr-has-arrived/2/

Näyttö itsessään varsin kilpailukykyinen (ei toki täydellinen) PC kilpailijoihin verrattuna. Pikkasen pelkäsin että noissa ohjaimissa olisi tuota ajelehtimista ja niinhän niissä onkin. Kameran asemointiin ja kypärän säätöihin & kalibrointiin hyvin juttua artikkelissä.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Eikö suomeen tule mitään bundleja lopulta? Tämä on vähän outoa. Nyt ennakkotilattu verkkiksestä lasit 450e, 2x move setti ~85e?, ja kamera ~60e. Jos tähän 600euroon saisi edes ilmaiseksi mukaan sen VR Worldsin niin olisin ihan tyytyväinen.. Ehkä ne bundlet tulevat sitten sopivasti kun releasehype on laantunut vai onko tässä jotain politiikkaa takana?

Noita arvosteluja katsellut nyt kun NDA vapautunut. Juurikin sitä mitä odotinkin. Tiesin, että move-ohjaimet ovat se paketin heikoin lenkki ja vähän jopa outoa, että Sony ei ole kehittänyt näihin edes jotain vähän parempaa liikesensori/gyroskooppi-viritelmää sisään VR:ää varten vaan otettu 6v vanha tekniikka sellaisenaan. Tottakai tällä pysyvät tyytyväisinä ne, joilla jo ohjaimet on ennestään ja varmaan siellä on resurssit kohdistettu headsetin kehitykseen. Mutta toivottavasti saataisiin vaikka ensi vuonna vähän kykenevämmät ohjaimet. Valitettavasti headsetin + kameran trackingiä onkin huomattavasti paljon vaikeampi korjata. Softaa varmasti tullaan optimoimaan, mutta tietyt rajoitukset tulevat vaivaamaan tätä aina next gen vehkeisiin asti. Myös tuleva Farpoint-ase tulee kärsimään tästä, jos träcking on pelkästään move-ohjainten tasoa ja siitä puuttuu kai tärinätehosteet kokonaan jos syö kyllä immersiota kun ei ole mitään rekyyliä. Pleikkarin raudan suorituskyky on myös vähän kysymysmerkki ja Pro mallikaan ei varmaan kaikkia ongelmia poista. Olen kyllä sitä mieltä, että hyvät VR kokemukset eivät ole pelkästään grafiikoista kiinni ja kuitenkin yllättävän paljon tuosta raudasta lähtee lopulta tehoja.

Noh kuitenkin onneksi headsetin laatua kehutaan, tämä on lopulta pääasia, koska jos tässä olisi ongelmia niin olisi aika menetetty tapaus. Itseäni kiinnostaa eniten ajosimut ja olen tyytyväinen DS4 kontrolleihinkin. Itselleni ei ole mikään ongelma tuo, että pelatessa pitäisi erityisesti liikkua Viven tapaan huoneessa ja tämä alue VR:stä ei ole koskaan kiinnostanut - ehdottomasti standing tai pääsääntöisesti istumiskokemukset ovat itselle se juttu. Move-ohjaimet ovat myös ehkä enemmän sellaiseen semi-kevyeen sisältöön sopivia mutta pitihän nekin ostaa, ettei jää mistään paitsi.

Pelidemoista mitä löytyy youtubesta pitää vähän valikoiden katsoa, enkä halua spoilata niitä pelejä mitä tulee ostettua. Batmanin peluuta katselin noista streameista ja tuosta kyllä lähemmäs 30e on melkoisen ryöstöhinta. Myös monen hehkuttamat Eve ja Battlezone ovat suuria kysymysmerkkejä, nämä tuntuvat ensialkuun ja demoina toimivan todella hyvin kaikkiin, mutta todella usein pidempään niitä testanneilla sama kommentti, että 60-90minuutin jälkeen ne eivät lopulta tarjoa enää "mitään uutta" mikä pitäisi mielenkiinnon yllä - 60e näin lyhyistä kokemuksista on kyllä iso hintalappu (en tiedä EVE:n hintaa toki).
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Move kapuloihin liittyen testasin Hustle Kingsiä viimeisen päivityksen jälkeen (Move tuki lisätty) niin kyllähän siinäkin oli tarkkuudessa tärinää vaikka se ei testaamassani tilassa träkännyt kuin eteen/taaksepäin akselia.
DS4 taas ei träkkää 1:1 esim playroomissa vaan jonkinlaisen kuminauhan kautta, ns. virtuaali valikko taas käytti vain ohjaimen kallistusta. PS4 Tearaway Unfolded taisi ainakin "taskulamppua" ohjata suht tarkkaan liikeohjaus/kamera combolla.. DS4 ja Move kapula seilaa tosiaan näppis käytössä ja tekniikan perusteella (ja psvr arviossakin) kamera ei pysty estämään seilaamista kun kamera näkee vain "valopallon" eli paikan 3d maailmassa eikä voi tietää ohjaimen kierrosta mitään.

Anyway, nyt hype tasoittunut, odotetaan ensi viikkoa realistisemmalla tasolla ja toivotaan että träkkäys riittävän hyvä kuitenkin :)
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Batmanin peluuta katselin noista streameista ja tuosta kyllä lähemmäs 30e on melkoisen ryöstöhinta. Myös monen hehkuttamat Eve ja Battlezone ovat suuria kysymysmerkkejä, nämä tuntuvat ensialkuun ja demoina toimivan todella hyvin kaikkiin, mutta todella usein pidempään niitä testanneilla sama kommentti, että 60-90minuutin jälkeen ne eivät lopulta tarjoa enää "mitään uutta" mikä pitäisi mielenkiinnon yllä - 60e näin lyhyistä kokemuksista on kyllä iso hintalappu (en tiedä EVE:n hintaa toki).

Batman 19,95€
Playstation VR Worlds 39,90€
Until Dawn: Rush of Blood 19,95€
Eve Valkyrie 59,95€
Tumble VR 9,95€

Hintahaitari on aikamoinen, ja itsekään en ihan nielemättä maksa 59,95€. Uskon kuitenkin, että sieltä löytyy jokeiseen makuun ja jokaisen kukkaron raameihin sopivia pelejä seuraavan puolen vuoden sisään. Omalta kohdaltakin näyttää siltä, että julkaisussa kauppakassiin menee vain VR Wolrld noista "isoista" julkaisuista. Onhan siellä nimittäin ihan ilmaisena VR Playroom ja iso kasa demoja. Sekä pikkurahalla saatavia heräteostoksia. Sekä tietty kaikki muu vapaasti selattava sisältö internetti täynnä.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mulla tällähetkellä tilattuna Driveclub VR ja Until dawn ennakkoon. Mielestäni molempien hinta on "ok". VR Worlds varmaan tulee kans tilattua, mutta odottelen josko tuota bundlea tulisi niin kinuaisin sen tilauksen matkaan verkkikseltä.

<20eurolla en odota kovin paljoa, eli tänne kategoriaan menee mielestäni sellaiset tech demot ja alle parin tunnin sisältö. Ehkäpä tuo batmankin sitten tulee ostettua..
20-40e vaatii jo mielestäni vähän sisältöä ja vähän pidempää elinikää. Mielestäni tällä hetkellä oikein mistään sisällöstä ei maksaisi mielellään yli tota 40euroa..
~60e Eve,Battlezone, RIGS on kyllä himan ryöstöjä tähän hintaan, 39,90e voisin näistä maksaakin. Ainakin tähän asti olen odottanut ihan vähintään 20h+ sisältöä täysihintaisista peleistä.

Alet tulevat varmasti olemaan suuri juttu ja sitä kautta tulee hamstrattua monia pelejä ja eiköhän lähes kaikkia tule jossain vaiheessa testattua. Saa nähdä kuinka nopeasti näitä nähdään alelaareissa ja voi mennä kyllä yli joulun. Olisi cool, jos PS plussasta saisi vaikka yhden VR tech demon tai pienpelin joka kuukausi.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Myös monen hehkuttamat Eve ja Battlezone ovat suuria kysymysmerkkejä, nämä tuntuvat ensialkuun ja demoina toimivan todella hyvin kaikkiin, mutta todella usein pidempään niitä testanneilla sama kommentti, että 60-90minuutin jälkeen ne eivät lopulta tarjoa enää "mitään uutta" mikä pitäisi mielenkiinnon yllä - 60e näin lyhyistä kokemuksista on kyllä iso hintalappu (en tiedä EVE:n hintaa toki).

No ainakin EVE: Valkyrie tarjoaa myös pvp-verkkopelin, jotka ovat yhteiset VR-pelaajilla. Antaa heti lisäarvoa, aivan kuten Battlezonen yhteistyömuoto tekee.

PSVR-verkkopeliseuraa löytyy täältä: http://www.konsolifin.net/bbs/showthread.php/117193-PlayStation-VR-peliseura
 
Vastaus: PlayStation VR-pelit

Kyllöhän tämä jää aluksi kuten move ohjaimet tai psn kamera. Täysin turhia värkkejä. Parin vuoden päästä uudet raudat ja uudet värkit, jolloim jo varmaan muutakin, kuin demoja. Hyvä on se, että jotkut testaa, joilla siihen rahaa löytyy muttei kannata turhan suurta odotaa vielä. Kamera on töysin tällä hetkellä hyödytön ja kahden näytön hyödyntämistä ei taida muut käyttää, kuon ubisoft ps4lla. Siinä sitä teknologia päläpälää!
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Jonkin verran liikkuu raportteja motion tracking -pulmista ja niiden aiheuttamasta pahoinvoinnista. "Tested" on yksi pisimpään VR:n kehitystä seuranneista tahoista.

Tested:

https://www.youtube.com/watch?v=qi28_4HKVLE

Giant Bomb:

https://www.youtube.com/watch?v=x_mF6m_WJF8&feature=youtu.be&t=1140

NeoGAF:

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1289468


NeoGAF (ohjeita Sonylta):

http://http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1290341
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Jonkin verran liikkuu raportteja motion tracking -pulmista ja niiden aiheuttamasta pahoinvoinnista.

Syitä voi olla monia. Itsellä aikanaan kirjahyllyn lasiovet selkäni takana aiheutti ongelmia kameralle. Sieltä tulee heijastumia televisiosta ja peliohjaimista. Etäisyys kamerasta vaikuttaa myös sekin, ei liian lähelle ja mielellään sieltä noin 2 metrin päästä. Kun katsoo messuilla missä olosuhteissa meitä peluutettiin, oli se aina hämärässä ja tausta suojattu heijastumista seinällä.

Sonyn vihjeet optimaalisesta pelitilasta PlayStation VR:lle:

  • Place the Camera around 6ft from your standing or seated play position (= n. 2 metriä)
  • Avoid bright light sources in Camera's view like LEDs on consumer electronics, lamps, and sun through windows
  • Avoid reflective surfaces like mirrors and wall-hung pictures. Hint: Shiny leather sofa could cause problem. Throw blanket over it.
  • Avoid bright light shining directly on headset. Hint: Light from large TV close to headset could cause problem
  • Use PS button > Adjust PlayStation VR > Confirm Your Position to check for bright light sources and diagnose problems. Shows negative image. If all white then you are good.
  • Controller tracking issues could be caused by low power. Keep them charged.
  • Too many active bluetooth devices in area can cause tracking problems between controllers and PS4
  • Move closer to camera if still having problems

playstation-vr-play-area.jpg


Lähde: http://www.pocket-lint.com/news/139...nd-tricks-how-to-solve-psvr-problems-and-more
Lähde: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1290341
 
Vastaus: PlayStation VR-pelit

Kyllöhän tämä jää aluksi kuten move ohjaimet tai psn kamera. Täysin turhia värkkejä. Parin vuoden päästä uudet raudat ja uudet värkit, jolloim jo varmaan muutakin, kuin demoja. Hyvä on se, että jotkut testaa, joilla siihen rahaa löytyy muttei kannata turhan suurta odotaa vielä. Kamera on töysin tällä hetkellä hyödytön ja kahden näytön hyödyntämistä ei taida muut käyttää, kuon ubisoft ps4lla. Siinä sitä teknologia päläpälää!

Ennen kuin menee laukomaan mitään tyhjentävää, kannattaa käydä testaamassa missä mennään Playstation VR -pelaamisen kohdalla.

Viikonloppuna pääsee testaamaan! Verkkokauppa.comissa, Helsingin Jätkäsaaressa.

15_9773-800x220.jpg


Lauantai 8.10.2016
klo 12-18 Sony PlayStation VR-maailma
klo 12-18 Evolver Corner
klo 12-18 Umbra 3D: Hololens ja Gear VR
klo 13, 15 ja 16 Hydraulic Press Channel
klo 13:30, 15:30 ja 16:30 Hololens Treasure Hunt
klo 14:30 Apple Käyttäjät -koulutus
klo 17:00 OUTLET-huutokauppa
Lisäksi paikalla paljon edustajia aikavälillä klo 12-18


Sunnuntai 9.10.2016
klo 12-18 Sony PlayStation VR-maailma
klo 12-18 Evolver Corner
klo 12-18 Umbra 3D: Hololens ja Gear VR
klo 13, 15 ja 16 Hydraulic Press Channel
klo 13:30 ja 14:30 Knight Fight
klo 14:30 Apple Käyttäjät -koulutus
Lisäksi paikalla paljon edustajia aikavälillä klo 12-18


Lisätietoja: https://www.verkkokauppa.com/fi/mes...vko-40-tervetuloa-viikonloppuna-digimessuille
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Syitä voi olla monia. Itsellä aikanaan kirjahyllyn lasiovet selkäni takana aiheutti ongelmia kameralle. Sieltä tulee heijastumia televisiosta ja peliohjaimista. Etäisyys kamerasta vaikuttaa myös sekin, ei liian lähelle ja mielellään sieltä noin 2 metrin päästä. Kun katsoo messuilla missä olosuhteissa meitä peluutettiin, oli se aina hämärässä ja tausta suojattu heijastumista seinällä.

Kyllä. Toivottavasti ei ole ongelma monelle, vaan kokemus toimii niin kuin sen pitää.

Jos olen itse tullut jo muutenkin päätökseen jäädä odottamaan toisen sukupolven virtuaalitodellisuutta, niin kyllä tämä viimeistään sinetöi päätöksen. En yksinkertaisesti uskalla sijoittaa 500 euroa teknologiaan, joka ehkä aiheuttaa pahoinvointia. Etenkin kun en saa taloutta varsinkaan keväisin ja kesäisin pimeäksi en niin millään.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Nyt tuo uusikin kamera on saapunut verkkokauppaan. Vaihdoin vanhan kameran tilauksesta siihen kun hintakin on sama. Vanha on merkitty "poistotuote"-leimalla.

Toiselta foorumilta luin, että Gigantti olisi jo toimittanut ennakkotilatun headsetin postiin? Meneeköhän nyt kaikkien sääntöjen mukaan.. Harmi ettei verkkokauppa ainakaan ole vielä näin tehnyt. Meinasin vielä tilata molemmista paikoista.. Samassa ketjussa oli maininta, että gamestopista saisi batmanin kaupan päälle jos tilaa 3 VR peliä ennakkoon, mutta en itse löytänyt ainakaan gamestop.fi:stä tätä tarjousta.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Samassa ketjussa oli maininta, että gamestopista saisi batmanin kaupan päälle jos tilaa 3 VR peliä ennakkoon, mutta en itse löytänyt ainakaan gamestop.fi:stä tätä tarjousta.
Niiden facebook seinällä on kyseinen mainos.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kiitos PlayStation Suomen, sain oman PSVR:ni jo eilen numeroidussa, nimikoidussa sinisessä muovisärmiössä. Laatikon sisällä oli itse virtuaalipäähineen (ja johtojen) lisäksi kaksi Move-ohjainta, uusittu PS Camera, latauskoodeja VR-peleihin sekä tietysti markkinointivihkosia.

Lukuisten piuhojen kytkeminen onnistui insinöörismieheltä ilman ohjeitakin (jotka toki oli mukana), mutta yksi pieni "kämmi" tuli tehtyä. Normaalisti PS4:ni on kytketty HDMI:llä vahvistimeen ja siitä edelleen telkkariin. Koska oli helpompaa irrottaa vahvarilta telkkuun menevä letku, kytkin sen PSVR:n Processing Unit -lootaan. Alkuun kaikki näytti oikein hyvältä, eli kuva tuli telkkarille ja jopa PSVR:lle asti, mutta jostain syystä Pleikkari käski kytkemään PS4:stä lähtevän HDMI-narun suoraan PU:hun. Ilman sitä käyttöönotto ei edennyt yhtään mihinkään. Toteltuani ja johtoviidakkoa kirotessani päätin sit jättää vahvistimen toistaiseksi kokonaan pois yhtälöstä. Tuon jälkeen PSVR antoi jatkaa käyttöönottoa muitta mutkitta. Tosin sitä en tiennyt, että PSVR:ssä (tai PU:ssa) on myös oma firmwarensa, joka täytyi päivittää ensin. Vakiona ollut v1.50 päivittyi nopeasti versioon 2.00. Tietoa muutoksista ei näytetty, joten tiedä sitten, mitä se päivitti.

Yhdessä käyttöönoton vaiheista piti naamaa näyttää eri kohdissa huonetta kameralle, ja tuo ei pimeässä huoneessa onnistunut. Piti laittaa valot päälle, jotta kamera pärstäni tunnisti. PSVR-hattu ei siis vielä tuossa vaiheessa ollut päässä. Kun kaikki oli kalibroitu ja säädetty, sai valot sammuttaa, ja loppuillan pelitestit sujuivat ongelmitta pelkän TV:n loisteessa.

Koska kello oli kuitenkin jo paljon, tyyppasin vain DRIVECLUB VR:ää ja PlayStation VR Worldsia. Ensin mainitulla on embargo 12.10. asti, joten ei siitä sen enempää tässä vaiheessa. PS VR Worldsissa oli viisi erilaista "minipeliä", joista London Heist ja vedenalainen maailma olivatkin jo tuttuja. VR Lugessa maattiin ison "skeittilaudan" päällä ja kiidettiin alamäkeen jalat edellä hurjaa kyytiä. Ohjaus oli pelkästään päätä kallistelemalla ja ainakin parin kentän perusteella melkoisen tylsää kamaa kaikin puolin. En missään vaiheessa saanut kunnon tuntumaa ohjaukseen, joten käännökset olivat joko liian jyrkkiä tai loivia, joten seinät ja muut esteet tulivat tutuksi. Pienissä hyppyreissä mahanpohjaa kuitenkin hitusen kutkutteli, mutta varsinaisena minipelinä aika kökkö. Kahta muuta VR-maailmaa en sit enää ehtinytkään testailla, kun täytyi lähteä nukkumaan.

Tänään täytyy paremmalla ajalla kokeilla muitakin pelejä. Tuossa mediakitissä tuli latauskoodit peräti yhdeksään täysversioon Sonyn omista VR-julkaisuista sekä pariin 3rd party -peliin (Headmaster, Job Simulator). Pelattavaa siis riittää pitkäksi aikaa.

Niin ja joo, sitä Cinema Modea tuli nyt vähän enemmän testailtua. Oletuksena oleva Medium-koko oli itselle paras kompromissi kuvanlaadun ja käytettävyyden suhteen. Isoimmassa koossaan silmikolla näkyvä alue oli liiankin suuri, jolloin päätä piti koko ajan käännellä nähdäkseen kaiken terävästi, ja toisaalta pienimmällä asetuksella varsinkin tekstit menivät kovin suttuisiksi. Cinema Moden saa kätevästi resetoitua aina keskelle näkökenttää painamalla Options-napin pohjaan pariksi sekunniksi (tai vaihtoehtoisesti PS4:n Quick Menun kautta).

Jos heräsi kysymyksiä, koetan taas parhaani mukaan vastailla. Muistakaa kuitenkin, että varsinaisia käyttötunteja ehti kertyä ehkä noin yksi, joten mitään perusteellista syväanalyysia ei tässä kohtaa voi olettaakaan saavansa.
 
Ylös Bottom