Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Sama pätee myös bisnesmies Phil Spencerin puheisiin siitä kuinka pelaamisen pitäisi olla kaikille mahdollista ilman rajoituksia. Silti edelleen näimme pari viikkoa sitten Xbox-showssa 22 "console exclusive"-titleä.

Itse kuvittelin tämän olevan hypoteettinen ihannetilanne, mutta kai Phil Spencerkin tajuaa, että se ei ole mahdollista.

Voi myöskin olla, että Spencer tarkoitti "melkein" ilman rajoituksia. Voihan niitä tulevia Xbox pelejä pelata niin konsolilla (XSX ja X1), PC:lla sekä xCloudilla (Android-laitteet, telkkarit, läppärit). Kyllähän tuossa on jo aika monta erilaista tapaa pelata, ja tällähän tapaa ei hirveästi ihmisia varmaan ole, jolla ei jotakin näistä ole. Niin ja tarvitsee ohjaimen, mutta pleikkari ohjaimetkin kelpaa.
 


120 fps? 120 Hz? Tämä video ei sovi Nintendo faneille, mutta muille. Elikkä kuten kaikki tiedämme, on tekniikka suuri osa tätä 9-sukupolvea. Täällä jauhetaan että vain pelattavuus ratkaisee, noh eikö siinä tapauksessa olisi hyvä että kaikilla on sellainen TV? Että saa irti sen 120 Hz ja HDMI 2.1 piuha mukaan?

Nyt modetkin ehtivät hermostua, älkää puhuko teeveistä mitään, mutta kuten tämäkin video todistaa, ovat ne nyt aivan elintärkeitä, kun konsolisota kunnolla räjähtää käyntiin. 60fps on ok, mutta ilmeisesti 120fps muuttaa kaiken... ja PC-pelaajat vetävät silloin jo 360 Hz monitoreilla... että sellaista.
 
  • Like
Reactions: XYU


120 fps? 120 Hz? Tämä video ei sovi Nintendo faneille, mutta muille. Elikkä kuten kaikki tiedämme, on tekniikka suuri osa tätä 9-sukupolvea. Täällä jauhetaan että vain pelattavuus ratkaisee, noh eikö siinä tapauksessa olisi hyvä että kaikilla on sellainen TV? Että saa irti sen 120 Hz ja HDMI 2.1 piuha mukaan?

Nyt modetkin ehtivät hermostua, älkää puhuko teeveistä mitään, mutta kuten tämäkin video todistaa, ovat ne nyt aivan elintärkeitä, kun konsolisota kunnolla räjähtää käyntiin. 60fps on ok, mutta ilmeisesti 120fps muuttaa kaiken... ja PC-pelaajat vetävät silloin jo 360 Hz monitoreilla... että sellaista.

5/5!

Kiitos Lordi!

Harva tajuaa, mitä STABIILI 60fps edes tarkoittaa. Mulla on jo vanhan ukon öögat, mut microstuttering ja FPS-vaellus aiheuttavat atavistisen primäärireaktion!

Jos maksaa 1000€ ekstraa ettei pätki tai näy migreenisahalaitoja, sitten käydään palauttelemassa vähän tölkkejä, talletetaan osa ja pistetään lopputonni kiinni!
 
Noniin... juurikin näin. Loppuvuodesta tulemme yhdessä testaamaan pillerit ... harmaasta punaiseen, siniseen ja vihreään. Jossain vaiheessa arvon modet antavat meidän myös keskustella tässä, yhdessä, siitä millä rääkkäämme konsoleita ja peli-peeceitämme. Elikkä ne teeveet, mitä tarvitaan jotta saat kaiken irti boxsista ja pleikasta.

PC-pelaajat ovat myös tervetulleita, olisi todella kiinnostava kuulla mitä 360 Hz monitori tekee tulevalle kyperpunkille, muuttuuko koko peli koodiksi vai mitä siellä tapahtuu.

Seurataan lisäksi rakkaita Digital Foundryn tyyppejä, sillä he todella kaivavat näitä eroja esiin. PC-miehille vielä pieni piikki illan ratoksi... aina PC ei olekkaan Master Race?



 
Viimeksi muokattu:
Erottaako silmä 60fps vs 120fps - vai hertsejäkö ne on - normaalisti pelattaessa, vai pitääkö pelata slow motionia?

Tulee kyllä kalliiksi jos lähtee hifistelylinjalle. En lähde ostamaan uutta televisiota parin-kolmen pelin vuoksi.
 
Erottaako silmä 60fps vs 120fps - vai hertsejäkö ne on - normaalisti pelattaessa, vai pitääkö pelata slow motionia?

Tulee kyllä kalliiksi jos lähtee hifistelylinjalle. En lähde ostamaan uutta televisiota parin-kolmen pelin vuoksi.

Voitko listata tähän ne 3 peliä? Sen jälkeen pelitunnit?

Itsellä CIV6 ... 1679 tuntia, elikkä ihan hyvä syy hankkia se 77" tuuman OLED.
 
Noniin... juurikin näin. Loppuvuodesta tulemme yhdessä testaamaan pillerit ... harmaasta punaiseen, siniseen ja vihreään. Jossain vaiheessa arvon modet antavat meidän myös keskustella tässä, yhdessä, siitä millä rääkkäämme konsoleita ja peli-peeceitämme. Elikkä ne teeveet, mitä tarvitaan jotta saat kaiken irti boxsista ja pleikasta.

PC-pelaajat ovat myös tervetulleita, olisi todella kiinnostava kuulla mitä 360 Hz monitori tekee tulevalle kyperpunkille, muuttuuko koko peli koodiksi vai mitä siellä tapahtuu.

Seurataan lisäksi rakkaita Digital Foundryn tyyppejä, sillä he todella kaivavat näitä eroja esiin. PC-miehille vielä pieni piikki illan ratoksi... aina PC ei olekkaan Master Race?





Hyvä kommaus. Forza motorsport 7:aa pelatessa sahalaidat ovat pakollinen lisä. Ihan alunperin Pc:lle tehdyissä peleissä niitä ei ole (Assetto corsa competizione, dirt rally 2.0)

Kyllähän se on kiva, että konsoleissa (ja käännöksissä) on jotakin, mitä PC:llä EI ole. Sahalaidat tuovat mieleen oman nuoruuden!

Heikkoja porttauksia on moni. Toisaalta, gt sport on jees näköinen ps4 pro, ja esim. multiplattari project cars 2 ps4 pro lla aiheuttaa myötäahdistuksen tunteen. EDIT: just käynnistin ja pelasin gt sporttia. Hyh hyh. Valoefektit jotakin vm 2009 ja nyrren verkkoaidat tulee näkyviin 20m etäisyydellä. Lol. Tää oli jäätävä reality check. Takas nykyaikaan...

Sen vaan sanon vielä, että 4k-obsessio pilasi next-gen konsolit. Ei riitä tehot, kun raytracing, ao, isotrooppinen aax16, TAA, MSAA, ja 60 fps pitäs myös vetää kunnolla.

Toivo elää yksinoikeuksissa ja niiden vääntämisestä/optimoinnista.

Ja ölähtelijöille tiedoksi, oma backlogi on tullut hankittua Pc:n puolelle. Ei vaan ole uskoa tuohon 4K!-hypeen. Kuvanlaatu on eri asia kuin reso.
 
Viimeksi muokattu:
Gran Turismo Sport näyttää minun silmille ihan erilaiselta kuin 2009 vuoden autopelit. Pelaan tällä hetkellä xbox 360:n autopelejä läpi ja kyllä tasoero on todella räikeä, täytyy olla täydellinen puusilmä, jos ei huomaa eroa valaistuksen suhteen. GT Sport on edelleen yksi tyylikkäimmistä ja hienoiten suunnitelluista autopeleistä audiovisuaalisesti, vaikka se ei kaikissa efekteissä pärjää uusimmille.
 
Gran Turismo Sport näyttää minun silmille ihan erilaiselta kuin 2009 vuoden autopelit. Pelaan tällä hetkellä xbox 360:n autopelejä läpi ja kyllä tasoero on todella räikeä, täytyy olla täydellinen puusilmä, jos ei huomaa eroa valaistuksen suhteen. GT Sport on edelleen yksi tyylikkäimmistä ja hienoiten suunnitelluista autopeleistä audiovisuaalisesti, vaikka se ei kaikissa efekteissä pärjää uusimmille.

Gt Sport on nätein pleken autopeleistä. Valoefektit vm. 2009 sisältää pienen pointin, vaikka provolta haiskahtaa.

Pari vuotta sitten pelailin vuorotellen Ps3:n Gt6:sta ja Gt Sporttia. Tuli semmonen Bon voyage -fiilis kun gt6:n näytti tietyiltä osin nätimmältä. Alla vertailuvideo next-gen GT7 vs PS3 Gt6 (julkaistu 2013). Jokainen voi katsoa, ja pohtia onko menty riittävästi eteenpäin vai ei.



Edit: tässä sitten vertailuksi nykyaikaista valoa ja varjoa.

 
Viimeksi muokattu:
Ensin pelattavuus ei graafinen loisto?
Olenko tälläisen joskus kuullut jossain...

Niin, mutta olisko tuossa nyt molemmat kunnossa? Sekin on mahdollista nykykonsoleilla. Hyvin usein kuullaan kuinka grafiikoiden merkitystä vähätellään, niillä ei kuulemma ole mitään väliä.

Se mitä näet, tekee fiiliksen, hyvän tai huonon. Värimaailma on äärimmäisen tärkeä myös... se taisi olla Gran Turismo 4 ja 5 kun alettiin kunnolla kärsiä harmaasta yleis sävystä... kutonen oli askel parempaan, mutta ero 6 ja 7 välillä on huikea. Siellä on jopa violetteja kasveja radan varrella.

Ja taas kerran joku tulee kertomaan ettei sillä ole mitään väliä. Nyt sitten tämä valaistus tekee tästä kaikesta vielä coolimpaa. Lempi kohtani GT7 pelivideossa on se kohta kun tullaan pitkästä tunnelista valoon ja oikealla puolella näkyy lääkintä henkilökuntaa... kuin tulisit pimeydestä takaisin elävien kirjoihin... 300 km / tunnissa ...

Kovin paikka itselleni on se että apina on otettu puun oksalta pois ja Lock Nessin hirviö hädin tuskin näkyy lammessa... toki autot ja muu olennainen edellä, mutta silti.
 
  • Like
Reactions: XYU
Ensin pelattavuus ei graafinen loisto?
Olenko tälläisen joskus kuullut jossain...
Eiköhän GT-pelisarjsn ja muidenkin autopelien pelattavuus ole hiottu kuntoon yli kymmenen vuotta sitten. Forzat ja GT:t on sinne simulaation puolelle asettuvia joten autopornon puolelle mennään ja pitkälle. Tämän vuoksi grafiikan ja yksityiskohtien pitää olla kunnossa
 
Ensin pelattavuus ei graafinen loisto?
Olenko tälläisen joskus kuullut jossain...
Tämä nyt yritti olla piikki, mutta ehkä vähän turha kun itsekin mietit asiaa. Mieti vaikka asioita jonkun muun valmistajan kautta kuin Sonyn, voi olla helpompaa kun ei ole lempivalmistaja sotkemassa asioita.
 
Tämä nyt yritti olla piikki, mutta ehkä vähän turha kun itsekin mietit asiaa. Mieti vaikka asioita jonkun muun valmistajan kautta kuin Sonyn, voi olla helpompaa kun ei ole lempivalmistaja sotkemassa asioita.

Entä jos ajattelee ihan vaikka julkaisijan kannalta vaikka ubisoftin? 30fps edellä menty eikä graafisesta loistosta tietoakaan.
 
Ensin pelattavuus ei graafinen loisto?
Olenko tälläisen joskus kuullut jossain...

Juu, ja joskus ne voivat toteutua yhtä aikaa! Peli voi olla pelattavuudeltaan huippu JA samaan aikaan se on graafisesti näyttävä! Näitä kutsutaan hyviksi peleiksi! (sitäpaitsi project cars 2 on pelattavuudeltaan aika paljon gt sportin edellä)

Miten tää liittyy next-gen -trediin? No raytracing on aika iso osa pelien tulevaisuutta, vaikuttaen erityisesti valoon ja varjoon. Amdn raytracingin tehoista, toteutuksesta ja toimivuudesta on kovin vähän näyttöä. Nvidia aloitti raytracing-aikakauden jo kaksi vuotta sitten ja amd hiihtää perässä. Raytracing osaa olla hirveä tehosyöppö, ja hyvä kysymys on: mitä konsoleiden raytracing käytännössä tulee olemaan?
 
Entä jos ajattelee ihan vaikka julkaisijan kannalta vaikka ubisoftin? 30fps edellä menty eikä graafisesta loistosta tietoakaan.
Niin, silloin ei ole priorisoitu kumpaakaan ja ei ole käytetty kaikkia saatavissa olevia resursseja?(tai otettu pelimoottoriksi joku rimpula joka ei toimi kunnolla +30fps)

Tämä asia tuntuu nyt ihmeellisesti hiertävän, enkä oikein ymmärrä miksi. Koitetaan avata esimerkillä, PC:n puolelta jotta ei lasit sotke ajattelua: Pelaaja A vääntää grafiikka-asetukset tappiin ja pelaa peliään 30fps. Hän siis priorisoi näyttävyyden sujuvamman pelattavuuden edelle. Pelaaja B tiputtaa asetuksia, jotta saa itselleen sopivan sujuvuuden, esim 60fps. Hän priorisoi sujuvamman pelattavuuden grafiikan edelle.

Tätä samaa priorisointia tekee kehittäjä suurimmassa osassa pelejä pelaajan puolesta, koska konsoleiden rajalliset resurssit ja kehittäjä haluaa itse priorisoida jompaa kumpaa.

Aikaimmat kommentit NaughtyDogilta alleviivaa tätä todella loistavasti:Remasterit 60fps ja tämä oli upeaa ---> Uncharted 4 ensimmäinen teaseri 60fps---> kehityksen jatkuessa huomattiin että vaikea saada pysymään 60fps halutulla graafisella tasolla--->lopullinen tuote 30fps.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, silloin ei ole priorisoitu kumpaakaan ja ei ole käytetty kaikkia saatavissa olevia resursseja?(tai otettu pelimoottoriksi joku rimpula joka ei toimi kunnolla +30fps)

Tämä asia tuntuu nyt ihmeellisesti hiertävän, enkä oikein ymmärrä miksi. Koitetaan avata esimerkillä, PC:n puolelta jotta ei lasit sotke ajattelua: Pelaaja A vääntää grafiikka-asetukset tappiin ja pelaa peliään 30fps. Hän siis priorisoi näyttävyyden sujuvamman pelattavuuden edelle. Pelaaja B tiputtaa asetuksia, jotta saa itselleen sopivan sujuvuuden, esim 60fps. Hän priorisoi sujuvamman pelattavuuden grafiikan edelle.

Tätä samaa priorisointia tekee kehittäjä suurimmassa osassa pelejä pelaajan puolesta, koska konsoleiden rajalliset resurssit.

Aikaimmat kommentit NaughtyDogilta alleviivaa tätä todella loistavasti:Remasterit 60fps ja tämä oli upeaa ---> Uncharted 4 ensimmäinen teaseri 60fps---> kehityksen jatkuessa huomattiin että vaikea saada pysymään 60fps halutulla graafisella tasolla--->lopullinen tuote 30fps.

Vaikka tuntuu että sinulla ei laseja ole niin silti otat Sonyn puheeksi? Entä esim tämä Ubisoft joka toi Remastereista meille Far cry 3:n ja assassins creedin muodossa ja vaihtoehtona oli vain se 30fps ja on edelleen? Tai vaikka kun Microsoft toi meille Gears of warista remasteroidun version niin oli sekin vain 30fps.

Modeille heti anteeksi offtopic.
 
Vaikka tuntuu että sinulla ei laseja ole niin silti otat Sonyn puheeksi? Entä esim tämä Ubisoft joka toi Remastereista meille Far cry 3:n ja assassins creedin muodossa ja vaihtoehtona oli vain se 30fps ja on edelleen? Tai vaikka kun Microsoft toi meille Gears of warista remasteroidun version niin oli sekin vain 30fps.

Modeille heti anteeksi offtopic.
Katsotko vaikka mistä keskustelu alunperin lähti liikkeelle? Ettei olisi ollut Star-Lordin viestistä, johon suosittelin PS5:stä, koska graafinen anti. Siksi keskustelemme Sonystä.

Koska ymmärryksesi ei ilmeisesti siihen riitä, niin kirjoitetaan se tähän jatkoksi: Tämä siis pätee ihan kaikkiin kehittäjiin, jotka tähtäävät 30fps:ään graafisen loiston priorisoinnin takia.
Eikä minulle edelleenkään aukea tuo jankkaaminen Ubisoftista, jos kehittäjä ei halua käyttää kaikkia rajallisia resursseja niin tuloksena voi olla ettei kumpikaan osa-alue erityisesti loista.
 
Katsotko vaikka mistä keskustelu alunperin lähti liikkeelle? Ettei olisi ollut Star-Lordin viestistä, johon suosittelin PS5:stä, koska graafinen anti. Siksi keskustelemme Sonystä.

Koska ymmärryksesi ei ilmeisesti siihen riitä, niin kirjoitetaan se tähän jatkoksi: Tämä siis pätee ihan kaikkiin kehittäjiin, jotka tähtäävät 30fps:ään graafisen loiston priorisoinnin takia.
Eikä minulle edelleenkään aukea tuo jankkaaminen Ubisoftista, jos kehittäjä ei halua käyttää kaikkia rajallisia resursseja niin tuloksena voi olla ettei kumpikaan osa-alue erityisesti loista.

Itse otin kantaa siihen sinun mielipiteeseen että Sony menee grafiikka edellä eikä pelattavuus, johon voi edelleen korostaa sen että framerate ei kata koko pelattavuutta vaan kyllä siinä on ihan muistakin asioista kyse. Voidaan esim ajatella että Gears of war 4 tai Uncharted 4 eivät kummatkaan ole nautinnollisia kokemuksia pelattavuuden puolesta vaikka ne pyörisivät 60fps.
 
Ylös Bottom