Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Onko mahdollista saada kommenttia VR -pelaamisen yhteydessä tapahtuvasta värinästä? Viittaan siis tähän ongelmaan. Onko tämä kokoajan läsnä pelistä riippumatta?
Noissa kahdessa pelissä en huomannut moista värinää lainkaan. DRIVECLUB VR:ssä tosin ajoin autoa Dualshock 4:llä aivan kuten tavallisessakin pelissä, eikä ohjainta sen kummemmin seurattu muutenkaan. Valikoita sillä olisi kai voinut jotenkin plärätä, mutta senkin hoidin perinteiseen tyyliin tateilla.

PlayStation VR Worldsissa virtuaalinen DS4 seurasi liikkeitäni hämmästyttävän hyvin, ja vain pari kertaa aivan äärimmäisellä huitomisella sain sen hetkeksi katoamaan/näkymään väärässä paikassa, mutta peli korjasi tilanteen välittömästi itse.

Move-ohjaimia en ehtinyt ottaa käyttöön vielä lainkaan.

Niin ja se on vielä sanottava, että VR Worldsissa se pelin päävalikko oli jo itsessään ikään kuin VR-maailmaa eikä videon kaltainen ilmassa leijuva valikko. Katsetta ohjattiin päätä kääntämällä, ei ohjaimella. DRIVECLUB VR:ssä valikot olivat isoja ilmassa leijuvia tauluja, mutta ne pysyivät jämäkästi paikallaan.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

TT-2k: Kokeile ulkopelillisiä toimintoja, kuten elokuvat ja 360-videot tuubissa. Toimivatko suoraan vai jäämmekö odottamaan erillisiä sevelluksia. Antaako lasit minkäänlaista lisäarvoa elokuvien katsomiseen ym.?
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

TT-2k: Kokeile ulkopelillisiä toimintoja, kuten elokuvat ja 360-videot tuubissa. Toimivatko suoraan vai jäämmekö odottamaan erillisiä sevelluksia. Antaako lasit minkäänlaista lisäarvoa elokuvien katsomiseen ym.?
Mitään videosovelluksia en varsinaisesti käyttänyt, mutta PS4:n selaimella saatoin katsoa yhden, öhh... videon. 8) Siinä ei kylläkään ollut mitään VR-ominaisuuksia, mutta POV-kuvakulma oli silti aika kiva. Tai siis... :D

Ymmärtääkseni ainakin Media Player saa PSVR-päivityksen, mutta vielä eilen se ei ollut jaossa. Täytyy viikonlopun aikana vahtailla läpi YouTubea ja Netflixiä ainakin ja miksei vaikka jotain DVD/BD-leffojakin.

Yksi pieni peleihin liittyvä yksityiskohta jäi aiemmin mainitsematta: PSVR-peleissä ei tule visuaalista Trophy-ilmoitusta lainkaan. Tuttu ääni kilahtaa kyllä, mutta siihen se jääkin. Täytyy siis manuaalisesti käydä Trophy-listasta katsomassa, että millainen pytty siellä nyt aukesi ja mistä syystä.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Niin ja joo, sitä Cinema Modea tuli nyt vähän enemmän testailtua. Oletuksena oleva Medium-koko oli itselle paras kompromissi kuvanlaadun ja käytettävyyden suhteen. Isoimmassa koossaan silmikolla näkyvä alue oli liiankin suuri, jolloin päätä piti koko ajan käännellä nähdäkseen kaiken terävästi, ja toisaalta pienimmällä asetuksella varsinkin tekstit menivät kovin suttuisiksi. Cinema Moden saa kätevästi resetoitua aina keskelle näkökenttää painamalla Options-napin pohjaan pariksi sekunniksi (tai vaihtoehtoisesti PS4:n Quick Menun kautta).

Jos heräsi kysymyksiä, koetan taas parhaani mukaan vastailla. Muistakaa kuitenkin, että varsinaisia käyttötunteja ehti kertyä ehkä noin yksi, joten mitään perusteellista syväanalyysia ei tässä kohtaa voi olettaakaan saavansa.

Tuosta Cinema modesta haluaisin lisää tietoa kuinka hyvin tällä pystyy tavallisia pelejä pelaan? Kun oli niitäkin tällä tarkoitus pelata ja ehkä joskus joku leffakin, entä pystyykö tällä katsomaan 3D leffoja?
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tuosta Cinema modesta haluaisin lisää tietoa kuinka hyvin tällä pystyy tavallisia pelejä pelaan? Kun oli niitäkin tällä tarkoitus pelata ja ehkä joskus joku leffakin, entä pystyykö tällä katsomaan 3D leffoja?
3D-pelit/leffat ovat Cinema Modessa ihan vain kahdessa ulottuvuudessa, eli 3D-efekti jää niistä pois.

Ei-VR-pelien pelaaminen Cinema Modessa täytyy lisätä testilistalle myös, joten perästä kuuluu.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mitään videosovelluksia en varsinaisesti käyttänyt, mutta PS4:n selaimella saatoin katsoa yhden, öhh... videon. 8) Siinä ei kylläkään ollut mitään VR-ominaisuuksia, mutta POV-kuvakulma oli silti aika kiva. Tai siis... :D

Tirsk tirsk :p Kannattaa katsoa myös sellainen, joka VR/3D on tuettu. Menee siinä kohtaa melko henkiökohtaiseksi :eek:

Noita "ihan normaaleja" 3D ominaisuuksilla varustettuja videoita/kuvia kun löytäisi jostain, niin hyvä olisi. Gear VR laseilla oli joku sovellus, missä oli joidenkin valokuvaajien 3D 360 kuvia, niin ne olivat aivan käsittämättömän hienoja.

Jos omistaa tuon Driveclubin ja season passin kuten minä, niin pitääkö vielä maksaa VR-versioista erikseen?
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mitään videosovelluksia en varsinaisesti käyttänyt, mutta PS4:n selaimella saatoin katsoa yhden, öhh... videon. 8) .

Kuinka tynnyrissä olen elänyt.. Olin jo tutkinut nettiä ja miettinyt mitenköhän PS4 VR lasit saisi kiinni PC:hen, jotta voisi katsoa, öhh... videoita. Mutta PS4:ssa on sisäänrakennettu selain jolla näin voi tehdä?! :D Ei luoja tämä oli hyvä uutinen.......
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Angry Joen Witcher reissu Puolassa on kuvattu 360 videona, sitä oli hienoa jo katsoa ihan pelkällä kännykällä ja pyöritellä ympäriinsä.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tuleekohan laitteita marketteihin julkaisussa yhtään vai onko kaikki myyty ennakkoon?
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tälläisiä aitoja reaktioita välittäviä ensikokemuksia hakenut ja tässä lienee paras esimerkki. Pelaa tunnin putkeen VR-pelejä. Rigsin kohdalla Mikko mainitsi tuon päätähtäyksen, joka videolla näkyy myös aika koomisella tavalla. Tähtäyksen saa kuitenkin asetuksissa vaihdettua oikeanpuoleiselle tatille.

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vinkkinä huomisen Verkkokaupan Digimessun menijälle, joka on menossa testaa VR-laseja. Suosittelen mennä jo heti aamusta paikalle, nimittäin vaikka saavuttiin 12:30 aikoihin, niin sai jonottaa kevyesti tunnin että pääsi testaamaan laitetta. Testin aikarajaksi oli noin viisi minuuttia kun 14 oli jo melkoiset jonot. 2 konetta, peleinä oli joko Ocean Descent tai Driveclub VR.

Omat kokemukset:
Ajopeliä menin testaamaan, kun siihen pääsi nopeammin kuin Ocean Descent peliin. 3 kierrosta sai ajaa, kyseinen pelin grafiikka oli kyllä niin suttuinen/pikseli mössöä, etten tiedä minkä ihmeen takia piti sitä peliä käytetään demona. Tyttöystävän mukaan, jopa Linnanmäen linnunrata eXtra VR:kin oli tarkempi kuin kyseinen peli.

Peliaika oli sen verran lyhyt, etten kyllä pääsyt fiilistelemään tunnetta kuin oikeasti olisin pelimaailmassa. Eikä seisominen kyllä pelastanut yhtään tilannetta, kun kamerakulma valui minulla pikku hiljaa ratin taakse, vaikken liikkunut kauheammin päätäni ajon aikana. Syytän kyllä huonoa demo ständiä, mutta yleisesti laite oli mukava päässä eikä nyt aiheuttanut minulla mitään huonoa oloa. Ihan lupaavalta vaikuttaa, mutta jään kuitenkin seuraamaan sivussa pelitarjontaa ja jotain bundle tarjousta ennen kuin hankin kyseisen laitteen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

...peleinä oli joko PS World häkkissä seisominen meressä tai ajopeli (NFS?)...

Meni taas aamukahvia väärään kurkkuun kun häkki ja VR mainittu. Ei voi kyllä kuin ihmetellä miten on mahdollista että käytännössä jo julkaistua laitetta demotaan yli kaksi vuotta vanhan haidemon sekä mitäänsanomattoman "ei jää edes nimi mieleen" ajopelin voimalla. :D

Ymmärtäisin jotenkin jos kyse olisi jonkun marketin ständistä jota kesätyöntekijä esittelisi, puhutaan kuitenkin jonkinsortin "messuista" joita Sonykin sponsoroi. Noh, tuo vain kahden ständin määräkin kertoo että ei laite ole ehkä se Sonylle tärkein tuote, varsinkaan suomen minimaalisilla markkinoilla.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Ei voi kyllä kuin ihmetellä miten on mahdollista että käytännössä jo julkaistua laitetta demotaan yli kaksi vuotta vanhan haidemon sekä mitäänsanomattoman "ei jää edes nimi mieleen" ajopelin voimalla. :D
Tässä viikonlopun aikana on tullut neljälle ei-peliharrastajalle PSVR:ää esiteltyä, ja tuolla mitättömän pienellä otannalla tavallaan ymmärrän tuon Ocean Descentin esittelyä. Se on yhtä aikaa helppo, mutta silti vaikuttava. Helppo siinä mielessä, ettei se vaadi mitään ohjainta. Konsolipeleihin/ohjaimiin tottumattomalle VR-hattu päässä täysin "sokkona" ohjaimien painikkeiden paikkoja on tavallistakin vaikeampi tajuta - olipa sitten kyseessä DS4 tai Move.

Vaikuttavuus tulee hyvästä tilantunnusta, äänimaailmasta ja näyttävästä visuaalisesta puolesta. Ja kyllä se lopun haihyökkäys sai vaimon siskon niin paljon pelkäämään, että lopulta piti ottaa visiiri päästä kesken esittelyn.

Ja vaikka kyseinen demo on niitä aika lailla ensimmäisiä, mitä PSVR:llä on nähty, ei näistä neljästä kukaan ollut siitä millään tapaa tietoisia. Tällaisella aiheeseen vihkiintyneellä foorumilla on tavallaan helppo naureskella, mutta maailmassa on niin paljon enemmän sitä väkeä, joka ei seuraa pelialan kehitystä samalla pieteetillä kuin me.

Tuosta ajopelistä en täyteen varmuuteen mene, mutta hyvin todennäköisesti se oli DRIVECLUB VR. Muita PSVR-ajopelejä kun en saa näin aamutuimaan edes mieleeni. Ja jos se on DRIVECLUB VR, niin sen valinnan ymmärrän myös. Onhan se kuitenkin PS4:n se The Autopeli melkeinpä, jos ei hae mitään simulaatiota.

Kunhan 12. päivä koittaa, voin vapaasti kertoa tavallisen DRIVECLUBin ja VR-versionsa eroista. Tuli niitä eilen nimittäin vuorotellen pelattua hyvä tovi.

In other news: myöhään illalla otin Batman: Arkham VR:n testiin. Ensivaikutelmat eivät olleet hirveän lupaavat, koska Move-ohjainten kalibrointi ei meinannut onnistua. Lopulta pelaaminen tyssäsi täysin, kun en pystynyt tarttumaan Lepakkoluolassa muutamiin esineisiin pöhköstä syystä. Olin siis valinnut alussa pelaavani istualtaan, mutta osa esineistä olikin virtuaaliavaruudessa niin "matalalla", että Move olisi pitänyt tunkea sohvasta läpi.

Vasta kun siirsin PS Cameran TV-tasolta kaiuttimen päälle ja vaihdoin pelitavaksi seisomisen, pääsin Batmanin housuihin oikein tosissani. Ja se olikin sitten kyllä melkoisen huikeaa. Graafisesti todella hyvännäköinen ja yksityiskohtainen, ja aikani eräässä paikassa kirjaimellisesti pyörittyäni olin jo ihan sekaisin, mikä mahtaa olla rintamasuunta tosielämässä. Vaikkei täysin vapaasti saanutkaan liikkua, tuli ympäristöjä ja esineitä katsottua miltei joka suunnasta. Tässä Arkham VR:ssä tuli kuitenkin huomattua myös tuo Move-ohjaimien seurannassa oleva pieni huojunta. Se ei muutoin häirinnyt, mutta kun esimerkiksi käteen poimitussa lapussa olevaa tekstiä piti lukea, oli se aika hankalaa. Jo PS3-ajoilta tuttu rivakka Moven ravistus kuitenkin sai kalibroinnin taas toviksi aisoihin. Jonkin ajan kuluttua ilmiö aina kuitenkin palasi.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

TT-2k: Täällä Playroom on ollut jo vuosia lasten suosikki, oletko kokeillut VR -versiota vielä tälle kohderyhmälle?
 
TT-2k: Täällä Playroom on ollut jo vuosia lasten suosikki, oletko kokeillut VR -versiota vielä tälle kohderyhmälle?
Jostain syystä Playroom VR ei kuulunut tuohon 11 pelin latauskoodinippuun. Voi olla, että se toimitetaan vasta jälkijunassa.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

PlayStation_AIM_Farpoint_E3_High_Def_Digest.jpg


Raidetäiskintöihin VR taipuu täydellisesti. Kun liikkuminen on ongelmista, ovat kiskot siihen yksi ratkaisu. Tässä hyvä esimerkki, jonka toivoisin totisesti kääntyvän vielä PSVR:lle. Oli aikoinaan PSX:n klassikoita ja on sitä tietysti yhä edelleen meille peliä pyssyteille. Tuli hankittua karamellin vihreä pistooli tätä varten ja hauskaa oli.

 
Ylös Bottom