Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Google Stadia - pelit striimaten

Eiköhän tuo tule olemaan selviö, kun televisioissa kuitenkin pyörii Android-käyttöjärjestelmä ja Googlella on tämä segmentti hallussa jo valmiiksi.

Ainoaksi hankinnaksi jäisi peliohjain, joka voisi tulla televisioiden mukana kaukosäätimen tapaan. Pelaa olohuoneen ruudulta 4K/60 fps ilman lisävekottimia.

Varmaan tulee latenssit jossain kohti riittävän alas, jotta tälläinen kerma pers... voi nauttia streamaus-pelaamista, sitä odotellessa. Olishan se hienoo, että itsellä vaan ohjaimet ja vr-lasit, joihin tulee sit uusin yber hieno peli alle 15ms kokonaisviiveellä, kk-maksua vastaan :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Olishan se hienoo, että itsellä vaan ohjaimet ja vr-lasit, joihin tulee sit yysin yber hieno peli alle 15ms kokonaisviiveellä, kk-maksua vastaan :cool:

Tätä on nyt päässyt treenaamaan striimaamalla SteamVR:n sisällöt paikallisverkon yli langattomille VR-laseille. Mullistava kokemus, kun voit yhdistää PC:n grafiikat ja langattomuuden. Jotain tälläistä odotan tulevalta pleikkari vitoselta.
 
Mun mielestä nämä kaikki perkeleen streemaus palvelut vois suksia helvettiin, porukka yrittää vaan kusettaa pelaajia, tämä on pelkkää kusetusta.
Tämä koko Stadia on tuomittu, ei mitään mahdollisuuksia, en usko yhtään 0%.

Jos joku idiootti haluaa kusta tuohon paskaa rahaa ennakkoon niin anna palaa vaan.
 
Mun mielestä nämä kaikki perkeleen streemaus palvelut vois suksia helvettiin, porukka yrittää vaan kusettaa pelaajia, tämä on pelkkää kusetusta.
Samanlaista kusetusta tämä on kuin se, et kusetetaan peliautomaateilla rahaa pelaajilta, ja sen jälkeen kusetettiin kotikonsoleilla rahaa pelaajilta, sen jälkeen kusetettiin pelaajilta rahaa vaan tehokkaammilla kotikonsoleilla, nyt vielä joku yrittää kusettaa pelilaitteella, joka ei olisi kotona, vaan se pyörisi jonkun muun kusettajan tiloissa.
 
Samanlaista kusetusta tämä on kuin se, et kusetetaan peliautomaateilla rahaa pelaajilta, ja sen jälkeen kusetettiin kotikonsoleilla rahaa pelaajilta, sen jälkeen kusetettiin pelaajilta rahaa vaan tehokkaammilla kotikonsoleilla, nyt vielä joku yrittää kusettaa pelilaitteella, joka ei olisi kotona, vaan se pyörisi jonkun muun kusettajan tiloissa.

Kusetusta kaikki. :D

Muutosvastarinta on kovaa silloin kun jo vakiintuneita käytäntöjä lähdetään muuttamaan. Kunnes ihmetellään miten sitä on ennen pärjätty.
 
Kusetusta kaikki. :D

Muutosvastarinta on kovaa silloin kun jo vakiintuneita käytäntöjä lähdetään muuttamaan. Kunnes ihmetellään miten sitä on ennen pärjätty.
Nimenomaan! Omasta mielestä Stadia on rohkea ja nyt näyttäisi, että kerrankin taustala on taho, jolta löytyy panoksia ja osaamista palvelun toteuttamiseen, kun aikaisemmat tahot ovat olleet aivan liian pieniä.
 
Oma näkökanta sijoittuu tässä jonnekin puoliväliin Aksun "kaikki on paskaa" ja Nisun "kaikki on ihanaa" asteikolle. En vain oikein vieläkään näe, mikä se Stadian markkinarako olisi noin niinkuin suuressa kuvassa. En jaksa usko, että isossa kuvassa riittäisi riittävän isoa ostajakuntaa tuolle. Tuskin karmean isoa ostajakuntaa kiinnostaa ostaa toista/kolmatta laitetta, jolla voisi pelata taas niitä samoja multiplattareita. Sonyn ja MS:n laitteille riittää vielä kysyntää, koska molemmilla on myös yksinoikeuspelejä. Tämän takia on asiakaskuntaa, jotka ostavat molemmat laitteet, vaikka suurin osa peleistä onkin samoja molemmille laitteille. Stadia taas ei taida tarjota mitään omaa tuolla saralla.

Sitten on se ostajakunta, joka ostaa vain yhden laitteen per laitesukupolvi, kuten minä. Näille ostajille Stadia tuskin tarjoaa ainakaan juuri nyt mitään. Jos on nyt vasta ostamassa uutta pelilaitetta, niin tuskin Stadia on edes vaihtoehto kuin jollekin häviävän pienelle promillelle, kun toinen vaihtoehto on se Pleikkari tai Xboxi siitä kaupan hyllyltä, jonka vierestä saa ne pelitkin ostettua. Jos nyt ajattelen itseäni ja että ostaisin vielä toisen pelikoneen, niin ei Stadia olisi millään tasolla vaihtoehto, vaan se edes jollain tasolla mahdollinen vaihtoehto olisi Nintendo Switch, koska sillä on eri pelit kuin jo olemassa olevalla pelilaitteellani.

Pertti Peruskuluttaja tuskin edes on tietoinen Stadiasta ja tuskin edes kiinnostunutkaan. Kun Pertti on ostamassa pelikonetta itselleen pelatakseen Änäriä, FIFAa, CoDia ja BäFää, niin hän ostaa sen Pleikkarin tai Xboxin. Kun Pertti on ostamassa pelikonetta peli-ikäisille lapsilleen, niin hän ostaa Pleikkarin, Xboxin tai Switchin heille, koska sellaisen saa kätevästi Prismasta ja samasta kaupasta saa myös ne pelit sitten sille koneelle. Pertti kun ei niin paljoa pelialaa seuraile, niin hän ostaa sen helpoimman laitteen.

Eli siis tiivistettynä: "hardcore-pelaajille" Stadia ei oikein tarjoa mitään sellaista ihmeellistä tai uutta, vaan ainoastaan taas uuden eri tavalla maksullisen tavan pelata niitä samoja multiplattareita, joita pelataan jo nyt pcllä, Pleikkarilla ja Xboxilla. Peruspelaajalle/Yhden laitteen ostajalle se ei ole riittävällä tasolla kilpailijoihin nähden. Satunnaiskuluttaja taas tuskin on edes tietoinen tai kiinnostunut koko systeemistä. Stadialla ei siis oikein tunnu olevan sellaista oikeaa ja merkittävää markkinarakoa.

Miksi ostaa Stadia, kun ainoaksi pelikoneeksi on jo parempia vaihtoehtoja? Miksi ostaa Stadia, jos pelilaite jo löytyy, kun Stadia ei tarjoa yhtäkään omaa peliä, vaan ne samat, joille jo pelilaite kotoa löytyy, kun sillä rahalla voi ostaa sen Xboxin tai Switchin, joka kuitenkin yksinoikeuksia? Ainoa syy ostolle, jonka keksin, on, että ostaja nyt vaan on niin "peliriippuvainen", että se juna-/bussi-/metromatka on vaan pakko kuluttaa pelaten sellaista peliä, joka Stadian vaatii, jotta sitä voi pelata kannettavassa muodossa. En vaan usko, että tuollaisia riippuvaisia on niin paljon, että merkittävää markkinarakoa syntyy.
 
Sitten on se ostajakunta, joka ostaa vain yhden laitteen per laitesukupolvi, kuten minä. Näille ostajille Stadia tuskin tarjoaa ainakaan juuri nyt mitään. Jos on nyt vasta ostamassa uutta pelilaitetta, niin tuskin Stadia on edes vaihtoehto kuin jollekin häviävän pienelle promillelle, kun toinen vaihtoehto on se Pleikkari tai Xboxi siitä kaupan hyllyltä, jonka vierestä saa ne pelitkin ostettua.
...
Miksi ostaa Stadia, kun ainoaksi pelikoneeksi on jo parempia vaihtoehtoja? Miksi ostaa Stadia, jos pelilaite jo löytyy, kun Stadia ei tarjoa yhtäkään omaa peliä, vaan ne samat, joille jo pelilaite kotoa löytyy, kun sillä rahalla voi ostaa sen Xboxin tai Switchin, joka kuitenkin yksinoikeuksia? Ainoa syy ostolle, jonka keksin, on, että ostaja nyt vaan on niin "peliriippuvainen", että se juna-/bussi-/metromatka on vaan pakko kuluttaa pelaten sellaista peliä, joka Stadian vaatii, jotta sitä voi pelata kannettavassa muodossa. En vaan usko, että tuollaisia riippuvaisia on niin paljon, että merkittävää markkinarakoa syntyy.
Eikös Stadia ole juuri näihin hyvä. Laite todennäköisesti löytyy jo kotoa (mobiililaite, chromecast, äly-tv, tietokone), joten sitä kohta julkaistavaa Playstation 5-konsolia ei tarvitse ostaa, varsinkin kun sen hintalappu on sen 500e:n hujakoilla ja varmaankin juuri joulumarkkinoilla pitkään loppuunmyytynä. Stadia maksaa sen x e/kk (ilmaistiliäkin jo vilauteltu) ja kaikki halukkaat pääsee heti pelaan.

Näitä "peliriippuvaisia" ei juurikaan ole, koska siihen ei ole vielä ollut oikein mahdollisuutta. Uskonkin, että peliala on tulossa murrokseen, jossa pelit saattavat muovautua paremmin yhteensopiviksi juurikin tällaiseen mobiilipelaamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös Stadia ole juuri näihin hyvä. Laite todennäköisesti löytyy jo kotoa (mobiililaite, chromecast, äly-tv, tietokone), joten sitä kohta julkaistavaa Playstation 5-konsolia ei tarvitse ostaa, varsinkin kun sen hintalappu on sen 500e:n hujakoilla ja varmaankin juuri joulumarkkinoilla pitkään loppuunmyytynä. Stadia maksaa sen x e/kk (ilmaistiliäkin jo vilauteltu) ja kaikki halukkaat pääsee heti pelaan.

Kannattaako edes lähteä keskustelemaan, jos edes puolitosissaan vertaa jotain mobiililaitetta pääasiallisena pelilaitteena tuleviin konsoleihin? Okei, ehkä Stadia tarjoaa mahdollisuuden pelata sitä "samaa" megaluokan AAA-nimikettä sillä mobiilitabletilla kuin tulevat tehokonsolit, mutta en usko hetkeäkään, että pelikokemus olisi edes lähellä samaa noilla laitteilla. Äly-tv ehkä voisi toimiakin, mutta siinäkin tulee pullonkaulaksi vähintään netti ja sen nopeus verrattuna siihen, että telkkarin alla olisi uusin konsoli, joka hoitaa sen pelin pyörityksen ja laskennan ihan riippumatta siitä, kuinka paljon se nettiyhteys sillä hetkellä sattuu kaistaa antamaan.

Tietokonetta en jotenkin osaa tähän sillä tavalla laskea. Valtaosa niistä pelaajista, jotka isoja nimikkeitä haluavat PC-ympäristössä pelata, pelaavat kyllä sellaisella laitteistolla, joka hoitaa sen pelin pyörittämisen itse sen sijaan, että striimattaisiin. En jaksa uskoa, että PC-puolelta löytyisi kovin merkittävää markkinarakoa. Master Race kyllä pyörittää ne pelinsä omalla raudallaan sen sijaan, että sallisi netin nopeuden vaikuttaa grafiikan laatuun tai fps-lukuihin.

Stadia voi olla joillekin "erikoistapauksille" ihan kokeiltava ratkaisu ja joidenkin silmissä "mielenkiintoinen gimmick", mutta en usko sen saavuttavan juuri minkäänlaista markkinaosuutta. Se on liian riippuvainen verkkoyhteyksistä ja kilpailijat(PC-intoilijat, Sony, MS, Nintendo) ovat niin paljon vahvempia. Stadian peleille tarjoama suorituskyky, joka on täysin riippuvainen verkkoyhteyden nopeuksista, on sellainen asia, että väitän suuren osan edes etäisesti potenttiaalisesta kuluttajakunnasta karsastavan ratkaisua. Pelaajat haluavat nauttia peleistään tasaisella laadulla juuri silloin, kun se heidän aikatauluunsa sopii. Silloin ei ole sijaa sille, että se odotettu megaluokan AAA-nimike nykii ja repeilee, koska kaista ei riitä.
 
Uskonkin, että peliala on tulossa murrokseen, jossa pelit saattavat muovautua paremmin yhteensopiviksi juurikin tällaiseen mobiilipelaamiseen.

Kun jatkuvasti on tarjolla paikkariippumattomasti tehoja, ollaan tilanteessa johon siirryttiin internetin hakupalveluiden yleistyessä. Ei tarvitse omata kaikkia resursseja, kun niitä voidaan tarvittaessa lainata vaivattomasti netin ylitse. Tietosanakirjat, jonnet ei muista, käy tästä hyvänä esimerkkinä.

Tämä tulee tarkoittamaan laitteiden ja sisältöjen muokkaantumista tavalla jota emme ehkä vielä itseasiassa osaa hahmottaa. Jonkinlaisen kalpean aavistuksen ovat siitä saaneet ne VR-pelaajat, jotka eivät omaa teho-PC:tä, vaan hakevat tarvittavat tehot netin ylitse Shadow-pilvipalvelusta. Play max settings. Forever.
 
Kannattaako edes lähteä keskustelemaan, jos edes puolitosissaan vertaa jotain mobiililaitetta pääasiallisena pelilaitteena tuleviin konsoleihin? Okei, ehkä Stadia tarjoaa mahdollisuuden pelata sitä "samaa" megaluokan AAA-nimikettä sillä mobiilitabletilla kuin tulevat tehokonsolit, mutta en usko hetkeäkään, että pelikokemus olisi edes lähellä samaa noilla laitteilla. Äly-tv ehkä voisi toimiakin, mutta siinäkin tulee pullonkaulaksi vähintään netti ja sen nopeus verrattuna siihen, että telkkarin alla olisi uusin konsoli, joka hoitaa sen pelin pyörityksen ja laskennan ihan riippumatta siitä, kuinka paljon se nettiyhteys sillä hetkellä sattuu kaistaa antamaan.

Tietokonetta en jotenkin osaa tähän sillä tavalla laskea. Valtaosa niistä pelaajista, jotka isoja nimikkeitä haluavat PC-ympäristössä pelata, pelaavat kyllä sellaisella laitteistolla, joka hoitaa sen pelin pyörittämisen itse sen sijaan, että striimattaisiin. En jaksa uskoa, että PC-puolelta löytyisi kovin merkittävää markkinarakoa. Master Race kyllä pyörittää ne pelinsä omalla raudallaan sen sijaan, että sallisi netin nopeuden vaikuttaa grafiikan laatuun tai fps-lukuihin.
Pc-master race on täysin oma luokkansa. Stadia tuo heidän pelinsä nyt koko kansalle, ilman sitä tonnin investointia, jotta saisi edes siedettävän näköisesti pyörimään. Ne kolmen tonnin peli-pc -jannut ovat oma lukunsa ja siihen stadia ei kykene, vaikka 4k-tarkkuuttakin mainostellaan.

Tietysti, jos sä pelaat just kilpailuhenkisesti Fortniteä sun kolmentonnin koneella, niin ymmärrän, ettei Stadia pääse tähän kokemukseen, mutta siihen se ei yritäkään. Se tarjoaa jonkinlaisin kompromissein (kun vaan päästään testaamaan) omanlaisensa pelikokemuksen. Se, millaiseksi Stadia pelit muokkaa on oma lukunsa. Voihan se olla, että tulevat pelit tehdään sellaisiksi, että niitä pelataan sekä pienillä että isoilla ruuduilla. Se, että jokin peli on nyt klassinen räiskintäpeli ei tarkoita sitä, että kaikki pelit sitä olisi.

Netti näyttelee tässä suurta osaa, ja onhan se nyt nähty jo OnLiveä tai miksei vaikkapa PSTV:ä, että osaa peleistä pystyy ihan hyvin pelaamaan, vaikka kaista olisi kapeampikin. Googlella jos jollain, on kokemusta striimaamisesta, ja heiltä palvelinkeskuksia löytyy useista maanosista. OnLivekin oli omaan pelaamiseen varsin pätevä kapine, vaikka pelikuva Suomen ulkopuolelta kiersikin ja puhuttiin kuitenkin vuodesta ~2011.
 
Tietysti, jos sä pelaat just kilpailuhenkisesti Fortniteä sun kolmentonnin koneella, niin ymmärrän, ettei Stadia pääse tähän kokemukseen, mutta siihen se ei yritäkään. Se tarjoaa jonkinlaisin kompromissein (kun vaan päästään testaamaan) omanlaisensa pelikokemuksen. Se, millaiseksi Stadia pelit muokkaa on oma lukunsa. Voihan se olla, että tulevat pelit tehdään sellaisiksi, että niitä pelataan sekä pienillä että isoilla ruuduilla. Se, että jokin peli on nyt klassinen räiskintäpeli ei tarkoita sitä, että kaikki pelit sitä olisi.

Netti näyttelee tässä suurta osaa, ja onhan se nyt nähty jo OnLiveä tai miksei vaikkapa PSTV:ä, että osaa peleistä pystyy ihan hyvin pelaamaan, vaikka kaista olisi kapeampikin. Googlella jos jollain, on kokemusta striimaamisesta, ja heiltä palvelinkeskuksia löytyy useista maanosista. OnLivekin oli omaan pelaamiseen varsin pätevä kapine, vaikka pelikuva Suomen ulkopuolelta kiersikin ja puhuttiin kuitenkin vuodesta ~2011.

Ennustanpa vain, että se kompromissi on Stadialla huonompi kuin esimerkiksi nykyisillä konsoleilla, saati tulevilla. Kehitys ei vain ole vielä siinä pisteessä, että pilven kautta saataisiin ruudulle samantasoista tuotetta kuin mitä konsolit siihen tuottavat. Tämän voi sanoa turvallisesti ainakin tulevista konsoleista. Internet ei vain ole vielä valmis siihen. Toki huippunopeita yhteyksiä on olemassa, mutta ne eivät ole vielä kaiken kansan huvia, eivätkä edes saatavilla kaikkialla, joka väkisin rajoittaa Stadian "gimmick"-tasolle verrattuna konsoleihin.

Siinä olet toki oikeassa, että pelejä on paljon erilaisia. Suurimmat myytävät nimikkeet ovat kuitenkin liki vuosittain joko urheilua, räiskintää, autoilua tai jonkinlaista toimintaa tai seikkailua. Nuo ovat kaikki sellaisia genrejä, joissa vaaditaan tasaista ruudunpäivitystä ja graafista laatua. Noissa ei ole tilaa netistä johtuvalle nykimiselle ja repeilylle. Jos Stadia ei pysty noita pelejä tuomaan pelattavaksi vähintään samalla tasolla kuin Sonyn ja MS:n laitteet, niin Stadialla ei ole oikein sijaa konsoliväännöissä, eikä se pysty olemaan todellinen vaihtoehto.

Sony on PS Now-palvelunsa kanssa tuota kokeillut ja käsittääkseni kokemukset tähän mennessä ovat olleet sellaisia, että kyllä niitä pelejä pelata voi, mutta laatu ei käsittääkseni ihan yllä sille tasolle, mitä olisi tarjolla, jos konsoli pyörittäisi pelin suoraan. Ehkä Stadia toteuttaa tuon paremmin, mutta epäilen silti matkaa olevan siihen sujuvaan ja luotettavaan toimintaan sen verran, että pääasialliseksi pelialustaksi tuosta ei ole ainakaan tässä vaiheessa.
 
Netflixin 4k streami taitaa yleensä viedä sellaisen 15 megaa kaistaa, suositus on 25 megaa. 4k ei siis edellytä mitenkään erityisen hienoa nettiyhteyttä. Pelien graafinen taso riippuu siitä, kuinka paljon laskentatehoa niihin käytetään palveluntarjoajan puolesta. Sitähän voi käyttää paljon enemmän kuin mitä aika säälittävän tehottomissa konsoleissa riittää maksimitasolla, mutta kustannukset tietysti nousevat tehoja lisätessä. Alkuunsa on luvattu yli 10 teraflopin tehoja. Xbox one X:ssä on 6 teraflopin edestä laskentatehoa, PS4 Prossa vähän yli neljän.
 
Netflixin 4k streami taitaa yleensä viedä sellaisen 15 megaa kaistaa, suositus on 25 megaa. 4k ei siis edellytä mitenkään erityisen hienoa nettiyhteyttä.

En ole mikään tietoliikenne-expertti, mutta näin maallikkonakin olettaisin, että Netflixin katsominen ja striimattuna pelaaminen olisivat kuitenkin vähän eri asia. Eikös Netlixiä katsottaessa se data kulje periaatteessa vain yhteen suuntaan eli palveluntarjoajan serveriltä katsojan näytölle? Pelatessa sen täytyy kulkea kahteen suuntaan, kun ne asiakkaan eli pelaajan antamat käskyt eli ohjaimesta suoritetut nappulanpainallukset pitää välittää serverille, joka sitten huomioi ne. Voipi olla jonkun verran kuormittavaa, kun pelaaja pelaa jotain nopeatempoista peliä, jossa niitä painalluksia tulee paljon ja tiheästi.

En siis ole todellakaan mikään expertti näissä asioissa, mutta kunhan näin maallikkona pohdin ja koitin järkeillä, miten tuo toimii.
 
Sony on PS Now-palvelunsa kanssa tuota kokeillut ja käsittääkseni kokemukset tähän mennessä ovat olleet sellaisia, että kyllä niitä pelejä pelata voi, mutta laatu ei käsittääkseni ihan yllä sille tasolle, mitä olisi tarjolla, jos konsoli pyörittäisi pelin suoraan. Ehkä Stadia toteuttaa tuon paremmin, mutta epäilen silti matkaa olevan siihen sujuvaan ja luotettavaan toimintaan sen verran, että pääasialliseksi pelialustaksi tuosta ei ole ainakaan tässä vaiheessa.
Niin, no Sonyn palvelussa laskennan suoritti yksi lokaaliin pelaamiseen tarkoitettu PS4-konsoli, joka kierrättää videomateriaalin jonkun palvelimen kautta. Stadian tapauksessa se peleihin keskittynyt palvelinkeskus (joita on sijoiteltu lähes jokaiseen maailman kolkkaan, myös Suomeen) pyörittää peliä. Tuossa on pelkästään laitteiston arkkitehtuuri aivan eri tasolla. Lisäksi Googlella on pitkä historia (live-)videomateriaalin striimauksesta, joten kuvanlaatua voidaan vaihtaa lennosta vaikuttamatta verkkoviiveeseen.
 
Netflixin 4k streami taitaa yleensä viedä sellaisen 15 megaa kaistaa, suositus on 25 megaa. 4k ei siis edellytä mitenkään erityisen hienoa nettiyhteyttä.

Jep, Suomen yhteyksillä keskimäärin tuskin tulee olemaan mikään ongelma.

2133

Tilanne Euroopassa. Tuosta keskiarvot ovat todennäköisesti vain kasvaneet, ja tulevat kasvamaan voimakkaasti lähivuosina. Alueellisia eroja on Suomenkin sisällä. Esimerkiksi täällä pääkaupunkiseudulla saa jopa 1000 Mbps yhteyksiä. Jenkeissä mennään arviolta siellä noin 90 Mbps keskiarvolla.

According to data from Speedtest.net, the average internet speed in Q2-Q3 2018 in the US was 96.25 Mbps, plenty of pipe for even the 25 Mbps Stadia was initially reported to require.

2134

Lähde: https://www.gamesradar.com/google-stadia-bandwidth-requirement/
 
Viimeksi muokattu:
En ole mikään tietoliikenne-expertti, mutta näin maallikkonakin olettaisin, että Netflixin katsominen ja striimattuna pelaaminen olisivat kuitenkin vähän eri asia. Eikös Netlixiä katsottaessa se data kulje periaatteessa vain yhteen suuntaan eli palveluntarjoajan serveriltä katsojan näytölle? Pelatessa sen täytyy kulkea kahteen suuntaan, kun ne asiakkaan eli pelaajan antamat käskyt eli ohjaimesta suoritetut nappulanpainallukset pitää välittää serverille, joka sitten huomioi ne. Voipi olla jonkun verran kuormittavaa, kun pelaaja pelaa jotain nopeatempoista peliä, jossa niitä painalluksia tulee paljon ja tiheästi.
Boldatussa kiteytyy se olennainen ero, jonka takia latenssi on huomattavasti tärkeämpi laatuun vaikuttava tekijä kuin tiedonsiirron nopeus. Latenssi vaikuttaa siihen, miten nopeasti ohjaussyöte lähtee siirtymään palvelimelle, ja miten nopeasti valmiiksi renderöity pelikuva lähtee siirtymään takaisin pelipäätteelle. Eli jos latenssi on vaikkapa 50ms, niin ilman kuvan piirtämistä ja tiedonsiirtoakin ohjainkomennon heijastumiseen ruudulle menee vähintään 0,1 sekuntia. Tähän verrattuna letkun leveys on aika merkityksetön.

Mitä tuon komentodatan määrään tulee, niin sillä ei ole vaikutusta. 60fps-pelissä täytyy komennot lukea 60 kertaa sekunnissa ja datan määräksi voisin epäillä jotain 48 kilobittiä/s. (* Huonosti käyttäytyvä 4G siirtää dataa vähintään 20-kertaisen määrän, eli tuosta ei tule kuormaa nimeksikään.


*) kaksi analogista tattia, joissa kaksi akselia; jos akselin arvo on vaikkapa asteikolla 0-255, niin siitä tulee neljä tavua
kaksi analogista triggeriä, edellisellä asteikolla tästä dataa kaksi tavua
toistakymmentä digitaalista painiketta, eli arvot 0 tai 1; ihan optimoimattakin tuosta tulee maksimissaan alle kymmenen tavua
PS4:n kosketuslevystä en osaa heittää kuin jotain villejä veikkauksia, että siinä on jotain miljoona eri tilaa, eli ~20 bittiä eli vähän vajaa kolme tavua. Heitetään sille vielä muutama kaupantekijäisiksi, niin päästään max. kymmeneen.
Pyöristellään seuraavaan sataseen, niin tulee sata tavua per purske. 60 kertaa sekunnissa, niin tarvittavan datan määrä on 6 kilotavua sekunnissa (eli 48kbps).
Saa korjata, jos tähän pääsi taas aivopieruja.
 
Ois kiva jos tästä saataisiin jonkinlainen äänestys konsolifin käyttäjien kesken, ketkä meinaa hankkia/kiinnostaa stadia. Sais edes pientä näkökulmaa aiheeseen mistä täälläkin väännetään.
 
Ylös Bottom