Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Fallout 76

Jogi

Well-Known Member
(Wikistä lainattua)
Kehittäjä Bethesda Game Studios
Julkaisija Bethesda Softworks
Jakelija Bethesda Softworks
Ohjaaja Todd Howard
Pelisarja Fallout
Pelimoottori Creation Engine
Julkaistu 14. marraskuuta 2018 (suunniteltu)
Lajityyppi toimintaroolipeli
Pelimuoto moninpeli
Alusta PlayStation 4
Microsoft Windows
Xbox One

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fallout_76
---

Hienoa, uusi Fallout
Surkeaa, se ei olekaan sellainen kuin halusin


Ilman jaaritteluja itseä huolettaa eniten se että tekijän mukaan kaikki muut ihmiset pelissä on nettipelaajia, on esitetty että voivat olla raidereita treidaajia jne, eli korvaavat edellisten pelien kaikki ihmismäiset NPC:t. Myös ne "tarinan" dialogi jantterit, tai vaihtoehto on että tälläistä dialogi tarinaa ei enää ole tai että kaikki sellaiset on robottien kautta. Soolona voi vetää mutta kaikki ihmiskontaktit on muita pelaajia. Jos se että perinteisesti dialogi valintoja voi miettiä, kaupanteossa voi rauhassa tutkailla palikoita ei tule onnistumaan "pelaajien" kanssa, ei kukaan jaksa odotella 10minuuttia jonkun hikisen aseen ostoa.

Vaikka kuin miettisin niin en löydä tästä mitään keinoa miten nuo ihmiset voisi osallistua perinteiseen tarinan kerrontaa kun mitään pakotusta ei voi olla että ao. tyypit olisi kiinteästi jossain tai tekisivät mitään minkään säännön mukaan.

Minusta tässä tulee ns. "Xbox one, sports, sports, tv,tv, always online" gate mieleen, yritetään selittää että kyllä tämä on perinteinen Fallout mutta iso osa potentiaalisista pelaajista ei näe miten se olisi mahdollista tekijän kertomalla mekanismilla (jossa kaikki ihmiset pelimaailmassa ovat pelaajia)

V.A.T.S. myös perinteisessä muödossa poistettu kun peli on always online, aikaa ei voi hidastaa.

Näen että näillä selityksillä ja spekseillä tästä tulee reilusti karsittu Fallout joka ei enää ole sellainen mitä itse haluaisin.
 
Vaikka Fallout on yksi parhaista pelisarjoista, niin tämä ei herättänyt suuria odotuksia. Haluan pelata ydintuhon jälkeiset tutkimusretkeni yksin ja rauhassa ihmetellen. Moninpeli ei ole aina hyvästä. Ehkä vielä jonkun kahden pelaajan coopin hyväksyisi, mutta että pelimaailma vilisee ihmispelaajia... En myöskään halua rakennella linnoituksia ynnä muita rakennelmia. Haluan tutkia joutomaata ja nauttia tarinasta. Nämä aspektit tuntuvat juuri nyt kärsineen pahimman inflaation. Toivottavasti Bethesda osoittaa pelkoni turhiksi ja sieltä tulee sittenkin hyvä jatko aikaisemmille Fallouteille.
 
En ymmärrä, miksi te odotatte tästä fallout 5 kun sata kertaa sanottu että tämä ei sitä ole :D

Itselle ainut huolenaihe on tuo että NPCt puuttuvat joten miten paljon peliä jaksaa sitten pelata ilman niitä, alkuun en todennäköisesti peliä tule ostamaan koska vähän hirvittää tuo muiden pelaajien kanssa pelaaminen. Peli on kuitenkin 4 kertaa isompi kuin fallout 4 joten 20-30 pelaajaa kun sinne lykkää ei niihin kauhein usein törmää, varsinkin kun pelaajat näkee kartassa kokoajan (tai näin olen ymmärtänyt) joten niitä voi vältellä myös. Myöhemmin kun priva serverit saapuvat voisi kaverien kanssa mennä kokeilee mutta miten paljon pelistä saa sitten irti ilman muita pelaajia, valtavan maailman tutkiminen on varmasti fantastinen kokemus jos siellä on kaikkea kivaa mihin törmätä.

Ne joita hirvittää se että joku tulee tuhoamaan rakennelmasi tai heittää nuken sinne ei ole syytä huoleen, kuolema ei pelissä merkitse juuri mitään ja rakennelman saa nopeasti takaisin siihen kuosiin mitä se olikin. Nuket myöskään eivät tule jatkuvasti lentelemään taivaalta koska pelin tarina täytyy olla vedetty läpi ja sen jälkeen täytyy tehdä lukuisia vaikeita ja pitkiä random tehtäviä jotta niitä avaimia saa.

Tarina tosiaan hoidetaan roboteilla, holotapeilla ja tietokoneiden välityksellä, itse en välttis tätä näe ongelmana koska falloutin paras puoli on aina ollut se maailman tutkiminen ja sieltä asioiden löytäminen, sitä kun saa tehdä kaverin tai parin kanssa se voi parhaimmillaan olla todella hauskaa.

Bethesdalta sanotaan että peli tuodaan aluksi tässä kunnossa ulos koska heillä uskotaan always online ja kaikki pelaajaat ovat ihmisiä tyyliseen peliin. Mutta ajan kuluessa sitä muokataan pelaajien haluamaan suuntaan koska turha pitää peliä pystyssä vuosia jos sitä ei kukaan halua pelata.

Yksinpelaajalle privaservut ovat varmasti oikea suunta mutta kuinka paljon pelistä saa yksin irti, kavereiden kanssa varmaan enemmän mutta vaikuttaako muiden pelaajien puute sitten miten isosti pelikokemukseen, se nähdään vasta kun peli tulee ulos.
 
Yksinpelaajalle privaservut ovat varmasti oikea suunta mutta kuinka paljon pelistä saa yksin irti, kavereiden kanssa varmaan enemmän mutta vaikuttaako muiden pelaajien puute sitten miten isosti pelikokemukseen, se nähdään vasta kun peli tulee ulos.

Niin, sepä se, pelkään että niin ihmispelaajilla kuin ilman tarinapuoli ei ole sitä mitä se oli, dialogit ja muu logistiikka muuttuu väkisin.. ja aika ontolta tuntuu jos tarina jää johonkin random holotapejen tai robottien varaan :(

ja se että kun on ns. hub maailma niin se ei voi muuttua, kanssakäyminen ei voi olla tässä maailmassa erilainen eri tilanteessa oleville pelaajille.. jos edes on mitään "eri tilannetta", voi olla että ei ole mitään merkityksellistä mikä voisi vaihdellla pelaajasta toiseen.
 
Eiköhän tämä nyt ole käytännössä Fallout-maailman vastine Elder Scrolls-online-versiolle. Ja kuten tuossa edellä jo hyvin todettiin, ei kannata tästä odotella Fallout vitosta, jonka kyllä uskon jossain vaiheessa myös tulevan perinteisempään tapaan toteutettuna yksinpelinä - aivan kuten nyt ilmoitettiin Elder Scrolls kuutosen olevan jo tekeillä.

Kyllä tälle online Falloutille luulisi tilausta olevan. Ainakin itse tulen tämän takuuvarmasti hankkimaan, kun olen tuolla Elder Scrolls-onlinessakin viihtynyt, ainakin satunnaisesti. Eikä tämän online Falloutin pitäisi sinänsä olla niiltäkään pois, jotka haluavat pelata Falloutinsa puhtaasti yksin. Teillekin tulee aivan varmasti pelattavaa taas jossain vaiheessa.

Mutta antakaa meidän online Falloutia jo pidempään odottaneiden kuitenkin nyt nauttia, kun tällainenkin Fallout jo kohtapuolin on siitä kiinnostuneille tarjolla.

Vähän kyllä oudoksuttaa se ratkaisu, ettei koneen ohjaamia NPC-ihmispelaajia ole. Muutoin odotan peliä kyllä erittäin suurella mielenkiinnolla.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt muutanan päivän aikana selvinnyt että ikävät jutut on juuri kuin on pelätty.. tehtävät on geneeristä jaskaa, eventtejä yms tarinatonta höttöä grindaajille, ei npc hahmoja -> ei tarinaa.. yrittäävät varmaan täytellä holotape lorella jne mutta ei tämä ole muuta kuin "moninpeli" grindausta yksin tai muiden kanssa.

Ne nuketus jututkin sopii tähän grindaus ajatukseen, luodaan tietynajan kestäviä paremman lootin paikkoja.
 
Jännä että pelistä ei paljon irtoa keskustelua.. onko ennakko-odotusten perusteella tulossa juuri sellaista "ei niin fallouttimaista" tulosta.. Mitään ei ole tässä 3kk aikana ilmennyt joka toisi yhtään lisää valoa asiaan.. edelleen tekijät hokee "asiaaa mietitään ja säädetään" mitään esimerkkiä tarinasta ei ole jne.. viestintä on kertakaikkiaan suppeaa ja välttelevää.

Nyt viimeisimmässä artikkelissa: https://www.tilt.fi/uutiset/bethesdan-pete-hines-paljastaa-fallout-76n-saloja/

tietokoneen kontrolloimia ihmishahmoja ei ole maailmassa ollenkaan. Jos siis törmäät erämaassa ihmiseen, se on satavarmasti toinen pelaaja. Siinä missä ympäristöt aiemmissa julkaisuissa ovat olleet selviytyjien kylien ja erilaisten ihmisryhmittymien värittämä, Fallout 76:ssa autiomaa on ihmisten osalta todella tyhjä. Taustajuonta ja tehtäviä tuodaan seikkailijoiden käsiin erilaisten nauhoitusten, viestien ja muiden menneisyyden vihjeiden välityksellä. Kyseessä on todella raju muutos, mikä luonnollisestikin herättää kysymyksen siitä, saadaanko tarina tuotua yhtä merkittävässä roolissa esille kuin mitä Fallout-peliltä odotetaan.

– On monta tapaa välittää tarina pelaajille, ja Fallout 76:ssa se tuodaan esille robottien, kioskien, holonauhojen ja muiden maailmaan piilotettujen viestien avulla. Myös ryhmittymillä on rooli. Jos seuraat päätehtävää, yksi ensimmäisistä tapahtuvista asioista on törmääminen yhteen ryhmittymään, joka on ollut paikalla auttamassa ihmisiä.

Hetkinen, ei ihmis NPC hahmoja mutta sitten on "ryhmittymä" (ihmisiä, roboja??) joka auttaa ihmisiä (mitä ihmisiä.. niitä 12 (mikä lieneekään lopullinen määrä) pelaajako jota on kartalla ja jotka ei edes kohtaa toisiaan ihan helpolla kun pelialue on 4x mitä Fallout 4:ssa???

– Pelaajat eivät voi tehdä maailmalle mitään pysyvää. Et kirjaudu tietylle serverille tai pelaa aina samojen ihmisten kanssa. Kun samassa maailmassa kanssasi on jo tusina ihmistä, kenen versiota maailmasta pitäisi silloin noudattaa? Emme halua, että pelaajat joutuvat huolehtimaan tällaisesta. Voitte yksinkertaisesti vain pelata – taustatekniikka hoitaa kaiken muun.

Kertonee jo kaiken, jos teet "tehtäviä" niin se ei voi muuttaa "maailman" suhtautumista pelaajaan kun pelaaja voi olla ties missä tilassa "tarinan" tai tekemisten suhteen jne.

Minä veikkaan että tämä peli on tällä tahdilla vaikeuksissa, ei parissa kuukaudessa nivota kasaan mitään suurta näistä lähtokohdista mitä ovat julkisuuteen päästäneet.
 
Jännä että pelistä ei paljon irtoa keskustelua..

Ongelma on ehkä juuri siinä mitä itsekin pohdit. Tämä ei vaan kiinnosta samalla tavalla kuin oikeat Falloutit. Ydintuhon jälkeinen maailma kaipaa tarinaa, paljon kohtaamisia erilaisten hahmojen kanssa ja toisistaan eroavia mielenkiintoisia tehtäviä. Se ei kaipaa geneeristä loottirallia ja pelkkiä ihmispelaajia. Tässä rikotaan Falloutin ydintä, eikä se tunnu hyvältä, saati kiinnostavalta.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma on ehkä juuri siinä mitä itsekin pohdit. Tämä ei vaan kiinnosta samalla tavalla kuin oikeat Falloutit. Ydintuhon jälkeinen maailma kaipaa tarinaa, paljon kohtaamisia erilaistan hahmojen kanssa ja toisistaan eroavia mielenkiintoisia tehtäviä. Se ei kaipaa geneeristä loottirallia ja pelkkiä ihmispelaajia. Tässä rikotaan Falloutin ydintä, eikä se tunnu hyvältä, saati kiinnostavalta.

Juuri näin. Minulle ei ainakaan riitä se, että muiden ihmispelaajien kanssa muka luodaan jotain omaa tarinaa. Samasta syystä skippasin Sea of Thievesin, vaikka se olisi nyt ladattavissa Gamepassissa.
 
Pelihän on selviytymispeli esim. Rust/Conan Exiles/Forest yms. Fallout ympäristössä eikä perus Fallout peli ja ainakin itse odotan tätä innolla. Tietty jos perus Fallout peliä odottaa niin sitten varmaankin tulee pettymään.

Tässä juuri kiehtoo tuo post-apokalyptisessa maailmassa selviytyminen ja bonuksena vielä muiden kanssa. Voi porukalla lähteä tutkimaan paikkoja ja toisaalta kun kohtaa muita pelaajia ei tiedä keneen voi luottaa ja keneen ei.

Ainoana huonona puolena näen tuon npc-hahmojen puuttumisen, mutta ehkä peli toimii ilman niitäkin. Lokakuussa pitäisi olla suljettu beta ennakkotilaajille ja kuulemien mukaan betan progressio säilyy koko versioon.

Lokakuussa nähdään!
 
Katsellaan kun beta tulee miltä tämä näyttää. Ensimmäistä kertaa saattaa tämänkin sarjan peli hypätä ostoslistalle. Ihan sen takia, että ollaan lähdetty rohkeasti moninpeli mailmaan. Sieltä itse ainakin saan ja olen saanut kaikki parhaat pelikokemukseni.
 
Katsellaan kun beta tulee miltä tämä näyttää. Ensimmäistä kertaa saattaa tämänkin sarjan peli hypätä ostoslistalle. Ihan sen takia, että ollaan lähdetty rohkeasti moninpeli mailmaan. Sieltä itse ainakin saan ja olen saanut kaikki parhaat pelikokemukseni.

Jotenkin ei jaksa uskoa että mp-toimisi tässä. Vahva tarina ja älytön määrä yksityiskohtia maailmaa tutkiessa puhuu enemmän yksinpelin puolesta. Itselle ensimmäinen Fallout ikinä jonka skippaan
 
Jotenkin ei jaksa uskoa että mp-toimisi tässä. Vahva tarina ja älytön määrä yksityiskohtia maailmaa tutkiessa puhuu enemmän yksinpelin puolesta. Itselle ensimmäinen Fallout ikinä jonka skippaan
Samankaltaisia väitteitä kuulin paljon aikanaan Elder scrolls onlinen kohdalla ja silti se on paras MMO mitä minä olen koskaan pelannut. Noh katsotaan mitä tämä tuo tullessaan peli voi olla täysi floppi tai todella mielenkiintoinen tekele.
 
Samankaltaisia väitteitä kuulin paljon aikanaan Elder scrolls onlinen kohdalla ja silti se on paras MMO mitä minä olen koskaan pelannut. Noh katsotaan mitä tämä tuo tullessaan peli voi olla täysi floppi tai todella mielenkiintoinen tekele.
Tuleva Fallout on sen verran merkittävä irtiotto sarjan vanhoista peleistä, jonka myötä pakosti osa pelisarjan ystävistä mieltää tämän totaaliseksi flopiksi, vaikka laajempi vastaanotto olisi hyvinkin positiivinen. Fallout 3:n vastaanotto oli erinomainen, mutta tästä huolimatta löytyi pelaajia, joille Bethesdan kehittämä Fallout tuntui olevan pyhäinhäväistys. Sama varmasti nähdään Fallout 76:n tapauksessa.

Mitä tulee myyntilukuihin, niin eiköhän moninpeli Fallout menesty enemmän kuin hyvin. Näin ainakin uskon, vaikka omalla kohdalla peli jää ostamatta.
 
Tuleva Fallout on sen verran merkittävä irtiotto sarjan vanhoista peleistä, jonka myötä pakosti osa pelisarjan ystävistä mieltää tämän totaaliseksi flopiksi, vaikka laajempi vastaanotto olisi hyvinkin positiivinen. Fallout 3:n vastaanotto oli erinomainen, mutta tästä huolimatta löytyi pelaajia, joille Bethesdan kehittämä Fallout tuntui olevan pyhäinhäväistys. Sama varmasti nähdään Fallout 76:n tapauksessa.

Mitä tulee myyntilukuihin, niin eiköhän moninpeli Fallout menesty enemmän kuin hyvin. Näin ainakin uskon, vaikka omalla kohdalla peli jää ostamatta.

Sehän on juuri näin. Ite en näe ongelmaa siinä että yrittävät uudistua jos se tehdään hyvin. Eihän ne nyt Falloutiakaan voi tehdä koko ajan samaa. Monihan vannoo Fallout 2:sen nimeen ja kaikki siitä eteenpäin on paskaa. Ite aloitin Fallout 3:sesta sarjan pelaamisen ja se on ollut itselleni ikimuistoisin pelikokemus ikinä. Jotkut aloittaa Falloutin pelaamisen tästä uudesta tulevasta ja jos peli on moninpelinä hyvä, voi se olla niille se päräyttävin kokemus ja ehkä pelaavat vanhempiakin osia. En mä jotenkin näe että tietyt sarjat täytyy pitää aina samanlaisena eikä niitä saa uudistaa. Eri juttu sitten jos se uudistus on paskaa niin sittenhän se on paskaa. Mutta jos se löytää uuden yleisönsä ja sitä kehutaan niin ei se sitten ihan paskaa tod.näk.oo. Paitsi niiden mielestä jotka pelaa vaan sitä Fallout 2:sta sadannen kerran.
 
Samankaltaisia väitteitä kuulin paljon aikanaan Elder scrolls onlinen kohdalla ja silti se on paras MMO mitä minä olen koskaan pelannut. Noh katsotaan mitä tämä tuo tullessaan peli voi olla täysi floppi tai todella mielenkiintoinen tekele.
Noh, paras MMO... Morrowindistä saakka ES pelejä hakanneelle meikäläiselle nuo online versiot olivat kuraa, tosin mikään MMO peli ei ole koskaan säväyttänyt.
Voihan tuo hyvin myydäkkin, who knows. Itse jätän kauppaan vaikka Fallout 4n tullessa jonotinkin Jumbon Gamestopissa keskellä yötä kuin pikku lapsi. (Tai no, toivottavasti Vantaalla pikku lapset eivät hengaile Jumbossa keskellä yötä)
Vaikea uskoa että kerronta olisi samalla tasolla, vaikka lupasivatkin että yksinpelaaminenkin toimisi.
 
Sehän on juuri näin. Ite en näe ongelmaa siinä että yrittävät uudistua jos se tehdään hyvin. Eihän ne nyt Falloutiakaan voi tehdä koko ajan samaa. Monihan vannoo Fallout 2:sen nimeen ja kaikki siitä eteenpäin on paskaa. Ite aloitin Fallout 3:sesta sarjan pelaamisen ja se on ollut itselleni ikimuistoisin pelikokemus ikinä. Jotkut aloittaa Falloutin pelaamisen tästä uudesta tulevasta ja jos peli on moninpelinä hyvä, voi se olla niille se päräyttävin kokemus ja ehkä pelaavat vanhempiakin osia. En mä jotenkin näe että tietyt sarjat täytyy pitää aina samanlaisena eikä niitä saa uudistaa. Eri juttu sitten jos se uudistus on paskaa niin sittenhän se on paskaa. Mutta jos se löytää uuden yleisönsä ja sitä kehutaan niin ei se sitten ihan paskaa tod.näk.oo. Paitsi niiden mielestä jotka pelaa vaan sitä Fallout 2:sta sadannen kerran.

Juurikin näin on vain hyvä, että uudistutaan tai tehdään mielenkiintoisesta mailmasta erilainen peli. Sehän ei tarkoita etteikö näitä yksinpeli falloutteja tulisi jatkossa lisää. Tämän pelin on tuskin tarkoituskaan miellyttää kaikkia vanhoja fallout konkareita, jotka eivät halua kokeilla jotain uutta ja tai pelata moninpelejä. Tuskin tämä tulee tarinankerronnallaan rokkaamaan se on selvä ja se tuskin on ideanakaan. Ideahan on oman käsitykseni mukaan yhdessä hauskan pitäminen ja se hakkaa omalla kohdalla aina yksinpelin 100-0. Miksi jostain pelisarjasta ei voi tehdä täysin erilaista peliä joka on suunnattu erilaiselle asiakaskunnalle?
 
Noh, paras MMO... Morrowindistä saakka ES pelejä hakanneelle meikäläiselle nuo online versiot olivat kuraa, tosin mikään MMO peli ei ole koskaan säväyttänyt.
Voihan tuo hyvin myydäkkin, who knows. Itse jätän kauppaan vaikka Fallout 4n tullessa jonotinkin Jumbon Gamestopissa keskellä yötä kuin pikku lapsi. (Tai no, toivottavasti Vantaalla pikku lapset eivät hengaile Jumbossa keskellä yötä)
Vaikea uskoa että kerronta olisi samalla tasolla, vaikka lupasivatkin että yksinpelaaminenkin toimisi.
Nimenomaan peli oli itselle paras mmo. Pointti jutussani oli tehtiin elder scrolls mailmasta täysin erilainen peli joka on tarkoitettu eri peliyleisölle. MMO pelejen kun ei ole tarkoituskaan olla tarinankerronnaltaan mitää huipputuotoksia. Ymmärtääkseni silti tuotakin peliä moni Elder scrolls fani on pelannut paljon ja pitänyt siitä. Itsekin olen elder scrolls sarjan pelejä pelannut ja silti nostan ESO:n ylivoimaiseksi ykköseksi. mieltymyksiähän nuo on.
 
Nythän tuosta on jo pelivideoita ja juttua.. grafiikka on kyllä karun näköistä.. ysäri fiilistä hahmoissa ja nykivää 30fps ilman motion blurria eli näyttää tosi karkealta liikkeessä..huh huh.

Perinteistä dialogia ei ole. Yksi alkutarina oli että löydä joku "tyyppi"... no eihän pelissä voi löytää elävää tyyppiä joten alusta asti tiedät että se ei tule onnistumaan vaan kyseessä juoksutus haamun perässä :D
 
Ylös Bottom