Ymmärrettävästi laitteiden tilaus- ja toimitusajat herättävät keskustelua. Alkuun haluan muistuttaa, että PlayStation 5 -pelikonsoleiden tilausmäärät ovat todella paljon suurempia, kuin maahantuojalta saamamme toimituserät. Vain hyvin pieni osa laitteen tilanneista tulee saamaan laitteensa tämän vuoden puolella.
Täällä on paljon vertailtu myös tilausaikoja. Tilaukset etenevät toimitusjonoon tilauskäsittelyn jälkeen. Osa tilauksista etenee toimitusjonoon suoraan ja tällöin paikka toimitusjonossa määräytyy tilaushetken mukaan. Osa tilauksista siirtyy manuaalikäsittelyyn, jossa tarkistetaan mm. tilaajan tietojen oikeellisuus, eli osoite- ja nimitiedot sekä tehdään luottoharkinta. Luottoharkintaan vaikuttaa esimerkiksi tilattujen laitteiden määrä ja yhteissumma sekä tilaajan luottotiedot kokonaisuutena. Kaiken ollessa kunnossa tilaus siirtyy toimitusjonoon. Tästä syystä tilausaikoja vertaillessa voi vaikuttaa siltä, että toimitusjono on sattumanvarainen. Tilaukset kuitenkin etenevät toimitusjonoon eri aikoina, kun tilauksen käsittely on valmis. Voimme aina tarvittaessa tarkistaa yksittäisiä tilauksia ja niiden siirtymistä toimitusjonoon, mutta tällä ei ole vaikutusta paikkaan toimitusjonossa ja täten laitteen toimitusaikaan. Oman tilauksen tilanteesta olemme viestineet jokaiselle asiakkaalle erikseen.
Se, että osa asiakkaista on saanut tehtyä tilauksen ennen kello 12.00 johtuu siitä, että julkaisu palvelimille aloitettiin hieman aiemmin, jotta palvelimet ehtivät päivittymään ennakkomyynnin alkuun. Tästä syystä on siis mahdollista, että osa on pystynyt tekemään tilauksen hieman ennen kello 12.00.