Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Super Mario Maker (Wii U ja 3DS)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    3ds wiiu
Vastaus: Super Mario Maker

Vähän semmoinen tuntuma, että porukka pelaa tuota 100 Mario Challengea skipaten kentät ensimmäisen kuolon tullen ja tavoitteena siis mahdollisimman nopea lisähahmovalikoiman kerääminen.

Noinhan se taitaa olla. Kun noita omien kenttien kuolemapaikkoja katsoo, niin moni ilmeisesti juoksee suorilta ensimmäiseen viholliseen/kuoppaan ja se on sitten siinä. Tuohon kun saisi jonkin sanktion, niin ehkä se vähän kannustaisi yrittämään myös järkevämpien kenttienkin luomista.

Kiitokset myös kehuista. :) Yritän nimenomaan panostaa siihen, että kenttiä olisi hauska pelata. Niitä tuleekin sitten hiottua ja tasapainotettua kunnes ne ovat omasta mielestä mukavia läpäistä. Nyt tulikin tehtyä sitten "kakkosmaailman" loppukenttä ja se on ehkä jo hieman haastavampi kuin aiemmat, mutta siinäkin olen pyrkinyt pitämään yllä samaa letkeää meininkiä kuin aiemmissa. Kaiken kaikkiaan olen lopputulokseen melko tyytyväinen. :)

Classic NSMB 2-4: 2ECB-0000-00A9-9060

Vielä ei ole ehtinyt tutustumaan muiden kenttiin niin paljon kuin olisi halunnut, kun on muutenkin ollut peliaika taas hieman kortilla, mutta jossain vaiheessa.. :)

Edit: Näköjään tuli kämmi tuohon edelliseen kenttään, sillä en muistanut tiukentaa aikarajaa. :D Joka tapauksessa, syntyi sitten toinenkin kenttä heti putkeen (ja viimein on muuten putketkin käytössä).

Classic NSMB 3-1: AAD3-0000-00A9-B525

Tässä ei vissiin saa laitettua vettä samalla tavalla kenttiin kuin noissa linnakentissä on laavaa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Super Mario Maker

Itselläni ei ole oikeastaan yhtään Mario kokemuksia menneisyydestä ja en omista edes WiiU:ta. Tämä peli kyllä kiinnostaa, paljon on tullut videoita tästä katsottua viime aikoina. Nousee varmaan korkealle vuoden peli listoilla, vaikka tämä vuosi onkin täynnä hyviä isoja AAA-pelejä.
 
Vastaus: Super Mario Maker

Vaikka vannoin jo melkein käsi Aku Ankalla ettei WiiU:ta talouteen tule, mutta niin vaan joutuu taas sanansa syömään.
Tuolla se tv tasolla nyt on ja ainoastaan Mario Makerin vuoksi, täytyy illalla koettaa muiden tekemiä kenttiä pelata ja pitää niitä itsekkin alkaa rakennella.
 
Vastaus: Super Mario Maker

Classic NSMB 3-1: AAD3-0000-00A9-B525

Tässä ei vissiin saa laitettua vettä samalla tavalla kenttiin kuin noissa linnakentissä on laavaa?

Ei tunnu saavan. Toiveina olisi tuokin ominaisuus saada käyttöön DLC:nä tai muuten.

Sain ensimmäisen kentän eetteriin. Voi olla aika hard mutta tulihan tuohon useampi tunti panostettua että saa haastetta.

PANIC RUN!!!
ID: 54AC-0000-008D-0404

Tästä melkein haluaisin nähdä videon, että kuinka ihmeessä tämä pitää juosta läpi. Ei onnistunut millään, vaikka kuinka kokeilin. :D
 
Vastaus: Super Mario Maker

Ei tunnu saavan. Toiveina olisi tuokin ominaisuus saada käyttöön DLC:nä tai muuten.

Tuo on kyllä harmillinen puute. Olisi ollut mukavaa tehdä tuollainen vesimaailma, kun onhan noita ollut Marioissa - toisi vaihteluakin. Samoin kunnon jäämaailma, vaikka taisi viimeisimpien joukossa joku jääpalikka avautuakin. Minäkin veikkaan, että dlc:n muodossa tähän tulee vielä yhtä jos toista kivaa. Onhan tässä peruspelissäkin toki kiitettävän paljon kaikenlaista, mutta tiettyjä pieniä mausteita keitos vielä kaipaisi. Parilla hyvällä dlc-paketilla tähän saisi kummasti lisää elinikää, vaikka nykyiselläänkin tästä riittää varmasti hupia vielä vuosiksi. Kevyesti tämän vuoden parhaita julkaisuja.

Nyt kun joku kehittäjä vielä tajuaisi ottaa Mario Makerista oppia ja julkaisisi esim. 2D RPG Makerin, niin muuta ei enää tarvittaisikaan. Paitsi ehkä 8-16 bittisiin Zeldoihin perustuvan Zelda Makerin. :D
 
Vastaus: Super Mario Maker

Lauantaina annoin periksi ja tämän hommasin.

Kyllähän tämä hauska on, itse olen yrittänyt tehdä helppoja kenttiä, joissa olisi aina jokin jippo tai lopussa joku juttu millä saisi täydet pojot (1UP).
Lähinnä ajattelin, että tällä on varmasti hyvä tehdä muksuille harjoitus kenttiä.

Tämä todellakin on helppo, mutta laitetaan tänne kuitenskin.
ID: CCC4-0000-00AE-715E

Kenttiä ladattuna tällä hetkellä 6 kappaletta (en muista muiden ID).
 
Vastaus: Super Mario Maker

Lauantaina annoin periksi ja tämän hommasin.

Kyllähän tämä hauska on, itse olen yrittänyt tehdä helppoja kenttiä, joissa olisi aina jokin jippo tai lopussa joku juttu millä saisi täydet pojot (1UP).
Lähinnä ajattelin, että tällä on varmasti hyvä tehdä muksuille harjoitus kenttiä.

Tämä todellakin on helppo, mutta laitetaan tänne kuitenskin.
ID: CCC4-0000-00AE-715E

Kenttiä ladattuna tällä hetkellä 6 kappaletta (en muista muiden ID).
Ei toimi yo. kenttä.
 
Vastaus: Super Mario Maker

Ei toimi yo. kenttä.

Hmm, ei toimi koodina vai ei toimi kenttänä? :(
Noh, eipä se edes ollut kovin ihmeellinen.
Tässä on muutama vähä jalostetumpi oma kenttä, eivät ole pitkiä eikä vaativia.
Mutta molemmissa oma jipponsa. Tosin jälkeen huomaa suunnittelu virheet, mutta se on semmosta.


I hate trampolines ID: BA29-0000-00AE-977E
Näytä liitetiedosto 14948
Tässä tykkään siitä, että vaikka kentän mokaa niin siinä voi palata aina alkuun.


it is a mess ID: 5593-0000-00AF-CB31
Näytä liitetiedosto 14949
Ja tässä, noh tämä nyt vain on sotku.



Harmillisesti ei vain oikein ole ollut aikaa tutustua kenttä tarjontaan tässä pelissä.
Pitää kerätä listaa kentistä, jotka ovat ns. Mario-laatua ja mukavia pelata.
En pidä kovinkaan vaativista kentistä, koska en ole mitenkään hyvä pelaamaan.

YouTubesta olen kattonut MarioMakerMorningisia, siinä on ihan mukavia kenttiä välillä.
 
Vastaus: Super Mario Maker

Tänään oli taas hetki aikaa touhuta pelin parissa ja kenttähän siitä syntyi:

Classic NSMB 3-2: F5FF-0000-00B6-F999

Sehän muuten sitten kannattaa kenttiä suunnitellessa muistaa, että se mikä itsestä voi tuntua helpolta, ei välttämättä ole sitä muille. Omat kentät tulevat rakennellessa hyvin tutuiksi ja niiden vihollis-, sun muut asettelut tietää jo valmiiksi. Se on aina etu jos vieressä on perheenjäsen/kaveri, joka on taidoiltaan eri tasoa.
 
Vastaus: Super Mario Maker

ID: CCC4-0000-00AE-725E

Oli kirjoitusvirhe tullut tuohon koodiin, kolmanneksi viimeinen merkki oli väärin, tuossa nyt oikein. :)

--

Tuli tänään kymmenen jaetun kentän katto vastaan, joten poistin selkeästi huonoimman kenttäni jorpakkoon ja pistin tilalle uuden. Omia tuotoksia ei haluaisi hirveästi kehua, mutta omasta mielestäni parissa uusimmassani on aikas fiksu idea. Toteutuksesta saa olla montaa mieltä, mutta ite diggaan.

Indy-faneille:
Run like Indiana Jones!
86BC-0000-00B7-41E8

Jurassic Worldin ystäville:
Indominus Bowser!
824C-0000-00B2-B300

Toivottavasti se jippo selviää, kun kenttiä pelailee. Aukeaakohan tuo mahdollisuus jakaa enempi kenttiä 50 tähden myötä?

Ja kuten mainittu, niin parhaitenhan noita tosiaan pääsee selailemaan, kun koodilla hakee yhden ja klikkaa sitten mii-hahmon pärstästä muutkin kentät näkyviin.
 
Vastaus: Super Mario Maker

50 tähteä oli tullut viimein täyteen yön aikana. Suuret kiitokset asiassa auttaneille! Yritän nyt viimein tämän viikon aikana ehtiä pelaamaan ketjussa esiteltyjä kenttiä, niin saan tehtyä vastapalveluksen. :) Nuo tähtimäärät jaettavan kenttäkapasiteetin kasvattamiseen ovat melko kovia, mutta toisaalta tähtien ansaitsemisen todennäköisuus kasvaa sitä mukaa, kun kenttiä saa enemmän jakoon. Silti nuo määrät hieman ahdistavat, kun katsoo miten 90% porukasta noita pelaa, eli eivät edes yritä. :(
 
Vastaus: Super Mario Maker

Hauskoja kenttiä sitä on tehty!

Tosiaan helpoin keino löytää kenttiä on laittaa joku tekijä suosikiksi.
 
Vastaus: Super Mario Maker

Tullut nyt noita ketjussa esiteltyjä kenttiä testailtua jonkin verran ja ihan hyviä luomuksia on ollut. Yksi ongelma on kuitenkin nostanut päätään vahvasti, nimittäin kenttien haastavuus. Ei siinä, itse koen olevani suht hyvä Marioissa ja haasteessa ei ole mitään vikaa, mutta jos kaikki pelattavat kentät ovat todella haastavia niin hommasta menee nopeasti maku. Paria kenttää vielä jaksaa pahimmillaan sen muutaman kymmentä kertaa kokeilla, mutta jos jokainen kenttä vaatii samanlaista yritysrupeamaa, niin viimeistään viidennen kentän kohdalla peli-ilo on jo kadonnut olemattomiin. Ei tähän mennessä pelatuista toki kaikki olleet vaikeita, mutta suurin osa.
 
Vastaus: Super Mario Maker

Tässä kolme uutta latausta. Pitäisi olla helpompia kuin nuo alkupään lataukset.

Extended Family Bros. 1-1 / ID FF2E-0000-00B7-5BA1

Extended Family Bros. 1-4 / ID B64D-0000-00B8-7C50

do re mi / ID 6373-0000-00B7-6C96


+ ja ai niin lisäksi vielä Mario Kart -gimmickiä / 848E-0000-0098-C29C
 
Vastaus: Super Mario Maker

Eilen uskalsin laittaa muksulle padin käteen ja antaa tehdä mitä tahtoo kentälle.
Noh hän päätti ensimmäisenä läimästä ruudun täyteen tiili blockeja.
Päätin kattoa miten Mariolle käy, kun syntyy keskelle tiiltä.
Hämmästyin, kun sielä tiilten välissä pystyy juokseen, mutta niihän ne "huijauksetkin" toimivat.

Olen toki Marioita pelannut, mutten niin paljoa, että kaikki mekaniikat olisivat tuttuja.
Tässä vaiheessa teen pieniä kenttäkokeiluja ja konsepti ideointeja. Toivottavasti jossain vaiheessa saa työstettyä mukavan pelillisesti soljuvan kokonaisuuden, jossa on haastetta, muttei raastetta.

Tässä tuleekin tuo Zaniksen pointti, että mistä tietää onko rata pelattava muiden mielestä?
Valilettavasti kotoa ei vielä löydy pelitestaajaa :(


Tässä olisi nyt sitten tiilikenttä konsepti, josta mielelläni kuulisin ajatuksia.
Kun itse pelasin sitä läpi, huomasin, että siihen menee aikaa ylättävän paljon, vaikka tietää miten sen pääsee läpi.
Ja ehkä tein siihen vähä turhan monta "salaisuutta"?
Näytä liitetiedosto 14952 ID: BCF9-0000-00B9-0F1B



Toinen ajatus, jonka haluisin tehdä olisi labyrintti, mutta se pitäisi piirtää ensin paperilla.
Ensi viikolla onkin sitten enempi omaa rauhaa, joten kerkee panostaa Mario Makeriinkin kunnolla.
 
Vastaus: Super Mario Maker

Tullut nyt noita ketjussa esiteltyjä kenttiä testailtua jonkin verran ja ihan hyviä luomuksia on ollut. Yksi ongelma on kuitenkin nostanut päätään vahvasti, nimittäin kenttien haastavuus. Ei siinä, itse koen olevani suht hyvä Marioissa ja haasteessa ei ole mitään vikaa, mutta jos kaikki pelattavat kentät ovat todella haastavia niin hommasta menee nopeasti maku. Paria kenttää vielä jaksaa pahimmillaan sen muutaman kymmentä kertaa kokeilla, mutta jos jokainen kenttä vaatii samanlaista yritysrupeamaa, niin viimeistään viidennen kentän kohdalla peli-ilo on jo kadonnut olemattomiin. Ei tähän mennessä pelatuista toki kaikki olleet vaikeita, mutta suurin osa.

Olen itsekin huomannut tuon kenttien haastavuuden. Tämä peli on kyllä hyvällä (tai huonolla.. miten sen nyt ottaa) tavalla tuonut esiin sen, että miten käsitys esim. omasta kentästä saattaa olla vääristynyt, kun tajuaa, että alle 5 % vaikka 30 kokeilijasta läpäisee kentän, jonka luuli olevan korkeintaan keskitasoa. Kun viimein on aika laittaa oma kenttä jakoon, sen julkaisuedellytyksenä pelaakin läpi tajuamattaan, että on noin 30-50 kokeilukerran ulkoaopetellut ekspertti. Eräs toinen probleeman osa on ehkä siinä, että kenttiin tulee helposti sisällytettyä useimpiin kohtiin jotain "jännittävää" tai erikoista. Näin kentästä tulee tavallaan temppuja temppujen perään vaikeusasteen "kertautuessa" hifistelyn vuoksi. Vähän kuin vaikka lätkänpelaaja lähtisi omasta päädystä tavoitteenaan harhauttaa kaikki vastapuolen pelaajat ja viedä maalivahtikin hienolla veivauksella kahville.

Toisaalta paljon on kyllä myös kenttiä, jotka on tehty selkeästi naurettavan vaikeiksi tarkoituksella.
 
Vastaus: Super Mario Maker

Tässä olisi nyt sitten tiilikenttä konsepti, josta mielelläni kuulisin ajatuksia.
Kun itse pelasin sitä läpi, huomasin, että siihen menee aikaa ylättävän paljon, vaikka tietää miten sen pääsee läpi.
Ja ehkä tein siihen vähä turhan monta "salaisuutta"?

Tuli tätä nyt muutaman kerran kokeiltua. Tämä on varmasti tehdessä tuntunut hauskalta ajatukselta, mutta pelatessa hommaan alkaa kyllästymään suht nopeaa. En lopulta saanut selvitettyä mikä se kentän loppuun johtanut "salaisuus" oli, sillä kyllästyminen iski. Lisäksi kentässä oli todella helppo saada itsensä tilanteeseen, jossa eteneminen ei enää luonnistunut ja siitä lähinnä kumpusivat mieleen muistot Sierran vanhoista seikkailupeleistä, eikä todellakaan positiivisessa mielessä. :(

Tuosta konseptista kyllä voi kehittää toimivan kentän, mutta se vaatii hiomista. Kenttien suunnittelussa kannattaa muistaa, että useimmiten vähemmän on oikeasti enemmän. Samoin kannattaa eliminoida sellaiset kohdat, joissa pelaajan on mahdollista saattaa itsensä tilanteeseen, missä eteneminen on täysin mahdotonta - se syö motivaatiota yrittää uudelleen, kun on ensin muuten kuluttanut aikaa kentän selvittämiseen. Tuossa sitä aikaa tuntui kuluvan tuohon tiilien hajoittamiseen niistä p-napeista huolimatta, eikä se varsinaisesti ollut kauhean innostavaa puuhaa.

Siispä mietintää ja hiontaa. :)
 
Vastaus: Super Mario Maker

Tuli tätä nyt muutaman kerran kokeiltua. Tämä on varmasti tehdessä tuntunut hauskalta ajatukselta, mutta pelatessa hommaan alkaa kyllästymään suht nopeaa. En lopulta saanut selvitettyä mikä se kentän loppuun johtanut "salaisuus" oli, sillä kyllästyminen iski. Lisäksi kentässä oli todella helppo saada itsensä tilanteeseen, jossa eteneminen ei enää luonnistunut ja siitä lähinnä kumpusivat mieleen muistot Sierran vanhoista seikkailupeleistä, eikä todellakaan positiivisessa mielessä. :(

Tuosta konseptista kyllä voi kehittää toimivan kentän, mutta se vaatii hiomista. Kenttien suunnittelussa kannattaa muistaa, että useimmiten vähemmän on oikeasti enemmän. Samoin kannattaa eliminoida sellaiset kohdat, joissa pelaajan on mahdollista saattaa itsensä tilanteeseen, missä eteneminen on täysin mahdotonta - se syö motivaatiota yrittää uudelleen, kun on ensin muuten kuluttanut aikaa kentän selvittämiseen. Tuossa sitä aikaa tuntui kuluvan tuohon tiilien hajoittamiseen niistä p-napeista huolimatta, eikä se varsinaisesti ollut kauhean innostavaa puuhaa.

Siispä mietintää ja hiontaa. :)

Noh tätä vähän ajattelin. Kiitos, huomioista.

Tässä kävi klassikot, ymppäsin lopulta liikaa ja homma alkoi olla puuta.
Ajatuksena hauska, voi juosta tiilian sisällä ja vaihtaa tasoa.

Tämä varmaan toimii pienenä osana suurempaa kenttää. Muutama satunnainen vihu, jotka pakottavat vaihtamaan korkeutta.
Ja muutama salaisuus, kuten P-nappi joka muuttaa kentän luonteen.
 
Vastaus: Super Mario Maker

Tulipa nyt tehtyä ensimmäinen kummitustalokenttä, eli classic-sarja jatkuu:

Classic NSMB 3-3: 2FC8-0000-00BA-31DC

Kyllä tuossa sai taas pari tuntia vierähtämään, mutta olen tyytyväinen lopputulokseen. :)
 
Ylös Bottom