Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

A Plague Tale: Innocence - synkän puhuva seikkailupeli

Täällä meni tänään peli läpi.

Hieno seikkailu monella tapaa. Ei rutto todellakaan ole käytetty elementti peleissä vaikka se olikin aikansa suurin vitsaus. Ihmeen vähän sitä peleissä käytetään.

Harvoin vastaan tulee peliä missä todella näin kiinnostaa myös se itse tarina. Tunnelma on kyllä aivan huikea jonkin tason säikähdyksiä tuli tasasin väliajoin niiden rottien takia. :D Toimintakohtauksia on monessa arviossa sanottu aika rajoittuneiksi. Ei tuollainen Linko sit kuitenkaa kovin monipuoliseen hyökkäämiseenkään oikein sovellu.

Mukava huomata että tässä ei tosiaan vaan törmää johonki NPC hahmoon ja jatketa matkaa vaan niistä tulee oikeasti osa tarinaa.

Pelimaailma on kans tosi hieno ja vaihteleva. Vaikka tämä nyt on klassinen putkijuoksu että voit edetä koko ajan vain tiettyyn ennalta määrättyyn suuntaan.

Tein semmosen havainnon että tuo pelin viimeinen taistelu sehän on Notre Damesta mallinnettu paikka. :)
Se sama katedrali joka paloi osittain noin kuukausi sitten

Tekoäly oli oikeastaan se isoin pettymys. vähän enemmän variaatioita ois voinut olla. Ja kuinka voi olla että voi kävellä ihan vierestä kunhan ei kävele edestä?

Huomasin aika nopeasti että tässä kannattaa laittaa puhekieli ranskaksi että immersio säilyy uskottavana.

Pelin saamaa huomiota todella rajoittaa tuo että RAGE 2 tuli samana päivänä.

+ Tarina
+ Tunnelma
+ Rotat
+ Valon/tulen käyttö
+ Ympäristöt
+ Osa Amician kyvyistä on ihan hienoja.
+ Puzzlet pitkälti loogisia. Joissain saatto kestää

- Vihollisten tekoäly.
- Englantilainen ääninäyttely. En ainakaan itse aivan selvää saanut mutta onneksi ehdin lukemaan ne tekstitykset.
- Kasvo animaatio oli jotenkin robottimaista ajoittain. Jossain se näkyy että ei ole niin paljon rahaa käyttää.

Hyvä peli johon mielestäni kannatta tutustua. :)
 
Tuli tämä pelattua läpi ja tykkäsin, kovasti.. Läpipeluun jälkeen luin vasta sekä Pelaajan/Pelit lehden arvostelut ja jälleen kerran Pelit lehden arvostelu lähellä omaa makuani(Ei ensimmäinen kerta) 85/100+Pelit suosittelee merkintä.. Pelaaja taas antoi 5/10..Kannattaa kyllä pelata ehdottamasti, jos aihepiiri vähääkään kiinnostaa..
 
Tuli tämä pelattua läpi ja tykkäsin, kovasti.. Läpipeluun jälkeen luin vasta sekä Pelaajan/Pelit lehden arvostelut ja jälleen kerran Pelit lehden arvostelu lähellä omaa makuani(Ei ensimmäinen kerta) 85/100+Pelit suosittelee merkintä.. Pelaaja taas antoi 5/10..Kannattaa kyllä pelata ehdottamasti, jos aihepiiri vähääkään kiinnostaa..

Noista arvosteluasteikoista sen verran että pelitillä tosiaan 1-100 käytössä ja tuolloin jo yleensä 75 pisteen pelit ovat siinä keskinkertaisen ja heikon rajoilla. Kun taas pelaajalla 7 on takuuvarmaa viihdettä ja 5 keskinkertainen. Mutta kyllä näilläkin tiedoilla pelitin arvostelija piti enemmän pelistä. Kunhan huomautin että kannattaa se arvostelun teksti myös lukea, eikä vain numeroa katsella. :)
 
Noista arvosteluasteikoista sen verran että pelitillä tosiaan 1-100 käytössä ja tuolloin jo yleensä 75 pisteen pelit ovat siinä keskinkertaisen ja heikon rajoilla. Kun taas pelaajalla 7 on takuuvarmaa viihdettä ja 5 keskinkertainen. Mutta kyllä näilläkin tiedoilla pelitin arvostelija piti enemmän pelistä. Kunhan huomautin että kannattaa se arvostelun teksti myös lukea, eikä vain numeroa katsella. :)
Juu, tekstit on luettu.. Tässä se onkin, kun Pelit pitää hienona kokemuksena ja Pelaaja itseään toistavana keskinkertaisuutena.. Mutta, nämä on aina makuasioita.. Oma maku useammin Pelit lehden arvostelujen kanssa lähempänä totuutta..
 
Tästä on tullut pleikalle ekan chapterin sisältämä trial, niin paljonkos tuolla chapterilla on pituutta?

Ei viittis yli 30 gigaa ladata jonkun lyhyen testin takia :D
 
Tuli ladattua demo ja vakuutti kyllä sillai, että tulee tämä jossain vaiheessa ostettua. Ihan mielenkiintoinen seikkailu vaikutti olevan.
 
Tämä meni eilen läpi. Olipa tunnelmallinen peli. Siis todella tunnelmallinen. Tykkäsin tarinasta, miljööstä ja päähahmoista - niin hyviksistä kuin pahiksistakin. Grafiikka oli niin ikään erittäin komeaa katseltavaa.

Se kun ohjataan voimiltaan ja taistelutaidoiltaan tällaisiä vähän heikompia yksilöitä, niin peli saa heti ihan uuden näkökulman. Kokoajan pitää olla varuillaan ja yksikin isku tarkoittaa kuolemaa. Jatkuvina uhkina ovat niin ritarit kuin riivatut rotat. Valolla leikitään tunnelman osalta, mutta se on myös osa pelimekaniikka, kun soihdun loisteessa olet turvassa mustan surman rotilta.

Peli kallistuu huomattavasti enemmän positiiviseen, mutta jos jotain moitittavaa, niin hahmojen ohjaus varsinkin tiukoissa paikoissa tuntui hieman kömpelöltä. Ei mitenkään pahasti, mutta välillä tuntui että kuolema korjasi vain kun hahmo ei mennyt ihan sinne minne halusit tai kun lingolla ampuminen kesti niin kauan. Ehkä tämä oli osittain tarkoituksellista kun pelattavat hahmot eivät tosiaan olleet mitään supersotilaita. Lisäksi peli oli hitusen lyhyt, vähän reilu 10 tuntia. Uudelleenpeluuarvoa näin suoraviivaisella tarinaan nojaavalla pelillä ei juurikaan ole.

Sanoisin että Metacriticin reilu 80 pisteen keskiarvo on aika kohdillaan. Pienillä viilauksilla olisi ollut ysin peli. Toivottavasti tämä menestyi sen verran hyvin, että mahdolliseen jatko-osaan panostetaan entistä enemmän.
 
Kehittäjä: Asobo Studio
Julkaisija: Focus Home Interactive
Lajityyppi: Toimintaseikkailu
Käyttöympäristöt: PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows
Julkaisupäivä: 14.5.2019
Kotisivu: http://aplaguetale.com/
Ikäraja: K18



A Plague Tale: Innocence kertoo tarinan sisaruksista, Amiciasta ja hänen pikkuveljestään Hugosta. Tämä on heidän selviytymistarinansa satavuotisen sodan ja mustan surman kynnyksellä. Rottia, niin paljon rottia... Peli onkin paljon selviytymistä, niin rottia kuin vihamielisiä ihmisiä vastaan. Mukaan mahtuu myös pulmanratkontaa. Ilmeisesti lähinnä niin, että miten jostain tilanteesta parhaiten selviäisi hengissä.





Muutama kuva vielä nostamaan fiiliksiä.
id-01.jpg


id-03.jpg


id-08.jpg

Mulla odottelee yhä pelaamista tämä helmi. Ostin ps storen alesta viimein. Tätä ketjua lukiessa tuli selväksi päätös, että tänään alkaa seikkailu.
 
Tuli nautittua peli Gamepassin kautta. Voi kyllä lämpimästi suositella! Hieman ehkä osui samaan hermoon kuin Senua eli vahvasti tarinallinen toimintapeli, joskin tässä miekkailun sijaan hiiviskeltiin. Kevyttä puzzleilua löytyy myös. Hieno tunnelma. Suht pienen tiimin peliksi tuotantoarvot vaikuttavat todella kovilta. Hyvä graafinen ilme, musiikit, ääninäyttely. Kaikki toimii ja kokonaisuus on hiottu. Arvostelujen perusteella odotin, että jossain vaiheessa jokin asia tökkäisisi, mutta eipä niin tehnyt. Hieno peli.

Mielenkiintoista on, että studion seuraava peli on Flight Simulator. Eivät ole genreihin kangistuneet. :p
 
Itselle tämä taas oli varsin kaksjakoinen kokemus.
Heti videoista selvisi, että tämä on lähinnä koko pelin kestävä saattotehtävä ja niinhän se olikin.
Sinänsä noissa ei mitään vikaa ole jos ne on tehty hyvin esim ICO oli aikoinaan loistava.
Tässäkin itse mekaniikat toimii ihan hyvin, mutta jumaliste, että mä vihasin sitä kakaraa.
Aluksi mulla oli ihan neutraalit fiilikset, mutta aloin vihaamaan sitä sen kiukuttelu kohtauksen jälkeen jossa se hakkasi nuijalla lattiaa vaikka tiesi, että nyt pitää olla hiljaa jos haluaa pysyä hengissä.
Tuon jälkeen teki mieli jättää se ihan tarkoituksella rottien syötäväksi.
Joo tiedän, että se on kuusi vuotias tai jtn, mutta sitä suuremmalla syyllä tuon ikäinen olisi ihan hiljaa siskossaan kiinni kaiken sen jälkeen mitä ne on nähneet ja kokeneet ennen tuota kohtausta.

Silloin kun päästiin ihan yksin tai toisen "aikuisen" kanssa seikkailemaan niin peli oli varsin mainio
 
Itselle tämä taas oli varsin kaksjakoinen kokemus.
Heti videoista selvisi, että tämä on lähinnä koko pelin kestävä saattotehtävä ja niinhän se olikin.
Sinänsä noissa ei mitään vikaa ole jos ne on tehty hyvin esim ICO oli aikoinaan loistava.
Tässäkin itse mekaniikat toimii ihan hyvin, mutta jumaliste, että mä vihasin sitä kakaraa.
Aluksi mulla oli ihan neutraalit fiilikset, mutta aloin vihaamaan sitä sen kiukuttelu kohtauksen jälkeen jossa se hakkasi nuijalla lattiaa vaikka tiesi, että nyt pitää olla hiljaa jos haluaa pysyä hengissä.
Tuon jälkeen teki mieli jättää se ihan tarkoituksella rottien syötäväksi.
Joo tiedän, että se on kuusi vuotias tai jtn, mutta sitä suuremmalla syyllä tuon ikäinen olisi ihan hiljaa siskossaan kiinni kaiken sen jälkeen mitä ne on nähneet ja kokeneet ennen tuota kohtausta.

Silloin kun päästiin ihan yksin tai toisen "aikuisen" kanssa seikkailemaan niin peli oli varsin mainio
Voihan tuon kyllä hyvin ymmärtää, että tuollainen käytös on sinänsä ärsyttävää, mutta toisaalta kuulostaa varsin realistiselta. Itselläni kun on juuri 6-vuotias poika, joka on sinänsä yleensä varsin helppo ja mahtava pikkumies, mutta silti välillä yllättää kuinka tyhmissä asioissa voi sitten joskus kuitenkin kiukutella - tosin onneksi varsin harvoin.

Voisin kuitenkin hyvinkin kuvitella tuon ikäisen reagoivan kovaan stressiin ja paineeseen juuri tuon kaltaisilla yllättävillä tavoilla, joten mielestäni kuulostaa siis varsin realistiselta ja loogiselta tuo hahmon käytös, vaikka varmasti onkin ajoittain ärsyttävää. Tulee vähän uusin God of War mieleen, jossa Kratosin poika osasi ajoittain olla varsin ärsyttävä pikkunilkki. Silti oli mielestäni aika hyvin toteutettu.
 
Tämä A Plague Tale Innocence on ainakin minun mielestäni jäänyt liian vähälle huomiolle vaikka onkin hyviä arvosteluja saanut. Olen nyt pelannut sitä ja olen käsittääkseni jo lähellä loppuvaiheita, peli on ollut odotettua pidempi ja viihdyttävä. Tälle kannattaa kyllä antaa mahdollisuus, en itsekkään olisi sitä ostanut edes arvostelujen perusteella mutta se oli Gamepass palvelussa niin mikä ettei ja osoittautui todella hyväksi. Kokeilkaa ihmeessä, itse en kehtaa alkaa tätä sen kummemmin arvostelemaan kuin että hyvä on. Pelattu Xbox Series S konsolilla.
 
Tämä A Plague Tale Innocence on ainakin minun mielestäni jäänyt liian vähälle huomiolle vaikka onkin hyviä arvosteluja saanut. Olen nyt pelannut sitä ja olen käsittääkseni jo lähellä loppuvaiheita, peli on ollut odotettua pidempi ja viihdyttävä. Tälle kannattaa kyllä antaa mahdollisuus, en itsekkään olisi sitä ostanut edes arvostelujen perusteella mutta se oli Gamepass palvelussa niin mikä ettei ja osoittautui todella hyväksi. Kokeilkaa ihmeessä, itse en kehtaa alkaa tätä sen kummemmin arvostelemaan kuin että hyvä on. Pelattu Xbox Series S konsolilla.

Aivan liian vähälle huomiolle. Tämä on tosi hyvä peli. Grafiikka on nättiä, pelattavuus sopivan omalaatuista, tunnelma kohdallaan ja tarinassa vetovoimaa.

Tämän jatko-osan ostaisin suoraan julkaisupäivänä sen kummempia kyselemättä. :)
 
Aivan liian vähälle huomiolle. Tämä on tosi hyvä peli. Grafiikka on nättiä, pelattavuus sopivan omalaatuista, tunnelma kohdallaan ja tarinassa vetovoimaa.

Tämän jatko-osan ostaisin suoraan julkaisupäivänä sen kummempia kyselemättä. :)
Juu, ostaisin minäkin. Nyt olen pelannut pelin loppuun ja hyvä oli mutta pientä sanomistakin jäi, mikä voi johtua siitä että olen joko taitamaton pelaaja tai refleksini ovat nähneet jo paremmat päivänsä. (Voi sisältää pientä spoilausta) Eli pelasin pelin melkein loppuun sillä alhaisemmalla (low) tähtäys avustuksella ja minulla olikin kohtalaisen suuria haasteita tietyissä kohdissa missä vihollisia rynni edestä ja takaa (ne skriptatut kohtaukset) ja muissa vastaavissa. No peli helpottui kun vaihdoin sen viimeisen osion kohdalla tähtäys avun normal asetukselle. Loppu pomo oli silti vaikea ainakin minulle, yritin sitä varmaan toistakymmentä kertaa ja sitten annoin periksi ja katsoin Youtubesta missä siinä seisotaan, vaihdetaan paikkaa jne. No, menihän se läpi mutta vain sillä tietyllä taktiikalla. Ymmärrän että pelin vaikeustaso on monille varmasti sopiva mutta kaltaiselleni "poropeukalolle" siinä oli haastetta muutamissa kohdissa. Mikä ei välttämättä ole huono asia useimmille, olen vain liian lyhyt pinnainen. Korostan silti että olen pelannut esim. Dishonored pelit (kaikki) läpi normaali vaikeudella läpi ilman suurempia hermoromahduksia. Sitten vielä kaipasin ehkä hivenen enemmän tavaroita, ehkäpä toinen ase, vaikka jousi pienillä päivityksillä. Tosin ei se varmaan olisi sopinut tämän peli luonteeseen ja mekaniikkaan, ehkä sitten seuraavassa pelissä. Lisäksi pelissä olisi voinut olla hieman enemmän vaihtoehtoisia reittejä tai monipuolisuutta kenttiin mutta korostan että hyvät ne oli nytkin. Pelin puzzleista pidin paljon ja niistä ei sanomista. Kaiken kaikkiaan erittäin hyvä peli, henkilökohtainen arvosanani tälle on 8,5 mikä on hyvä kaltaiselleni "kriitikolle".
 
Joskus pleikalla tätä pelasin pari tuntia, mutta jäi kesken, kun taisin viedä kaikki fyysiset pelit Gamestoppiin. Nyt laitoin Game Passista lataukseen, niin katsotaan miten kolahtaa. Joku tarinavetoinen peli pitäisi saada peluuseen, niin annan tälle mahdollisuuden.
 
Ylös Bottom