Marston oli yleisesti ihan hyvin tehty hahmo ykkösessä ja sen tarinakin oli ihan mielenkiintoinen, sekä tarjosi ihan kivasti vaihtelua pitkän seikkailun aikana. Rockstar meni enemmän John Wayne tyyliin Marstonin kanssa kuin Clint Eastwoodia, joka oli yllättävä sekä mielenkiintoinen valinta. Toisaalta Marston sai myös kritiikkiä ja itseänikin häiritsi se minkäläinen valittava nysvä John Marston oli. Aina kitisemässä ja naiviin ystävällinen muita kohtaan. Hame vain puuttui vaate vaihtoehdoista.
Tässä kohtaa on itselleni jatko-osan ennakkomateriaalin perusteella Rockstar tehnyt erinomaisen valinnan ja luonut vähän karskimman päähahmon Arthur Morganin, joka kuitenkin vaikuttaa monitahoiselta eikä yksipuoliselta lainsuojattomalta. Itse olen ainakin jo tässä vaiheessa enemmän innoissani Arthur Morganista kuin John Marstonista ikinä.
Toivottavasti kuitenkin nyt RDR2:ssa John Marston saa sivuosassa näyttää, että on mies ja sillä on "pallit".
Itse roolipelaan pelejä ja nyt on aika iso muutos asetelmassa, kun ykkösessä oltiin periaatteessa sheriffi/bounty hunter (vaikka tehtävissä usein oltiin rikolliselle tekemässä tehtäviä sekä palveluksia) sekä yksinäinen cowboy hevosen kanssa preerialla. RDR2:ssa pelaajan hahmo on lainsuojaton osana ryhmää(tai jopa osittain ryhmästä vastuussa), joka muuttaa roolipelaamisen aika erillaiseksi ensimmäiseen osaan verrattuna. Sekä ryöstäminen ja rikollinen toiminta toimii nyt luonnollisemmin tehtävissä, kun se kuuluu päähahmon toimenkuvaan ja hengissä pysymiseen.
Pelimaailma, asetelma ja hahmot vaikuttaisi olevan kunnossa, ne yhdistettynä Rockstarin aina panostamiin yksityiskohtiin sekä näihin uusiin pelimekaanikoihin (lisätiedot IGN ennakoissa) niin vaikuttaa aika timanttiselta paketilta.