Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Fair enough! :D Itsellä pelit ovat pysyneet maltillisena ajanpuutteen takia mutta kun kummallekin konsolille on omat hyvät yksinoikeuspelit niin kaksin on aina kaunihimpi.

Nyt voi käydä ekaa kertaa niin että pääkonsoli vaihtuu Xboxiksi.. pelit ostetaan sille ja katsotaan PS5:lle mahdolliset sen yksinoikeuspelit.
Kroonista ajanpuutetta on havaittavissa, mutta ei silti malta olla ostamatta kaikkia konsoleita. Muuten jää jostain paitsi ja se ei ole hyvä. :)

Ja kuten ketjussa on jo käsitelty, niin ehkä olen siitä erikoinen pelaaja, että minulle riittää jopa yksi peli perustelemaan uuden konsolin oston.
 
Fair enough! :D Itsellä pelit ovat pysyneet maltillisena ajanpuutteen takia mutta kun kummallekin konsolille on omat hyvät yksinoikeuspelit niin kaksin on aina kaunihimpi.

Nyt voi käydä ekaa kertaa niin että pääkonsoli vaihtuu Xboxiksi.. pelit ostetaan sille ja katsotaan PS5:lle mahdolliset sen yksinoikeuspelit.

Täällä kans kääntyy todennäkösesti tässä tulevassa genissä näinpäin, että XSX:stä tulee se ykköskonsoli, jolla pelaan multiplatterit ja omat pelit ja PS5:lla sitten vaan sen omat yksinoikeudet. Toki lopullinen päätös tulee tehtyä vasta siinä vaiheessa, kun on päässyt molempia koneita jonkin aikaa käyttämään ja selviää kummalla tuo käyttis, store sun muut toimii paremmin ja kummalla ne multiplätterit lopulta pyörii ja näyttää parhailta. :)
 
Kyllähän bethesda tässä menettää todella suuren määrän ostajia, vaikka kaupassa myös todella paljon todenäköisesti hyötyvätkin.. Se on kuitenkin todella pieni osuus, joka aikoo ostaa molemmat konsolit. Ja isojen AAA yms. pelien pelaaminen jostain pilvestä on täysi vitsi pelikokemusta ei voida verrata lähellekkään samaan kuin oikealla pelilaitteella.

Olisiko myös kuitenkin ollut mahdollista jos Sony olisi tuon puljun ostanut, että olisi tuonutkin pelit myös pclle. Nythän Sonykin on kuitenki ruvennut avaamaan oveaan pc suuntaan ja toivottavasti tämä hieman ruma MS temppu ei ainakaan siihen tule tekemään muutosta.

MS kannalta tietysti tämä oli varmasti onnistunut kauppa kun eivät ole onnistuneet luomaan sonyn yksinoikeuksien kanssa tosissaan kilpailevia yksinoikeuspelejä.

Itselle tosin kauppa ei sinällään ole merkityksillen kun olen karistanut konsolimailman taakseni ja palannut kotiin pc mailmaan, jossa aion kyllä jatkossa visusti pysyäkkin. Silti tälläinen toiminta herättää kysymysmerkkejä mihin pelimailma on menossa ja mitä tälläinen toiminta tuo tulevaisuudessa. Ei tälläisiä asioita voi millään nähdä vain positiivisena, vaikka täällä värilasitpäässä asiaa niin maalaillaankin. Oma toivehan on tietysti se että kaikki pääsivät pelaamaan kaikkia pelejä alustasta riippumatta ja tietenkin yhdessä alustasta riippumatta. Tuohan ei tietenkään tule tapahtumaan turha toive siis.


Yrityskaupoissahan on kyse ostamisesta ja myymisestä. Bethesdan emoyhtiö vaihtoi omistajaa, ei ne MS:n huhutut 7,5 Mrd mene pelinkehitykseen tai minnekään muuallekaan Bethesdan ja muiden studioiden toimintaan (joku täällä sellaista taisi uumoilla, että se 7,5 Mrd nyt pitäisi vähentää niitä bugeja), vaan ne menee entisten omistajien taskuun. He sitten "voittivat" tai "hävisivät", riippuen siitä mihin Bethesdan käyvän markkina-arvon kukin asettaa ja toisaalta perustuen siihen, millaista tuottoa he omistukselleen ovat viime aikoina saaneet. MS:n tarjous oli ajankohtaan nähden riittävän hyvä, joten pulju lähti myyntiin.

Kärjistetysti ja yleistetysti, näille entisille omistajille ei välttämättä ole mitään väliä, mitä heidän myymälleen yritykselle tapahtuu jatkossa, ihan vaikka että ei myisi yhtäkään peliä enää ja laitettaisiin lappu luukulle. He saivat rahat ja that's it. Jos jäivät itse palkkalistoille vielä, niin varmasti jotain merkitystä on ainakin siinä muodossa, että toivovat työtä vielä löytyvän jatkossakin jos pankkitilille jäi vielä tilaa tai haluaa jatkaa samassa ympäristössä jostain muusta syystä. Toki jos yrityksen perustaja myy "oman lapsensa" eteenpäin, voi häntä kiinnostaa, että se saa hyvän uuden kodin.

Se että Bethesda menettää ostajia ei sinänsä kuitenkaan ole varsinaisesti heidän ongelma tässä vaiheessa, koska MS:n tavoitteet eroavat Zenimaxin tavoitteista ja MS:llä on näille studioille oma suunnitelmansa. Toki jos pelit eivät myy MS:n mielestä tarpeeksi, niin voihan jossain kohtaa olla leikkauksia ja joidenkin studioiden sulkemisia tiedossa, joka on ikävä asia työntekijöille ja pelaajille.
 
Miksi ihmeessä ylipäätään mennä yhden konsolin taktiikalla? Vähän sama kuin söisi lettuja ilman mansikkahilloa ja kermavaahtoa. Okei, itsekin syyllistyin vähän aikaa tähän PS3:sen kanssa mutta kyllä se xbox löysi täältäkin kodin aika nopeasti.
Yleisesti ottaen kyseessä on varmaan raha ja se fakta, että usein konsoli ostetaan perheen lapsille tai näin miehet ainakin vaimoilleen väittävät. Sit on tietysti fanipojat jotka eivät voi edes periaatteesta ostaa kilpailevaa tuotetta silloin ei tietysti auta muu kuin elää valintansa kansa.
Tähän voisi sitten jo heittää miksi ostaa ylipäänsä konsoleita kun pcllä saa järjestäen laadukkaamman pelikokemuksen, mutta tämä nyt ei ehkä käsittele tämän ketjun aihetta.
Yrityskaupoissahan on kyse ostamisesta ja myymisestä. Bethesdan emoyhtiö vaihtoi omistajaa, ei ne MS:n huhutut 7,5 Mrd mene pelinkehitykseen tai minnekään muuallekaan Bethesdan ja muiden studioiden toimintaan (joku täällä sellaista taisi uumoilla, että se 7,5 Mrd nyt pitäisi vähentää niitä bugeja), vaan ne menee entisten omistajien taskuun. He sitten "voittivat" tai "hävisivät", riippuen siitä mihin Bethesdan käyvän markkina-arvon kukin asettaa ja toisaalta perustuen siihen, millaista tuottoa he omistukselleen ovat viime aikoina saaneet. MS:n tarjous oli ajankohtaan nähden riittävän hyvä, joten pulju lähti myyntiin.

Kärjistetysti ja yleistetysti, näille entisille omistajille ei välttämättä ole mitään väliä, mitä heidän myymälleen yritykselle tapahtuu jatkossa, ihan vaikka että ei myisi yhtäkään peliä enää ja laitettaisiin lappu luukulle. He saivat rahat ja that's it. Jos jäivät itse palkkalistoille vielä, niin varmasti jotain merkitystä on ainakin siinä muodossa, että toivovat työtä vielä löytyvän jatkossakin jos pankkitilille jäi vielä tilaa tai haluaa jatkaa samassa ympäristössä jostain muusta syystä. Toki jos yrityksen perustaja myy "oman lapsensa" eteenpäin, voi häntä kiinnostaa, että se saa hyvän uuden kodin.

Se että Bethesda menettää ostajia ei sinänsä kuitenkaan ole varsinaisesti heidän ongelma tässä vaiheessa, koska MS:n tavoitteet eroavat Zenimaxin tavoitteista ja MS:llä on näille studioille oma suunnitelmansa. Toki jos pelit eivät myy MS:n mielestä tarpeeksi, niin voihan jossain kohtaa olla leikkauksia ja joidenkin studioiden sulkemisia tiedossa, joka on ikävä asia työntekijöille ja pelaajille.
Eivätkö pelitalot olekkaan enään hyväntekijöitä jotka haluavat tuottaa pelejä mahdollisimman monelle hyvää hyvyyttään. Jos mietitään että tuleva elder scrolls menettäisi vaikkapa 1/4 osan pelaajia sen takia, että pleikkapelaajat eivät ole mukana. Tarkottaahan tämä sillon suoran rahan menetystä ja jos tulevaa rahaa on tulossa vähemmän sisään on sitä vähemmän laittaa myös pelinkehitykseen, työntekijöidenpalkkoihin yms. tämä taas voi näkyä suoraan lopullisessa tuotteessa. Enemmän bugeja, pienempiä pelejä, pitempiä kehitysaikoija jne.
Toki olen pääpiirteittän asioista kanssasi samalla sivulla.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös nuo teknisesti ottaen ole kuitenkin eri pelit, vaikka sisällöltään samankaltaiset? Taaksepäinyhteensopivuus tarkoittaa PS4-peliä joka pyörii myös PS5:lla, kun taas Remaster on tehty suoraan PS5:lle.

Siirsin viestin PS5-ketjusta tänne, koska tämä aihe sopii paremmin tällaiseen vertailuun:

Mitenköhän suuria uudistukset tulee olemaan, että peli on "oikeutettu" saamaan oman version, jota nykyiset Spiderman-pelaajat eivät saa ilmaiseksi? Tämän takia arvostan Xboxin Smart Deliverya, että ei tarvitse maksaa "samasta" pelistä kahteen kertaan. Esimerkiksi Gears 5 tulee saamaan paremmat grafiikat ja nopeammat latausajat ilmaiseksi.
 
Se on vaan niin ettei mun viisari värähdäkkään tuonne boksin tai Xcloudin suuntaan niinku yhtään. Harvat nyt kuitenkaa lähtee ostamaan konsolia tai palvelua muutaman pelin takia, toki heitäkin on ja ei siinä mitään se on ihan ok. Mulle riittää yhden konsolin pelitarjonta :)

Jos nyt sukupolven aikana tulee se yks fallout ja yks elder jotka itseäni kiinnostaa, verrataa noita niihin muihin peleihin jotka sukupolven aikana tulee, ei ole iso menetys itselle tämä juttu.

Mutta Bethesdalle se menetys kertaantuu miljoonissa. Kova luotto saa olla jos meinaa muiden alustojen myynnit korvata jollain gamepass/xcloud -palvelulla. Aikasemmat pelit kun on jo multiplattareita ja ovat saatavilla pilkkahintaan joten ne ei ny varmaa houkuttele ketään minnekään. Sitte ootellaan seuraavia nimikkeitä, vetääkö ne väkeä noihin mikkiksen palveluihin? Ehkä, ehkä ei. Paljonko lopulta tuottaa niin sitä on vaikea arvioida.
Ei niitä muiden alustojen myyntejä ollakaan sinänsä korvaamassa, vaan niitä pyritään puhtaasti siirtämään omaan leiriin ja samalla pois Sonyn leiristä. Vaikutus on toteutuessaan suorastaan tuplavaikutus ja saattaa nopeastikin mutta voimasuhteita merkittävästikin. Ja ennen kaikkea se tuo Microsoftille parempaa kontrollia konsolimarkkinoissa (pelit toki tässä myös mukana), mikä on Microsoftin kaltaiselle suuryritykselle erittäin tärkeä asia.
 
Eivätkö pelitalot olekkaan enään hyväntekijöitä jotka haluavat tuottaa pelejä mahdollisimman monelle hyvää hyvyyttään. Jos mietitään että tuleva elder scrolls menettäisi vaikkapa 1/4 osan pelaajia sen takia, että pleikkapelaajat eivät ole mukana. Tarkottaahan tämä sillon suoran rahan menetystä ja jos tulevaa rahaa on tulossa vähemmän sisään on sitä vähemmän laittaa myös pelinkehitykseen, työntekijöidenpalkkoihin yms. tämä taas voi näkyä suoraan lopullisessa tuotteessa. Enemmän bugeja, pienempiä pelejä, pitempiä kehitysaikoija jne.
Toki olen pääpiirteittän asioista kanssasi samalla sivulla.
Tässä pitää myös huomioida mahdollinen uusi rahavirta Game Pass -tilaajilta. Kun uuden Elder Scrollsin ja Starfieldin kaltaiset pelit tulevat palveluun julkaisupäivänään, niin oletettua on että tilausmäärät kasvavat. Ja jos ne kasvavat, niin tämä jatkuva rahavirta on tuottoisampaa kuin pelien yksittäiset myynnit, vaikkakin myyntimäärissä menetettäisiin pleikkapelaajat.
 
Mitenköhän suuria uudistukset tulee olemaan, että peli on "oikeutettu" saamaan oman version, jota nykyiset Spiderman-pelaajat eivät saa ilmaiseksi?

Milloin Remasterin ominaisuudet olisi viety alkuperäiseen versioon? Tässä ei ole nyt ole kysymys taaksepäinyhteensopivuudesta, vaan täysin PS5 ehdoin uudelleen kasatusta pelistä. Arvatenkin supernopea SSD on hyödynnetty täysimääräisesti tarkemmilla tekstuureilla ja sulavalla avoimella maailmalla.
 
Ei niitä muiden alustojen myyntejä ollakaan sinänsä korvaamassa, vaan niitä pyritään puhtaasti siirtämään omaan leiriin ja samalla pois Sonyn leiristä.
Näinpä. Eiköhän siellä ole nimenomaan tarkoituksena se että ne ketkä olisivat pelanneet esim. Falloutin pleikkarilla, pelaavatkin sen nyt Xboxilla. Noin yksinkertaistettuna siis. Tietenkin Bedhesda menettää myyntiään silloin jos tällainen liike ei saa uusia asiakkaita kiinnostumaan Xboxista ja Game Passista jne. ollenkaan. Uskon kuitenkin että tämän luokan pommi painaa vaakakupissa konsolihankintoja mietittäessä, ainakin pidemmässä juoksussa. Onhan asia nyt jo saanut aikaan todella paljon keskustelua.
 
Minusta tuntuu, että tuota markkinaosuuksien menettämistä liiotellaan. Jos tutkimusten mukaan suurin osa konsolipelaajista pelaa myös pc:llä ja monilla on useampi konsoli, viipaloituu se ryhmä aika pieneksi, joka voi pelata vain pleikkarilla. Kun tarkastellaan tätä viipaletta, kuinka moni juuri tästä viipaleesta haluaisi pelata Bethesdan pelejä? Bethesdan pelit eivät aina myy ihan parhaiten, mutta monella pelillä on pelaajia, jotka pelaavat samaa peliä hyvin pitkään. Tällaisen pelaajan on helpompi perustella itselleen uuden laitteen hankintaa, jotta voi pelata peliä, jonka edellistä osaa pelasi monta vuotta ja satoja tunteja. Lisäksi keskeisin segmentti, joka pelaa vaikka Falloutia, on niissä peliharrastajissa, jotka pelaavat paljon ja ovat pelanneet usein pitempään. Nämä tyypit eivät ole välttämättä siellä viipaleessa, jolla on vain se pleikkari ja muuhun ei kosketa.
 
Tämä on hieman samaa keskustelua kuin musiikkipuolella menneiden aikojen levymyyntejä verrattaessa 2020-luvun levynmyynteihin. Ei kukaan tule enää myymään Beatlesien tai Elviksen määrää levyjä, kun kukaan ei enää osta levyjä ja kaikki suoratoistetaan. Käsi pystyyn mikä on viimeisin levy jonka olette ostaneet; 2015 ostin Musen levyn iTunesista ja edellinen fyysinen levy on AC/DC:n Black Ice vuodelta 2008.

Game Pass laskee väistämättä myyntejä varsinkin niiden pelien osalta jotka ovat siellä aina (Microsoftin omat pelit) muille peleille sen toimiessa määräaikaisena mainosikkunana.

Kehitys on varmasti menossa pelibisneksessä samaan suuntaan kuin musiikki ja elokuvat ennen pelejä. Microsoft hankkii nyt isoa tallia itselleen, jossa se saa itselleen Netflixin kaltaisen osuuden pelien palvelumarkkinoista Sonyn ja Nintendon jäädessä HBO:n ja Disney+ palveluiden vastaavuuksiksi.

Mutta jos Game Pass saa rapsakat 50-100 miljoonaa maksavaa asiakasta, niin tuollaisen Bethesdan voi ostaa kerran vuoteen... Warner Games 3.5mrd, 2k-Games 20 mrd jne...

GTA6 Game Pass nimikkeeksi, niin siinä sitä ollaan... Ihan vain ajatuksena...
 
Minusta tuntuu, että tuota markkinaosuuksien menettämistä liiotellaan. Jos tutkimusten mukaan suurin osa konsolipelaajista pelaa myös pc:llä ja monilla on useampi konsoli, viipaloituu se ryhmä aika pieneksi, joka voi pelata vain pleikkarilla. Kun tarkastellaan tätä viipaletta, kuinka moni juuri tästä viipaleesta haluaisi pelata Bethesdan pelejä? Bethesdan pelit eivät aina myy ihan parhaiten, mutta monella pelillä on pelaajia, jotka pelaavat samaa peliä hyvin pitkään. Tällaisen pelaajan on helpompi perustella itselleen uuden laitteen hankintaa, jotta voi pelata peliä, jonka edellistä osaa pelasi monta vuotta ja satoja tunteja. Lisäksi keskeisin segmentti, joka pelaa vaikka Falloutia, on niissä peliharrastajissa, jotka pelaavat paljon ja ovat pelanneet usein pitempään. Nämä tyypit eivät ole välttämättä siellä viipaleessa, jolla on vain se pleikkari ja muuhun ei kosketa.
Olisin samaa mieltä kanssasi, jos Microsoft ei olisi satsannut juuri uuteen sukupolveen erityisen tehokkaaseen konsolin. Mutta kun MS on nyt juuri noin lähtenyt satsaamaan, on päivänselvää, että heidän intresseissään on nimenomaan saada konsoleiden myynnissä entistä parempi jalansija. Sellainen ei kuitenkaan toteudu, ellei markkinaosuuksia saada juuri Sonylta MS:lle itselleen. Mielestäni päivänselvä kuvio, eikä pitäisi olla kyllä mitään rakettitiedettä.
 
Näinpä. Eiköhän siellä ole nimenomaan tarkoituksena se että ne ketkä olisivat pelanneet esim. Falloutin pleikkarilla, pelaavatkin sen nyt Xboxilla. Noin yksinkertaistettuna siis. Tietenkin Bedhesda menettää myyntiään silloin jos tällainen liike ei saa uusia asiakkaita kiinnostumaan Xboxista ja Game Passista jne. ollenkaan. Uskon kuitenkin että tämän luokan pommi painaa vaakakupissa konsolihankintoja mietittäessä, ainakin pidemmässä juoksussa. Onhan asia nyt jo saanut aikaan todella paljon keskustelua.

Ei todellakaan paina, ei ainakaan itsellä. Se että ennen pleikkaripelaajat pelas Elderit ja Falloutit pleikalla johtu tietty siitä että ne olivat multiplattareita. Nyt jatkossa se ei enää ole mahdollista. Ei kukaan tavallinen pelaaja osta Xboxia nyt vain sen takia että muutamat pelit ovat jatkossa Xbox yksinoikeuksia jos muuten pelaavat multiplattarit pleikalla kuten ennenkin ja kaveriporukka jatkaa pleikalla. Peliharrastajia en nyt mainitse tässä koska ovat ihan omaa luokkaansa ja tämä ei heihin vaikuta millää muotoa, ostavat molemmat konsolit kuitenkin.

Se miksi siitä puhutaan johtuu täysin nyt siitä, että kauppana tämä oli todella idioottimainen veto. Microsoft nyt ansaitsi itselleen vääjämättä sen leiman, että kun ei itse pystytä/osata niin ostetaan joku ennalta hyväksi todistettu multiplattariperhe ja tehdää siitä Xbox/PC only.

Sony edelleen luo omia vahvoja yksinoikeuksia koska siihen pystytään ja multiplattarit pysyy ennallaan.

On kyllä vähä helvetin kova luotto että nyt siirrytään massoittain Xboxin pariin jonkun muutaman ylibugisen pelin takia.
 
Milloin Remasterin ominaisuudet olisi viety alkuperäiseen versioon? Tässä ei ole nyt ole kysymys taaksepäinyhteensopivuudesta, vaan täysin PS5 ehdoin uudelleen kasatusta pelistä. Arvatenkin supernopea SSD on hyödynnetty täysimääräisesti tarkemmilla tekstuureilla ja sulavalla avoimella maailmalla.

Missä kohtaa Severis sanoi, että nuo uudistukset olisi pitänyt tulla vanhaan versioon? Hän ihmetteli miksi vanhan version omistajat ei saa ilmaisena päivitystä tuohon paranneltuun versioon sitten, kun PS5:n hankkii. Samaa mietin itsekin. Kumma, että tähän pystyy vaikkapa Hitmanin ja Witcherin tekijät mutta ei Sony Spider-manin kanssa...
 
On kyllä vähä helvetin kova luotto että nyt siirrytään massoittain Xboxin pariin jonkun muutaman ylibugisen pelin takia.
Eivät kaikki varmasti siirrykään tai osta pleikkarin kaveriksi Xboxia, mutta jotkut näin saattavat kuitenkin tehdä. Tämä on yksi monesta keinosta haalia markkinaosuutta.

Kyllä Xboxillakin pystytään (kuten vaikka Forza Horizon 4:n kaltaiset pelit osoittavat), mutta jos pätäkkää on, niin eikö kannata haalia omaan talliin vielä lisää studioita tekemään pelejä? Ihan varmasti Sonylla on samankaltaisia suunnitelmia kokoajan menossa. Olemme nähneet nyt Sonylta yksinoikeuksien ostamista, ei niinkään studioiden, mutta kyllä varmasti kokoajan sellaisetkin keskustelut ovat taustalla käynnissä. Kuvitellaan vaikka, että Sony ostaisi Capcomin ja sen IP:t olisivatkin sitten Sonyn yksinoikeuksia. Olisiko teillä pelkästään pleikkarilla pelaavilla edelleen sama ääni kellossa kuin nyt?
 
Siirsin viestin PS5-ketjusta tänne, koska tämä aihe sopii paremmin tällaiseen vertailuun:

Mitenköhän suuria uudistukset tulee olemaan, että peli on "oikeutettu" saamaan oman version, jota nykyiset Spiderman-pelaajat eivät saa ilmaiseksi? Tämän takia arvostan Xboxin Smart Deliverya, että ei tarvitse maksaa "samasta" pelistä kahteen kertaan. Esimerkiksi Gears 5 tulee saamaan paremmat grafiikat ja nopeammat latausajat ilmaiseksi.
Tää oli kyllä jo huikea. Siirsit viestin konsolisotaketjuun, jotta voit päteä Xboxin ominaisuuksilla. Kova veto!! :cool:
 
Tää oli kyllä jo huikea. Siirsit viestin konsolisotaketjuun, jotta voit päteä Xboxin ominaisuuksilla. Kova veto!! :cool:

Kylläpä näyttää ottavan lujille, kun kehutaan hyvää ominaisuutta mitä ei lempikonsolista löydy (ainakaan ei ole vielä esitelty). ;) Kaveri puhuu smart deliverystä ja Spider-manista niin kyllä se ennemmin tänne kuuluu, kun pelkkään PS5 tai Xbox ketjuun.
 
Tässä pitää myös huomioida mahdollinen uusi rahavirta Game Pass -tilaajilta. Kun uuden Elder Scrollsin ja Starfieldin kaltaiset pelit tulevat palveluun julkaisupäivänään, niin oletettua on että tilausmäärät kasvavat. Ja jos ne kasvavat, niin tämä jatkuva rahavirta on tuottoisampaa kuin pelien yksittäiset myynnit, vaikkakin myyntimäärissä menetettäisiin pleikkapelaajat.
En itse ole tutustunut millaisen siivun peliyhtiöt saavat näistä game pass- tilaajista ja millä logiikalla he ansaitsevat tällä game passilla. Kuinka paljon 1pelaaja kuukaudessa tuo rahaa peliyhtiön kassaaan jonka pelejä palvelussa on? Monessako kuukaudessa gamepass palvelussa firma on saavuttanut saman rahan suhteessa suoraan myytyyn peliin? Kiinnostaa siis ihan faktapohjaisia lukuja nähdä kuinka kannattava systeemi tämä on pelintekijöille..

Pelaajalle game passa vaikuttaa hyvältä palvelulta, vaikkakin viimeksi se testissä itsellä ollessa sieltä ei löytynyt mitään mielenkiintoista pelattavaa, mutta tämä johtunee enempi omasta pelimausta kuin palvelusta.
 
Se miksi siitä puhutaan johtuu täysin nyt siitä, että kauppana tämä oli todella idioottimainen veto. Microsoft nyt ansaitsi itselleen vääjämättä sen leiman, että kun ei itse pystytä/osata niin ostetaan joku ennalta hyväksi todistettu multiplattariperhe ja tehdää siitä Xbox/PC only.
Oikeastaan ainoat kenen olen nähnyt kommentoivan tätä idioottimaiseksi vedoksi ovat juuri niitä kovan luokan pleikkarifaneja, joita harmittaa kun mahdollisesti jäävät paitsi suosituista peleistä. Isossa maailmassa ei ole tullut vastaan sellaista, että Microsoft olisi nyt jotenkin leimattu negatiivisessa mielessä Bedhesda-kauppojen johdosta.

On kyllä vähä helvetin kova luotto että nyt siirrytään massoittain Xboxin pariin jonkun muutaman ylibugisen pelin takia.
Ei tässä kenenkään tarvitse mihinkään siirtyä. Riittää että laajentaa omaa pelilaitevalikoimaa vaikka PC:llä jos Xbox yököttää. Kuten aikaisemminkin kirjoitin, häviäjiä ovat merkkiuskolliset fanipojat jotka eivät periaatteesta voi ostaa "vihollisen" konsolia.

Ja kannattaa muuten tutustua Bedhesdan peleihin. Sieltä löytyy paljon muutakin kuin "muutama ylibuginen peli". Toistaiseksi niihin voi perehtyä vielä pleikkarillakin. :)
 
En itse ole tutustunut millaisen siivun peliyhtiöt saavat näistä game pass- tilaajista ja millä logiikalla he ansaitsevat tällä game passilla. Kuinka paljon 1pelaaja kuukaudessa tuo rahaa peliyhtiön kassaaan jonka pelejä palvelussa on? Monessako kuukaudessa gamepass palvelussa firma on saavuttanut saman rahan suhteessa suoraan myytyyn peliin? Kiinnostaa siis ihan faktapohjaisia lukuja nähdä kuinka kannattava systeemi tämä on pelintekijöille..

Pelaajalle game passa vaikuttaa hyvältä palvelulta, vaikkakin viimeksi se testissä itsellä ollessa sieltä ei löytynyt mitään mielenkiintoista pelattavaa, mutta tämä johtunee enempi omasta pelimausta kuin palvelusta.
Tästä ei valitettavasti minulla ole tietoa, mutta Microsoftin omille studioille tilanne on varmasti aikalailla eri kun kolmannen osapuolen studioille.

Kärjistetysti voisin kuvitella homman menevän jotenkin näin:
Kolmannen osapuolen pelit: Microsoft ostaa summalla X pelin tietyksi ajaksi Game Passiin. Summa on kertamaksu, jonka jälkeen pelintekijä ehkä vielä saa jotain lisäbonuksia pelin latauksista, pelaajamääristä jne.

Microsoftin omien studioiden pelit: Microsoft maksaa pelintekijöille palkkaa kokoajan. Peli tulee julkaisussa Game Passiin. Microsoft jatkaa pelintekijöiden palkanmaksua. Ehkä pelintekijät saavat sitten jotain bonuksia siitä kuinka hyvin peli menestyy, mutta rahavirta on jatkuvasti turvattu, kun työskennellään Microsoftin sateenvarjon alla.
 
Ylös Bottom