Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

NHL 20

Mitähän tästä nyt sanoisi.. No, paskin beta versio ikinä. Kokeilu EA Accessissa ennen ostopäätöstä. Näin online pelaajan silmin katsottuna haluan nähdä, että onko syöttöjä parannettu ja samoin molareita. Näitähän EA sanoi parantavansa, koska syötöissä oli joku bugi ja molareita ei ehditty mallintaa betaan. Selostus oli ajoittain ihan ok, mutta voi puuduttaa pitemmän päälle. Itse pelaamisessa en huomannut ihmeitä verrattuna NHL 19. Moni on tykännyt laukauksista, itse en. Huomasiko muut tämän animaation suoran jatkumisen kiekkoa haltuun otettaessa? Ei ainakaan isoa eroa ollut, jos oli toiminnassa. Suurimpana huolenaiheena on nuo syötöt, koska ei jääkiekko ole pelkkää lyhytsyöttöpeliä. Pitkää syöttöähän ei voinut antaa, koska se ei lähtenyt mihinkään:D Huomasin, että taktiikoiden vaihto onnistui myös hybrideillä, joten tästä isot propsit EA:lle.

PS: Kiitos Bugiranteelle ketjun avaamisesta:)
 
Franchise Moden uudistukset tuntuvat kerrankin oikeasti hyviltä ja kiinnostavilta. Sellaisilta, jotka jopa saisivat innostumaan itse pelimuodosta. Valitettavasti vaan pelkään että gameplay on edelleen samaa botin huijausta/magneettikiekkoa, joka sitten tappaa sen peli-ilon nopeasti. Mutta EA Access näyttää sitten 5.9. mikä on mitäkin.
 
Linkki aikaisesta gameplaysta:

Syöttöjä on näköjään korjattu, mutta muuten ei kyllä hyvältä näytä.. Tietysti tää on vain harkkamatsi ja asetuksista ei tiedä.
 
Jo parin minuutin katsomisella voi todeta, että eipä peli ole juurikaan mennyt eteenpäin sitten jonkun NHL 13 version. Kiekolla on edelleen ne kaksi eri asentoa: joko magneetin lailla lavassa tai luonnottomasti ei kenekään hallussa. Edelleenkään kiekko ei noudata normaaleja fysiikan lakeja juuri lainkaan. Toisekseen pelin idea näkyy olevan edelleen se vanha sama: laidasta pääsee alueelle käytännössä aina ja sen jälkeen haetaan sitä one timeria kulmalta toiselle.

Ei ole tarvetta ostaa peliä.
 
Ei tuo peli mihinkään radikaalisti muutu ennen seuraavaa konsolisukupolvea. Turha kuvitella mitään sellaista.
 
Samat analyysit voi tehdä vaikka kaikista urheilupeleistä katsomalla videota, kun toiset pelaa apujen kanssa arcademaisesti.
Tai sitten voit säätää asetuksia ja pelata itse realistisesti. NHL 19 jo tarjosi siihen ihan kelvollisia työkaluja. Noi sun pointit sai siinä laitettua kuntoon ja varmasti myös tässäkin versiossa.

Onlineen se ei tietenkään auta, siellä veivataan, haetaan maalikikkoja ja pelataan aivan liian arcadea... ja sitä ihmiset varmaan haluavatkin.

Kaikilla saa toki olla omat mielipiteet, myös niillä, jotka joka vuosi tulevat tänne syksyllä jauhamaan samat jutut, vaikka eivät ole edes kiinnostunut pelistä.

IItse hommaan pelin varmaan taas alesta, 30€:lla saa pelistä ihan hyvää viihdettä ja sitten on kaikki päivitetty kuntoon.
 
@Ac3way Offlinessa se pelaaminen kyllä muokkaantuu paremmaksi, mutta pitkässä juoksussa se ei poista niitä bottivastuksen huijauksia ja sitä järjetöntä magneettimaisuutta, joka itselleni pilasi pelinautinnot nykypolven änäreistä. Mutta tosiaan väliaikaisena apuna tuo toimii. Online nyt on niin järkyttävää nykyään, että tuota en pelaa enää juuri ollenkaan.
 
Tästä omasta kommentoinnista sainkin jo tänään niskaan ihan kivan paskaryöpyn onlinen puolella, että kiitos siitä. Tähän sanon sen verran, että jokainen pelaa peliä omalla tyylillään. Mikäli pelaaja A haluaa lopettaa pelin kesken, niin tuskin siitä tarvitsee avautua sen enempää. Tämä tuskin liittyy pelitaitoihin mitenkään, koska nykyänäreissä se taito voidaan mitata monella eri tavalla. Lisäksi kaikki eivät halua pelata pelata tyyliin suojaa, liukuminen ja L2. Kilpapelaajat on sitten asia erikseen. Videon laitoin, koska oli uusi ja ryhmä sitä varten. En itsekään tee ostopäätöksiä pelkän videon perusteella ja ehkä tuossa kyseisellä videolla on asetukset helpoimmalla. Ehkä jätän tästä eteenpäin kommentoinnin kokonaan, koska siitä tuntuu melkein aina seuraavan jotain mielipahaa muille ryhmäläisille. Itse olen ymmärtänyt näiden olevan keskustelua varten, niin negatiivisessa kuin positiivisessa mielessä. Kiitos!
 
Onhan tuolla kaikenmaailman häirikköjä liikkeellä ja tosiaan valitettavasti myös pelaamassa. Ei nyt keskustelua kannatta kokonaan lopettaa muiden häiriköiden takia.

Ja omalla aikasemalla viestillä ei ainakaan ollut tarkoitus pitää pelin kohdistuvaa kritiikkiä mitenkään piilossa. Typerät huutelut vaan voisi jättää tekemättä, vaikka sinäänsä esim. Fabre kyllä tuon videon perusteella oikein sitä kommentoi. Noista videoista vaan on turha mitään katsoa, paitsi jos itse tykkää pelata aracdelätkää vakioasetuksilla.

Keskinkertaisia pelejähän kaikki urheilupelit on loppujenlopuksi ja sitten tietyistä peleistä/vuosipainoksista osaava sekä halukas pelaaja onnistuu kaivamaan vähän syvyyttä ja laatua esiin. Suurinosa pelaajista ei ole tähän valmiita, vaan kyllä ne enemmän casuaalisti pelaavat.

Rännipelaaminen on yksi hyvin yksinkertainen esimerkki. Sitä pelaamista ei näe netissä tai videoilla ikinä ja varmaan harva sitä käyttäisi, vaikka se olisi tärkeässä osassa myös vakioasetuksilla. Ja omassa pelissäni NHL 19:ssa se oli jatkuva iso osa omaa sekä tekoälyn peliä. Koska alueelle ei tultu ilmaiseksi ja kiekko oli hyvin irtonainen, oli päätypeli tärkeä osa peliä ja hyvä keino päästä hyökkäysalueelle. Ja kamppaillut päädyssä sekä korkea karvaus rännikiekkoihin muuttaa heti pelin aika erillaiseksi tuosta perinteisestä "kuljetuskiekosta" jota melkein kaikki harrastaa.
 
Ja omalla aikasemalla viestillä ei ainakaan ollut tarkoitus pitää pelin kohdistuvaa kritiikkiä mitenkään piilossa. Typerät huutelut vaan voisi jättää tekemättä, vaikka sinäänsä esim. Fabre kyllä tuon videon perusteella oikein sitä kommentoi. Noista videoista vaan on turha mitään katsoa, paitsi jos itse tykkää pelata aracdelätkää vakioasetuksilla.

Kyllä minä ainakin silloin, kun vielä aikaani ja rahaani tähän pelisarjaan käytin, pyrin aina säätämään slaidereilla peliä niin paljon kuin vain pystyin, jotta saisin siitä mahdollisimman realistista lätkää. Sääli vaan, ettei se koskaan onnistunut siinä määrin, että kovin pitkään peliä olisi enää viimeisinä vuosina jaksanut pelata, kun ne vuodesta toiseen mukana olleet ja edelleen olevat ärsyttävyydet puskivat sieltä esiin. Vaikka kuinka sitä yritti, niin joko peli oli "liian helppo", eli vastustajan alueelle pääsi liian helposti, tai sitten vaihtoehtoisesti peli meni siihen, että tekoäly oli "liian hyvä" tai "selvästi kusetti" saadakseen ne maalinsa tehtyä. Valitettavasti sitä sopivaa kohtaa ei tuntunut löytyvän oikein millään.

Tuohon lisäksi vielä se juttu, että kiekosta ei saatu, eikä näemmän ole saatu vieläkään, luotua sellaista omaa objektiaan, joka tottelisi fysiikan lakeja edes kohtuullisen uskottavasti, niin ei se peli enää ollut jääkiekkoa, vaan jotain sellaista, joka muistutti ehkä etäisesti sitä. Ostin pelin aikanaan joka vuosi versiosta 99 versioon 13, mutta sen jälkeen ei vaan jaksanut enää palata siihen samaan vanhaan, jossa nuo ärsyttävyydet iskivät pintaan kerta toisensa jälkeen, versio toisensa jälkeen. Hyvä ystäväni ostaa Änärin joka syyskuu ja olen kyllä hänen luonaan jokaista versiota testannut ja siltä pohjalta todennut, että muutama varsin näennäinen uudistus kyllä tulee per versio, mutta nuo oman peli-innon tappajat sieltä kuitenkin pilkistävät joka vuosi.

Pelisarja kaipaisi isompaa uudistusta, joka veisi gameplayta realistisempaan suuntaan. Omasta mielestäni se olisi ollut mahdollista jo nykyisilläkin laitteilla. Kun katsoo, kuinka esim. FIFA on kehittynyt edellisen sukupolven peleistä tähän sukupolveen, niin voidaan sanoa, että kyllä Änärikin olisi voinut kunnolla kehittyä, jos tekijät olisivat halunneet ja/tai osanneet kehittää. Tekoälyltä vaadittaisiin fiksumpaa puolustamista ja vähemmän huijaavaa hyökkäämistä. Lisäksi kiekko, sen liikkeet ja sen kontakti mailoihin pitäisi mallintaa uudelleen ja realistisemmin. Jo pelkästään noiden asioiden korjaaminen tai muuttaminen tekisi pelistä uudemman ja kiinnostavamman sen sijaan, että se on vuodesta toiseen pääasiallisesti se sama, vaikka luistelumallia, taklauksia, maalivahtien animaatioita tai signature-laukauksia muutetaankin.

Ja tehdään nyt selväksi se, että tässä ei ole tarkoitus haukkua tai väittää peliä mitenkään älyttömän huonoksi. Se on varmasti ihan okei laatutuote ja varmasti siitä monet saavat rahoilleen vastinetta ja viihtyvät sen kanssa. Halusin vaan listata asioita, jotka siinä mielestäni vaatisivat isompaa muutosta, jotta itse viihtyisin sen kanssa. Nykyisellään tilanne on se, että käytän rahani ja aikani mieluummin muihin peleihin.
 
Viimeksi muokattu:
NHL- ja FIFA-pelisarjojen kehittämisen vertailut on sinänsä ok, mutta toisaalta ei. Fifan budjetti on aivan eri planeetalta, mitä EA antaa NHL-pelisarjan kehittämiseen.
 
FIFA on ehkä pelinä kehittynyt enemmän tässä konsolisukupolvessa, mutta NHL:ssä mielestäni gameplay on ainakin mennyt oikeaan suuntaan ja nyt sen kehityksessäkin on gameplay tärkeässä osassa. FIFA:ssa se perusgameplay on hyvin vähän muuttunut nyt PS4 aikakaudella.

NHL:ään vaan tuodaan tällä hetkellä vähän hitaasti näitä uudistuksia johtuen pelistudion koosta, budjetista, markkinoinnista sekä rahastuksesta. NHL 19 sai luistelu ja fysiikka parannuksen, NHL 20 saa laukomisen ja maalivahdit. Seuraavaksi näistä isoimmista perusasioista täytyy olla NHL 21:ssä syöttäminen sekä vapaa mailaa oikeassa tatissa jokaisessa tilanteessa.

Mielestäni se on kuitenkin ihan hyvä asia, että luodaan perusta uusiksi ja oikein, vaikka se tapahtuukin hitaasti rahastamalla.

Tekoäly taas on semmoinen asia, joka ei ole missään urheilupelissä kehittynyt tässä konsolisukupolvessa johtuen huonosta prosessorista sekä panostuksesta grafiikkaan. NHL:nkin tapauksessa siellä on vain vähän viilattua asioita lähes joka vuosi paremmaksi, hyvin pienin muutoksin. Lähes kaikissa urheilupeleissä "tekoäly" vielä lähinnä koostuu vain hyvin yksinkertaisista reagoivista systeemeistä, mitään varsinaista tekoälyä ei ole vielä pystytty kehittämään. Tai edes jotain semmoista muistuttavaa.

Sen kyllä ymmärtää, että pelisarjaan on kyrpiintynyt tai odottaa isompia muutoksia. Itsellä teki tiukkaa vuosina 2010-15, kun pelisarja ei pystynyt ohittamaan edes vanhempia NHL2k-pelejä laadussa. Onneksi mielestäni peli tarjoaa nykyään mielestäni huomattavasti aidompaa lätkää jo puutteineenkin tai pienin muutoksin kuin tuolloin aikaisemmin. Hyvin pitkälti tässä on edelleen olemassa se NHL 07:aan (skill stick, ensimmäinen Xbox360 NHL) tuotu pohja ilman isoja muutoksia. Se ei vaan kaikille riitä.
 
FIFA on ehkä pelinä kehittynyt enemmän tässä konsolisukupolvessa, mutta NHL:ssä mielestäni gameplay on ainakin mennyt oikeaan suuntaan ja nyt sen kehityksessäkin on gameplay tärkeässä osassa. FIFA:ssa se perusgameplay on hyvin vähän muuttunut nyt PS4 aikakaudella.
Ehkä ? Fifaan verrattuna änäri on parsittu yhteen autotallissa. Huomaa jo alkuvalikossa kuinka valtava ero kyseisiin peleihin käytettävillä resursseilla on.
 
Näillä urheilupeleillä on ongelmana se että pitää joka vuosi saada uusi peli markkinoille, se menee pakostakin siihen että jossain vaiheessa aletaan myymään samaa peliä pikku viilauksilla ja nyt siinä tilanteessa ollaan oltu jo useampi vuosi.

Tämä ei sinällään haittaisi jos vanhan version ostajat vois ostaa uuden pelin päivityspaketin noin 20-25€, mutta kun ahneuksissaan pyydetään joka vuosi täyttä hintaa, niin itse en ole enää täydellä hinnalla näitä päivityksiä pariin vuoteen ostanut.
 
Ehkä ? Fifaan verrattuna änäri on parsittu yhteen autotallissa. Huomaa jo alkuvalikossa kuinka valtava ero kyseisiin peleihin käytettävillä resursseilla on.
Änärillä nyt on ihan erilaiset myynti odotukset mitä fifalla. Markkina on niin pieni niin ei ole oikeaa syytäkään kehittää peliä eteenpäin.
 
HUT ei toimi ollenkaan osalla pelaajista, ainakin PS4:lla kaataa koko pelin jos yrittää sisään. Gg Ea.
 
Kiteytettynä hut online puolella on L2+suojaus+liukuminen. Taklaukset on huononnettu kohtaan tarpeeton ja kaikki muukin tuntuu keskeneräiseltä. Ihmettelen vain sitä, että ketä tässä on taas kuunneltu? Kuka oikeasti haluaa pelata netissä tuollaista jääkiekkoa? Hutista vielä pieni yksityiskohta, nimittäin palkintojen kolikkomäärää on tiputettu 100 kolikolla. Ei kuulosta paljolta, mutta tällä haetaan lisää katetta pakkaostoon. Samoin koneen vaikeustasoa on nostettu haasteissa, ettei liian helposti saa niitä suoritettua. Tuo EA Access on kyllä hyvä, koska tällä saa ostopäätökseen vastauksen.

Yksinpelaajille voi ollakin hyvä, jos vain löytää hyvät sliderit. Toisaalta taas tuo tekoäly tulee esille jo näissä haasteissa ja allekirjoittaneella ei hermot kestäisi hakata täysiä otteluita sitä vastaan. Jos EA aikoo toteuttaa suunnitelmaa, että yksi osa-alue parannetaan per vuosi, niin olisiko valmis versio sitten vuonna 2030? Vai tuleeko markkinoille kilpailija, joka tekee kaiken yksinkertaisemmin, mutta paremmin?

PS: Lupailin etten kirjoittaisi, mutta totuus pelistä olikin karumpi betan jälkeen
 
Ylös Bottom