Vastaus: PS4 KFIN F1 2016 [KAUSI 1]
Kiitoksia omasta puolesta jälleen, oli mukava kilpailla taas, kun oli täysi lähtöruudukko suomalaisia kasassa. Ilmeisesti tämä oli hieman tapahtumarikkaampi kisa kuin Bahrain ja itselläkin oli kyllä mielenkiintoisempi kilpailu.
Tiesin jo etukäteen, että Kanadassa pisteet tulevat olemaan tiukassa. Otin tatsia pari tuntia ennen kisan alkua Quick Racessa ja hienosäädin asetuksia. Lopulta lähdin balancedilla, paitsi muokkasin etusiipeen yhden pykälän lisää. Aika-ajoissa ajoin lopulta ruutuun 14 ja kukistin niukasti tallikaveri Senaattorin. Tuo meikäläisen paras kierros syntyi viimeisellä vedolla ultrasofteilla.
Kisaan tiesin lähteväni alusta asti yhden stopin taktiikalla, koska tiesin, että renkaat kestävät sen jopa minun käsittelyssä. Viereltä suurin osa taisi lähteä kovimmalla seoksella eli softeilla, mutta itse otin alle supersoftit, koska halusin olla alussa "nopea" ja lopussa sitten mahdollisesti varmistella sijoitusta softeilla. Taktiikkana oli ajaa 15 kierrosta supersofteilla ja sitten loput 20 kierrosta softeilla. Otin lähdön varman päälle, mutta edessä kolaroitiin sen verran, että nousin muistaakseni pari sijaa ylöspäin. Sen jälkeen sitten, kun tilanne rauhoittui, ajelin Kiraihin perässä pitkän tovin parin sekunnin päässä. Sijoitukset taisivat olla kymmenen ja yksitoista, jos en aivan väärin muista. Jotain sitä luokkaa kuitenkin. Meikäläisen takana tallikaveri Senaattori oli aluksi yhdeksän sekunnin päässä, mutta hiipi sitten kierroksella 13-14 meikäläisen kantaan tasaisella ajamisella, vaikka hänellä oli softit ja minulla supersoftit. Meikäläisellä oli alussa vaikeuksia löytää hyvä rytmi ja sitten tietysti renkaatkin alkoivat kulumaan siinä kymmenen ajetun kierroksen jälkeen. Edessä Kiraih saavutti Fismerkermannin ja sitten jonkun toisen hepun. Tuo kolmikko ajoi siinä edelläni ja tyydyin tarkkailemaan ja ajamaan omaa kisaa. Päästin Senaattorin ohitse kierroksella 14. Kierroksella 15 tulin varikolle. Takasuoralla vielä muistaakseni Suomi-Rampa taisi ohittaa minut, mutta itse suuntasin siis vaihtamaan alle softit. Niillä sitten ajoin tasaisesti ja laitoin "Rich"-bensansyötön päälle, koska ylimääräistä bensaa oli vajaa pari kierrosta poltettavana.
Noh, kaikki sujui hyvin ja muiden pysähdysten (ja kolarien ?) ansiosta nousin yhtäkkiä sijalle kahdeksan. Kymmenen kierrosta ennen maalia sitten SC tuli radalle. Edellä storkki ja hänen edellä ajanut heppu tulivat varikolle vaihtamaan ultrasoftit, joten myös minä päätin tehdä niin. Taakse päin oli sen verran kaulaa, että sieltä ei tullut kukaan ohitse. Siitä sitten saimme turva-auton kiinni juuri sillä kierroksella toisen väliaikapisteen tietämillä, kun SC oli tulossa sisälle. Takasuoralle heilahti lopulta vihreä lippu ja otin hyvät vauhdit heti storkin ohi shikaaniin. Jarruttelin kuitenkin melko varman päälle sisäkautta, koska ruuhka oli melkoinen ja halusin välttää osumat. Storkin kanssa sitten olimme rinta rinnan etusuoralla, mutta jos en nyt väärin muista, hän tuli ohitse sisäkautta ja samoin teki Suomi-Rampa, joka pääsi imustani ohitse, mutta spinnasi sitten ensimmäisessä mutkassa. En tiedä oliko siinä joku osuma, mutta omassa ruudussa ainakin jätin tilaa sisälle ja käänsin melko kaukaa vasta vasemmalle, mutta tosiaan siitä Suomi-Rampa sitten Williamsillaan meni juuri nenän edestä ohitse. Storkki taisi sitten kolmosmutkan jälkimainingeissa osua seinään ja nousin sijalle kuusi. Tässä vaiheessa sitten ajoin pari kierrosta rauhassa. Takaa alkoi Suomi-Rampa kuitenkin lähestyä. Itse sitten muistaakseni kierroksella 30 tai 31 koitin ohittaa kahta kierroksella ohitettavaa. Sauberilla ajanutta kaveria ja sitten jrantalaa. Sauberista pääsin ohi kakkosmutkassa. Siitä sitten ulostulo ja edessä jrantala heittelehti hieman vasemmalta oikealle äkillisesti. Herpaannuin ja panikoiduin siitä sen verran, että vasen etupyörä haukkasi ruohikolle ja auto lähti hanskasta. Osuin jrantalaan ja rikoin etusiipeni melko pahasti. Suomi-Rampa pääsi kuittaamaan minut ja tipuin seitsemänneksi. Onneksi sentään ei käynyt niin pahaa vahinkoa, että auto olisi mennyt rikki. Siivellä pystyin ajamaan viimeiset viisi kierrosta kuitenkin maaliin, vaikka se oli oranssin ja punaisen värinen. Taakse oli eroa storkkiin 15 sekuntia, joten sikäli pystyin ajamaan varman päälle. Maaliin sijalla seitsemän lopulta eli sama sijoitus kuin Bahrainissa. 14. lähtöruudusta en uskonut nousevani pisteille, koska vauhti oli sen verran huonoa muihin verrattuna yhdellä kierroksella, mutta muiden avustuksella sitten noustiin pisteille ja se kelpaa vallan mainiosti.
Kisan jälkeen sitten vielä pahoittelin tuota osumaa jrantalalle ja hän totesi, että eipä mitään, vaan hän itse pelkäsi pilanneensa minun kisani. Nojoo, eipä pilannut ollenkaan, vaan itse olisi pitänyt ottaa tuo tilanne vielä tarkemmin. Tällainen raportti tällä kertaa, jatketaan ensi viikolla Bakussa. Odotan innolla muiden raportteja ja varsinkin koosteita, jos jotkut sellaisia tekevät. Iso peukku niille jo tässä vaiheessa.