Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Ja kun voittoakin pitää saada niin, konsolivalmistajan, tekijän kuin jälleenmyyjänkin niin ei niitä hintojakaan voi tuosta vain pudottaa halvempaan hintaan jos digiversio olisi jo valmiiksi nykyistä halvempi.
Aivan jos olisi, mutta kun ei ole.
Nykyisellä mallilla voisi hyvin olla fyysisen rinnalla digitaalinen myynnissä siellä pelikaupassa. Digipeli olisi vaikka sen 5€ edullisempi, koska ei ole fyysisen pelin pakkauskuluja yms.

Fyysinen kaupassa 60€
Digitaalinen kaupassa 55€
Digitaalinen konsolivalmistajan omassa kaupassa 70€


Joten alkuperäiseen väitteeseen, jossa fyysinen pelimyynti jarruttaa digipelien hinnanlaskua en edelleenkään usko.
 
Aivan jos olisi, mutta kun ei ole.
Nykyisellä mallilla voisi hyvin olla fyysisen rinnalla digitaalinen myynnissä siellä pelikaupassa. Digipeli olisi vaikka sen 5€ edullisempi, koska ei ole fyysisen pelin pakkauskuluja yms.

Fyysinen kaupassa 60€
Digitaalinen kaupassa 55€
Digitaalinen konsolivalmistajan omassa kaupassa 70€


Joten alkuperäiseen väitteeseen, jossa fyysinen pelimyynti jarruttaa digipelien hinnanlaskua en edelleenkään usko.

Eihän sitä pakko ole uskoa mutta meidän firmassa se joka tapauksessa on fakta eikä uskon asia. :D

Mutta tuo logiikkasi ontuu siltä osin, että mainitsemasi hinnat juurikin osoittavat sen miksi antamallani logiikalla fyysiset nostavat digitaalisten hintaa. Peli fyysisenä kaupassa 60e mutta jotta jälleenmyyjät saadaan pidettyä tyytyväisenä niin esim PSN storen hinta on tuon 70e. Ei sillä ole väliä millä hintaa kauppa myy valuuttaa kaupassa tai digitaalista latauskoodia, koska yksi digitaalisen etu on se, ettei tarvitse raahautua sinne kauppaan hakemaan sitä koodia/valuuttaa. Eikä se myöskään poista sitä tosiasiaa, että jotta ne jälleenmyyjät saadaan pidettyä tyytyväisenä niin sitä samaa peliä digitaalisena myydään kalliimmalla siellä omassa digikaupassa.
 
Eihän sitä pakko ole uskoa mutta meidän firmassa se joka tapauksessa on fakta eikä uskon asia. :D

Mutta tuo logiikkasi ontuu siltä osin, että mainitsemasi hinnat juurikin osoittavat sen miksi antamallani logiikalla fyysiset nostavat digitaalisten hintaa. Peli fyysisenä kaupassa 60e mutta jotta jälleenmyyjät saadaan pidettyä tyytyväisenä niin esim PSN storen hinta on tuon 70e. Ei sillä ole väliä millä hintaa kauppa myy valuuttaa kaupassa tai digitaalista latauskoodia, koska yksi digitaalisen etu on se, ettei tarvitse raahautua sinne kauppaan hakemaan sitä koodia/valuuttaa. Eikä se myöskään poista sitä tosiasiaa, että jotta ne jälleenmyyjät saadaan pidettyä tyytyväisenä niin sitä samaa peliä digitaalisena myydään kalliimmalla siellä omassa digikaupassa.
Onko teillä siis mahdollisuus firmassa myydä samaa tuotetta eri muodoissa, eli siis digi vs fyysinen?

Ei se poistakkaan sitä tosiasiaa että siellä omalla kauppapaikalla peli on digitaalisena kalliimpi. Vaan idea oli yrittää kertoa ettei se pelin fyysinen muoto liity digipuolen hinnoitteluun nostavasti. Koska se digitaalinen versio on oikeasti halvempi tehdä kuin fyysinen, niin tämä erotus voitaisiin suoraan hyvittää digin hinnassa siellä jälleenmyyntiketjussa kuluttajalle asti.
 
Onko teillä siis mahdollisuus firmassa myydä samaa tuotetta eri muodoissa, eli siis digi vs fyysinen?

Ei se poistakkaan sitä tosiasiaa että siellä omalla kauppapaikalla peli on digitaalisena kalliimpi. Vaan idea oli yrittää kertoa ettei se pelin fyysinen muoto liity digipuolen hinnoitteluun nostavasti. Koska se digitaalinen versio on oikeasti halvempi tehdä kuin fyysinen, niin tämä erotus voitaisiin suoraan hyvittää digin hinnassa siellä jälleenmyyntiketjussa kuluttajalle asti.

Ei, meillä myydään vain fyysistä tuotetta mutta mielestäni sääntö pätee kuitenkin myös tässä digi vs fyysinen asiassa. Tuote on kuitenkin täysin sama funktioltaan oli versio digitaalinen taikka fyysinen. Sama peli jokatapauksessa.

Sata varmaan vastaustahan tähän ei saa millään ellei joku konsolivalmistaja päätä tehdä täysin digitaalista konsolia. Millaisia uusien pelien hinnat ovat esim Steamissä? Tuollahan ei ole samaa tilannetta, että jälleenmyyjät voisivat tykätä kyttyrää, kun PC:n käyttötarkoitus on laajempi jne.
 
Millaisia uusien pelien hinnat ovat esim Steamissä? Tuollahan ei ole samaa tilannetta, että jälleenmyyjät voisivat tykätä kyttyrää, kun PC:n käyttötarkoitus on laajempi jne.
Steam on kuitenkin vähän kuin alusta kaupan ohella, mutta hyvä esimerkki kuitenkin.

Sivustolla https://isthereanydeal.com on pelien tarjouksia. Käsittääkseni sivusto seuraa vain luotettavien/ei hämärien sivustojen avainten hintoja. Tuolta voi siis seurata uusien pelien hintoja eri sivustolla.

Esim tulevan ResidentEvil 2(deluxe):n hinta näyttää olevan 49-69€ riippuen digikaupasta. Steamissä sen 69€

PC-puolella tosin on se ero, että fyysinen on usein kansi ja latauskoodi, joten et voi myydä sitä eteenpäin pelaamisen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ostellaa diginä, niin kätevä vaan laittaa peli pyörii suoraan konsolin valikosta, kuin pc:llä konsanaan.

Mut mut, En usko konsoleille tulevan diginä palautusta/jälleenmyyntiä, tai toisia kauppapaikkoja, ellei eu ym komissio pakota. Koko sonsolin idea on pitää myynti yhden firman kontrollissa, meille siitä on sit omat hyödyt ja haitat.

Itsehän äänestän hintapolitiikkaa lompakolla ja 90% peleistä ostan hinnan tippuessa alle 30e. Harvase viikko on joku hankillalistalla oleva tuohon hintaan ja sit pitääkin miettiä ehtiikö sitä vielä hakkaa, kerran alessa niin kyllä se siihen uudelleenkin tulee. Petollisesti kauppapaikalla pyörii jatkuvat alet ja tekisi mieli hamstrata enemmän kuin ehtii pelaamaan, moni mielenkiintoinen tekele vielä +100h aikaa vievä eepos :D
 
Kaksi isoa asiaa pelien jakelun suhteen on jo oviaukossa, jotka voivat muuttaa peli alaa jopa kokonaisuudessa. Saa nähdä käykö niin vai jäävätkö ne perinteisten tapojen varjoon. Molemmissa asioissa Microsoft on vahvasti mukana eli Game Pass-tyyliset palvelut sekä striimaus.

Microsoft on jo jakanut jotain lukuja Game Passista ja hehkuttanut palvelun onnistumista mm. tiettyjen pelien pelaajamäärien perusteella. Lisäksi heillä on myös kova uho striimauksesta, että se tulee olemaan merkittävä asia jo lähitulevaisuudessa. Vaikka pelaajat sekä pelialan ihmiset eivät tätä ajatusta vielä aivan ostakaan. Sonyn tarkemmista ajatuksista ei vielä löydy selkeää suunnitelmaa, mutta on lisäksi markkinoille pyrkimässä uusiakin toimijoita.

Jännä nähdä missä mennään viiden vuoden päästä, kun pelaajamäärä maailmallakin nousee vain kokoajan ja niitä ihmisiä saattavat enemmän kiinnostaa muut modernimmat ratkaisut kuin fyysiset pelit sekä digitaalinen kauppapaikka. Kenties taas nähdään entistä selkeämmin jakoa tosipelaajien sekä casuaalien välille ja molemmille tarjotaan selkeästi eri laitetta.

Nykyinen konsolisukupolvi kosiskeli nimenomaan pelaajia ja nosti pelaamisen taas etusijalle, mutta samalla on moni asia kehittynyt sekä muuttunut taustalla (mm. striimaus, VR, photo modet, jatkuvasti kehittyvät pelit). Peliala noussut viihdemaailman huipulle ja kenties seuraava askel onkin nimenomaan kosiskella sitä uuttaa yleisöä entistä tiukemmin jopa tosipelaajien kustannuksella, jota osa peleistä jo tekee (mm. mobiilipelit ja Fortinite).

Maailma muuttuu ja pelialalla on edelleen hurjasta suosiosta huolimatta valtava potentiaali tehdä entistä enemmän rahaa ja tarjota parempia tuotteita. Toivottavasti saan nauttia niistä jatkossakin.

Kiitos ja anteeksi pitkästä viestistä.
 
Tänne pohjolan perukoille ei Sonyn suoratoistopalvelua ole vielä lanseerattu, mutta eiköhän sekin päivä vielä koita. PlayStation Now on maailmalla selkeä markkinajohtaja.

Mitä tulee noihin palveluihin muuten. Ruokkivat mielestäni keskinkertaisen hötön tarjontaa. Mikä innostaa panostamaan kunnolla, kun asiakkaat ovat kk-maksunsa jo maksaneet?

 
Mitä tulee noihin palveluihin muuten. Ruokkivat mielestäni keskinkertaisen hötön tarjontaa. Mikä innostaa panostamaan kunnolla, kun asiakkaat ovat kk-maksunsa jo maksaneet?
Kyllä esim. EA Access ja Xbox Game Pass tarjoaa hyvää sisältöä, ei pelkkää "keskinkertaista höttöä". Game Passiin vieläpä kaikki Mikkisoftan yksinoikeuden heti kun ilmestyvät kauppoihin. 10e kuussa maksaa mielellään ja pelattavaa riittää uusista peleistä vanhojen konsolien klassikoihin (taaksepäin yhteensopivuus).

Tälle vuodelle on huhuiltu levyasematonta Xbox Onea. Siihen vielä Game Pass kylkeen niin digipelejen ystäville riittää pelattavaa.
 
Mikä tämä PS Now edes on?
Sonyn pelien striimaus-palvelu. Kirjasto on tosiaan kattava kuten Nisukin sanoi, harmi vain että striimaaminen ei toimi niin kuin pitäisi. En toisaalta ole itse kokeillut kun palvelu ei ole Suomessa ollenkaan saatavilla. Siirtyivät kyllä Game Passin kaltaiseen pelien lataamiseen, joka toimii nykyisillä nettiyhteyksillä järkevämmin.

Veikkaan että PS Now:n ja Xbox Game Passin kaltaiset tilattavat palvelut ovat entistä suuremmassa osassa lähivuosien aikana.
 
Veikkaan että PS Now:n ja Xbox Game Passin kaltaiset tilattavat palvelut ovat entistä suuremmassa osassa lähivuosien aikana.

Eiköhän näitä digi only-malleja ala tulla vähän sieltä sun täältä. Uudet yrittäjät kuten Amazon ja NVIDIA. Pelit voidaan suoratoistaa mihin vain nettiin liitettyyn näyttöön. Oli se sitten auton viihdenäyttö, VR tai dedikoitu pelikonsoli.
 
@matpiscatella (Twitter) kertoi tällä viikolla Kinda Funnyn Games Dailyssa, että fyysinen myynti on pysynyt samana viimeisen neljän vuoden aikana. Ei laskua tai nousua.

Sen sijaan digitaalinen myynti on kasvanut hurjasti samana aikana, kuten odotettua.

Kannattaa muuten seurata Matt Piscatellaa, jos tiedot sekä analyysit peli alasta kiinnostaa.
 
Digitalisaatio etenee.

“Samsung will no longer introduce new Blu-ray or 4K Blu-ray player models in the US market,” a Samsung spokesperson told CNET. Yes, that only refers to new devices and only for the US market, but the writing is pretty much on the wall: the age of physical video media is drawing to a close.

Lähde:
 
Ylös Bottom