Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Miksi ei Boxin puolella ole ollut noita "jailbreikkejä" ja muita? En ole huomannut ainakaan. Jos on toisenlaista tietoa niin kertokaa toki, taidan sen jälkeen jättää asian rauhaan.
Eri selain ja eri käyttöjärjestelmä pohjalla. Ja todennäköisesti Microsoft softafirmana onnistui pitämään käyttöjärjestelmänsä turvallisempana muutenkin.
 
Onhan tuo konsolin oma nettiselain nyt yksi turhimpia ominaisuuksia konsoleissa näin älypuhelimien aikakautena. Kaikki info löytyy nopeammin puhelimelta käsin etsittynä ja niille tärkeimmille sovelluksille kuten YouTube on ne omat sovellukset.
 
Onhan tuo konsolin oma nettiselain nyt yksi turhimpia ominaisuuksia konsoleissa näin älypuhelimien aikakautena. Kaikki info löytyy nopeammin puhelimelta käsin etsittynä ja niille tärkeimmille sovelluksille kuten YouTube on ne omat sovellukset.
Xbox se ei ole turha koska sillä pystyy pelaamaan monia eri konsolien pelejä ;)
Mitään muuuta sillä ei ole tehnyt :)
 
Eipä tolla pleikan selaimella tule muuta tehtyä, kun nopeasti tarkistettua tämän foorumin viestit.

Ei näitä konsoleiden selaimia ohjaimella tee mieli sen enempää käytellä. :D
 
Olisiko oikea syy miksi ps poistetaan netti selain. Koska gamepass ja muut streaming palvelut on tulossa myös selaimeen ?
 
ResetErasta löytyi aihe, jossa vertaillaan Xbox Series- ja PS5-pelien latausaikoja:



Summary

Watch Dogs Legion
To get to the main menu
PS5: 21:25
Xbox: 24:32

To get into the game
PS5: 23:42
Xbox: 26:27

Dirt 5
To get to the main menu
PS5: 23:51
Xbox: 26:27

To get into race
PS5: 19:20
Xbox: 14:09

Valhalla
To get to main menu
PS5: 15:42
Xbox: 40:30

To get into game
PS5: 11:34
Xbox: 12:16

Valhalla had three extra splash screens on the Xbox boot to get through. Potentially a first time boot/showing of certain splash screens and it had been booted before on PlayStation.

Erot latausnopeuksissa eivät ole niin suuria kuin voisi kuvitella. Valhallan käynnistyksen kohdalla PS5 voitti reilusti, mutta Xboxilla oli enemmän splash screenejä (jotka saattaa johtua siitä jos peli käynnistettiin ensimmäisen kerran Xboxilla). Tärkeintä on, että pelit latautuvat nyt kaikilla alustoilla nopeasti ja erot latausnopeuksissa ovat melkein kaikissa peleissä alle 3 sekuntia.
 
Xbox se ei ole turha koska sillä pystyy pelaamaan monia eri konsolien pelejä ;)
Mitään muuuta sillä ei ole tehnyt :)
Korjauksena, että tuo onnistuu myös PS4:llä yhtä lailla kuin Xboxilla. Jos nyt siis näistä HTML5-selainpeleistä puhut. Vai miten Xboxilla muiden konsolien pelien pelaaminen onnistuu sitten käytännössä? Ihan siis uteliaisuuttani kyselen.
 
Tässä taas sitä Sonyn asiakas ystävällisyyttä, mikähän tässäkin on takana. Uudessa 2020 vuoden konsolissa ei ole kunnollista nettiselainta :oops:

Eiköhän nettiselain ole siellä vain html-sisällön takia. Eli voidaan tulostaa ruudulle kaikenlaisia muotoiltuja logeja ja Readme -tyylisiä tekstidokkareita esim. huoltotilassa.
 
Korjauksena, että tuo onnistuu myös PS4:llä yhtä lailla kuin Xboxilla. Jos nyt siis näistä HTML5-selainpeleistä puhut. Vai miten Xboxilla muiden konsolien pelien pelaaminen onnistuu sitten käytännössä? Ihan siis uteliaisuuttani kyselen.
Emulaattori pelejä.
 
Erot latausnopeuksissa eivät ole niin suuria kuin voisi kuvitella. Valhallan käynnistyksen kohdalla PS5 voitti reilusti, mutta Xboxilla oli enemmän splash screenejä (jotka saattaa johtua siitä jos peli käynnistettiin ensimmäisen kerran Xboxilla). Tärkeintä on, että pelit latautuvat nyt kaikilla alustoilla nopeasti ja erot latausnopeuksissa ovat melkein kaikissa peleissä alle 3 sekuntia.
Oliko siitä jotain huhua, että Quick Resumen tyyppinen ominaisuus tulisi myös PS5:lle? Miksi muistelen että joku huhu tästä liikkui. Quick Resume nimittäin tekee usean pelin kohdalla nämä vertailut aika turhiksi.

Esim. Assassin's Creed Valhallan lataus PS5:llä peliin asti on noin 27 sekuntia. Xboxilla tarvitsee tehdä tämä lataus käytännössä kerran, jos ei nyt pelaa niin montaa eri peliä, että Quick Resumen kapasiteetti menee täyteen. Sen jälkeen Xboxilla lataus peliin kestää pari sekuntia. Eikä edes mihinkään alkuvalikoon vaan suoraan siihen kohtaan mihin jäi. En ole tiistain ensimmäisen käynnistyksen jälkeen, joutunut valikoiden kautta menemään Assassin's Creediin kertaakaan. En ole myöskään kertaakaan ladannut tallennusta. Sama homma Gears Tacticsin kanssa.

Toisaalta ihan kaikki pelit eivät Quick Resumea tue. Tai ainakin vähän nikottelevat, jos pitää yhdistää online palveluihin tai vastaaviin.
 
Viimeksi muokattu:
Digital Foundry on nyt tehnyt ensimmäisen: "PS5 vs Xbox Series X" -videon pelistä Devil May Cry 5:




Huomioita: PS5 pyöri paremmin 120fps -modessa, mutta DF totesi, että siinä oli jotain outoa ja se on todennäköisesti korjattavissa päivityksellä. Muissa modeissa Xbox Series X pärjäsi paremmin.

Näytä liitetiedosto 4722

PS5 voitti latausnopeuksissa, mutta en tiedä, että onko noin sekunnin ero suuri.


Olipas erikoinen faceoff ja tarjosi juuri niitä yllätyksiä mistä Linneman oli aiemmin puhunut. Käytännössä erot suorituskyvyn osalta eivät olleet lähellekään niin suuria mitä puhtaasti speksejä tuijottamalla piti olla, erot ruudunpäivityksessä pl. HFR mode ainoastaan muutaman prosentin luokkaa.

Sensijaan HFR modessa PS5 näyttää kaapin paikan, vaikka siinä on matalammilla kelloilla käyvä CPU, joka on yksi olennaisimpia komponentteja HFR-pelaamisen osalta PC-puolella. Tästä olisikin hyvä saada lisää tietoa, että mitä tässä oikeasti tapahtuukaan pellin alla.

Tämä lupaakin jatkoa ajatellen hyvin tasaisia vääntöjä muidenkin multiplattarien osalta.

Sony tukee Playstation 4:ta ainakin 3 vuotta Playstation 5:en rinnalla, samoja pelejä tulossa molemmille. Päätyi kuitenkin tällaiseen ratkaisuun, toimii kuten MS jota niin kovin moitittiin tällaisesta ratkaisusta pelien kehityksen "jarruttamisesta". Se siitä "sukupolviin" uskomisesta, ainakin toistaiseksi.

Niin, osassa peleistä, ei kaikissa peleissä. En näe henkilökohtaisesti mitään syytä jättää peliä julkaisematta myös PS4:lle, ellei kyseessä ole selkeä tekninen rajoite R&C tapaan. MS sai kritiikkiä toimintatavastaan sen väittäessään ettei tämä vaikuttaisi pelien laatuun. Halo Infinite oli tästä räikein esimerkki. Sekoitat nyt kaksi eri asiaa.


Oliko siitä jotain huhua, että Quick Resumen tyyppinen ominaisuus tulisi myös PS5:lle? Miksi muistelen että joku huhu tästä liikkui. Quick Resume nimittäin tekee usean pelin kohdalla nämä vertailut aika turhiksi.

Esim. Assassin's Creed Valhallan lataus PS5:llä peliin asti on noin 27 sekuntia. Xboxilla tarvitsee tehdä tämä lataus käytännössä kerran, jos ei nyt pelaa niin montaa eri peliä, että Quick Resumen kapasiteetti menee täyteen. Sen jälkeen Xboxilla lataus peliin kestää pari sekuntia. Eikä edes mihinkään alkuvalikoon vaan suoraan siihen kohtaan mihin jäi. En ole tiistain ensimmäisen käynnistyksen jälkeen, joutunut valikoiden kautta menemään Assassin's Creediin kertaakaan. En ole myöskään kertaakaan ladannut tallennusta. Sama homma Gears Tacticsin kanssa.

Toisaalta ihan kaikki pelit eivät Quick Resumea tue. Tai ainakin vähän nikottelevat, jos pitää yhdistää online palveluihin tai vastaaviin.

Onhan tuo Quick Resume toimiessaan oikein näppärä feature yksinpeleissä, toisaalta PS5:lla on nämä Activity cardsit, jotka ajavat saman asian.

Erilliseen datacenteriin yhteydessä olevissa moninpeleissä taas QR on merkityksetön serveriyhteyden katkettua, jolloin on paluu päävalikkoon. Eilen kävi myös niin että pelin värit sekosivat QR:n jälkeen, jolloin joutui manuaalisesti sulkemaan pelin ja käynnistämään sen uudestaan ongelman korjaamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän sitä tottuu näihin supernopeisiin latausaikoihin, kun tavallisesti pelaamisen ohessa tulee tehtyä muutakin. Pahimmat aikasyöpöt joita on joskus tullut pelattua, ovat ainakin Control, Ghost Recon Breakpoint, Conan Exiles, Fortnite, Battlefield V ja Red Dead Redemption 2. Jatkossa ei välttämättä ehdi ottamaan edes huikkaa vesipullosta, kun lataus on jo valmistunut. Monissa peleissä on saattanut myös näkyä hyödyllisiä tipsejä latausruutujen aikana. Tämän voi toki kiertää niin, että pelintekijä laittaa resume-painikkeen ruudulle latauksen valmistuttua, harvemmin sellaista kuitenkaan näkee.

Positiivisin mielin toki otan ajansäästön vastaan etenkin sellaisissa peleissä, joissa joutuu esimerkiksi pikamatkustuksen takia katsomaan latausruutua tavallista useammin.
 
Mitenköhän sitä tottuu näihin supernopeisiin latausaikoihin, kun tavallisesti pelaamisen ohessa tulee tehtyä muutakin.

Siihen tottuu pelottavan nopeasti. Parin päivän Series X -autuuden jälkeen jo eilen illalla ärsytti isosti, kun väkersin muutamia One X:n pelejä muksuille sopivaan kuosiin. "EI VOI KESTÄÄ NÄIN KAUAA!"
 
Seuraavana faceoffissa vuorossa: AC Black Flag, eiku siis Valhalla...



Suorituskyky käytännössä identtinen molemmilla konsoleilla, dynaamisen reson havaitut dipit käytännössä samat (X 1440p, PS5 1620p), isoin ero latausajoissa "huimat" 12 pinnaa PS5:n hyväksi.

P5:lla jotain visuaalista glitchiä tesselaation kanssa, Series X:llä tätä havaittavissa vähemmän. Tearingia ei havaittu PS5-versiosta, Series X:llä lievää tearing-ongelmaa johtuen VSync-toteutuksesta.
 
Viimeksi muokattu:
. Tearingia ei havaittu PS5-versiosta, Series X:llä lievää tearing-ongelmaa johtuen VSync-toteutuksesta.

Vaikea sanoa kumpi häiritsisi kun harvoin tapahtuu, ns. nykäisy vai yläruudun repeämä.. ehkä repeämä vähemmän? Melko merkityksetön jos on vain yksittäisiä räpsyjä.
 
Onhan tuo Quick Resume toimiessaan oikein näppärä feature yksinpeleissä, toisaalta PS5:lla on nämä Activity cardsit, jotka ajavat saman asian.

Erilliseen datacenteriin yhteydessä olevissa moninpeleissä taas QR on merkityksetön serveriyhteyden katkettua, jolloin on paluu päävalikkoon. Eilen kävi myös niin että pelin värit sekosivat QR:n jälkeen, jolloin joutui manuaalisesti sulkemaan pelin ja käynnistämään sen uudestaan ongelman korjaamiseksi.
En ole vielä päässyt testaamaan, mutta eikö online peleissäkin voisi päästä suoraan menuihin, jonka jälkeen pitäisi vain yhdistää takaisin servereille, johon menee muutama sekunti? Tällöin QR peliin (max 10s) ja nettiin (5s) olisi nopeampi ratkaisu kuin koko pelin käynnistäminen uudelleen.
 
Jos yllä mainittujen kahden pelin perusteella pystyy jotain johtopäätöstä tekemään, täytyy sanoa ettei ole tainnut ikinä olla julkaisussa molemmat konsolit yhtä lähellä toisiaan mitä suorituskykyyn tulee. Käytännössä DF:ää tarvitaan apuun jotta jotain eroa saadaan näkyviin konsoleiden välillä näissä kahdessa pelissä.

On muuten Xboxillakin hiljattain vaihtunut alkuvuodesta viljelty "the most powerful console ever"-slogan "the most powerful Xbox ever"-sloganiin. Ehkä parempi mainostaa näin ennen kuin kunnollisia eroja nähdään konsolien välillä.
 
On muuten Xboxillakin hiljattain vaihtunut alkuvuodesta viljelty "the most powerful console ever"-slogan "the most powerful Xbox ever"-sloganiin. Ehkä parempi mainostaa näin ennen kuin kunnollisia eroja nähdään konsolien välillä.
Eikö tuo slogan vaihtunut melkein silloin heti? Vaikka tiedettiinkin että ollaan tehoissa edellä, niin ei voida tarkkaan tietää mitä kaikkea Sonylla keitellään. Ei siis haluttu pienintäkään mahdollisuutta PR ongelmiin.
 
Digital Foundry puhui tuossa DMC vertailuvideossa, että PS5:lle olisi helpompi kehittää pelejä kuin Xbox alustalle. Sinäänsä aika jännä kommentti, saa nähdä tuleeko tuosta asiasta jotain lisää kontekstia jossain vaiheessa tai hyviä esimerkkejä.

Pidän tuota heittoa tässä vaiheessa vähän omituisena, ainakin ennen kuin asia selitetään itselleni hyvin.

Henkilökohtaisesti ei niin väliä onko alustoissa pieniä eroja pelinkehityksen suhteen tai kummalla parempi, mutta olisi vain kiinnostava tietää asiasta lisää.
 
Ylös Bottom